|
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Torinon käärinliina Torinon
käärinliinasta on monenlaisia mielipiteitä sekä tutkimuksia, jotkut
sanovat sen olevan aito ja toiset sanovat sen olevan huijausta. Tosiasia
on että Torinon
käärinliina ei esitä Raamatun Herraa Jeesusta, sillä Raamatusta löytyy
todisteet, jotka kumoavat teorian, että Jeesuksen kasvoista olisi jäänyt
kuvaus Torinon käärinliinaan. Jos löytyy edes yksi seikka, joka kumoaa
Torinon liinan tarinan, niin silloin koko tarina kumoutuu.
Raamatun avulla löydämme useita seikkoja, jotka todistavat Torinon
käärinliinan olevan huijaus.
Sisällys: Kun Herra
Jeesus ristiinnaulittiin niin se tapahtui suuren sapatin (pääsiäissapatin)
valmistuspäivänä. Ruumiit tuli ottaa alas ristiltä ennen sapatin
alkamista. Herra Jeesus kuoli n. kolme tuntia ennen sapatin alkamista.
Kun ruumiit otettiin alas ristiltä, pestiin ja voideltiin sekä käärittiin
käärinliinoihin ja hikiliinaan ja laitettiin hautaan, niin se vei aikaa.
Heillä oli noin kolme tuntia aikaa selviytyä tästä urakasta. Koko tähän
tapahtumaan ristiltä alas ottamiseen, ruumiin pesemiseen ja voiteluun sekä hautaan
siirtämiseen kului jonkin verran aikaa. Koska aikaa oli
noin kolme tuntia, niin siitä voidaan päätellä, että tähän tapahtumaan
saattoi
kului lähes tuo aika, eli melkein kolme tuntia, tai ainakin tunnin tai
kaksi. Ruumis pestiin puhtaaksi verestä kuten juutalaiseen
hautaustapaan kuului. Näin käärinliinaan
ja hikiliinaan käärittiin puhdas ruumis, jossa ei ollut verta ja johon
ei valunut verta, sillä kuoleman jälkeen verenvuoto alkaa nopeasti
tyrehtymään.
Tämä kumoaisi Torinon käärinliinan tarinan, sillä liinassa oli verta.
Juutalaisen tavan mukaan ruumis pestiin ja puhdisteltiin verestä ensin ja suoristettiin.
Iholla ollut veri puhdistettiin.
Tämän jälkeen vainajan ruumis, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin. Aromaattisia mausteita hierottiin ruumiiseen ja kääriinliinaan. Aromaattisten mausteiden kuten mirhan ja aloen tarkoitus
oli liimata käärinliinat tiukasti ruumiin ympärille. Pää peitettiin
erillisellä irtonaisella kasvoliinalla. Mirha ja aloe toimivat myös käärinliinojen
liimausaineena, joka kovettui yleensä todella kovaksi. Raamattu
sanoo, että Nikodeemus toi sata naulaa mirhan ja aloen sekoitusta, jolla
Jeesuksen käärinliinat sekä ruumis voideltiin. Naula oli roomalainen
paino n. 327 grammaa. Jeesuksen ruumiin ja käärinliinojen voiteiden
yhteispaino oli n. 32 kiloa. On sanottu että tuohon aikaan sadan naulan
painoisella voiteella olisi pystynyt voitelemaan noin kaksisataa
ruumista. Toinen tärkeä seikka on se, että tuollainen määrä mirhaa ja
aloeta kovettaa kääriinliinat koviksi ja liimaa käärinliinat
tiukasti ruumiin ympärille. Kolmessa
päivässä käärinliinat olisivat jo kovettuneet jonkin verran ja se olisi
hankaloittanut käärinliinojen käsittelyä. Miksi he
toivat niin suuren määrän mirhaa ja aloeta mukanansa? Se oli
kunnoituksen osoitus vainajalle. Uskon kuitenkin, että Jumala näkee
asioita ennalta ja siksi niin suuri määrä mirhaa ja aloeta, joka kovetti
Jeesuksen käärinliinat koviksi sekä pilasi ne käyttökelvottomiksi. Jumala esti ettei näitä käärinliinoja voida
enää mitenkään käyttää, sillä niissä oleva suunnattoman suuri määrä mirhaa ja aloeta pilaisi ne käyttökelvottomiksi. Torinon käärinliina
paljastuu myös tässä kohdassa huijaukseksi. Jotkut
Torinon käärinliinan puolustajat sanovat,
että
Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome ostivat
hyvänhajuisia yrttejä, että he sapatin jälkeen voitelisivat Jeesuksen,
koska Jeesusta ei ehditty pestä ja voidella ennen sapatin alkamista.
Tämä väite ei pidä paikkaansa Ruumiin peseminen ja voitelu oli jo
tapahtunut heti kuoleman jälkeen. Naiset eivät olisi saaneet enää avata
käärinliinoja, jotka olivat kääritty Jeesuksen ruumiin, käsien ja
jalkojen ympärille.
Juutalaiset olivat tarkkoja siveys-säädöksistä.
Juutalaisen perinteen mukaan ruumiin sai pestä vain ne jotka olivat
samaa sukupuolta vainajan kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että naisilla ei
ollut edes aikomustakaan voidella koko Jeesuksen ruumista, sillä he
eivät saaneet pestä ja voidella miesvainajia. Naisten tarkoitus oli voidella Herran Jeesuksen
kasvot, sillä se olisi käynyt helposti ottamalla pois irrallisen
kasvoliinan, jolla kasvot peitettiin. Herra Jeesus oli jo kuitenkin pois
haudasta, sillä Hän nousi ylös, kuten Raamattu opettaa. Herran
Jeesuksen ruumistakin olisi ollut aika mahdotonta koittaa varastaa ja
ottaa pois käärinliinoista, koska ne olivat kovettuneet koviksi
Hänen ruumiinsa ympärille. Vain Jumalan ylösnousemus voima sai
käärinliinat irtoamaan Jeesuksen ruumiin ympäriltä.
Torinon käärinliinan kannattajien joukosta on esitetty teoria, että
hikiliina ei ollut ollenkaan Herran Jeesuksen päässä, koska Jeesus oli
kääritty yhteen pitkään liinaan ja hikiliina oli Jeesuksen pään
vieressä, mutta ei päässä. Tämä väite ja teoria on valheellinen, koska
alkuteksti sanoo, että hikiliina oli ollut Hänen päässään sekä että
Herra Jeesus käärittiin käärinliinoihin, eli useilla liinoilla, ei
yhteen liinaan: Joh
20:7 ja hikiliinan, joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna
yhteen käärinliinojen kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen
kokoonkäärittynä. Joh
19:40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen
hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin, niinkuin juutalaisilla on
tapana haudata. On myös
esitetty väite, että Herraa Jeesusta ei haudattu juutalaisen tavan
mukaan, vaan Hänen kohdallaan tehtiin poikkeus, eikä Häntä keritty
hautamaan juutalaisten tapojen mukaisesti. Väitteen mukaan juutalaiseen
perinteeseen kuului ruumiin peseminen seitsemään kertaan. Tämä väite on
kuitenkin väärä ja valheellinen, jonka kautta koitetaan pönkittää
valheellista Torinon käärinliinan tarinaa. Olen
käynyt keskusteluja sekä ottanut yhteyttä useaan juutalaiseen rabbiin ja
kysynyt onko juutalaisuudessa perinne, jossa ruumis pestään seitsemän
kertaa. Yksikään rabbi ei vastannut myöntävästi, vaan jokainen sanoi,
että juutalaisessa hautausperinteessä ruumis pestään kokonaan yhden
kerran. Joh
19: 40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen
hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin (othonion), niinkuin juutalaisilla on
tapana haudata. John
19: 40 Then took they the body of Jesus, and wound it in linen
clothes with the spices, as the manner of the Jews is to bury. (KJV) Raamatun
todistuksen mukaan Herra Jeesus haudattiin juutalaisten tapojen
mukaan. Hänen ruumiinsa puhdistettiin verestä! Torinon käärinliinan
tarinan mukaan liinasta löytyy Jeesuksen verta. Torinon käärinliina
osoittautuu tässäkin kohden huijaukseksi. Raamatun
sanan todistuksen mukaan Herra Jeesus haudattiin juutalaisten tapojen
mukaan. Ruumis puhdistettiin ja pestiin ensiksi verestä, jonka jälkeen
puhdistettu ruumis voideltiin hyvänhajuisilla yrteillä. Joh 19:40 sanoo,
että Herran Jeesuksen ruumis voideltiin hyvänhajuisilla yrteillä. Tämä
tarkoittaa sitä että Herran Jeesuksen ruumis oli ensin pesty, sillä
likaista ja veristä ruumista ei voideltu hyvänhajuisilla yrteillä. Tämä
tarkoittaa myös sitä, että Herran Jeesuksen ruumis ehdittiin pestä ja
voidella ennen sapatin alkamista.
Juutalaisen hautaustavan mukaan ruumiin kädet asetettiin rinnan päälle.
Ruumiin yläruumista ja jalkoja ei saanut laittaa kumaraan, vaan ruumiin
tuli olla suorassa. Torinon käärinliinassa hahmon kuvat ovat
sukupuolielimen päällä ja tämäkin yksityiskohta paljastaa sen että
Torinon käärinliina on huijaus. Raamattu on kertonut ja kuvannut yksityiskohtaisen tarkasti Herran Jeesuksen kuoleman, sovitustyön ja ylösnousemuksen todisteet. Jumalan sana todistaa Herran Jeesuksen kuolleen ristillä, laitettu käärinliinoissa kasvoillaan hikiliina kalliohautaan, Herra Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen kuolemansa jälkeen, nousseen ylös Isän oikealle puolelle. Raamattu kertoo käärinliinojen olleen Jeesuksen hautausliinoja, jotka jäivät hautaan. Jos Jumala olisi tehnyt tehnyt käärinliinoihin sekä hikiliinaan kuvan Jeesuksesta, niin se olisi ollut Jumalan tekona yksi ylösnousemuksen todiste ja maininnan arvoinen asia. Koska Raamattu ei kerro tällaista, niin se tarkoittaa sitä, että sellaista ei ole koskaan tapahtunut. Torinon käärinliinan puolustaja sanoo tässä kohtaa, että Raamattu sanoo Jeesuksen ja Jumalan tehneen paljon muutakin, jota ei ole kirjoitettu Raamattuun, joten Torinon käärinliina voi olla Jeesuksen hautausliina sekä siinä voi olla Jeesuksen kuva.
Joh 7:38 Joka uskoo minuun,
niinkuin Raamattu sanoo,
hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat." Kun on kyseessä usko Herraan Jeesukseen ja siihen mitä on tapahtunut Jeesuksen kuollessa Golgatalla sekä Hänen ylösnousemuksestaan, niin meidän tulee uskoa kuten Raamattu opettaa. Tämä tarkoittaa sitä, että emme saa uskoa Häneen ja Jumalan tekoihin muuten kuin siten kuinka Raamattu opettaa Herrasta Jeesuksesta ja Jumalan teoista. Usko Jumalaan on sidottu Jumalan sanan opetuksen alaisuuteen. Kaikki mikä on oleellista pelastumiseen, uskossa kasvamiseen sekä Jumalan tekojen tietämiseen on kerrottu meille Raamatussa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki muu mitä Jumala on tehnyt, jota Raamattu ei kerro on vain Jumalan tiedossa emmekä me voi sitä mitenkään tietää, koska Jumala on salannut sen meiltä. 5 Moos 29:29 Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti, että me pitäisimme kaikki tämän lain sanat." Raamattu opettaa että salassa olevat Jumalan teot on vain Herran tiedossa, eikä Hän ilmoita siitä meille. Raamattu opettaa, että kaikki mikä meidän tulee tietää Jumalan teoista on Hänen kansaansa varten kirjattuna ylös Raamatussa, että me voisimme uskoa Häneen Hänen sanansa opetuksen mukaisesti. Kaikki Raamatun ulkopuolinen tieto Jumalan teoista esimerkiksi käärinliinaan syntynyt kuva on tietoa mitä Raamattu ei vahvista. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että emme saa uskoa Raamatun ulkopuolisia väitteitä Raamatun opetuksesta, joka on ristiriidassa ja vastoin Raamatun opetusta, koska silloin ihminen uskoo oppiin, josta hän ei voi olla varma ja jota Raamattu ei todista eikä vahvista. Matt 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. Raamatun ulkopuolisen todisteen periaatteella ihminen voisi keksiä ja kehitellä vaikka minkälaisen harhaopin ja väärän opetuksen. Jumala on itse viisaudessaan asettanut meille Raamatun sanan todistuksen turvaverkoksi, jolloin emme eksy totuudesta, kun pysymme Jumalan sanan todistuksessa. Tämän tähden Jumala on sitonut kaiken todistuksen ja tiedon Jumalan sanaan (Raamattu), joka on tarpeellista ilmoittaa seurakunnalle sekä ihmiskunnalle. Raamatun ulkopuoliset todisteet kuten Torinon käärinliina on selkeästi väärää ja eksyttäväistä opetusta, koska sitä ei Raamatussa mainita. Jumala on jättänyt kaiken oleellisen todistuksen Raamatun sanaan. Torinon käärinliinan teoria on selkeästi Raamatun opetuksen vastainen teoria, jonka osoittaa selkeästi vääräksi monet muut Raamatun todisteet. Apostolien teoissa ei ole kuvausta, jossa kerrotaan apostolien säilyttäneen Herran Jeesuksen hautaukseen käytetyt käärinliinat, eikä missään kohtaan Uudessa Testamentissa mainita, että käärinliinat olisivat ylösnousemuksen todisteena Jeesuksen kuvan kera. Raamatussa ei myöskään mainita, että apostolit olisivat näytelleet käärinliinoja evankeliumin todisteena. Tämäkin Raamatullinen tosiasia kumoaa koko Torinon käärinliinan teorian. Torinon käärinliinan aitouteen uskovat ihmiset sanovat, että ruumiin sisältä tullut voimakas säteily on jättänyt liinaan Jeesuksen kuvan. Tämäkin teoria kaatuu Raamatun todistuksen valossa.
Kun Pietari näki käärinliinat ja hikiliinan kokoonkäärittynä, niin hän olisi varmaan nähnyt käärinliinassa tai hikiliinassa olevan kuvan. Mutta Raamattu ei kerro tästä mitään, koska käärinliinassa eikä hikiliinassa ole Jeesuksen kuvaa. On esitetty väite että hikiliina oli kokoonkääritty eikä Pietari siksi nähnyt kuvaa. Pietari näki myös käärinliinan, jota ei oltu taitettu. Pietari ei nähnyt mitään kuvaa käärinliinassa. Jos liinoissa olisi ollut Jeesuksen kuva ja jos Jumala olisi jättänyt siihen todisteen tällaisen säteilyn kautta, niin aivan varmasti Raamattu olisi sen kertonut, koska se olisi kuulunut mukaan ylösnousemuksen todistukseen. Koska Raamattu ei kerro siitä mitään, niin se tarkoittaa sitä, että mitään säteilyä ei tapahtunut eikä Torinon käärinliina esitä Raamatun Jeesusta. Koska Jumala on itse sanassaan kieltänyt tekemästä jumalankuvaa, niin Hän ei voisi mitenkään itse säteilyttää Jumalan Pojan kasvojen ja kehon kuvaa käärinliinaan sekä hikiliinaan. Kun puhumme Jumalan teoista ja sitä mitä tapahtui ristillä, haudassaolon aikana sekä Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, niin sen täydellisin ja paras kuvaaja on Jumalan sana. Jumalan sanasta löytyvät kaikki oleellinen informaatio liittyen edellisiin tapahtumiin. Jos Jumala olisi tehnyt kuvan Jeesuksesta käärinliinoihin, niin se olisi kuulunut ylösnousemuksen todisteisiin, eli yhteen niiden kaikkien muiden todisteiden kanssa, josta Raamattu kertoo. Mutta koska Raamattu ei mainitse mitään mistään kuvasta käärinliinoista, niin se tarkoittaa sitä, että sellaista kuvaa ei ole olemassa, eikä Jumala ole sellaista tehnyt. On otettava huomioon se, että Raamattu kuvaa ristillä olon tapahtumista, haudassaolon ajasta sekä ylösnousemuksesta kaikkein tärkeimmän tiedon, joka kirjoitettiin Raamattuun, eli Jumalan sanaan. Jos käärinliinoihin olisi jäänyt kuva Jeesuksesta, niin se olisi ollut Jumalan tekona mainitsemisen arvoinen asia. Mutta koska Raamattu ei tällaista kerro, niin sellaista ei ole tapahtunut. Nämä selkeät Raamatulliset todisteet kumoavat jokaisen väitteen siitä, että on olemassa käärinliinoja, joihin on painautunut Raamatun Jeesuksen kasvot. Jumalan sana paljastaa ja kumoaa kaikenlaisen valheen ja väärennöksen. Torinon käärinliinan esittämä kuva tai hahmo ei esitä Raamatun Jeesusta. Jotkut säteilyteorian puolesta puhujat sanovat, että kuva ei syntynyt heti kankaaseen, vaan jälkikäteen ja siksi Pietari ei voinut sitä nähdä. Tämäkin kumoutuu sillä tosiasialla, että juutalaiset eivät säilöneet ja ottaneet talteen kuolleiden käärinliinoja. Vielä enemmän olisi herättänyt pahennusta juutalaisten keskuudessa, jos opetuslapset olisivat kulkeneet näyttämässä kuolleen käärinliinoja. Juutalaiset eivät olisi sallineet kenenkään koskea ja ottaa kuolleen käärinliinoja haudasta. Ne jäivät hautaan. Opetuslapset jotka menivät hautaan, eivät koskeneet käärinliinoja eivätkä ottaneet niitä mukaansa. Käärinliinat kuuluivat hautaan eikä niitä olisi voitu ottaa näytteille, koska ne olivat joutuneet kosketuksiin kuolleen ruumin kanssa. Juutalaisen hautausperinteen mukaan hautaukseen käytettäviä hautausliinoja ei saanut käyttää enää mihinkään muuhun tarkoitukseen ja ne jäivät hautaan. Tarina Torinon käärinliinasta osoittautuu huijaukseksi myös tässä kohden. Tosin Herra Jeesus nousi ylös eikä kuollut, mutta juutalaisten uskonnolliset johtomiehet eivät uskoneet tätä, eivätkä he olisi sallineet että opetuslapset olisivat kulkeneet näyttelemässä käärinliinoja, joihin Jeesuksen ruumis oli kääritty. Sitten vielä eräs asia, joka myös kumoaa Torinon käärinliinan teorian. Jumalan sana opettaa, että alastomuus on häpeällistä, sillä Raamatun mukaan alastomuuden näyttäminen muille oli häpeällistä. Säteilyteorian mukaan Jumala olisi "skannannut, valokuvannut" Jeesuksen alastoman ruumiin etu- ja takaosan. Jumala ei voisi mitenkään rikkoa sanaansa ja itse tuoda esille Jeesuksen alastomuutta koko maailman nähtäväksi. Jumalan sanan mukaan alastomuuden julkinen näyttäminen on häpeällistä. Torinon käärinliinan tutkijoiden väite, että Jumala skannasi Jeesuksen alastoman ruumiin etu- ja takaosan on pilkkaa Jumalaa ja Hänen tekojansa kohtaan. Pyhä Jumala ei voisi jättää ylösnousemuksen todisteeksi käärinliinassa olevaa kuvaa alastomasta Jeesuksesta, jota tulisi näytellä koko maailmalle. Nämä tutkijat tekevät Jumalasta ja Hänen teoistaan pilkkaa näillä älyttömillä ja epäraamatullisilla väitteillään. Tosiasia ja fakta on että Torinon käärinliinan tarina on alusta lähtien huijausta. Jotkut Torinon käärinliinan puolustajat sanovat, että koska Herra Jeesus ristiinnaulittiin alasti, niin sen tähden Jumala teki Jeesuksesta alastoman kuvan käärinliinaan. Jumala ei ristiinnaulinnut Herraa Jeesusta alastomana ristille, vaan roomalaiset. Meidän pitää muistaa ja ymmärtää, että roomalaiset ristiinnaulitsivat kuolemaantuomitut omien tapojensa mukaisesti. Jumala ei olisi voinut tehdä alastonta kuvaa Herrasta Jeesuksesta kahdesta syystä. Jumala antoi itse jumalankuvan tekemisen kiellon kansalleen. Jumala ei voi rikkoa omaa sanaansa vastaan. Jumala ei voisi tehdä Herrasta Jeesuksesta alastonta kuvaa, koska Jumala sanoo itse sanassaan, että alastomuuden näyttäminen on häpeällistä. Torinon käärinliinan ilmestyminen historiaan
Varhaisin
maininta Torinon käärinliinasta on 1300-luvulta, sitä ennen ei siitä
löydy mitään mainintaa historiasta. Liinan omisti
ranskalainen aatelinen ja ritari Geoffrey de Charny. Okkultistiset
salaseurat keskiajalla ruokkivat monia valheellisia legendoja. Eräs
legenda on sellainen, jossa väitetään että Maria Magdaleena oli
Jeesuksen puoliso ja rakastajatar ja Jeesuksen kuoleman jälkeen Maria
olisi paennut Ranskaan. Legenda sanoo, että Marian lapsen isä oli
Jeesus. Legendaan on myös mahdutettu mukaan Graalin malja, johon olisi
taltioitu Jeesuksen verta. Ranskassa oli keskiajalla hyvin voimakasta
valheellista legendaa Jeesuksesta. Torinon käärinliinan esille tulo
juuri Ranskasta paljastaa sen, että se kuuluu samaan sarjaan muiden
legendojen kanssa, eli tarinoiden, jotka eivät ole totta. Torinon
käärinliina kuuluu samaan sarjaan kuin valheellinen legenda Maria
Magdaleenasta ja Jeesuksesta sekä Graalin maljan veri. Raamattu
sanoo, että Herra Jeesus haudattiin juutalaisen tavan mukaan.
Juutalaiseen tapaan kuului, että kuollut käärittiin jaloista kaulaan
asti käärinliinoilla ja päähän käärittiin erillinen irtonainen
kasvoliina. juutalaisen
tavan mukaan kuollut käärittiin eri kappaleilla; useilla käärinliinoilla
ja pää irtonaisella kasvoliinalla (hikiliina): Joh 19: 40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen
hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin (othonion), niinkuin juutalaisilla on
tapana haudata. Joh
20: Torinon
käärinliinan kuva on käärittynä yhteen isoon käärinliinaan, joka
paljastaa että käärinliinan kuva ei ole Raamatun Jeesuksen kuva.
Herra Jeesuksen ruumis jaloista kaulaan asti käärittiin käärinliinoilla,
mutta pää käärittiin irtonaisella kasvoliinalla, eli eri kappaleella kuin kuolleen
muut ruumiinosat. Tämä todistaa sen, että Torinon käärinliinan esittämä
kuva ei ole kuva Jeesuksesta, koska Jeesusta ei kääritty yhteen
käärinliinaan, vaan käärinliinoihin ja kasvoliinaan.
Raamatun
opetuksen
ja Raamatullisen juutalaisuuden
mukaan kuolleita ei kääritty yhteen kokonaiseen käärinliinaan, vaan
erillisiin liinoihin; jaloista kaulaan saakka sekä pään ympärille
irtonainen kasvoliina.
Missään ei voi siis olla sellaista liinaa, jossa olisi yksi yhtenäinen
liina, joka esittää Raamatun Jeesusta. Torinon käärinliinan hahmo ei ole
kuva Raamatun Jeesuksesta.
Lasaruksen tapauksesta tulee hyvin esille se, että kuolleet käärittiin
erillisillä liinoilla ja että pää nimenomaan käärittiin kasvoliinalla: Joh
11:44 Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä,
ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina. Jeesus sanoi
heille: "Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä". Raamatun
oman todistuksen mukaan Jeesuksen aikana juutalaiset käärivät kuolleiden
jalat, kädet (kaulaan asti) käärinliinoilla sekä pään erikseen
hikiliinalla. Torinon käärinliinan tarina on huijausta, eikä siinä oleva
hahmo esitä Raamatun Jeesusta.
Torinon käärinliinan puolustajien joukossa on ihmisiä, jotka sanovat,
että pimeässä ja
viileässä haudassa kallion sisällä veri ei välttämättä kuivu niin
nopeasti ja siksi Jeesuksesta olisi vielä vuotanut verta
hautausliinoihin. Koska Herra Jeesus haudattiin juutalaisten
hautaustapojen mukaan, niin se tarkoittaa sitä, että Jeesuksen
verihaavat olivat jo kuivuneet, sillä ruumis täytyi puhdistaa verestä,
eikä juutalaisten hautaustavan mukaan ruumista saanut haudata verisenä,
vaan se piti ensin puhdistaa. Tämä tarkoittaa sitä ettei Jeesuksen pään
ympärillä olevassa hikiliinassa ollut verijälkiä.
Oviedon käärinliina. On sanottu että ns. Oviedon käärinliinalla
kuivattiin Herran Jeesuksen kasvoilta (sieraimista)
valunutta verta. Tarina kertoo, että Oviedon käärinliina käytettiin heti
kun Herra Jeesus otettiin alas ristiltä. Tarinan mukaan liina
laskostettiin, jonka seurauksena kasvokuva ei vastaa täysin Torinon
käärinliinan kuvaa. Uskon,
että Oviedon käärinliina ei ole liina, jota on käytetty veren
pyyhkimiseen Herran Jeesuksen kasvoilta. Raamatussa Jumala kieltää
jumalankuvan tekemisen. Jumala ei varmankaan sallisi, että Herran
Jeesuksen kuva taltioituisi johonkin liinaan. Oviedon käärinliinan
aitouden puolesta puhujat sanovat, että tätä kuvaa ei kukaan ihminen
ole tehnyt. Se on kuitenkin selvää, että ihmiset olisivat painelleet
tätä liinaa, eli siinä olisi ollut mukana ihmisen teko. Mutta kun liinaa
painellaan päähän siitä ei jää liinaan kasvoista kuvaa. Tämäkin on
legenda ja taru, joka ei ole totta. En usko,
että Oviedon liinaa on käytetty veren puhdistamiseen Jeesuksen
kasvoilta. Tarinan takana on Rooman katolinen kirkko, joka on tunnettu
legendoista, pyhänjäännöksistään sekä epäraamatullisista opeistaan.
Rooman katolinen kirkko on keksinyt koko jutun, että saisi yhden
pyhäinjäännöksen lisää kokoelmiinsa. Totuus on
kuitenkin se, että Jumala ei sallisi Herran Jeesuksen kuvan taltioimista
mihinkään liinaan, koska Hän ei salli tehtävän jumalankuvia.
Manopellon huntu (Veronikan liina). Tarina kertoo, että ns.
Manopellon huntu oli Joh 20:7 mainittu hikiliina, joka oli Jeesuksen
päässä. Tämäkin huntu tai liina on Rooman katolisen
kirkon pyhäinjäännös. Manopellon huntu ei ole se liina, joka asetettiin
Jeesuksen päähän, tämä on legendaa ja tarua, jolla ei ole mitään
todellisuuspohjaa. Tuon
tähän vielä lisää muita Raamatun todisteita siitä, että Torinon
käärinliina ei esitä Raamatun Jeesusta.
2 Moos 20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa,
älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat
alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Moos 4:23 Niin varokaa, ettette unhota Herran, teidän
Jumalanne, liittoa, jonka hän on tehnyt teidän kanssanne, ettekä tee
itsellenne jumalankuvaa, mitään sen muotoista kuvaa, jota Herra, sinun
Jumalasi, on kieltänyt sinua tekemästä.
5 Moos 5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa,
älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat
alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Raamattu kieltää tekemästä jumalankuvaa, niistä jotka ovat ylhäällä
taivaassa, alhaalla maan päällä sekä vesissä maan alla. Kuvan tekemisen
kielto on Raamatussa merkittävä, koska se esiintyy alkuperäisessä
Kymmenessä Käskyssä. Kymmenen Käskyä ovat olleet voimassa jo ennen kuin
Moosekselle annettiin laki Siinain vuorella:
1 Moos 26:
Aabraham kuuli Jumalaa ja totteli Jumalaa monta sataa
vuotta aikaisemmin saman lain kautta, joka annettiin Mooseksen kautta
Israelin kansalle. Hepreankielen sana Torah merkitsee opetusta, ohjetta
ja lakia. Hepreankielen sana Mitsvah tarkoittaa käskyjä. Aabraham ja
Mooses molemmat uskoivat Jumalaan saman lain kautta (Kymmenen
Käskyä).
2 Moos 12: Ja Herra sanoi
Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan
sinulle kivitaulut ynnä lain (Torah) ja käskyt (Mitsvah),
jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi". Kymmenen
käskyä ovat myös voimassa Uuden Liiton aikakautena:
Jer 31:
2 Kor 3: 6 ¶ joka myös on tehnyt meidät
kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan
Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi Koska
Jumala on kieltänyt tekemästä kuvaa (jumalankuvaa) niistä jotka ovat
taivaassa tai maan päällä, niin Jumala ei itse olisi voinut sallia sitä,
että Jeesuksen kasvot olisivat taltioituneet käärinliinaan. Tämä on selkeä todiste, joka kumoaa teorian, että Torinon
käärinliina esittäisi Raamatun Jeesusta. Raamatussa Torinon
käärinliinan tarinan puolustajat sanovat että, kristilliseen
perinteeseen on miltei aina kuulunut pyhäin kuvien valmistaminen,
koskien myös Jeesusta ja jopa Jumalaa. Kirkon (Rooman katolinen kirkko)
perinteeseen kuului kuvien tekeminen, jopa Messiaan kuvan tekeminen.
Kirkon perinteeseen kuuluu paljon muutakin, jonka Raamattu kieltää ja
joka on epäraamatullista, Jumala on antanut selkeästi kiellon ettei saa
tehdä jumalankuvia. Juutalaisilla ei ollut lupaa tehdä edes
Kaikkivaltiaasta Jumalasta kuvaa, eikä sitä lupaa ole myöskään annettu
Uuden Liiton kansalle. Jumala ei myöskään itse tee sitä minkä Hän
kieltää kansaltansa.
Jeesuksella ei ollut pitkiä hiuksia Torinon
käärinliina kuvaa kasvoja, jossa miehellä on viikset, parta ja pitkä
tukka. Raamattu opettaa, että juutalaisella miehellä piti olla lyhyet
hiukset ja vain naisilla sekä nasiirilupauksen tehneillä miehillä sai
olla pitkät hiukset.
Hes
44:20 Älkööt he ajelko päätänsä, mutta älkööt myöskään antako
tukkansa valtoinaan kasvaa: heidän on leikattava hiuksensa. Hes 44
luku opettaa, että papeilla tuli olla lyhyet hiukset. Herra Jeesus on
Uuden Liiton Ylimmäinen Pappi ja vanhan liiton esikuvan mukaan myös
Jeesuksella oli lyhyet hiukset.
Juutalaisilla miehillä ei ollut pitkiä hiuksia. Tämä tulee hyvin esille
Paavalin kirjeestä: 1 Kor
11: Herra
Jeesus oli juutalainen mies, joka toimi juutalaisen tavan mukaan, eli
piti hiuksensa lyhyinä. On
esitetty väite, että juutalaisen miehen lyhyet hiukset tarkoittivat
olkapäälle laskeutuvia hiuksia ja naisten pitkät hiukset menivät yli
olkapään. Tämä ei ole totta miesten hiusten kohdalla, sillä Raamatun ajan juutalaisilla
miehillä oli
todella lyhyet hiukset mm. taitelija Guy Rowe on tehnyt Raamatun
henkilöistä maalauksia, jotka ovat Raamatullisen näköisiä, eli miehet
lyhyissä hiuksissa:
Torinon
käärinliinan kuvasta näemme miehen hahmon, jonka hiukset laskeutuvat
reippaasti yli olkapään. Tämäkin paljastaa Torinon käärinliinan
huijaukseksi.
Ortodoksi
juutalaiset miehet noudattavat Raamatullista käskyä pitää hiukset
lyhyinä. Alapuolella olevasta kuvasta näkyy selvästi kuinka lyhyenä
Raamattua kunnioittavat juutalaiset miehet pitivät ja pitävät hiuksensa.
Torinon
käärinliinan miehellä on pitkät hiukset, joka kumoaa sen että liiinan
kuva esittäisi Raamatun Jeesusta. Torinon käärinliina paljastuu myös
tässä kohdin huijaukseksi. Torinon
käärinliinan tarinaan uskovien joukosta on esitetty väite, että
juutalaisilla miehillä oli pitkät hiukset ympärillä olevien
pakanakansojen tapaan sekä että Paavali
oli roomalainen ja sitä taustaa vasten hän opetti Korintossa, että
miehellä ei saa olla pitkää tukkaa. Paavali oli myös ennen kaikkea
israelilainen ja omien sanojensa mukaan hän kuului Benjaminin
sukukuntaan. Paavali ei opettanut roomalaisia tapoja, vaan Jumalan sanan
mukaista opetusta, johon kuuluu lyhyt tukka miehille, kuten Paavali
sanoi ja opetti Korinton seurakunnalle. Tämäkin kumoaa Torinon
käärinliinan tarinan, sillä Herra Jeesus noudatti Raamatun sanaa myös
hiusten pituudessa. Torinon käärinliinan miehellä oli pitkä tukka! Paavali
ei todellakaan opettanut seurakunnalle roomalaisten tapoja, vaan Hänen
tehtävä oli opettaa Jumalan sanan opetusta. On uskomaton väite, että
Paavali opetti seurakunnalle roomalaisten tapoja. Tämä osoittaa sen,
että kun ei haluta uskoa Jumalan sanaan, niin ihminen koittaa kaikella
tavalla todistella oman oppinsa ja uskonsa ja on valmis vääristämään ja
opettamaan vastoin Jumalan sanaa, että saisi olla oikeassa ja uskoa
uskomuksiin, jotka ovat täysin epäraamatullisia. Eräs
tärkeä asia on ymmärrettävä. Raamattu opettaa, että Herra Jeesus
ilmoitti ja opetti Paavalia. Paavalin opetus lyhyistä miesten hiuksista
ei ollut Paavalin oma opetus, vaan Herran Jeesuksen opetus Paavalin
kautta. Herralla Jeesuksella ei ollut pitkiä hiuksia, sillä Hän ei olisi
voinut antaa käskyä miesten lyhyistä hiuksista, jos Hänellä itsellään
olisi ollut pitkät hiukset. Gal 1:
Herra Jeesus ei ollut nasiiri Jotkut Torinon
käärinliinaa aitona pitävät ihmiset sanovat, että Jeesus oli nasiiri.
Nasiireilla oli pitkät hiukset. Kun tutkimme Raamatusta nasiiri-lakia
sekä Herran Jeesuksen toimintaa ja viimeisiä hetkiä, niin näemme
selkeästi, että Herra Jeesus ei ollut nasiiri. 4 Moos: Herra
Jeesus herätti monia kuolleita. Raamattu opettaa, että nasiiri ei saanut
mennä edes kuolleen lähelle. Tämä todistaa, että Herra Jeesus ei ollut
nasiiri. Nasiiri
ei saanut juoda viiniä, väkijuomia, hapanta juomaa tai viinirypäleen
mehua. Herra Jeesus joi monessa kohdin viiniä ruokajuomana yhdessä
opetuslasten kanssa. Tämä todistaa, että Herra Jeesus ei ollut nasiiri. Matt
26:29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun
antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne
Isäni valtakunnassa." Herra
Jeesus joi viinipuun antia ennen kuin Hän meni Öljymäelle, jossa Juudas
kavalsi Hänet. Tämä todistaa, että Herra Jeesus ei ollut nasiiri. Matt
27:34 he tarjosivat hänelle juotavaksi katkeralla nesteellä
sekoitettua viiniä; mutta maistettuaan hän ei tahtonut sitä juoda. Kun Herra
Jeesus oli ristillä, niin Hän maistoi katkeralla nesteellä sekoitettua
viiniä. Nasiiri ei saanut juoda tai maistaa mitään viinejä tai
väkijuomia. Koska Herra Jeesus maistoi katkeralla nesteellä sekoitettua
viiniä ollessaan ristillä, tämä myös todistaa että Herra Jeesus ei ollut
nasiiri, eikä kuollut nasiirina.
Katolinen kirkko ja käärinliina
Torinon käärinliina on tärkeä "pyhäinjäännös" katoliselle kirkolle ja
kirkko sekä käärinliinan aitouteen uskovat uskovaiset pitävät
käärinliinaa Raamatun historian todisteena Jeesuksesta Kristuksesta.
Raamatun historia on kirjoitettu Raamattuun ja yksin Raamatun sanan
todistuksen tulisi olla uskovan auktoriteetti, eikä "pyhäinjäännökset".
Raamatun sana on todisteena Herrasta Jeesuksesta, jonka Pyhä Henki
näyttää todeksi syntinsä tunnustavalle ihmiselle. Raamattu ei opeta
mitään pyhäinjäännöksistä, vaan opettaa että Jumalaa tulee palvella
Hengessä ja totuudessa. Samoin uskon tulisi perustua Jumalan sanan
totuuteen ei ihmisten perinteisiin tai pyhäinjäännöksiin. Katolisen
kirkon usko on mystiikka uskontoa, joka on täynnä ihmisten perinteitä
sekä vääriä opetuksia koskien Jumalan sanaa. Torinon käärinliina edustaa
katolisuudelle pyhää pyhäinjäännöstä. Uskonto, uskonnollisuus ja
sielullisuus tarvitsee jonkun "pyhän" esineen, joka vahvistaa heidän
uskoaan. Tämän "pyhän" esineen ympärille kyhätään uskonnollinen tarina,
joka saa sielullisen ihmisen uskon vahvistumaan, koska uskonnollinen ja
sielullinen ihminen tarvitsee perinteen ja näkyvän esineen voidakseen
uskoa tai että hänen uskonsa voisi vahvistua. Torinon
käärinliinaan uskova ihminen, joka uskoo Jeesukseen on yleensä sellainen
ihminen, joka kiinnitä uskoaan yksin Jumalan sanaan, vaan tarvitsee
ihmisten perinteitä, "legendoja" ja mystiikkaa voidakseen uskoa tai
vahvistua uskossa. Tällaiselle ihmiselle ei riitä yksin Jumalan sana,
vaan hän tarvitsee sen rinnalle ihmistekoisen opin tai tarinan, joka on
yleensä uskonnollinen, mutta ei Raamatullinen. Herraan
Jeesuksen uskovan tulisi uskoa Jumalan sanaa eikä arkeologisiin, tieteen
tai kirkon todisteisiin, jos ne ovat ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.
Tieteen ja katolisen kirkon "todisteet" Torinon käärinliinasta ovat
vastoin Jumalan sanaa, joka tarkoittaa sitä, että ne ovat valheellisia
ja vääriä. Raamatun oma todistus on selkeä ja todistaa, että Torinon
käärinliina ei esitä Herraa Jeesusta.
Uskonnollinen ihminen takertuu tarinaan Torinon käärinliinasta ja pitää
sitä todisteena Jeesuksen ylösnousemukselle, vaikka Raamatun oman
todistuksen mukaan Torinon käärinliina ei esitä Raamatun Jeesusta.
Raamatun sana todistaa Herran Jeesuksen ylösnousemuksen ja se on
kaikkein paras todistus. Raamatun opetuksen mukaan ihminen saa syntinsä
anteeksi ja iankaikkisen elämän kun hän uskoo Jeesuksen olevan Herra.
Jumala on jättänyt uskon syntymiselle kaksi tärkeää todistajaa;
evankeliumi Jeesuksesta (Jumalan sana) sekä Pyhän Hengen, joka todistaa
totuudesta. Näin Pyhä Henki ja evankeliumi ovat ne työkalut, joiden
kautta usko syntyy ihmisen sydämeen. Pyhäinjäännös evankeliumi on
tuntematon käsite Jumalan sanalle, eikä uskovan tulisi turvautua
legendoihin ja taruihin, vaan Jumalan totuuden sanaan.
Raamattu sanoo, että Herran Jeesuksen ylösnousemus oli todiste sille,
että Herra Jeesus elää. Herra Jeesus lähetti Pyhän Hengen
opetuslapsille, jotka julistivat Jumalan sanaa, eli evankeliumia Jeesus
Messiaasta. Herra Jeesus ei lähettänyt opetuslapsia näyttämään
käärinliinoja, vaan julistamaan evankeliumia Pyhän Hengen voimalla.
Evankeliumi ja Pyhän Hengen voima todistivat Herrasta Jeesuksesta, joka
sai ja saa ihmiset uskomaan Häneen.
Arkeologinen Jerusalemin hautalöytö Arkeologi
Shimon Gibson kollegoineen löysi Jerusalemista haudan 2009, jossa oli
leprasta (spitaali) kärsineen ja tuberkuloosin menehtyneen miehen
jäännökset. Hautalöydön tutkimuksissa on käynyt ilmi vainajan
eläneen noin. 1-50 jKr. Hauta on ilmeisesti yläluokan tai pappissuvun
sukuhauta. Gibson
sanoi vainajan olleen haudattu sen ajan juutalaisten tapojen mukaan.
Vainajan ruumis, kädet ja jalat oli kääritty käärinliinoilla, jotka
koostuivat useasta osasta. Vainajan kasvot oli peitetty erillisellä
irrallisella kasvoliinalla. Gibsonin mukaan sen ajan mukaisesti
varauduttiin valekuolemaan, jos vainaja ei ollutkaan kuollut, niin
heikkokuntoinenkin kykeni ravistamaan kasvoliinan pois päästä ja
huutamaan apua. Gibsonin mukaan irrallisella kasvoliinalla varmistettiin
ettei ketään haudattu elävältä.
Professori Shimon Gibson sanoi, että Torinon käärinliina ei sovi yhteen
ensimmäisen vuosisadan Palestiinan hautaamistapojen kanssa. Gibsonin
mukaan Jerusalemin käärinliina oli kudottu eri tavalla kuin Torinon
käärinliina. Jerusalemin käärinliina koostui monesta osasta, joka oli
hyvin yleistä siihen aikaan. Gibsonin mukaan Torinon käärinliinassa on
käytetty monimutkaisempaa toimikassidosta, joka yleistyi vasta
keskiajalla.
Torinon käärinliina teoriassa Jeesus olisi kääritty yhteen pitkään
käärinliinaan, joka olisi peittänyt myös Jeesuksen kasvot. Gibsonin
hautalöytö todistaa UT:n aikaisen juutalaisten hautaustavan, jossa
vainaja käärittiin useisiin käärinliinoihin, mutta päätä ei peitetty
käärinliinoilla, vaan erillisellä kasvoliinalla. Shimon
Gibsonin arkeologiset todisteet ovat yhtä pitäviä Raamatun todistuksen
kanssa, sillä Raamattu todistaa Lasaruksen ja Jeesuksen kohdalla, että
heidän ruumiinsa, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin sekä pää
erillisellä kasvoliinalla: Joh
11:44 Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin
käärittyinä (keiria), ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina
(soudarion).
Jeesus sanoi heille: "Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä". Joh 19: 40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen
hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin (othonion), niinkuin juutalaisilla on
tapana haudata. Joh
20: Raamattu
todistaa, että Herran Jeesuksen keho, kädet ja jalat käärittiin
käärinliinoihin sekä pää erillisellä kasvoliinalla. Lasaruksen kohdalla
alkuteksti käyttää sanaa keiria, joka on Joh 11:44 monikossa.
Tämä tarkoittaa sitä, että Lasaruksen keho, kädet ja jalat käärittiin
usealla liinalla. Joh 11:44 hikiliina on alkutekstissä soudarion,
joka on yksikössä. Joh 11:44 mukaan Lasaruksen pää käärittiin
erillisellä liinalla kuin muut ruumiinosat. Shimon Gibsonin arkeologisen
löydön vainaja oli haudattu täsmälleen samoin kuten Lasarus ja Jeesus. Joh 19:40
käärinliina sana on alkutekstissä othonion, joka esiintyy tässä
monikossa. Joh 20:6 käärinliina sana on othonion, joka on tässä
jakeessa monikossa. Joh 20:7 hikiliina on alkutekstissä soudarion,
joka on yksikössä. Shimon Gibsonin arkeologinen löytö on yhtäpitävä
Raamatun todistuksen kanssa, sillä Herran Jeesuksen ruumis, kädet ja
jalat käärittiin alkutekstiin mukaan usealla käärinliinalla sekä Hänen
päässään oli ollut erillinen kasvoliina. Torinon
käärinliinan teorian mukaan Jeesus oli käärittynä tähän yhteen
käärinliinaan. Raamatun todistuksen perusteella Torinon käärinliina on
huijaus ja väärennös.
Hautaamisen käärinliinat Torinon
käärinliinan puolesta puhujien joukossa, jotkut koittavat puolustella
teoriaa sanomalla, että koska Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan
evankeliumeissa sanotaan, että Jeesus käärittiin yhteen käärinliinaan,
niin se on heidän mukaansa riittävä todiste, että Jeesus käärittiin vain
yhteen liinaan. Tämä väite ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä kun
tutkimme jokaisen neljän evankeliumin alkutekstin valossa, niin näemme
että Herra Jeesus käärittiin usealla hautakäärinliinalla, eikä neljässä
evankeliumissa ole keskenään ristiriitaa. Matt
27:
Matteuksen evankeliumissa kerrotaan kuinka Joosef arimatialainen otti
Jeesuksen ruumiin alas ristiltä ja kääri sen yhteen liinavaatteeseen.
Alkuteksti käyttää sanaa entulisso, joka tarkoittaa kääriä. Tämä
liinavaate on kreikaksi sindon, joka tarkoittaa liinaa, hienoa
liinaa, asua tai vaatetta. Liinavaate ei ollut Herran Jeesuksen
hautakäärinliina, vaan liinavaate jolla peitettiin Hänen ruumiinsa kun
se oli ollut otettu alas ristiltä.
Matteuksen evankeliumi ei kerro juutalaista hautaustapaa, josta
Johanneksen evankeliumi kertoo. Jeesusta ei pantu hautaan
liinavaatteessa. Tämä käy selkeästi ilmi kun luemme kaikki neljä
evankeliumia. Mark
15: Markuksen
evankeliumissa kerrotaan kuinka Joosef arimatialainen otti Jeesuksen
alas ristiltä ja kääri Hänen ruumiinsa tällä liinavaatteella. Liinavaate
oli tässä sama kuin Matteuksen evankeliumissa, eli liinavaate, joka ei
ollut hautakäärinliina. Markus ei myöskään kerro juutalaisten
hautaustapaa, vaan kertoo suoraan hautaan laittamisen. Herraa Jeesusta
ei pantu hautaan liinavaatteessa. Tämä käy selkeästi ilmi kun luemme
kaikki neljä evankeliumia. Luuk
23: Luukkaan
evankeliumi kertoo Joosef arimatialaisen ottaneen Jeesuksen ruumiin alas
ristiltä ja käärineen sen liinavaatteeseen. Luukaskaan ei kerro kokonaan
kaikkea ja jättää Matteuksen ja Markuksen tavoin kokonaan pois
juutalaisen hautaamistavan, johon kuului hautakäärinliinojen sitominen
ruumiin kehon, käsien ja jalkojen ympärille. Herraa Jeesusta ei pantu
hautaan liinavaatteessa. Tämä käy selkeästi ilmi kun luemme kaikki neljä
evankeliumia. Luuk
24: Luukkaan
evankeliumin 24 luvussa Pietari näkee haudan sisällä hautausliinat (othonion).
Myös Luukkaan evankeliumista löytyy kuvaus hautausliinoista, jotka
olivat eri liinoja kuin liinavaate (sindon). Herran
Jeesuksen ruumis otettiin alas ristiltä ja käärittiin liinavaatteeseen (sindon),
joka ei ollut hautausliina. Liinavaatteella peitettiin Jeesuksen ruumis,
jonka jälkeen Herra Jeesus haudattiin juutalaisten tapojen mukaan
käärinliinoihin (othonion) kuten
Johanneksen evankeliumi kertoo. Joh
19:
Johanneksen evankeliumi kertoo kaikkein tarkimmin hautaamisen
yksityiskohdat. Johanneksen evankeliumi kertoo, että Herra Jeesus
haudattiin juutalaisten tapojen mukaan. Juutalaisen tapaan kuului
ruumiin peseminen, puhdistaminen sekä voiteleminen hyvähajuisilla
yrteillä. Näin tehtiin myös Herran Jeesuksen kohdalla.
Johanneksen evankeliumi kertoo, että Jeesus sidottiin hyvänhajuisten
yrttien kanssa käärinliinoihin. Alkutekstissä Johanneksen evankeliumissa
esiintyy sana deo, joka tarkoittaa sitomista sekä kiinnittämistä.
Muissa evankeliumeissa käytettiin sanoja entulisso ja eneileo,
jotka tarkoittavat käärimistä, koska muissa evankeliumeissa kuvattiin
Jeesuksen ruumiin käärimistä liinavaatteeseen, ei hautaliinoihin.
Alkutekstin sana deo tarkoittaa sitomista, sillä he sitoivat Jeesuksen
ympärille useita hautausliinoja, siksi alkuteksti käyttää Johanneksen
evankeliumissa sanaa othonion monikossa. Muut evankeliumit eivät
käytä sanaa othonion, vaan sindon, koska muissa
evankeliumeissa oli kyse liinavaatteesta ei hautausliinoista.
Othonion tarkoittaa liinaa ja erikoisesti liinoja, joilla kuolleet
sidottiin (käärittiin).
Johanneksen evankeliumista käy myös ilmi, että he voitelivat
Jeesuksen hyvänhajuisilla yrteillä ja käärivät (sitoivat) Hänet
käärinliinoihin (hautausliinat), eli useaan hautausliinaan. Muissa
evankeliumeissa ei kerrota hyvänhajuisilla yrteillä voitelemisesta kun
Jeesus käärittiin liinavaatteeseen, koska se ei ollut hautausliina, vaan
liinavaate, johon käärittiin Jeesuksen ruumis, jonka jälkeen Herran
Jeesuksen ruumis varsinaisesti käärittiin (sidottiin) hautausliinoilla. Ruumis
tuli voidella ja sitoa hautausliinoilla juutalaisen tavan mukaan ja
Johanneksen evankeliumi todistaa meille selkeästi, että liinavaate ei
ollut se millä Jeesus haudattiin. Raamatun todistus alkutekstin valossa
on täysin ristiriidaton sillä ristiltä alas ottamisen jälkeen Herra Jeesus käärittiin
liinavaatteeseen ja sen jälkeen Hänet sidottiin varsinaisilla
hautaliinoilla, kuten Raamattu tämän todistaa neljässä evankeliumissa.
Näin Torinon käärinliinan tarina osoittautuu taas huijaukseksi ja
väärennökseksi. Herran
Jeesuksen keho, kädet ja jalat sidottiin (käärittiin) hautausliinoilla
ja Hänen päähänsä asetettiin erillinen kasvoliina (hikiliina). Joh
20: Jeesuksen
käärinliinat jäivät hautaan todisteeksi, että ristiinnaulittu Herra
Jeesus oli noussut ylös, kuten Hän oli aikaisemmin sanonut: Mark
9:31 Sillä hän opetti opetuslapsiaan ja sanoi heille: "Ihmisen
Poika annetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet; ja kun hän on
tapettu, nousee hän kolmen päivän perästä ylös". Raamatun
sanan tärkein opetus on Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen syntien
anteeksisaamiseksi sekä Herran Jeesuksen ylösnousemus. Raamatun
opetuksen mukaan käärinliinat liittyvät tähän vain sillä tavalla, että
Herran Jeesuksen ruumis kaulasta alaspäin käärittiin hautaukseen
tarkoitetuilla käärinliinoilla sekä Hänen kasvonsa peitettiin
hautaukseen tarkoitetulla kasvoliinalla. Raamatun sanan mukaan
käärinliinat ja kasvoliina jäivät hautaan todisteeksi Herran Jeesuksen
ylösnousemuksesta, eikä niihin ollut muodostunut Jeesuksen kuvaa ei
haudassa oloaikana, eikä sen jälkeen. Raamatun todistuksen valossa
Torinon käärinliina on petos ja huijaus.
Loppusanat
Olen lukenut ja tutkinut uusia tutkimuksia Torinon käärinliinasta mm.
Juha Hiltusen tekstiä. Mutta nämä uudet tutkimukset ja "todistukset"
eivät vakuuta, sillä Raamatun opetuksen mukaan Torinon käärinliina ei
voi esittää Herraa Jeesusta. Torinon käärinliina jakaa myös uskovien
mielipiteitä puolesta ja vastaan. Torinon
käärinliinan puolesta puhujat kuuluvat sellaiseen ryhmään, jossa Jumalan
sana ei yleensä merkitse kovinkaan paljoa, vaan tällaiset ihmiset ovat
yleensä hyvin herkkiä ihmisten perinteille sekä sensaatioille, mutta
Jumalan sanaa he eivät kunnioita. Liian usein uskovakin uskoo kaiken
maailman "todisteita" tutkimatta asiaa Jumalan sanasta. Tämä myös
osoittaa sen, että uskovakin voi eksyä uskomaan valheen, silloin kun hän
ei pidä kiinni Jumalan sanan totuudesta. Raamatun oma todistus on
vakuuttava ja selvä sen puolesta, että Torinon käärinliina ei esitä
Herraa Jeesusta.
Lähteet: - preparingforeternity.com - kotimaa24.fi - netikka.net/mpeltonen/liina - nationalgeographic.com - sciencedaily.com - dailymail.co.uk/
|
|