Apostolit
kastoivat Herran Jeesuksen nimeen ja kaikissa apostolien teoissa esiintyvissä
kastekohdissa käytäntö on aina sama. Onko tässä nyt ristiriita Jeesuksen ja
apostolien välillä, kun Matt 28:19:ssa on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?
Ei tässä ole mitään ristiriitaa. Apostolit toteuttivat Herran Jeesuksen
Kristuksen käskyn kastamalla uskoon tulleet Herran Jeesuksen nimeen. Koska
Raamatussa on näin käytännössä kastettu, ja kaikissa apostolien tekojen kaste
kohdissa, missä on maininta jonkun nimeen kastamisesta, niin se on
poikkeuksetta Herran Jeesuksen nimeen, niin sen tähden on oikein kastaa Herran
Jeesuksen nimeen. Tämä kaste Herran Jeesuksen
nimeen ei ole Branhamilaisuutta niin kuin jotkut asian ymmärtävät, vaan
Raamatullisuutta. Itse en kannata Branhamilaisuutta, enkä epäraamatullista
Jeesus yksin oppia, joka on harhaoppi.
Historia
todistaa, että Roomassa vuonna 303 jKr keisari Diocletian määräsi monia
kristittyjen kirjoja poltettavaksi. Kirjojen joukossa oli myös varhaisia UT:n
käsikirjoituksia. Varhaisin muoto Matt 28:19 on n.300- luvun lopulta tai 400-
luvulta. Varhaisimpia käsikirjoituksia ei ole olemassa Matteuksen
evankeliumista. Kirkkohistorioitsija Eusebius siteeraa monta kertaa
kirjoituksissaan Matt 28:19 kohtaa näin; "Menkää ja tehkää kaikista
kansoista opetuslapsia minun nimeeni." Eusebiuksen kirjoitukset ovat
300-luvulta. Meillä ei ole tällä hetkellä näyttää yhtäkään käsikirjoitusta
Matteuksen lopusta, jossa olisi Eusebiuksen siteeraama siteeraus. Kaikissa
olemassa olevissa käsikirjoituksissa on kaste Isä ja Pojan ja Pyhän Hengen
nimeen Matt 28:19:ssa. Kun meillä ei ole yhtään käsikirjoitusta, jossa olisi
kirjoitettu Jeesuksen nimeen, niin en halua yrittää todistella Raamatun
opetusta historian todistuksella, enkä siten uskalla kumota tuota Matt
28:19:ssa olevaa kohtaa. Joten minulle riittää Raamatun opettama yksi kaste
uskoontulon jälkeen, vaikka se olisi tehty Matt 28:19:n mukaisesti, vaikka itse
kastankin Herran Jeesuksen nimeen. Minusta Raamattu apostolien teoissa itse
todistaa sen, että kaste suoritetaan Jeesuksen nimeen, Raamatun oman
todistuksen pitäisi riittää tässä asiassa. Kol 3:17 Ja kaikki, minkä
teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen
Isää Jumalaa hänen kauttansa. Raamatun oma todistus on myös, että kaikki
minkä teemme sanalla ja työllä tulisi tehdä Herran Jeesuksen nimeen. Minä itse
kastan Herran Jeesuksen nimeen ja tiedän myös monia, jotka kastavat Jeesuksen
nimeen. Apostolit noudattivat Jeesuksen lähetyskäskyä ja saarnasivat
evankeliumia ja kastoivat uskoon tulleet Jeesuksen nimeen, kyllä tämän tulee
riittää jokaiselle todisteeksi, että kaste Herran Jeesuksen nimeen on pätevä ja
Raamatullinen.
Tärkein asia on
kuitenkin uskon syntyminen Kristukseen, josta seuraa vesikaste. Seuraavaksi
käymme läpi kaikki kastekohdat, mitkä esiintyvät Raamatussa ja näemme sen
jälkeen järjestyksen olevan aina ensin usko ja sitten kaste.
Siunaavin
terveisin: Petri Paavola
ps.
Tätä materiaalia saa vapaasti kopioida ja levittää jos ei ota tästä mitään pois
tai laita tähän mitään lisää.
Petri Paavola Uusin kirjoitukseni Raamatullisesta vesikasteesta (Mihin nimeen kastetaan)
http://www.kotipetripaavola.com
Lähteet:
- Raamattu
33/38
|