APOSTOLIEN TEOISSA
ESIINTYVÄT KASTE KOHDAT
(Luvut 2C-11)
Helluntaina
Pyhän Hengen vuodatuksen ja Pietarin puheen jälkeen uskoontulleet kastettiin
Herran Jeesuksen nimeen.
APT 2:29-42
Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme
Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa
meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä. Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi,
että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa
hedelmän hänen valtaistuimelleen, niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen
ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä
hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta. Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt,
minkä todistajia me kaikki olemme. Koska hän siis on Jumalan oikean käden
voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän
vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette. Sillä ei Daavid ole astunut
ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: ’Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun
oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi
astinlaudaksi.’Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on
hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te
ristiinnaulitsitte."Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja
sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän
pitää tekemän?" Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen
Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän
Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja
kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme,
kutsuu."Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehotti
heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne
kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta
sielua. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja
leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Pietarin
julistuksen seurauksena tuli pisto ihmisten sydämiin, eli synnintunto ja he
kysyivät: Miehet, veljet mitä meidän pitää tekemän? Pietari käskee heitä ensin
tekemään parannuksen ja sitten menemään kasteelle Jeesuksen Kristuksen nimeen. Ja
niin ne, jotka ottivat sanan vastaan ne kastettiin Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Tässä on selvä
järjestys, ensin sanan saarna sitten synnintunto ja katumus sekä sanan vastaan
ottaminen uskon kautta ja sitten vasta kaste. Tuo sana parannus jakeessa 38 on
alkutekstissä metanoeoo, joka tarkoittaa katumista, mielenmuuttamista ja
alkamista ajatella toisin. Kun pisto tuli ihmisten sydämiin, niin Pietari
kehotti heitä katumaan, eli tunnustamaan syntinsä. Kun on kaduttu ja
tunnustettu synnit, silloin ihmisen mieli muuttuu Jumalan sanan mukaisesti ja
sitten aletaan ajattelemaan toisin, eli Jumalan tahdon mukaisesti. Sanoohan
sanakin; kuka syntinsä tunnustaa ja hylkää ne se saa armon, San 28:13. Jos
sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole
meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että
hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1
JOH 1:8-9
Parannuksen
tekemisen jälkeen vasta voi mennä kasteelle ja parannuksen tekemisen jälkeen,
kun ihminen tunnustaa syntinsä annetaan synnit anteeksi ja Kristuksen
lahjavanhurskaus.
Pietari
julisti, että sama lupaus on annettu myös lapsille sekä kaikille, jotka kaukana
ovat. Mikä oli tuo lupaus?
Lupaus kuului:
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen
nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä
teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana
ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Lupaukseen
kuului ensin parannuksen teko ja vasta sitten kaste. Parannuksen tekemisestä
seuraa kaste ja Pyhän Hengen saaminen sekä syntien anteeksiantamus.
Lupaus ei
tarkoittanut lasten kastamista, vaan parannuksen teosta seuraavia lupauksia eli
kasteen vastaanottamien ja lupaus Pyhästä Hengestä. Sanoihan Jeesuskin
evankeliumissa: "TEHKÄÄ PARANNUS JA USKOKAA EVANKELIUMI." Lapsetkin
saavat tämän lupauksen mukaan seurata evankeliumin järjestystä, eli ensin
parannuksen teko ja sitten kaste sekä Pyhän Hengen lahja.
Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee
tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
Apt 17:30
Raamatun
opetus on, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, jonka jälkeen
Jumala pelastaa ihmisen synnin ja saatanan vallasta. Ketään ei tehdä
lapsikasteessa Jumalan lapseksi, sillä kaikkien on kaikkialla tehtävä parannus,
niin kuin Raamattu opettaa.
Pelastuminen ja
uskoon tulo on Jumalan armoa, joka on puhdas Jumalan teko, sillä me olemme
pelastuneet Jumalan armosta emmekä itsemme kautta. Jumalan armo työ ja pelastus
tulee kuitenkin vastaanottaa, koska muuten emme voi pelastua, sen tähden
Jeesuskin sanoi: ”Tehkää parannus ja uskokaa
evankeliumi.” Ihminen ei voi tehdä
parannusta ilman, että Pyhä Henki todistaa Jumalan sanan kautta ihmiselle, että
hän tarvitsee synteihinsä sovituksen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemisen
kautta. Parannuksen tekeminen ei siis ole ihmisestä lähtöisin, vaan Jumalasta,
ihminen vain vastaanottaa Jumalan armosta pelastuksen tekemällä parannuksen. Ilman
parannuksen tekemistä ihminen jää synteihinsä, jotka johdattavat hänet
kadotukseen.
Siunaavin
terveisin: Petri Paavola
ps.
Tätä materiaalia saa vapaasti kopioida ja levittää jos ei ota tästä mitään pois
tai laita tähän mitään lisää.
Petri Paavola
Uusin kirjoitukseni Raamatullisesta vesikasteesta
http://www.kotipetripaavola.com
Lähteet:
- Raamattu
33/38
- Biblia
-Textus Receptus
- King James version
- Jay. B. Green Literal version
- Lutherin käännös
- Ruotsalainen Raamattu v. 1917
- Yksi kaste: Juhana Lehmuskoski
- Sakramentti ja kirkko: Pentti Heiska
- Luterilainen katekismus
- Katolinen katekismus
- Katolisen uskon perusteet
- Jumalallisesta luonnosta osalliseksi: Arkkimandriitta Kristoforos
Stauropoulos
- Kaste ja katumus: Sidoroff Matti ja Arkkipiispa Paavali
- Ortodoksinen sanasto: Arkkimandriitta Arseni