|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Onko uskova yhtä aikaa pyhä ja syntinen? Sain yhteydenoton Facebookin yksityisviestin kautta, jossa oli linkki saarnaan. Minuun yhteyttä ottanut uskova kirjoitti viestiin, että kuuntele! Outo oppi? Minua epäilyttää tällainen. Kun klikkasin linkin auki, niin Youtubesta avautui Oulun vapaaseurakunnan YouTube kanava ja saarnan aiheena oli pyhä vai syntinen? Pyhä vai syntinen saarnan puhui Vesa Holappa Oulun vapaaseurakunnasta. Saan paljon yhteydenottoja, enkä millään ehdi lukemaan, katsomaan ja tutkimaan kaikkea sitä mitä minulle lähetetään. Tällä kertaa mielenkiintoni heräsi nähdessäni saarnan aiheen: Pyhä vai syntinen? Olen pitänyt tästä aiheesta ainakin yhden Raamattutunnin sekä kirjoittanut aiheesta kerran sekä maininnut tästä useamman kerran. Syy miksi koin sydämessäni, että minun tulee kirjoittaa tämä kirjoitus ja käydä läpi Vesa Holapan pitämä saarna, johtuu siitä, että hänen pitämänsä saarna oli Raamatun sanan totuuden vastainen sekä todella vakava väärä oppi. Kirjoitukseni tarkoitus ei ole käydä henkilöön kiinni, eikä se että olisin muita parempi uskova, vaan katsoa ja tutkia sitä mikä on totuus ja mitä Jumalan sana opettaa tästä aiheesta. Jokainen opetus, joka vääristää synti ja syntisyys käsitteen on vakava väärä oppi, joka johdattaa ihmisiä pois totuudesta petoksen tielle. Pyrin kirjoittamaan tästä aiheesta kiihkottomasti, lähimmäisiäni kunnioittaen, mutta pysyen ja pitäen kiinni Jumalan sanan totuudesta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Uusi identiteetti Kristuksessa
Holappa aloitti saarnansa tuomalla esiin uuden luomuksen ja
uskovan identiteetin Kristuksessa, kuinka uskovat ovat pyhiä, mutta eivät ole
syntisiä kun he ovat Kristuksessa. Samoin Holappa sanoi, että olemme
kuulleet sanonnan, me olemme armahdettuja syntisiä, jota ei Holapan mukaan
kuitenkaan löydy Raamatusta. Holappa myös sanoi, että Raamattu ei opeta
Jumalaan uskovien ihmisten olevan syntisiä, vaan aina Raamatussa uskovia
kutsutaan pyhiksi. Holappa sanoi ettei Raamatussa sanota uskovien olevan
yhtä aikaa pyhiä ja syntisiä. Holappa sanoi myös, että uskovat ovat pyhiä,
mutta voivat silti tehdä syntiä.
Kuunnellessani ja katsoessani Holapan saarnaa, niin koin kuinka hänellä oli aito ja vilpitön
halu etsiä totuutta ja löytää totuus. Vilpittömyys ja aito halu löytää
totuus ei aina tarkoita sitä, että löydämme sen mikä on totuus, vaikka
vilpittömyys onkin tärkeä asia etsiessämme totuutta. Järjenpäätelmien
seuraaminen ja niiden pukeminen uskoksi ja totuudeksi on sellainen vaara,
joka vaanii jokaista uskovaa ihmistä. Vilpittömyydessäkin järjenpäätelmät
voivat eksyttää meitä pois totuudesta. Olen itse saanut huomata kuinka olen
monta kertaa uskon elämäni aikana kompastunut tai olen ollut
kompastumaisillani järjenpäätelmiin, jotka vievät pois totuudesta.
Järjenpäätelmät ovat lihallisuutta, sielullisuutta, joka ammentaa voimansa
riivaajien viisaudesta (Jaak 3:15).
Järjenpäätelmät ja sielullisuus toimivat siten, että se
valikoi itselleen sellaisia Raamatunkohtia, jotka ikään kuin näyttävät
sopivan siihen oppiin, johon lihallinen mielemme haluaa uskoa. Kun tällaista
valikointia tapahtuu, niin se jättää pois sellaiset Raamatunkohdat, jotka
ovat sitä vastaan mihin tahdomme uskoa. Silloin kun tällaista valikointia
tapahtuu, niin ihminen tukeutuu vain sellaisiin kohtiin, jotka sopivat hänen
oppiinsa, mutta hän ei halua nähdä sellaisia kohtia, jotka kumoavat hänen
oppinsa. Raamatun sanan totuuden ilmoitusta tulee aina ymmärtää koko
ilmoituksen kautta, jolloin ristiriidat poistuvat, siten Raamatun opetus on
sopusoinnussa, jolloin kaikki Raamatunkohdat samasta aiheesta muodostavat
ristiriidattoman opetuksen.
Kun tutkimme Raamattua, niin näemme sieltä, että Jumalan
armosta pelastuneesta uskovasta ihmisestä tulee uusi luomus Kristuksessa,
hänestä tulee pyhä, mutta hän on yhä silti syntinen ihminen. Raamatussa ei
ole sellaista jaetta, missä lukisi samassa lauseessa tai jakeessa, että
uskova on yhtä aikaa pyhä ja syntinen, mutta Raamatussa on sellaisia kohtia
eri paikoissa, missä uskovia kutsutaan pyhiksi ja syntisiksi. Käyn näitä
myöhemmin läpi tarkasti Jumalan sanan kautta.
1 Tim 5:20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen,
että muutkin pelkäisivät.
Jaak 3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme
(ptaiomen - perusmuoto ptaio). Jos joku ei hairahdu puheessa, niin
hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
Raamattu sanoo sen monessa kohdassa, että uskova voi langeta
tekemään syntiä. Itse asiassa Raamattu sanoo, että me uskovat monessa
kohdassa hairahdumme. Jaak 3:2:ssa on sana ptaio, joka tarkoittaa
kompastua, langeta, rikkoa, hairahtua ja synti. Miksi Raamattu sanoo, että
uskova voi langeta tekemään syntiä ja voi monessa kohdassa tehdä syntiä?
Syntinen tekee syntiä. Raamatussa ei koskaan kukaan muu tee syntiä kuin
syntinen, joka tarkoittaa samaa asiaa kuin syntiinlankeemus, sillä syntiin
langenneet enkelit ja ihmiset tekevät syntiä, koska he ovat syntisiä.
Raamattu ei tunne sellaista, että joku joka ei olisi syntinen voisi silti
tehdä syntiä.
Hebr 12:4 Ette vielä ole verille asti tehneet
vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,
Vaikka Raamattu opettaa, että uskova ihminen tekee syntiä,
niin se ei tarkoita sitä, että se olisi Jumalan tahto ja meillä olisi
uskovina lupa tehdä syntiä. Se miksi Raamattu sanoo uskovan tekevän syntiä (lankeavan
tekemään syntiä) johtuu siitä että hän on syntinen. Tämä Raamatun
opetus, että uskovakin on syntinen ei tietenkään anna lupaa tehdä syntiä,
sillä se on sen tosiasian toteaminen mikä on uskovan ihmisen todellisuus
tässä maailmassa. Toki uskova on yhtä aikaa pyhä ja syntinen, ja siksi koska
hän on myös pyhä, ja Jumalan armosta pyhitetty, niin hän oppii taistelemaan
syntiä vastaan ja voittamaan syntejä.
Raamattu ei missään kohdassa puhu synnistä myönteisesti, eikä
anna uskovalle ihmiselle missään kohdassa lupaa tehdä syntiä. Synti on
sellainen asia, jota vastaan uskovan ihmisen on taisteltava aina ja
kaikkialla, koska synti rikkoo aina Jumalan tahtoa ja pyhyyttä vastaan.
Uskon kasvun kautta uskova ihminen oppii voittamaan syntejä sillä tavalla,
että uskon kasvun kautta hänen elämässään on koko ajan vähemmän syntiä.
Synnitöntä ja täydellistä uskovasta ei tule tässä maailmanajassa, mutta
hänet on kutsuttu Messias Jeesuksessa kasvamaan uskossa kohti
täydellisyyttä.
2 Kor 5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän
on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan
tullut.
Uskova on Kristuksessa uusi luomus ja vanha on kadonnut,
koska uusi on tullut vanhan tilalle. Mitä tarkoittaa vanhan katoaminen kun
ihminen Jumalan armosta uudestisyntyy ja hänestä tulee uusi luomus? Ennen
uudestisyntymistä ihminen on synnin ja saatanan orjuudessa matkalla kohti
iankaikkista kadotusta. Kun ihminen uudestisyntyy, niin hänestä tulee Pyhän
Hengen temppeli, koska Jumala tulee asumaan uskovan ihmisen sisimpään
Pyhässä Hengessä. Kun ihminen tulee uskoon, niin saatana ei ole enää hänen
isäntänsä, koska vanhan isännän tilalle on tullut uusi Isäntä, armollinen,
rakastava ja totuudellinen Raamatun Jumala. Syntisestä ihmisestä tulee uusi
luomus Kristuksessa ja näin kaikki se vanha, synnin ja saatanan orjuus
katoavat sekä uskon elämän kautta uskova oppii myös hylkäämään ja voittamaan
vanhan elämän syntejä. Asema uutena luomuksena Kristuksessa ei kuitenkaan
poista ihmisen syntisyyttä, hänen syntistä luontoaan, mutta poistaa hänen
syntinsä uskon kasvun kautta ja tietenkin myös jumalattomana tehdyt synnit
Herran Jeesuksen ristintyön kautta.
Kun ihminen tulee Jumalan armosta uskoon (tai usko tulee
häneen), niin hän saa kaikki Jumalattomana tehdyt syntinsä anteeksi ja
näin nämä vanhat (synnit) katoavat eikä niitä enää ole Jumalan
mielessä ja sydämessä. Kun ihminen sitten Jumalan armosta Pyhän Hengen voiman ja Jumalan
sanan totuuden kautta oppii uskossa kasvamaan ja siten voittamaan syntejä,
niin sillä tavalla myös se mikä on vanhaa (synti) katoaa. Tutkimme
seuraavaksi lisää Raamatusta, että uskova on yhtä aikaa pyhä ja syntinen.
Room 1:
Jaak 4:
1 Tim 1: 15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen
arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan,
joista minä olen suurin.
Raamattu opettaa siitä kuinka uskova ihminen, Jumalan armosta pelastettu
ihminen on pyhä, koska hänet pyhitetään Herrassa Jeesuksessa. Raamattu
opettaa uskovan ihmisen, joka on pyhä olevan myös syntinen ihminen.
Jaakobin kirjeen luvussa 4 ja jakeessa 8 uskovia ihmisiä kutsutaan
syntisiksi. 1 Timoteuksen kirjeen 1 luvussa Paavali sanoi olevansa
syntisistä suurin. Paavalin sanat syntisiä pelastamaan, joista minä olen
suurin tarkoittaa kreikankielen kieliopin mukaan sellaista, että kun
Paavali sanoi olevansa syntisistä suurin, niin hän tarkoitti olevansa
syntisistä suurin, sillä hetkellä kun hän kirjoitti nuo sanat. Paavali ei
kirjoittanut olleensa syntisistä suurin jumalattomuuden tilassa, vaan
uskovana, kun hän kirjoitti kirjeensä Timoteukselle ja sitä kautta
Raamattuun ja kaikkien aikojen pyhille.
Raamattu todellakin opettaa uskovan ihmisen olevan yhtä aikaa pyhä ja
syntinen. Kun tutkimme Raamatun ilmoitusta tarkemmin, niin Raamattu
käyttää uskovista sanaa pyhä monta kertaa enemmän kuin syntinen. Tämä
Raamatun painotus koskien sanoja pyhä ja syntinen liittyen uskovaan
ihmiseen kertoo meille siitä, että meidän keskipiste ja painotus tulee
olla siinä, että olemme pyhiä Herrassa Jeesuksessa ja meidät on kutsuttu
pyhään elämään taistelemaan syntiä vastaan. Raamattu tuo myös sen esille,
että uskova on syntinen ja jos emme tätä tiedosta ja ymmärrä, niin silloin
voimme eksyä synnittömyysoppiin tai sitten ajautua sellaiseen eksymykseen
ettei meidän tarvitsisi kasvaa uskossa tai taistella syntiä vastaan. Jos
uskova ajattelee ettei hän ole syntinen, mutta voi kuitenkin tehdä syntiä,
niin silloin olet aseeton synnille, koska et tiedosta sitä missä synti
pesii ja vaikuttaa. Synti pesii ja vaikuttaa syntisen ihmisen sydämessä.
Ja se tulee tietenkin ymmärtää, että vain syntinen voi tehdä syntiä.
Tämän tähden Raamattu kehottaa taistelemaan syntiä vastaan, kuolemaan
synneille, kasvamaan uskossa sekä muuttumaan mielenuudistuksen kautta. Jos
uskova ihminen ei olisi enää syntinen, niin hänen ei tarvitsisi enää
taistella syntiä vastaan, ei kuolla pois synneistä, ei kasvaa uskossa,
eikä muuttua mieleltään. Raamatun sanan mukaan Jumalan pelastus tuli
syntisiä varten ja vain syntinen tarvitsee Jumalan armoa, rakkautta,
totuutta kasvaakseen uskossa. Silloin kun uskova ihminen eksyy luulemaan
ettei hän ole syntinen, niin hän on astunut sellaiselle alueelle, jossa
saatana valehtelee ja eksyttää uskovaa ihmistä pois siitä todellisuudesta kuka hän
on Jumalan lapsena tässä maailmassa. Silloin kun uskova ihminen ei ymmärrä
olevansa Herrassa Jeesuksessa yhtä aikaa pyhä ja syntinen, niin hän on
altis eksymään pois totuudesta, joka ajan kanssa voi johtaa
synnittömyysopin hyväksymiseen, mikä on tapahtunut monille uskoville. Jos
ja kun tähän järjenpäätelmään uskoo ettei ole enää syntinen uskovana, niin
tämän järjenpäätelmän pettämänä ja petoksen kautta hänet eksytetään luulemaan ja
uskomaan, että hän on synnitön. Tämä ei välttämättä tapahdu heti, mutta
jos ja kun uskova ihminen totuttaa itsensä tähän järjenpäätelmään, niin se
johtaa usein synnittömyysopin hyväksymiseen. 1 Tim 1:15.
Uskollista on se sana, ja arvollista ja vastaan otettavaa,
että Jeshua, Messias, on tullut maailmaan antamaan elämää
syntisille, joka minä ensisijaisesti olin. Tuomas Leväsen
käännös arameasta Yllä olevan käännös on Tuomas
Leväsen käännös arameasta.
Jotkut vetoavat tähän arameankielen pohjalta tehtyyn
käännökseen sanoen, että koska arameankielen UT käyttää
sanaa olin, niin se tarkoittaa Paavalin sanoneen, että hän
oli syntisistä suurin jumalattomana, mutta ei enää uskovana.
Sen verran mitä olen lukenut ja tutkinut tätä Tuomas Leväsen
arameankieleen pohjautuvaa UT:n tekstiä, niin olen huomannut
siinä paljon eroavaisuuksia muiden arameankielen UT:n
käännösten kanssa. Olen myös huomannut kuinka Leväsen
arameankielen UT:n käännös on hyvin judaistinen, vaikkakin
siinäkin on kuitenkin ihan hyvää ja oikeaa tekstiä liittyen
UT:n tekstiin. En kuitenkaan suosittele Leväsen
arameankielistä UT:a kenellekään, koska se poikkeaa
huomattavasti alkuperäisistä aramean UT:n teksteistä. Arameankielisiä Uuden
Testamentin käsikirjoituksia on olemassa kolme, jotka ovat
eastern, western ja harklean. Eastern on suoraan
arameankielestä. Western ja harklean ovat käyttäneet
kreikasta käännettyä aramean tekstiä. Etheridge ja Murdock
ovat käyttäneet kreikankielistä tekstiä kääntäessään
arameankielisen UT:n. Lamsa on kääntänyt suoraan arameasta.
On myös olemassa Khabouris Codex, joka on arameankielinen
teksti, jossa on kaikki Uuden Testamentin tekstit
arameankielellä. Eastern, eli itäiset tekstit ovat suoraan
arameasta käännettyjä ja Khabouris Codex on arameankielinen
teksti ja nämä ovat siten luotettavimmat arameankielen UT:n
tekstit. UT:n tekstit ovat alunperin käännetty hepreaksi ja
arameaksi sekä varsin pian myös kreikaksi, koska evankeliumi
vietiin ensin juutalaisille ja sitten varsin nopeasti myös
pakanoille kreikankielellä. Kreikankielen UT:n teksti ja
varsinkin Bysantin teksti on luotettava UT:n alkuteksti. Kun tutkimme ja vertaamme
Leväsen käännöksiä aramean Khabouris Codex tekstiin sekä
muihin arameankielestä käännettyihin UT:n teksteihin, niin
huomaamme ettei Leväsen teksti läheskään kaikessa noudata
tarkasti arameankielen UT:n sanomaa.
1 Tim 1:15. Uskollista on se sana, ja arvollista
ja vastaan otettavaa, että Jeshua, Messias, on tullut
maailmaan antamaan elämää syntisille, joka minä
ensisijaisesti olin. Tuomas Leväsen käännös arameasta 1 Timothy 1:15 -
Faithful is the word, and worthy of reception that Jeshu the
Meshiha came into the world to save sinners, of whom I am
first. Dr. John W. Etheridge's English Peshitta
translation 1 Timothy 1:15 -
Faithful is the declaration, and worthy to be received, that
Jesus the Messiah came into the world to give life to
sinners, of whom I was the primary. Dr. James Murdock's
English Peshitta translation 1 Timothy 1:15 - This
is a trustworthy saying and worthy of all acceptation, that
Jesus Christ came into the world to save sinners; of whom I
am chief. Dr. George Lamsa's English Peshitta translation 1 Tim 1:15
Trustworthy is The Miltha {The Word}, and is worthy to be
received: That Eshu Meshikha {Yeshua, The Anointed One} came
unto the world to grant Life unto Khataye {Sinners}; of whom
I am the foremost. (Khabouris codex itäinen arameankielen
UT:n teksti käännettynä englanniksi)
Kuten näemme, niin itäiset tekstit Khabouris Codex ja Lamsan käännös
sanovat, että Paavali on syntisistä ensimmäinen (suurin).
Arameankielen luotettavimmat tekstit eivät käytä muotoa olin syntinen,
vaan olen syntinen, joka on 1 Tim 1:15:n oikea muoto. Romans 10:4 - For the
end of the law is the Meshiha unto righteousness in all who
believe in him. Romans 10:4 - For
Messiah is the aim of the law, for righteousness, unto every
one that believeth in him. Romans 10:4 - For
Christ is the end of the law for righteousness to every one
who believes. Romans 10:4 For,
Meshikha {The Anointed One} is the end of The Law, for
Righteousness, unto all who Believe. (Khabouris codex
itäinen arameankielen UT:n teksti käännettynä englanniksi) Room 10:4 Sillä se,
mitä se kirjoitettu sana odottaa, on hän, Messias,
puhtaudeksi jokaiselle, joka uskoo. Leväsen käännös Arameankielen UT:n tekstit
sanovat Room 10:4:ssä, että Messias on lain loppu tai
päämäärä, vanhurskaudeksi, jokaiselle, joka uskoo. Leväsen
käännös poikkeaa täysin siitä mitä arameankielen UT:n
tekstit sanovat. Acts 2:47 - praising
Aloha, (and) given (to be) in favour before all the people.
And our Lord added daily them who were saved into the church. Acts 2:47 - And they
praised God, and had favor with all the people. And our Lord
added daily to the assembly those who became alive. Acts 2:47 - Praising
God, and finding favor with all the people. And our LORD
daily increased the congregation of the church. Acts 2:47 were giving
praises unto Alaha {God}, while giving, with mercies, before
all the Ama {the People}. And into The Edtha {The Assembly},
everyday, Maran {Our Lord} was adding unto those who were
the Living Ones. (Khabouris codex itäinen arameankielen
UT:n teksti käännettynä englanniksi) Apt 2:47 Ja he olivat
ylistämässä Jumalaa, annetussa ystävällisyydessä koko sen
kansan edessä, ja meidän Herramme lisäsi joka päivä niitä,
jotka saivat sen elämän seurakunnan kautta. Leväsen
käännös
Kaikki arameankielen UT:n tekstit sanovat Apt 2:47:ssä, että Herra lisäsi
seurakuntaan eläviksi tulleet (pelastuneet). Arameankielen UT Apt 2:47:ssä
sanoo ihan samalla tavalla kuin Bysantin kreikankielen alkuteksti, että
Herra lisäsi seurakuntaan pelastuneet. Raamatun opetuksen mukaan jokainen
Jumalan armosta pelastettu ihminen lisätään Herran seurakuntaan
uudestisyntymän kautta. Tämä on todella tärkeä ja oleellinen opetus, koska
Raamatun opetuksen mukaan Jumala liittää pelastuneen seurakuntansa jäsenyyteen.
Leväsen käännös kääntää tässäkin kohdassa väärin eikä tuo esille tämän
jakeen tärkeää asiaa, joka on se kuinka Herra lisää pelastuneen
seurakuntaansa. Leväsen arameankielestä käännetty UT ei ole luotettava
Raamatunkäännös, vaan (ehkä) yhden miehen tekemä käännös, joka on monessa kohdin
käännetty väärin, eikä noudata läheskään kaikissa kohdissa arameankielen UT:n käännöksen tekstiä.
Saatan joku päivä, jos ehdin tehdä kirjoituksen, jossa vertaan laajemmin
Leväsen arameankielen UT:n tekstiä muihin arameankielen UT:n teksteihin.
Kristuksen kanssa ristiinnaulittu
Gal 2:
Luuk 9:23 Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun
perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä
ja seuratkoon minua.
2 Tess 1:3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän
tähtenne, veljet, niinkuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti
kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä,
Jos ei ymmärrä oikein sitä mitä Raamattu tarkoittaa sanoessaan olen
Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, niin silloin voi eksyä luulemaan
olevansa pelkästään pyhä, mutta ei syntinen. Jos ei ymmärrä oikein sitä
mitä Kristuksen kanssa ristiinnaulittu tarkoittaa, niin silloin voi jopa
eksyä synnittömyysoppiin, jossa ihminen luulee olevansa synnitön.
Kristus naulittiin ristille vain yhden kerran. Raamatun opettama olen
Kristuksen kanssa ristiinnaulittu tarkoittaa uskovan ihmisen lihan
kuolemista synnille, jonka tulee tapahtua, joka päivä Pyhän Hengen voiman
kautta Jumalan sanan totuutta noudattaen. Herra Jeesus sanoi, että se joka
uskoo Häneen, niin hänen tulee kieltää itsensä (lihan kuolema synnin
himoille ja haluille) joka päivä. Koska uskova joutuu joka päivä
uudestaan kuolemaan lihansa himoille ja haluille (synnille), niin
silloin Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ei voi tarkoittaa sitä, että
uskova ihminen olisi ristiinnaulittuna Kristuksessa vain yhden ainoan
kerran ja näin saavuttanut synnittömyyden ja ettei hän olisi enää
syntinen.
Uskovalle ihmiselle Kristuksen kanssa ristiinnaulittuna oleminen merkitsee
jokapäiväistä kilvoittelua ja taistelua syntiä vastaan. Raamattu sanoo,
että Jumala vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä, joka tapahtuu Pyhän
Hengen kautta Jumalan sanan totuuden mukaisesti. Kristus elää meissä
Pyhässä Hengessä ja kun hylkäät ja kuolet pois synnistä, niin silloin sinä
elät Jumalan Pojan (Jeesuksen) uskossa, koska Pyhä Henki vaikuttaa
sinussa tahtomista ja tekemistä. Raamattu opettaa, että uskon ja rakkauden
tulee kasvaa meidän sydämissämme, ja tämä siksi, koska saamme Jumalan
armosta joka päivä taistella syntiä vastaan ja lihan kuoleman kautta
pääsemme uskon kasvussa eteenpäin. Kiitos Jumalalle siitä, että pelastus
on Jumalan lahja ja armoa, jonka perustus on Herran Jeesuksen veressä,
kuolemassa ja ylösnousemuksessa.
Täsä kirjoituksessa käyn läpi tarkemmin ja laajemmin sitä, että uskova ei
ole synnitön:
kotipetripaavola.com/ voiko uskovasta tulla synnitön
Petri Paavola 28.5.2020
Lähteet:
|
|