|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen Seurakunnan keskellä ja uskovien elämässä tapahtuu monenlaisia asioita myös lankeemuksia. Käsittelen tätä aihetta muutamasta näkökulmasta käsin, joissa monet uskovat ovat syvästi haavoitettuja sekä maahan lyötyjä. Uskova voi menettää (ei kuitenkaan lopullisesti) joksikin aikaa jollakin alueella sitä vapautta Kristuksessa mikä hänellä on ollut aikaisemmin, mutta kun hän ymmärtää ja oppii uskossa kasvamaan, niin hän oppii Jumalan armosta elämään uudestaan siinä vapaudessa mihin Jumalan on hänet vapauttanut. Me uskovina voimme langeta tekemään syntiä, erehtyä opillisesti, opettaa väärin jne. mutta se ei ole kuitenkaan maailmanloppu, sillä me saamme tehdä parannusta ja parannuksen teon kautta hylätä synti ja väärät opetukset, jolloin me taas jatkamme puhtaalta pöydältä uskon vaellusta. Jumala julistaa parannuksen tehneen uskovan syyttömäksi, vaikka toiset uskovat ja maailma häntä vielä syyttäisi synneistä, jotka Jumala on antanut anteeksi. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.
Sisällys:
Gal 2:
Joh 8:
Kun Jumalan armosta Herra Jeesus on pelastanut meidät uskon kautta Häneen,
niin Hän haluaa vapauttaa meidät synnistä ja monenlaisista asioista
Kristuksen vapauteen. Kristuksessa Jeesuksessa oleva vapaus tarkoittaa
uskon kasvun kautta samankaltaista elämää kuin miten Herra Jeesus eli ja
vaelsi maan päällä. Herra Jeesus oli vapaa kaikesta synnistä ja kaikista
haitallisista ja taakoittavista riippuvuuksista. Uskovasta ei voi tulla
kuitenkaan täydellistä tässä ajassa, mutta hän voi kasvaa uskossa koko ajan enemmän
elämään Kristuksen vapaudesta käsin.
Uskova voi monella tavalla menettää joksikin aikaa Kristuksen vapauden,
jossa hän on jo aikaisemmin saanut vaeltaa Jumalan armosta. Valheelliseen
ja väärään opetukseen uskominen riistää meiltä Kristuksessa olevan
vapauden. Silloin kuin näin tapahtuu, niin olemme sillä alueella valheen
ja synnin orjina, jossa uskomme väärällä tavalla, emmekä ole niillä
alueilla Kristuksen vapaudessa.
Raamattu opettaa lihalle kuolemisen olevan prosessi, joka jatkuu koko
meidän elämämme ajan. Herra Jeesus kehotti ottamaan joka päivä ristimme (kuolemaan
joka päivä lihalle) ja tämän lihan kuolemisen prosessin kautta meidän
tulisi joka päivä seurata Jeesusta. Lihan kuolemisen prosessiin kuuluu
olennaisena osana lihan kärsimys sekä parannuksen tekeminen, jonka kautta
Jumalan armosta totuus tekee meidät vapaiksi synneistä sekä vääristä
opetuksista.
Joskus voi käydä niin, että valheopetus riistää uskovalta vapauden, joka
on saatu lihalle kuolemisen prosessin kautta. Esimerkkinä tästä valheopetus (menestysteologinen
oppi), joka sanoo uskovalle, että kun tarpeeksi monta kertaa sanot (positiivinen
tunnustus) en enää minä elä, vaan Kristus elää minussa, niin silloin
se tapahtuu ja olet kuollut lihallesi. Jos uskot tämän opetuksen, niin
sinut eksytetään valhevapauteen, etkä voi oikeasti vapautua ja kuolla
lihallesi, sillä liha ei kuole hokemalla ja puhumalla sille kuolemaa,
koska lihalle kuolemisen prosessiin sisältyy parannuksen tekeminen sekä lihassa
kärsiminen. Tämä oli vain yksi esimerkki siitä kuinka väärä opetus voi
riistää uskovalta todellisen Kristuksessa olevan vapauden.
Raamattu opettaa, että Jeesus tekee meidät vapaaksi
Jumalan sanassa olevan totuuden kautta Pyhän Hengen vaikuttaessa
sydämissämme tahtomista ja tekemistä Jumalan tahdon mukaisesti. Jos totuus
ei saa tehdä meitä vapaaksi, niin silloin me jäämme synnin ja valheen
orjiksi.
Ilm 3:
1 Piet 1:7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa
havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka
kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja
kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
Raamattu opettaa uskovan kasvuprosessin olevan samanlaista kuin kullan
puhdistaminen tulessa. Kullan sulamispiste on vähän yli 1000 celsiusta. Kullan
puhdistaminen tapahtuu suuressa kuumudessa ja mitä kuumemmaksi lämpötila
nousee, niin sitä enemmän kullasta nousee esille epäpuhtaisuuksia (kuona-aineita,
lyijyä, hopeaa). Tämä tarkoittaa sitä, että kun lämpötila
muuttuu kuumemmaksi, niin olosuhteet muuttuvat ja nostavat pintaan
epäpuhtaisuuksia, joita miedompi lämpötila ei tuonut esille. Tämä on
todella tärkeä ymmärtää, koska Raamattu sanoo uskonkasvun olevan niin
kuin kullan puhdistaminen tulessa.
Jotkut uskovat eivät pääsee kasvamaan Kristuksen vapaudessa, koska he
eivät suostu uskonkasvun prosessiin, jossa he antautuisivat Jumalan
koeteltaviksi ja puhdistettaviksi. Tällainen ihminen on usein hyvin ylpeä
ja kokee ettei hänen tarvitse tehdä parannusta ja hän uskoo monesti
ihmisen uskonnollisia perinnäissääntöjä tai muunlaisia valheopetuksia. Hän
ei halua tehdä parannusta, eikä antautua uskon kasvuprosessiin, jonka
kautta hänen sydäntään puhdistettaisiin kaikista synnin ja valheopetuksen
kuona-aineista.
Sitten on myös sellaisia uskovia, jotka ovat aitoja ja vilpittömiä
sydämessään, mutta he eivät ole tekemisissä Raamatullisen opetuksen kanssa
ja epäraamatullisen opetuksen kautta heitä eksytetään pois Kristuksen
vapaudesta sekä Raamatullisesta uskosta.
Joillekin uskoville voi käydä niin, että he ovat syöneet esim.
masennuslääkkeitä, mutta kun he ovat uskossaan kasvaneet Jumalan armosta
ja eheytyneet sekä oppineet voittamaan kiusauksia ja ahdistuksia, niin he
ovat vapautuneet masennuslääkkeistä. He ovat iloinneet tästä vapaudesta,
joka on voinut kestää vuosiakin, mutta sitten yhtäkkiä he joutuvat taas
syömään masennuslääkkeitä.
Tällaisessa tapauksessa on käynyt niin kuin kullalle, jota on puhdistettu.
Muuttuneet olosuhteet (kullan lämpötilan nousu) elämässä nostavat
esiin ahdistavat ajatukset ja ihminen huomaa menettävänsä Kristuksessa
olevan vapauden ja muuttuneiden olosuhteiden takia hän turvautuu taas
masennuslääkkeisiin, joista hän on ollut jo vapaa aikaisemmin. Otan asiaa
havainnollistava esimerkin. Uskova vapautuu masennuslääkkeistä uskon
kasvun kautta. Hän elää tässä vapaudessa iloiten ja riemuiten Jumalan
hyvyydestä.
Mutta eräänä päivänä hän tekee väärin (syntiä tai on uskonut
valheellista opetusta) hän ahdistuu omassatunnossaan ja kokee
syyllisyyttä sekä joku toinen uskova voi lyödä häntä ja syyttää häntä
siitä miten hän saattoikin tehdä niin väärin. Voi olla myöskin niin ettei
hän ole edes tehnyt väärin, vaan häntä syytetään väärin perustein ja se
saa hänen sydämensä ja mielensä järkkymään.
Tämän seurauksena masennuslääkkeistä vapaaksi päässyt uskova taakoittuu ja
syyllistyy niin paljon, ettei hän osaa ja kykene turvautumaan Jumalan
apuun, vaan ajautuu elämään syyllisyydessä, jossa saatana syyttää häntä
paisutellen tapahtunutta sekä valehtelee Jumalan hylänneen hänet jne. Kun
uskova on tällaisen paineen alla, eikä hän ole osannut turvautua Jumalaan,
niin hän palaa takaisin vanhaan toimintamalliin ja aloittaa
masennuslääkkeiden syömisen. Kun tämä on tapahtunut, niin saatana syyttää
hänen olevan huono uskova sekä puhuu Jumalan hyljänneen hänet. Tämä voi
johtaa siihen, että uskova eristäytyy muista uskovista ja siten saatana
pääsee lyömään, hakkaamaan ja syyttämään häntä. Tällaisessa tilanteessa,
että hän saisi edes hetken rauhaa, niin hän syö masennuslääkkeitä, jotka
voivat auttaakin häntä. Masennuslääkkeiden syöminen ei ole väärin, eikä
Jumala siitä häntä syytä jos tilanne on sellainen kuten kuvasin.
Kirjoitan vielä tähän sen etten tuomitse ja pidä vääränä
masennuslääkkeiden syömistä jos ei muulla tavalla saa apua ja
mielenrauhaa. Toki uskon siihen, että Jumala voi vapauttaa
masennuslääkkeistä, mutta silloin sen tulee olla varmaa ja todella
Jumalasta, koska muuten voi tapahtua todella ikäviä asioita.
Masennuslääkkeitä syövä uskova ei ole muita huonompi uskovainen se tulee
aina ymmärtää ja muistaa.
Uskova, joka on ollut vapaa masennuslääkkeistä ja esim. edellä kuvatun
mukaisesti on joutunut taas syömään masennuslääkkeitä on joutunut kokemaan
olosuhteiden muutoksen ja hänen sydämestään on noussut esiin asioita,
jotka muuttuneiden olosuhteiden myötä horjuttivat hänen uskoaan ja sitä
vapautta, joka hänellä on ja oli ollut Kristuksessa. Mitä kuumemmaksi lämpötila
nousee kullan puhdistamisessa (muuttuneet olosuhteet), niin sitä
enemmän kullasta nousee esiin epäpuhtaisuuksia. Samoin on myös uskon
elämässä muuttuneet olosuhteet elämässämme nostavat esille asioita joiden
kautta vapaus Kristuksessa joutuu myös koetukselle.
Olisi todella tärkeätä, että me olisimme uskovina toinen toistemme
rinnalla toisiamme auttaen, tukien ja rakastaen sekä kertoen siitä kuinka
muuttuneissa olosuhteissakin on mahdollista säilyttää Kristuksen vapaus,
sillä uskoamme koetellaan monin tavoin ja muuttuneissa olosuhteissa
uskomme joutuu aina koetukselle. Jos kuitenkin käy, niin että muuttuneiden
olosuhteiden kautta menetämme jollakin osa-alueella Kristuksessa olevaa
vapautta, niin Jumala haluaa auttaa ja johdattaa meidät takaisin siihen
Kristuksen vapauteen joka meillä oli jo aikaisemmin.
Jos olet ollut aikaisemmin vapaa masennuslääkkeistä, niin Jumala haluaa
antaa sinulle takaisin saman vapauden. Se vain voi viedä enemmän tai
vähemmän aikaa tapauksesta riippuen. Älä keskity kuitenkaan
masennuslääkkeisiin, vaan syö niitä jos et kykene tulemaan toimeen ilman
niitä. Anna Jumalan kasvattaa sinua uskossa ja usko sekä ymmärrä, että
olet
Jumalalle rakas ja arvokas. Älä kuuntele syytöksiä, sillä kun olet
tehnyt parannuksen asioista joita olet tehnyt väärin, niin sinä aloitat
uudelleen puhtaalta pöydältä ja Jumala on pyyhkinyt pois sinun syntisi,
eivätkä ne astu enää Jumalan ajatukseen. Siksi sinäkään et saisi niillä itseäsi
syyttää, koska Herran Jeesuksen veri on puhdistanut ja poistanut ne sinun
elämästäsi. Sama koskee myös muita uskovia, sillä kun ja jos uskova on
tehnyt parannuksen, niin meillä ei ole oikeutta muistuttaa ja syyllistää
häntä synneistä, jotka Jumala on pyyhkinyt pois muististaan sekä antanut
anteeksi. Paha saatana
on syyttäjä, joka alati pyrkii syyttämään ja syyllistämään meitä kaikesta
myös niistä synneistä, joita ei ole enää olemassa Jumalan muistissa ja
jotka ovat saatu anteeksi.
Keskity uskossa kasvamiseen, eheytymiseen ja mielenmuutokseen ja siten
saat takaisin ajan kanssa menettämäsi vapauden. Opit myös muuttuneissa
olosuhteissa turvaamaan Herraan sekä elämään siinä vapaudessa mihin Herra
Jeesus on sinut vapauttanut. Tuon vielä sen esille ettei masennuslääkkeitä
syövä uskova ole muita huonompi uskova, vaan hänellä on mielenalueella
ahdistuksia, pelkoja ja ongelmia, jotka tulisi pysyä kurissa jollakin
tavalla ja jos ei muuten, niin sitten lääkkeiden avulla. Uskon kuitenkin
sen, että uskonkasvun kautta on mahdollista vapautua masennuslääkkeistä
kun on kasvanut ja oppinut luottamaan ja turvaamaan Jumalaan sekä Jumalan
armosta ojentautumaan uskossa siinä harjaantuneena.
Room 8:
1 Piet 1:
Moni uskova syyllistää itseään sen tähden, koska hän sairastaa jotakin
tautia tai sairautta. Jumala parantaa ruumiin sairauksia, näin Raamattu
meitä opettaa. Mutta kun
ja jos luemme Raamatun kokonaisopetuksen, niin Jumala ei ole kuitenkaan
luvannut parantaa meidän kaikkia sairauksiamme. Raamatun opetuksen mukaan
koko luomakunta on turmeluksen orjuuden (synti) alaisuudessa.
Raamattu opettaa ettei meidän ruumiimme lunastusta ole vielä tapahtunut.
Ruumiin lunastus tarkoittaa sitä ettei meidän ruumiimme ole päässyt vielä
täydellisesti vapaaksi synnin vaikutuksista ja siksi me myös uskovina
voimme sairastaa erilaisia tauteja.
Se tulee kuitenkin muistaa, että Jumala myös parantaa sairauksia ja
varmasti tällä alueella me uskovina voisimme tehdä paljon parannusta.
Meidän tulee kuitenkin muistaa ettemme saa syyllistää uskovia, joilla on
sairauksia tai jos joku sairastaa, sillä kaikki sairaudet eivät aina
parane, vaikka kuinka haluaisimme ja uskoisimme.
Raamattu opettaa uskon päämäärän olevan sielun pelastus. Huomaa se ettei
Raamattu sano ruumiin parantumisen olevan yhdessä sielujen pelastuksen
kanssa uskon päämäärä. Ruumiin lunastus turmeluksen orjuudesta tarkoittaa
sitä, että me voimme uskovinakin sairastaa kaikkinaisia sairauksia tässä
ajassa, mutta kun saamme kirkastetun ruumiin Uudessa Jerusalemissa, niin
siellä ei ole enää ruumiin sairauksia, eikä tietenkään syntiäkään.
1 Tess 5:18 Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto
teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
Kerron oman henkilökohtaisen kokemuksen sairastumisesta sekä kiitoksen
voimasta. Noin kymmenen vuotta sitten kurkkuuni kasvoi luupiikki, joka
painoi ruokatorvestani puolet kasaan. Koin niin kuin joku olisi kuristanut
minua sekä painanut kovasti kurkustani. Monet lääkärit sanoivat minulla
olevan ongelmia mielenalueella ja ettei kurkussani ollut mitään ongelmia. Rukoilin
asiaa enkä saanut aluksi minkäänlaisia vastauksia. Koin suurta tuskaa
kipua, niin fyysisesti kuin henkisesti. Paha saatana syytti minua, että
elin synnissä ja Jumala oli hylännyt minut. Luonani kävi joitakin uskovia,
jotka syyttivät minua milloin epäuskosta, milloin synnistä jne.
Laihduin rajusti ja tunsin valtavaa kipua fyysisesti ja henkisesti. Luulin
kuolevani ja jouduin käymään läpi rakkaistani luopumista, jonka huomasin
olevan todella kova paikka. Minulla oli vaimo, jota suuresti rakastin sekä
rakkaat lapseni, jotka olivat aika pieniä silloin. Ei ollut helppoa käydä läpi
luopumista ja ymmärtää etteivät vaimoni ja lapseni olekaan minun, sillä
kuollessani joutuisin eroon heistä, enkä ollutkaan halukas heistä
luopumaan. Kävin myös läpi omaa kuolemaani, eikä sekään ollut aluksi
helppo hyväksyä, vaikka tiesin, että Jumalan armosta uskova kuollessaan
on menossa paljon parempaan paikkaan. Ymmärsin, että minun pitäisi
hyväksyä rakkaistani luopuminen sekä oman elämäni päättyminen kun sen aika
tulee, sillä mikään ei saa pidättää meitä, koska olemme Herran omia, emme
enää itsemme omia tai toisten ihmisten, vaan kuulumme yksin Jumalalle.
Jouduin kohtaamaan hirvittävän fyysisen ja henkisen tuskan ja kivun.
Henkinen kärsimys oli pahempaa sillä se kalvoi sisintäni kovasti. Henkinen
kärsimys on todella voimakas ja kamala kokemus. Fyysinen kipu menee
yleensä ohitse, mutta henkinen kipu voi kalvaa pitkän aikaa, joskus läpi
koko elämän. Käännyin rukouksessa Herran puoleen, siitäkin huolimatta vaikka en saanut
vastausta. Paha saatana syytti ja sanoi Jumalan
hylänneen minut ja siksi oli ihan turhaa enää huutaa Herran puoleen.
Minulla ei ollut kuitenkaan mitään muuta kuin toivo ja usko Herran
puoleen, vaikka se olikin suuressa koetuksessa.
1 Tess 5:18 Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin
nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
Eräänä päivänä sydämelleni laskettiin voimakkaasti 1 Tess 5:18 Raamatun
jae. Aluksi ajattelin, että mitä kiittämistä tilanteessani oli, koska
kärsin kipuja ja olin suuresti ahdistunut. En halunnut kiittää. Mutta tämä
Raamatun jae ei lähtenyt pois sydämestäni, vaan se yhä uudestaan täytti
mieleni. Päätin sydämessäni kiittää kaikissa tilanteissa Herraa, koska se
oli Jumalan tahto. Pyysin Jumalaa vaikuttamaan tahtomista ja tekemistä,
koska minulla ei ollut itsessäni voimaa kiittää Herraa tilanteeni takia.
Useamman päivän kiitin Herraa ja sitten se tapahtui, kuulin
sydämessäni sanat: Minä parannan sinut lääkärin kautta. Koin Jumalan
kosketuksen sekä kuulin Häntä jälleen. Henkinen kipu helpotti eikä
fyysinen kipukaan enää häirinnyt, niin kuin aikaisemmin, vaikka tunsin
paineen ja kuristuksen kurkussani.
Vähän tämän jälkeen pääsin magneettikuvaukseen, jossa havaittiin se että
luupiikki painoi lähes puolet ruokatorvestani kasaan. Pääsin leikkaukseen,
jossa luupiikki poistettiin. Näin sitten tapahtui se mitä Herra puhui
sydämelleni. Hän paransi minut lääkärin kautta. Minut leikannut lääkäri
tai kirurgi oli etevä ja taitava, mutta hän sanoi ettei haluaisi tehdä
leikkausta. Syy oli se että luupiikki oli niin lähellä äänijänteitäni,
että leikkauksen johdosta voisin menettää puhekykyni tai muuten puheeni
voisi olla hidasta ja vaikeaa. Leikkaus kuitenkin tehtiin ja minä selvisin
siitä ja puhun normaalisti, koska lääkäri ei ainoastaan leikannut minua,
vaan itse Herra Jumala valvoi ja ohjasi leikkausta, niin että se onnistui.
Ps 22:
Psalm 22:
Siitä kun tunsin kurkussani paineen ja kuristuksen kesti kaiken kaikkiaan
n. 1,5 vuotta ennen kuin luupiikki poistettiin kurkustani.
Kärsimyksen ja ahdistuksen ahjo tuntui "ikuisuudelta", mutta Jumala auttoi
minua, kun kiitin Herraa kaikessa. Ymmärrän jälkikäteen, että kiitos
Herraa kohtaan oli avain avun saamiseen. Kiitin Herran hyvyydestä,
pelastuksesta ja kaikesta siitä mitä Herra oli tehnyt minulle.
Raamattu sanoo Jumalan asuvan kansansa kiitoksessa. Jos elät kaikessa
Jumalaa kiittäen, niin sinun ongelmasi ja ahdistuksesi tulevat ratkeamaan.
Tämä ei tarkoita sitä, että Herra parantaa kaikki meidän sairautemme,
mutta sairaudenkin keskellä, jos kiität Herraa, niin sinun katseesi ei ole
sairaudessa ja sen vaikutuksissa, vaan Herrassa ja silloin sinun katseesi
on oikeassa paikassa, eikä edes sairautesi voi riistää sinulta Herran läsnäolon ja
hyvyyden tuntemista.
Sef 3:17 Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari,
joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän
rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee."
2 Moos 20:20 Mutta Mooses vastasi kansalle: "Älkää peljätkö,
sillä Jumala on tullut koettelemaan teitä, että Herran pelko olisi teidän
silmäinne edessä ja ettette syntiä tekisi".
5 Moos 13:3 niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä
unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä
tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta
sydämestänne ja kaikesta sielustanne.
Jumala on meidän Sankarimme. Jumala auttaa meitä ja ilolla iloitsee sekä
riemulla riemuitsee meistä. Raamattu sanoo, että silloinkin kun Jumala on
hiljaa emmekä kuule Häntä, niin Hän rakastaa meitä, koska Hän on meidän
Isämme ja me olemme Hänen lapsiaan. Tämän läksyn Jumala opetti minulle kun
kävin läpi uskon elämäni kovinta tuskaa ja ahdistusta. Jumala koettelee
myös, että rakastammeko Häntä kaikissa tilanteissa ja ettemme
haluaisi tehdä syntiä missään tilanteessa tai kapinoida Häntä vastaan.
Koetteleminen ei ainoastaan näytä Jumalalle, että rakastamme Häntä, vaan
on myös meille rohkaisu siitä, että oli tilanne mikä tahansa, niin Jumalan
antama ja vaikuttama usko kestää kaikissa tilanteissa.
Hedelmälliseksi kärsimysten maassa
Itse opin (toivon oppineeni) luupiikin kautta tulleesta
ahdistuksesta sekä koettelemuksesta kuinka meidän tulee kasvaa rakastamaan
Jumalaa yli kaiken sekä asettamaan Hänet kaikessa ykköspaikalle
elämässämme. Opin (toivon oppineeni) myös sen kuinka ihmisen
elämään mahtuu kipua ja kärsimystä ja kuinka meidän tulee ymmärtää kipua
ja kärsimystä, emmekä saa syyllistää ja taakoittaa lähimmäistämme hänen
ahdistuksessaan. Omassa tuskassani vaimoni antama paras "sielunhoito" oli
se kuinka hän piti minua kädestä kiinni sanomatta sanaakaan ja hän siten
ikään kuin otti osaa sanomattomasti kipuuni ja kärsimykseeni. Toivon
mukaan opin ymmärtämään paremmin lähimmäisen tuskaa ja kipua. Tämän
tuskallisen ja ahdistavan kokemuksen kautta ymmärsin Jumalan haluavan
pienentää minun lihaani, niin että tulisin pienemmälle paikalle ja
pysyisin siinä, että Jumalan suuruus saisi tulla enemmän esille elämäni
kautta. Toivon mukaan olen edes jotakin oppinut siitä mitä Jumala halusi
opettaa minua kärsimykseni hetkellä:
1 Moos 41:52 Toiselle hän antoi nimen Efraim, "sillä," sanoi
hän, "Jumala on tehnyt minut hedelmälliseksi kärsimysteni maassa".
Jumala puhui Joosefille antaen hänelle tehtävän ja lupasi olla hänen
kanssansa. Samoin Jumala antaa meille tehtäviä ja Hän on luvannut olla
meidän kanssamme. Joosef tehtiin hedelmälliseksi kärsimystensä maassa.
Sama pätee myös meihin. Mekin saamme tulla hedelmällisiksi sekä kantaa
Jumalan armosta hyvää hedelmää Jumalalle. Hyvän hedelmän kantaminen ei
tapahdu kuitenkaan ilman kärsimystä. Emme kärsi pelkän kärsimyksen vuoksi,
sillä kärsimyksen kautta on mahdollista tulla pienemmäksi ja nähdä oma
heikkous syvällisemmin sekä suuri Jumala ja Hänen voimansa vaikutus.
2 Kor 1:
Kun me koemme ahdistuksia sekä vaikeita hetkiä meidän elämässämme, niin
Jumala on luvannut lohduttaa meitä ja niin Hän tekeekin. Kun Jumala
lohduttaa meitä meidän ahdistuksissamme ja me olemme kokeneet vaikeita
asioita sekä Jumalan lohdutuksen, niin mekin voimme asettua armollisina
toinen toistemme rinnalle, koska olemme itse läpi käyneet ahdistuksia,
niin kykenemme ymmärtämään ahdistuksessa olevaa sekä lohduttamaan häntä ja
ennen kaikkea auttaa häntä vastaanottamaan Jumalan lohdutuksen.
Me saamme uskovina kokea myös Kristuksen kärsimystä (maailman pilkkaa
ja vainoa jne.) runsaina, mutta saamme myös runsaasti kokea lohdutusta
Jeesuksen kautta. Lohdutus auttaa meitä kestämään kärsimyksiä ja tuskaa ja
varsinkin sen jälkeen kun opimme ottamaan vastaan sitä lohdutusta, jota
Herra Jeesus antaa. Lohdutus vie meidät kokemaan iloa ja riemua sekä elämään ilossa ja
riemussa riippumatta siitä mitkä ovat ympärillämme olevat olosuhteet. Pelastuksen riemussa ja ilossa
näkyy kiitollisuutemme
Herraa ja Hänen hyvyyttänsä kohtaan.
Jes 43:25 Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni
tähden, enkä sinun syntejäsi muista.
San 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka
ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.
Jaak 3:
Me voimme uskovina langeta tekemään syntiä ja silloin ainoa oikea
ratkaisu on tunnustaa syntinsä Jumalalle sekä hylätä synti ja tehdä
siitä parannusta. Raamattu sanoo, että me kaikki monessa kohden voimme
hairahtua. Tämä on syytä muistaa ja olla toinen toisillemme armollisia.
Iso ongelma seurakunnan keskellä on se kun uskovat eivät anna anteeksi
syntejä, joista on tehty parannus ja jotka eivät enää nouse Jumalan
muistiin. Uskova voi itse itseltään evätä anteeksiantamuksen, vaikka
Jumala antaa, antaisi ja on jo antanut anteeksi.
Samoin seurakunta tai uskovat voivat syyttää ja syyllistää jotakuta
uskovaa synnistä tai väärästä opetuksesta, josta on tehty parannus ja
jonka Jumala on jo antanut anteeksi. Raamattu sanoo synnistä syyttämisen
"viran" olevan saatanan "virka", sillä hän pyrkii syyllistämään ja
syyttämään meitä uskovia kaiken aikaa. Tässä kohden on hyvä tuoda esille
sellainen näkökulma, että jos uskova elää synnissä tai opettaa väärin,
niin silloin meillä on oikeus sävyisästi nuhdella sekä tuoda asia
esille. Tällainen toiminta ei ole syyttämistä ja syyllistämistä. Se on
kuitenkin jo syyttämistä ja syyllistämistä jos parannuksen tehnyttä
uskovaa muistutetaan jatkuvasti, usein tai vaikka kerrankin synneistä
tai vääristä opetuksista, joista on tehty parannus ja saatu
anteeksiantamus Jumalalta. Tällainen toiminta ei ole Jumalan Hengen
vaikuttamaa toimintaa, vaan saatanan hengen aikaansaamaa ja vaikuttamaa
toimintaa.
Parannuksen tekemättä jättämiseen löytyy monia syitä, joista eräs on se
että uskova pelkää menettävänsä kasvonsa tai pelkää hylätyksi tulemista.
Miksi me uskovina voimme ajatella edellä oleva tavoin, niin ettemme
halua tai voi tehdä parannusta silloin kun sen aika on? Ylpeä ihminen ei
myönnä olevansa koskaan väärässä, vaan näkee aina toisen "virheet".
Ylpeä uskova pelkää kasvojensa menettämistä ja siksi hän ei nöyrry
parannukseen vaikka siihen olisi aihetta. Jos uskova pelkää toisten
uskovien hylkäävän hänet, niin se usein (ei aina) johtuu siitä,
että uskovien yhteisö on armoton, kova sekä tuomitseva. Toisinaan
hylkäämisen pelko on aiheeton ja se on vain uskovan omassa sydämessä, ei
muissa uskovissa.
Jumala ei anna kenellekään lupaa muistella, kaivella ja syyttää siitä
minkä Jumala on antanut anteeksi. Olen joskus huomannut kuinka
uskovienkin keskuudessa pilkataan ja ivataan parannuksen tehnyttä
uskovaa sanomalla, kun olet kerran langennut tekemään syntiä tai
opettanut tai sanonut vastoin Jumalan sanaa, niin niin katso eteesi,
sillä koko perustuksesi on vinossa. On selvää että jos tällä tavalla
toimitaan, niin sekin voi estää parannuksen tekemistä joidenkin
kohdalla. Toki mikään syy ei ole puolustus sille ettei tee parannusta,
mutta edellä olevat asiat voivat saada meidät ajattelemaan, että
voimmeko auttaa veljiä ja sisaria tekemään parannusta. Kyllä voimme:
Gal 6:1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin
ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole
varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.
Ojentaminen täytyy tehdä sävyisyyden Hengessä toista kunnioittaen. Jos
emme toimi hengellisesti, emmekä nuhtele ja ojenna sävyisyyden Hengessä,
niin silloin me lankeamme tekemään syntiä, koska ojentamista ja nuhtelua
ei saa tehdä muuten kuin hengellisesti ja sävyisästi. Jos ja kun
toimimme sävyisästi ja hengellisesti, sillä se helpottaa ja auttaa
parannuksen tekemistä ja Jumala on sen näin itse suunnitellut ja
aivoitellut ja siksi meidän tulee kunnioittaa Jumalaa ja ojentaa syntiä
tekeviä ja opissa erehtyneitä hengellisesti sävyisyyden Hengessä.
Liian usein olen myös nähnyt meidän uskovien keskuudessa kuinka synnistä
tai väärästä opetuksesta parannuksen tehnyt uskova hylätään sen tähden
kun hän lankesi tai erehtyi opissa. Tällainen toiminta on osoitus
kovasydämisyydestä sekä anteeksiantamattomuudesta, sillä me emme saa
hylätä parannuksen tehnyttä uskovaa, vaan yhdessä iloita hänen kanssansa
Herran armosta ja hyvyydestä.
2 Kor 13:5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa
itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä?
Ellei, niin ette kestä koetusta.
1 Tess 5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
1 Joh 4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan
koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on
lähtenyt maailmaan.
Liian usein me uskovina suhtaudumme siten, että jos joku sävyisästikin
ojentaa meitä, niin sanomme hänen olevan fariseus tai uskonnollinen
ihminen. Tällä tavalla toimii ylpeä ihminen, joka luulee olevansa
erehtymätön ja hän syytöksen (fariseus, uskonnollisuuden henki)
kautta julistautuu koettelun ulkopuolelle, eli erehtymättömäksi
uskovaksi. Jos joku tulee sävyisästi koettelemaan meidän vaellusta tai
opin käsityksiä ja aina silloin kun siihen vastataan sanoen koettelijan
olevan fariseus tai uskonnollinen ihminen, niin on kyseessä lihallinen
reaktio sekä ylpeys.
Liian usein myös uskovien keskuudessa koettelua tehdään toista lyöden ja
tällainen väärässä hengessä tehty koetteleminen pyritään tekemään
Raamatulliseksi, vaikka se ei ole sitä, koska koetteleminen tulee tehdä
aina hengellisesti sekä sävyisyyden Hengessä. Ei aina, mutta usein
väärässä hengessä koettelemisen taustalla on pyrkimys peittää omat
virheet ja synnit tai sitten ylpeys, jossa ihminen ei halua myöntää omia
virheitään, mutta on hyvin hanakka tarttumaan muiden virheisiin, jotka
eivät ole edes aina virheitä. Silloin kun ihminen on väärässä hengessä,
niin hän hyvin helposti vääristää näkemänsä ja kokemansa ja siksi väärin
perustein syyttää muita.
Raamatun opetuksen mukaan meidän tulee koetella itse itseämme sekä
koetella kaikki hengellinen toiminta sekä Raamatun opetus. Jos emme
tähän suostu, niin me toimimme itse niin kuin fariseukset ja
uskonnolliset ihmiset, vaikka sanoisimmekin muiden olevan sellaisia:
Matt 15:
Silloin kun hengellisesti, sävyisästi ja Jumalan sanan totuuden kautta
väärät opetukset paljastetaan, niin fariseukset (uskonnollinen
tekopyhä ihminen) loukkaantuivat, eivätkä sydämen ylpeydessään
suostuneet koeteltaviksi. Raamatun sanan mukaan koeteltavaksi suostuva
ei ole farisealainen ja uskonnollinen ihminen, vaan hengellinen ihminen.
Ihminen joka ei suostu koeteltavaksi, vaan alkaa heti nimittelemään
sävyisää koettelijaa fariseukseksi ja uskonnolliseksi ihmiseksi onkin
itse sellainen mistä muita syyttää. Farisealainen henki sekä sydämen
ylpeys estää ihmistä tekemästä parannusta.
1 Tess 2:
Se ei ole ongelma jos lankeamme, niin ettemme ole vielä kasvaneet
uskossa välttämään ja tunnistamaan lankeemuksia ja kiusauksia, joita
joudumme kohtaamaan. Raamattu sanoo meidän hairahtuvan monessa kohden,
mutta tärkeää on tehdä parannusta kun siihen on aihetta. Me joudumme
kohtaamaan myös lankeemuksia ja epäonnistumisia, mutta meidän ei
tarvitse jäädä lankeemuksen orjiksi eikä epäonnistumisten vangiksi,
koska Jumala armossaan auttaa meitä nousemaan jälleen kun haluamme tehdä
parannusta.
Se on iso ongelma jos tekee syntiä tai opettaa väärin, eikä halua tehdä
parannusta sävyisästä ojennuksesta huolimatta. Uskova joka ei halua
tehdä parannusta kun siihen on aihetta ajautuu koko ajan syvempiin
eksytyksen vesiin, siksi on todella tärkeätä tehdä parannusta kun ja jos
siihen on aihetta.
Apt 18:
Raamattu sanoo, että Apollokselle oli opetettu Herran tie ja hän puhui
palavana Hengessä ja opetti tarkasti Jeesuksesta. Herran tiehen ja
Jeesukseen uskomiseen kuuluu usko, parannus, Pyhän Hengen saaminen ja
kaste vedessä Jeesuksen nimeen. Näyttää vahvasti siltä, että Apollos ei
ollut ymmärtänyt oikein vesikastetta Jeesuksen nimeen ja että hän olisi
erehtynyt tässä kohden. Hän otti nöyrästi ojennuksen vastaan ja pääsi
eteenpäin uskossa. Tästä Raamatun kohdasta tulee esille todella tärkeä
asia. Uskovat eivät halveksineet tai olleet epäluuloisia Apollosta
kohtaan, eivätkä sanoneet etteivät he enää luota Apollokseen kun hän oli
erehtynyt opissa tai ei ymmärtänyt sitä mitä Jumalan sana opettaa.
Meidänkin tulee olla armollisia toinen toisillemme, vaikka olisimme
langenneet tekemään syntiä erehtyneet opillisesti. Meidän tulisi toimia
niin kuin alkuseurakunnan uskovat, sillä kun joku on erehtynyt, mutta
kun hän on tehnyt parannuksen, niin meidän tulisi iloita siitä sekä
ajatella, että hän on suureksi hyödyksi uskoville sekä Jumalan
valtakunnan työlle. Jos emme ole armahtavaisia, emmekä anna anteeksi
hänelle, vaikka Jumala antaa anteeksi, niin Jumalakaan ei anna anteeksi
meille (Matt 6:14,15). Jos hylkäämme jonkun uskovan siksi kun hän
on erehtynyt, mutta tehnyt parannuksen, niin elämme synnissä ja
anteeksiantamattomuudessa.
1 Mooseksen kirjan 1 luvussa jakeessa 1 on kolme sanaa, joista muodostuu
lukuarvo 777. Jumala on Elohim (lukuarvo 86),
taivaat on HaShamajim (395) ja maan on
HaArets (296). 86+395+296=777. Jumala sana opettaa, että
kaiken todistuksen tulee nojata kahden tai kolmen todistajan
todistukseen. Jumala itse asetti kolmen sanan kautta todistuksen
luomistyöstänsä, joiden yhteislukuarvo on 777. Jumala sinetöi
todistuksensa kolme kertaa, jonka todistuksen perusteella tuli kolmesti
luku seitsemän. Raamatun Jumalan sinetti kolminkertaisesta todistuksesta
päättyen lukuun 777 on todella vahva osoitus ja todiste siitä, että
luominen on totta ja on tapahtunut juuri niin kuin Raamatussa kerrotaan.
1 Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa jakeessa 1 on 28 kirjainta, eli
neljä kertaa seitsemän. 1 Moos 1:1 tulee esille kuinka Raamatun sanan
todistus on vahvistettu useamman kuin kolmen todistuksen kanssa, koska
kyseessä on totisesti Kaikkivaltiaan Jumalan sana. Numero seitsemän
kertoo Jumalan täydellisyydestä ja Hänen täydellisistä teoistaan.
Snl 24:16 Sillä seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee
jälleen, mutta jumalattomat suistuvat onnettomuuteen.
Raamatussa on ihana lupaus sinulle ja minulle. Seitsemästi lankeava ei
tarkoita tässä kohden lukumäärä, niin että jos seitsemän kertaa lankeaa,
niin Jumala nostaa ylös. Numero seitsemän kuvaa Raamatussa Jumalan
täydellisiä tekoja. Vanhurskas ihminen (uskova Jumalan armosta)
on Jumalan rakkauden ja täydellisten tekojen kohteena ja siksi jos hän
lankeaa, niin hän Jumalan armosta ja voimasta nousee jälleen vaeltamaan
uskossa eteenpäin.
Oli tilanne mikä tahansa olet sitten langennut tai muuten alaspainettu,
niin vanhurskas nousee jälleen ylös Jumalan armosta ja voimasta. Ilm 1: 11 joka sanoi: "Kirjoita
kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle, Efesoon ja
Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatiraan ja Sardeeseen ja Filadelfiaan ja
Laodikeaan". 12 Ja minä käännyin katsomaan,
mikä ääni minulle puhui; ja kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista
lampunjalkaa, 13 ja lampunjalkain keskellä
Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan
kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn. Vanhan liiton aikana
ilmestysmajassa oli seitsemän kultaista lampunjalkaa. Kultainen
lampunjalka on esikuvaa seurakunnasta Jumalan kansasta. Kultaisessa
lampunjalassa oli seitsemän haaraa, koska Jumala on lunastanut, pelastanut
ja pyhittänyt kansansa Herran Jeesuksen sovitusuhrin kautta. Jumalan kansa
on Herran täydellisten tekojen kohteena Herran Jeesuksen sovitusuhrin
kautta ja ansiosta. Siksi seurakunnan esikuva ja symboli oli
seitsenhaarainen kultainen lampunjalka, joita oli ilmestysmajassa
seitsemän kappaletta. Seitsenhaarainen lampunjalka,
joita oli seitsemän kappaletta ilmestysmajassa kertoo meille sen, että
seurakunta on Jumalan täydellisten tekojen kohteena. Voit luottavaisin
mielin olla Jumalan lapsi sekä tehdä parannusta lankeemuksenkin jälkeen,
koska Jumalan täydelliset teot nostavat sinut ylös jälleen parannuksen
teon kautta ja näin saat jatkaa uskossa eteenpäin Jumalan armosta. Ilm
5:6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja
vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli
seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan
henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan. Raamattu
kuvaa Herran Jeesuksen (teurastettu Karitsa) sellaisena jolla on
seitsemän sarvea sekä seitsemän silmää. Sarvi kuvaa Raamatunkielessä
voimaa ja seitsemän silmää yhdistettynä Jeesukseen, että Jumala näkee ja
tietää kaiken. Seitsemän sarvea ja seitsemän silmää on vertauskuvallinen
opetus, joka opettaa seitsenluvun kautta Jumalan täydellisestä voimasta
sekä Kaikkivaltiudesta, joka näkee ja tietää kaiken täydellisesti.
Ilmestyskirjan luvun 5 ja jakeen 6 kuvaus Herrasta Jeesuksesta
teurastettuna Karitsana, jolla on on seitsemän sarvea ja silmää tuo myös
esille, että Herran Jeesuksen sovitusuhri on täydellinen, jonka kautta
syntinsä tunnustava ja Häneen uskova saa syntinsä täydellisesti anteeksi,
eikä Jumala niitä enää muista ja muistele. Jes 65: 17 ¶ Sillä katso, minä luon
uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää
ajatukseen astu; 18 vaan te saatte iloita ja
riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon
minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan. Jes 43:25 Minä, minä pyyhin
pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista. Hebr 10 16 "Tämä on se liitto, jonka
minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan," sanoo Herra: "Minä
panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä"; 17 ja: "heidän syntejänsä ja
laittomuuksiansa en minä enää muista". 18 Mutta missä nämä ovat
anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita. 19 ¶ Koska meillä siis,
veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on
pääsy kaikkeinpyhimpään, 20 jonka pääsyn hän on
vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen
lihansa, kautta, 21 ja koska meillä on "suuri
pappi, Jumalan huoneen haltija," 22 niin käykäämme esiin
totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna
puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä; Jumala
sinetöi syntien anteeksiantamuksen Herran Jeesuksen sovitusuhrin ansiosta
numero seitsemän todistuksen kautta. Jumala ei enää muista niitä syntejä,
jotka Hän on antanut anteeksi. Jumalan anteeksiantamus vapauttaa ihmisen
täydellisesti syyllisyydestä, jota synti aiheuttaa ihmisen sydämessä. Jos
ja kun olet tehnyt parannuksen synnistä tai väärästä opetuksesta, niin älä
syyllistä itseäsi, äläkä anna muiden syyllistää itseäsi, sillä Jumala on
antanut sinulle syntisi anteeksi, eikä muistele niitä enää, eivätkä ne
enää astu Hänen muistiinsa, joten älä sinäkään niitä enää muistele, äläkä
syyllistä itseäsi. Jos
lankeamme ja teemme parannusta, niin Herra on luvannut sanansa lupauksen
mukaan nostaa sinut ja minut ylös uudelleen vaeltamaan uskossa Jumalan
armosta ja voimasta. Herra auttaa meitä tekemään parannuksen sekä nostaa
meidät ylös lankeemuksen kuopasta täydellisten tekojensa kautta. Tässä
kohden sydämeni murtuu ilosta Jumalan rakkauden ja hyvyyden tähden.
Petri Paavola 5.4.2016
Lähteet:
|
|