Seurakunnan luopumus

 

 

 

Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,  ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,  tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.  Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.  Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,  niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,  tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä  ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.  Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen. Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.  Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden.  Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme. Ja meidän Herramme Jeesus Kristus itse ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja armossa antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon,  lohduttakoon teidän sydämiänne ja vahvistakoon teitä kaikessa hyvässä työssä ja puheessa, 
2 Tess 2:1-17

 

Paavali kirjoittaa tessalonikaisille, jotta he eivät antaisi itseänsä vieteltäväksi. Tessalonikassa oli jotkut ymmärtänyt väärin Raamatun ilmoituksen, ilmeisesti myös siellä oli joku opettanut vastoin Jumalan sanaa. Tessalonikan seurakuntaan oli livahtanut ajatus, jotta Herran Jeesuksen tulemus sekä Herran päivä olisi jo pian tapahtumassa.

Paavali opetti Herran päivän ja Jeesuksen Kristuksen tulemuksen olevan sama asia: Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,  ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, , ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,  tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan.

Herran Jeesuksen tulemus ja Herran päivä on siis sama asia, ei erillinen tapahtuma.

Paavali opetti, jotta Jeesus Kristus ei tule ennen kuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy. Raamatullinen järjestys on, että ensin ilmaantuu antikristus, jonka Jeesus tulemuksessaan tuhoaa. Raamattu kyllä kertoo selvästi, jotta seurakunta näkee antikristuksen ilmaantumisen ja joutuu olemaan ainakin osan aikaa ahdistuksen ajassa.

Monet uskovat opettavat, että ensin tulee Jeesus ja tempaa omansa pois, jonka jälkeen vasta ilmaantuu antikristus, jolloin alkaa ahdistuksen aika. Tämän opin on kehittänyt alunperin katolinen kirkko. 1500- luvulla Euroopassa vaikutti ns. uskonpuhdistuksen aika, jossa vaikutti mm. Calvin ja Luther hyvin voimakkaasti. Uskonpuhdistuksen seurauksena katolinen kirkko alkoi menettää jäseniään Calvinin sekä Lutherin kannattajille. Uskonpuhdistajat myös opettivat voimakkaasti paavin olevan antikristus sekä että katolisen kirkon oppi on antikristillistä.

Tämän seurauksena katolisen kirkkoon perustettiin jesuiitta järjestö, jonka tehtävänä oli alun perin suorittaa vasta uskonpuhdistus, jotta saadaan väki takaisin katolisen kirkkoon. Antikristus sekä antikristillisyys syytteet olivat aluksi kova pala jesuiitoille.  Mutta Jesuiitat sekä katolinen kehitti uuden opin, jossa se vaihtoi antikristuksen ja Jeesuksen tulo järjestystä. Katolinen kirkko alkoi opettaa vastoin Raamattua, että Jeesus tulee ensin, jonka jälkeen vasta tulee antikristus. Katolinen kirkko ajatteli, jotta tämä oppi poistaa kaikki antikristus epäilyt katolisesta kirkosta, jos uskoo katolisen kirkon opettaman järjestyksen tästä asiasta. Johannes kirjoittaa selvästi, jotta antikristillinen vaikutus oli jo vaikuttamassa hänen päivinään: Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika. 1 Joh 2:18 

 

Valitettavasti monet meidän aikamme sanan julistajat opettavat katolisten vääristämää järjestelmää, jossa ensin tulee Jeesus ja vasta sitten tulee antikristus. Tämä väärä järjestys johtaa myös ekumeenisen työn hyväksymiseen, niin kuin jotkut tämän opin kannattajat ovatkin nykyään mukana ekumeenisissa yhteyksissä, koska he opettavat että ensin tulee tempaus ja sitten ja sitten vasta tulee antikristus. Usein tällä tavalla opettavat, että antikristus eikä antikristillinen toiminta ala ennekuin tempaus on tapahtunut, niinpä tämä oppi sokeuttaa ja johtaa usein ekumenian kannattamiseen, joka on antikristillistä toimintaa. Samoin tämä väärä tempaus oppi johdattaa joitakin uskovia antikristuksen syliin, sillä he eivät usko olevansa vihan- ja ja antikristuksen ajassa. Mikä olisikaan parempi saatanan ansa uskoville minkä kautta hän voisi heitä eksyttää? Jos uskova uskoo, ettei hän ole vihan- ja antikristuksen ajassa, niin hän voi täysin sokeutua sinä päivänä kun alkaa vihan aika ja antikristillinen aika viimeisinä päivinä. Tosin jo apostolit kirjoittivat antikristuksen hengen olevan maailmassa heidän päivinään. Lopun aikana astuu esiin viimeinen eksyttäjä, laiton, antikristus, joka eksyttää ihmiskuntaa. Raamatullinen järjestys on ensin antikristuksen ilmaantuminen, jonka jälkeen tulee herrojen Herra ja kuningasten Kuningas Jeesus Kristus.

 

Raamattu opettaa selvästi, jotta ensin tulee antikristus ja seurakunta on on ahdistuksen ajan maan päällä. Sitten ahdistuksen jälkeen tulee Jeesus ja hakee omansa pois maan päältä. Uskovien ei tarvitse pelätä mitään, sillä Jeesus sanoi nämä sanat, jotka Häneen uskovien tulee omistaa, kun odotamme Jeesusta: Älkää pelätkö, sillä se päivä on teille vapautuksen päivä!!! Kristuksen morsian odottaa ylkäänsä Jeesusta Kristusta, Amen!

 

Toisessa tessalonikaiskirjeessä on selvästi kirjoitettuna, että tuo laiton, joka asettaa itsensä Jumalaksi (antikristus on sijaiskristus sekä Kristusta vastaan) asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Mikä on tuo Jumalan temppeli?

 

Paavali tiesi sen, että vanhassa liitossa temppelin kaikkein pyhimmässä ilmestyi Jumala, siellä oli Hänen läsnäolonsa. Paavali tiesi myös sen, että temppelin esiripun repeydyttyä Jeesuksen kuollessa päättyi vanhan liiton temppeli jumalanpalvelus järjestys uuteen liiton mukaiseen palvelukseen. Paavali myös tiesi sen, että vanhan liiton temppeliä ei enää uudessa liitossa kutsuta nimellä Jumalan temppeli, koska uudessa liitossa uskova on Jumalan temppeli, jossa Jumalaa asuu Pyhän Hengen kautta. Kun uuden liiton kirjoitukset puhuvat Jumalan temppelistä, niin se aina tarkoittaa uskovia ihmisiä, joissa asuu Jumalan Henki. Uskon kylläkin juutalaisten rakentavan kolmannen temppelin ja uskon, että valhemessias ilmestyy tähän temppeliin.

 

- Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
1 Kor 3:16 

Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
2 Kor 6:16 

 

Paavali tarkoitti, että ennen Jeesuksen tulemista tulee uskovien keskuuteen suuri luopumus, jonka tuo laiton saa aikaan suurilla ja väärillä ihmeillä ja tunnusteoilla. Tessalonikaiskirjeen mukaan jotkut uskovat luopuvat uskostaan ja vastaanottavat väärän antikristuksen valhe-evankeliumin ja väärän voitelun sydämeensä vähän ennen Jeesuksen tulemusta. Ilm 17, 1 tim 4:1 kertoo tästä sekä Matt 24:ssa Jeesus kertoo, jotta vähän ennen Hänen tulemustaan rakkauden kylmetessä monet luopuvat uskostaan laittomuuden päästyä valtaan. Jeesus sanoi selvästi myös, että uskovat joutuvat kaikkien kansojen vihattaviksi (ekumeeninen porttokirkko) ja joitakin uskovia myös tapetaan. Lue tarkasti Matt 24 ja Ilm 17 sekä 2 Tess 2, 1 Tim 4:1 niin näet kuinka ne kaikki puhuvat samasta asiasta.

 

Luopumus tulee siis Jumalan temppeliin eli jotkut uskovat luopuvat pois uskosta ja he vastaanottavat väärän voitelun, jonka seurauksena he joutuvat kadotukseen, koska eivät halunneet pysyä Jumalan rakkaudessa ja totuudessa. Siis rakkaudesta ja totuudesta luopuminen johtaa ihmisen kadotukseen. Jumala on kuitenkin valinnut meidän pysymään pelastuksessa Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.

 

Monet uskovat, jotta 2 Tess 2:ssa oleva temppeli on Jerusalemin temppeli, joka rakennetaan sinne viimeisinä päivinä.  Tuo temppeli tullaan rakentamaan Jerusalemiin,  kolmas temppeli ei ole Jumalan temppeli Uuden Liiton järjestyksessä. Uudessa liitossa on vain yksi Jumalan temppeli, joka tarkoittaa niitä uskovia, jotka ovat uudesti syntyneet Jumalan Hengestä. Paavali ei voi tarkoittaa 2 Tess 2:ssa olevaa temppeliä temppeliksi, jonka juutalaiset rakentavat käsillään, koska vanhan liiton temppelipalvelus lakkautettiin ja nyt on voimassa uuden liiton temppelipalvelus. Mutta valhemessias varmasti kyllä tulee myös lopun ajan kolmanteen temppeliin Jerusalemissa ja julistaa siellä olevansa Messias ja Jumala.

 

Jotkut uskovat, että Danielin kirjan kuvaama hävityksen kauhistus on sama kuin 2 Tess 2:ssa oleva Jumalan temppeli. Mutta Jumalan temppeli ei ole hävityksen kauhistus, vaan paikka missä Jumala asuu. Hävityksen kauhistus voisi kyllä liittyä lopun ajalla rakennettavaan temppeliin Jerusalemissa, jossa uhrataan vanhan liiton uhreja. Uskon kuitenkin, että valhemessias kytkeytyy voimakkaasti hävityksen kauhistukseen.

Kun lopun aikana suuri luopumus saavuttaa huippunsa niin pidättäjä otetaan silloin pois ja laiton ilmestyy.  Seurakunta on siis se pidättäjä, mutta seurakunnan suuri luopumus poistaa pidättäjän eikä uskovien ylöstempaus, sillä tempaus tapahtuu armotalouskauden aivan viime metreillä, eli loppuhetkissä. Tessalonikalaiskirjeessä lukee: jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää. Siinä lukee tieltä poistetuksi. Miltä tieltä poistetaan? Kun suuren luopumuksen tähden monet uskovat lankeavat pois Jeesus tieltä, niin silloin tuo suuri uskovien luopumus poistaa pidättäjän, jonka jälkeen laiton ilmestyy.

2 Tess 2:7 jakeessa sanotaan, että laittomuuden salaisuus vaikutti jo ja tieltä poistetaan se mikä nyt pidättää. Jay. P. Green's Literal Translation kääntää jakeen oikein:

2 Th 2:7 for the mystery of lawlessness already is working, only he is holding back now, until it comes out of the midst.

Jakeessa on alkutekstissä sana mesos, joka tarkoittaa keskellä, joukossa. Eli kun suuren luopumuksen tähden luopuneet uskovat otetaan pois seurakunnan keskeltä (Jumala erottaa heidät luopumuksen tähden Kristus-ruumiista ja pelastuksesta), niin silloin pidättäjä poistuu ja laiton ilmestyy. 2 Tess 2 tuo sen selkeästi esille, että laiton ei voi tulla ennen kuin uskovien keskuudessa tapahtuu suuri luopumus.

 

Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton,

 

Edellä on avain tähän asiaan. Minkä jälkeen laiton ilmestyy ja mikä pidättää laittoman tuloa?

Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy.

 

Luopumuksen jälkeen laiton ilmestyy eli vanhurskaus seurakunnassa estää laittoman tuloa, mutta uskovien suuren luopumuksen tähden pidättäjä poistuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy.

 

 

 

Petri Paavola

 

 






website statistics
eXTReMe Tracker