|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Opettaako SaulusMedia harhaoppia osa 4 Jeesuksen täysi Jumaluus Minulla on ollut monenlaisia kiireitä ja niistä johtuen olen vasta nyt ehtinyt kirjoittamaan opettaako SaulusMedia harhaoppia osa 4. Käsittelen Länsi-Päijänteen seurakunnan saarnaajan Juhana Lehmuskosken opetuspuhetta: Onko Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi Jeesus? Tässä puheessaan Juhana viittaa minuun ja minun opetuksiini, johon annan vastineen kirjoittamalla ja nyt olen edennyt osaan 4 (lisäosia on tulossa kun ehdin niitä kirjoittamaan). Olen kokenut sydämessäni tämän Juhanan opetukseen vastaamisen olevan todella tärkeätä, koska käsittelemme Raamatun ydintotuuksia ja mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa. Näissä vastauksissani voi tulla saman asian toistoakin, mutta se johtuu siitä, että Juhanan puheessakin on tiettyä saman toistamista. Saman toistaminen ei ole kuitenkaan huono asia, sillä toistamisen kautta voimme myös oppia paremmin ja syvällisemmin ilmaisemaan sen miten ymmärrämme Jumalan sanan opetusta. Tarkoitukseni ei ole hyökätä Juhanaa vastaan tai lyödä häntä, vaan pyrkiä tuomaan esille sen mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa. Rakastan Juhanaa lähimmäisenäni ja uskon veljenäni ja aion käsitellä häntä ja hänen ajatuksiaan sävyisyyden Hengessä etsien ja tutkien sitä mikä on Raamatun sanan totuus. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera. Juhana Lehmuskoski: "Nyt kun tällainen oppi on kehitelty niin siihen saumattomasti liittyy se ajatus, että Jeesuksella ei voi nyt enää olla ruumista taivaassa. ..... Jeesus ylösnoustessaan sai kirkastetun ruumiin. Me tiedämme että kun Hän lähti sinne Isän luokse taivaaseen, niin Hän lähti siinä ruumiissaan ei se pudonnut mihinkään ei se jäänyt tänne maan päälle. Mutta tämän opin kannattajat sanovat, että sitten kun Hän saapui sinne perille, niin se ruumis oli jonnekin hävinnyt. Tämähän tietysti johtuu siitä, sitten että kun Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat kaikki Jeesus niin heidän pitää olla tarpeeksi samanlaisia tarpeeksi identtisiä." Kun tutkimme Raamatun ja Herran Jeesuksen omaa ilmoitusta, niin se vastaa meille siihen kysymykseen menikö Jeesus taivaaseen Isänsä luokse Jumala-ihmisenä vai Jumalana ilman ihmisyyttä:
Joh 17: Joh 17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut luonasi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun rinnallasi, ennen kuin maailma oli olemassa." Raamattu Kansalle John 17:5 Now, Father, glorify Me together with Yourself, with the glory which I had with You before the world came to be.” Tree of Life (TLV) Translation of the Bible - The Messianic Jewish Family Bible Society Herra Jeesus pyysi Isäänsä kirkastamaan Hänet (Jeesuksen) Isänsä luona, sillä kirkkaudella, joka Hänellä (Jeesuksella) oli Isänsä luona ennen kuin maailma oli olemassa. Jos haluamme uskoa sen mitä Raamattu opettaa, niin silloin uskomme ja ymmärrämme, että ennen maailman luomista, ennen kuin maailma olikaan, niin Jeesus ei tullut vielä ihmiseksi, eikä Jeesuksella ollut vielä kirkastettua ihmisruumista, mutta Jeesus oli täysi ja tosi Jumala Isänsä luona ennen kuin maailma luotiin. Kun Herra Jeesus sanoi palaavansa Isänsä luokse siihen kirkkauteen mikä Hänellä oli ennen maailman luomista, niin se tarkoittaa sitä Jumalan kirkkautta, joka Jeesuksella oli Isänsä luona, jossa Jeesuksella ei ollut minkäänlaista ihmisyyttä, ei ihmisruumista, ei kirkastettua ihmisruumista. Joh 17:5 Raamatunkohdan opetus kertoo meille selvästi sen, että Jeesus ei palaa Isänsä luokse Jumala-ihmisenä, vaan Jumalana ilman ihmisyyttä. Apt 2: Raamatusta näemme sen, että Jeesus nousi ruumiillisesti ylös kuolleista kirkastetussa ruumiissa. Kun Herra Jeesus nousi ruumiillisesti kuolleista kirkastetussa ruumiissa, niin Häntä ei heti otettu ylös kirkkauteen Isänsä luokse, vaan Jeesus ilmestyi neljänkymmenen päivän aikana opetuslapsilleen kirkastetussa ruumiissa: Apt 1:3 ja joille hän myös kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta osoitti elävänsä, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta. Kun Herra Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen neljänkymmenen päivän aikana kirkastetussa ihmisruumiissa, niin sen jälkeen Isä otti Hänet ylös taivaaseen: Mark 16:19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle. 1 Tim 3:16 Tunnustetusti suuri on jumalanpelon salaisuus: Jumala on ilmestynyt lihassa (θεος εφανερωθη εν σαρκι), vanhurskaaksi julistettu Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanoiden keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen. STLK 2017 Joh 17: Herran Jeesuksen taivaaseen ottaminen tapahtui neljänkymmenen päivän jälkeen siitä kun Isä nosti Hänet kuolleista. Joh 17:5 Raamatun sanan opetuksen mukaan Jeesuksen takaisin meneminen Isänsä luokse siihen kirkkauteen mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan todistaa Jeesuksen palanneen Isänsä luokse Jumalana ilman ihmisyyttä. Hebr 2: Jumalan Kansan Raamattu kääntää Hebr 2:7,9 jakeet oikein alkutekstin mukaisesti käyttäen sanaa alemmaksi. Hebr 2:7,9 jakeissa oleva kreikankielen sana elattoo tarkoittaa tehdä vähäisemmäksi, tehdä alemmaksi. Hebr 2:7,9:ssa Raamattu sanoo viitaten Isä Jumalaan, että Isä teki Jeesuksen enkeleitä alemmaksi. Tämä enkeleitä alemmaksi asettaminen on liitetty siihen kun Jeesus ihmisenä (ja Jumalana) maistoi kuolemaa (kuoli syntien anteeksisaamiseksi). Hebr 2:7.9 Raamatun kohta opettaa ja kertoo samaa kuin Joh 17:5. Herra Jeesus tuli enkeleitä alemmaksi, eli ihmiseksi vain vähäksi aikaa, ei iankaikkisesti. Kaikki Raamatun kohdat, jotka puhuvat Ihmisen Pojasta, Jeesuksesta iankaikkisena Ylimmäisenä Pappina jne. jotka puhuvat Jeesuksen ihmisyydestä tulisi ymmärtää siten, että ne liittyvät siihen tehtävään, joka Jeesuksella oli maan päällä lihanruumissa. Jeesuksen ollessa ihmisenä Jumalan kirkkaudessa maan päällä ja Hänen sovittaessaan syntimme ristinpuulla, niin Hänen suorittama tehtävä ihmisyyden kautta jää voimaan iankaikkisesti ja siksi Raamattu puhuu Ihmisen Pojasta tai Jeesuksesta Ylimmäisenä Pappina jne. Mutta ne eivät opeta Jeesuksen, Jumalan jääneen iankaikkisesti Jumala-ihmiseksi, koska Hän palasi takaisin siihen Jumalan kirkkauteen, mikä Hänellä oli ennen kuin maailma olikaan. Silloin Hänessä ei ollut minkäänlaista ihmisyyttä, sillä ennen kuin maailma olikaan niin Jeesus oli Jumala ja Jumalan Poika Jumalan kirkkaudessa. Kun Raamattu sanoo ettei Jeesuksen ruumis ole näkevä katoavaisuutta, niin on todella tärkeätä ymmärtää se mitä Raamattu opettaa ja tarkoittaa tällä. Psa 16:10 Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa (שׁחת - shachath). Psa 16:10 Sinä et hylkää sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi [ruumiin] maatua (שׁחת - shachath). Jumalan Kansan Raamattu Jumalan Kansan Raamattu kääntää Psa 16:10:ssa hepreankielen sanan שׁחת sanalla maatua. Hepreankielen sana שׁחת tarkoittaa tuho, turmeltuminen, hauta, kuoppa. Miksi Jumalan Kansan Raamattu käännös kääntää שׁחת sanan tarkoittamaan maatumista? Se johtuu siitä, koska UT:n kreikankieli käyttää sanaa diafthora (tuho, turmelus, maatuminen) kun se puhuu siitä ettei Jeesuksen ruumis ole näkevä katoavaisuutta, joka tarkoittaa ettei Hänen ruumiinsa ole näkevä maatumista: Ac 2:27 (Bysantin teksti) οτι ουκ εγκαταλειψεις την ψυχην μου εις αδου ουδε δωσεις τον οσιον σου ιδειν διαφθοραν Ac 2:31 (Bysantin teksti) προιδων ελαλησεν περι της αναστασεως του χριστου οτι ου κατελειφθη η ψυχη αυτου εις αδου ουδε η σαρξ αυτου ειδεν διαφθοραν Ac 13:34 (Bysantin teksti) οτι δε ανεστησεν αυτον εκ νεκρων μηκετι μελλοντα υποστρεφειν εις διαφθοραν ουτως ειρηκεν οτι δωσω υμιν τα οσια δαυιδ τα πιστα Ac 13:35 (Bysantin teksti) διο και εν ετερω λεγει ου δωσεις τον οσιον σου ιδειν διαφθοραν Ac 13:36 (Bysantin teksti) δαυιδ μεν γαρ ιδια γενεα υπηρετησας τη του θεου βουλη εκοιμηθη και προσετεθη προς τους πατερας αυτου και ειδεν διαφθοραν Ac 13:37 (Bysantin teksti) ον δε ο θεος ηγειρεν ουκ ειδεν διαφθοραν Apt 2: Raamattu Kansalle, Aapeli Saarisalo ja Jumalan Kansan Raamattu kääntävät UT:n kreikankielen alkutekstin mukaisesti sanoen ettei Jeesuksen ruumis nähnyt maatumista, koska Hän nousi ruumiillisesti ylös kuolleista kirkastetussa ruumiissa. Kun joissakin Raamatunkäännöksissä sanotaan, että Jeesuksen ruumis ei ole näkevä katoavaisuutta, niin se tarkoittaa ettei Hänen ruumiinsa maatunut maahan. Raamatussa Jeesus itse todistaa sen kuinka Hän tulee menemään Isänsä luokse taivaaseen samassa tilassa missä Hän oli ennen kuin maailma luotiin, jolloin Jeesus oli Jumala (Jumalan kirkkaudessa) ilman minkäänlaista ihmisyyttä. Sitä on turhaa spekuloida mitä Jeesuksen ihmisruumiille tapahtui, kun Hän meni Isänsä luokse taivaaseen Jumalana ilman ihmisyyttä. Ihan yhtä turhaa on spekuloida sitä miten Jumala loi käytännössä kaikkine yksityiskohtineen taivaat ja maan ja kaikki mitä niissä on. Et pysty ymmärtämään sitä miten kaikki on yksityiskohtineen käytännössä luotu, mutta voit uskoa sen tapahtuneen. Se ettet ymmärrä luomisen yksityiskohtien käytännön toteuttamista ei kuitenkaan estä sinua uskomaan siihen, että Jumala loi taivaat ja maan kaiken mitä niissä on. Samoin, jos uskot siihen mitä Messias Jeesus itse sanoi ja minkä Hebr 2:7,9 vahvistaa, että Jeesus oli vain vähän aikaa ihminen, niin siitä huolimatta voit uskoa siihen, että Hän palasi Isänsä luokse Jumalana ilman ihmisyyttä, minä ainakin voin uskoa ja uskon. Jumalan sama olemus. Lähes kaikki uskovat erilaisissa uskonsuunnissa ja ryhmittymissä ja niiden ulkopuolella olevat uskovaiset ihmiset ymmärtävät ja uskovat Jumalan olevan samaa olemusta. Isän luona Jumalan taivaassa Jeesus ei voi olla enää ihminen, koska silloin Isä ja Jeesus eivät olisi enää samaa Jumaluuden olemusta, jos Jeesus on iankaikkinen Jumala-ihminen ja Isä on iankaikkinen Henki. Ihmisolemus erottaisi Heidän olemuksensa toisistaan, sillä jos Jeesus olisi iankaikkisesti Jumala-ihminen ja Isän Jumaluudessa ei ole ihmisyyttä, niin He eivät olisi enää samaa Jumaluuden olemusta, jos toisella olisi ihmisyys Jumaluudessa, mutta toisella ei ole. Koska oppi Jeesuksen iankaikkisesta ihmisyydestä on järkeisoppi, niin siksi se ajautuu edellä mainittuun ristiriitaan, sillä Jumalan sama olemus ei voi olla yhtä aikaa totta, jos toinen on iankaikkinen Henki ja Jumala ja toinen on iankaikkinen Henki ja Jumala-ihminen. Jos Jeesus olisi jäänyt iankaikkisesti Jumala-ihmiseksi, niin silloin Jumaluudessa olisi tapahtunut olemuksen muutos, eikä Jumala olisi enää samaa olemusta iankaikkisena Henkenä, iankaikkisena Jumalana, koska Jumala (Jeesus) olisi muuttunut iankaikkisesti Jumala-ihmiseksi, mutta Isän ja Pyhän Hengen olemus on iankaikkinen Henki, iankaikkinen Jumala ilman minkäänlaista ihmisyyttä. Oppi Jeesuksen iankaikkisesta ihmisyydestä ei voi olla totta, koska Jumalan olemuksen tulee olla iankaikkisesti sama ja se on silloin sitä kun Jeesus palaa Isänsä luokse Jumalana ilman ihmisyyttä. Messias Jeesus tuli vähäksi aikaa ihmiseksi, eli Jumaluuden olemuksessa on tapahtunut vähäksi aikaa olemuksen muutos kun Jumala tuli ihmiseksi, mutta se oli tilapäistä, vain vähäksi ajaksi, jonka jälkeen Jeesus palaa takaisin Jumaluuteen ilman ihmisyyttä. Jumala pysyy samana ollen samaa olemusta, eikä muutu iankaikkisesti olemukseltaan, ei tahdoltaan, eikä Jumaluudessaan. Juhana Lehmuskoski sanoi puheessaan, että tämä Jeesuksen ruumiin kieltäminen tänä päivänä, Hänen haavojensa olemassaolon kieltäminen, kokonaisen ihmisyyden kieltäminen tämä lähtee alunperin gnostilaisesta uskonnosta. Minähän en kiellä Jeesuksen, eli Jumalan tulemista lihaan (ihmiseksi), en kiellä Jeesuksen ihmisyyttä, enkä Hänen haavojensa todellisuutta. Juhana sanoi puheessa kuinka gnostilaisuus antoi vaikutteita Jeesus yksin opille (en ole koskaan uskonut ja opettanut Jeesus yksin oppia) ja niin uskotaan Jeesuksen luopuneen ihmisyydestään ja ruumistaan, että Hän olisi tänä päivänä Henki olento. Minä uskon sen minkä Raamattu sanoo, että Jeesus tehtiin vähäksi aikaa enkeleitä alemmaksi (tehtiin vain vähäksi aikaa ihmiseksi), ja kuinka Hän palasi Isänsä luokse Jumalana ilman ihmisyyttä. Minun näkemykselläni ei ole mitään tekemistä Jeesus yksin opin tai gnostilaisuuden kanssa, sillä perustan näkemykseni Raamatun sanan opetukseen mm. Joh 17:5, Hebr 2:7;9. Messias Jeesus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti, eli Hän on iankaikkinen Henki, iankaikkinen Jumala, joka oli vähän aikaa enkeleitä alempi, tuli vähäksi aikaa ihmiseksi. Kun Juhana puhui gnostilaisuudesta, niin itse asiassa oppi johon Juhana itse uskoo on hyvin samanlainen kuin gnostilainen oppi. Juhana uskoo kirkolliseen opetukseen, joka sanoo Isän synnyttäneen Jeesuksen iankaikkisuudessa, Pojan lähteneen Isästä, valo valosta jne. Raamattu ei opeta Isä Jumalan synnyttäneen Jeesusta iankaikkisesti, koska Raamattu ei opeta Jumala synnyttää Jumalan oppia, sillä se on pakanuutta ja väärää opetusta. Ps 2:7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin (hepreaksi jalad - synnyttää, tuoda esiin). Apt 13: Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa! Apostolien tekojen 13 luku kertoo meille Psalmi 2:7 merkityksen. Psalmi 2:7 ei opeta Jeesuksen Isästä dyntymistä, niin kuin perinne väärin opettaa. Apt 13:32-34 sanoo, että Psalmi 2 (2:7) tarkoittaa sitä kun Isä herätti (nosti) Jeesuksen kuolleista, joka on sanottu kahdesti jakeissa 32 ja 33. Raamattu opettaa Isän nostaneen Jeesuksen kuolleista ja sillä tavalla Jeesus tuli esille kuolleista asettuen Isänsä oikealle puolelle. Raamattu ei todellakaan opeta Jumala synnyttää Jumalan oppia, joka on pakanallinen oppi. Katolisen kirkon opetus liittyen Kristuksen kaksiluonto-oppiin, että Jeesus olisi saanut Isältä Jumaluuden syntymällä iankaikkisuudessa Isä Jumalasta ei ole Raamatun opetus. Raamatun opetuksen mukaan (Hebr 9:14) Jeesus on iankaikkinen Henki (iankaikkinen Jumala), joka tarkoittaa sitä ettei iankaikkisella Jumalalla ole syntymisen ajankohtaa iankaikkisuudessa, koska Hän on ollut olemassa iankaikkisesti. Jeesuksen Jumaluus perustuu siihen, että Hän on ollut iankaikkisesti olemassa. Kirkollinen perinne opettaa myös väärin Sananlaskut 8:25 kohdasta sanoen sen opettavan Jeesuksen syntymistä Isästä iankaikkisuudessa. Tämä väärä tulkinta perustuu väärään kääntämiseen, joka näkyy aika monissa käännöksissä, mutta useampi juutalaisten hepreasta englantiin kääntämä käännös kääntää San 8:25 oikein, niin kuin se kuuluukin kääntää. San 8:25 Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, Pro 8:25
Before the mountains were settled, before the hills was I
BROUGHT FORTH; Jewish Publication Society Bible Nuo kaikki neljä
englanninkielistä Raamatunkäännöstä San 8:25:sta ovat
juutalaisten hepreasta englantiin kääntämiä ja kaikki ne
kääntävät khul sanan tarkoittamaan tuoda esiin, ei syntyä.
Alkutekstissä San 8:25 on sana khul, joka San 8:25 kohdassa
on pulal verbivartalossa, jossa se merkitsee tuoda esiin tai
tulla esiin. Tämän takia nuo kaikki neljä juutalaisten
kääntämää Raamatunkäännöstä käyttävät sanoja BROUGHT FORTH,
ei syntyä. Tämä on Raamatun sanan totuuden todistus tästä
asiasta, eli on tullut esiin on tuotu esiin. Kun olen keskustellut Juhana Lehmuskosken kanssa, niin hän uskoo Jumalasta syntyy Jumala oppiin (Jeesus syntyi iankaikkisuudessa Isästä), joka muistuttaa gonstilaista jumalasta syntyy jumala oppia. Gnostilaisuus opettaa: "Isää
ympäröi valoisa henkinen vesi. Hän katsoi veteen ja näki
peilikuvansa. Hänen heijastuksestaan tuli Barbelo, Äiti,
hänen naispuolinen vastineensa. Barbeloa kutsuttiin myös
nimellä "Pronoia", "Ennakkoajatus", koska hän oli Isän
ensimmäinen ajatus. Katolisen kirkon uskontunnustuksen mukaan Jeesus on saanut Jumaluuden Isän luonnosta ennen aikojen alkua Isästä syntymisen kautta. Tämä on kuin suoraan gnostilaista oppia, jonka mukaan jumala synnyttää jumalan ja tämän Jumalan syntymisen kautta syntyvä jumaluus saa jumaluutensa, eli tulee jumalaksi. Nikean kirkolliskokous (katolisen kirkon julistus) sanoo Jeesuksen syntyneen Isästä ennen aikojen alkua, Jumala Jumalasta, valo valosta. Gnostilaisen opin mukaan Barbelo tuli Isästä raskaaksi ja synnytti valonkipinän, joka oli samanlainen kuin Isän valo, joka oli Poika, jota kutsuttiin myös Kristukseksi. Nikean kirkolliskokouksen julistus ei opeta suoraan gnostilaisuutta, koska gnostilaisuus opettaa naispuolisen Jumaluuden tulleen Isästä raskaaksi ja synnyttäneen Pojan, Kristuksen. Nikean kirkolliskokous opettaa kuitenkin Jumala synnyttää Jumalan oppia ja Valosta tulee Valo oppia, jonka alkuperä ei ole Raamatussa, vaan pakanuudessa ja muun muassa gnostilaisuudessa. En väitä Juhanan opettavan gnostilaista Jumala synnyttää Jumala oppia, koska sitä hän ei opeta, mutta se miten hän uskoo Isän synnyttäneen Jeesuksen iankaikkisuudessa muistuttaa gnostilaista Jumalasta syntyy Jumala oppia. Kun Juhana puhui gnostilaisesta vaikutuksesta, niin katolisen kirkon opettama oppi Jumalasta, johon Juhanakin osittain uskoo muistuttaa monessa kohdassa (ei jokaisessa kohdassa) gnostilaista jumala synnyttää jumalan oppia. Juhana varmastikin perustaa oman oppinsa kirkon perinteeseen ja väärään Raamatun tulkintaan, mutta kun kovasti hutkii ja syyttää toista, niin joskus voi käydä niin, että siitä mistä toista syyttää, niin siihen tai senkaltaiseen voi olla itse osallisena ymmärtämättä sitä itse. Juhana Lehmuskoski sanoi puheessaan muun muassa näin: "Eräs tämän opin kannattaja erehtyy useampaan kertaan sanomaan ja muutamakin heistä sanoin näin, että kun Jeesus lähti täältä niin Hän palasi täyteen Jumaluuteen. Tartuin tähän sanontaan ja kysyin että minkälainen Jumaluus Hänellä oli täällä maan päällä. Nämä henkilöt vähän närkästyivät ja sanoivat, että ala pikkuasioihin takerru, kyllä se oli täysi Jumaluus täällä maan päälläkin. Sitten kysyin minkä takia te sanotte, että useamman kerran, että Jeesus palasi täyteen Jumaluuteen ikään kuin se ruumiin olemassaolo olisi jotenkin turmellut tai vähentänyt Jeesuksen Jumaluutta no, en sitten enää sen jälkeen saanut siihen enää vastausta." Jos Juhana olisi katsonut SaulusMedian Youtube- kanavalta Raamatun opetus Jeesuksen ihmiseksi tulemisesta videon, niin hän olisi huomannut videon lopputekstin, jossa olisi ollut Juhanallekin vastaus siihen mitä tarkoitin kun Jeesus palaa täyteen Jumaluuteen. Jos kuuntelee kokonaan puheeni tästä aiheesta sekä sen ensimmäisen osan lopputekstin, niin siinä lopputekstissä selvensin sanomaani ja opetustani näin: "Kun videolla sanotaan, että Jeesus palasi takaisin täyteen Jumaluuteen palatessaan Isänsä luokse, niin Jeesus on ollut aina iankaikkisesti täysi ja tosi Jumala, myös ihmisenä maan päällä eläessään. Kun Jeesus palasi takaisin Jumaluuteen, niin sillä tarkoitetaan, että Jeesus palasi takaisin Isänsä luokse ilman ihmisyyttä, mutta Jeesus on aina ja iankaikkisesti Jumala." Minä en ole sanonut Juhanalle, että älä pikkuasioihin takerru jne. Minä olen tuonut esille, että Jeesus oli maan päällä tosi Jumala, Jumala Jumalan kirkkaudessaan myös ihmisenä.
Hebr 2: Ei Jeesuksen ruumiin olemassaolo turmellut tai vähentänyt Jeesuksen Jumaluutta, koska Hän on aina ollut olemassa oleva Jumala Jumalan kirkkaudessaan myös maan päällä ihmisenä vaeltaessaan. Heprealaiskirjeen kirjoittaja (Hebr 2:7,9) sanoo Isän tehneen Jeesuksen vähäksi aikaa enkeleitä alemmaksi, joka ei vie pois Jeesuksen täyttä Jumaluutta, mutta enkeleitä alemmaksi tekeminen tarkoittaa osallisuutta ihmisluontoon ja ihmiseksi tulemista, joka tarkoittaa Jeesuksen tulleen ihmiseksi vain vähäksi aikaa ei iankaikkisesti. Tuon vielä lyhyesti esille, että Jeesus yksin opin yhdistäminen minuun sekä sitä kautta gnostilainen vaikutus oli todella iso hutilaukaus Juhanalta. Sitä voi vain arvella ja ihmetellä, että miksi jollakin ihmisellä on tarve yhdistää lähimmäisensä asioihin, joihin häntä ei voi eikä saisi yhdistää. Saamme kiittää ja ylistää Isä Jumalaa, että Jeesus tehtiin vähäksi aikaa ihmiseksi, kun Hän ihmisenä vuodatti verensä ja kuoli ristillä syntien anteeksisaamiseksi.
Osa 1:
Osa 2:
Osa 3:
Petri Paavola 18.1.202 23
Lähteet:
|
|