Täydellisyys ja synnittömyysoppi
Aina silloin tällöin nousee esille
kristillisissä piireissä ryhmittymiä, jotka opettavat olevansa
täydellisiä. He koittavat perustella oppinsa Raamatulla. Siksi meidän on
hyvä tutkia tämä aihe Raamatusta ja nähdä mitä Raamattu todella opettaa tästä
aiheesta.
Paavi ja erehtymättömyys
Katolinen kirkko opettaa paavin
erehtymättömyydestä näin:
-
Paavi
on erehtymätön, kun hän koko kirkon korkeimpana paimenena ja opettajana
uskon ja siveysopin asioissa antaa koko kirkkoa tarkoittavan päätöksen.
-
Kirkollisella opetusviralla on erehtymättömyyden lahja, s.o., se ei voi
uskon ja siveydenopin asioissa erehtyä.
Katolinen katekismus
imprimatur Guill. P.
B. Cobben
Katolisen kirkon opetus
paavin erehtymättömyydestä on harhaoppi, sillä ihminen ei ole erehtymätön.
Samoin katolisen kirkon opetus kirkollisen opetusviran erehtymättömyydestä
on harhaoppi ja sen todistaa mm. katolisen kirkon oma oppi, joka on
pääosiltaan vastoin Raamatun opetusta, eli väärää opetusta.
Täydellisyys
Täydellinen sana tarkoittaa täydellistä ja
täydellinen ei töpeksi, eikä tee syntiä, ei edes erehdyksessä. Uskovasta
ihmisestä ei tule uudestisyntymässä täydellistä, eikä hänestä tule
täydellistä tässä ajassa. Siksi sanaa täydellinen ei ole hyvä käyttää
kuvaamaan uskovia. Jumala yksin on täydellinen, ei kukaan ihminen ole
täydellinen, ei edes Jeesuksen Kristuksen opetuslapset. Tämän pitäisi olla
selkeä Raamatun perus- ja alkeisopetus, että uskova ei voi olla
täydellinen, sillä niin selvästi Raamattu sen opettaa. Yhtä selvää tulisi
olla se, että emme uskovina saisi puolustella ja tukea synnin
harjoittamista.
Raamattu käyttää täydellisyys sanaa useassa
eri merkityksessä ja Raamatussa on monia eri täydellisyys sanoja.
Ihmisen kohdalla täydellisyys sanaa ei voi käyttää tarkoituksessa olla
täydellinen (ilman syntiä).
Täysi-ikäisyys
Jaakobin kirjeessä on hyvä kuvaus siitä mitä tarkoittaa "täydellisyys"
uskovan ihmisen elämässä:
Jaak 1:4
Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen
(teleios) teon, että te olisitte täydelliset (teleios)
ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.
Kreikan sana teleios tarkoittaa täydellistä ja täysi-käistä. Uskova voi
tehdä täydellisen teon, esim. voittaessaan synnin ja valitessaan
vanhurskauden (vaikkapa torjuen himon,
ahneuden, vääryyden jne. sydämestään Pyhän Hengen voiman kautta).
Mutta hänestä ei kuitenkaan tullut täydellistä, mutta tämä yksittäinen
teko oli täydellinen, eli Jumalan tahdon mukainen.
Juutalaisten Uusi Testamentti Ortohodox Jewish Brit Chadasha
kääntää jakeen näin:
Jas 1:4 (OJBC)
And let savlanut be shleimah in its po’al
(work) in order that you may be mevugarim (mature, grown up) and complete,
lacking in nothing.
Tuossa se menee juuri kuten pitää, eli yksittäinen teko voi olla
täydellinen ja täydellisen teon kautta kasvamme ja kypsymme uskon
elämässä. Uskova ei voi tulla täydelliseksi uskon elämässä, mutta hän voi
tulla ja kasvaa täysi-ikäiseksi, eli kypsäksi uskovaksi.
Raamatun kieli tulee hepreasta
Eräs asia tulee muistaa ja se on se että UT:n sanasto ja kielikuvat
tulevat hepreasta, vaikka olemassa olevat UT:n alkutekstit ovatkin tällä
hetkellä kreikankielellä.
Hepreankielestä tulee esille kuinka juutalaiset käyttivät ja käyttävät
täydellisyys sanaa. Näin ymmärrämme ettei ihminen ole täydellinen, mutta
Jumala on. Laitan tähän jae vertailun KJV:n (King James Version) ja
juutalaisten JPS:n (Jewish puclication Society Old Testament)
välille, josta käy hyvin ilmi tämä järjestys. Ensin on KJV, jonka alla on
JPS:
Ge 6:9 These are the generations of Noah: Noah was a just man and
perfect in his generations, and Noah walked
with God.
Ge 6:9 These are the generations of Noah. Noah was in his generations a
man righteous and whole-hearted; Noah walked with God.
Ge 17:1 And when Abram was ninety years old and nine, the LORD appeared
to Abram, and said unto him, I am the Almighty God; walk before me, and be
thou perfect.
Ge 17:1 ¶ And when Abram was ninety years old and nine, the LORD appeared
to Abram, and said unto him: ‘I am God Almighty; walk before Me, and be
thou wholehearted.
De 18:13 Thou shalt be perfect with the
LORD thy God.
De 18:13 Thou shalt be whole-hearted with the LORD thy God.
De 32:4 He is the Rock, his work is perfect:
for all his ways are judgment: a God of truth and without iniquity, just
and right is he.
De 32:4 The Rock, His work is perfect; for
all His ways are justice; a God of faithfulness and without iniquity, just
and right is He.
2Sa 22:33 God is my strength and power: and he maketh my way
perfect.
2Sa 22:33 The God who is my strong fortress, and who letteth my way go
forth straight;
1Ki 8:61 Let your heart therefore be perfect
with the LORD our God, to walk in his statutes, and to keep his
commandments, as at this day.
1Ki 8:61 Let your heart therefore be whole with the LORD our God, to walk
in His statutes, and to keep His commandments, as at this day.’
Ps 18:32 It is God that girdeth me with strength, and maketh my way
perfect.
Ps 18:32 (18-33) The God that girdeth me with strength, and maketh my way
straight;
Ps 19:7 The law of the LORD is perfect,
converting the soul: the testimony of the LORD is sure, making wise the
simple.
Ps 19:7 ¶ (19-8) The law of the LORD is perfect,
restoring the soul; the testimony of the LORD is sure, making wise the
simple.
Juutalaiset käyttävät oikein täydellisyys sanaa Jumalasta ja ihmisestä
koko-sydämistä tai kokonaista (eheää).
Uuden Testamentin todistus
Jos nyt vertaamme juutalaisten Uutta Testamenttia, niin huomaamme saman
järjestyksen. Asetan KJV:n ja OJBC:n (Orthodox Jewish Brit Chadasha)
allekkain, jossa OJBC:n (juutalaisten) käännös on KJV:n alapuolella:
Mt 5:48 Be ye therefore perfect, even as
your Father which is in heaven is perfect.
Mt 5:48 Therefore, be shlemim (complete), even as is your Av shbaShomayim.
Lu 6:40 The disciple is not above his master: but every one that is
perfect shall be as his master.
Lu 6:40 A talmid is not above his moreh (teacher). But everyone, having
been fully trained, will be like his moreh (teacher).
Ro 12:2 And be not conformed to this world: but be ye transformed by the
renewing of your mind, that ye may prove what is that good, and acceptable,
and perfect, will of God.
Ro 12:2 Stop allowing yourself to be conformed to the Olam Hazeh, but be
transformed by your hitkhadshut (regeneration/renewal) of your mind, so
that you may ascertain what is the ratzon Hashem (the will of G-d), what
is good, acceptable, and perfect.
Php 3:15 Let us therefore, as many as be perfect,
be thus minded: and if in any thing ye be otherwise minded, God shall
reveal even this unto you.
Php 3:15 ¶ Therefore, as many as would be shleimut (wholeness), let us
think like this (2:5-8): and if in anything your machshavot (thoughts) are
different Mt 5:48; 2C 2:6, even this Hashem will reveal to you.
Col 1:28 Whom we preach, warning every man, and teaching every man in all
wisdom; that we may present every man perfect
in Christ Jesus:
Col 1:28 It is Moshiach who is the subject of our hattafah (preaching),
warning every man and teaching every man in all chochmah, that we may
present every man Bnei Chayil mature in Moshiach.
2Ti 3:17 That the man of God may be perfect,
throughly furnished unto all good works.
2Ti 3:17 that the ish haElohim may be proficient, having been equipped for
every one of the ma’asim mitzvot.
Jas 2:22 Seest thou how faith wrought
with his works, and by works was faith made perfect?
Jas 2:22 Hinei! While Avraham Avinu’s Emunah was working, working right
alongside was Avraham Avinu’s Ma’asim, and by Ma’asim the emunah was made
shleimah! (wholeness, completeness)
Sama järjestys taas, eli Jumala on täydellinen, uskova ei ole, mutta
uskova voi olla kypsä, kasvanut, täysi-ikäinen uskossaan. Yleensäkin kun
tutkimme tarkasti Jumalan sanaa meidän tulisi myös huomioida Raamatun
alkukielen (heprea) merkitys myös Uuden Liiton teksteissä.
Jumalan kansa (israelilaiset) ymmärsivät sen
eron, että Jumala on täydellinen, mutta ihminen ei ole täydellinen. Uuden
Liiton kansan tulee myös ymmärtää sama asia. Siksi on parempi käyttää
sanaa koko-sydäminen, täysi-ikäinen, kypsä, kasvanut kuin täydellinen, kun
puhutaan uskovasta, sillä täydellisyys käsite kuuluu yksinomaan kuvamaan
Jumalaa ja Hänen tekojansa, joka on täydellinen ja jonka teot ovat
täydellisiä.
Paavali ei ollut täydellinen
Fili 3:12
Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin
tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni
voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
Paavali opetti ettei hän ollut tullut
täydelliseksi Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena. Hän opetti, että meidän
tulee kasvaa kohti täydellisyyttä, mutta meistä ei kuitenkaan tule
täydellisiä tässä ajassa.
Se tosiasia, että Jeesuksen Kristuksen
opetuslapsista ei tule täydellisiä tässä ajassa ei saa olla veruke tai syy
synnin harjoittamiseen, vaan sen tulee vaikuttaa meissä halua halua kasvaa
ja kypsyä uskossa. Silloin myös ymmärrämme, että meillä on varaa kasvaa
loppuun asti tässä ajassa. Uskovan ihmisen tulee janota ja haluta kasvaa
uskossa koko ajan yhä syvempään Kristuksen tuntemiseen sekä
vanhurskaudessa vaeltamiseen.
Pietari ja Barnabas lankesivat syntiin
Gal 2:
11 ¶ Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin
minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän
syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja
pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset,
niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
Ulkokultaisuus on tekopyhyyttä, eli syntiä
Jumalan edessä. Raamattu opettaa selkeästi, että uskova ei voi olla
täydellinen, sen todistaa myös tämä kohta, joka todistaa usean uskovan
langenneen ulkokultaisuuden syntiin.
Korinton seurakunnassa langettiin syntiin
1Kor 5:1 Yleensä kuuluu, että
teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta,
jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
Korinton seurakunnassa tuli ilmi, että
uskovien keskuudessa harjoitettiin haureutta. Tämäkin ikävä lankeemus
osoittaa sen, että uskova ei ole täydellinen. Se ei kuitenkaan anna lupaa
haureuden harjoittamiseen, vaan siitä tulee luopua ja tehdä parannus. Tämä
osoittaa sen tosiasian, että liha on heikko, mutta Henki altis, eli
voimallinen muuttamaan uskovan elämää Jumalan tahdon mukaiseksi.
1Kor 3:3 olettehan vielä
lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin
ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
Korinton seurakunnassa oli myös kateutta ja
riitaa, jotka ovat syntejä. Tämäkin kohta osoittaa, että uskova ei tule
täydelliseksi ja että uskova voi langeta syntiin.
Synnin harjoittaminen sekä lankeemus
2Pie 1:10 Pyrkikää sentähden,
veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi;
sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
Tämä kohta ei tarkoita, että uskovasta voisi
tulla täydellinen, sillä onhan siitä todistuksena esim. Paavalin opetus.
Tämä kohta tarkoittaa sitä, että terveen kasvun kautta voimme kasvaa
sellaiseen uskoon, ettemme lankea pois uskosta ja mene takaisin maailmaan.
Synnin harjoittaminen ja syntiin lankeaminen
ovat kaksi eri asiaa. Synnin harjoittaminen tarkoittaa sellaista tilaa,
jossa ihminen on synnin orja, eikö hän edes halua tehdä parannusta.
Syntiin lankeaminen tarkoittaa sitä, että uskova voi langeta syntiin,
jonka jälkeen hänen tulee tehdä siitä parannus.
1 Joh 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä
kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin,
niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
1 Joh 3:9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä
Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on
Jumalasta syntynyt.
Uskovakin voi langeta syntiä tekemään, mutta hän tietenkin tekee siitä
parannusta ja saa syntinsä anteeksi; 1 Joh 2:1. Uskova joka on Jumalan
syntynyt ei jää synnin (syntien) orjuuteen, vaan haluaa vapautua niistä.
Synnin orjuus on sellainen tila, jossa ihminen on jonkun asian (synnin)
orja, joka hallitsee häntä ja tekee sitä jatkuvasti; 1 Joh 3:9
Kasvakaa armossa ja Herran tuntemisessa
2 Piet 3:18 ja kasvakaa meidän
Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa.
Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.
Tiit 2:
11 ¶ Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset
himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä
maailmanajassa,
13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja
Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät
kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan,
joka hyviä tekoja ahkeroitsee.
Raamattu opettaa, että uskon elämä on
kasvuprosessi, jonka kautta uskova oppii hylkäämään syntejä sekä hän oppii
myös kasvamaan ja elämään uskossa vanhurskaasti ja jumalisesti.
Olen kirjoittanut tämän kirjoituksen siksi,
koska aina silloin tällöin jotkut uskovat harhautuvat uskomaan
synnittömyysoppia. Tämä paha harhaoppi haavoittaa Jeesuksen opetuslapsia
ja pahimmassa tapauksessa tämän opin valtaan joutunut hylkää koko uskon
elämän nähdessään sen tosiasian, että hän ei voi olla täydellinen.
Jeesuksen Kristuksen opetuslapsen on tärkeä
ymmärtää, ettei hän voi olla täydellinen, mutta hän saa Jumalan armosta
kasvaa kohti täydellisyyttä. Toivotan sinulle tervettä kasvua Kristuksessa
Jeesuksessa rakkauden sekä totuuden Hengen ja sanan kautta.
Lähteet:
33/38 Raamattu
Biblia 1776
King James Version 1769
Video: Onko uskova syntinen ja pyhä vai synnitön ja pyhä?
youtube.com/FYVpwJhYMr8
|
|