Pimeyden saatanallisin eksytys
Monet uskovat ajattelevat ja opettavat etteivät riivaajahenkien (valheenhenget) vallassa olevat eksyttäjät voi julistaa evankeliumia tai sanoa evankeliumin olevan totuus. Tämä on pimeyden saatanallisin eksytys, sillä Raamatun mukaan valheenhengessä oleva eksyttäjä voi sanoa evankeliumin olevan totuus. Jos luulemme ettei valheenhengen voimassa toimiva eksyttäjä voi julistaa evankeliumia, niin silloin olemme itse vaarassa eksyä, sillä Raamatun opetuksen mukaan tietäjähengen vallassa oleva nainen seurasi Paavalia ja hänen kanssaan olevia uskovia huutaen ja sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita. jotka julistavat teille pelastuksen tien. Raamatun opetuksen mukaan valheenhengen vallassa oleva eksyttäjä voi sanoa evankeliumin olevan pelastuksen tie. Käyn kirjoituksessani läpi tätä aihetta muutamien näkökulmien kautta, esimerkiksi siten että mistä tiedämme eksyttäjän olevan eksyttäjä, vaikka hän sanoisi evankeliumin olevan totta ja pelastuksen tie. Raamattu paljastaa meille sen millä tavalla opimme erottamaan valheenhengen ja Jumalan Hengen toiminnan kun on kyseessä evankeliumin julistaminen. Kirjoitukseni ei käsittele pelkästään eksytystä, vaan myös Raamatun sanan totuutta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Tietäjähenget ja pelastuksen tie
Apt 16:
Raamattu sanoo tietäjähengen vallassa olleen naisen huutaen ja sanoneen
Paavalin seurueineen julistavan pelastuksen tietä. Nainen oli
epäjumalanpalvelija, jonka kautta saatanallinen tietäjähenki vaikutti ja
siitä huolimatta hän sanoi totuuden siitä, että Paavali seurueineen
julisti pelastuksen tietä (evankeliumia Herrasta Jeesuksesta).
On väärin ja todella vaarallista ajatella ettei väärän hengen vallassa
oleva eksyttäjä kykenisi sanomaan Jeesuksen olevan pelastuksen tie. Jos
ajattelee ettei väärän hengen vallassa oleva eksyttäjä kykene sanomaan
Jeesuksen olevan pelastuksen tie, niin silloin voi joku päivä eksyä
mukaan sellaiseen toimintaan, missä valheenhengen voimalla sanotaan
Jeesuksen olevan pelastuksen tie ja näin jos mahdollista on jopa uskovakin
eksynyt mukaan valhehenkien saatanalliseen toimintaan.
Koska tietäjähengen vallassa oleva nainen kykeni sanomaan Paavalin
seurueineen olevan korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat
pelastuksen tietä (evankeliumia Jeesuksesta), niin sekin on
mahdollista, että joku eksyttäjä valheenhengen vallassa tuo esille
evankeliumia Jeesuksesta. Moni on ajatellut ettei se ole mahdollista,
sillä saatana ei halua kenenkään pelastuvan. Raamatun sanan todistuksen
mukaan se on kuitenkin mahdollista, että saatana vahvistaa evankeliumin
Jeesuksesta, mutta aina tällaisessa tapauksessa aina jollakin tavalla
ihminen johdetaan harhaan ja pelastuksen ulkopuolelle.
Mistä voidaan tunnistaa väärän hengen vallassa oleva eksyttäjä? Voitelun
alkuperä paljastaa ettei ole kyseessä Jumalan Pyhä Henki sekä väärän
hengen kautta tuleva eksytys sekoittaa totuuden ja valheen, eli yleensä
sanoo yhtä aikaa jotakin sellaista, jossa pelastus on voimassa Jeesuksen
kautta sekä esim. Marian kautta jne. Tällä tavalla pelastus on tehty
tyhjäksi, sillä Jeesus ja Maria eivät voi yhtä aikaa toimia pelastajina.
Eräs eksytys on myös sellainen, missä valheenhenki voi tunnustaa Jeesuksen
olevan Pelastaja, mutta valheenhenki johdattaa uskovan uskomaan ja
luulemaan, että hän on synnitön. Raamatun opetuksen mukaan sellainen ihminen,
joka uskoo että hän ei tee syntiä ja on synnitön elää ilman totuutta eikä
hänellä ole Jumalan sanaa, vaikka hän kuinka muuten puhuisi ja sanoisi
oikeita asioita. Tästä lisää myöhemmin.
Eksytyksen henki joka julistaa oikeaakin eksyttää uhrinsa uskomaan vastoin Raamatun totuutta sillä tavalla, ettei hän enää
voi olla pelastavassa uskossa, vaikka hän itse niin luulee. Tai
sitten hän sortuu Jeesuksen rinnalla julistamaan muita pelastusteitä tai
voi jopa kieltää kokonaan Jeesuksen sovitustyön.
Esimerkiksi ns. JDS-opin kautta Jeesuksen sovitustyö kumotaan siten, että
JDS-opin mukaan Jeesukseen tuli saatanan luonto ja Jeesus sovitti synnit
vasta helvetissä, eikä Jeesuksen fyysinen kuolema ristillä sovittanut syntejä, vaan
vasta hengellisen kuoleman jälkeen Jeesus sovitti synnit helvetissä. On
sanomatta selvää, että JDS-oppi on saatanallinen oppi eikä kukaan
sellainen ihminen voi pelastua, joka uskoo edellä olevaan JDS-oppiin.
3 Moos 20:
Raamatun opetuksen mukaan vainaja- ja tietäjähenkien seuraaminen (sekä
olemalla heidän valhevoiman ja väärän opetuksen levittäjä) on
hengellistä haureutta, jonka kautta ihmiset saastuvat valheenhengistä.
Mark 5:
Eräs selkeä tuntomerkki tietäjähengen väärästä alkuperästä on mieltymys
kuolleiden hautoihin, hakeminen voitelua haudoilta sekä kuolleita
ruumiilta. Tänä päivänä äärikarismaattisissa piireissä on julistajia,
jotka tunnustavat avoimesti hakevansa "Jumalan voitelua" haudoilta ja
kuolleilta ruumiilta. Jotkut heistä jopa makaavat haudoilla hakien sillä
tavalla "voitelua".
Apt 10:
Apt 5:12 Ja apostolien kätten kautta tapahtui kansassa monta
tunnustekoa ja ihmettä; ja he olivat kaikki yksimielisesti koolla Salomon
pylväskäytävässä.
Aina silloin kun on kyse haudan tai kuolleen ihmisen kautta tulevasta
voitelusta, niin kyseessä on eksytys. Raamatun opetuksen mukaan Jumala
antaa
Häneen uskoville ihmisille Pyhän Henkensä ja voiman sekä voitelun ja tekee tunnusteot ja ihmeet
aina itse henkilökohtaisesti suoraan tai käsienpäälle panon kautta (uudestisyntyneen
uskovan käsien päällepano). Jumala ei koskaan anna voiteluansa
kuolleiden ihmisten eikä hautojen kautta, koska Hän on sanassaan (Raamattu)
ilmoittanut ja kieltänyt yhteydet kuolleisiin ihmisiin. Riivaajahenget
ovat erikoistuneet toimimaan ja aktivoimaan valhevoimaansa kuolleiden
ihmisten, hautojen, pyhäinjäännösten ja materian kautta.
2 Aik 33:6 Myös pani hän poikansa kulkemaan tulen läpi
Ben-Hinnomin laaksossa, ennusteli merkeistä, harjoitti noituutta ja
velhoutta ja hankki itsellensä vainaja- ja tietäjähenkien manaajia; hän
teki paljon sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitti hänet.
Väärän hengen (tietäjähengen) vallassa oleva eksyttäjä ennustaa
(selvännäkijä matkii profetiaa) sekä harjoittaa noituutta
valheenhengen voimalla.
Valheen voimalla tunnustekoja ja ihmeitä
Matt 7:
2 Tess 2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta
valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
Silloin kun ihminen uskoo valheita, niin saatana on monissa tapauksissa
hyvin halukas vahvistamaan valheita valheen kaikella voimalla ja
tunnusteoilla ja ihmeillä. Valheenhenki käyttää myös Jeesuksen nimeä
tehdessään valheen voimalla erilaisia asioita, joiden tarkoituksena on
eksyttää ihmisiä luulemaan kyseessä olevan Raamatun Jumala ja Herra
Jeesus. Valheenhenki voi Jeesuksen kautta "profetoida", järjestää
riivaajien ulosajonäytöksen (hämäys ja bluffi), tehdä voimallisia
tekoja kuten parantaa sairauksia sekä sanoa Jeesuksen olevan Jumalan
pelastuksen tien (evankeliumi). 1 Joh 1: 6 Jos sanomme, että meillä on
yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme
emmekä tee totuutta. 7 Mutta jos me valkeudessa
vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme,
ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta
synnistä. 8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä
ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 9 Jos me tunnustamme syntimme,
on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit
anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10 Jos sanomme, ettemme ole
syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei
ole meissä. 1 Joh
2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi;
mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä,
Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Raamattu
tuo monessa kohtaa esille, että uskova ihminen voi langeta tekemään
syntiä. Eräs tällainen kohta on Johanneksen ensimmäisen kirjeen
ensimmäisessä luvussa, jonka mukaan uskova tekee Jumalasta valehtelijan
eikä Jumalan sana ole hänessä jos hän uskoo olevansa synnitön. 1 Joh
1:6-10 ja koko tekstiyhteys tuo esille sen, että on kyse uskovasta, joka
voi tehdä syntiä uskovana ollessaan. 1 Joh 2:1 vahvistaa sen, että uskova
ihminen voi uskovaisena langeta tekemään syntiä. Raamatun
opetuksen valossa synnittömyysoppiin (hänestä on tullut synnitön)
uskova ihminen tekee itsestään valehtelijan, jolla ei ole totuutta ja
Jumalan sanaa. Synnittömyysopin julistaminen ja opettaminen ei ole
ainoastaan inhimillinen opillinen erehdys, vaan asia joka asettaa
synnittömyysoppia julistavan asemaan, jossa hän on valehtelija, jolla ei
ole totuutta ja Jumalan sanaa ja näin sanoo Jumalan sanan todistus.
Silloin kun ihminen uskoo olevansa synnitön, niin hän ei tuo syntejään
Herran Jeesuksen veren puhdistettavaksi eikä suostu tekemään parannusta
synneistään. Tämän tähden tällainen ihminen elää ilman Jumalan sanan
totuutta valheen varassa ja siksi hän on ulkopuolella pelastuksen, koska
hän ei tuo syntejään Jeesuksen puhdistettaviksi, vaan ne ovat synteinä
todistamassa hänet syylliseksi Jumalan edessä, sillä Jumala ei anna armoansa
valheen ja synnin päälle.
Äärikarismaattisissa piireissä ja uskonsana-liikkeessä on monia ihmisiä ja
julistajia jotka uskovat olevansa synnittömiä. Heidän kauttansa tapahtuu
ihmeitä mm. sairaita paranee jne. Koska he elävät valheessa ilman totuutta
ja Jumalan sanaa uskoessaan olevansa synnittömiä, niin sen tähden heidän
kauttansa tapahtuvat tunnusteot ja ihmeet on tehty valheen kaikella
voimalla.
Synnittömyysopista on olemassa erilaisia versioita, joista eräs on
sellainen missä uskotaan että uskovan on mahdollista saavuttaa tässä
nykyisessä maailmanajassa synnittömyyden tila, jossa hän on sillä tavalla
synnitön ettei hän enää tee tietoista syntiä. Tämän opetuksen mukaan
uskova voi langeta tekemään syntiä, mutta hän voi myös saavuttaa tilan,
jossa hän ei enää koskaan lankea tekemään tietoista syntiä. Tämän
opetuksen päämäärä on pyrkiä olemaan täysin synnitön ja tämä koko opetus
tekee siitä valheen, koska uskovasta ei voi tulla synnitöntä tässä
maailmanajassa. Jos sanoo,
että uskova voi langeta tekemään syntiä sekä ettei meidän tarvitse koskaan
langeta tekemään syntiä, koska voimme saavuttaa synnittömyyden tilan, niin jälkimmäinen tekee kokonaisuudesta väärän ja
valheellisen opetuksen, koska Raamatun opetuksen mukaan ei ole mahdollista
elää uskovana lankeamatta syntiin: Jaak
3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme (ptaio). Jos joku ei
hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään
myös koko ruumiinsa. Ptaio
tarkoittaa virhe, virheen tekeminen, synnin tekeminen. Se on jo
vakava harhaoppi, jos sanoo sen olevan mahdollista, että voi elää lankeamatta tekemään
syntiä, sillä Raamatun opetuksen mukaan meistä ei tule täydellisiä ja jos
lankeamme ja teemme parannusta, niin Jumala antaa syntimme anteeksi. 1 Joh 2: 1 ¶ Lapsukaiseni, tämän minä
kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin,
niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. 2 Ja hän on meidän syntiemme
sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien. Tässä on
kyse synnin tekemisestä, jonka tiedostaa sillä kuinka emme voisi olla
siitä tietoisia, jos teemme syntiä ja meillä on Jeesus Puolustajana ja Hän
antaa synnit anteeksi, kun teemme niistä parannusta. Jos olisi kyse
tiedostamattomasta synnistä ja Raamattu opettaisi, ettei uskova voi enää tehdä
tietoista syntiä, niin eikö tässä pitäisikin lukea, jos joku tekee
tietämättään syntiä? Kyllä pitäisi. Mutta koska on kyse tietoisesta synnin
tekemisestä, niin siksi siinä ei ole sanaa tiedostamaton. Opetus,
että uskovana voi elää tekemättä tietoista syntiä on synnittömyysopin eräs
versio ja vaikka samaan aikaan sanoisi uskovan voivan langeta tekemään
syntiä, niin se on silti harhaoppi siltä osalta ettemme kykene uskovina
elämään tekemättä syntiä. Tällainen opetus on synnittömyysopin sovellus,
jossa pidetään sitä mahdollisena, vaikka joku lankeaisikin. Tämä johtaa
myös synnittömyyden tavoittelemiseen, koska jos tähän oppiin uskova
ihminen ei pyrkisi synnittömäksi, niin hän olisi ristiriidassa oppinsa
kanssa. Raamattu
tuo esille ettemme tule täydelliseksi (synnitön), mutta saamme
kasvaa sitä kohden: Fil
3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut
täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni
voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut. Emme pyri
tulemaan täydellisiksi ja synnittömiksi tässä ajassa, vaan kasvamaan
uskossa koko ajan enemmän Jumalan tuntemisessa. Silloin kun ja jos pyrkii
synnittömäksi tässä ajassa, niin silloin rakentaa valheen varaan, ei
Raamatun sanan totuuden varaan.
Raamatullinen suhtautuminen syntiin Raamatun
kokonaisopetuksen valossa Raamattu ei opeta sellaista että on mahdollista
saavuttaa synnittömyyden tila, siksi Raamattu opettaa uskossa
kasvamisesta, sillä kasvussa oleva ei ole saavuttanut täydellisyyttä
(synnittömyys), vaan kasvaa sitä kohti kuitenkaan saavuttamatta sitä tässä
ajassa.
Raamatullisen seurakunnan
opetukseen kuuluu, että meidän uskovien tulee karttaa syntiä sekä pyrkiä
voittamaan synnin kiusaukset ja tehdä parannus synneistä, jos joku on
langennut tekemään tai elämään synnissä. On ihan oikein pyrkiä pysymään
erossa synnistä, mutta harha ja valhe astuu mukaan siinä vaiheessa, kun joku
opettaa että synnittömyyden tila on mahdollista saavuttaa tai että uskova
on synnitön. Voimme elää vapaana synnistä aina sen mukaan mihin asti
Jumala on meitä kasvattanut ja mihin saakka olemme suostuneet kasvamaan,
mutta täysin synnittömiä meistä ei tule koskaan. Ymmärrän
monen halun puhtaaseen uskon elämään Herrassa Jeesuksessa, mutta olkoon
meidän halumme ja uskomme Raamatun sanan opetuksen mukaista, koska muuten
eksymme ja harhaudumme. On ihan
oikein opettaa ja kannustaa uskovia hylkäämään syntejä sekä oppia
voittamaan synnin kiusauksia. Harhaksi ja valheeksi opetus muuttuu siinä vaiheessa kun
opetetaan, että voi saavuttaa synnittömän tilan tai tulla synnittömäksi ja
olla synnitön. Raamattu opettaa, että uskon elämä on kasvua kohti Jumalan
kuvan kaltaisuutta. Tämä tarkoittaa sitä ettemme voi tulla täydellisiksi,
niin kauan kun me saamme elää uskossa kasvaen täällä maan päällä. Siksi
Paavali opetti ettei hän ole tullut täydelliseksi, vaan hän rientää sitä
kohti, eli kasvaa sitä kohti.
Synnittömyysopin opetus ei ole Raamatun mukaista opetusta. Se avaa ovia
vihollishengen toiminnalle oman kunnian ja ylpeyden kautta, sillä Raamatun
kokonaisopetuksen valossa uskovalla ei ole mahdollisuutta elää tässä
maailmassa lankeamatta syntiin tai elää täysin synnittömänä.
Uskonsana-liike sekä äärikarismaattisuus ovat harhautuneet pois Raamatun totuudesta,
siksi valheenhenki vaikuttaa näissä piireissä tehden erilaisia manifestaatiota
mm. sairaita paranee ja voimallisia tekoja tapahtuu, mutta tekijänä on
vihollisen riivaajahenget. Silloin kun
uskotellaan, että uskova voi olla synnitön, niin on kyse ylpeydestä ja
Raamatun mukaan siitä, että ihminen elää valheessa, eikä hänessä ole
totuutta ja Jumalan sanaa.
Vihollisella on monia eksytyspaketteja. Täysin Raamatun vastaisia
opetuksia sekä sitten sellaisia eksytyksiä, missä voidaan puhua
ihan oikeistakin asioista, mutta voiman lähde tulee valheenhengeltä, jossa
myös opetetaan tiettyjä
vääriä ja vahingollisia opetuksia sekä ihmisten ylpeyden kautta vihollishenget saavat polttoainetta valhevoiman
tunnusteoille ja ihmeille.
Synnittömyysoppi on sellainen polttoaine, joka avaa oven vihollishengille. Monet
uskovat eivät ole kuitenkaan ymmärtäneet uskon lahjaa ja Herran Jeesuksen
opetuslapseutta. Moni ei ymmärrä olevansa Jumalan armosta vanhurskautettu,
jolla on Pyhän Hengen voiman kautta mahdollisuus vapautua synneistä. Monet
uskovat katsovat liiaksi itseensä ja omaan lihaansa, jonka seurauksena he
kantavat syyllisyyttä ja häpeää sydämessään. Heidän katseensa on omassa
lihassa, siksi he eivät kykene uskossa ojentautumaan Pyhän Hengen voimassa
voittoisaan elämään, jossa synnit murtuvat sydämestä ja synnin kiusaukset
kyetään voittamaan. Jotkut
uskovat hellivät omia syntejään sydämessään, siksi he eivät voi kokea
Pyhän Hengen voiman kautta syntien kukistumista. Kun ymmärrät, että sinun
tulee tehdä parannus synneistä sekä kuolla lihan synnin himoille sekä
haluille ja että sinulla on mahdollisuus voittaa
synti Pyhän Hengen voiman kautta, niin opit Jumalan armosta ja voimasta
voittamaan syntejä. Jumala on
luvannut vapauttaa meitä synneistä ja sen hän totisesti tekee kun uskossa
kasvaen Jumalaa rakastaen ja totuutta noudattaen haluamme kasvaa Jumalan
tuntemisessa ja Jumalan tahdon tekemisessä. Voit
voittaa syntejä, esimerkiksi juoppouden synnin siten ettet koskaan enää
lankea juomaan (humaltumaan) alkoholia. Et ole kuitenkaan tullut
täydelliseksi, sillä on muita alueita, joissa voit langeta. Muista myös se
etteivät juomarit voi periä Jumalan valtakuntaa. Et voi leikkiä synnin
kanssa, sillä synnillä on tuhovoima, joka johdattaa ihmisen iankaikkiseen
kadotukseen. Terve ja
Raamatullinen opetus opettaa, että meidän tulee karttaa ja vältellä
syntejä sekä olla valmiita kuolemaan (lihan kuolema) pois synneistä Pyhän
Hengen voimavaikutuksen kautta. Se tulee kuitenkin muistaa ettei meistä
tule synnittömiä tässä ajassa. Emme saa kuitenkaan tukea syntiä millään
tavoin, vaan meidän tulee joka päivä kasvaa uskossa ja Pyhän Hengen voiman
avulla torjua ja voittaa synnin kiusauksia aina sen mukaan mihin olemme
uskossa kasvaneet Jumalan armosta. Uskon sen
että joku voi ihan vilpittömästi hairahtua uskomaan sen, että uskova voi
saavuttaa tilan, jossa hän ei enää tee syntiä. Mutta tämän jälkeen Jumala
itse aktiivisesti haluaa ohjata tällaisen uskovan pois hairahduksen
tieltä. Jos ja kun hän ei halua tehdä parannusta ja uskoo
synnittömyysoppiin, niin silloin tilanne muuttuu erittäin vakavaksi. Hän tulee
syyllistymään kahdenlaisen synnin tekemiseen. Ensimmäinen synti on uskoa,
että uskovalle on mahdollista saavuttaa synnittömyyden tila. Hän voi
kuitenkin uskoa, ettei hän ole vielä sitä itse saavuttanut, mutta että se
on mahdollista. Synti on siinä, että on mahdollista olla synnitön, sillä se on valhe,
koska uskova ei voi
saavuttaa tässä ajassa synnittömyyden tilaa. On myös ylpeyttä luulla
synnittömyyden olevan mahdollista tässä ajassa. Toinen
synti tulee siinä vaiheessa mukaan kuvaan, kun hän luulee olevansa
synnitön, eli saavuttaneensa synnittömän tilan. Tässä vaiheessa hän tallaa
ja polkee jatkuvasti Herran Jeesuksen sovitusverta, koska hän ei tuo
Jeesuksen luokse ylpeyden syntiään ja muita syntejään. Hän elää täydessä
valheessa, eikä Jumalan sanan totuus ole hänessä, joka tarkoittaa sitä,
että hän on Jumalan tuomion alla. Jotkut
voivat hairahtua tähän harhaoppiin vilpittömästi, koska heillä voi olla
ihan oikea halu elää Jumalan sanan totuuden mukaan, eivätkä he haluaisi
elää synnin petoksen vallan alla. Emme saa missään suhteessa ja kohden
suosia syntiä, vaan siitä tulee tehdä aina parannus. Raamatun sanan
kokonaisopetuksen valossa sekä Herran Jeesuksen sovitustyötä ymmärtämällä
kykenemme ymmärtämään ettei Raamattu ole ristiriidassa itsensä kanssa ja
se kehottaa meitä kasvamaan sekä hylkäämään syntejä, mutta tuo myös
samalla esille ettei kenestäkään uskovasta voi tulla täydellistä tässä
ajassa, siksi Raamattu opettaa uskossa kasvamisesta. Silloin kun oikealla
tavalla ymmärtää, etten voi tulla synnittömäksi ja täydelliseksi tässä
ajassa, niin se vaikuttaa meissä halua kasvaa joka päivä sekä tehdä
parannusta silloin kun siihen on aihetta.
Synnittömyysopin vallassa oleva ihminen tarvitsee apua, emmekä me (minä
mukaan lukien) aina onnistu siinä parhaalla mahdollisella tavalla kun
pyrimme heitä auttamaan. Ylpeää ihmistä on vaikea auttaa, koska hän on
koko ajan sinun yläpuolellasi halveksuen sinua. Onneksi Jumalalla on
keinonsa sekä hän voi auttaa meitä auttamaan niitä, jotka ovat kiinni
synnittömyysopissa. Ihmisten arkielämän keskellä on kaikkein parhaimmat
mahdollisuudet rakkaudella ja totuudella olla auttamassa heitä.
Synnittömyysopin vallassa oleva ei ole enää armontilassa, vaan vaatimusten
vanki ja uhri. Hän sanoo olevansa vapaa suullaan, mutta sydämessään hän
elää jatkuvan täydellisyyden paineen vaatimusten alla. Jumalan rakkaus ja
totuus murtaa ylpeän ja kovan sydämen. Jeesus näytti meille esimerkkiä
ristillä kuolleessaan, kun Hän viattomana kärsi puolestamme. Rakkaus voi
murtaa kovankin sydämen sekä vapauttaa taakoittuneen ihmisen. Tässä on
meille kaikille oppia ja opetusta sekä käytännön sovellutuksia siitä millä
tavalla voisimme olla auttamassa eksymyksen tilassa olevaa uskovaa pois
synnittömyysopin kavalista juonista. Jumalan sen työn tekee, mutta käyttää
siinä työssä myös Herran Jeesuksen opetuslapsia.
On syytä ottaa esille täydellisyydestä eräs tärkeä ja Raamatullinen
näkökulma.
Jaak 1:
Kiusaus ja koetus ei ole sama asia kun synnin tekeminen, sillä synti
muuttuu synniksi vasta sen jälkeen kun uskova alkaa tekemään sitä syntiä
mitä kiusaus kehottaa tekemään. Koetuksissa ja kiusauksissa Jumalan Pyhä
Henki vaikuttaa uskovan sydämessä kestäväisyyttä ja kärsivällisyyttä ja
sen seurauksena kun ja jos uskova antautuu ja suostuu Pyhän Hengen työlle,
niin hän Jumalan armosta voittaa kiusauksen ja koetuksen, joka tuottaa
täydellisen teon.
Täydellisen teon tuottaminen tarkoittaa sitä, ettei uskova lankea tekemään
syntiä, vaan ojentautuu uskossa toimimaan totuuden mukaisesti ja
vanhurskaasti ja siten hän Jumalan armosta Pyhän Hengen voimassa (ei
omassa voimassaan) kykenee tekemään täydellisen teon. Kiusaus voi
kehottaa olemaan katkera jollekin lähimmäiselle, mutta kun hän Pyhän
Hengen vaikutuksesta ja voimasta ei lankea katkeruuteen, vaan antaa
anteeksi sekä rakastaa lähimmäistään, niin anteeksiantamus ja lähimmäisen
rakastaminen on se täydellinen teko, koska se on Jumalan teko uskovan
sydämessä.
Matt 5:43 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän
taivaallinen Isänne täydellinen on."
Uskova voi siis tehdä täydellisiä tekoja, mutta se ei kuitenkaan tarkoita
sitä, että hänestä voisi tulla täydellinen ja synnitön tässä ajassa. Tämä
on tärkeä ymmärtää, koska silloin sinulle avautuu oikealla tavalla se mitä
Herra Jeesus opetti Matteuksen evankeliumin luvussa 5 ja jakeessa 43.
Uskova voi tehdä Pyhässä Hengessä täydellisiä tekoja, niin kuin Jumalakin
tekee täydellisiä tekoja, mutta Raamatun opetuksen mukaan kenestäkään
uskovasta ihmisestä ei voi tulla synnittömiä tässä ajassa:
Jaak 3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei
hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään
myös koko ruumiinsa.
Jotkut uskovat ovat eksyneet sellaiseen vahingolliseen käsitykseen sekä
väärään opetukseen ettei uskovalle anneta aikaa parannuksen tekemiseen,
vaan hänen tulisi aina ja heti tehdä parannus langetessaan syntiin.
Ilm 2: Jumalan
sanan ymmärtämiseen ei läheskään aina tarvita alkukielen kieliopin
tuntemusta, mutta tietyissä kohdissa alkukielen kielioppi selventää ja
tarkentaa sitä mitä Raamattu opettaa.
Ilmestyskirjan luvussa 2 jakeessa 21 aikaa parannuksen tekoon (metanoeo),
parannus sana on kreikankielen aoristin, aktiivin, konjunktiivi.
Konjunktiivi tarkoittaa asiaa joka tapahtuu tai voi tapahtua ja koska kyse
oli ajan antamisesta parannukseen, niin siksi se oli konjunktiivissa,
koska Jumala antoi aikaa parannuksen tekemiseen. Jakeessa 22
on kyse seurakunnan uskovista, jotka olivat langenneet tekemään huorin
Iisebelin vaikutuksesta. Jakeessa 22 oleva sana parannusta on aoristin,
aktiivin, konjunktiivissa, eli samassa aikamuodossa kuin jakeessa 21, joka
tarkoittaa Jumalan antaneen aikaa myös seurakunnalle tehdä parannusta
huoruudesta sekä epäjumalille uhraamisesta. Tämän
kohdan kautta voimme ymmärtää ettei Iisebel ollut uskova ihminen, mutta se
ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä etteikö Herra antaisi uskoville aikaa
parannuksen tekemiseen, sillä jakeen 22 mukaan Herra antaa aikaa myös
uskoville parannuksen tekemiseen ja siksi uskossa ei ole lankeamisen
hetkelläkään kyse on ja off uskosta, vaan koko ajan uskosta, johon mahtuu
myös lankeemuksia, joista tehdään parannusta sen ajan ja aikataulun
puitteissa, jotka Jumala päättää ja antaa meille. Luuk
17:3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin
nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi. Luuk
17:3:ssa on 33/38 käännöksessä sana katuu mutta siinä on kreikaksi sana
katuu (perusmuoto metanoeo), joka on aoristin, aktiivin,
konjunktiivi. Tässäkin kohdassa on kyse siitä, että uskovalle annetaan
aikaa tehdä parannusta. Väärä
opetus johtaa ihmisen uskomaan ettei uskovalle anneta aikaa tehdä
parannusta, vaan hänen täytyisi heti tehdä parannus joka asiasta missä hän
on langennut syntiin. Otan kauhistuttavan esimerkin, jonka pitäisi
herättää tässä kohden hylkäämään valheen ja väärän opetuksen, eli sen
ettei uskovalle annettaisi aikaa tehdä parannusta. Jos joku
tappaisi minun lapseni ja minä joutuisin katkeruuden valtaan, niin minä ja
tappaja olisimme molemmat syyllistyneet syntiin. Minun kohdallani Jumala
haluaisi poistaa katkeruuden sydämestäni, mutta varmasti antaisi minulle
aikaa hylätä katkeruuteni, sillä olinhan kokenut kauhistuttavan vääryyden
sekä menettänyt lapseni. Joudumme elämässämme tekemisiin sellaistenkin
asioiden kanssa, jossa Jumala antaa meille aikaa tehdä parannusta.
Valheenhenki ei halua sinun uskovan totuutta ajan antamisesta parannuksen
teon yhteydessä, koska hän haluaa syyllistää ja kiusata sinua ja sitä hän
tekee mm. sanomalla ettei uskovalle anneta aikaa tehdä parannusta. Jos
sinä uskot tämän valheen, niin silloin elät syyllisyyden vallassa. Raamatun
opetuksen mukaan synti on aina vakava asia ja Jumala haluaa vapauttaa
meidät synnistä parannuksen teon kautta, koska synti tuhoaa ja rikkoo
kaiken mihin synti koskettaa ja minkä se ottaa valtaansa. Todellinen
Jumalan lapsi ei leikittele synnillä, vaan haluaa päästä siitä eroon
mahdollisimman nopeasti ja joskus se tapahtuu heti kun ymmärtää tehneensä
syntiä, mutta joissakin tapauksissa parannuksen tekeminen on prosessi,
jossa Jumala antaa meille aikaa tehdä parannusta ja silloin kun Hän antaa
siihen aikaa, niin Hän vaikuttaa meidän sydämissämme, että se johtaa Hänen
aikataulunsa mukaisesti parannuksen tekemiseen. Parannuksen prosessia, eli
ajan antamista parannuksen tekemiseen ei saa käyttää keppihevosena siihen
ettei haluakaan tehdä parannusta, vaan hyväksikäyttää sitä sanoen olevansa
prosessissa, vaikka ei edes halua tehdä parannusta. Jumala näkee ja
tuomitsee tällaisen ihmisen, siksi ei kannata edes yrittää kieroilla, vaan
meidän tulee elää rehellisesti ja totuudellisesti Jumalan edessä.
Oikean ja väärän evankeliumin ero
Oikean evankeliumin alkuperä on aina Jumalan antama ja kuten on tullut
aikaisemmin esille, niin Jumala antaa voitelunsa aina joko suoraan itse
tai uudestisyntyneen uskovan kättenpäällepanon kautta. Jos joku sanoo
saaneensa voitelua haudoista tai kuolleen ihmisen ruumiin kautta, niin
kyse on väärästä voitelusta ja evankeliumista, vaikka julistaja sanoisi
Jeesuksen olevan pelastuksen tie.
Väärä evankeliumi, joka kertoo Jeesuksen olevan pelastuksen tie toimii
samalla tavalla kuin rotanmyrkky. Rotanmyrkyssä on oikeita ravintoaineita
sekä myrkkyä, mutta myrkkyä on tappava määrä. Otan tähän muutamia
esimerkkejä:
Rooman katolinen kirkko (RKK) sanoo Jeesuksen sovittavan sekä
Marian sovittavan ihmiset Jumalalle. Silloin kun Jeesuksen rinnalle
asetetaan toinen tai useita erilaisia pelastuksen teitä, niin on kyse
eksytyksestä, vaikka RKK tuo esille myös oikean evankeliumin. Kaksi
erilaista evankeliumia yhdessä on sama asia kuin eksytys ja
valhe-evankeliumi. Oikea evankeliumi ei aseta Herran Jeesuksen rinnalle
minkäänlaisia pelastuksen teitä, ei Mariaa, ei sakramentteja jne. koska
Herran Jeesuksen sovitustyö (Jeesuksen synnitön elämä, veri, kuolema ja
ylösnousemus) on ainoa pelastuksen perustus ja pelastus vastaanotetaan
parannuksen teon (katumus, syntien tunnustaminen ja mielenmuutos)
ja uskon kautta Herraan Jeesukseen.
JDS-opin julistajat sanovat Jeesuksen pelastavan, mutta he opettavat
syntien sovituksen tapahtuneen helvetissä ja Jeesuksen kuoltua saatanan
luonto tuli Häneen. On sanomatta selvää, että tällainen evankeliumi on
valhe-evankeliumia sekä Jumalan pilkkaamista.
Sitten tulee eräs kavalimmista eksytyksistä. Eksyttäjät voivat julistavaa
oikeaa
evankeliumia ja monessa asiassa he tuovat esille oikeaa Raamatun opetusta,
mutta he sanovat olevansa synnittömiä. Raamatun opetuksen mukaan se joka luulee
ja uskoo olevansa synnitön Jeesukseen uskovana ihmisenä elää valheessa, eikä totuus
ja Jumalan sana ole hänessä. Tällainen ihminen voi julistaa oikeata
evankeliumia, mutta olla silti pelastuksen ulkopuolella. Jokainen joka
tulee aidosti uskoon tällaisen julistajan kautta on myös vaarassa ajautua
synnittömyysoppiin, jos hän jää sen julistajan seuraan ja vaikutuspiiriin.
1 Joh 1: 6 Jos sanomme, että meillä on
yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme
emmekä tee totuutta. 7 Mutta jos me valkeudessa
vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme,
ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta
synnistä. 8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä
ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 9 Jos me tunnustamme syntimme,
on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit
anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10 Jos sanomme, ettemme ole
syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei
ole meissä.
Moni voi ajatella ettei sellainen voi olla pelastumaton, jos hän julistaa
oikeaa evankeliumia ja on opillisesti erehtynyt uskomaan olevansa
synnitön. Raamatun opetuksen mukaan hän elää valheessa eikä hänellä ole
totuutta ja Jumalan sanaa, joka on sama asia kuin olla pelastuksen
ulkopuolella. Ihminen joka luulee ja uskoo olevansa synnitön ei kuitenkaan ole sitä ja siksi hän ei tee parannusta synneistään eikä tule
Jeesuksen veren puhdistettavaksi. Tämän tähden hän on Jumalan tuomion alla,
eikä ole siksi pelastavassa uskossa, koska hän tallaa ja polkee maahan
Herran Jeesuksen sovitusverta luullen ja uskoen olevansa synnitön.
Silloin kun ihminen on saanut voitelun haudoilta tai kuolleen ihmisen
ruumiin kautta, niin on kyse valhehenkien voitelusta siitäkin huolimatta,
että he sanovat Jeesuksen olevan Jumalan pelastuksen tien. Tällaisen
valheenhengen vallassa oleva ihminen ei ole pelastavassa uskossa. Jos joku
ihminen tulee aidosti uskoon tällaisten eksyttäjien kokouksissa, niin hän
voi silti menettää pelastuksen alkamalla noudattamaan riivaajien opetuksia
sekä olemalla yhteydessä riivaajahenkiin. Tässäkin kohden moni voi sanoa,
että nyt menit liian pitkälle. Raamattu on kuitenkin toista mieltä.
1 Tim 4:
Edellä oleva Raamatun kohta opettaa lopunaikana tapahtuvasta uskovien
luopumuksesta, jossa he vaihtavat uskonsa riivaajahenkien valheopetuksiin
sekä valhevoimaan. Raamattu sanoo sen olevan mahdollista, että pelastuksen
sisäpuolella oleva uskova voi luopua uskosta alkamalla noudattamaan
riivaajien opetuksia sekä olemalla yhteydessä riivaajahenkiin. Ihminen
voi tulla uskoon sellaisen ihmisen kokouksissa tai julistuksen kautta,
jolla on hautavoitelu tai kuolleen ruumiin kautta tullut voitelu. Kun ja
jos uskoon tullut ihminen alkaa uskomaan tällaisen ihmisen opetuksia sekä
tavoittelee samaa voitelua, niin Raamatun opetuksen mukaan hän voi luopua
uskosta (menettää pelastuksen) jos hän alkaa noudattamaan
riivaajien opetuksia sekä haluaa saada itselleen esim. hautavoitelun tai
kuolleen ruumiin kautta tulleen voitelun.
Tällaisessa tapauksessa on kyse siitä, että hautavoitelu ja kuolleen
ruumiin voitelun omaava julistaja opettaa, että hänen kauttaan tullut
voitelu on jotakin erikoista ja parempaa kuin se aikaisempi voitelu.
Esimerkkinä tällaisesta väärän voitelun markkinoimisesta on David Herzog,
joka opettaa kirkkauden olevan eri asia kuin voitelu ja että uskovat
tarvitsevat voitelun ja armolahjojen lisäksi kirkkautta. Davidin mukaan
uskovat saivat Apt:n toisessa luvun Pyhän Hengen ja kielilläpuhumisen
lahjan, jonka jälkeen he aloittivat hengellisen työn. Herzogin mukaan noin
pari vuotta helluntaipäivän Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen uskovat
alkoivat pelätä vainoja, jonka seurauksena he pyysivät Herralta rohkeutta.
David opettaa, että koska opetuslapset pelkäsivät vainoja ja uhkailuja,
niin he menivät takaisin ylähuoneeseen Apt:n neljännessä luvussa, missä he
olivat olleet helluntaina ja siellä he pyysivät Herralta toista
vuodatusta. Davidin opetuksen mukaan useimmat uskovat ovat saaneet vain
yhden Pyhän Hengen vuodatuksen, jonka kautta voidaan puhua kielillä,
parantaa sairaita ja profetoida, mutta heillä ei ole toista aaltoa ja
siksi apostolit Apt:n neljännessä luvussa pyysivät toista Hengen
vuodatusta. Davidin mukaan he saivat toisen aallon, joka tarkoittaa
kirkkauden tasoa, joka on suurempi kuin uskon ja voitelun taso.
Raamatun opetuksen mukaan Apt:n neljännessä luvussa ei ollut kyse toisesta
vuodatuksesta, toisesta aallosta tai kirkkauden tasosta, vaan siitä että
sama Pyhän Hengen voima antoi rohkeutta heille, joka vuodatettiin
helluntaipäivänä. Raamattu ei opeta mitään Davidin kirkkauden tason
opista. Davidin kirkkauden tason oppi ja sen mukana tuleva "voitelu" on
riivaajahenkien valhevoimaa, ei Jumalan voimaa, sillä David sanoo
voitelunsa alkuperän tulevan kuolleen ruumiin kautta.
Jos nyt joku aito uskova haluaa Herzogin voitelua ja kun hän sitä on
halukas siirtämään käsiensä kautta, niin jos joku aito uskova uskoo
Herzogia ja haluaa saman voitelun, niin Raamatun sanan mukaan se on
mahdollista, että hän silloin saa väärän voitelun ja lähtee noudattamaan
riivaajien oppeja sekä on yhteydessä valheenhengen kanssa luullen kaiken
olevan Jumalasta ja Jeesuksesta, vaikka kyseessä on eksyttäväinen
valheenhenki. Hän on luopunut uskosta Jeesukseen, vaikka luulee olevansa
uskossa Jeesukseen. Paavali opettaa 1 Timoteuskirjeen
luvussa 4, että uskovan on mahdollista luopua uskosta ja alkaa
seuraamaan riivaajahenkiä sekä uskomaan heidän valheitaan.
Edellä kuvattu tila, jossa uskova vaihtaa Jumalan voitelun saatanalliseen
voiteluun (luopuu uskosta, vaikka luulee olevansa uskossa) ei
tapahdu hetkessä, eikä se tapahdu siten, että eksyttäjän käsien alle
mennessään ensimmäisen kerran tai ensimmäisiä kertoja luopumus tapahtuisi.
Luopumus tapahtuu ensin uskovan sydämessä, jossa hän esimerkiksi
sydämessään ensiksi hylkää Jumalan antaman helluntain Apt:n 2 luvun mukaan
ja uskoo sen jälkeen tapahtuneen todellisen tai lisävoitelun, joka vasta
johdattaisi todelliseen voimaan. Kun hän omassa sydämessään kokee
muutoksen, jossa hän hylkää Raamatun totuuden ja vastaanottaa valheen,
niin sen jälkeen hän johdattuu tilanteeseen, jossa hänen sisältään poistuu
Pyhä Hengen voima ja todistus ja tilalle tulee valheenhenki, joka
jäljittelee ja matkii Pyhää Henkeä. Luopumus tapahtui synnin kautta (uskoo
synnin valheellisia opetuksia), joka vääristää Jumalan sanan totuutta.
Moni voi sanoa ettei näin voi tapahtua. 1 Timoteuskirjeen luku 4 opettaa
kuitenkin, että kun uskova luopuu uskosta, niin hän alkaa noudattamaan
villitseviä henkiä (kulkee heidän perässään) sekä riivaajien
oppeja. Tällainen luopumus voi tapahtua, niin että ihminen luulee vielä
olevansa uskossa Jeesukseen, vaikka todellisuudessa on luopunut uskosta
Jeesukseen uskomalla valheita sekä luulemalla saatanallisia valheenhenkiä
Jumalan Pyhäksi Hengeksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tällaisen
uskosta luopuneen ihmisen sydämessä asuisi riivaajahenki, vaan sitä että
valheenhenki manipuloi ja eksyttää häntä mielenalueella sekä hänestä voi
tulla valheenhengen eksytyksen kanava, jonka kautta tapahtuu valheen
voimalla tehtyjä ihmeitä ja tunnustekoja. Toki tällainen luopumus voi myös
johtaa riivatuksi tulemiseen, mutta kaikissa tapauksissa näin ei tapahdu.
Kun on kyse uskovasta ihmisestä ja väärän voitelun vastaanottamisesta (riivaajahengen
välittäjänä toiminen), niin ensimmäiseksi sydämessä täytyy tapahtua
luopumus (jota hän ei edes välttämättä tiedosta luopumukseksi vaan
luulee olevansa edelleen uskossa Jeesukseen), jonka jälkeen on
mahdollista vastaanottaa väärä voitelu, joka voi tapahtua eksyttäjän
kättenpäällepanon kautta, haudalla hakemisen kautta, kuolleen ruumiin
kautta jne. Painotan vielä sitä, että ensin tapahtuu luopumus synnin
kautta sydämessä, jonka jälkeen vasta voi vastaanottaa valhehenkien
voitelun ja valhevoimasta osalliseksi tuleminen voi tapahtua missä tahansa
tilanteessa (myös eksyttäjän käsien alla jne.) sen jälkeen kun
sydämessä on ensin tapahtunut luopumus synnin tähden.
Joku voi vieläkin sanoa ettei uskova voi luopua uskostaan tällä tavalla.
Otan vielä asiaa valaisevan esimerkin. Jos jollekin uskovalle opetetaan,
että Jumala voi antaa voiteluaan hautojen tai kuolleiden ruumiiden kautta
ja hän alkaa etsiytymään hakemaan voitelua haudoista ja kuolleilta
ruumiilta, niin hän kapinoi Jumalaa vastaan, koska Jumala ei anna
voiteluaan kuolleiden ruumiiden ja hautojen kautta. Jos uskova siitä
huolimatta etsiytyy hakemaan tällaista voitelua sekä haluaa uskoa näitä
vääriä oppeja, joita tähän kytkeytyy, niin jonakin päivänä voi käydä niin,
että Jumala sallii hänen eksyvän sellaisella tavalla, joka johtaa
luopumukseen valheenhengen tavoittelun takia.
Gal 6:7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä
mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Jos uskova ihminen ei halua nöyrtyä parannukseen, vaan ehdoin tahdoin
hakeutuu haudoille ja kuolleista ruumista etsimään voitelua tai niiden
käsien alle joilla on hauta tai kuolleiden ruumiiden kautta tullut
voitelu, eikä usko sen olevan eksytystä, niin tällainen ihminen pilkkaa
Jumalaa sanomalla riivaajahenkien valhevoimaa Jumalan voimaksi ja sen
tähden hän voi ajautua niittämään sitä mitä kylvää, eli luopua uskosta
Jeesukseen luullen olevansa uskossa. Jumala ei salli pilkata itseänsä yli
määrän. Jumala näkee jokaisen kohdalla missä menee se raja kun on astuttu
pois Jumalan armosta ja suojasta.
Eksytyksen henki ei halua sinun lukevan ja ymmärtävän Raamatusta, että
uskova voi langeta uskosta alkamalla seuraamaan riivaajahenkiä sekä
uskomaan heidän valheitaan. Niin pitkään kun et tätä Raamatun opetusta
ymmärrä tai usko sen olevan mahdollista, niin sinulla on vaara eksyä pois
uskosta sekä alkaa seuraamaan valhe-jeesusta valheenhengen pettämänä.
Mutta jos tiedostat ja ymmärrät sen, niin silloin sinua on vaikeampi
eksyttää tässä kohden.
Silloin kun on ja pysyy terveessä Raamatullisessa uskossa, niin kenenkään
ei tarvitse pelätä sitä, että esim. jonkun eksyttäjän käsien alle
erehtymisen kautta uskovaan voisi pujahtaa väärä henki. Jos aidossa
uskossa oleva ihminen tietämättään menee eksyttäjän käsien alle, niin
Jumalan voima Pyhässä Hengessä suojelee häntä, eikä ole sellaista vaaraa,
että hän hengessään ja sydämessään saastuu riivaajahengistä.
Luuk 5:17 ¶ Ja eräänä päivänä, kun hän (Jeesus) opetti, istui
siinä fariseuksia ja lainopettajia, joita oli tullut kaikista Galilean ja
Juudean kylistä ja Jerusalemista; ja Herran voima vaikutti, niin että hän
paransi sairaat.
Eksytys voi paljastua monella tavalla, joista eräs on sellainen missä
eksyttäjä paljastaa
Jumalan enkelin parantavan hänen kauttansa. Raamatun opetuksen mukaan
Jumalan enkelit eivät paranna, vaan Herran voima, eli
Jumala itse parantaa sairaita. Silloin kun on joku sanoo Jumalan
enkelien parantavan ihmisiä, niin on kyse eksytyksestä ja valheenhengen
voiman toiminnasta, koska Jumalan enkeleillä ei ole valtuuksia parantaa
ketään.
Raamatullinen ja oikea evankeliumi sekä Pyhän Hengen johdatus ei johdata
uskovia luulemaan ja uskomaan, että he ovat synnittömiä, ei johdata
hakemaan voitelua haudoista tai kuolleilta ruumiilta, ei opeta Jeesuksen
sovittaneen syntejä helvetissä, ei opeta Jumalan enkelien parantavan
sairaita jne.
2 Tim 3:
Väärän hengen vallassa oleva eksyttäjä vastustaa aina totuutta jollakin
tavalla vaikka mukana olisi oikeaa Jumalan sanaa. Hyvä tuntomerkki
eksytyksen paljastumiseen on voitelun alkuperä, koska riivaajahenget
haluavat eksyttää uskovia luulemaan, että Jumala antaa voitelua haudoilta
ja kuolleista ruumiista. Eksyttäjä ei kuitenkaan kestä uskonkoetuksia
eivätkä he edisty pidemmälle uskossa, eli eivät kasva terveen ja
Raamatullisen uskon mukaisesti. Esimerkkinä tästä esim. se että jos joku
eksyttäjä opettaa vuosikymmeniä olevansa synnitön, niin kyseessä ei ole
enää pelkkä opillinen erehdys, vaan tietoinen valinta elää ja toimia
valheenhengessä. Eksyttäjän mielettömyys tulee aina esille jotenkin ja
jollakin tavalla.
Eräs eksyttäjän tuntomerkki on se, että he menevät koko ajan pitemmälle ja
syvemmälle pahuudessa ja eksytyksessä. Opillisesti erehtynyt uskova joutuu
aina sille paikalle, missä Jumala kehottaa häntä parannukseen sekä
mielenmuutokseen, jonka seurauksena jossain kohden hän tekee parannuksen
ja lähtee kulkemaan kohti oikeaa suuntaa. Eksyttäjä taas sen sijaan menee
koko ajan enemmän väärään suuntaan. Yli 20
vuoden Raamatun sanan tutkimustyön ja ilmiöiden tutkimisen ja
koettelemisen tuloksena olen huomannut kuinka synnittömyysopin julistajien
keskuudessa vaikuttaa ihmeitä ja tunnustekoja, mutta Raamatun sanan
todistuksen mukaan ne tehdään valheenhengen voimalla. Eräs
tuntomerkki eksytyksestä on sellainen, missä yleensä eksytyksen hengessä
oleva sanoo ja vaatii, että kaikkien tulee kyetä parantamaan sairaita ja
tekemään voimallisia tekoja uskon kautta ja jos näin ei tapahdu, niin hän
alkaa syyttämään ja moittimaan niitä fariseuksiksi ja vähäuskoisiksi jne.
joiden kautta ei tapahdu voimallisia tekoja. 1 Kor
12: Toki
Raamatulliseen uskoon ja julistukseen kuuluu myös ihmeet ja tunnusteot,
mutta Raamatullinen usko ei sano eikä opeta, että uskova voi olla
synnitön. Sekin tulee muistaa, ettei kaikilla uskovilla ole parantamisen
armolahjaa, eikä kaikkien uskovien kautta tapahdu voimallisia tekoja.
Jumalan sanan opetuksen mukaan me saamme pyrkiä pääsemään osallisiksi
Jumalan armolahjoista sen kuitenkin muistaen, että kaikille ei anneta
voimallisen tekojen armolahjoja, vaikka sitä kuinka pyytäisi ja rukoilisi.
Luuk
7: Tässä
kohden on hyvä muistaa se, että Herran Jeesuksen mukaan Johannes Kastaja
oli suurin vaimoista syntyneiden joukossa. Johannes Kastaja ei tehnyt
yhtään ihmetekoa. Hän ei parantanut sairaita eikä tehnyt yhtään
voimallista ihmetekoa. Mikä sai Jeesuksen sanomaan Johannes Kastajan
olevan suurin vaimoista syntyneiden keskuudessa? Raamatun
opetuksen mukaan Johannes Kastajan tehtävä oli kertoa Jeesuksesta sekä
sanoa Hänen olevan Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin. Itse
koen Jeesuksen tarkoittaneen sitä, että kaikkein suurinta mitä uskova voi
tehdä on kertoa Jumalan rakkauden evankeliumia Jeesuksesta. Tämä
tarkoittaa sitä, että jokainen uskova kykenee tekemään Pyhässä Hengessä
kaikkein suurimman uskon teon, joka on evankeliumin kertominen Herrasta
Jeesuksesta. Jumalan armo on ihmeellinen, sillä armolahjat kuten
terveeksitekemisen lahjat ja voimallisten tekojen lahjat eivät mittaa
uskon suuruuden tekoja, vaan evankeliumin kertominen ja jokainen voi yltää
tähän. Suurimman uskon teon rima on asetettu sellaiseksi, että jokainen
uskova kykenee suoriutumaan siitä Pyhän Hengen voiman kautta. Eräs
eksytyksen muoto on sellainen, missä eksyttäjä voi sanoa, ettei kukaan
uskova ole oikeasti uskossa, jos hän on langennut elämään synnissä, eikä
ole tehnyt siitä parannusta. Ilm 2: 19 Minä tiedän sinun tekosi ja
rakkautesi ja uskosi ja palveluksesi ja kärsivällisyytesi ja että sinun
viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset. 20 Mutta se minulla on sinua
vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään
profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan
haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua. 21 Ja minä olen antanut
hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä
luopua haureudestaan. 22 Katso, minä syöksen hänet
tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen
suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa; Meidän
uskovien tulee aina muistaa se, että parannuksen tekeminen voi olla myös
joissakin tapauksissa prosessi, jossa parannusta tehdään tietyssä
aikataulussa. Uskova voi langeta tekemään syntiä ja hän on edelleen
uskossa, vaikka ei olisi vielä päässyt tekemään asiassa parannusta, vaan
on parannuksen prosessissa, mutta prosessi on kesken, eikä synnistä ole
vielä vapauduttu. Toki parannuksen prosessin tulee johtaa parannukseen,
eikä kukaan voi elää vuosikausia synnissä sanoen olevansa parannuksen
prosessissa, sillä tällainen toiminta osoittaa kyseessä olevan synnin
himon ruokkimista ja synnissä elämistä, jossa ei ole halua todelliseen
parannukseen. Jumala on ainoa, joka näkee uskovan sydämen tilan ja tietää
sen kuka on tosissaan tekemässä parannusta ja kuka rakastaa syntiä ja
haluaa elää synnissä. Jumala on sydänten tuntija ja sydämen aivoitusten
tuomitsija. Koska Jumala antaa aikaa parannuksen tekemiseen, niin silloin
myös meidän uskovien on annettava toinen toisillemme aikaa parannuksen
tekoon luottaen siihen, että Jumala armahtaa ja vapauttaa uskovan synnistä
parannuksen tekemisen prosessin kautta sekä tuomitsee sellaisen, joka
väärinkäyttää Jumalan armoa ja parannusta.
Raamatun sanan tunteminen Pyhässä Hengessä auttaa meitä olemaan Jumalalle
kuuliaisia sekä auttaa ettemme ole helposti eksytettävissä. Täydellisiä
meistä ei tule, mutta terveen ja Raamatullisen uskon kasvun kautta meitä
ei ole helppoa eksyttää. Raamatullisen evankeliumin tuntomerkkejä: Room 3: 10 niinkuin kirjoitettu on:
"Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, 11 ei ole ketään
ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; 12 kaikki ovat poikenneet
pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä,
mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. 13 Heidän kurkkunsa on avoin
hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa
alla; 14 heidän suunsa on täynnä
kirousta ja katkeruutta. 15 Heidän jalkansa ovat nopeat
vuodattamaan verta, 16 hävitys ja kurjuus on
heidän teillänsä, 17 ja rauhan tietä he eivät
tunne. 18 Ei ole Jumalan pelko heidän
silmäinsä edessä." 19 ¶ Mutta me tiedämme, että
kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu
tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; 20 sentähden, ettei mikään
liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta
tulee synnin tunto. 21 Mutta nyt Jumalan
vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman
lakia, 22 se Jumalan vanhurskaus,
joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka
uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. 23 Sillä kaikki ovat syntiä
tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla 24 ja saavat lahjaksi
vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa
Jeesuksessa, 25 jonka Jumala on asettanut
armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa
vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit 26 jumalallisessa
kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä,
että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko
Jeesukseen. Raamattu
opettaa, että kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan
kirkkautta vailla. Se tarkoittaa sitä, että kukaan ihminen ei voi omien
inhimillisten hyvien tekojen kautta pelastua Jumalan valtakuntaan. Raamatun
opetuksen mukaan ihmisen tulee tehdä parannus (metanoeo - katua,
muuttaa mielensä ja ajatella toisin ja uudella tavalla) synneistä ja
uskoa Herraan Jeesukseen. Ihminen saa pelastuksen lahjaksi Herran
Jeesuksen sovitustyön tähden (Jeesuksen synnitön elämä, kuolema, veri
ja ylösnousemus). Kun ihminen Jumalan armosta uskoo Herraan
Jeesukseen, niin Jumala lukee ihmisen hyväksi Herran Jeesuksen ansiot.
Näin Herra Jeesus on Välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Ihminen saa
syntinsä anteeksi Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen, ei
omien inhimillisten tekojensa tähden. Todellinen
ja Raamatullinen evankeliumi kertoo ihmisen pelastuvan vain ja ainoastaan
tekemällä parannuksen ja uskomalla Herraan Jeesukseen. Millään muulla
tavalla Herran Jeesuksen veri ei lunasta eikä anna syntejä anteeksi
ihmisille. Pelastus ja lunastus Herran Jeesuksen veressä on Jumalan lahja,
joka tulee vastaanottaa uskon kautta Herraan Jeesukseen. 1 Kor
1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen
joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Herran
Jeesuksen ristin kuoleman kautta Hän nousi kuolleista Isän oikealle
puolelle. Risti ei julista pelkästään kuolemaa, vaan elämää kuoleman
kautta. Herran Jeesuksen ristin kautta tulee syntien anteeksiantamus,
jokaiselle, joka uskoo Häneen. Herran Jeesuksen ristintyön kautta ja
perusteella on mahdollisuus hylätä syntejä sekä elää Jumalan tahdon
mukaista elämää. Herran
Jeesuksen rististä tulee näin voima, jonka kautta ja perusteella uskova
voi ojentautua uskossa Raamatun sanan totuuden mukaisesti. Herran
Jeesuksen risti on näin kaiken perusta ja kaiken keskipiste, siksi
apostolit julistivat ristiinnaulittua ja ylösnoussutta Herraa Jeesusta. Ef
5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja
antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi
tuoksuksi". Herran
Jeesuksen uhri, Golgatan ristillä, veren vuodatus ja kuolema syntien
anteeksisaamiseksi on Jumalalle suloinen tuoksu. Tämän uhrin perusteella
Herraan Jeesukseen uskoen ihminen saa syntinsä anteeksi, jonka seurauksena
Jumala katsoo uskovaa ihmistä Herran Jeesuksen hyvyyden läpi ja kautta.
Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalan hyvyyden mittapuu on täytetty Herrassa
Jeesuksessa ja uskovan hyväksi luetaan Herran Jeesuksen hyvyys. Jumala
katsoo uskovia Herran Jeesuksen hyvyyden kautta, koska ihmisen
inhimillinen hyvyys ei riitä pelastukseen, eikä Jumalan valtakuntaan
sisälle pääsemiseen.
Petri Paavola 6.2.2016
Lähteet:
|