Osa 5 Katolinen Maria
Tämän viidennen osan nimi on katolinen Maria siitä syystä koska Raamatun Maria ja katolinen Maria ovat kaksi eri asiaa. Katolisen kirkon väärästä opetuksesta Mariaa koskien voisi kirjoittaa lähes kilometrin pituisen kirjoituksen, mutta tuon esille lyhyemmin tietyt katoliset opetukset Mariasta, jotka todistavat kiistattomasti katolisen kirkon opetuksen Mariasta olevan harhaoppia.
Gal 3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat. Raamattu kumoaa katolisen kirkon opetuksen Marian ainaisesta synnittömyydestä, sanoen kaikkien ihmisten olevan suljettu synnin alle, että luvattu lupaus tulisi kaikille uskon kautta Herraan Jeesukseen. Tämä tarkoittaa myöskin Marian olleen syntinen eikä hänkään voi pelastua muutoin kuin uskon kautta Herraan Jeesukseen. Raamatussa ei ole missään kohdassa poikkeusta koskien sovitustyötä tai jokaisen ihmisen syntisyyteen Jumalan edessä. Raamattu ei missään kohdassa sano Marian olleen synnitön syntymästään asti kuolemaansa saakka, vaan sanoo kaikkien ihmisten ilman poikkeuksia olevan syntisiä (ovat tehneet syntiä) Jumalan edessä. Synnittömyysoppi Mariasta on katolisen kirkon harhaoppi. 2 Joh 1:7 Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus. Katolisen kirkon opetus Marian synnittömyydestä tekee siitä jo yksistään (monien muiden oppien lisäksi) tämän perusteella antikristillisen lahkon. Raamatun sanan opetuksen mukaan antikristus ei tunnusta Jeesusta Kristukseksi (Herraksi), joka oli lihaan tuleva (lihaksi syntyminen). Raamattu opettaa kaikkien ihmisten olevan syntisiä myös Marian, joka tarkoittaa sitä että Herra Jeesus syntyi maailmaan syntisen ihmisen kautta, ei synnittömän ihmisen kautta kuten katolinen kirkko opettaa. Katolinen kirkko opettaa väärin Jeesuksen lihaksi tulemisesta, joka tarkoittaa Raamatun todistuksen mukaan sitä että katolinen kirkko on antikristillinen kirkko, ei Raamatullinen seurakunta.
Raamatun opetuksen mukaan Maria ei ole Jumalan äiti, ei edes sillä perusteella, että hän synnytti Jeesuksen, joka on Jumala. 5 Moos 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. 1 Kor 8:4 ¶ Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi. 2 Kor 13:14 Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. Raamattu opettaa Jumalan olevan yksi, joka on Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Tämä tarkoittaa silloin sitä ettei Mariaa voi sanoa Jumalan äidiksi, sillä Maria ei ollut Isän tai Pyhän Hengen äiti.
Katolinen kirkko opettaa katekismuksessaan Marian pelastustehtävästä, jossa hän toistuvien esirukousten kautta hankkii katolisille pelastukseen vieviä lahjoja ja siksi katolinen kirkko opettaa Marian olevan puolustaja, tukija, auttaja ja välittäjä. Itse asiassa katolinen teologia opettaa, että Maria on siinä suhteessa välittäjä, että hänen tehtävänsä on viedä katoliset Jeesuksen luokse. Tämän opetuksen perusteella Maria toimii pelastuksen välittäjänä viemällä katoliset Jeesuksen luokse, joka sitten lopulta pelastaa ihmisen.
1 Tim 2: Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus on ainoa Välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä. Tämä tarkoittaa katolisen Maria välittäjä opetuksen olevan harhaoppia sekä Raamatun pelastussanoman vääristämistä. Jos pelastuksen välittäjän asemaan asetetaan yksikin ylimääräinen välittäjä, jolla on oma osuutensa pelastajan tai välittäjän roolissa, niin silloin on kyse väärän evankeliumin ja pelastussanoman julistamisesta, jota katolinen kirkko tekee avoimesti ja näkyvästi. Katoliset sanovat etteivät he palvo Mariaa, vaan kunnioittavat häntä. Kun tutkimme katolisia todisteita, niin ne osoittavat kiistattomasti katolisten palvovan Mariaa. Katolinen rukouskirja (koonnut M.A Carling - toinen lisätty painos) Hyperdulia: Pyhän Neitsyt Maarian kunnioitus Vapahtajamme Äidille neitsyt Maarialle Jumala on suonut suuremman pyhyyden mitan kuin kenellekään muulle luodulle. Sitä vaati se ylevä tehtävä, johon Maaria oli kutsuttu: olemaan ihmiskunnan Lunastajan Äitinä. Jumala varjeli hänet perisynniltä: varusti hänet elämän ensi silmänräpäyksestä asti pyhittävällä armolla, jonka me saamme vasta p. Kasteessa. Maaria on vaimo, joka on käärmeen kanssa vihoissa. (Moos 3:15). Vähimmälläkään synnillä ei ole häneen pääsyä, hänen tahtonsa oli aina sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa ja valitsi sen, mikä oli täydellisempää. Hän on täydellisin Neitsyt ja samalla Jumalan Pojan todellinen Äiti, neitsyt ennen ja jälkeen, ainainen Neitsyt. Hän on Jumalan Äiti, sillä hänen lapsensa on iankaikkinen Jumala, Sana, joka oli alussa Jumalan tykönä. (Joh 1:1). Hän on toinen Eeva: kaikkein Jumalan lasten hengellinen Äiti, joka meidät ristin juurella suurin kivuin Jumalan lapsiksi synnytti. Hän on Taivaan kuningatar, kirkkauden asuntoon otettu sieluinensa ja ruumiinensakin jo ennen yleistä ylösnousemista. Hänen rukouksensa on kaikkein voimallisin ja tehokkain, hänen palavin halunsa on, että ihmiset, joiden lunastukseksi hänen Poikansa veri vuoti, tulisivat kaikki autuaiksi. Sen tähden turvautukaamme nöyrinä ja luottavaisina Maarian puoltorukoukseen, varsinkin uskokaamme hänelle kuolinhetkemme, että silloin saisimme synnistä puhdistettuina siirtyä ajasta autuaaseen iankaikkisuuteen. (Sivut 365-366) Katolinen rukouskirja opettaa, että katolisen tulee turvautua kuolinhetkenään Marian puoltorukoukseen. Raamattu opettaa, että meidän tulee kaikkina hetkinä turvautua yksin Herraan Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä. Taivaan kuningatar - Regina cæli (katolinen rukous) E(sirukoilija): Iloitse taivaan kuningatar - halleluja! V(astaus): Sillä hän, jonka synnytit - halleluja! E: Nousi kuolleista sanansa mukaan - halleluja! V: Rukoile puolestamme Jumalaa - halleluja! E: Iloitse ja riemuitse, neitsyt Maria - halleluja! V: Sillä Herra on totisesti ylösnoussut - halleluja! E: Rukoilkaamme: Kaikkivaltias Jumala, Poikasi Herramme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksella olet täyttänyt maailman ilolla. Anna meidän päästä hänen äitinsä, neitsyt Marian, esirukousten tähden ylösnousemuksen kirkkauteen. Tätä pyydämme saman Kristuksen, Herramme, kautta. V: Aamen.
Katolinen rukous opettaa pelastuksen saavuttamista Marian esirukousten kautta, joka tarkoittaa Raamatullisen pelastussanoman vääristämistä, sillä Maria ei voi vaikuttaa tippaakaan kenenkään ihmisen pelastumiseen, koska Herra Jeesus on ainoa Välittäjä Jumalan ja ihmisen välillä sekä ainoa Pelastaja.
Jer
7:
Katolinen rukous taivaan kuningattarelle on oikeasti kohdistettu saatanalle ja riivaajahengille, ei Raamatun Marialle, sillä hän ei kuule kenenkään maan päällä elävän rukouksia, koska hän on kuollut eikä hänellä ole enää osaa eikä arpaa siitä mitä maan päällä tapahtuu.
Eräs tärkeä huomio on syytä tuoda esille tässä kohden, että Raamattu kieltää yhteyden kuolleisiin ihmisiin. Katolisen kirkon Marian palvonta on myös kontaktin ja yhteydenottamista kuolleisiin, sillä Maria on kuollut, eikä hän voi enää auttaa ketään millään tavalla.
Opetus ja palvonta taivaan kuningattarelle oli Babylonian uskonnon yksi keskeisimpiä opetuksia, jonka mukaan babylonialaisten tuli rukoilla taivaan kuningatarta, koska vain siten he voisivat pelastua. On selvää, että katolinen kirkko on perinyt monet oppinsa Babyloniasta: Kts. katolisen kirkon ja paavin viran juuret Neitsyt Marian - Sovinnon Äidin patsas on aikanaan ollut GREVENSTEININ katolisessa kirkossa Sauerlandissa (Padebornin hiippakunta - Saksa), missä sitä oli pidetty suuressa kunniassa. Vuonna 1895 Conrad Peter Nagel lahjoitti sen entisen kotiseurakuntansa kirkolle. Toisen maailmansodan tuhosta osittain säilynyt Neitsyt Marian patsas joutui pappilan kappeliin. Vuonna 1995 Neitsyt Marian - Sovinnon Äidin patsas lahjoitettiin Autuaan Ursulan seurakunnalle. Korjauksen ja kunnostuksen jälkeen patsas asetettiin juhlallisin menoin kirkkoon 13.10.1996. Patsas on veistetty mahdollisesti jommassakummassa puunveistotaiteen silloisista keskuksista joko Oberammergaussa tai Etelä-Tirolin Grödnertalissa. Rukous neitsyt Marian patsaan edessä: Pyhä Jumalansynnyttäjä, Neitsyt Maria. Poikasi Jeesus Kristus antoi Sinut meille Äidiksemme ja Puolustajaksemme. Sinun äidilliseen rakkauteesi turvaten pyydämme Sinua: rukoile puolestamme, että Poikasi Kalliin Veren tähden saisimme syntimme anteeksi, sieluillemme pelastuksen ja kaiken, minkä tarvitsemme Jumalan tahdon täyttämiseksi. Ano meille rakkaalta Pojaltasi sitä erikoisapua, jota tällä hetkellä erityisesti tarvitsemme (.....). Sinä, joka olet Hyvän Neuvon ja Sovinnon Äiti, auta meitä ymmärtämään paremmin, mikä on meille parasta ja vie meidät kerran Poikasi luo, jotta yhdessä Sinun kanssasi voisimme ylistää Jumalaa Sinun sanoillasi: "Voimallinen on tehnyt minulle suuria tekoja". Aamen. Tässä rukouksessa puhutaan oikein siinä, että Jeesuksen veren tähden saadaan synnit anteeksi, mutta Maria ei ole puolustajamme, vaan Pyhä Henki, eikä meidän tule turvata Mariaan, vaan Jeesukseen, eikä Maria vie meitä Jeesuksen luokse. Jumalan armosta osallisuus Pyhästä Hengestä sekä Jeesuksen veren puhdistus ja usko Herraan Jeesukseen on täydellinen takuu ja vakuus siitä, että kuoltuamme pääsemme Jeesuksen luokse yksin Jeesukseen turvaten ja yksin Jeesuksen ansioiden tähden. Marian pelastavassa asemassa oleva Välittäjättären rooli (Maria oli syntinen), kuolemanhetkellä Mariaan turvautuminen, Marialle kohdistetut rukoukset pelastuksen saavuttamiseksi ovat asioita, jotka ovat Jumalalle kuuluvan palvonnan tunnusmerkkejä. Koska katoliset osoittavat Jumalan palvontaan kuuluvat tunnusmerkit Marialle, niin se tarkoittaa yksinkertaisesti sanottuna sitä että katoliset palvovat Mariaa, josta on todisteena katolisten oppi Mariasta sekä Marialle kohdistetut rukoukset. Kirjoituksen kaikki osat: Mitä katolinen kirkko opettaa? Huom! Kirjoitukseni alkujohdannossa yllä olevassa linkissä on maininta lähdeviitteistä, joita olen käyttänyt kirjoituksessani: Mitä katolinen kirkko opettaa?
Petri Paavola
|