Raamatullinen uskoon tuleminen
Siitä miten ja millä tavalla ihminen
tulee uskoon Herraan Jeesukseen on monia erilaisia opetuksia. Raamatun
sanan totuuden mukaan on kuitenkin vain yksi tapa miten ihminen tulee
uskoon. Pyrin tuomaan esille kirjoituksessani sen mitä Raamattu opettaa
tästä aiheesta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Raamatun sanan avulla
rukouksen kera.
Sisällys:
Raamatullinen uskoontulo
Uskonnolliset perinteet eivät pelasta
Yksi ainoa tie
Uskon varmuus
Raamatullinen uskoontulo
Luterilaisen kirkon piirissä on ihmisiä, jotka opettavat ihmisen
tulevan uskoon kasteessa (vesikaste), jossa hän saa Pyhän
Hengen. Edellä oleva väite ja opetus on kuitenkin väärä ja
epäraamatullinen,
Raamatun opetus on todella selkeä siitä, että ihmisen on tultava
uskoon, eli tehtävä henkilökohtainen päätös sydämessään uskoa
Herraan Jeesukseen. Raamatun opetuksen mukaan ihminen, joka tekee
parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen tulee uskoon sillä hetkellä,
kun hän sydämessään päättää uskoa Herraan Jeesukseen.
Mark 1:
14 ¶ Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus
Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut
lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
Herra Jeesus opetti, että ihmisen tulee tehdä parannus ja uskoa
evankeliumi (evankeliumi Herrasta Jeesuksesta). Herra Jeesus
ei siis opettanut, että ihminen tulee uskoon vesikasteen kautta,
vaan parannuksen tekemisen ja evankeliumin uskomisen kautta.
Parannus sana on kreikaksi metanoeo, joka tarkoittaa katua,
muuttaa mielensä ja ajatella toisin, eli uudella tavalla (Jumalan
tahdon mukaisella tavalla). Kun ihminen
tulee uskoon, niin hän on tunnustanut Jumalalle tehneensä syntiä ja
hän katuu sitä ja uskon kautta Herraan Jeesukseen Pyhän Hengen
voiman avulla hän muuttaa mielensä ja alkaa ajattelemaan ja elämään
uudella tavalla, Jumalan tahdon mukaisella tavalla.
Ihminen ei siis itse omin voimin voi tehdä parannusta, vaan Jumala
auttaa ja antaa Pyhän Hengen voiman parannuksen tekemiseen. Tämä on
tärkeätä ymmärtää, sillä ei kukaan ihminen kykene itse itseään
muuttamaan, vaan tarvitsee siihen Jumalan apua ja voimaa sen jälkeen
kun hän haluaa tehdä parannuksen ja tulla uskoon.
Kun ihminen on tullut Jumalan armosta uskoo, niin vasta sen jälkeen
hän menee vesikasteelle. Usko ei synny vesikasteessa, vaan ennen
sitä, kun ihminen on tehnyt parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen.
Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot
sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä
pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun
tunnustuksella pelastutaan.
Raamatun opetus on selkeä uskoon tulemisesta. Silloin kun ihminen on
tehnyt parannuksen ja uskonut sydämessään Jeesuksen Herraksi ja että
Jumala on Hänet nostanut kuolleista, niin ihminen on pelastunut.
Luuk 24:
45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli
kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava
hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Herran Jeesuksen opetuksen mukaan parannuksen ja uskon kautta
Herraan Jeesukseen ihminen saa syntinsä anteeksi.
Joh 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan
teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Herra Jeesus sanoi, että kun ihminen sydämessään uskoo Raamatun
Jumalaan, niin se on Jumalan teko, jonka Hän on vaikuttanut ihmisen
sydämessä. Parannuksen tekeminen ja uskominen Herraan Jeesukseen ei siis ole ihmisen oma teko, eikä
ihmisen oma yritys parantaa itseään, vaan Jumalan vaikuttama teko
ihmisen sydämessä uskon syntymiseksi ihmisen sydämessä sekä
pelastuksen vastaanottaminen Jumalan armosta.
Apt 17:
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt
hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä
parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin
vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja
hän on antanut
Apostoli Paavali julisti että jokaisen ihmisen Uuden Liiton
aikakaudessa on tehtävä parannus, eli jokaisen ihmisen on uskottava
Herraan Jeesukseen pelastuakseen iankaikkisesta kadotuksesta
iankaikkiseen elämään.
Hebr 11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen;
sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja
että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.
Raamattu opettaa, että ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen
Jumalalle, sillä jokaisen Jumalan luokse tulevan täytyy uskoa
Jumalaan (Herraan Jeesuksen kautta).
Raamatun todistus kumoaa väärän opetuksen
vesikasteessa uskoon tulemisesta.
Tiit 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme
tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson (lutron)
ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Eräs yleinen väärä opetus vesikasteessa uudestisyntymisen puolesta
ja tueksi on Tiit 3:5. Väärä opetus sanoo uudestisyntymisen peson (pesun)
tarkoittavan vesikastetta. Kohdassa on kreikankielen sana lutron,
joka tarkoittaa pesua, peseytymistä, ei vesikastetta. Kaste sana on
kreikaksi baptisma, mutta tässä jakeessa ei ole baptisma
sanaa, vaan lutron sana, koska kyseessä ei ole vesikaste,
vaan Herran Jeesuksen veripesu, joka puhdistaa synnistä, eli tuo
syntien anteeksiantamuksen ihmiselle, joka tekee parannuksen ja
uskoo Herraan Jeesukseen. Tästä seuraa uudestisyntyminen, eli
ihminen uudestisyntyy ylhäältä (saa Pyhän Hengen sydämeensä
asumaan), sillä hetkellä kun hän tekee parannuksen ja uskoo Herraan
Jeesukseen.
1 Joh 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin
hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen
Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen,
joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle,
puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää
Jumalaa!
Hebr 9:22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki
verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
Raamatun selkeän opetuksen mukaan Herran Jeesuksen veri pesee ja
puhdistaa ihmisen synnit, eikä vesikaste.
Kts. linkki
vesikaste
1 Kor 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan,
vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei
Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Apostoli Paavalin opetus kumoaa myös selvästi väärän
opetuksen uskoon tulemisesta vesikasteessa. Paavali sanoi ettei Herra
Jeesus lähettänyt häntä kastamaan ihmisiä, vaan julistamaan
evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Kun ihminen tekee parannuksen ja
uskoo Herraan Jeesukseen, niin vasta sen jälkeen hänet voidaan
kastaa vedessä.
Kts. linkki
Raamatun opetus on selkeä siitä, että ihminen tulee uskoon
parannuksen tekemisen ja Herraan Jeesukseen uskomisen kautta, jonka
seurauksena ihminen vastaanottaa vesikasteen. Vesikastetta ei voi
siis ottaa ennen uskoontulemista, eikä ihminen voi tulla uskoon
vesikasteessa.
Apt 10:
42 Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on
se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo
häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
44 ¶ Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle,
jotka puheen kuulivat.
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat
tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja
vuodatettiin pakanoihinkin,
46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa.
Silloin Pietari vastasi:
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka
ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin
he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Apt 10 luvussa joukko pakanoita (ei-juutalaisia) tuli uskoon.
Tästä Raamatun kohdasta tulee hyvin esille Raamatullinen järjestys:
he kuulivat evankeliumia Jeesuksesta ja tekivät parannuksen
uskomalla Häneen sekä saivat uskoon tulemisen hetkessä Pyhän Hengen
sydämiinsä sekä heidät kastettiin vedellä uskoon tulemisen
seurauksena.
Uskonnolliset perinteet eivät pelasta
Matt 15:
6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi
perinnäissääntönne tähden.
7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
8 ‘Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä
on minusta kaukana,
9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat
ihmiskäskyjä’."
Herra Jeesus puhui fariseuksille ja kirjanoppineille sanoen heidän
uskovan ja opettavan ihmisten uskonnollisia perinnäissääntöjä, jonka
kautta he kumoavat Jumalan sanan opetuksen. Herran Jeesuksen mukaan
uskominen ihmistekoisiin oppeihin (uskonnolliset perinnäissäännöt)
on turhaa Jumalan palvelemista. Tämä tarkoittaa sitä, ettei
ihmisellä ole yhteyttä Jumalan kanssa, joka uskoo Jumalaa
uskonnollisten perinteiden kautta, sillä Jumalaan tulee uskoa niin
kuin Raamattu opettaa.
Herran Jeesuksen opetuksen mukaan uskonnollinen ihminen kunnioittaa
Jumalaa vain huulillaan, mutta hänen sydämensä on kaukana (kokonaan
erossa) Jumalasta.
1 Piet 2:
10 te, jotka ennen "ette olleet kansa," mutta nyt olette "Jumalan
kansa," jotka ennen "ette olleet armahdetut," mutta nyt "olette
armahdetut".
11 Rakkaani, niinkuin outoja ja muukalaisia minä kehoitan teitä
pidättymään lihallisista himoista, jotka sotivat sielua vastaan,
12 ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä,
mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien
tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa
etsikkopäivänä.
Room 2:4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja
kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että
Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
Raamattu opettaa etsikonajasta (etsikkopäivästä), jolloin
Jumala vetää ihmistä parannukseen ja uskomaan Herraan Jeesukseen.
Silloin kun ihmistä alkaa kiinnostamaan uskon asiat ja Raamattu,
niin Jumala antaa ihmiselle etsikkoajan, jonka seurauksena Jumala
haluaisi pelastaa ihmisen. Etsikkoaikana ihminen voi painiskella
uskon asioiden kanssa ja ikään kuin laskea kustannuksia siitä
uskoako vai ei Raamatun Jumalaan.
Kirkon sylivauvakaste, iltarukouksen rukoileminen ja pyhäkoulu eivät
tee ihmisestä Herran Jeesuksen opetuslasta. Uskonnollinen ihminen ei
kykene ymmärtämään Raamatun sanan opetusta, eikä Herran Jeesuksen
opetuslapsen kokemuksia uskosta, koska uskonnollinen ihminen ei ole
kokenut uudestisyntymistä eikä ole ja elä Jumalan yhteydessä.
Uskonnollinen ihminen luottaa iltarukoukseen tai kirkon
vesikasteeseen, mutta niiden kautta ihminen ei voi pelastua. Ainoa
tie pelastukseen ja Jumalan luokse käy parannuksen teon ja uskon
kautta Herraan Jeesukseen. Evankeliumin ydin sekä uskovan ihmisen
elämän keskipiste on Herra Jeesus.
Mistä tiedän olenko tehnyt syntiä?
Room 3:
20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi
lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto (epignosis).
21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat
todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen
tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään
erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta
vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen
kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen
vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt
rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa
vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja
vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
Alkutekstin mukaan synnin tunto tarkoittaa tietää tehneensä syntiä,
ymmärtää, tunnustaa ja myöntää tehneensä syntiä.
Kun ihminen tulee uskoo Raamatun sanan opetuksen mukaan, niin
kyseessä ei tarvitse olla mikään voimakas tunnetila tai maata ja
taivaita järisyttävä kokemus,
vaan ymmärrys siitä että on tehnyt syntiä. Ihminen voi kokea synnin
tunnon hyvinkin voimakkaasti tai sitten ei, koska ihmiset ovat
erilaisia. Raamatun mukaan synnintunto on kuitenkin sellainen tila, jossa
ihminen tietää ja ymmärtää tehneensä syntiä. Tämän asian
ymmärtämisen ihminen voi kokea tunteentasolla voimakkaasti tai
vähemmän voimakkaammin. Kaikkein tärkeintä on se että ihminen
ymmärtää tehneensä syntiä ja tekee parannuksen ja uskoo Herraan
Jeesukseen ja siten hän on tullut Raamatullisesti uskoon.
Roomalaiskirjeen kolmannesta luvusta tulee selkeästi esille, että
pelastuksen lahja tulee vastaanottaa uskon kautta Herraan
Jeesukseen, eikä vesikasteen kautta.
Yksi ainoa tie
Raamatun sanan opetuksen mukaan ihminen ei voi tulla uskoon muuten
kuin yhdellä tavalla, eli parannuksen tekemisen ja uskon kautta
Herraan Jeesukseen.
Room 10:
14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja
kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka
he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin
kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää
sanomaa julistavat!"
16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä
Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan
kautta.
Raamatun sanan mukaan ihmisen tulee kuulla (lukea)
evankeliumi Herrasta Jeesuksesta, että hän voi tulla uskoon.
Raamatun opetuksen mukaan kukaan ei voi tulla uskoon vesikasteessa,
vaan evankeliumin kuulemisen kautta, joka johtaa parannuksen
tekemiseen ja Herraan Jeesukseen uskomiseen.
Monet ihmiset sanovat, että Jumala voidaan tuntea monella tavalla. Tämä ei
pidä paikkaansa, sillä Jumalan voi tuntea vain yhdellä tavalla, eli
uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa:
Joh 7: 38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo,
hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat." (alkutekstin
mukainen sanajärjestys)
Joh 14:6 Jeesus sanoi hänelle:
"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin
kuin minun kauttani.
Raamattu opettaa ihmisestä tulevan
Jumalan lapsia ja Herran Jeesuksen opetuslapsia uskon kautta Herraan
Jeesukseen, Gal 3:26.
Raamatun mukaan vesikasteessa ei oteta
uskoa vastaan, koska usko tulee vastaanottaa uskossa kuulemisen
kautta:
Apt 2:41 Jotka nyt ottivat
hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä
päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Apt 8:12 Mutta kun he nyt
uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta
ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä
miehet että naiset.
1 Kor 15:
1 ¶ Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka
minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja
jossa myös pysytte
2 ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni
semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole
uskoneet.
Raamattu opettaa selkeästi tietoista
uskonratkaisua, jossa ihmisen tulee itse henkilökohtaisesti
vastaanottaa usko ja pelastus uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Uskon varmuus
Luterilaisen kirkon keskuudessa on
ihmisiä, jotka uskovat vesikasteessa uskossa tulemiseen. He ovat
myös sitä mieltä ettei uskon kriteereiksi voida asettaa varmuutta
tai tietämistä, että on uskossa, vaan se enemmänkin luottamusta sekä
toivon panemista jonkin varaan.
Raamattu opettaa, että uskova tietää
tulleensa pelastetuksi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Raamattu
opettaa, että uskovalla on sydämessään täysi uskon varmuus, että
olemme pelastettuja ja uskossa Herraan Jeesukseen, Jeesuksen
sovitustyön ansiosta:
Gal 2:16 mutta
koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista,
vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin
uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi
uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule
vanhurskaaksi lain teoista.
Hebr 10:
19 ¶ Koska meillä siis, veljet, on luja
luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy
kaikkeinpyhimpään,
20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille
uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa,
kautta,
21 ja koska meillä on "suuri pappi,
Jumalan huoneen haltija,"
22 niin käykäämme esiin totisella
sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi
pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
23 pysykäämme järkähtämättä toivon
tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
Luottamusta ja kaiken toivon panemista Jumalan varaan ei voi olla ilman
täyttä uskon varmuutta ja tietämystä siitä, että olen pelastunut uskon
kautta Herraan Jeesukseen ja olen Jumalan lapsi, joka pitää minusta
hyvää huolta kaikissa elämäni olosuhteissa, kun uskossa turvaan Häneen.
Kirkon piirissä on ihmisiä, jotka opettavat lapsen kaltaista heikkouden
tilaa, joka ilmentyy siinä kun sylivauva kastetaan, niin silloin ihminen
on pieni ja avuton, eikä kerskaa Jumalan edessä.
Raamattu opettaa, että kun ihminen tulee uskoo, niin ihmisen tulee
vähetä (pienentyä) ja Jeesuksen kasvaa suureksi ihmisen
sydämessä. Raamattu opettaa myös uskovan heikkoudesta, jonka kautta
Jumalan voima pääsee voimallisesti vaikuttamaan ihmisen sydämessä.
Uskovan heikkous tarkoittaa sitä, että hänellä ei ole itsessään voimaa
voittaa syntiä, vaan tarvitsee siihen Pyhän Hengen vaikuttavaa voimaa.
Uskovan heikkous tarkoittaa myös sitä, että hänellä ei itsessään ole
voimaa elää Jumalan tahdon mukaisesti, vaan hän tarvitsee siihen Pyhän
Hengen vaikuttavaa voimaa. Näin Jumala vaikuttaa tahtomista ja
tekemistä, eli uskoa Jumalaan ihmisen sydämessä. Tämän tähden Herra
Jeesus sanoi, että se on Jumalan teko kun ihminen uskoo Jumalaan.
Ihmisen tulee kuitenkin henkilökohtaisesti vastaanottaa usko ja antaa sen vaikuttaa hänen
sydämessään uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.
Raamattu opettaa lapsen uskosta eri tavalla kuin jotkut ihmiset
luterilaisessa kirkossa:
Matt 18:
1 ¶ Sillä hetkellä
opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin
taivasten valtakunnassa?"
2 Niin hän kutsui tykönsä
lapsen (paidion), asetti sen heidän keskellensä
3 ja sanoi: "Totisesti minä
sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse
taivasten valtakuntaan.
4 Sentähden, joka nöyrtyy
tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5 Ja joka ottaa tykönsä
yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
6 Mutta joka viettelee yhden
näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että
myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren
syvyyteen.
Herra
Jeesus opetti opetuslapsilleen nöyrtymistä sellaisen lapsen kaltaiseksi,
joka kykeni ymmärtämään Hänen puheensa ja tulemaan Hänen pyynnöstään
Hänen luoksensa. Raamattu edellyttää Jumalan luokse tulevalta uskoa
Häneen. Herran Jeesuksen esimerkki lapsesta, joka ymmärsi Hänen puheensa
ja tuli Hänen luokseen Jeesuksen pyynnöstä on totisesti todiste uskosta,
jonka johdosta ihminen tulee Jeesuksen luokse uskomalla Häneen.
Kyse ei
siis ollut sylivauvan kaltaisesta lapsesta, eikä tämä kohta tue
kirkollista lapsikastetta, vaan päinvastoin kumoaa sen osoittamalla
uskoa, joka edellyttää ymmärrystä sekä kykyä tulla henkilökohtaisesti
Jeesuksen luokse.
Raamatun
opettama lapsen kaltainen usko edellyttää siis henkilökohtaista uskoa.
Lapsen kaltainen usko kertoo myös siitä kuinka pieni lapsi uskoo ja
luottaa vanhempiinsa, samoin myös uskovan ihmisen tulee uskoa ja luottaa
Raamatun Jumalaan.
Kts. linkki lapsen
uskosta
Minulla
ei ole mitään negatiivisia tuntemuksia luterilaisen kirkon ihmisiä
kohtaan, vaan päinvastoin rakastan heitä lähimmäisinäni. Luterilaisen
kirkon sisälläkin on uudestisyntyneitä ihmisiä, jotka ovat tulleet
uskoon Raamatullisesti parannuksen tekemisen sekä Herraan Jeesukseen
uskomisen kautta.
Raamattu
ei opeta vesikasteessa uskoon tulemista ja sen tähden motivaationi tälle
kirjoitukselleni tulee selkeästi esille alla olevasta Raamatun kohdasta:
2
Kor 4:
1 ¶ Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on
osaksemme tullut, me emme lannistu,
2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme
vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla
totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan
edessä.
3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä,
jotka kadotukseen joutuvat,
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin
sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen
kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
5 Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on
Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.
Linkkisuositukset:
Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen
Raamatullinen evankeliumin julistaminen
Petri Paavola 12.9.2014
Lähteet:
33/38 Raamattu
Biblia 1776
King James Version 1769