Lopun ajan tapahtumia

 

 


Luuk 21:
20 Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä.
21 Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö.
22 Sillä ne ovat koston päiviä, että kaikki täyttyisi, mikä kirjoitettu on.
23 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Sillä suuri hätä on oleva maan päällä ja viha tätä kansaa vastaan;
24 ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.


Tämä Luukkaan kohta sopii kuin nenä päähän Sak 14 luvun kanssa, joka kertoo lopun ajalla tapahtuvasta hyökkäyksestä Jerusalemia vastaan.

Sak 14:
1 ¶ Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
2 Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
3 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
5 Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.


Kaikki pakanakansat hyökkäävät Israelin vastaan ja Jerusalemiin päivien lopulla, niin kuin tästä käy ilmi. Silloin Jerusalemin kaupungin väestöstä puolet joutuvat pakkosiirtolaisuuteen, mutta Herra lähtee sotimaan heitä (pakanoita) vastaan ja tuhoaa heidät ja koko Israel pelastuu ja vastaanottaa Herran Jeesuksen Messiaaksi:

Jerusalem on oleva pakanain tallattavana sen jälkeen kun lopun ajalla hyökätään Jerusalemiin ja osa kaupungin väestä vangitaan ja poistetaan Jerusalemista (pakkosiirtolaisuus). Silloin sanotaan maailmassa nyt on rauha, ei enää hätää! Sillä nyt on Israel niputettu ja pistetty aisoihin, niin maailma luulee. Mutta siinä se erehtyy sillä vain vähän aikaa saavat pakanat tallata valloittajina Jerusalemissa, sillä Herra lähtee sotimaan pakanoita vastaan ja silloin heidät yllättää turmio. Jerusalem on pakanakansoille juovuttava malja sekä väkikivi

Biblia Sak 12:
1 ¶ Tämä on Herran sanan kuorma Israelista: Herra, joka taivaat venyttää, ja maan perustaa, ja tekee ihmisen hengen hänessä, sanoo:
2 Katso, minä tahdon Jerusalemin tehdä unimaljaksi kaikille kansoille siinä ympärillä; sillä sen pitää myös Juudaa kohtaaman, kuin Jerusalem piiritetään.
3 Ja sillä ajalla tahdon minä Jerusalemin tehdä kaikille kansoile (am) kuormakiveksi; niin monta kuin häntä siirtää (amas) tahtovat, pitää itsensä siihen rikki repimän; sillä kaikki pakanat (gojim) maan päällä kokoontuvat häntä vastaan.
4 Silloin, sanoo Herra, tahdon minä kaikki hevoset pelkuriksi saattaa, ja heidän ratsastajansa tyhmäksi; mutta Juudan huoneelle tahdon minä avata minun silmäni, ja kaikki kansain hevoset lyödä sokeudella.
5 Ja Juudan päämiesten pitää sanoman sydämessänsä: olkoon Jerusalemin asuvaiset vain hyvässä turvassa, Herrassa Zebaotissa, heidän Jumalassansa.

6 Sillä ajalla tahdon minä panna Juudan päämiehet niinkuin tulipätsiksi puiden sekaan, ja niinkuin tulisoiton jalallisen, syömään sekä oikialta että vasemmalta puolelta kaikki kansat ympäriltä; ja Jerusalem asutaan taas siallansa Jerusalemissa.
7 Ja Herra on vapahtava Juudan majat niinkuin alustakin, ettei Davidin huoneen kunnia ylen paljo kerskaisi, eikä Jerusalemin asuvaisen kunnia, Juudaa vastaan.
8 Niinä päivinä on Herra Jerusalemin asuvaiset varjelevat; ja on tapahtuva, että se, joka silloin heidän seassansa heikko on, on oleva niinkuin David, ja Davidin huone on oleva niinkuin Jumalan huone, niinkuin Herran enkeli heidän edessänsä.
9 ¶ Silloin ajattelin minä hukuttaa kaikkia pakanoita, jotka ovat lähteneet Jerusalemia vastaan.
10 Mutta Davidin huoneelle ja Jerusalemin asuvaisille tahdon minä vuodattaa armon ja rukouksen hengen; sillä heidän pitää katsoman minun puoleeni, jonka he lävitse pistäneet ovat; ja pitää valittaman, niinkuin joku valittaa ainokaista poikaansa, ja heidän pitää häntä murehtiman, niinkuin joku itkis esikoistansa.
- (kirjoitettu noin 520 - 518 eKr.)


Viimeisinä päivinä Jerusalem tulee juovuttavaksi maljaksi kaikelle Israelin kansalle, sillä tekstissä on sana am, joka tarkoittaa Israelin kansaa, mutta tässä yhteydessä Juudaa. Tämä juopuminen tarkoittaa sitä, että siitä tulee kiistakapula ja Jerusalemiin keskittyy kaikki saatanan valhe ja viha ja siksi myös juutalaiset tulevat kokemaan maailman painostuksen Israelia ja Jerusalemia vastaan. Samoin kaikki pakanakansat (gojim=pakanat) kääntyvät Israelia vastaan. Jae 2 kertoo, että Jerusalem tulee myös Juudalle juovattavaksi maljaksi, eli Israelin maan sisällä tapahtuu sellaista, että jotkut juutalaiset hyväksyvät Jerusalemin tuhoamisaikeet. Tuhoamisaikeilla en tarkoita koko kaupungin pommittamista maan tasalle, vaan sen jakamista, jota muslimit havittelevat. Lopun aikana tullaan painostamaan Jerusalemin kaupunkia ja sen jakamista, mihin myös jotkut juutalaiset suostuvat, mutta Jumala tulee lopulta estämään tämän hankkeen lopullisen toteutumisen.. eli tuo siirtäminen tullaan tekemään, mutta lopulta Jumala sen tuomitsee ja palauttaa Jerusalemille sen ykseyden ja samalla myös tuo pelastuksen juutalaiselle kansalle.

Jae 3 puhuu Jerusalemin siirtämisestä ja alkutekstissä on sana amas joka tarkoittaa kuormata ja kuljettaa. Eli lopun ajalla on kysymys, siitä että osa Jerusalemia siirrettäisiin ("kuormattaisiin") palestiinan arabien haltuun, jonka tähden myös puolet juutalaisista on sieltä saatava pois, mutta Jumala sanoo sanassaan näin: Alkutekstin mukainen käännös Ps 122:3 (AV) Jerusalem is builded as a city that is compact together; Jerusalem on rakennettu (Davidin aikaan)kaupungiksi, joka muodostui ylä- ja alakaupungista, jotka liitettiin yhteen, joka on yksi kaupunki. Psalmissa Jumala vahvistaa, että Jerusalemia ei saa jakaa, sillä se on liitetty yhdeksi.

Luuk 21:24
ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.

Lopun aikana pakanakansoista muodostetaan "rauhanturvaajia", jotka jäävät "rauhanturvaajina" vartioimaan rauhaa juutalaisten ja arabien kesken, näin niin arabit kuin muut pakanat tallaavat Jerusalemia. Jerusalem todella on pakanoiden tallattavana, kunnes pakanain ajat päättyvät Herran Jeesuksen tulemukseen!

 

Jewish Publication Society Old Testament:
Zec 12:

2 Behold, I will make Jerusalem a cup of staggering unto all the peoples round about, and upon Judah also shall it fall to be in the siege against Jerusalem.
3 And it shall come to pass in that day, that I will make Jerusalem a stone of burden for all the peoples (am); all that burden (amas=kuorma, kuormata) themselves with it shall be sore wounded; and all the nations (goji) of the earth shall be gathered together against it.


Sulkeissa olevat sanat ovat minun lisäys, jotka osoittavat mitä sanaa heprealainen Raamattu käyttää niissä kohden. Tuossa kohdassa puhutaan siis siirtämisestä, eli Jerusalemin jakamisesta, joka on se juovuttava malja. Tämä juovuttava malja tulee myös koskemaan Juudaa (näin sanoo jae 2) Jerusalemin piirityksen päivinä (miehitys), koska jotkut juutalaiset haluavat tämän lopullisen Jerusalemin jaon tapahtuvan, jonka seurauksena puolet sen juutalaisesta väestöstä "evakuoidaan" pois Jerusalemista:

Sak 12 oli siis juutalaisten rabbien käännös hepreasta englanniksi ja siinä sanotaan juovuttavan maljan saavuttavan myös Juudan. Varmasti myös siksi, koska se on tämän saatanallisen hyökkäyksen kohteena, mutta uskon myös, että Juudan heimossa on niitä, jotka kannattavat Jerusalemin lopullista jakoa.

 

Kun saatanallinen hanke lopun ajalla etenee siihen pisteeseen, että puolet Jerusalemin juutalaisista tulee "evakuoida" pois Jerusalemista, niin varmasti saatanallinen hanke haluaa heidät ei yhteen paikkaan, vaan "kaikkien kansojen" sekaan pois toistensa luota; Luuk 21:24 ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät; Sak 14: 2 Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.

 

Ilmestyskirja puhuu samasta asiasta:

 

Ilm 11:
1 ¶ Ja minulle annettiin sauvan kaltainen ruoko ja sanottiin: "Nouse ja mittaa Jumalan temppeli ja alttari ja ne, jotka siinä kumartaen rukoilevat.
2 Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille; ja he tallaavat pyhää kaupunkia neljäkymmentäkaksi kuukautta.

Kyseessä on kolmas temppeli, jonka juutalaiset ovat rakentaneet ja ajankohta on lopun aika; lähellä aikaa kun Jumala sallii tämän epäjumalanpalveluksen tuhoutua, sillä Messiaan uhrin rinnalle ei voi tuoda eläinuhreja. Huomaatko, että jae kaksi puhuu temppelin ulkopuolella olevasta esikartanosta, joka on annettu pakanoille, jotka tallaavat pyhää kaupunkia 42 kuukautta! Sama asia kuin Luuk 21:24 ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.

Ilm 11 kertoo myös sen että kymmenes osa kaupunkia tuhoutuu suuressa maanjäristyksessä, jonka jälkeen Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa arkki näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita. Minä uskon, että tuohon kymmenenteen osaan kuului kolmannen temppelin tuhoutuminen, sillä eläinuhrit ovat epäjumalanpalvelusta, koska Messiaan uhri on ainoa voimassa oleva uhri. Samoin Jumalan taivaassa oikea Jumalan temppeli aukeni merkiksi oikeasta temppelistä väärän temppelin kukistuessa. Vaikka Ilm 11:1 sanoo kolmatta temppeliä Jumalan temppeliksi, niin on se sitä vain epäuskoisten ihmisten silmissä, mutta ei Jumalan!

 

 

 

 

Petri Paavola

 

 






website statistics
eXTReMe Tracker