|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Herran temppeli ja jebusilaisen Ornanin puimatanner Moni uskovakin ajattelee ettei ole tärkeätä tietää missä Jerusalemin temppelit sijaitsivat. Yleinen käsitys on, että Jerusalemin temppelit sijaitsivat temppelivuoren (Moorian vuori) huipulla. Raamatun sanan todistuksen mukaan Jerusalemin temppelit sijaitsivat Daavidin kaupungissa. Miksi olisi tärkeätä tietää temppelin alkuperäinen sijainti? Kaikki mikä on Raamattuun kirjoitettu Jumalan tekoina, Jumalan sanan totuutena tai Jumalan asetuksena ja käskynä kertoo totuudesta, jonka takana on itse Totuus, eli Herra Jumala. Totta kai jokaiselle uskovalle tulisi olla tärkeätä se mikä on Jumalan sanan ilmoittama totuus, koskee se sitten temppelien sijaintia tai mitä tahansa Raamatun opetusta, sillä Jumala haluaa meidän uskovan totuuteen, ei valheisiin ja ihmisten perinteisiin. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera. Temppeli sijaitsi jebusilaisen Ornanin puimatantereella
1 Aik 21: 1 Aik 22:1 ¶ Ja Daavid sanoi: "Tässä olkoon Herran Jumalan temppeli ja tässä alttari Israelin polttouhria varten". Raamattu sanoo, että Herran enkeli oli Herran käskystä tuhoamassa Jerusalemin kaupunkia Daavidin aikana vähän sen jälkeen kun Daavid oli vallannut kaupungin jebusilaisilta. Kun Herran enkelin kädessä oleva miekka oli ojennettuna Jerusalemin yli, niin Herra pysäytti enkelin, joka seisoi silloin jebusilaisen Ornanin puimatantereella ja käski enkelin lopettamaan Jerusalemin tuhoamisen. Jumala käski Gaadin mennä sanomaan Daavidille, että hän pystyttäisi Herran alttarin jebusilaisen Ornanin puimatantereelle. Daavid meni ja pystytti alttarin jebusilaisen Ornanin puimatantereelle. Raamattu kertoo sen kuinka Daavid sanoi, että Herran temppelin paikka olkoon jebusilaisen Ornanin puimatantereella.
Daavidin aikainen Jerusalem (Daavidin kaupunki) oli pieni alue Moorian vuoren rinteellä, eikä kaupunki ulottunut Daavidin ja Salomonin aikana Moorian vuoren huipulle (nyk. temppelivuori). Raamatun sanan mukaan jebusilaisen Ornanin puimatanner oli Jerusalemin, sen aikaisen kaupungin sisällä, kaupungin ylemmällä rinteellä, joka ei kuitenkaan ulottunut Moorian vuoren huipulle. Raamatun todistuksen mukaan Salomonin rakennuttama temppeli sijaitsi Daavidin kaupungissa. Temppeli ja kuninkaan linna
Jer 36: Jer 26:10 Kuin Juudan ruhtinaat sen kuulivat, menivät he ylös kuninkaan huoneesta Herran huoneesen, ja istuivat Herran uuden portin eteen. Biblia 1776 Raamattu sanoo, että kun kirjuri Gemarja kuuli Baarukin lukemat Jeremian kirjan sanat Herran temppelissä, temppelin uuden portin ovella, niin Gemarja lähti temppelistä ja meni temppelistä alas kuninkaan linnaan (palatsi). Alkuteksti käyttää sanoja Herran huone, joka tarkoittaa Herran temppeliä ja kuninkaan huone, joka tarkoittaa kuninkaan palatsia. 2 Aik 23:20 Ja hän otti sadanpäämiehet, ja voimalliset, ja kansan hallitsiat, ja kaiken maan kansan, ja vei kuninkaan Herran huoneesta (temppeli) alas ja he menivät ylimmäisen portin lävitse kuninkaan huoneesen (kuninkaan palatsi); ja he antoivat kuninkaan istua valtakunnan istuimelle. Biblia 1776 Raamatun sanan todistuksen mukaan temppeli ja kuninkaan palatsi sijaitsivat vierekkäin. Temppeli ja kuninkaan palatsi sijaitsivat Moorian vuoren huipulta katsottuna eteläisellä vuorenrinteellä, niin että temppeli oli kuninkaan palatsia ylempänä. Yksityiskohta Raamatussa, joka tuo esille sen että temppeli ja kuninkaan palatsi sijaitsivat vierekkäin kumoaa myös sen, että temppeli olisi sijainnut Moorian vuoren huipulla, koska kuninkaan palatsi sijaitsi Daavidin kaupungissa, jonka vieressä oli Herran temppeli.
Josefus ja apostolien teot Juutalainen historioitsija Josefus kertoo kuinka Herodeksen aikaisen toisen temppelin muurin ja Antonian linnoituksen muurin välinen etäisyys oli 600 jalkaa (n. 180 m). Josefuksen mukaan roomalainen Antonian linnoitus oli temppeliä korkeammalla, joka tarkoittaa sitä, että Antonian linnoitus oli Moorian vuoren huipulla ja temppeli alempana vuorenrinteellä. Josefuksen mukaan temppelin ja Antonian linnoituksen välille oli rakennettu pylväskäytävä, jota pitkin Rooman sotilaat pääsivät tarpeen vaatiessa temppelialueella ja juutalaiset linnoitukseen.
Apt 21: Apostolien teot vahvistaa Josefuksen selonteon. Kun Paavali oli tuotu temppelistä ulos temppelialueelle kuohuksissa olleiden juutalaisten toimesta, niin roomalainen päällikkö miehineen lähti linnoituksesta alaspäin kohti temppelialuetta selvittämään mellakkaa. Jos temppeli olisi ollut Moorian vuoren huipulla, niin apostolien teoissa lukisi, että päällikkö sotilaineen olisi rientänyt ylös, mutta Raamattu sanoo heidän rientäneen linnoituksesta alaspäin, koska temppeli oli alempana kuin linnoitus. Raamattu todistaa moninkertaisesti (myös muualla), että temppeli sijaitsi Salomonin aikana Daavidin kaupungissa ja toisen temppelin aikana samassa paikassa ja kuinka Antonian linnoitus sijaitsi temppeliä ylempänä. Yhteenveto
Kuvasta yläpuolella tulee esille ensimmäisen temppelin ajan sijainti, jossa Moorian vuoren huipulta etelään päin eteläisellä rinteellä sijaitsi kuninkaan palatsi ja sen vieressä sitä ylempänä oli Herran temppeli. Kun katsomme kuvaa toisen temppelin ajalta, niin näemme Moorian vuoren huipulla Antonian linnoituksen, josta heti etelään alaspäin oli Oofelin alue ja Oofel oli Antonian linnoituksen ja temppelin välissä. Nykypäivän kaivauksista voimme nähdä, että Jeesuksen aikaisen temppelin ja Salomonin aikaisen temppelin maasto oli huomattavasti alempana kuin nykyinen maanpinta. Tämä tarkoittaa sitä, että maasto on laskeutunut aikoinaan paljon jyrkemmin alaspäin vuoren huipulta kuin nykypäivänä. Raamatun sanan todistuksen valossa Herran temppeli sijaitsi Daavidin kaupungissa. Monet uskovat ihmisetkin vastustavat Raamatun todistusta temppelin sijainnin suhteen ja sanovat, että arkeologiset todisteet ja juutalaisten perimätieto sanoo temppelin sijainneen temppelivuoren huipulla. Juutalaiset olivat poissa Jerusalemista monia vuosisatoja 70 jKr. tapahtuneen maasta karkotuksen tähden. Juutalainen perimätieto ja sellainen arkeologia, joka sanoo temppelin sijainneen temppelivuoren huipulla on pahasti erehtynyt, koska Raamattu todistaa kiistattomasti, että Jerusalemin temppeli sijaitsi Daavidin kaupungissa. Uskovan ihmisen auktoriteetin tulisi olla erehtymätön Jumalan sanan todistus, joka on itsensä Kaikkivaltiaan Jumalan ilmoitus. Olen itsekin erehtynyt uskomaan aikaisemmin, että temppeli olisi sijainnut temppelivuoren huipulla, mutta olen saanut tehdä asiassa parannuksen huomattuani, että Raamatun selvääkin selvempi ilmoitus sanoo temppelin olleen Daavidin kaupungissa.
Linkkisuosituksia aiheeseen:
Petri Paavola 20.11.2019
Lähteet:
|
|