|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Tulevan kolmannen temppelin alttarin vihkiminen Jerusalemissa vihittiin alttari (10.12.2018) tulevaa kolmatta temppeliä varten. Alttarin vihkiminen tapahtui hanukka -juhlan viimeisenä päivänä. Jerusalemiin suunnitteilla oleva kolmas temppeli ei ole Jumalan mielen mukainen hanke, koska Messias Herran Jeesuksen veri ja sovitustyö päätti vanhan liiton aikaisen temppeli Jumalanpalveluksen eläinuhreineen. Uuden Liiton aikakaudessa, jokainen Jumalan armosta pelastettu Herran Jeesuksen opetuslapsi on nyt Jumalan temppeli. Jumala ei enää palaa takaisin eläinuhreihin, koska Herran Jeesuksen syntiuhri päätti eläinuhrit ja Messias Jeesuksen syntiuhri oli kertakaikkinen yksi ainoa uhri synnin poistamiseksi ja syntien anteeksisaamiseksi. Tuleva kolmannen temppelin rakentamisen hanke on antikristillinen hanke, ei Jumalan tahto ja Jumalan suunnitelma, sillä Messias Jeesuksessa on iankaikkinen syntiuhri ja syntien anteeksiantamus. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Alttarin vihkiminen kolmatta temppeliä varten
Jerusalemiin on aikaisemmin rakennettu kaksi temppeliä. Kuningas Salomo
rakennutti ensimmäisen temppelin Jerusalemiin noin 3000 vuotta sitten.
Babylonian kuninkaan Nebukadnessarin armeija tuhosi ja hävitti 586 eKr.
Salomonin rakennuttaman temppelin. Vuosina 520-516 eKr. Juudan
käskynhaltijan Serubbaabelin johdolla rakennettiin Jerusalemiin toinen
temppeli. Roomalainen sotapäällikkö Tiitus hävitti ja tuhosi toisen
temppelin 70 jKr.
Makkabealaiskapinassa 165 eKr. juutalaiset Juudas Makkabealaisen johdolla
valtasivat Jerusalemin temppelin takaisin itselleen kreikkalaisten
hallusta. Temppeli vapautettiin ja vihittiin uudelleen käyttöön. Juudas
käski temppelin puhdistettavaksi ja kreikkalaisten saastuttamien esineiden
tilalle tuli valmistaa uudet pyhät temppelin esineet, jolloin myös uusi
alttari valmistettiin.
Vuonna 2018 hanukka -juhlan viimeisenä päivänä vietettiin Jerusalemissa
alttarin vihkimisen juhlaa kolmatta temppeliä varten. Vuoden 2018 alttarin
vihkimisen juhla on tehty esikuvallisesti hanukka -juhlan aikana sen
viimeisenä päivänä. Tällä alttarin vihkimisen juhlalla järjestäjät halusivat
viestittää, että uusi tuleva kolmas temppeli tulee olemaan jatkumoa
Raamatun profetioille ja Jumalan tahdon toteutumiselle ennallistaa
temppelipalvelus ja eläinuhrien palaaminen rauhan ja syntien
anteeksisaamiseksi. Jumala päätti Herran Jeesuksen uhrin kautta VL:n
Jumalanpalvelusjärjestyksen sekä eläinuhrit, joka tarkoittaa sitä, että
tuleva kolmas temppeli eläinuhreineen ei liity millään tavoin Jumalan
pelastushistorian suunnitelmaan, eikä Jumalan tahdon toteutumiseen
kansansa pyhitykseksi. Kolmas temppeli toteuttaa Jumalan sanan profetian
toteutumista antikristillisestä hankkeesta käsin katsottuna.
Breaking Israel News media julkaisi (11.12.2018) Adam Eliyahu Berkowitzin
artikkelin: Dedication of Altar for Third Temple
(Alttarin vihkiminen kolmatta temppeliä varten). Artikkeli sanoi
kuinka maanantaina (10.12) Sanhedrin isännöi alttarin vihkimistä
kolmatta temppeliä varten. Artikkelin mukaan tapahtumassa papit olivat
pukeutuneet täysin vanhan liiton papin asuihin asettaessaan uudelleen
voimaan iankaikkisen uhrin (Korban Tamidi). Breaking
Israel News kirjoitti alttarin olleen tehty sementistä, joka oli
täytetty ilmalla (tai hapella). Artikkelin mukaan alttari ei ole
ideaalinen, mutta se on täysin kosher (sopiva, puhdas)
käytettäväksi temppelin palveluksessa.
Artikkelin mukaan temppelin esineet on tehty valmiiksi hetkeä varten,
jolloin temppelipalvelus alkaa. Menora (kultainen
lampunjalka) on tehty puusta, ja vaikka se ei ole ideaali, niin se on
kosher käytettäväksi temppelissä, jota yksi ihminen voi
kantaa. Vaskiallas on myös kosher, vaikka se on
huomattavasti erilainen kuin Salomonin meri (valettu allas pappien
käsien ja jalkojen pesua varten - pappien rituaalipesut), jota
käytettiin temppelissä pappien käsien ja jalkojen pesemiseen.
Tilaisuudessa papit pesivät kätensä ja jalkansa ennen temppelipalveluksen
aloittamista ja uhrin uhraamista. Uhri "lammas" oli aikaisemmin tapettu ja
tuotiin paikalle vihreässä astiassa. Papit sytyttivät menoran.
Papit sytyttivät tulen alttarille ensimmäisen kerran. Uhri tuotiin
alttarille ja uhrieläimen liha asetettiin tuleen. Alttarin hiilet tuotiin
alttarin suitsutukseen. Pappien kouluttaja rabbi Baruch Kahane
palveli tilaisuudessa ylimmäisenä pappina. Tilaisuudessa papit lausuivat
papillisen siunauksen.
The Jerusalem Post julkaisi (10.12.2018) artikkelin:
Temple-Ready Altar Dedicated on Last Day of Hannukkah by Activist
Groups (Temppeli-valmis alttari pyhitettiin Hanukan viimeisenä
päivänä aktivisti ryhmän toimesta).
The Jerusalem Post artikkeli kertoi kuinka tilaisuuden
järjestäjät aikoivat uhrata lampaan vihkimisseremonian aikana sekä
erilaisia rituaaleja sisältäen uhrin raajojen ja sisälmyksien polttamisen
alttarilla. Hillel Weiss (Sanhedrinin puhemies) sanoi, että
Jerusalemin kaupungin viranomaisten oikeusosasto vastusti lampaan
tappamista paikan päällä. Sen
sijaan, lammas tapettiin aikaisemmin teurastamossa ja vain sen yksi jalka
poltettiin alttarilla uhriharjoituksessa.
Hillel Weiss sanoi The Jerusalem Postin artikkelissa, että Tooran
tarkoitus on, että melkein kaikki käskyt ovat yhteydessä temppeliin.
Weissin mukaan tämän merkitys meidän elämäämme ja maailman elämään
on oikeudeksi, totuudeksi ja rauhaksi. Weiss sanoi tämän olevan Raamatun
profetia: .... heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset
minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen
rukoushuoneeksi (Jes 56:7).
Weiss sanoi torjuvansa käsityksen ettei tämän päivän ihmisiä voisi yhdistää
muinaiseen eläinuhri käytäntöön, koska tämän päivän maailma on epäpuhdas.
Hän sanoi, että me haluamme puhtauden ja kuinka ihmisten epäpuhtaat toimet
ja ajatukset säilyvät samoina huolimatta siitä kuinka ne liitetään Tooran
määräämään menetelmään epäpuhtauden poistamiseksi, joka tapahtuu
eläinuhrien kautta.
Weiss sanoi, että hän ja temppelin aktivistit ja järjestöt aloittavat
välittömästi eläinuhrit, jos valtio sallii heille alttarin tuomisen
vaadittuun kohtaan temppelivuorella ja julistaisi, että valtion tulisi
ensimmäisenä kannattaa näiden rituaalien uudelleen jatkamista.
Weissiltä kysyttiin, että aiheuttaisiko juutalaisten eläinuhrien uudelleen
aloittaminen temppelivuorella jänniteitä ja konflikteja muslimimaailmassa,
joka pitää al-Aqsa moskeijan paikkaa yhtenä islamin pyhimmistä paikoista.
Weiss vastasi painokkaasti, ettei sen tulisi huolestuttaa ja vain
juutalainen rohkeus temppelin uudelleen rakentamiseen lopettaisi
anti-juutalaiset tunteet ja toimet. Weiss sanoi, että niin kauan kun
juutalaisilla ei ole rohkeutta rakentaa temppeliä, niin heitä vainotaan,
sillä niin kauan kun ei ole temppeliä, tulee olemaan antisemitismiä.
Tamid tarkoittaa hepreaksi aina, jatkuva, ikuinen, päivittäinen.
Kun Sanhedrin järjesti 10.12.2018 alttarin vihkimisen Jerusalemissa
asettaen uudelleen voimaan "iankaikkisen uhrin" (Korban Tamidi),
niin kyseessä on esivalmistelu hetkeen, jolloin hävityksen kauhistus tulee
seisomaan pyhässä paikassa. Kun ortodoksijuutalaisuus opettaa kolmannen
temppelin eläinuhrien toimittavan iankaikkisen uhrin tehtävää, niin on
kyse Jumalanpilkasta, sillä Herran Jeesuksen syntiuhri oli ja on
kertakaikkinen ja iankaikkinen uhri syntien anteeksisaamiseksi.
Kolmannen temppelin eläinuhrit "iankaikkisena uhrina" on antikristillisen
hengen tuotos, sillä antikristus (valhemessias) saattaa hyväksyä
Jerusalemin kolmannen temppelin uhrit, mutta samalla julistaa olevansa
jumala.
Dan 11:31 Hänen lähettämänsä sotajoukot nousevat ja häväisevät
pyhäkön linnoituksineen, poistavat jokapäiväisen uhrin ja asettavat sinne
hävityksen kauhistuksen.
Matt 24:15 Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on
puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa-joka tämän
lukee, se tarkatkoon-
Mark 13:
Raamatun opetuksen mukaan lopunaikana Herran Jeesuksen opetuslapset
joutuvat kaikkien kansojen vihattaviksi Jeesuksen nimen tähden ja itse
uskon, että myös antikristus lietsoo kansakuntia vihaamaan Jeesuksen
opetuslapsia. Itse ymmärrän, että hävityksen kauhistus voisi olla
kahdenlainen asia, en sano, että näin on varmasti. Ensiksi hävityksen
kauhistus on lopunajan antikristillinen symboli tai esine, joka tullaan
asettamaan ja häpäisemään Jerusalemin kolmatta temppeliä, koska
antikristus todellisuudessa vihaa juutalaisia heille annettujen Jumalan
lupausten tähden. Toiseksi antikristus menee Jerusalemiin temppeliin,
julistaen olevansa kaikkien kansojen "messias" ja "pelastaja".
Antikristus ja antikristilliset symbolit seisovat "pyhässä paikassa", kun
antikristus seisoo temppelissä ja antikristilliset symbolit ovat esillä
temppelissä. Pyhä paikka tarkoittaa sitä mikä oli ennen pyhää, sillä
Jumala ei pyhitä Jerusalemin kolmatta temppeliä, koska Uuden Liitossa
ajassa Hän pyhittää Herran Jeesuksen opetuslapset, jotka ovat Uuden Liiton
Jumalan temppeli. Hävityksen
kauhistus sanonta tulee siitä, koska antikristus ja antikristilliset
voimat saavat aikaan paljon tuhoa vihatessaan Jeesuksen opetuslapsia sekä
juutalaisia ja eksyttäessään kansoja maan päällä.
Itse näen ja ymmärrän antikristuksen temppeliin menemisen ja jumalaksi
julistautumisen tarkoittavan kahta eri asiaa. Ensimmäiseksi antikristus
eksyttää totuudesta pois eksyneet kristityt ja julistaa heidän sydämissään
olevansa jumala, jota tulee palvoa. Toiseksi antikristus menee Jerusalemin
uudelleen rakennettuun temppeliin ja siellä julistaa olevansa jumala.
Matt 24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: ‘Katso, hän on
erämaassa’, niin älkää menkö sinne, tahi: ‘Katso, hän on kammiossa’ (tameion),
niin älkää uskoko.
Herra Jeesus sanoi Matteuksen evankeliumin 24 luvussa, että jos hän (antikristus)
on kammiossa, niin älkää uskoko. Kreikankielen sana tameion
tarkoittaa salaista huonetta. Jerusalemin temppelissä oli erikoishuone
nimeltään "Lishkat Hashsha'im" (salainen huone),
jossa tehtiin lahjoituksia köyhiä ihmisiä varten.
Herran Jeesuksen sanojen mukaan valhemessias (antikristus) tulee
menemään Jerusalemiin rakennettuun kolmanteen temppeliin, esiintyen
suurena hyväntekijänä sekä jumalana, mutta hän pettää saatanallisen synnin
petoksen kautta, jokaisen häneen uskovan ihmisen.
Kun Sanhedrinin puhemies Hillel Weiss sanoi alttarin vihkimisen olevan
Raamatun profetiaa, niin se totisesti on Raamatun profetian täyttämistä,
mutta ei Jumalan tahdon ja Jumalan pelastushistorian ja Jumalan kansan
pyhittämistä varten, vaan Raamatun profetiaa antikristillisen hankkeen
etenemisestä.
1 Kor 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että
Jumalan Henki asuu teissä?
Weissin siteerama Raamatun kohta: heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa
ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava
kaikkien kansojen rukoushuoneeksi (Jes 56:7) ei tarkoita sitä,
että Jerusalemiin rakennettava kolmas temppeli olisi kaikkien kansojen
rukoushuone, vaan sitä että kaikista kansoista Jumalan pelastamat ihmiset
kuuluvat siihen Herran huoneeseen, joiden rukoukset Herra kuulee ja joihin
Hän vastaa. Toisin sanoen kaikista kansoista Jumalan pelastamat ihmiset
ovat nyt Uuden Liiton ajassa "Herran huonetta", sillä Uudessa Liitossa
Jumalan temppelin muodostavat Jumalan pelastamat ihmiset.
Apostoli Paavali kirjoitti (1 Tess 5 luku) Herran Jeesuksen tulemuksen
hetkistä ja sitä edeltävistä ajatuksista, joita jumalattomat tuovat
esille, kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään," silloin
yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon,
eivätkä he pääse pakoon.
Hillel Weissin ajatus Jerusalemin tulevasta kolmannesta temppelistä kaikkien kansojen
rukoushuoneena ja rauhan sekä turvallisuuden tuojana maan päälle on
antikristillinen petos, joka täyttyy siinä kun valhemessias (antikristus) julistautuu
kaikkien kansojen "messiaaksi ja pelastajaksi". Antikristukseen turvautuva
ihmiskunta tulee kokemaan tuhon ja turmion, niin kuin Raamatun profetian
sana kertoo, sillä antikristuksen tuoma väärä rauha johtaa lopulta
iankaikkiseen tuhoon ja rangaistukseen ilman parannuksen tekoa ja uskoa
Herraan Jeesukseen.
Sanhedrin on julkaissut arabeille kirjeen heprean-, englannin- ja
arabiankielellä, jossa arabeja kutsutaan Ismaelin lapsina ottamaan heidän
osansa ja roolinsa, kannattamaan kolmannen temppelin rakentamista.
Lähestymisen arabeja kohtaan ymmärretään Sanhedrinissa olevan aikomus
tuoda koko maailma yhden askeleen lähemmäs globaalia rauhaa, joka on
luonteenomaista messiaaniselle ajalle. Sanhedrinin kirjeessä arabeille
tuotiin esille kuinka tämä ehdotus saisi arabit hyväksymään rauhanomaiset
keinot, jonka kautta vältetään vihollisuus ja väkivalta, sillä tämä
ehdotus avaisi rakkauden ja kunnioituksen ovet. Antikristillinen ja
antikristuksen valheeseen ja petokseen perustuva "rauhan aikakausi" on
pian näkevä päivänvalon, josta eräänä osoituksena on Sanhedrinin kirje.
Sanhedrinin jäsenten ajatuksia
Kristillisen järjestön RSE:n edustaja (en ota kantaa liikkeen
Raamatullisuuteen) oli paikalla kuvaamassa videota kun Jerusalemissa
(10.12.2018) suoritettiin alttarin vihkimistä kolmatta temppeliä varten.
Videolla haastateltu Sanhedrinin puhemies (johtaja) Hillel Weiss sanoi, että juutalainen Messias
on tulossa pian, joka ei ole Jeesus ja etteivät he usko
Jeesukseen, eivätkä he aio koskaan vaihtaa uskontoaan. Weissiltä
kysyttiin, että mitä tapahtuu niille kristityille, jotka eivät hyväksy
tulevaa juutalaista messiasta ja jotka uskovat Jeesukseen. Hän vastasi
sanoen, ettei tiedä, koska hän ei ole Messias.
Videolla haastateltu eräs Sanhedrinin jäsenistä sanoi, että kun kolmas temppeli rakennetaan,
niin kaikki tulevat menestymään, koska temppeli on sitä varten ja koko
maailmaa varten. Hän sanoi temppelin olevan heidän tehtävänsä yhdistää kaikki
palvomaan yhtä ja ainoaa elävää Jumalaa. Hän jatkoi sanoen, että
kolmannessa temppelissä kaikki kansat tulevat palvomaan Jumalaa.
Videolla
Sanhedrinin puhemieheltä kysyttiin, että onko temppeli koko maailman
temppeli. Hän vastasi sanoen, ettei se ole yhtä maailman uskontoa varten,
vaan se on kansoja varten ja kansat ovat kuin arvokkaita jalokiviä.
Sanhedrinin puhemieheltä kysyttiin, että toimiiko YK teidän kanssanne. Hän
vastasi sanoen, ehkä, me toivomme, että he muuttavat tapansa, mutta me
sanomme kansoille, että jos te haluatte oikeutta, armoa, rauhaa, niin
teidän täytyy seurata Raamattua.
Videolla
Sanhedrinin jäseneltä kysyttiin, että uskooko hän, että olemme lähes
kolmannen temppelin ajassa. Hän vastasi sanoen, että kyllä ehdottomasti.
Hän jatkoi sanoen, että monet muslimi uskonnosta tulevat heidän luokseen
ja pyytävät meitä rakentamaan temppelin. Hän sanoi, miksi? Koska temppeli
on kaikkia varten, temppeli on kaikkien kansojen menestymistä varten. Hän
sanoi myös, että uusi maailma tulee olemaan ilman negatiivisia ja
kiellettyjä tunteita, kuten vihaa, kostoa ja tämä tulee olemaan (uusi
maailma) rakastava,
arvostava, kunnioittava, ja tämä tulee olemaan uusi maailma, niin kuin
Jumala haluaa.
Kuten Sanhedrinin puhemies Weiss sanoi, niin hänen odottamansa "messias"
ei ole Jeesus, sillä hänen odottamansa messias on antikristus. Antikristus saa valheen voimalla
kaikki kansat palvomaan ja kumartamaan häntä. Tämän takia antikristus
tulee "messiaana" juutalaisille, "messiaana" petoksen ja valheen vallassa
oleville "kristityille", "messiaana" muslimeille, "messiaana" kaikille
valheen vallassa oleville ihmisille lopunaikana riippumatta heidän
uskonnostaan ja ideologiastaan.
Raamattu sanoo ja vastaa, että mitä tulee tapahtumaan Herran Jeesuksen
opetuslapsille, jotka eivät vastaanota Weissin odottamaa "messiasta".
Raamattu sanoo antikristuksen käyvän sotaa Herran Jeesuksen opetuslapsia
vastaan ja antikristus on mukana maailmanlaajuisessa vainossa Herran
Jeesuksen opetuslapsia kohtaan. Antikristus häviää tämän sodan ja tulee
tuhoutumaan Jeesuksen tulemuksessa.
Kun Raamattu sanoo (Ilm 13:7), että antikristukselle ja
antikristillisille voimille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan
ja voittaa heidät, niin se tarkoittaa sitä, että antikristuksella on valta
vainota Herran Jeesuksen opetuslapsia, mutta antikristus ei kuitenkaan voi
voittaa lopullisesti uskovia, koska Herra Jeesus asuu heidän sydämissään.
Raamattu sanoo myös (Ilm 13:10), että "jos kuka vankeuteen vie,
niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää
miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko".
Antikristuksella ja antikristillisillä voimilla on valta vainota ja viedä
vankeuteen sekä jopa tappaa (ihana marttyyrikuoleman osa), mutta
vainoajat (antikristus ja antikristilliset voimat) kuitenkin
lopulta häviävät ja tuhotaan. Pyhien, eli Herran Jeesuksen opetuslasten
kärsivällisyys ja usko Jumalan armosta ja voimasta saa sen aikaan, että
pahan valta voi "voittaa" ainoastaan ulkonaisesti uskovia, mutta ei
sisäisesti uskovan sielua, sillä rakkaus uskossa totuuteen pitää uskovan
sielun puhtaana ja pelastuneena, jota pahan voimat eivät voi tuhota ja
saastuttaa.
Kuten Sanhedrinin jäsen sanoi, niin Jerusalemin kolmannella temppelillä on
oma osuutensa siinä kun koko valheen vallassa oleva maailma tulee
palvomaan antikristusta. Luullessaan palvovansa Jumalaa, he palvovat
saatanaa. Sanhedrinin jäsenen esille tuoma asia Jerusalemin kolmannesta
temppelistä uuden maailman rakkauden maailmana on petos ja valhe, joka on
todellisuudessa saatanallinen ja antikristillinen uuden
maailmanjärjestyksen aikakausi, joka päättyy sen tuhoon ja häviöön.
Jotkut uskovat ihmiset opettavat ja uskovat, että Hesekielin kuvaama
temppeli (Hes 40-48 luvut) olisi tuleva Jerusalemin kolmas
temppeli. Joidenkin uskovien ihmisten mukaan tulevassa tuhatvuotisessa
valtakunnassa aletaan uudelleen uhraamaan eläimiä Jerusalemin temppelissä.
Molemmat edellä esitetyt opetukset ja väitteet ovat valheellisia ja vääriä
opetuksia.
Ensimmäiseksi käsittelen sitä, että Jerusalemiin rakennettava kolmas
temppeli ei ole Hesekielin kirjan kuvaama temppeli. Hesekielin kirjan
kuvaaman temppelin koko, mitta ja pituus on niin suuri ja laaja, että se
peittäisi alleen koko nykyisen Jerusalemin alueen. Tämä yksi yksityiskohta
yksistään kumoaa sen teorian, että tuleva Jerusalemin kolmas temppeli
olisi Hesekielin kirjan kuvaama temppeli.
Hesekielin kirjan kuvaama temppeli poikkeaa huomattavasti vanhan liiton
aikaisesta temppelistä. Hesekielin kirjan temppelissä on tarkka kuvaus
temppelistä ja sen järjestyksestä, mutta siitä puuttuvat seuraavat VL:n
temppeliin kuuluvat asiat: Hesekielin temppelissä ei ole liitonarkkia, ei
kultaista astiaa, ei Aaronin sauvaa, ei lain tauluja, ei armoistuinta, ei
kultaista lampunjalkaa, ei näkyleipiä, ei suitsutusalttaria, ei
esirippua, ei ylimmäistä pappia.
Hesekielin kirjan kuvaama temppeli ei opeta juutalaiselle kansalle
määrätystä temppelijärjestyksestä, koska siitä puuttuu monta tärkeää ja
oleellista asiaa, jotka kuuluvat Jumalan määräämään temppelijärjestykseen
Israelin kansalle. Hesekielin kirjan kuvaama temppeli ei ole profetia
tai kuvaus Jerusalemin kolmannesta temppelistä.
Itse ymmärrän Hesekielin kuvaaman temppelin olevan symbolinen vertauskuva, ei
kirjaimellinen ilmoitus, sillä tällaista temppeliä ei ole ollut
tarkoitustakaan rakentaa Jerusalemiin. Hesekielin kuvaaman temppelin mitat
täyttävät koko nykyisen Jerusalemin alueen, joten voisiko se olla esikuva
siitä kuinka Herraan Jeesukseen uskomisen kautta ihmisestä tulee Jumalan
temppeli ja näin esim. tuhatvuotisen valtakunnan aikana kaikki Jumalan
pelastamat ihmiset ja Jerusalemissa asuvat uskovat ihmiset ovat Jumalan
temppeleitä, täyttäen koko Jerusalemin alueen. Hesekielin kirjan kuvaama
temppeli on koko Jerusalemin kokoinen alueeltaan ja edellä kuvatun tavoin
Jerusalemin alue olisi kokonaan Jumalan temppeli, uskovien asuttaessa
Jerusalemia. En väitä edellä olevaa varmaksi, enkä sano, että näin on,
mutta tällainen ajatus nousi sydämelleni.
Jotkut uskovat ihmiset opettavat Hesekielin kirjan temppelin olevan
tuhatvuotisen valtakunnan temppeli, ja että Hesekielin kirjan temppelin
ruhtinas olisi Messias Jeesus. Hesekielin kirjassa (Hes 45:22)
ruhtinaan tuli uhrata itsensä ja kansan puolesta syntiuhri. Messias
Jeesus on synnitön, joka kumoaa edellä olevan opetuksen, että Jeesus olisi Hesekielin kirjan temppelin
ruhtinas. Hesekielin kirjan
temppeli ei ole tuhatvuotisen valtakunnan temppeli, sillä tuhatvuotisessa
valtakunnassa ei palata enää takaisin eläinuhreihin, koska Herran
Jeesuksen syntiuhri lakkautti eläinuhrijärjestelmän. Hesekielin
kirjan kuvaama temppeli on symbolinen vertauskuva, sillä Herran Jeesuksen
iankaikkisen uhrin kautta ei enää palata takaisin eläinuhreihin.
Jotkut ymmärtävät ja opettavat Hesekielin kirjan temppelin oleva temppeli
tuhatvuotisessa valtakunnassa, sillä temppelivuori ja öljymäki tulevat
laajentumaan huomattavasti tulevaisuudessa ja ovat laajentuneina
tuhatvuotisessa valtakunnassa, jolloin Hesekielin temppeli mahtuisi
Jerusalemiin. Itse uskon ettei tuhatvuotisessa valtakunnassa ole sellaista
temppeliä, jossa uhrattaisiin eläinuhreja, koska Herran Jeesuksen uhri
päätti eläinuhrit, eikä Jumala palaa enää taaksepäin kansansa
pelastushistoriassa ja pyhittämisessä.
Jotkut Herran Jeesuksen opetuslapset ovat eksyneet uskomaan, että
Jerusalemin tuleva kolmas temppeli on Hesekielin kirjan kuvaama temppeli
ja kolmannessa temppelissä uhrattavat uhrit eivät ole enää syntien
anteeksisaamiseksi, vaan tulevassa temppelissä uhreilla on enää vain
synnistä muistuttava merkitys. Samoin jotkut Herran Jeesuksen opetuslapset
ovat eksyneet uskomaan, että tuhatvuotisen valtakunnan temppelin uhreilla
ei ole enää syntien anteeksiantavaa merkitystä, vaan niillä on siellä enää
vain synnistä muistuttava merkitys.
Hebr 8:
Jes 43:
Opetus, joka sanoo tai väittää, että Jerusalemin kolmannen temppelin tai
tuhatvuotisen temppelin uhreilla on enää vain synneistä muistuttava
merkitys on väärä opetus. Raamatussa Jumala sanoo, että kun Hän antaa
anteeksi synnit, niin Hän ei enää muista niitä syntejä. Tämä Raamatun
opetus kumoaa sellaisen opin, joka sanoo, että tulevaisuudessa olisi käsin
rakennettu temppeli, jossa uhreilla olisi synneistä muistuttava merkitys.
Hebr 10:
1 ¶ Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei
itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla
jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin,
tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
2 Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta,
koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran
puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
3 Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä.
4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi
ottaa pois syntejä.
......................................
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun
tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt
Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan
toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka
eivät ikinä voi syntejä poistaa;
12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien
edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan
hänen jalkojensa astinlaudaksi.
14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt
täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
Totuudesta eksyneet uskovat sanovat, että koska Raamattu opettaa ettei
VL:n järjestyksen mukainen eläinuhri järjestelmä kykene poistamaan
syntejä, koska niissä on vain jokavuotinen muistutus synneistä, niin sen
tähden tulevassa Jerusalemin temppelissä tai tuhatvuotisen valtakunnan
temppelissä voidaan suorittaa eläinuhreja, koska ne eivät poista syntejä,
vaan muistuttavat synneistä kuten Hebr 10 luku sanoo.
Jos ei ymmärrä oikein sitä mitä Heprealaiskirjeen kymmenes luku ja mitä
koko Raamattu opettaa syntien anteeksiantamuksesta, niin silloin voi eksyä
luulemaan, etteivät eläinuhrit poistaneetkaan syntejä, vaan ainoastaan muistuttivat
synneistä. Jos eksyy uskomaan edellä olevan valheen, niin silloin voi
Herran Jeesuksen opetuslapsenakin eksyä kannattamaan ja tukemaan
Jerusalemiin rakennettavaa kolmatta temppeliä ja luulla, että siellä
suoritettavat eläinuhrit tehdään vain syntien muistuttamiseksi ja ettei
niiden kautta pyritä saamaan syntejä anteeksi.
Neh 10:
32 ¶ Me sitoudumme suorittamaan vuodessa
kolmannes-sekelin palvelusta varten Jumalamme temppelissä:
33 näkyleipiin, jokapäiväiseen ruokauhriin ja
jokapäiväiseen polttouhriin, uhreihin sapatteina ja
uudenkuun päivinä, juhlauhreihin ja pyhiin lahjoihin,
syntiuhreihin sovituksen toimittamiseksi Israelille ja
kaikkeen, mikä meidän Jumalamme temppelissä toimitettava on.
34 Me, papit, leeviläiset ja kansa, olemme heittäneet
arpaa uhrilahjahalkojen tuomisesta perhekunnittain Jumalamme
temppeliin määräaikoina joka vuosi, poltettaviksi Herran,
meidän Jumalamme, alttarilla, niinkuin laissa on
kirjoitettuna
Vanhan liiton eläinuhreilla oli syntejä sovittava merkitys kuten esim.
Nehemia 10:32-34 osoittaa. Kun Heprealaiskirjeen kymmenes luku sanoo
ettei eläinuhrien kautta voi saada syntejä anteeksi, sillä ne olivat
muistutus synneistä, niin se tarkoittaa sitä, että eläinuhrit eivät
tuoneet kertakaikkista sovitusta synneistä ja siksi eläinuhreja oli koko
ajan uhrattava syntien anteeksisaamiseksi ja samalla eläinuhrit myös
muistuttivat synneistä.
Kun Herra Jeesus kuoli, niin Hänen syntiuhrinsa kautta tapahtui
kertakaikkinen, yhden kerran tapahtuva syntien sovitus, jota ei tarvitse
koskaan enää uusia, sillä Herran Jeesuksen veressä on iankaikkinen
lunastus synneistä ja syntien anteeksiantamus.
Vanhan liiton eläinuhreilla (syntiuhri) oli todellakin syntejä
sovittava merkitys, mutta ne eivät voineet kertakaikkisesti poistaa
syntejä ja siksi näitä uhreja uhrattiin jatkuvasti syntien
muistuttamiseksi sekä anteeksisaamiseksi.
Jos Herran Jeesuksen opetuslapsi eksyy uskomaan väärän opetuksen
eläinuhrien kautta tapahtuvasta syntien muistuttamisesta, niin hän voi
eksyä kannattamaan tulevaa Jerusalemin kolmatta temppeliä, joka on
antikristillinen ja kapinallinen hanke, ei Jumalan tahto kansansa
pyhittämiseksi ja pelastamiseksi.
Se on tietenkin selvää, että Uuden Liiton ajassa ei voi enää saada syntejä
anteeksi eläinuhrien kautta, vaikka joku niin luulisi tai opettaisi
puolustaakseen tulevan Jerusalemin kolmannen temppelin eläinuhrien
uhraamista. Herra Jeesuksen syntiuhri, Hänen veressään on ainoa ja
kertakaikkinen Jumalalle kelpaava syntiuhri syntien anteeksisaamiseksi.
Väärän opetuksen ja valheen paljastuminen
Jotkut uskovat ihmiset (ei kaikki) ymmärtävät, opettavat ja uskovat, että Jeesuksen
tulemus ja seurakunnan ylösotto pois maailmasta tulee tapahtumaan ennen
ahdistuksen aikaa, ennen antikristuksen ilmestymistä, jonka jälkeen kolmas
temppeli tullaan rakentamaan, johon antikristus ilmestyy julistaen
olevansa "Jumala". Väärä ja valheeseen perustuva opetus opettaa seurakunnan aikakaudesta,
joka päättyy seurakunnan ylösottoon, jonka jälkeen alkaa juutalaisten
aikakausi, jossa juutalaisten pelastunut jäännös tulee suorittamaan
loppuun evankeliumin työn, jonka päätteeksi Herra Jeesus tulee öljymäelle.
Matt 24:
Matteuksen evankeliumissa Herra Jeesus kertoi toisesta tulemuksestaan,
sanoen sen olevan yksivaiheinen ja kuinka Hänen tulemuksensa ja
seurakunnan ylösotto (mukana on myös juutalaisten lopunajalla pelastuva
jäännös, kolmasosa) tulee tapahtumaan ahdistuksen ajan jälkeen,
jolloin Herra Jeesus myös palaa öljymäelle. Herran
Jeesuksen sanat ja todistus kumoavat väärän opetuksen seurakunnan
ylösotosta, joka tapahtuisi ennen ahdistuksen aikaa.
Olemme jo siinä ajassa, jossa alttari on vihitty kolmatta temppeliä
varten. En tiedä kuinka pian, mutta ihan lähitulevaisuudessa Jerusalemissa
tulee olemaan kolmas temppeli, jossa antikristus julistaa olevansa Jumala.
Kun nämä asiat tapahtuvat, niin seurakunta on silloin maan päällä ja
valheelliseen ja väärään seurakunnan ylösoton oppiin uskoneet uskovat
ihmiset ovat
todella ahdistuneita, kun he huomaavat jääneensä aikaan, missä heidän ei
pitänyt olla. Olemme siis lähellä aikaa, jolloin valheeseen perustuva
väärä opetus ennen ahdistuksen aikaa tapahtuvasta seurakunnan ylösotosta
tulee paljastumaan valheeksi kaikille uskoville ihmisille. Tietenkin olisi hyvä, jos tässä kohden
erehtynyt uskova ihminen voisi tehdä parannuksen ja ojentautuisi uskomaan
seurakunnan ylösottoon sen mukaan mitä Herra Jeesus sanoi siitä Matteuksen
evankeliumin luvussa 24.
Tiedän sen, että monet vilpittömät uskovat ihmiset kannattavat väärää
opetusta koskien seurakunnan ylösottoa ennen ahdistuksen aikaa, koska he
ovat vilpittömästi uskoneet sen mitä heille on väärin opetettu. Kukaan
meistä ei ole erehtymätön ja itse kukin, jokainen (minäkin) meistä
on erehtyväinen. Kun ymmärrämme erehtyneemme, niin saamme iloiten tehdä
parannusta löytäessämme ja ymmärtäessämme sen mikä on totuus. On sanomatta
selvää, että ihminen voi joutua suuriin vaikeuksiin ja ongelmiin, jos hän
joutuukin olemaan ahdistuksen ajassa, jossa hän ei uskonut olevansa.
Valmistautumattoman on aina vaikeampaa edetä elämässä eteenpäin kuin
sellaisen, joka valmistautuu siihen mikä häntä kohtaa. Jumala on myös
kansansa turva suuren ahdistuksen keskellä.
Maailmankuulu ja tunnettu vapaamuurari Albert Pike kirjoitti 1871
kirjassaan (Morals and Dogma) kuinka temppeliherrojen päämäärä oli
suojella kristittyjä, jotka matkustivat pyhille paikoille. Piken mukaan
temppeliherrojen salainen tehtävä oli rakentaa uudelleen Salomonin
temppeli, sillä he uskoivat, että Hesekiel oli profetoinut tästä. Pike
kirjoitti, että uudelleen rakennetusta temppelistä tulisi katolilaisten
palvontapaikka, universumin pääkaupunki, joka johtaisi paavin valtaan.
Edellä olevaan tietoon tulee tietenkin suhtautua varauksella, koska oli
kyse miehen todistuksesta, joka eli elämänsä valheessa saatanaa palvellen. Albert Piken kertomus ei kuitenkaan välttämättä ole tuulesta temmattu
salaliittoteoria, sillä katolinen kirkko haluaa itselleen Jerusalemin
kaupungin pyhät paikat.
Israel National News julkaisi (15.12.2011)
artikkelin: The Vatican Wants to Lay Hands on Jerusalem.
Artikkelissa sanotaan kuinka katolisen kirkon kardinaali ja entinen
Vatikaanin "ulkoministeri" Jean-Louis Tauran toi esille kuinka jotkut
Israelin pyhät paikat tulisi asettaa Vatikaanin valvonnan alaisuuteen.
Näitä paikkoja olisivat muun muassa Siionin vuoren yläsalin huone (viimeisen
Herran aterian paikka - kuningas Daavidin hautapaikka), Getsemanen
puutarha ja öljymäen alueita.
Tauran sanoi, että Jerusalem muureineen on kolmen uskonnon pyhä paikka ja
ihmiskunnan perintö, jonka tähden alueen pyhä ja ainutlaatuinen olemus
tulee turvata ja se voidaan tehdä vain erityisen kansainvälisen statuksen
turvaamana. Danny Ayalon, Israelin varaulkoministeri sanoi, että Israel
saattaa harkita suuremman roolin antamista Vatikaanille operoida näillä
paikoilla.
Artikkelin mukaan Michel Sabbah Vatikaanin entinen arkkipiispa
Jerusalemissa on esittänyt vetoomuksen Euroopan Unionille ja
Yhdysvalloille, että Jerusalemin heprealaistaminen tulisi lopettaa.
Israel National Newsin Artikkelin mukaan vuonna 2006 Israelin
pääministeri Ehud Olmert ja ulkoministeri Tzipi Livni neuvottelivat siitä,
että pyhä alue (vanha Jerusalem ja lähialueet) annettaisiin
Vatikaanille.
Israel National Newsin Artikkelin mukaan kuningas Daavidin
hauta-alue rakennuksineen on päätähtäin Vatikaanin suunnitelmissa. Kyse on
9.29 neliökilometrin suuruisesta alueesta. Artikkelin mukaan Rooman
katolinen kirkko on taistellut 450 vuoden ajan saadakseen takaisin pyhän
alueen hallinnan, jonka he menettivät Ottomaaneille.
Artikkelin mukaan Israelin entinen presidentti Shimon Peres hyväksyi
pyhien paikkojen luovuttamisen Vatikaanille.
Italialainen sanomalehti La Stampa kertoi (10.9.1993) kuinka silloinen
ulkoministeri Shimon Peres teki salaisen sopimuksen Vatikaanin kanssa,
jossa Jerusalemin kaupungin vanhan kaupungin itsemääräämisoikeus
luovutettaisiin Vatikaanille.
Vuonna 1948, jolloin Israel sai itsenäisyyden, Vatikaani antoi samana
vuonna Israelin julistettua itsenäisyysjulistuksen seuraavanlaisen
lausunnon Vatikaanin sanomalehdessä L'Osservatore Roman 14.5.1948:
Nykyinen Israel ei ole todellisen Raamatullisen Israelin perillinen, vaan
se on maallinen valtio .... Pyhä maa ja sen pyhät paikat kuuluvat
kristinuskolle, joka on todellinen Israel.
14.12.1993 Israel ja Vatikaani tekivät sopimuksen: Fundamental
Agreement Between the Holy See and the State of Israel.
Sopimuksessa artikla 4 ja kohdassa yksi sanotaan: Israel valtio
vahvistaa sen jatkavan sitoutumista Status Quo:n
Sopimuksen artikla 4, kohdassa 3 sanotaan: Israelin valtio on sopinut pyhän istuimen kanssa velvollisuudesta jatkaa katolisten pyhien paikkojen kunnioittamista ja suojelemista, kuten kirkkoja, luostareita, hautausmaita ja niiden kaltaisia. Sopimuksen artikla 4, kohdassa 4 sanotaan: Israelin valtio on sopinut takeista pyhän istuimen kanssa katolisen palvonnan vapauden jatkamisesta. Sopimuksen artikla 3, kohdassa 3 sanotaan: Koskien katolista laillista yksilöllisyyttä kirkon lakiin pyhä istuin ja Israel neuvottelevat sille täyden Israelin lainsäädännön antamista asiantuntija ryhmän raportin perusteella. Edellä olevat todisteet kertovat meille sen kuinka Vatikaani haluaa itselleen Jerusalemin vanhan kaupungin alueita. Vatikaani ei ole halunnut juutalaisten saavan Israelin maata haltuunsa, koska Vatikaani on aina halunnut Jerusalemin pyhät paikat itsensä omistukseen ja haltuun. Vatikaani on sanonut historiassa ettei Jerusalemiin voi rakentaa temppeliä, koska se ajatteli siten menettävänsä Jerusalemin kokonaan juutalaisille. Nyt kun olemme siinä historian vaiheessa, että juutalaiset suunnittelevat temppelin rakentamista, niin Vatikaani ei halua, että se olisi yksin juutalaisten temppeli ja haluaa jollakin tavalla olla mukana siinä ja kontrolloida ettei se olisi yksistään juutalaisten temppeli. Jotenkin koen sydämessäni, että Vatikaani haluaisi olla myös jollakin tavalla mukana kolmannen temppelin rakentamisessa tai sen kontrolloimisessa. Vuonna 1993 tehty sopimus Israelin ja Vatikaanin välillä löytyy netistä Vatikaanin viralliselta sivulta kokonaisuudessaan (löytyy sivuni lähdelinkeistä vatican.va linkistä). Israelin ja Vatikaanin välillä tehdystä sopimuksesta löytyy kohtia, joiden mukaan Israelin valtio tukisi katolisen kirkon oikeuksia pyhiä paikkoja kohtaan. Edellä oleva tarkoittaa sitä, että katolisen kirkon takana vaikuttava antikristillinen henki ei halua Jerusalemin vanhan kaupungin olevan juutalaisten hallussa, koska siten antikristillinen henki pyrkii vääristämään Raamatun sanan profetiat koskien Jerusalemia ja Herran Jeesuksen tulemista öljymäelle. Antikristillinen henki haluaa valtaansa myös Jerusalemin kolmannen temppelin hallinnan, jossa antikristus julistautuu jumalaksi ja maailman pelastajaksi. Samalla antikristillinen henki haluaa saastuttaa Jerusalemin pyhät paikat, jotka tulevat olemaan Raamatun sanan profetioiden mukaan lopunajassa ratkaisevassa asemassa, kun lopulta Raamatun profetiat tulevat täyttymykseen Herran Jeesuksen paluusta Jerusalemin öljymäelle. Pahuuden henkiolento saatana riivaajahenkineen toimii siten, että ensimmäiseksi ne yrittävät estää Raamatun sanan profetioiden toteutumisen, mutta kun ne eivät sitä pysty estämään, ja kun Raamatun profetia toteutuu, niin ne yrittävät valheen kautta vääristää toteutuneen profetian antaen sille valheellisen merkityksen. Rooman katolinen kirkko toimii täsmälleen samalla tavalla, sillä se on koko historiansa ajan pyrkinyt estämään juutalaisten omistuksen Israeliin ja Jerusalemiin, mutta kun se ei ole voinut sitä estää, niin katolinen kirkko "ystävystyy" juutalaisten kanssa ja pyrkii vääristämään totuutta sekä pyrkii hallinnoimaan Israelia ja erityisesti Jerusalemia, josta todistuksena vuonna 1993 solmittu sopimus Vatikaanin ja Israelin välillä.
Jooel 3: Katolinen kirkko kannattaa avoimesti Palestiinan valtiota. Tämäkin todistaa katolisen kirkon antikristillisestä hengestä, sillä se kannattaa Israelin maan jakamista, jonka Raamattu sanoo olevan Herran maa, jonka Hän on antanut israelilaisille. Israelin maan jakamisen ja antamisen hyväksyminen Palestiinan arabeille on antikristillinen kapinahanke Jumalaa vastaan. Lopunaikana, kun pakanakansat kokoontuvat Joosafatin laaksoon Israelia vastaan, niin Jumala viha lankeaa taivaasta tuomiten ja tuhoten hyökkäävät pakanakansat ja Israelin maa palautetaan kokonaan takaisin Israelille. Tuhatvuotisen valtakunnan rauhan aikana Herran Jeesuksen hallitessa Jerusalemista käsin, niin kaikki Raamatun profetiat koskien lupauksia juutalaisille Israelin maasta tulevat kaikki toteutumaan.
Ilm 22:
1 Tim 4: Ef 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
Ef 2: Herra Jeesus on tulossa pian takaisin ja seurakunta odottaa Herraansa takaisin, amen. Elämme ajassa, jolloin suuret lopunajan profetiat tulevat täyttymään silmiemme edessä ja samalla suuri luopumus etenee riivaajahenkien eksytyksen kautta eksyttäen monia uskosta luopuneita entisiä uskovia ihmisiä, jotka eksymyksessään luulevat yhä uskovansa Raamatun sanaan ja Jeesukseen. Kun Jumalan armosta rakastamme Herraa Jeesusta totuudessa, niin saamme kasvaa uskossa ja totuuden pyhityksessä, emmekä silloin eksy pois totuudesta, jos valvomme omaa tilaamme uskossa Herraan Jeesukseen. Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta saadaan lahjaksi syntien anteeksiantamus ja iankaikkinen elämä, jonka tähden olkaamme joka päivä Herralle kiitollisia pelastuksen lahjasta Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta.
Petri Paavola 14.12.2018
Lähteet: cruxnow.com/ vatican jerusalem needs internationally guaranteed special status redmoonrising.com/ chamish/ vaticanagenda bibleinthenews.com/ Podcasts/ Print/613 vatican.va/ roman_curia/ santa-sede-israele_en
|
|