Daniel
Dan 8:16-26: Ja minä kuulin ihmisen äänen Uulain keskeltä, ja se
huusi ja sanoi: "Gabriel, selitä tälle se näky!" Silloin hän tuli
aivan lähelle sitä paikkaa, jossa minä seisoin; ja hänen tullessansa minut
valtasi pelko, ja minä lankesin kasvoilleni. Ja hän sanoi minulle: "Tarkkaa,
ihmislapsi, sillä näky tarkoittaa lopun aikaa". Ja kun hän puhui
minulle, olin minä horroksissa, kasvot maata vasten; mutta hän tarttui
minuun ja nosti minut seisomaan. Sitten hän sanoi: "Katso, minä
ilmoitan sinulle, mitä on tapahtuva viimeisenä vihan aikana; sillä lopun
aikaa tämä tarkoittaa. Kaksisarvinen oinas, jonka sinä näit, on:
Meedian ja Persian kuninkaat. Ja kauris on Jaavanin kuningas, ja suuri
sarvi, joka sillä oli keskellä otsaa, on ensimmäinen kuningas. Ja että se
särkyi ja neljä nousi sen sijalle, se on: neljä valtakuntaa nousee siitä
kansasta, ei kuitenkaan niin väkevää kuin hän. Ja heidän valtansa
lopulla, kun luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan, nousee kuningas,
kasvoilta röyhkeä ja juonissa taitava. Ja väkevä on hänen voimansa,
vaikka ei tosin hänen omasta voimastaan, ja ihmeellisen paljon hän saa
aikaan hävitystä; ja hän menestyy siinä, mitä hän tekee, ja hän tuottaa
turmion väkeville ja pyhien kansalle. Ja hänen oveluutensa tähden
onnistuu petos hänen kädessään. Hän hautoo suuria sydämessään, ja keskellä
rauhaa hän tuottaa turmion monille. Ruhtinasten ruhtinastakin
vastaan hän nousee, mutta ilman ihmiskättä hänet muserretaan.Ja näky
illoista ja aamuista, josta oli puhe, on tosi. Mutta sinä lukitse näky,
sillä se tarkoittaa kaukaista aikaa."
Danielin kautta myös kerrotaan, että viimeisenä vihan aikana lopun aikana
tulee luopumus, jossa luopiot tulevat täyttämään syntiensä mitan täyteen
ja sen jälkeen nousee röyhkeä kuningas. Röyhkeä nousee ruhtinasten
Ruhtinasta (Jeesus Kristus) vastaan, mutta hänet nujerretaan ilman
ihmiskättä. 2 Tess 2 sanoo samaa: ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja
laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka
korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan.
Eli Danielin kirjassa on vahvistus 2 Tess 2:lle, jossa on myös opetus
siitä, että uskovien vanhurskaus pidättää laittoman ilmestymistä. Mutta
seurakunnan suuren luopumuksen tähden laittomuuden päästessä valtaan
laiton ilmestyy.
Raamattu sanoo, että juutalaiselle ensin ja sitten myös kreikkalaiselle
(pakanoille). Nyt meidän tulee ymmärtää, että Jumala ilmaisi itsensä ensin
juutalaisille ja antoi heille lakinsa. Sekä myös Uuden Liiton ensimmäinen
seurakunta oli juutalainen Jerusalemissa.
Itse en usko siihen oppiin, että ensin tulee tempaus, jonka jälkeen sitten
tulee suuri ahdistus juutalaiselle kansalle. Minä uskon, että ensin tulee
suuri ahdistus Jeesukseen uskoville sekä sen jälkeen tai samaan aikaan
myös ahdistus ja vaino juutalaista kansaa kohtaan, ja tämän jälkeen vasta
tapahtuu tempaus, kun juutalainen kansa tekee parannuksen ja vastaanottaa
pelastuksen Herrassa Jeesuksessa Messiaassa.
Petri Paavola |