|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Onko Jeesus syntynyt joulukuun 25. päivä? Patmos Lähetyssäätiön tutkimusjohtaja, dosentti ja teologian tohtori Juha Ahvio kirjoitti 19.12.2019 Patmos blogiin kirjoituksen: Joulu joulukuusineen julistaa Jumalan Pojan inkarnaatiota. Kirjoituksessaan Ahvio viittaa myös kolme vuotta sitten kirjoittamaansa artikkeliin: Onko joulu pakanallinen vai kristillinen juhla? Ahvio kirjoittaa puolustavansa perinteistä kristillistä vakaumusta, jonka mukaan joulun juhliminen 25. joulukuuta olisi alkuperältään kristillinen juhla ja että Jeesus Kristus olisi syntynyt joulukuun 25. päivänä. Juha Ahvio on ansiokkaasti puolustanut Raamatun sanan totuutta osoittaen kuinka nykyajassamme vallitsevat sukupuoli ja seksuaalisuuden vääristymät ovat todellakin vääristymiä eivätkä vastaa biologista todellisuutta ja luonnollista seksuaalisuutta. Monissa muissakin asioissa Ahvio on kunnostautunut ansiokkaasti puolustaessaan Raamatun sanan totuutta. Raamatun sanaa ja historian todistusta tutkimalla näemme joulun olevan sekä pakanallinen että "kristillinen" juhla (katolisen kirkon asettama), mutta ei Jumalan, Herran Jeesuksen tai Raamatun asettama juhla, eikä alkuseurakuntakaan opettanut joulusta, eikä juhlinut joulua. Tarkoitukseni ei ole hyökätä ketään vastaan tai lyödä ketään, vaan sävyisyyden Hengessä tutkia ja osoittaa Raamatun sanan todistuksen kautta mihin vuodenaikaan Herra Jeesus syntyi. Jos uskomme ja seuraamme katolisen kirkon asettamaa perinnettä, niin päädymme sen asettamaan aikaan Jeesuksen syntymisestä joulukuun 25. päivänä. Jos uskomme ja seuraamme Raamatun opetusta tästä asiasta, niin meille avautuu VT:n esikuvien kautta ajankohta, jolloin Herra, Pelastaja ja Messias Jeesus syntyi maan päälle. Raamatun sanan esikuvallisuus sekä Raamatun oma sanoma avaa meille ihmeellisellä tavalla ajankohdan, jonka Jumala valitsi Poikansa syntymiseen lihaksi (ihmiseksi) maan päälle. Raamatun ydin on pelastuksen evankeliumi uskon kautta Herraan Jeesukseen ja Raamatun opettamat esikuvat Messiaan syntymisestä vahvistavat ja tukevat Raamatun ilosanomaa Herrasta Jeesuksesta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Ennen kuin tuon esille Ahvion argumentit joulun "Raamatullisuuden" tueksi,
niin sitä ennen on hyvä kirjoittaa muutama sananen. Kirjoitukseni
tarkoitus ei ole synnyttää riitaa ja taistelua siitä saako joulua viettää
tai ei. Joulun viettäminen tai viettämättömyys ei saa tuoda erottavia
leirejä uskovien välille. Kirjoitukseni tarkoitus tutkia aihetta
puolueettomasti Jumalan sanan todistuksen kautta.
Ahvio perustaa Jeesuksen syntymän joulukuun 25. päivälle perinteisiin
vedoten, ei
Raamatun sanan todistukseen. Ahvio kirjoitti kuinka joulun ja joulukuusen
ydinsanoma olisi mitä kristillisin. Näille perusteille Ahvio ei tuo
yhtäkään Raamatun kohtaa esille, joka toisi esille sen, että joulu (Jeesus
syntyi joulukuun 25. päivä) tai joulukuusi olisi Raamatun opetus tai
käsky, vaan ne ovat ihmisten asettamia perinteitä, joihin itse asiassa
Ahviokin vetoaa.
Ahvio kirjoittaa ja tulkitsee kuinka vuodenaika-analogiat valon
vähenemisestä ja lisääntymisestä sekä väistymisestä olivat varhaisten
kristillisten kirjoittajien tulkintaa siitä, että Jeesus olisi syntynyt
joulukuussa, jolloin päivät pitenevät, pimeys alkaa vähitellen väistymään
ja valo alkaa lisääntymään pikku hiljaa.
Silloin kun irrotamme Raamatun opetuksen Raamatun opetuksesta ja siirrämme
Raamatun "opetuksen" perinteeseen, niin olemme ajautuneet pois Jumalan
sanan totuuden ilmoituksesta. Raamattu kertoo Jeesuksen syntymäajan omalla
tavallaan, ei sano tarkkaa päivämäärää, mutta kertoo meille tarkasti
ajankohdan, jolloin Herra Jeesus syntyi.
Tärkeä vihje Jeesuksen syntymän ajankohdalle on israelilaisten pappien
palveluvuorot temppelissä. Johannes Kastajan isä Sakarias oli pappi Abian
osastoa. Sakariaan palveluvuoron päättymisen jälkeen hän meni kotiinsa ja
hänen vaimonsa Elisabeth tuli raskaaksi niiden päivien jälkeen,
kun Sakariaan palvelusvuoro oli päättynyt temppelissä. Maria tuli
raskaaksi noin puoli vuotta sen jälkeen kun Elisbeth oli tullut raskaaksi.
Jeesus syntyi puoli vuotta Johannes Kastajan syntymän jälkeen.
Jumalan asetuksesta Israelin kansan papeilla oli 24 pappien palveluvuoroa
temppelissä. Pappien palveluvuoro temppelissä kesti yhden viikon, joka
alkoi sapattina päättyen seuraavaan sapattiin. Kaikki 24 pappien
palveluvuorot temppelissä tapahtuivat kahdesti vuodessa sekä kaikki papit
palvelivat temppelissä yhdessä kolmen pääjuhlan aikana (pääsiäinen,
helluntai, lehtimajanjuhla). Pappien palveluvuorot arvottiin arvalla
ja Abian palveluvuoro oli kahdeksas vuoro, ei kahdeksas viikko, koska
juhlien aikana kaikki papit palvelivat yhdessä. Pappien palveluvuorot
jatkuivat normaalisti juhlien jälkeen.
Juutalaisten kalenteri eroaa meidän kalenteristamme siten, että
juutalainen kalenteri alkaa maaliskuusta (Aviv kuukausi) ja se perustuu
kuun kiertoon, jonka takia kalenteriin lisätään kuukausi muutaman vuoden
välein. Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että Abian osaston ensimmäinen
palveluvuoro oli myöhään toukokuussa tai aikaisin kesäkuussa. Tämän tiedon
mukaan Sakarias olisi palvellut temppelissä myöhään toukokuussa tai
aikaisin kesäkuussa. Elisabeth tuli raskaaksi Sakariaan palveluvuoron
päätyttyä ja Maria tuli raskaaksi kuusi kuukautta Elisabethin jälkeen.
Elisabeth tuli raskaaksi juutalaisen kalenterin mukaan neljännessä kuussa
(kesä- heinäkuu) ja meidän kalenterin mukaan kesäkuun alussa, ja
Maria tuli raskaaksi juutalaisen kalenterin mukaan kymmenessä kuussa (joulu-tammikuu)
ja Jeesus syntyi yhdeksän kuukauden päästä, eli juutalaisen kalenterin
seitsemännessä kuussa (syys-lokakuu) ja meidän kalenterin mukaan
syyskuussa lehtimajanjuhlan aikaan.
Jos Sakarias olisi palvellut vuoden toisen palveluvuoron aikana sen
jälkeen kun Elisabeth olisi tullut raskaaksi, niin Jeesus olisi syntynyt
meidän kalenterimme mukaan maaliskuussa. Kumpi kuukausista maaliskuu tai
syyskuu oli Jeesuksen syntymän ajankohta? Raamatun VT:n juhlat ovat
esikuvia Messias Jeesuksesta, Jumalan pelastussuunnitelmasta ja siksi
meidän tulisi löytää jostakin VT:n juhlan esikuvasta sanoma, joka vastaisi
Jeesuksen tuomaa pelastusta kaikille ihmisille. Ainoa tällainen esikuva
löytyy syyskuussa löydettävästä lehtimajanjuhlasta, jota juhlitaan
syyskuun 15.päivästä alkaen seitsemän päivää plus yksi päivä. Herra Jumala
asetti israelilaisille lehtimajanjuhlan seitsemän päivän pituiseksi, mutta
asetti myös heti lehtimajanjuhlan jälkeen kahdeksannen päivän pyhäksi
kokoukseksi, eli juhlasapatiksi. Tämän tähden israelilaiset viettävät
käytännössä kahdeksan päivää lehtimajanjuhlaa.
VL:n lehtimajat tuli rakentaa mm. öljypuun (israelilaiset) ja
metsäöljypuun (pakanat) oksista, joka on esikuva juutalaisten ja
pakanoiden yhdistymisestä, jonka saa aikaan Messias, kun juutalaiset ja
pakanat uskovat Israelin Messiaaseen (Herra Jeesus).
Lehtimajanjuhla on israelilaisten sekä kaikkien kansojen ilon ja
riemunjuhla ja vain Jeesuksessa niin juutalaiset kuin pakanat saavat
pelastuksen ilon ja riemun.
Enkeli ilmestyi paimenille ilmoittaen suuren ilon Pelastajan, Messiaan ja
Herran syntymästä Daavidin kaupungissa, ja että tämä suuri ilo on tuleva
kaikelle kansalle (kansoille). Juutalaiset toivottivat iloista
juhlaa kolmen pääjuhlan aikana. Jotkut Raamatun tutkijat sanovat enkelin
tervehtineen paimenia lehtimajanjuhlan tervehdyksellä, joka on suuri ilo
kaikelle kansalle (kansoille).
Viides Mooseksen kirja luku 16 todistaa sen, että enkelin tervehdys
paimenille liittyi lehtimajanjuhlaan. Herra Jumala käski israelilaisia ja
heidän luonaan asuvia muukalaisia (pakanat) iloitsemaan ja
juhlimaan lehtimajanjuhlaa. Lehtimajanjuhla oli ainoa VL:n juhlista, jossa
Herra kehotti niin juutalaisia kuin muukalaisia (pakanoita) yhdessä
iloitsemaan. Lehtimajanjuhla on ainoa esikuva ja juhla, jolloin Herra
Jeesus olisi voinut syntyä ja syntyi koko maailman Pelastajaksi. Hepreankielen Raamattu käyttää
lehtimajasta sanoja sukkot ja sukkah, jotka
tarkoittavat lehtimajaa, majaa, suojaa ja tilapäistä suojaa.
Luku seitsemän kuvaa Jumalan täydellisyyttä ja Jumalan
täydellisiä tekoja. Jumalan juutalaisille antaman
kuukausijärjestyksen mukaan lehtimajanjuhla on
seitsemännessä kuussa, joka myös sopii siihen, että Jumala
syntyi ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa seitsemännessä kuussa,
sillä Jumala itse on täydellinen ja Hänen tekonsa ovat
täydellisiä. Raamattu sanoo alkutekstin
mukaan Joh 1:14:ssa, että Sana (Herra Jeesus) tuli
lihaksi (ihmiseksi) ja asui (teltta, maja)
meidän keskellämme. Herra tuli asumaan tilapäiseen "majaan"
meidän keskellemme, ja tämä "maja" oli Jeesuksen ihmiskeho,
jossa asui Jumalan kirkkaus. Itse näen tässä vihjeen siitä
milloin täydellinen Jumala tuli ihmiseksi. Jumala valitsi
ajankohdan lihaksi tulemiselle seitsemännessä kuussa,
lehtimajanjuhlan aikaan, koska seitsemän on täydellisyyden
luku ja seitsemäs kuukausi oli määrätty Jumalan kansalle
lehtimajanjuhlan ajankohdaksi, jolloin juhlittiin Jumalan
täydellistä tekoa, kun Hän pelasti ja vapautti Israelin
kansan Egyptin orjuudesta. Vanhan liiton esikuva täyttyi
Jeesuksessa, joka syntyi seitsemännessä kuussa
lehtimajanjuhlaan aikaan, tullen itse tilapäiseksi
"majaksi", jossa asui Jumalan kirkkaus, sillä Herra Jeesus
tuli pelastamaan ja vapauttamaan ihmisiä synnin ja saatanan
orjuudesta, täydellisyytensä kautta ja täydellisten
tekojensa kautta, verensä ja sovitustyönsä kautta. On esitetty sellainen ajatus
ettei Jeesuksen syntymä ajankohta voisi olla
lehtimajanjuhla, koska Luukkaan evankeliumin toisen luvun
mukaan, kun Augustukselta kävi käsky verollepanoksi niin
kaikkien juutalaisten piti mennä omaan kaupunkiinsa
verollepanoksi, ja Maria ja Joosef menivät Betlehemiin
verollepanon ajaksi. Tämän ajatuksen ja opetuksen mukaan
Jeesus ei voinut syntyä lehtimajanjuhlan aikana Bethelemissä,
koska Herran määräämä laki edellytti, että kaikkien
juutalaisten miesten tuli olla kolmen pääjuhlan aikana
temppelissä Jerusalemissa. Tämä edellä oleva opetus ja
ajatus haluaa kertoa sen ettei Jeesus voinut syntyä
lehtimajanjuhlan aikaan, koska Joosef ja Maria olivat
Bethlemissä, sillä jos Jeesus olisi syntynyt
lehtimajanjuhlan aikana, niin Joosefin olisi pitänyt olla
Jerusalemissa, ei Bethlemissä. Edellä oleva ajatus ja opetus
ei kumoa Jeesuksen syntymän ajankohtaa lehtimajanjuhlan
aikana. Luukkaan evankeliumin toinen
luku kertoo verollepanon tapahtuneen, jonka seurauksena
kaikki juutalaiset menivät verollepanon ajaksi kukin omaan
kaupunkiinsa. Joosef oli Daavidin sukua ja huonetta ja koska
Daavid oli syntynyt Betlehemissä, siksi Luuk 2:4 sanoo
Betlehemiä tässä kohdassa Daavidin kaupungiksi. Luukkaan
evankeliumin toinen luku kertoo Joosefin ja Marian menneen
Betlehemiin ja Raamattu sanoo, että heidän siellä ollessaan
tapahtui, että Marian synnyttämisen aika tuli. Raamattu ei
sano, että heti kun verollepano tapahtui Bethlemissä, niin
Marian synnyttämisen aika tuli, vaan heidän siellä
ollessaan, josta voi päätellä, että verollepanon jälkeen
tuli Marian synnyttämisen aika, joka tapahtui
lehtimajanjuhlan aikana. Betlehem on vain viiden mailin
(n. 9 km) päässä Jerusalemista. Jumala vaikutti niin,
että Joosefin ja Marian verollepano Betlehemissä oli lähellä
sitä aikaa kun Jeesus syntyisi ja lehtimajanjuhla alkaisi.
Näin Joosef oli vain 9 km:n päässä Jerusalemista tai
lähempänä riippuen siitä missä kohtaa Betlehemiä he olivat.
Joosef kykeni näin täyttämään velvollisuutensa Herralle
lehtimajanjuhlan aikana, sillä hänellä oli lyhyt matka
Bethelemistä Jerusalemin temppeliin. Lehtimajanjuhlan aikaan
Jerusalem oli täynnä matkalaisia, koska kaikki juutalaiset
miehet saapuivat Jerusalemiin ja temppeliin. Kaikki eivät
mahtuneet yöpymään Jerusalemissa, jonka tähden monien heistä
tuli yöpyä läheisissä kylissä tai kaupungeissa, kuten esim.
Betlehemissä. Luukkaan evankeliumi toinen
luku sanoo, että kun paimenet Betlehemin seudulla vartoivat
yöllä laumaansa, niin enkeli ilmestyi heille ilmoittaen
Jeesuksen syntyneen sinä päivänä. Tämän jälkeen paimenet
heti yöaikaan lähtivät katsomaan äsken syntynyttä Jeesusta
ja paimenet löysivät Marian, Joosefin ja Jeesuksen, joka
makasi seimessä. Joosef oli tietenkin yöaikana vaimonsa ja
vastasyntyneen Jeesuksen luona Betlehemissä, mutta
päiväsaikaan Joosef kykeni menemään Jerusalemin temppeliin.
Samoin myös lammaspaimenet olivat yöaikaan vartioimassa
lampaitaan Betlehemissä, mutta päiväsaikaan heillä oli lyhyt
matka lehtimajanjuhlia viettämään Jerusalemissa. Raamattu tuo esille voimakkaasti Jeesuksen syntymän
tapahtuneen lehtimajanjuhlan aikana, joka on ainoa esikuva VL:n juhlista, joka kertoo juutalaisten ja pakanoiden
yhdistymisestä ilon ja riemun juhlaan. Herra Jeesus syntyi
lehtimajanjuhlan aikana. Juha Ahvio kirjoitti kuinka
joulukuusen ydinsanoma on mitä kristillisin, sillä vihreä
kuusi, joulukuusi, joulupuu, julistaa ja symboloi
kristologista totuutta: Raamatun Kristuksessa, koska vain
Hänessä on valkeus, vehreys ja uusi hedelmällinen elämä
pimeyden keskellä. Raamattu ei opeta mitään
joulukuusesta. Joulukuusiperinteen alkuperän sanotaan
alkaneen Saksassa katolisen munkki Bonifatiuksen (noin
672 tai 673-754 jKr.) toimesta, joka kaatoi kuusipuita
Thüringenin metsistä. Bonifatiuksen joulupuu (kuusi)
kannettiin tupaan ja ripustettiin kattoon latva alaspäin.
Joulukuusesta on maininta 1400-luvulta Baltiasta ja
1500-luvulla Pohjois-Saksasta. Keskiajalla joulukuusiperinne
aloitti uuden kukoistuskautensa, joka on kestänyt aina
meidän päiviimme asti. Joulukuusiperinne on saanut alkunsa
katolisesta kirkosta, jota voidaan sanoa "kristillisten"
perinteiden kehdoksi, jossa suurin osa "kristillisistä"
perinteistä on synnytetty. Joulukuusella ei ole mitään
tekemistä Raamatun opetuksen kanssa.
Jeesuksen syntymän ajankohdan kehitys kirkkohistoriassa
Kirkkohistoria kertoo kuinka
Jeesuksen syntymän ajankohdasta oli monia erilaisia
käsityksiä, mutta lopulta katolinen kirkko asetti Jeesuksen
syntymäjuhlan ajankohdaksi joulukuun 25. päivän. Jotkut
nykytutkijat sanovat, että kristillinen ryhmä donatolaisuus
olisi viettänyt Jeesuksen syntymä juhlaa n. 250-300 jKr.
Donatolaisten joulun viettämisellä "kristillistä"
jouluperinnettä puolustavat tutkijat pyrkivät sanomaan ettei
joulu olisikaan pakanallista perinnettä ja alkuperää, koska "varhaiset"
kristityt viettivät joulua jo 250-300 luvuilla. Katolisen
kirkon ensyklopedian mukaan kirkko tuomitsi donatolaiset
harhaoppisiksi vuoden 314 kokouksessa. Donatus oli merkittävin donatolaisuuden johtajista, jonka
mukaan heidät nimettiin donatolaisiksi. Varhainen katolinen kirkko
julisti donatolaisuuden harhaoppiseksi ryhmäksi ja olisi
perin outoa, että kirkko olisi ottanut käyttöönsä
harhaoppiseksi julistamansa lahkon jouluperinteen.
Donatolaisten joulun viettäminen 250-300 luvuilla näyttää
väkisin väännetyltä "tutkimukselta", jonka kautta kirkon
jouluperinnettä puoltavat tutkijat pyrkivät perustelemaan
ettei joulu olisikaan alunperin pakanallista perinnettä. Kun tutkimme kirkkohistoriasta
Jeesuksen syntymän ajankohdan kehitystä, niin näemme sen
kuinka Kristuksen syntymän ajankohdasta ollaan oltu montaa eri mieltä, eikä kirkko
ole alunperin ollut siitä yksimielinen.
Katolisen kirkon ensyklopedia sanoo ettei joulu ollut mukana
varhaisempien kirkon juhlien listalla.
Katolisen kirkon ensyklopedian mukaan ensimmäinen maininta
Jeesuksen syntymän ajankohdasta olisi ollut Kleemens
Aleksandrian mainitsema toukokuun 2.päivä.
200-luvulta lähtien Jeesuksen syntymän ajankohdan on sanottu
olleen huhtikuun 19 tai 20 päivä, maaliskuun 28.päivä,
huhtikuun 2. päivä, marraskuun 18. päivä ja tammikuun 6.
päivä jne. Kristillisen kirkon historiassa
Rooman kirkon piispan lausumana joulu joulukuun 25. päivänä
mainitaan ensi kerran historiassa 336 jKr. - 25 Dec.:
natus Christus in Betleem Judeae - Joulukuun 25 Kristus
syntyi Betlehemissä Juudeassa. Kirkon sisällä oli monia
erilaisia päivämääriä Jeesuksen syntymän ajankohdaksi ja
vasta 354 jKr. Rooman kirkon piispa Liberius määräsi
Jeesuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän.
Joulukuun 25. päivä valikoitui Rooman kirkon toimesta Jeesuksen
syntymäpäiväksi tietyn syyn takia: Otavan Suuri Ensyklopedia: Rooman kirkko säilytti
pakanalliset perinteet siirtäen näihin pakanallisiin
perinteisiin kristillisen sisällön, mutta samaan aikaan
kirkon varhaisina aikoina kirkko salli jäsentensä viettävän
esim. Saturnaalia juhlaa. Jeesuksen syntymäjuhla joulukuun
25. päivänä perustuu pakanalliseen perinteeseen, ei Raamatun
opetukseen.
Jumala haluaa puhdistaa kansansa ihmisten perinteistä
Juha Ahvio kirjoitti kuinka
vanhojen kristillisten joulusymbolien vastustaminen tai
niiden poistaminen on turmiollista. Ahvion mukaan joulun
vastustaminen edistää ateismia, antikristillisyyttä ja
sekularismia sekä on hengellisesti suoraan harhaoppista. Vanhat joulusymbolit ovat
katolisen kirkon aikaansaannosta, eivätkä ole Raamatun sanan
opetus. Missään kohtaa Raamatussa ei käsketä viettämään
Jeesuksen syntymäjuhlaa joulukuun 25. päivä ja koristelemaan
sen kunniaksi joulukuusta. Kuten olemme aikaisemmin nähneet,
niin Jeesuksen syntymän ajankohdan asettaminen perustuu
pakanalliseen perinteeseen ja Herra Jeesus syntyi syyskuussa
lehtimajanjuhlan aikaan. Herra Jeesus sanoi, että uskominen
ihmisten perinnäissääntöihin on turhaa Jumalaa palvelemista,
joka tarkoittaa sitä, että perinteeseen (valheeseen)
uskominen on turmiollista. Jeesuksen syntymän oikean
ajankohdan kertominen ja väärän perinteen paljastaminen ei
todellakaan edistä ateismia ja antikristillisyyttä, eikä ole
harhaoppia. Totuus ei ole harhaoppia, mutta perinne (valhe)
on harhaoppia. Rooman katolinen kirkko ei ole Raamatun
kristinuskoa, koska he julistavat ja opettavat
moninkertaista valhe-evankeliumia. Rooman katolinen kirkko
edustaa antikristillisyyttä ja moninkertaisia harhaoppeja. Kun ekumeeninen maailmankirkko
astuu näyttämölle tässä lopunajassa, niin sen mukana
ekumenia yhdistää muun muassa joulun kautta koko maailman
yhteen, jossa niin ateistit kuin antikristilliset lopunajan
ekumeenikot juhlivat yhdessä Kristuksen syntymää joulukuun
25. päivänä.
Joulu on jo nyt yhdistänyt koko maailman viettämään joulua
joulukuun 25. päivä, mutta tulevina päivinä sen
antikristillinen luonne tulee paljastumaan yhä enemmän. Väärä perinne joulusta edistää
antikristillisyyttä ja on sen yksi voimakkaimmista
työkaluista. Joulun perinne yhdistää pakanuuden sekä
uskonnollisuuden, joka on yhtä kuin antikristillisyys.
Joulun antikristillisyys perustuu siihen ettei se ole
Jumalan asetus, vaan Rooman kirkon asetus, joka perustettiin
pakanallisille juurille ja Jeesuksen syntymän ajankohta
asetettiin väärään ajankohtaan.
Vuonna 394 jKr. alkoi jokapäiväinen messu Rooman katolisessa
kirkossa. 394 jKr. joulukuun 24. ja 25. päivän välisenä yönä
vietettiin Rooman katolisessa kirkossa messua Kristukselle,
jossa pappi siunasi leivän ja viinin, jolloin ne "muuttuivat
Kristuksen ruumiiksi ja vereksi". Tästä Kristuksen messusta
Mass of Christ (Christmas), joka ensimmäisen
kerran suoritettiin vuonna 394 jKr. alettiin käyttää nimitystä
Kristus messu. Katolinen kirkko opettaa messu-uhrin olevan
kirkon voimakkain sovitusuhri. Jokainen voi ajatella, että
miksi Rooman kirkko asetti Jeesuksen syntymän pakanallisten
juhlien ajankohtaan, eli täysin väärään aikaan, ja miksi
Rooman kirkko antoi messulle nimen Kristuksen messu,
joulukuun 24. ja 25. päivän välisenä yönä, jossa he
uudelleen uhraavat Jeesuksen ja pitävät tätä uhria
voimakkaimpana sovitusuhrina.
Rooman kirkon joulu Jeesuksen
syntymän ajankohtana sekä Kristuksen messu-uhrin
syntypaikkana kertoo meille sen kuinka kirkon takana olevat
henkivallat ovat erityisesti halunneet nostaa esille
joulukuun 25. päivän, jota muinaisessa maailmassa juhlittiin
auringonjumalan syntymäpäivänä. En tietenkään sitä väitä,
että vilpittömät uskovat ihmiset, jotka eivät tiedä joulun
alkuperää juhlisivat pakanallista auringonjumalan
syntymäpäivää, mutta sen uskallan sanoa, että pimeyden
henkivallat haluaisivat ihmisten viettävän Jeesuksen
syntymäjuhlaa vääränä ajankohtana, samana päivänä kuin
muinaisessa maailmassa juhlittiin auringonjumalan
syntymäpäivää. On aivan varmaan, että Herra
Jeesus haluaa puhdistaa opetuslapsensa pois perinteistä ja
niissä olevista valheista. On aivan varmaan, että Herra
Jeesus haluaisi opetuslastensa uskovan Häneen totuuden
mukaisesti, ei perinteiden mukaan. Monet uskovat sanovat,
että saamme muistella ja viettää Jeesuksen syntymäjuhlaa,
eikä siinä ole mitään väärää. Olen samaa mieltä, että saamme
muistaa Jeesuksen syntymää, koska onhan se Raamatussa
mainittu ja jos joku haluaa viettää Jeesuksen syntymäjuhlaa,
niin se ei varmaankaan olisi Jumalan tahto, että sitä
vietetään joulukuun 25. päivä, uskoen ja sanoen Jeesuksen
syntyneen joulukuun 25. päivänä, kun tiedämme ettei se ole
totta. Jumala ei todellakaan halua, että Jeesuksen
opetuslapset tukevat ja kannattavat valheita, jotka Rooman
kirkko tai mikä tahansa instituutio tai yksilöihminen on
asettanut. Herran Jeesuksen opetuslasten
joulun viettäminen tai viettämättömyys ei saa tuoda
seurakunnan keskelle riitaa ja puoluehenkeä. Kirjoitustani
ei saa käyttää lyömäaseena niitä uskovia vastaan, jotka
viettävät joulua ja uskovat Jeesuksen syntyneen joulukuun
25. päivänä.
Kukaan ei voi kieltää ketään viettämästä joulua, mutta
Herran opetuslapsen tulisi kuitenkin muistaa se ettei Herra
Jeesus ole syntynyt joulukuun 25. päivä.
Kirjoitukseni tarkoitus on tuoda esille Raamatun sanan
opetus Jeesuksen syntymästä, jota Raamattu ei kerro
suorasti, mutta kertoo sen tiettyjen vihjeiden kautta, jota
olen käsitellyt tässä kirjoituksessani. Raamattu puhuu paljon enemmän
Herran Jeesuksen kuolemasta, verestä ja Hänen
sovitustyöstään syntien anteeksisaamiseksi kuin Hänen
syntymästään. Jeesuksen syntymä on tärkeä asia ja meillä
uskovilla on oikeus sitä muistella vaikka vuoden jokaisena
päivänä, mutta emme saa asettaa Jeesuksen syntymän
ajankohtaan väärään ajankohtaan, joka on sama asia kuin
valheeseen uskominen. Herra Jeesus asetti muistonsa Herran
ateriaan, jonka keskipiste on Hänen kuolemansa ja
sovitustyönsä. Linkkejä aiheeseen liittyen:
Petri Paavola 23.12.2019
Lähteet:
|
|