VT:n esikuvallisuus Herran tulemukseen
Kun puhumme Jeesuksen Kristuksen takaisin tulosta sekä ylöstempauksesta,
niin voimmeko löytää siitä mitään esikuvaa VT:n puolelta? Kyllä voimme
löytää. Useinhan on niin, että vanhassa liitossa on esikuva sille
täyttymykselle, joka toteutuu Uudessa Liitossa. En pakota ketään uskomaan
samalla tavalla kuin minä. Tuon tässä seuraavaksi esille sen kuinka uskon
tämän asian olevan.
Juutalainen kalenteri ja seitsemäs kuu
Juutalaisessa kalenterissa seitsemännen kuun nimi on Tishri, mutta
Raamatussa (Tanakh) seitsemännen kuun nimi on Ethanim. juutalaiset
juhlivat uutta vuotta seitsemännessä kuussa – Rosh Hashanah.
Ethanim sana on hebrealainen sana. Ethanim on monikko sanasta ethan. Ethan
tarkoittaa jatkuva, pysyvä, voimakas, väkevä…. Sana
ethan esiintyy Raamatussa muun muassa näissä kohdissa: 1
Moos 49:24 Mutta hänen jousensa pysyy lujana (ethan), ja
hänen käsivartensa ovat notkeat Jaakobin Väkevän avulla, kaitsijan,
Israelin kallion, Ps
74:15 Sinä puhkaisit kuohumaan lähteen ja puron, sinä kuivasit
väkevät (ethan) virrat.
Ethan –ethanim on siis hebreaa. Mutta miksi juutalaisessa kalenterissa
on seitsemäntenä kuuna Tishri kuu? Tishri
sanan juuri on pakanuudessa, sillä sen sanan juuret ovat Akkadiassa, jossa
se tarkoitti alkamista. Akkad oli n. 50 mailia pohjoiseen Babylonista ja
se oli kaupunki, joka kuului Nimrodin valtakuntaan. Akkadialaiset
opettivat myös hyvin samantyylisesti kuin juutalaiset mm. maan luomisesta,
sapatin pitämisestä sekä tulvasta ja sen aiheuttajasta. Rooman
keisari Theodosius I uhkasi 381 Sanhedrinia sekä rabbinista juutalaisuutta
julistamalla, että kaikkien tuli uskoa samalla tavalla kuin hän
Kristuksesta sekä kolminaisuudesta. Kaikki, jotka uskoivat toisin olivat
hulluja ja harhaoppisia, niin hän julisti. Tämä
jälkeen tapahtui mielenkiintoista, sillä sana Tishri, jolla oli
pakanalliset juuret kirjoitettiin ensimmäisen kerran Talmudiin. Ja
sanottiin, että Tishri on ensimmäinen kuukausi ja sen ensimmäisenä
päivänä tapahtui maan, kuun ja auringon konjukaatio, jossa kuu oli
auringon ja maan välissä. Tämä oli tähtitieteellinen tapahtuma ja
vuosittainen sabatti eli pasuunan juhla, jolloin uusi vuosi vaihtui.
Juutalaiset rabbit siis omivat Tishri sanan pakanuudesta sekä opin,
että Tishri kuu on ensimmäinen kuukausi sekä pasuunan juhla ja
uuden vuoden päivä. Eli koko Tishri kuu sekä uusi vuosi juttu on
pakanuutta, jonka rabbit saivat pakanoilta. Jotkut rabbit opettavat myös,
että Tishri kuun 1 päivä on luomisen muistojuhlan päivä. Jotkut
opettavat että 2 Moos 34:22 opettaa vuoden lopusta ja siten
Tishri-Ethanim kuu olisi vuoden ensimmäinen kuukausi. Mutta 2 Moos
34:22:ssa on hebrean sana (t@quwphah/tegoofat),
joka tarkoittaa hebreaksi kiertokulkua, kiertoa, vuodenaikaa, jaksoa,
perioidia.
2 Moos 34:22 Ja vietä viikkojuhla, kun leikkaat
nisusi uutisen, ja korjuujuhla vuoden vaihteessa (t@quwphah/tegoofat).
Psalmi 19:6 tuo hyvin esiin sen
Ps 19:6 (19:7) Se nousee taivasten ääristä ja
kiertää (teqoofat) niiden toisiin ääriin, eikä mikään voi lymytä sen
helteeltä.
Eli kysymyksessä 2 Moos 34:22:ssa ei ollut siis
vuoden loppu, vaan sadonkorjuun vuosittainen kierto. Koska Raamattukin
sanoo, että Eetanim on seitsemäs kuukausi ei ensimmäinen.
Pasuuna
Ensimmäisen kerran Raamattu kertoo pasuunasta 2 Mooseksen kirjan 2
luvussa, jolloin Jumala antoi lakinsa kansalle.
Silloin paksu pilvi laskeutui vuoren ylle, ja kuului ylen kova pasunan
ääni. Silloin Mooses vei kansan leiristä Jumalaa vastaan, ja he asettuivat
vuoren juurelle. Ja koko Siinain vuori peittyi savuun, kun Herra astui
sille alas tulessa, ja siitä nousi savu niinkuin pätsin savu, ja koko
vuori vapisi kovasti. Ja pasunan ääni koveni kovenemistaan. Mooses puhui,
ja Jumala vastasi hänelle jylinällä. Ja Herra astui alas Siinain vuorelle,
vuoren kukkulalle, ja Herra kutsui Mooseksen vuoren kukkulalle; ja Mooses
nousi sinne ylös. Niin Herra sanoi Moosekselle: "Astu alas ja varoita
kansaa tunkeutumasta lähelle Herraa, häntä nähdäkseen, sillä silloin
heistä monta kaatuu. Papitkin, jotka saavat lähestyä Herraa, pyhittäkööt
itsensä, ettei Herra heitä tuhoaisi."Mutta Mooses vastasi Herralle: "Kansa
ei voi nousta Siinain vuorelle, sillä sinä olet varoittanut meitä ja
sanonut: ‘Merkitse raja vuoren ympäri ja pyhitä se’."Niin Herra sanoi
hänelle: "Astu alas ja tule taas ylös, sinä ja Aaron sinun kanssasi. Mutta
papit ja kansa älkööt tunkeutuko ylös, Herraa lähelle, ettei hän heitä
tuhoaisi." Ja Mooses astui alas kansan luo ja sanoi heille tämän. Ja
Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi: Näin
Jumala antoi lakinsa kansalle. Uskoisin, että muistojuhla pasuunaa
soittaen oli Herran juhla Hänen muistolle ja sille että Herra astui alas
Siinaille ja sen päivän muistojuhlaa vietettiin Herran muistoksi, eikä
uuden vuoden juhlan muistoksi. Eetanim kuukausi on seitsemäs
kuukausi, ei ensimmäinen ja rabbit ovat vaihtaneet Raamatullisen
kuukausien ajan sekä tuoneet siihen pakanallisia nimiä sekä traditioita. Se
mikä on myös mielenkiintoista, on se että Herra tuli alas Siinain
vuorelle. Siksi minä näen tässä myös vertauskuvan Jeesuksen tulemuksesta.
Eli en sano, että Raamatullisen kalenterin mukaan
Jeesus tulee seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä, vaan että esikuvien
järjestyksen mukaan Jeesus Kristus tulee kun juutalainen kansa on tullut
uskoon ja lähtenyt seuraamaan Herraa.
Me emme voi tietää päivää ja hetkeä Herran takaisin
tulolle. Mutta tämän esikuvan mukaan Herra astui alas eli tuli kansansa
tykö. Oli myös erikseen lain antamisen juhla eli elonkorjuujuhla.
Mutta minä uskon, että muistojuhla pasuunaa soittaen oli juhla, jossa
muisteltiin sitä kun Herra astui alas.
Raamattu kertoo seitsemännen kuun ensimmäisestä päivästä näin:
1 Kun 8:2 Niin kokoontuivat kuningas Salomon luo kaikki
Israelin miehet juhlapäivänä eetanim-kuussa, joka on seitsemäs kuukausi.
3 Moos 23: 23 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
24 "Puhu israelilaisille ja sano: Seitsemännessä kuussa, kuukauden
ensimmäisenä päivänä, pitäkää sapatinlepo, muistojuhla pasunaa soittaen,
pyhä kokous.
25 Älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako, vaan tuokaa uhri
Herralle."
26 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
27 "Tämän seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä on sovituspäivä;
pitäkää silloin pyhä kokous, kurittakaa itseänne paastolla ja tuokaa
Herralle uhri.
28 Älkää toimittako yhtäkään askaretta sinä päivänä, sillä se on
sovituspäivä, jolloin teille toimitetaan sovitus Herran, teidän Jumalanne,
edessä.
29 Sillä jokainen, joka ei sinä päivänä kurita itseänsä paastolla,
hävitettäköön kansastansa.
30 Ja jokaisen, joka sinä päivänä toimittaa jotakin askaretta, minä
hävitän hänen kansastansa.
31 Älkää silloin yhtäkään askaretta toimittako. Se olkoon teille
ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.
32 Se on oleva teille levon päivä, kurittakaa itseänne paastolla.
Kuukauden yhdeksäntenä päivänä illalla, illasta iltaan, pitäkää tämä
sapatti."
33 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
34 "Puhu israelilaisille ja sano: Tämän seitsemännen kuun
viidentenätoista päivänä on lehtimajanjuhla Herran kunniaksi; se kestää
seitsemän päivää.
Seitsemänen kuun ensimmäisenä päivänä on on sapatti, muistojuhla pasuunaa
soittaen, pyhä kokous, ei uusi vuosi. Ensimmäisen kerran Raamatussa on
mainittuna pasuunan ääni 2 Moos luvuissa 19-20, missä Herra astui alas
Siinaille, kun Hän antoi lakinsa kansalle. Näin uskon, että tuo Herran
alas astuminen on esikuvaa Herran takaisintulolle, jossa Herra Jeesus
Kristus tulee takaisin suuren pasuunan äänen kuuluessa:
1 Tess 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta
käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja
Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
Vanhan liiton aikana juutalaiset puhalsivat pasuunaan myös suurena
sovintopäivänä eli (Eetanim) seitsemännen kuun kymmenentenä
päivänä. Näin myös kun aikojen lopulla juutalaisen kansan jäännös kääntyy
uskomaan Herran Jeesukseen Kristukseen, niin sen jälkeen kuuluu suuren
pasuunan ääni ja tapahtuu ylöstempaus. En siis sano, että ylöstempaus
tapahtuu seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä, vaan sen jälkeen kun
Israelin kansan jäännös uskoo Herran Jeesuksen olevan Messias.
3 Moos 23: 27-28: "Tämän seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä
on sovituspäivä; pitäkää silloin pyhä kokous, kurittakaa itseänne
paastolla ja tuokaa Herralle uhri. Älkää toimittako yhtäkään askaretta
sinä päivänä, sillä se on sovituspäivä, jolloin teille toimitetaan
sovitus.
3 Moos 25:9 Ja seitsemännessä kuussa, kuukauden kymmenentenä
päivänä anna pasunan raikuen soida; sovituspäivänä antakaa pasunan soida
koko maassanne.
Seitsemänen kuun viidentenätoista päivänä alkoi lehtimajanjuhla, joka oli
Herran kunniaksi.
3 Moos 23:34 "Puhu israelilaisille ja sano: Tämän seitsemännen
kuun viidentenätoista päivänä on lehtimajanjuhla Herran kunniaksi; se
kestää seitsemän päivää.
Tämänkin esikuvan mukaan ensin pasuunasoitto suurena sovituspäivänä, jonka
jälkeen alkaa lehtimajajuhla Herran kunniaksi. Tämän täyttymys on
ylöstempaus sen jälkeen kun Israelin kansan jäännös on uskonut Herran
Jeesuksen olevan Messias, sen jälkeen alkaa tuhannen vuoden ajan pituinen
"lehtimajanjuhla".
1 Kor 15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan
soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me
muutumme.
1 Tess 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta
käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja
Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
Kun pasuuna kajahtaa, niin silloin Herra Jeesus tulee. Hän, joka näitä
todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus!
Petri Paavola |