Etusivulle
Raamatunopetuksia
Anna palautetta


              

Osa 2 Katolinen traditio - perinnäissäännöt

Rooman katolinen kirkko opettaa ettei katolisen kirkon jäsenen sanan opetuksen auktoriteetti ole yksin Raamattu, vaan myös kirkon traditio (katolisen kirkon suulliset opetukset ja ohjeet). Kun vertaamme keskenään katolisen kirkon traditiota Raamatun opetukseen, niin näemme katolisen kirkon opettavan siitä väärin ja epäraamatullisesti


Katolinen katekismus 2005:
76. Evankeliumia vietiin eteenpäin Herran tahdon mukaisesti kahdella tavalla:

– suullisesti apostolien kautta, ”jotka suullisella julistuksellaan, esimerkillään ja säädöksissään välittivät sen, minkä he olivat saaneet joko itse Kristuksen suusta eläessään hänen kanssaan ja nähdessään hänen toimivan, taikka olivat oppineet Pyhän Hengen innoituksesta”;

– kirjallisesti niiden apostolien ja apostolisten miesten kautta, ”jotka saman Hengen innoittamina tallensivat pelastuksen sanoman kirjoihin”.

78. Tätä evankeliumin elävää välittämistä, mikä tapahtuu Pyhässä Hengessä – se ei ole Raamatun sanaa, mutta liittyy siihen kiinteästi – kutsutaan ”traditioksi”. ”Näin kirkko opissaan, elämässään ja kultissaan jatkaa ja välittää edelleen kaikille sukupolville kaikkea, mitä se itse on ja mitä se uskoo.”43 ”Pyhien isien lausunnot todistavat tämän tradition elävöittävästä läsnäolosta ja sen rikkauksista, jotka täyttävät uskovan ja rukoilevan kirkon käytännön

ja elämän.”

 

80. ”Pyhä traditio ja pyhä Raamattu liittyvät siis kiinteästi toisiinsa ja ovat keskenään vuorovaikutuksessa. Sillä pulputessaan samasta jumalallisesta lähteestä molemmat ikään kuin sulautuvat yhteen ja tähtäävät samaan tarkoitukseen.” 46 Molemmat tekevät kirkossa Kristuksen salaisuuden läsnäolevaksi ja hedelmälliseksi, sillä Kristus on luvannut pysyä omiensa luona ”joka päivä maailman loppuun asti” (vrt. Matt. 28:20).

 

81. ”Pyhä Raamattu on Jumalan puhe Pyhän Hengen innoittamana kirjaan pantuna.” ”Pyhä traditio taas välittää Herran Kristuksen ja Pyhän Hengen apostoleille uskoman Jumalan sanan kokonaisuudessaan edelleen heidän seuraajilleen, jotta nämä totuuden Hengen valaisemina julistuksessaan uskollisesti säilyttäisivät, selittäisivät ja levittäisivät sitä.”

 

82. ”Tästä johtuu, ettei kirkko”, jolle ilmoituksen välittäminen ja tulkinta on uskottu, ”ammenna varmuuttaan kaikista ilmoitetuista asioista yksin pyhästä Raamatusta. Sen vuoksi molemmat, sekä pyhä Raamattu että traditio, on otettava vastaan ja niitä on pidettävä arvossa yhtä alttiisti ja kunnioittavasti.”

 

2 Tess 2:
14 Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden.
15 Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.

2 Tim 1:13 Ota esikuvaksi ne terveelliset sanat, jotka olet minulta kuullut, uskossa ja rakkaudessa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Yllä olevien sekä samankaltaisten Raamatun kohtien kautta katoliset teologit opettavat Raamatun opettavan suullisesta traditiosta kirkon opetuksen mukaisesti.

2 Piet 1:
20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

Esimerkiksi 2 Piet 1:20 kohdan perusteella katoliset teologit opettavat, ettei kukaan saisi itsenäisesti tulkita Raamattua. Katoliset teologit lisäävät tähän etteivät Paavali ja muut uskovat olleet vielä saaneet koko UT:n ilmoitusta, vaan se oli annettu heille suullisesti tradition kautta. Tämän seurauksena katoliset teologit opettavat, että traditiota ei ole lisätty Raamattuun, vaan Raamattu on syntynyt traditiosta, jonka tähden Raamattua tulee tulkita ja lukea katolisen tradition kautta. Tämän tähden katolinen teologia opettaa ettei Raamattu ole yksin ainoa opetuksen auktoriteetti, vaan Raamattu ja traditio muodostavat yhdessä koko totuuden.

1 Piet 2:20-21 tarkoittaa sitä, että ihminen ei kykene oman luonnollisen järkensä avulla ymmärtämään Raamattua, vaan tarvitsee Pyhän Hengen avaamaan Raamatun sanaa, että voimme ymmärtää sen oikein, koska Raamattu on syntynyt Jumalan Hengen kautta, niin sitä ei voida myöskään ymmärtää mitenkään muuten kuin Pyhän Hengen antaman ymmärryksen kautta.

Kun siirrämme syrjään katolisten teologien selitykset sekä tulkinnat ja tutkimme ja uskomme mitä Raamattu sanoo, niin Raamatun sanan totuus kumoaa katolisen traditio-opin, joka opettaa väärin, että Raamatun ja katolisen kirkon traditio olisi yksi ja sama asia.

Joh 7:38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat." (alkutekstin mukainen sanajärjestys)

Joh 20:
30 Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;
31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä

 

Herra Jeesus itse opettaa, että Häneen tulee uskoa, niin kuin Raamattu opettaa ja että asiat joita Jeesus teki ja puhui on kirjoitettu (Raamattuun) siksi että opetuslapset uskoisivat Jeesuksen olevan Messias ja Jumalan Poika. Herra Jeesus ei sanonut, että Häneen tulee uskoa niin kuin Raamattu ja traditio (katolinen) opettaa, vaan Häneen tulee uskoa yksin ja ainoastaan Raamatun sanan opetuksen kautta.

 

Tämä tarkoittaa sitä että kaikki mitä apostolit opettivat ja puhuivat suullisesti Herrasta Jeesuksesta sekä Jumalan sanan opetuksista kirjoitettiin ylös neljään evankeliumiin, apostolien tekoihin, Paavalin kirjeisiin, Pietarin kirjeisiin jne. Kaikki UT:n tekstit ovat Jumalan Pyhän Hengen johdossa kirjoitettu ylös siksi, että kaikkina aikoina kaikki Herran Jeesuksen opetuslapset kykenevät uskomaan Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.

 

Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki puheet mitä apostolit opettivat ja puhuivat nekin, joita ei ole kirjoitettu Raamattuun täytyy perustua yksin ja ainoastaan Raamatun opetuksiin, eli niihin UT:n teksteihin, jotka on kirjoitettu Jumalan sanan ilmoitukseksi.

 

Raamatun ja Herran Jeesuksen opetus on ehdoton ja kiistaton siitä ettei Häneen saa uskoa muuten kuin Raamatun sanan opetuksen kautta. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että katolisen kirkon traditio opetus on harhaoppi, joka on sitä varten kehitetty, että katoliset uskoisivat nekin opetukset (harhaopit), joita ei ole Raamattuun kirjoitettu. Herran Jeesuksen opetuksen mukaan Häneen tulee uskoa ainoastaan, niin kuin Raamattu sanoo eikä Raamatun ja tradition kautta. Herran Jeesuksen todistus kumoaa katolisen opin siitä, että Raamattu ja traditio ovat Jumalan ilmoitus, johon molempiin on uskottava.

 

Rooman katolisen kirkon opetuksen perusta lepää sen varassa että ihmiset uskoisivat sen traditioon, koska ilman traditioita he eivät pysty mitenkään perustelemaan kenellekään opetuksiaan, joita ei löydy Raamatusta.

 

2 Piet 1:
20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

 

Tämä Raamatun kohta ei opeta Raamatun syntyneen suullisen tradition kautta kuten katoliset teologit valheellisesti väittävät. Katolinen teologia on röyhkeä sillä se pyrkii syrjäyttämään Pyhän Hengen aseman UT:n tekstien syntymisessä opettaen tradition synnyttäneen UT:n tekstit. 2 Piet 1:20,21 tarkoittaa sitä, että kaikki Raamattuun kirjoitetut sanat ovat kirjoitettu Pyhän Hengen johdossa. Tämä tarkoittaa sitä ettei Raamattu ole syntynyt suullisen tradition kautta, vaan Jumalan Pyhän Hengen kautta, joka vaikutti esim. UT:n kirjoittajien kautta niin että jokainen UT:n sana on kirjoitettu Pyhän Hengen johdatuksessa ja ohjauksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että Raamattu on syntynyt Pyhä Hengen vaikutuksen kautta.

 

Koska katolinen teologia on valheen varaan rakennettu, niin se on siksi ristiriitainen teologia. Katolinen katekismus sanoo evankeliumin elävän välittämisen mikä tapahtuu Pyhässä Hengessä olevan ei Raamatun sanaa, vaan traditiota. Sitten katolinen katekismus sanoo Raamatun olevan Jumalan Pyhän Hengen innoittamaa puhetta, joka on tehty kirjaksi (Raamattu) sekä että traditio välittää Jeesuksen ja Pyhän Hengen uskomaan Jumalan sanan kokonaisuudessaan.

 

Jos traditio ei ole Jumalan sanaa, vaan traditiota, niin ei se silloin kykene välittämään uskoa, jossa uskotaan koko Raamatun opetukseen. Katolisen teologian ristiriita jatkuu edelleen siinä kun se sanoo, että traditiota ei ole lisätty Raamattuun, vaan Raamattu on syntynyt traditiosta ja siksi Raamattua on luettava tradition valossa eikä siitä erillään. Katolisen katekismuksen mukaan traditio ei ole Jumalan sanaa eikä Raamattu ole voinut silloin syntyä traditiosta, koska traditio ei ole edes Jumalan sanaa.

 

Olen tutkinut jonkin verran katolista teologiaa ja se on aina yhtä ristiriitainen sekä sekava ja puhuu itsensä pussiin sen takia, koska se on rakennettu valheen varaan. Valheen tyypillinen ominaispiirre on sellainen, että se ajautuu itsensä kanssa ristiriitaan ja kehittelee pitkiä selityksiä, joiden tehtävänä on pyrkiä sekoittamaan ihminen siten että hän uskoisi sen valheen mitä valhe syöttää hänelle.

 

Jos ihminen uskoo harhaopin katolisesta traditiosta ja ettei Raamattua saa lukea muuten kuin katolisen tradition kautta, niin hän eksyy uskomaan harhaoppeja sekä vääriä opetuksia, joita katolinen kirkko opettaa. Raamattu ja katolinen traditio ei ole yksi ja sama asia, sillä Raamattu edustaa totuutta ja katolinen traditio edustaa valhetta, siksi kukaan uudestisyntynyt uskova ei saa uskoa niiden olevan yksi ja sama ilmoitus.

 

Mark 7:
7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’.
8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."

Herra Jeesus sanoi kirjanoppineille ja fariseuksille, että he palvelivat turhaan Jumalaa, koska he opettavat ihmiskäskyjä ja hylkäävät Jumalan sanan opetuksen ihmisten perinnäissääntöjen (traditio) tähden. Kirjanoppineet ja fariseukset opettivat itse asiassa, että heidän opettamansa traditio on yhtä kuin Jumalan sanan opetus. Todellisuudessa heidän traditionsa perustui paljossa valheisiin, eli Jumalan sanan vastaisiin opetuksiin.

Katolisten teologien ja juutalaisten kirjanoppineiden ja fariseusten välillä on selkeä yhteys. He kaikki perustavat uskonsa ihmisviisauteen sekä traditioon ja siksi he valheiden kautta vääristävät Jumalan sanan opetuksen. Katolinen traditio ei perustu Jumalan sanan totuuden mukaiseen opetukseen ja siksi jokainen, joka luulee palvelevansa ja uskovansa Raamatun Jumalaa katolisen tradition kautta palvelee turhaan Jumalaa eikä hän ole Jumalan lapsi, vaan katolisen petoksen uhri.

Kirjoitan sinulle kaikella rakkaudella, joka kuulut katoliseen kirkkoon, että kun vertaat katolista teologiaa ja Raamatun opetusta keskenään, niin ne eroavat toisistaan niin kuin valkeus ja pimeys. Valkeus on Raamatun totuus ja pimeys on katolinen teologia. Sinä saat vapaaehtoisesti päättää sydämessäsi tahdotko seurata valkeutta vai pimeyttä?

 

Kirjoituksen kaikki osat: Mitä katolinen kirkko opettaa?

Huom! Kirjoitukseni alkujohdannossa yllä olevassa linkissä on maininta lähdeviitteistä, joita olen käyttänyt kirjoituksessani: Mitä katolinen kirkko opettaa?

 

Petri Paavola


 

 





eXTReMe Tracker