Vääriä opetuksia koskien ylöstempausta

 

Vihasta pelastaminen

 

Jotkut opettavat, että Ilm 3:10 opettaa, että Jumala lupaa pelastaa uskovat antikristuksen vihan ajasta. Mutta ei siinä kuitenkaan niin sanota, että Jumala ottaisi (ylöstempaus) kansansa pois viimeisten päivien vihan ajasta.

 

Biblia Ilm 3:
10 Ettäs pidit minun kärsivällisyyteni sanat, niin minä tahdon sinun varjella kiusauksen hetkestä, joka koko maan piirin päälle tuleva on, niitä kiusaamaan, jotka maan päällä asuvat.
11 Katso, minä tulen pian: pidä mitä sinulla on, ettei kenkään sinun kruunuas ottaisi.


Tuossa on tarkempi käännös kuin 33/38. Alkutekstissä ei ole sanaa pelastan, vaan varjella, pitää huolta.

 

Alkutekstin mukaan jae kuuluu näin:

 



Vanha Biblia kääntää Ilm 3:10 alkutekstin mukaisesti. Alkutekstissä on sana tereo (tereso), joka tarkoittaa pitää huolta jostakin, varjella, vartioida ja ottaa vaarin. Kuvaannollisesti tereo sana tarkoittaa, että joku pidetään siinä tilassa missä hän on.

Ilm 3:10 sanoma on selkeästi sellainen, jossa Jumala lupasi varjella Filadelfian seurakunnan kiusauksen hetkestä, joka on tuleva koko maailmaan. Alkutekstissä Ilm 3:10 on sana peirasmos, joka tarkoittaa kiusausta. Ilm 3:10 ei kerro mitään vihasta, vaan kiusauksesta, josta Jumala varjelee Filadelfian seurakunnan. Peirasmos tarkoittaa sellaista kiusausta, jossa ihmistä koitetaan eksyttää tekemään syntiä.

Alkuteksti käyttää kahta sanaa Ilm 3:10 peirasmos (kiusaus, jonka kautta koitetaan langettaa syntiin) ja peiradzo (kiusaaminen ja koettelu, koetella uskoa sekä pahan koetus). Ilm 3:10 jae tarkoitti aikaa, jossa Johannes eli. Johannes kirjoitti Ilmestyskirjan n. 90 Jkr. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 90 jKr. jälkeen täytyisi tapahtua jotakin jonka seurauksena koko maailman piiriä tultaisiin kiusaamaan (koettelemaan). Ilm 3:10 ei voi tarkoittaa uskovien ylöstempausta, koska alkuteksti sanoo, että Jumala varjelee ja pitää heistä huolta koko maailmanpiiriä koettelevan kiusauksen hetken ajan.  Ilm 3:10 ei puhu mitään vihasta tai jonkun pois ottamisesta, vaan että Jumala varjelee ja pitää huolta omistansa.

Paavali kirjoitti, että hänen lähtönsä jälkeen seurakunnan keskuuteen nousee miehiä, jotka väärällä puheella vetävät opetuslapset mukaansa. Ignatius vaikutti 100-luvulla Antiokian seurakunnassa ja hän vaati itselleen asemaa seurakunnan johtajana, jonka seurauksena hän nousi seurakunnassa yli muiden vanhempien. Hän alkoi pitämään itseään piispana ja vuonna 110 jKr. hän kirjoitti kirjeen Smyrnaan, jossa hän ensimmäistä kertaa historian aikana käytti seurakunnasta nimitystä katolinen seurakunta (kirkko) (he katholike ekklesia). Jeesus ja apostolit eivät koskaan käyttäneet seurakunnasta sanaa katholike. Ignatiuksen toiminta laski perustusta tulevalle katoliselle porttokirkolle. Voisiko tämä tapahtuma olla se tapahtuma, josta Jumala lupasi varjella Filadelfian seurakuntaa, etteivät he eksyisi rakentamaan katolista kirkkoa, joka on noussut eksyttämään koko maanpiiriä? En tiedä varmuudella mitä tapahtumaa Ilm 3:10 tarkoitti kiusauksen hetkestä, josta Jumala varjelee Filadelfian seurakunnan. Sen kuitenkin uskon, että Ilm 3:10 ei opeta uskovien ylöstempausta.

Vaikka Ilm 3:10 olisi esikuvallinen profetia lopun ajan tapahtumista viimeisinä päivinä, niin Ilm 3:10 ei opeta ylöstempaamisesta, vaan siitä että Jumala varjelee ja pitää huolta kansastansa myös antikristuksen vihan aikana.

Ilm 1:19 Kirjoita siis, mitä olet nähnyt ja mikä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva.

Ilmestyskirjan tapahtumat koskien seitsemää seurakuntaa olivat tapahtumia, jotka olivat nyt hetkessä, eli kysymys oli siitä hetkestä ja ajasta missä Johannes eli. Johanneksen aikaisten seurakuntien kuvaaminen alkaa Ilm 1:20 kohdasta ja päättyy Ilm 4:1 kohtaan. Seitsemän seurakunnan kuvauksen jälkeen Johannekselle sanottiin:


Ilm 4:1 ¶ Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi: "Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva".

Johannekselle siis sanottiin Ilm 4:1, että mitä tämän jälkeen on tapahtuva, joka kuvaa aikaa tulevaisuudessa, eli aikaa nyt hetken (seitsemän seurakuntaa) jälkeen. Seitsemän seurakunta kuvausta olivat siis kuvausta sen aikaisista seurakunnista ja on todella tärkeä ymmärtää mitä ajanjaksoa seitsemän seurakuntaa kuvaavat, että voimme ymmärtää oikein sen mitä Ilm 1-4 luvut opettavat. Vaikka siinä olisikin profetialista aikajaksoa seurakunta kausista, niin silti ajankohta, jota ne kuvasivat oli Johanneksen aika, jossa hän eli. Ilm 3:10 ei ole todiste tempaukselle ennen antikristuksen vihan aikaa, vaan pikemminkin todiste siitä, että Herra pitää huolen omistaan myös vihan aikana. Sillä Ilm 3:10 ei kerro, että Jumala ottaa kansansa pois vihan ajasta, vaan sen että Jumala varjelee kansaansa kiusauksen hetkellä.

 

1 Tess 5:
1 ¶ Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa;
2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
3 Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään," silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon.
4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;
5 sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.
6 ¶ Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
7 Sillä ne, jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat.
8 Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.
9 Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,

 

Yhdeksäs jae sanoo ettei meitä ole määrätty vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta. Tuossa ei sanota, että Jumala tempaa meidät pois vihasta. Siinä sanotaan, että saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen kautta. Edellä oleva kohta ei opeta uskovien tempausta pois vihan ajasta, vaan sen ettei uskovaa ole määrätty kokemaan Jumalan vihaa. Alkuseurakuntaa ei otettu pois Rooman vainojen tähden, vaikka uskovia syötettiin leijonille. Alkuseurakunta koki saatanan vihan, mutta ei Jumalan vihaa ja Rooman vainojen marttyyrit saivat kuolemansa kautta pelastuksen Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Määrännyt meitä vihaan ei siis tarkoita ylöstempausta. Jumala ei ole määrännyt meitä kokemaan Hänen vihaansa, vaan Hän on määrännyt ja asettanut Jeesuksen opetuslapset saamaan pelastuksen Herran Jeesuksen Kristuksen kautta.

 

Nouse ylös tänne

 

Ilm 4:1 ¶ Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi: "Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva".

 

On myös sellaista opetusta, jossa opetetaan, että Ilm 4:1 olevat sanat nouse ylös tänne on ylöstempauksen ajankohta ja ettei Ilmestyskirja puhu enää 4 luvun jälkeen mitään seurakunnasta, eli uskovista koska he ovat temmattu pois tässä jakeessa. Nouse ylös tänne oli Johannekselle annettu kehotus, jossa hän sai katsella näkynä tulevia tapahtumia. Kysymys oli siis yksin Johannekselle annetusta käskystä eikä seurakunnan ylöstempauksesta. Seurakunnasta puhutaan paljonkin ilmestyskirjassa 4 luvun jälkeen.

 

Ensimmäiseksi on erotettava kaksi vihan aikaa toisistaan eli antikristuksen vihan aika sekä Jumalan vihan maljat. Uskovat ovat molempien vihan aikojen ajan maan päällä.

 

Ilm 12:12 ¶ Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!"

 

Ilm 13:
4 Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
5 Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.
6 Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.
7 Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.

 

Näistä kohdista näemme antikristuksen vihan ajan alkamisen ajankohdan. Tästä käy myös ilmi se, että antikristillinen laittomuus käy sotaa pyhiä (uskovia) vastaan, joka tarkoittaa sitä, että seurakunta on maan päällä vihan ajassa.

 

Ilm 16:1 Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle".

 

Tässä kohtaa alkaa Jumala vihan maljojen vuodatus maan päälle. Jumalan viha ei kohdistu Hänen kansaansa vastaan, vaan syntiä ja laittomuutta!

 

Tuon muutamia kohtia, jotka todistavat seurakunnan olevan antikristuksen vihan ja Jumalan vihan maljojen aikana maan päällä:

 

Ilm 14:
9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.
12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

 

Tässä kohdassa on todistus seurakunnan olevan vihan ajassa, sillä kerrotaan pyhien (seurakunta) kärsivällisyydestä sekä niistä (seurakunta), jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

 

Ilm 18:
1 ¶ Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan.
2 Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
3 Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."
4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

 

Tässä kohtaa Jumala kehottaa sitä osa kansaansa lähtemään ulos Babylonista (uskonnollinen ja ekumeeninen lopun ajan kirkkolaitos), joka on siellä vielä sisällä. Tässäkin kohdassa seurakuntaa on vielä maan päällä.

 

Apostasia sana

 

2 Tess 2:
1 ¶ Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
3 ¶ Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus (apostasia) ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

 

Jotkut opettavat, että 2 Tess 2 oleva kreikankielen sana apostasia merkitsee lähtöä. Tämän seurauksena he opettavat, että seurakunta ylöstemmataan ennen antikristuksen ilmestystä. He sanovat, 2 Tess 2:3 on kyse lähdöstä, jossa opetetaan seurakunnan ylöstempausta. Tämä opetus on kuitenkin väärä sekä heidän tulkintansa apostasia sanan merkityksestä on myös väärä.

 

Apostasia sana tarkoittaa uskottomuutta ja luopumista sekä myös erokirjaa (avioliiton purkua). Juutalaiset käänsivät kreikankielisen vanhan testamentin Septuagintan kreikasta hepreaksi.


Jer 2:19 on sana apostasia, joka tarkoittaa luopumusta. Juutalaiset ovat kääntäneet Raamatun myös englanninkielelle (1917 Jewish Publication Society Old Testament=JPS)

(JPS) Jer 2:19 Thine own wickedness shall correct thee, and thy backslidings (apostasia) shall reprove thee: know therefore and see that it is an evil and a bitter thing, that thou hast forsaken the LORD thy God, neither is My fear in thee, saith the Lord GOD of hosts

Sana apostasia tarkoittaa luopumusta, ei lähtöä. Jeremia 2:19 juutalaiset ovat käyttäneet sanaa backslidings, joka tarkoittaa luopumusta. Niin Raamatulliset kreikankielen (antiikin Kreikka) sanakirjat kuin tavalliset sanakirjat kertovat apostasia sanan merkitsevän luopumusta.

2 Tess 2 luku opettaa Raamatullista järjestystä, jossa ensin tapahtuu viimeisinä päivinä monien uskovien suuri luopumus, jonka jälkeen ilmestyy antikristus, jonka Jeesus tuhoaa tulemuksessaan. 2 Tess 2 luvun pidättäjä on seurakunta, jonka vanhurskaus pidättää laittoman tuloa, mutta kun seurakunnassa tapahtuu suuri luopumus, niin pidättäjä poistuu ja antikristus ilmestyy. Seurakunnan ylöstempaus ei saa aikaan antikristuksen ilmestymistä, vaan seurakunnan luopumus. Seurakunta ylöstemmataan antikristuksen ilmestymisen jälkeen ihan tämän armotalouskauden loppumetreillä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että seurakunta on maan päällä antikristuksen vihan aikana.

Ilm 19:
7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
8 Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."
9 Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat".

Ilmestyskirja kertoo, että Karitsan häät alkavat aivan armotalouskauden lopussa. Ilmestyskirja 19 luku sanoo, että vaimo (seurakunta) on itsensä valmistanut Karitsan häihin, jotka alkavat Ilmestyskirjan luvussa 19, joka sijoittuu aivan armotalouskauden (tämä maailmanaika) loppuun.

 

Nooa ja Loot

 

Väärän ylöstempaus opetuksen kannattajat opettavat, että Nooa ja Loot otettiin aikanaan pois maan päältä näkemästä pahuutta. Tämän he sitten tulkitsevat oman oppinsa tueksi ja eduksi. Mutta itse asiassa Nooan ja Lootin tapahtumat todistavat sen puolesta, että ylöstempaus tapahtuu antikristuksen vihan ajan jälkeen, eikä ennen sitä. 

 

1 Moos 7:
4 Sillä seitsemän päivän kuluttua minä annan sataa maan päälle neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä ja hävitän maan päältä kaikki olennot, jotka olen tehnyt."
5 ¶ Ja Nooa teki näin, aivan niin kuin Herra oli hänen käskenyt tehdä.
6 Nooa oli kuudensadan vuoden vanha, kun vedenpaisumus tuli maan päälle.
7 Ja Nooa ja hänen poikansa, vaimonsa ja miniänsä hänen kanssaan menivät arkkiin vedenpaisumusta pakoon.

 

Nooan tapauksessa jumalattomat hävisivät maan päältä hukkumiskuoleman kautta ja Nooa perheineen meni arkkiin ja jäi maan päälle. Nooan tapauksessa jumalattomat "temmattiin" pois maan päältä kuoleman kautta. Tämä kohta ei todista ennen vihan aikaa tapahtuvasta ylöstempauksesta. Tässä kohtaa jumalattomien kuolema ja vanhurskasten pelastuminen arkkiin tapahtui hyvin samanaikaisesti.

 

Luuk 17:
28 Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat,
29 mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki,
30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

 

Tässä kohtaa on myös sama järjestys, eli Sodoman tuho ja Lootin pelastautuminen tapahtuivat yhtä aikaa. Jae 30 sanoo samoin käyvän kun Jeesus tulee. Kun Jeesus tulee Hän tulemuksessaan tuhoaa laittoman ja laittomuuden. Tämäkin kohta puoltaa ylöstempausta antikristuksen vihan ajan jälkeen, ei ennen sitä.

 

Vanhurskas katoaa

 

Jes 57:
1 ¶ Vanhurskas hukkuu, eikä kukaan pane sitä sydämelleen, hurskaat miehet otetaan pois kenenkään siitä välittämättä, sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä.
2 Hän menee rauhaan: jotka vakaasti vaeltavat, he saavat levätä kammioissansa.


Tiedän tämän kohdan olevan yksi ennen vihan aikaa kannattajien kohtia, joilla he perustelevat oman oppinsa. Tuossa kohden hukkuu sana on alkukielellä menehtyä, tuhoutua ja kuolla. Tuossa kerrotaan kuinka vanhurskas kuolee, eikä kukaan siitä välitä. Kuoleman kautta nämä vanhurskaat otetaan pois pahuutta näkemästä, on sitten kysymyksessä marttyyri- tai luonnollinen kuolema. Tuossa ei puhuta mitään ylöstempauksesta, vaan vanhurskaan kuolemasta, jonka kautta hänen ei tarvitse nähdä enää pahuutta. Nämä vanhurskaat kuolleessaan menevät lepäämään kammioihinsa, mutta ylöstempauksen kokevat menevät häihin juhlimaan
.

 

Jewish Publication Society Old Testament:

Isa 57: 1 ¶ The righteous perisheth, and no man layeth it to heart, and godly men are taken away, none considering that the righteous is taken away from the evil to come.

Tuo on juutalaisten rabbien kääntämä käännös hepreasta englantiin. Perish tarkoittaa menehtyä, kuolla, tuhoutua. Alkukieli ei puhu häviämisestä tai katoamisesta, vaan vanhurskaan kuolemasta. Uskoisin rabbien tietävän mikä hepreankielen sana tähän kohtaan käy ja he valitsivat perish
. Eli,  Jesaja 57:1  ei kerro mitään ylöstempauksesta, vaan vanhurskaan kuolemasta, jonka kautta hänen ei enää tarvitse nähdä pahuutta.

 

Poikalapsi ja tempaus

 

Ilm 12:
5 Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.
6 Ja vaimo pakeni erämaahan, jossa hänellä oli Jumalan valmistama paikka, että häntä elätettäisiin siellä tuhat kaksisataa kuusikymmentä päivää.
7 Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
8 mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.

9 Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.
10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.

11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.
12 ¶ Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!"
13 Ja kun lohikäärme näki olevansa heitetty maan päälle, ajoi hän takaa sitä vaimoa, joka oli poikalapsen synnyttänyt.
14 Mutta vaimolle annettiin sen suuren kotkan kaksi siipeä hänen lentääksensä erämaahan sille paikalleen, jossa häntä elätetään aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa poissa käärmeen näkyvistä.
15 Ja käärme syöksi kidastansa vaimon jälkeen vettä niinkuin virran, saattaakseen hänet virran vietäväksi.
16 Mutta maa auttoi vaimoa: maa avasi suunsa ja nieli virran, jonka lohikäärme oli syössyt kidastansa.
17 Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.


Poikalapsi on Jeesus, sillä Hän on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla. Huomaatko, että Ilm 12:4,5 puhuu Jeesuksen syntymisestä lihaan. Mutta eihän Jeesuksen syntymä tapahdu lihaan lopun aikana antikristuksen aikana, vaan se tapahtui jo noin 2000 vuotta sitten. Jae 5 puhuu kahdesta eri ajasta, jotka eivät kumpikaan tapahdu tuossa vihan ajassa. Jae kertoo Jeesuksen syntymisestä 2000 vuotta sitten ja ylöstempauksesta, joka tapahtuu myöhemmin. Lohikäärme käy sotaa jakeessa 17 niitä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus. Nämä ovat niitä muita jälkeläisiä (pakanauskovia), jotka ovat maan päällä myös vihan aikana.

Jokaisen Raamatun kohdan tulee asettua sopusointuiseen Raamatulliseen järjestykseen. Niin kuin olemme tutkineet Matt 24 luvussa Jeesuksen oman todistuksen, siitä että Hän tulee suuren ahdistuksen jälkeen. Siksi Ilm 12 luku ei voi sisältää tempauksen ajankohtaa, vaan kertoo sen tulevaksi.

 

Seurakunta tunnistaisi antikristuksen

 

Eräs väite ennen vihan aikaa tapahtuvan tempauksen puolesta on se, että seurakunta tunnistaisi antikristuksen, eikä ottaisi sitä vastaan. Tämä väite on totta, mutta täytyy ottaa huomioon suuri luopumus, joka tapahtuu uskovien keskuudessa lopun aikana ja väitän ettei tämä luopiokristillisyys tunnista antikristusta ja antikristillistä toimintaa, vaikka se on jo vaikuttanut maan päällä apostolien (alkuseurakunnan) ajoista lähtien. Todellinen seurakunta tunnistaa antikristuksen, mutta luopiokristillisyys ei sitä tunnista. Luopiokristillisyys kävelee antikristuksen syliin, johon yhtenä monista syistä on myös väärä ylöstempausopetus.

 

1500-luvulla Euroopassa mm. Luther, Calvin ja Zwingli nousivat vastustamaan katolisen kirkon harhaoppeja. Tämä synnytti voimakkaan uskonpuhdistuksen aallon, joka pyyhkäisi yli koko Euroopan. Uskonpuhdistajat alkoivat opettamaan, että Paavi oli antikristus ja katolisen kirkon evankeliumi oli antikristillistä. Uskonpuhdistuksen seurauksena katolinen kirkko alkoi menettämään jäseniään uskonpuhdistuksen kannattajille. Katolinen kirkko perusti tämän takia jesuiitta järjestön, jonka tehtävänä oli suorittaa vastauskonpuhdistus, jonka kautta menetetyt jäsenet saataisiin takaisin kirkkoon. Katolinen kirkko ja jesuiitat vaihtoivat Raamatun opetuksen antikristuksen ja Herran Jeesuksen tulemuksen järjestyksen päinvastaisiksi. Raamattu opettaa, että antikristus (laittomuuden ihminen) tulee ensin, jonka Herra Jeesus tuhoaa tulemuksessaan. Katolinen kirkko ja jesuiitat alkoivat opettamaan, että Herra Jeesus tulee ensin ja ylöstempaa omansa, jonka jälkeen tulee antikristus. Katolinen kirkko ja jesuiitat ajattelivat, että jos ihmiset uskovat tähän oppiin, niin kukaan ei voi yhdistää paavia antikristukseen, sillä antikristus ei voi ilmaantua maan päälle, ennen kuin on tapahtunut Jeesuksen tulemus ja ylöstempaus. Raamattu opettaa kuitenkin selkeästi, että antikristus tulee ensin, jonka Herra Jeesus tuhoaa tulemuksessaan.

 

Apostoli Johannes kirjoitti seuraavasti:

 

1 Joh 2:18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.

 

Apostoli Johannes sanoi, että jo hänen aikanaan vaikutti antikristillinen toiminta. Ikävää on se että monet sananjulistajat tänä päivänä opettavat jesuiittojen luomaa harhaoppia ylöstempauksesta. Tämä johtaa myös siihen, että luopumus johdattaa luopumuksen vallassa olevia uskovia hyväksymään ekumenian ja ekumeenisen työn. He uskovat väärään ylöstempaus-oppiin ja tästä johtuvan sokeuden tähden he menevät mukaan ekumeniaan, koska he uskovat valheen että antikristus tulee vasta sitten kun heidät on temmattu. Siksi he eivät näe sitä, että ekumenia johtaa heidät suoraan antikristuksen syliin. Antikristus ei halua paljastua ja siksi hänen palvelijat ovat kehittäneet opin, jonka avulla he koittavat piilottaa antikristuksen siten etteivät ihmiset tunnistaisi häntä. Maailma ja luopumuksen vallassa olevat uskovat eivät tunnista antikristusta, mutta todelliset Herran Jeesuksen opetuslapset tunnistavat antikristuksen, eivätkä lankea palvelemaan häntä. Raamatullinen järjestys on ensin antikristuksen ilmaantuminen, jonka jälkeen tulee herrojen Herra ja kuningasten Kuningas Jeesus Kristus.

 

Raamatullinen ylöstempaus

 

Raamatullinen opetus ylöstempauksen ajankohdasta on sellainen ettei kukaan tiedä sitä päivää ja hetkeä. Aikainmerkeistä ja Raamatun opetuksen kautta voimme kuitenkin tietää antikristuksen ja Herran Jeesuksen tulemusten järjestyksen. Raamatun sanan mukaan ensin tapahtuu luopumus ja antikristus ilmestyy, jonka jälkeen, suuren ahdistuksen jälkeen tapahtuu Herran Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus. Seurakunta, uskollinen palvelija odottaa Herran Jeesuksen tulemusta.

 

 

 

Petri Paavola

 

 






website statistics
eXTReMe Tracker