MUITA KASTEESEEN
LIITTYVIÄ RAAMATUN PAIKKOJA
12. Kasteen hauta
ROOM 6:1-8; Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että
armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka
me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka
olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin
olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin
kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää
meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos
me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme
samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, kun tiedämme sen, että meidän
vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis
kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; sillä joka on kuollut, se
on vanhurskautunut pois synnistä. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen
kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
Lapsikaste
opetus on järkeisoppi sekä tyhjä petos ja ihmisten perinnäissääntö. Moni on
kuitenkin vilpitön lapsikasteessaan sekä on niitä, jotka on eksytetty tähän
oppiin.
Ne
jotka kastetaan, heidät kastetaan Jeesuksen Kristuksen kuolemaan, että niin
kuin Jeesus nousi kuolleista Isän Jumalan kirkkauden kautta, samoin pitää
meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Mikä on tuo uusi elämä?
Se
on Pyhän Hengen vaikuttamaa elämää, jossa Henki kuolettaa meitä synnille ja
jossa Pyhä Henki auttaa meitä vaeltamaan Jumalan sanan mukaisesti. Silloin
saamme vapautua synnin pimeästä orjuudesta ja pelastumme saatanan vallasta
Jumalan tykö ja uskon kautta Jeesukseen saamme synnit anteeksi ja perintöosan
pyhitettyjen joukossa, niin kuin Paavalikin sanoi; APT 26:16-20; Mutta
nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että
asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet
minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. Ja
minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten
tykö minä
sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä
valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun
synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’ Sentähden, kuningas
Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä,
vaan saarnasin
ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle
ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät
parannuksen soveliaita tekoja.
Ketkä kastettiin?
Apt 2:29-42:ssa ne, jotka olivat tulleet uskoon ja
kastetut he pysyivät Jumalan sanan opetuksessa ja rukouksessa ja keskinäisessä
yhteydessä ja leivänmurrossa.
-
Ne jotka tulivat uskoon ja kastettiin heille opetettiin Jumalan sanaa. Vauvalle
on vaikea opettaa Jumalan sanaa tai mitään muutakaan, koska vauva ei ole vielä
oppinut puhumaan eikä ymmärtämään puhetta.
-
Ne jotka tulivat uskoon kokoontuivat rukoilemaan. Vauva ei voi rukoilla, koska
vauva ei ymmärrä vielä äidinkieltään eikä osaa puhua mitään.
-
Ne jotka tulivat uskoon ja kastettiin, he tulivat rakentumaan Jumalan sanassa
ja keskinäisessä yhteydessä. Vauvan on vaikea olla rakentumassa seurakunnassa
keskinäisessä yhteydessä, koska vauva ei ymmärrä äidinkieltään eikä osaa puhua.
-
Ne jotka tulivat uskoon ja kastettiin ne osallistuivat leivänmurtoon
(ehtoollinen), mutta vauva ei voi syödä leipää eikä juoda ehtoollisviiniä,
koska vauvojen ravinto on äidinmaito, eikä hänelle voinut antaa viiniä.
Nuo edellä olevat kohdat paljastavat sen,
että vain ne kastettiin, jotka olivat tehneet henkilökohtaisesti parannuksen, (Hebr
11:6
Mutta ilman
uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy
uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.). Eli sylivauvojen kastamista ei UT opeta. Vain ne
kastettiin, jotka tekivät Jeesuksen Kristuksen kehotuksen mukaan: Mark 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja
Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa
evankeliumi".
Luterilaisessa
kirkossa ensin kastetaan sitten odotetaan muutamia vuosia kunnes lapsi ymmärtää
ja osaa puhua ja viedään pyhäkouluun, mutta hän ei voi ottaa osaa leipään ja
viiniin (ehtoollinen). Seuraavaksi n. 14 vuoden iässä hän joutuu menemään
rippikouluun, jossa hän opettelee ulkoa luterilaisen uskontunnustuksen ja Isä
meidän rukouksen ja kymmenen käskyä. Sitten hän menee konfirmaatiolle, missä
hän vahvistaa luterilaisen uskonsa ja tulee virallisesti luterilaiseksi
uskovaksi ja lisäksi hän saa oikeuden kirkollisiin häihin ja hautapaikan
hautuumaalla. Missä Raamatussa on tällainen opetus ja tällainen järjestys? Ei
missään. Näin ymmärrämme lapsikasteen olevan suuri eksytys ja valheopetus. Kasteenhauta
sana kertoo myös miten kastettiin, eli upottamalla kokonaan veden alle. Hautuumaallakin
kuolleet haudataan kokonaan mullan alle, eikä osittain maan päälle. Kreikan-kielen
sanat baptidzoo ja baptisma tarkoittavat upottamista ja kastetta,
eli kastaa upottamalla.
Vesikasteen
hauta kuvaa myös, sitä kun Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella. Kastettu
siis kastetaan kuolemaan pois syntiä tekemästä ja joka on kuollut, se on
vanhurskautunut pois syntiä tekemästä. Raamattu opettaa kuitenkin, ettei
kastevesi eikä mikään rituaali anna voimaa syntiä vastaan eikä tuo puhdistusta
synneistä. Raamattu opettaa, että Pyhä Henki on voima syntiä vastaan ja vain
sellainen ihminen, jossa asuu Pyhä Henki voi ja kykenee vaeltamaan
vanhurskaasti. Hengellä kuolettakaa lihan teot, niin te saatte elää.
ROOM 8:13; Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän
kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
Kasteenhautaa
kuvaa meille myös sitä, että kun kastaja kastaa kastettavan, upottaen hänet
kasteen kautta kuolemaan synnille, niin samoin myös Pyhä Henki kuolettaa lihan
tekoja. Kastaja pitää kiinni kastettavaa veden alla, niin kuin Jumalakin pitää
meistä kiinni meidän lihamme kuollessa tämän maailman synnille. Ja niin kuin
kastaja vetää kasteen haudasta kastettavan ylös, pitäen kiinni kastettavasta,
niin samoin Jumalakin pitää kiinni meistä kannatellen meitä uudessa elämässä,
jota saamme hänen vanhurskaudessaan ja Henkensä avulla vaeltaa Pyhän Hengen
vaikuttaessa vanhurskauden tekoja.
Tämän
kaiken mitä kasteenhauta kuvaa, niin sen Jumala tekee Pyhän Hengen ja sanan
kautta, sillä kaste ei ole lihan saastan poistamista.
Vesi
ei puhdista, vaan Raamattu itse opettaa, että sanan kuulo uudestisynnyttää ja
parannuksen teon jälkeen sitten vasta mennään kasteelle. Parannuksen teko
tarkoittaa uskon vastaanottamista, jonka jälkeen Jumala puhdistaa ihmisen
sydämen uskolla Pyhän Hengen ja Sanan kautta.
APT 15:8-9: Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän
puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin. eikä tehnyt
mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä Hän puhdisti heidän sydämensä
uskolla.
Siunaavin
terveisin: Petri Paavola
ps.
Tätä materiaalia saa vapaasti kopioida ja levittää jos ei ota tästä mitään pois
tai laita tähän mitään lisää.
Petri Paavola Uusin kirjoitukseni Raamatullisesta vesikasteesta (Kasteen hauta)
http://www.kotipetripaavola.com
Lähteet:
- Raamattu
33/38
|