Vihasta vapautus
Monet opettavat, että
ensin tulee Jeesus ja sen jälkeen tulee antikristus, koska Raamattu lupaa,
että Jumala pelastaa meidät tulevasta vihasta.
Room 5:
1 Tess 5:
Kun
Jumalan tuomiot kohtasivat aikoinaan Egyptin maata, niin Israelin kansa.
Joka asui Egyptin Goosenissa, ei kohdannut Jumalan vihaa, vaan sen kohtasi
egyptiläiset. Samalla tavalla myös tapahtuu viimeisinä päivinä, kun
Jumalan vihan maljat vuodatetaan ihmiskunnan päälle, ei se viha kosketa
Jumalan lapsia, vaan jumalattomia. 1 Tess 5:1-10 alkukielen sana rhuomai
tarkoittaa vapauttamista sekä pelastamista. Jumala vapauttaa kansansa
vihastansa, eikä Hänen vihansa kohdistu kansaansa, vaan uskottomiin. Tätä
nuo kohdat tarkoittavat, koska muualla Raamatusta käy selvästi, että Jumalan
kansa on maan päällä lopun aikana ja myös suuren ahdistuksen aikana.
Room 5:1-10 ei opeta ylöstempausta. Room 5:1-10 opettaa, että koska olemme
vanhurskautetut Kristuksen veren kautta, niin me pelastumme Hänen
kauttansa vihasta. Tämä viha tarkoittaa Jumalan vihaa ja se tulee ilmi
jakeesta 10, joka sanoo, että kun vielä olimme Jumalan vihollisia, eli
silloin kun emme ole olleet pelastuneita, olemme olleet Jumalan vihan
alaisuudessa Jumalan vihollisina, mutta koska olemme tulleet sovitetuiksi Jeesuksen
kuoleman kautta niin olemme pelastetut, emmekä ole enää Jumalan vihollisia
ja Jumalan vihan alaisuudessa. Room 5:1-10 ei siis puhu eikä opeta mitään
ylöstempauksesta.
1 Tess 5:1-10 puhuu samasta asiasta kuin Room 5:1-10, eli siitä että Jeesuksen
opetuslapset ovat pelastetut tulevasta Jumalan vihasta. Tämäkään kohta ei
puhu mitään ylöstempauksesta, joka tapahtuisi ennen antikristuksen
ilmestymistä. 1 Tess 5: 1-10 opettaa, että Jumala ei ole määrännyt meitä
vihaan, joka tarkoittaa Jumalan vihaa, ei antikristuksen vihan aikaa.
Raamattu opettaa, että saatana, antikristus ja maailma vihaa Jumalan
lapsia. Koska saatana, antikristus ja maailma vihaavat Jumalan lapsia,
niin on selvä, että Jumala sallii tämän vihan koskettavan Hänen lapsiaan.
Yhtä selvää on myös se, että Jumala ei ole määrännyt, että Hän vihaisi
omia lapsiansa. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että 1 Tess 5 ja Room 5
lukujen viha tarkoittaa ettei Jumala vihaa omia lapsiansa, vaan Hänen
kansansa on turvassa Jumalan vihalta sekä vihan maljoilta.
1 Tess 5:9 jakeessa on alkutekstissä sana tithemi, joka tarkoittaa
asettaa, laittaa ja antaa. Vanha Biblia kääntää jakeen näin:
Biblia 1 Tess 5:9
Sillä ei Jumala ole meitä pannut vihaan, vaan autuutta
omistamaan, meidän Herran Jesuksen Kristuksen kautta,
Jumala on sallinut kautta historian saatanan vihan kohdata
kansaansa, mutta Hän ei vihaa niitä, jotka ovat Jeesuksessa Kristuksessa.
Jos ymmärrämme mistä vihasta Jumala on luvannut meidät vapauttaa, niin
silloin meidän uskomme ojentautuu sen mukaan mitä Raamattuun on
kirjoitettu ja näin eri Raamatun asettuvat ristiriidattomasti
paikoillensa.
Ilm 16:1 Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan niille
seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan
maljaa maan päälle".
Efes 5:6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä
semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
Lopun aikana Jumala vuodattaa vihansa maan päälle, jonka kohteena ovat
jumalattomat ihmiset. Jumalan viha ei kosketa Herran Jeesuksen
opetuslapsia, vaan jumalattomia ihmisiä.
Matt 24:
21 Sillä
silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman
alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
22 Ja ellei niitä
päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen
tähden ne päivät lyhennetään.
Viimeisten päivien
ahdistus on lyhennetty seurakunnan eli valittujen tähden. Koska ne päivät
ovat lyhennetty valittujen tähden, niin silloin valitut eli
seurakunta on myös maan päällä. Jumalan viha ei koskaan kohdistu Hänen
kansaansa. Jumalan vihan aikana historiassa on useita tapahtumia, joissa
Jumalan viha kohtasi jumalattomia, ei Jumalan kansaa, mutta silti Jumalan
kansa oli maan päällä Jumalan vihan aikana esim. vedenpaisumus, jossa
jumalattomat hukkuivat ja vanhurskaat olivat arkissa turvassa.
Petri Paavola |