Etusivulle
Raamatunopetuksia
Anna palautetta


              

Paavi katolisessa kirkossa

Tämän osan nimi on paavi katolisessa kirkossa siksi koska Raamattu ei opeta yhtään mitään paavista, mutta sen sijaan käsite ja opetus paavista on katolisen kirkon luomus. Kun vertaamme Raamatun ja katolisen kirkon opetusta keskenään, niin näemme selkeästi opetuksen paavista olevan täysin epäraamatullinen harhaoppi.

 


Katolinen katekismus 2005: 882. Paavi, Rooman piispa ja pyhän Pietarin seuraaja, ”on sekä piispojen että uskovien suuren joukon ykseyden pysyvä ja näkyvä alku ja perustus”. ”Kristuksen sijaisena ja koko kirkon paimenena Rooman piispalla on kirkossa virkansa nojalla täysi, korkein ja yleinen valta, jota hän aina voi käyttää vapaasti.”

 

Raamattu ei opeta, että Pietari olisi koko seurakunnan paimen ja Kristuksen (Jeesuksen) sijainen, jolla olisi korkein valta seurakunnassa, jota hän voisi käyttää vapaasti. Raamattu ei myöskään opeta, että Pietarilla tulee olla seuraaja, joka olisi Rooman piispa. Täten Raamattu ei opeta yhtään mitään paavista, joka tarkoittaa sitä että katolisen kirkon opetus paavista on harhaoppi.

Raamatussa oleva sana antikristus on kreikaksi antikhristos, joka tulee sanoista anti (sijainen, olla vastaan) sekä Khristos (Kristus - Messias). Raamattu opettaa antikristuksen tekeytyvän Kristuksen sijaiseksi, mutta hän on kuitenkin Kristusta vastaan, eikä Kristuksen puolella. Katolisen kirkon opetus paavista täyttää antikristuksen tunnusmerkit, sillä paavin sanotaan olevan Kristuksen sijainen, mutta todellisuudessa hän on Kristusta vastaan katolisen kirkon lukemattomien harhaoppien takia.


Katolinen katekismus 2005
: 891. ”Virkansa nojalla Rooman piispalla, piispainkollegion päällä, on tämä erehtymättömyys, kun hän kaikkien uskovien ylipaimenena ja opettajana, joka vahvistaa veljiänsä uskossa, julistaa lopulliseksi jonkin uskoa tai moraalia koskevan opinkappaleen … Kirkolle luvattu erehtymättömyys on olemassa myös piispakunnassa, kun se harjoittaa ylintä opetusvirkaansa yhdessä Pietarin seuraajan kanssa”, ennen kaikkea ekumeenisessa kirkolliskokouksessa. Kun kirkko korkeimman opetusvirkansa välityksellä asettaa jotakin ”uskottavaksi Jumalan ilmoituksena” ja Kristuksen opetuksena, uskovien on pitäydyttävä tällaisiin määrityksiin uskon kuuliaisuudella.427 Tämä erehtymättömyys ulottuu yhtä pitkälle kuin itse jumalallisen ilmoituksen talletus.
 

Rooman katolinen kirkko opettaa paavin olevan erehtymätön. Paavi Pius IX julisti dogmin Marian synnittömyydestä, jonka mukaan Maria syntyi synnittömänä ja eli koko elämänsä tekemättä kertaakaan syntiä.

Gal 3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

Raamattu kumoaa paavin opetuksen Marian ainaisesta synnittömyydestä, sanoen kaikkien ihmisten olevan suljettu synnin alle, että luvattu lupaus tulisi kaikille uskon kautta Herraan Jeesukseen. Tämä tarkoittaa myöskin Marian olleen syntinen eikä hänkään voi pelastua muutoin kuin uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Raamatussa ei ole missään kohdassa poikkeusta koskien sovitustyötä tai jokaisen ihmisen syntisyyteen Jumalan edessä. Raamattu ei missään kohdassa sano Marian olleen synnitön syntymästään asti kuolemaansa saakka, vaan sanoo kaikkien ihmisten ilman poikkeuksia olevan syntisiä (ovat tehneet syntiä) Jumalan edessä. Synnittömyysoppi Mariasta on paavin katolisen kirkon harhaoppi.

Katolisen kirkon synnittömyysoppi Mariasta vääristää myös Herran Jeesuksen ristin sovitustyön, sillä katolisen opin mukaan Jeesuksen sovitustyö ei koske ollenkaan Mariaa, sillä kirkko opettaa Marian  eläneen maan päällä ilman syntiä. Tässäkin kohdin katolinen teologia vääristää pelastuksen tien sekä Herran Jeesuksen sovitustyön.

2 Joh 1:7 Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.

Katolisen kirkon ja paavin opetus Marian synnittömyydestä tekee siitä jo yksistään (monien muiden oppien lisäksi) tämän perusteella antikristillisen lahkon. Raamatun sanan opetuksen mukaan antikristus ei tunnusta Jeesusta Kristukseksi (Herraksi), joka oli lihaan tuleva (lihaksi syntyminen). Raamattu opettaa kaikkien ihmisten olevan syntisiä myös Marian, joka tarkoittaa sitä että Herra Jeesus syntyi maailmaan syntisen ihmisen kautta, ei synnittömän ihmisen kautta kuten katolinen kirkko opettaa. Katolinen kirkko opettaa väärin Jeesuksen lihaksi tulemisesta, joka tarkoittaa Raamatun todistuksen mukaan sitä että katolinen kirkko on antikristillinen kirkko, ei Raamatullinen seurakunta.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että paavi on Raamatun opetuksen mukaan antikristus, eikä paavi ole erehtymätön, vaan erehtyväinen sekä eksyksissä oleva synnin ja saatanan palvelija, joka todellisuudessa rakentaa maan päällä antikristuksen kirkkoa, ei Jumalan seurakuntaa.

1 Piet 5:
1 ¶ Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin (sympresbyteros) ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
2 kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,
3 ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,
4 niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.

Pietari ei opeta olevansa kirkon ylipaimen, eikä Kristuksen sijainen, vaan hän sanoi olevansa myös vanhin, eli alkutekstin mukaan sympresbyteros, joka tarkoittaa kanssa vanhin. Pietari oli apostoli, mutta myös paikkakunnallaan yksi vanhimmista (paimenet), eli kanssa vanhin toisten vanhinten kanssa. Katolisen kirkon paavi on paha harhaoppi.

1 Piet 5 luvusta käy ilmi, että seurakunnan Ylipaimen on Herra Jeesus, ei Pietari, eikä tietenkään paavi, koska Raamattu ei opeta yhtään mitään paavista. Pietarilla ei ollut seurakunnassa johtavaa asemaa, että hän olisi ollut koko seurakunnan ylipaimen. Rooman katolisen kirkon opetus paavista on katolisen kirkon harhaoppi, ei Raamatun opetus.
 

Kirjoituksen kaikki osat: Mitä katolinen kirkko opettaa?

Huom! Kirjoitukseni alkujohdannossa yllä olevassa linkissä on maininta lähdeviitteistä, joita olen käyttänyt kirjoituksessani: Mitä katolinen kirkko opettaa?

 


Petri Paavola




 

 

 

 





eXTReMe Tracker