15 B. Kristus pyhittää ja puhdistaa vedellä pesten
sanan kautta seurakuntansa
EF 5:25 -27:Miehet, rakastakaa vaimojanne, niin kuin Kristuskin
rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen
pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen
asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä
eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
Tätä
jaetta lapsikasteen kannattajat käyttävät tukemaan heidän kaste näkemystään. Heidän
mukaansa kastevesi puhdistaa ihmisen. Mutta, muistakaamme, että Raamatullinen
järjestys on aina sopusoinnussa keskenään, eikä sotke ja sekoita asioita
keskenään. Jakeessa 26 oleva sana pesten on kreik. lutron, eli sama sana
kuin on Tiit 3:5:ssa oleva peso sana. Niin kuin Raamattu opettaa, ettei
kastevesi poista lihan saastaa, niin ei se myöskään voi puhdistaa ketään.
Jeesus
itse sanoi näin: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka
uskoo minuun, niin kuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän
veden virrat." Mutta sen Jeesus sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman,
jotka uskoivat häneen. Jeesus sanoi myös näin: Jokainen, joka juo tätä vettä,
janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä
janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden
lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.
Mitä
vettä Jeesus antaa niille, jotka uskovat Häneen?
Jeesus antaa
Sanansa ja Pyhän Henkensä niille, jotka uskovat Häneen ja parannuksen teon
jälkeen USKO, jonka Jeesus vaikuttaa Pyhän Hengen ja Sanan kautta, puhdistaa
sitten niiden sydämet, jotka uskovat Jumalan Sanaan ja Jeesukseen.
Apt 15: 7-9; Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala
jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat
minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. Ja
Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän
Hengen samoinkuin meillekin, eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän
kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
Opetus
kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä on valhe- ja harhaoppi. Raamatun oma
todistus on vesiselvä tässä asiassa. Raamattu opettaa Jumalan sanan uudestisynnyttävän
ne, jotka tekevät parannuksen ja tulevat uskoon. Raamattu ei sotke taivaallisia
koordinaatteja, eikä Jumalan Sanan ilmoitus muutu, vaan se on aina
johdonmukainen ja säilyttää aina säädetyn Raamatullisen järjestyksen.
1 PIET 1:22-23: Puhdistakaa sielunne totuuden
kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti
puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet, ette
katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan
kautta
JAAK 1:18Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät
totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.
Raamatun
opetus on selvä, ettei vesikaste puhdista, pyhitä, eikä pelasta. Raamattu puhuu
yhdestä ainoasta uhrista, jonka Kristus antoi Golgatalla, siinä on pelastus ja
syntien anteeksisaaminen. Lut. kirkko syrjäyttää Raamatun opettaman
pelastustien ja siirtää sen lapsikasteen sakramenttiin. Tällaista oppia ei
opeta Raamattu ja tällainen oppi on toista evankeliumia. Lut. kirkon oppi tuo
pelastuksen välittäjäksi lapsikasteen sakramentin, jonka suorittamisen jälkeen
vasta Golgatan ristinkuolema on voimassa. Kirkko uskoo sakramenttiin ja
sakramentti on kirkon pelastuksen välittäjänä.
Tällainen
oppi ei paljon eroa katolisen kirkon opista, jossa joka kerta messu-uhrissa
Jeesus Kristus uhrataan uudelleen verettömällä tavalla. Messu-uhri on katolisen
katekismuksen mukaan voimakkain sovitusuhri. Molemmissa opeissa kirkon
sakramentit toimivat pelastuksen ja syntien anteeksisaamisen välittäjinä. Tällaiset
opetukset, ovat toista evankeliumia, josta on Raamatun opetuksen mukaan tehtävä
parannus. Jumalan Sanan opetus lepää Golgatan ristinkuolemassa, syntien
anteeksisaamisen paikkana. Ristinkuolema ei tuo ihmiselle automaattisesti
syntien anteeksisaamista. Ensin julistettiin ristinsanomaa ja ne, jotka tekivät
parannuksen ja ottivat Sanan vastaan ja uskoivat Jeesukseen, niille on risti
syntien anteeksisaamisen paikka. Niille jotka eivät tee parannusta eivätkä usko
Jeesukseen, niille risti julistaa kuolemaa ja kadotustuomiota.
Siunaavin
terveisin: Petri Paavola
ps.
Tätä materiaalia saa vapaasti kopioida ja levittää jos ei ota tästä mitään pois
tai laita tähän mitään lisää.
Petri Paavola
Uusin kirjoitukseni Raamatullisesta vesikasteesta (Vedellä pesten sanan kautta)
http://www.kotipetripaavola.com
Lähteet:
- Raamattu
33/38
- Biblia
-Textus Receptus
- King James version
- Jay. B. Green Literal version
- Lutherin käännös
- Ruotsalainen Raamattu v. 1917
- Yksi kaste: Juhana Lehmuskoski
- Sakramentti ja kirkko: Pentti Heiska
- Luterilainen katekismus
- Katolinen katekismus
- Katolisen uskon perusteet
- Jumalallisesta luonnosta osalliseksi: Arkkimandriitta Kristoforos
Stauropoulos
- Kaste ja katumus: Sidoroff Matti ja Arkkipiispa Paavali
- Ortodoksinen sanasto: Arkkimandriitta Arseni