|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
M itä hengellinen irtolaisuus tarkoittaa?One Way TV julkaisi 1.6.2023 videon Sortuneen Siionin raunioilla - Hengelliset irtolaiset. Tällä videolla pohdittiin miksi kristitty tarvitsee seurakuntayhteyttä ja mitä hengellinen irtolaisuus on. Katsellessani videota ja siinä esiintulleita ajatuksia ja opetuksia sydämelleni nousi voimakkaasti se mitä Raamattu opettaa, ja että Raamatusta löydämme tähän vastauksen. One Way TV:n videolla esiintyi Teppo Lehtomäki, Allan Armas Lindberg ja Timo Lindroos. Videolla oltiin huolissaan siitä miksi monista uskovista on tullut niin ns. hengellisesti kodittomia ja kuinka tämä ongelma kasvaa tänä päivänä voimakkaasti. Kun katselin videota ja siinä esiintulleita ajatuksia, niin huomasin sellaista aitoa ja vilpitöntä huolta uskovien tilasta ja rakentavia ajatuksia sekä osittain aika voimakasta kielenkäyttöä sekä ei niin rakentavia ajatuksia. Tuon esille kirjoituksessani ajatuksia ja opetuksia Jumalan sanan totuudesta, jotka nousivat sydämelleni katsellessani One Way TV:n ohjelmaa. Tarkoitukseni ei ole hyökätä ketään vastaan, ei vähätellä ketään, vaan sävyisyyden Hengessä näyttää mitä Raamattu opettaa ja mitä käsite hengellinen irtolaisuus tarkoittaa kun katsomme sitä Jumalan sanan kautta, emme ihmisten oppien kautta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys: Hajaannuksessa paimenta vailla One Way TV:n ohjelman heti alussa luettiin Hesekielin kirjan luvun 34 jakeet 5 ja 6. Ohjelmassa kysyttiin keitä nämä irtolaiset ovat? Mitä Raamattu sanoo seurakunnasta? Katsotaan se Jumalan sanasta: Apt 2:47 kiittäen
Jumalaa. Ja he nauttivat kaiken kansan suosiota. Ja Herra
lisäsi seurakuntaan joka päivä niitä, 1 Kor 1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
1 Kor 12: Raamatun sanan opetuksen mukaan Herra itse lisää pelastuneen seurakuntaansa, joka on Jumalan seurakunta. Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumalalla on yksi ruumis, eli yksi seurakunta, jonka tulee kokoontua paikkakunnalla ykseyden tilassa. Jumala itse on kastanut Pyhässä Hengessä oman seurakuntansa jäsenet yhdeksi seurakunnaksi, jonka tulisi kokoontua ykseyden tilassa paikkakunnalla. Kun tutkimme Jumalan sanan totuutta, niin hengellinen irtolaisuus on sellaista, missä uskovat ovat hajaantuneet pois paikkakunnan yhden seurakunnan ykseydestä erilaisiin hengellisiin puolueisiin kuten erilaisiin uskonsuuntiin ja niiden ulkopuolisiin ryhmiin. Raamatun opetuksen mukaan hengellinen irtolaisuus on myös sellaista, missä uskova elää yksin eikä halua tulla uskovien yhteyteen, ei halua rakentua yhdessä muiden uskovien kanssa. Mitä Hesekiel 34:5 ja 6 ihan oikeasti opettaa? Katsomme sitä Raamatusta:
Hes 34: Tiit 1:5 Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat, Jumala vertaa VL:n Jumalan seurakuntaa lampaisiin, jotka ovat hajaantuneet paimenta vailla ja siten he ovat joutuneet metsän petojen syötäviksi. Jumala sanoo, että Hänen lampaansa ovat hajallaan pitkin koko maata, eikä kukaan välitä niistä eikä etsi niitä. Jumalalla oli myös yksi seurakunta VL:n aikana ja Jumala sanoi, että Hänen seurakuntansa on hajaantunut pitkin maata ja ovat paimenta vailla. Hajaannus oli se ongelma, josta Herra puhui. Seurakunta ei ollut ykseyden tilassa, vaan oli hajaantunut pois ykseyden tilasta pitkin maata, eikä silloin voinut olla myöskään todellista paimenuutta, koska Herran asettama paimenuus sisältää ykseyden tilan, ei hajaannusta. Todella monet uskovat eivät välitä Jumalan asettamasta seurakunnan ykseydestä, vaan taistelevat hajaannuksen eriseuraisuuden hyväksi, jopa kiivaasti varoittaen niistä, jotka puhuvat seurakunnan ykseyden tilasta. Kuten huomaat Raamatusta niin Jumala on asettanut ja määrännyt seurakunnan paimenuuden koskemaan koko paikkakuntaa, eli paikkakunnan ykseydessä olevalle seurakunnalle , ei niin, että seurakunta hajaantuisi erilaisiin puolueisiin, uskonsuuntiin, jolla kaikilla on omat ja muista uskovista erillään olevat paimenet. Todellisuudessa Raamatun opetuksen mukaan hengellinen irtolaisuus on hajaannuksen irtolaisuutta, missä seurakunta ei elä paikkakunnalla ykseyden tilassa, vaan on hajaantunut erilaisiin uskonsuuntiin ja niiden ulkopuolisiin ryhmiin. Tässä mielessä ei ole Raamatullista paimenuutta, koska Raamatullinen paimenuus on asetettu koskemaan koko paikkakunnalla olevaa Jumalaa seurakuntaa, sillä Jumala ei asettanut paimenuutta hajaannukseen, vaan ykseyteen. Jumala on yksi, ja siksi Hänellä on yksi seurakunta, ja paimenuus voi toimia Jumalan tahdon mukaisesti kokonaisuudessaan vain silloin kun seurakunta on paikkakunnalla ykseyden tilassa. Koska Jumala on yksi, niin siksi Hän asettanut ja määrännyt kaiken tapahtuvan käytännössä ykseydestä käsin. Siksi myös Raamatullisen paimenuuden tulee toimia käytännössä ykseyden tilassa, ei hajaannuksen eriseuraisuuden tilassa. Tällä hetkellä hajaannuksessa olevassa seurakunnassa on paimenuuden kutsun saaneita uskovia veljiä, mutta Jumalan tahdon mukaisesti paimenuus toimii kokonaan Jumalan tahdon mukaisesti vasta sitten kun Jumalan voitelemat paimenet paimentavat koko paikkakunnalla olevaa Jumalaa seurakuntaa. Apt 20: 17 ¶ Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat (presbyteros). ..... 28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi (episkopos), paimentamaan (poimaino) Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut. Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumala on asettanut paikkakunnan seurakunnan paimenuuden ryhmälle veljiä, jotka ovat vanhimpia, kaitsijoita ja paimenia, joka on yksi ja sama palvelutehtävä. Raamattu ei opeta, että yksi ihminen johtaisi paikkakunnan seurakuntaa, vaan ryhmä miehiä, jotka kaikki ovat yhdessä paimenia. Täten opetus, joka opettaa yhden pastorin (paimenen), johtavan pastorin, pastoripariskunnan, kirkkokunnan johtajan tai toiminnanjohtajan paimenellista johtajuutta opettaa vastoin Jumalan sanan opetusta. Raamatun opetuksen mukaan kukaan ihminen ei voi yksin johtaa paikkakunnan seurakuntaa, eikä Raamatun opetuksen mukaan kukaan ihminen voi johtaa paikkakunnan seurakuntaa sen ulkopuolelta käsin, kuten esim. kirkkokunnan johtajana tai toiminnanjohtajana. Raamattu myös opettaa, että seurakunta on Herran (Jeesuksen) seurakunta, koska Hän on sen itselleen ansainnut oman verensä kautta kuolemalla ristillä meidän syntiemme tähden. Raamatun opetuksen mukaan meillä kenelläkään uskovalla ei ole omaa seurakuntaa, koska seurakunta on Herran. Vain Hänellä voi olla seurakunta, joka on sen ansainnut itselleen ristinkuoleman kautta vuodattaen verensä syntien sovitukseksi. Hän tai he, jotka julistavat, että heillä on oma seurakunta, niin tällä oman seurakunnan julistuksensa kautta he hylkäävät Raamatun opetuksen Herran seurakunnasta, jonka Hän on itselleen ansainnut oman verensä kautta. Minä en uskaltaisi julistaa, että minulla on oma seurakunta tai että meillä joillakin uskovien kanssa on oma seurakunta, koska silloin nousisin Jumalaa vastaan ja Herran Jeesuksen verta ja sovitustyötä vastaan, koska seurakunta on Herran, sillä perusteella, että Hän on sen oman verensä kautta itselleen ansainnut. Hebr 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. Raamattu Kansalle Hebr 10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. 33/38 Alkutekstissä Hebr 10:25 ei ole sanoja omaa ja seurakunta. Alkutekstin mukaan Hebr 10:25 sanoo ettei tulisi jättää yhteistä kokoontumisesta, tarkoittaen sillä uskovien kokoontumista paikkakunnalla yhteen ykseyden tilassa. Koska Hebr 10:25 kohdassa ei ole alkutekstissä sanoja omaa ja seurakunnan, niin jokainen käännös, joka on kääntänyt tämän kohdan tai jokainen uskova, joka opettaa tästä kohdasta sanoilla älkää jättäkö omaa seurakunnankokoustanne vääristelee Jumalan sanan totuutta. Raamattu sanoo, että seurakunta on Herran, koska Hän on ansainnut sen itselleen oman verensä kautta. Me Jumalan armosta pelastetut ihmiset kuulumme Herran seurakuntaan olemme sen jäseniä, mutta seurakunta ei ole meidän, vaan Herran. 1 Piet 5:4 niin te, ylipaimenen (arkhipoimenos - perusmuoto arkhipoimen) ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen. Raamattu sanoo, että Herra Jeesus on seurakunnan Ylipaimen, joka on kaikkien paikallisseurakuntien Ylipaimen. Jokainen ihminen, joka nousee millä tittelillä tahansa paikallisen Jumalan seurakunnan yläpuolelle sen esimieheksi, kirkkoherraksi, johtajaksi, johtavaksi pastoriksi, kirkkokunnan johtajaksi, toiminnanjohtajaksi, piispaksi, arkkipiispaksi jne. niin hän on asettunut sille paikalle, joka yksin kuuluu Herralle Jeesukselle. Raamattu opettaa Herran Jeesuksen olevan Ylipaimen, joka tarkoittaa sitä että jokainen uskova, joka asettuu vanhinten yläpuolelle asettuu Jeesuksen paikalle Ylipaimenen tehtävään. Jumala on asettanut seurakunnan järjestyksen ja paimenuuden siten, että Jeesus Ylipaimenena saisi johtaa seurakunnan työtä. Heti kun joku ihminen ottaa Jeesuksen paikan asettuen vanhinten yläpuolelle yksin johtamaan seurakuntaa, niin sellainen seurakunta on eksynyt pois Jumalan asettamasta seurakuntajärjestyksestä ja on siinä kohden eksynyt väärään ja epäraamatulliseen paimenuuteen. Efesolaiskirjeen 4 luku opettaa seurakunnan ykseydestä One Way TV:n ohjelmassa tuotiin esille Efesolaiskirjeen 4:ttä lukua ja kysyttiin mitä varten Hän (Herra) antoi seurakunnalle opettajat, paimenet, evankelistat, profeetat? Ohjelmassa sanottiin ihan oikein, että tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön. Kun tutkimme Ef 4:11-16 Raamatun kohtia, niin näemme mitä tarkoittaa kun pyhät tulevat täysin valmiiksi palveluksen työhön ja mitä varten Herra antoi seurakunnalle opettajat, paimenet, evankelistat, profeetat. Raamattu antaa tähän vastauksen:
Ef 4: Efesolaiskirjeen 4:ssä luvussa Raamattu sanoo Herran antaneen apostolit, profeetat, evankelistat, paimenet ja opettajat seurakunnalle, että seurakunta tulisi valmiiksi palvelutyöhön Kristuksen ruumiin (seurakunnan) rakentamiseen, että kaikki uskovat (paikkakunnillaan) saavuttaisivat ykseyden uskossa. Raamattu Kansalle kääntää alkutekstin mukaan oikein käyttäen ykseys sanaa Ef 4:13 kohdassa. Efesolaiskirje ei opeta, että menkää hajaannukseen ja perustakaa omia uskonsuuntianne, vaan että paikkakunnalla rakentakaa uskossa yhden seurakunnan jakamatonta ykseyttä. Koko Raamattu on täynnä Jumalan seurakunnan ykseyden sanomaa, mutta sitä ei pysty näkemään ja ymmärtämään, jos haluaa enemmän uskoa ihmisten Raamatun totuudesta irti olevia käsityksiä seurakunnasta kuin sitä mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa seurakunnasta. Raamattu sanoo Ef 4:14:ssä opintuulten heiteltävänä olemisesta, joka tarkoittaa seurakunnan hajaannusta pois ykseyden tilasta, sillä erilaiset opintuulet ovat erityisesti hajaannuksessa elävän seurakunnan tuntomerkki. Jos opetat Ef 4 luvusta, niin siitä pitäisi opettaa sen mukaan miten Raamattu siinä opettaa. Efesolaiskirjeen 4:n luvun opetuksen mukaan apostolin, profeetan, evankelistan, paimenen ja opettajan pitäisi rakentaa ainoastaan seurakunnan ykseyttä, eikä tukea millään tavalla seurakunnan opillista hajaannuksen tilaa. Tämä on meille kaikille iso haaste tässä hajaannuksen tilassa, jos rakastamme enemmän Jumalaa kuin ihmisten oppeja ja käsityksiä.
Gal 5:
Apt 2:47 kiittäen
Jumalaa. Ja he nauttivat kaiken kansan suosiota. Ja Herra
lisäsi seurakuntaan joka päivä niitä, Raamattu sanoo eriseurojen ja lahkojen olevan lihan tekoja. Mitä eriseuraisuus ja lahkot tarkoittavat? Eriseuraisuus ja lahkot tarkoittavat puoluehenkeä ja hajaannuksen tilaa, jossa uskovat hylkäävät paikkakunnan seurakunnan ykseyden tilan. Jos katsomme sitä miten esim. Suomessa monet uskonsuunnat ja niiden ulkopuoliset ryhmät ovat syntyneet, niin osa niistä on syntynyt riidan ja erimielisyyden takia. Raamatun opetuksen mukaan seurakunta syntyy paikkakunnalle siten, että kun ihmisiä pelastuu Jumalan rakkauden ja totuuden evankeliumin kautta, niin Jumala itse lisää heidät omaan seurakuntaansa. Tänä päivänä toimitaan, niin että kuka tahansa voi perusta mistä syystä tahansa "oman seurakunnan" tai uskonsuunnan ja siellä voidaan alkaa opettamaan ihan mitä vaan. Raamatun mukaan Jumala rakkauden totuudessa synnyttää seurakunnan ja perustaa sen ykseyden perustalle, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden. Sitten näissä ihmisten omissa "seurakunnissa" tai uskonsuunnissa sanotaan, että heidän uskonsuuntansa uskovien tulee olla heidän seurakuntayhteyden paimenuuden alaisena. Raamattu sanoo, että Jumalan asettama paimenuus paimentaa kaikkia paikkakunnan uskovia, eikä ykseydestä irrallaan olevia omia yhteisöjään. On ihan oikein sanoa, että uskovien tulee olla Raamatullisen paimenuuden alaisuudessa. Jos näin toimittaisiin ihan oikeasti ja uskottaisiin se mitä Raamattu opettaa, niin silloin ainoa oikea paimenuus on sellaista, missä uskovat ovat paikkakunnalla ykseyden tilassa ja paimenuus paimentaa kaikkia paikkakunnan uskovia. Silloin kun vaaditaan alamaisuutta johtajille, jotka johtavat hajaannuksen eriseuroissa ja omissa lahkoissaan, niin se on sama asia kuin hyökkäys Jumalan asettamaa paikkakunnan seurakunnan ykseyttä vastaan. Tällä tavalla pyritään vahvistamaan eriseuraisuuden hajaannusta, joka tarkoittaa samalla Jumalan seurakunnan ykseyden hylkimistä ja hylkäämistä. Raamatun opetuksen mukaan lahkolaisuus ja eriseurat ovat lihan tekoja ja jos vaaditaan alamaisuutta hajaannuksessa olevien erilaisten uskonyhteisöjen johtajille, niin silloin tuetaan hajaannusta ja samaan aikaan toimitaan Raamatun todellista opetusta vastaan. Korvasyyhy ja oikeassa olemisen tarve One Way TV:n ohjelmassa sanottiin, että on semmoisia, jotka puhuu esim. yhden seurakuntaopin puolesta ja kehottaa, että uskovien pitäisi lähteä pois seurakunnasta. Raamatun opetuksen mukaan Jumalan armosta pelastamat ihmiset ovat seurakunta, Herran seurakuntaa. Jos olemme Jumalan armosta ymmärtäneet seurakunnan ja seurakunnan ykseyden, niin silloin emme kehota ketään eroamaan seurakunnasta tai lähtemään pois seurakunnasta, koska me uskovat olemme seurakunta. Raamatun sanan mukaan emme saisi elää uskovina eriseuroissa ja lahkoissa paikkakunnalla, vaan yhden seurakunnan ykseyden tilassa. Koska näin on, niin silloin se on varmaa, että Jumala, joka itse on asettanut seurakunnan jakamattoman ykseyden, kutsuu uskonsuunnissa ja niiden ulkopuolella hajallaan olevaa seurakuntaa tulemaan yhteen ja hylkäämään hajaannuksen. Kyse ei siis ole seurakunnasta eroamisesta tai seurakunnasta pois lähtemisestä, vaan hajaannuksen hylkäämisestä ja palaamisesta seurakunnan ykseyden tilaan. One Way TV:n ohjelmassa sanottiin kuinka uskonsuuntien ulkopuolella on myös paljon hyvää opetusta, ja kuinka tuon sanonut henkilö sanoi itsekin kuuntelevansa puheita sieltä, tarkoittaen uskonsuuntien ulkopuolella olevien puheita. Jos näin on, niin miten meidän tulisi suhtautua Raamatun opettamaan seurakunnan jakamattomaan ykseyteen? Ohjelmassa tuli esille toisia uskovia halventavia ajatuksia kuten ravinnon (Raamatun opetus) pummiminen milloin mistäkin, ja tällä tarkoitettiin uskovaa ihmistä, joka ei kuulu mihinkään uskonsuuntaan. Jos uskonsuuntien ulkopuolella olevia uskovia pidetään hengellisinä pummeina ja jos niillä tarkoitetaan sellaisia, jotka haluavat uskoa seurakunnan ykseyteen, eivätkä halua kannattaa seurakunnan lahkolaista hajaannusta, niin silloin leimaaminen ikään kuin hengellisiksi pummeiksi ei ole enää pelkästään loukkaus ja halveksuntaa näitä uskonsuuntien ulkopuolella olevia uskovia kohtaan, vaan itse Jumalaa kohtaan, joka on asettanut sanaansa opetuksen seurakunnan jakamattomasta ykseydestä paikkakunnilla, sillä Jumala itse lisää pelastuneen seurakuntaansa. Jos sanot, jotakin Herran Jeesuksen pelastamaa uskovaa seurakunnattomaksi, niin asetat hänet jumalattoman paikalle ja tuomitessasi hänet hyökkäät Jumalan pelastustyötä ja sovitusta vastaan, koska jokainen pelastettu ihminen kuuluu seurakuntaan, siihen yhteen ja ainoaan Jumalan seurakuntaan, josta Raamattu opettaa. Sanomalla jotakin Jumalan pelastamaa ihmistä seurakunnattomaksi nouset Jumalaa ja Hänen pelastustyötänsä vastaan. Sanomalla jotakin Jumalan armosta pelastamaa uskovaa seurakunnattomaksi olet asettanut itsesi vaaralliseen tilanteeseen Jumalan edessä, koska tuomitessasi Jumalan pelastaman uskovan ihmisen seurakunnattomaksi samalla tuomitset itse Jumalan ja Hänen tekonsa. Me uskovat olemme helposti taipuvaisia etsimään korvasyyhymme opetusta, joka pönkittää uskovan sielullista ja lihallista oikeassa olemisen tarvetta. Raamatun opetuksen mukaan eriseuraisuus ja lahkot, eli hajaannuksen tila uskonsuunnissa ja niiden ulkopuolella on vastoin Jumalan sanan opettamaa seurakunnan ykseyden tilaa paikkakunnalla. Koska Raamattu opettaa paikkakunnan seurakunnan jakamatonta ykseyden tilaa, niin miksi jotkut uskovat siitä huolimatta kannattavat eriseuraisuutta ja hajaannusta ja hyökkäävät Jumalan sanan seurakunta totuutta vastaan? Osa heistä on vilpittömiä ja he ovat vastaanottaneet väärän opetuksen koskien seurakuntaoppia. Osa jollakin tasolla ymmärtää, että Raamattu opettaa vain yhdestä paikkakunnan seurakunnasta, mutta he kuitenkin jostakin syystä kannattavat hajaannuksen eriseuraisuutta, jotkut heistä tekevät sen saavuttamansa asemansa tähden. Osa hajaannuksen eriseuraisuutta kannattavia uskovia oman korvasyyhynsä takia eivät halua kuulla Raamatun totuutta seurakunnan jakamattomasta ykseydestä paikkakunnalla. Joillakin on kyse oman lihallisen oikeassa olemisen pönkittämisestä, kun he kannattavat hajaannuksen eriseuraisuutta ja hyökkäävät seurakunnan ykseyttä vastaan. Minun luonani on käynyt muutamia veljiä keskustelemassa seurakunnasta. He ovat kysyneet mitä mieltä olen Raamatun opettamasta seurakunnasta. Olen sanonut, että Raamatun opetuksen mukaan Herralla on vain yksi seurakunta ja että Herra tässä lopunajassa ennallistaa ja palauttaa seurakunnan ykseyden niiden kohdalla, jotka rakastavat enemmän Jumalan sanan totuutta kuin ihmisten oppeja ja eriseuroja. Eräs uskon veli, jonka nimeä en mainitse kävi luonani aikoinaan keskustelemassa seurakunnasta, ja hän oli samaa mieltä seurakunnasta kuin minä. Kävi kuitenkin niin, että kun hän on päässyt etenemään johtavaan asemaan eräässä uskonyhteisössä, niin hän nykyään vastustaa seurakunnan ykseyttä, niin kuin Raamattu siitä opettaa, vaikka aikaisemmin hän sanoi ymmärtävänsä sen mitä Raamattu opettaa. Asema hajaannuksen eriseuroissa on monille uskoville tärkeämpää kuin Raamatun sanan totuus seurakunnan ykseydestä. Silloin kun uskova päästää lahkohengen eriseuraisuuden hallitsemaan sydäntään, niin lahkohenki lihan korvasyyhyssä hyökkää Jumalan asettamaa seurakunta totuutta vastaan, ykseyden sanomaa vastaan. Minä olen puhunut ja opettanut Jumalan seurakunnan ennallistamisesta ja ykseydestä (ja paljon muustakin), miten suhtaudun sellaisiin uskoviin ihmisiin, jotka hyökkäävät seurakunnan ennallistamista ja ykseyttä vastaan? Rukoilen rakkautta ja anteeksiantamusta heitä kohtaan ja rakastan heitä sisarinani ja veljinäni Herrassa Jeesuksessa. Itse asiassa he eivät nouse minua vastaan pelkästään, vaan Herraa vastaan, joka on asettanut paikkakunnan seurakunnan jakamattoman ykseyden. Hajaannuksen eriseuraisuutta tukeva uskova ihminen määrittelee seurakunnan sellaiseksi, että uskovan pitää kuulua johonkin uskonsuuntaan tai herätysliikkeeseen voidakseen olla seurakunnan jäsen. Jumalan sanasta olemme nähneet, että Herra lisää pelastuneen seurakuntaansa ja se on yhtä kuin seurakuntaan liittyminen. Tutkimalla Jumalan sanan ilmoitusta huomaat ettei Paavali, Pietari, Jaakob tai Johannes kuuluneet erilaisiin uskonsuuntiin, eivätkä he perustuneet yhtään uskonsuuntaa eikä herätysliikettä. Miksi he eivät perustaneet omia herätysliikkeitään? Siksi koska heille riitti Jumalan seurakunnan jäsenyys ja lahkoontuminen, eli oman puolueen perustaminen olisi ollut lihan teko sekä Jumalan tahdon vastainen teko. Jos pidät uskovia seurakunnattomina, jotka eivät kuulu mihinkään kirkkokuntaan tai herätysliikkeeseen, niin samalla tuomitset apostolit, Pietarin, Paavalin, Johanneksen ja Jaakobin seurakunnattomiksi, koska he eivät kuuluneet mihinkään uskonsuuntaan tai herätysliikkeeseen. Huomaatko sitä mihin se johtaa jos tukee hajaannuksen eriseuraisuutta ja vastustaa Jumalan sanan totuutta? Se johtaa siihen, että joudut hylkäämään jossakin määrin Jumalan sanan totuutta ja korvaat sen ihmistekoisen opin kautta. Jos pidät uskonsuuntiin kuulumattomia uskovia ihmisiä seurakunnattomina sekä epäluotettavina sanan palvelijoina tai uskovina, niin silloin joudut myös hylkäämään Pietarin, Paavalin, Johanneksen ja Jaakobin opetukset, koska he eivät kuuluneet mihinkään herätysliikkeeseen tai uskonsuuntaan. Toisin sanoen joudut hylkäämään Jumalan sanan opetuksen, koska yksikään Jumalan valitsema Uuteen Testamenttiin kirjoittanut uskova ei koko elämänsä aikana kuulunut mihinkään uskonsuuntaan tai herätysliikkeeseen. Huomaatko mihin se johtaa kun taistelet Jumalan sanan totuutta vastaan. Joudut nurkkaan ja umpikujaan, josta pääsee pois vain Jumalan sanan totuuteen uskomisen kautta. Voit vielä sanoa, että silloin kun Paavali ja Pietari ja muut apostolit elivät alkuseurakunnan aikana, niin silloin ei vielä ollut olemassa uskonsuuntia ja herätysliikkeitä, ne ovat syntyneet myöhemmin. Paavali ja Pietari eivät perustaneet omia uskonsuuntiaan, koska Raamattu opettaa seurakunnan jakamatonta ykseyttä. Meidän tulisi toimia samalla tavalla kuin Pietari ja Paavali toimivat seurakunta asiassa, eli he elivät todeksi seurakunnan ykseyden. He kykenivät elämään seurakunnan ykseydestä käsin, vaikka eivät olleet täydellisiä, vaan vajavaisia. Mekin voimme vajavaisina elää todeksi Jumalan seurakunnan ykseyttä jos uskomme ja ojentaudumme Jumalan sanan totuuden mukaan. Miksi yhä useampi Herran Jeesuksen opetuslapsi valitsee hajaannuksen eriseuraisuuden sijasta paikkakunnan seurakunnan ykseyden ja miksi tämä liikehdintä lisääntyy koko ajan? Siksi, koska elämme ennallistamisen ajassa, jossa yhä useampi uskova näkee mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa seurakunnasta. Tätä ei voi estää, koska se on Jumalasta. Elämme vielä pienten alkujen päivissä, mutta tämä liikehdintä lisääntyy koko ajan. Sekin on kyllä ikävää todellisuutta, että todellisen seurakunnan ennallistamisen rinnalle nousee väärää seurakunnan ennallistamista, joka ei perustu Raamatun sanan totuuteen, vaan nousee lihasta ja halusta lyödä ja kostaa muille. On olemassa väärää rahaa, mutta se ei estä oikean rahan käyttämistä. Samoin on myös sen laita, että vaikka on olemassa väärää seurakunnan ennallistamista, niin se ei kykene estämään Jumalan vaikuttamaa oikeaa seurakunnan ennallistamista takaisin ykseyden tilaan.
Room 16: Jos ja kun luet Roomalaiskirjeen 16 lukua, niin huomaat ja näet millä tavalla Jumalan Pyhä Henki vaikutti käytännössä Roomassa Jumalan seurakunnassa. Rooman kaupungissa oli n. 1 miljoonaa ihmistä tai lähes miljoona ihmistä siihen aikaan kun Roomalaiskirje kirjoitettiin. Jumalan Pyhä Henki vaikutti ja järjesti niin, että ykseyden tilassa oleva seurakunta kokoontui pienimmissä ryhmissä eri puolilla Rooman kaupunkia. Roomassa Jumalan seurakunta ei hajaantunut erilaisiin uskoonsuuntiin, vaan pysyi ykseyden tilassa kokoontuessaan eri paikoissa Rooman kaupungissa. Samalla tavalla Jumala tulee tekemään ja vaikuttamaan kun Hän ennallistaa seurakuntansa takaisin ykseyden tilaan. Otan esimerkiksi Lahden kaupungin, jossa oli lokakuussa 2023 vähän yli 120 000 asukasta. Kun Jumala ennallistaa seurakuntaa ykseyden tilaan esim. Lahdessa, niin Lahdessa oleva Jumalan seurakunta alkaa kokoontumaan eri paikoissa, mutta silti ollen ykseyden tilassa, se ei jakaudu ja hajaannu erilaisiin uskonsuuntiin ja lahkoihin. Moni hajaannusta tukeva uskova myöntää, että oikeasti Raamattu puhuu yhdestä seurakunnasta, mutta hajaannuksen takia emme voi enää palata takaisin ykseyteen, eli toisin sanoen emme voi uskoa Raamatun totuuteen ihmisten lihallisuuden ja eriseuraisuuden tähden. Jos uskosi kohde on eriseuraisuudesta nouseva lahkohenki, niin silloin et voi käytännössä uskoa todeksi Raamatun opetukseen seurakunnan jakamattomasta ykseydestä. Jos uskosi kohde on Herra Jeesus ja Jumalan sanan totuus, niin silloin kykenet uskomaan seurakunnan ykseyden opetuksen, koska se on ainoa Jumalan sanan opetus seurakunnan yhteydestä. Jos joku sanoo, että yksi jakamaton seurakunta oppi on totta, mutta emme voi enää palata siihen ja uskoa siihen, niin silloin kannattaa kysyä, että annatko listan niistä Uuden Liiton uskonjärjestyksen mukaisista Jumalan sanan opetuksista, joita ei tarvitse enää noudattaa ja joihin ei tarvitse enää uskoa. Jos olet rehellinen itsellesi, niin ymmärrät ettei sellaista listaa ole olemassa, eikä Jumala anna sellaista käskyä tai opetusta seurakunnalleen, joka olisi mahdotonta toteuttaa käytännössä. Se mikä on annettu opetuksena seurakunnalle, niin se voi toteutua käytännössä vain uskon kautta, epäuskon kautta se ei tietenkään voi toteutua. Room 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu. Joku sanoo, että uskon Raamatun opettavan seurakunnan ykseydestä, mutta se toteutuu vasta lopunaikana kun seurakuntaa aletaan vainoamaan. Raamattu ei sano eikä opeta, vasta lopunaikana kun teitä vainotaan, niin sitten voitte alkaa elämään seurakunnan ykseydessä ja rakastamaan toisianne. Raamattu sanoo, että Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on annettu meille uskoville ja joka asuu meissä. Raamatun opetuksen mukaan vaino ei saa aikaan seurakunnan ykseyttä, vaan Jumalan vaikuttama rakkaus uskovan sydämessä. Todellisuudessa emme rakasta kovinkaan paljon toisiamme, koska elämme suurelta osin hajaannuksen eriseuraisuudessa, emme seurakunnan ykseydessä. Se on askel oikeaan suuntaan jos näemme, että tuossa naapurin uskonsuunnassakin on uskovia ja voimme kehottaa uskovia käymään siellä, mutta se ei ole vielä ykseyttä, se on edelleen hajaannuksen eriseuraisuutta ja sen tukemista. Ymmärrän sen, että nykyisen hajaannuksen ja eriseuraisuuden kaaoksen tilassa oleva seurakunnan ykseyteen palaaminen on todella haasteellista. Tiedän sen, koska olen kantanut kipua sydämessäni tämän asian takia todella pitkään ja kipu on välillä aikaa kovaa. Olen nähnyt vuosia sitten sydämessäni tällaisen näyn: Näen sieluni silmin Jumalan armoistuimen siellä istuu Isä ja Hänen oikealla puolella istuu Jeesus. Jeesus katsoo Isäänsä ja sanoo: Lampaat, jotka olet minulle antanut ovat hajallaan eriseuroissa erilaisissa opeissa, Isä minuun koskee, Minun sydämeni on syvästi murheellinen seurakuntani tilasta. Näen kyynelten valuvan Jeesuksen kasvoilta. Isä sanoo: Tiedän Poikani, minun sydämeeni koskee myös, minäkin olen syvästi murheellinen seurakunnan tilasta. Näen kyynelten valuvan Isän kasvoilta. Tämä näky murtaa minut, minä voin pahoin, minulla on paha olo. Minun kasvoilleni ilmaantuu kyyneleitä. Voi Herra Jeesus, auta minua, jotta jaksan eteenpäin. Tämä näky murtaa ja koskettaa aina kun sitä muistelen. Isä ja Jeesus tuntevat paljon enemmän surua ja tuskaa kuin me voimme tuntea siitä kun Jumalan kansa vaeltaa hajaannuksen eriseuraisuudessa ja monet heistä vastustavat Jumalan asettamaa seurakunnan ykseyttä. Toivon ja rukoilen, että tämä näky ja sen sanoma Isän ja Jeesuksen kyyneltuskasta ja kivusta murtaisi meidän uskovien kovan eriseuraisuuden vallassa olevan sydämen, niin että Jumalan asettama seurakunnan ykseys kelpaisi meille. Kirjoitan muutaman sanasen itsestäni. En ole farisealaisuuden oikeaoppisuuden vallassa, en ole yksin oikeassa, vaan olen monessa kohdin erehtynyt ja olen saanut Jumalan armosta tehdä monessa kohtaa parannusta. Kun Jumala kutsui minua 1990 -luvun puolivälissä seurakunnan ennallistamisen työhän, niin ymmärsin, että se on Jumalan työ uskovan ihmisen sydämessä, että hänelle kelpaa Jumalan asettama totuus. Ymmärsin oman pienuuteni ja vajavaisuuteni ja sen ettei ihmisen voima ja viisaus kykene suorittamaan tätä seurakunnan ennallistamisen tehtävää, tämä on yksin ja ainoastaan Jumalan työtä ihmisen sydämessä. Kun kipuilin ennallistamisen kutsun saaneena omaa pienuuttani silloin ihan kutsun alussa ja tunsin suurta voimattomuutta ja riittämättömyyttä, että tämä kutsu on liian suuri kantaa, niin yhä edelleen aina silloin tällöin kipuilen tämän asian kanssa. En ole yksin, sillä meitä on jo monta sisarta ja veljeä, jolla on sama kutsu Herralta seurakunnan ennallistamiseen ja kun menemme suuren heikkouden vallassa Jumalan eteen tämän kutsun kanssa, niin ihmeellisesti Hän auttaa jaksamaan ja viemään eteenpäin seurakunnan ennallistamisen, eli seurakunnan ykseyden sanomaa. Fil 2:3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne Kun Jumala kutsui minua seurakunnan ennallistamisen työhön, seurakunnan ykseyteen, niin Jumala puhui minulle voimakkaasti, että en saa, enkä voi tulla mukaan seurakunnan ykseyden ennallistamisen työhön ellen ensin halua sitoutua pitämään kaikkia uskovia erilaisissa uskonsuunnissa, uskonyhteisöissä ja niiden ulkopuolella itseäni parempina. Sitouduin tähän, sillä Herra puhui ettei todellinen seurakunnan ykseys voi tapahtua ellemme uskovina pidä toista uskovaa itseämme parempina. Näin toimien kukaan uskova ei ole toisen ylä- tai alapuolella, vaan kunnioitamme ja rakastamme toisiamme. Jos emme toimi näin käytännössä, niin silloin emme kykene elämään totuuden rakkaudessa ja rakastamaan toinen toisiamme seurakunnan ykseydestä käsin.
Joh 17:
Raamattu sanoo, että jos me olemme totuuden pyhityksessä
yksi, niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi, niin maailma tulee
uskomaan Jeesukseen, että Isä on lähettänyt Jeesuksen tälle
maailmalle Pelastajaksi, Herraksi ja Messiaaksi. Kun
alkuseurakunta noudatti tätä, niin näemme Apostolien teoista
Jumalan voiman toiminnan, jonka kautta ihmisiä pelastui ja
tuli uskoon, mikä on kaikkein tärkeintä ja sen lisäksi sairaita
parantui ja jopa ruumiin kuoleman kokeneet heräsivät eloon.
Tätä mitä Jeesus lupasi ei voi saavuttaa hajaannuksessa kuin
vain aivan pieniä roiskeita, eli vähän pelastumisia, vähän
parantumisia ja kuolleista heräämisiä, mutta seurakunta on
kutsuttu ykseydestä käsin näkemään Jumalan voiman toimivan
niin kuin Apostolien teoissa, jota emme koskaan tule
näkemään hajaannuksen tilassa. Siksikin minä puhun ja opetan
seurakunnan ykseydestä, koska siihen Jumala on meidät
kutsunut ei hajaannukseen.
Kun halusin olla rehellinen Jumalan edessä, niin minulle ei
jäänyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin uskoa se mitä Raamattu
opettaa ja pyrkiä tekemään Jumalan tahto ja hylätä oma asema
sananjulistuksessa ja opetuksessa hajaannuksesta käsin ja
valita palvella Herraa pyrkimyksenä opettaa totuutta (vajavaisena
ja heikkona ihmisenä) sen mukaan kuinka Jumalan armosta
saan ymmärrystä siihen mikä on Herran tahto. Jos haluamme
nähdä uudelleen Apostolien teot ja Jumalan toimivan samalla
tavoin kuin Apostolien teoissa, ja nähdä ihmisten
pelastumisia laajemmin kuin nyt tapahtuu, niin ainoa
vaihtoehto on tehdä se ykseydestä käsin. Kun joku puhuu hajaannuksen eriseuraisuudesta ja tuo esille seurakunnan ykseyden sanomaa, niin hänen sanotaan edustavan seurakunnattomuutta ja olevan seurakunnan hajottaja. Koska Jumala itse lisää armosta pelastuneen omaan seurakuntaansa, niin silloin seurakunnatonta uskovaa ei ole olemassakaan. On olemassa vain uskovia, jotka haluavat elää seurakunnan ykseydestä käsin tai niitä, jotka eivät ymmärrä seurakunnan todellista ykseyttä tai niitä, jotka vastustavat ykseyttä, koska he kannattavat eriseuraisuuden hajaannusta. Jos sanot jonkun olevan seurakunnaton uskova, niin sanomasi kautta yrität turhentaa Jumalan pelastustyön, kun Hän Herran Jeesuksen veren kautta lisää pelastuneen seurakuntaansa. Jos uskova ymmärtäisi tämän, niin hän ei koskaan uskaltaisi kutsua ketään Jumalan pelastamaa uskovaa seurakunnattomaksi. Kun joku puhuu hajaannuksen eriseuraisuudesta ja tuo esille seurakunnan ykseyden sanomaa, niin hänen sanotaan olevan seurakunnan hajottaja ja rikkoja. Todellisuudessa eriseuraisuuden hajaannuksessa oleva, joka vastustaa seurakunnan ykseyttä on seurakunnan hajottaja ja sen rikkoja, koska hän haluaa seurakunnan olevan hajaannuksen ja rikkinäisyyden tilassa. Seurakunnan ykseydestä puhuva ei hajota seurakuntaa, vaan kutsuu eriseuraisuuden hajaannuksessa olevaa rikkinäistä seurakuntaa korjaantumaan ykseyden kautta.
Kaikki Jumalan armosta pelastamat uskovat ihmiset kuuluvat
Jumalan seurakuntaan, joka on hajaannuksen tilassa
erilaisissa uskonsuunnissa ja niiden ulkopuolella.
Tämä meidän on hyvä ymmärtää ja varmasti meillä jokaisella
on jossakin kohden aihetta parannukseen, että voisimme
kulkea kohti seurakunnan ykseyttä. Efesolaiskirjeen toinen luku puhuu siitä kuinka Herra Jeesus on omassa yhdessä ruumiissa sovittanut Häneen uskovat juutalaiset ja pakanat. Tässä Raamatun kohdassa on myös todella syvällinen sanoma. Herra Jeesus sovitti synnit ristin puulla omassa yhdessä ruumiissaan saadakseen aikaan syntien sovituksen sekä pyhityksen yhdessä seurakunnassa, joka elää ja palvelee Jumalaa seurakunnan ykseydestä käsin. Huomaatko, että Raamattu painottaa sitä kuinka Herra Jeesus sovitti synnit ristillä yhdessä ruumiissa. Miksi Raamattu painottaa tässä yhtä ruumista? Siksi, koska Herran Jeesuksella on yksi seurakunta (ruumis), jotka on sovitettu ja pelastettu myös seurakunnan ykseyden aikaansaamiseksi. Raamattu sanoo Jumalan olevan yksi, Herra on yksi, usko on yksi, ruumis on yksi (seurakunta). Tästä syystä seurakuntakin on yksi, sillä Herra Jeesus ei sovittanut syntejä monissa erilaisissa ruumiissa, vaan yhdessä omassa ruumiissaan. Jos olet Jumalan armosta pelastettu ja vilpittömyyden tilassa elät eriseuraisuuden hajaannuksessa ja vastustat seurakunnan ykseyttä, koska et ymmärrä seurakunnan todellista ykseyttä, niin uskon sinun silti pelastuvan Jumalan armosta. Mutta, jos vastustat vilpittömyydestäsi huolimatta seurakunnan ykseyttä paikkakunnalla, niin silloin ymmärtämättömyyttäsi et arvosta Herran Jeesuksen veren sovitustyötä siltä osin, että Herra sovitti ristillä synnit yhdessä omassa ruumiissaan, joka tarkoittaa, että Hän myös ristinsä veren kautta on tarkoittanut ja haluaa meidän uskovan Häneen seurakunnan ykseydestä käsin, ei hajaannuksen eriseuraisuudesta käsin. Kun nyt olemme tutkineet Jumalan sanan totuutta, niin sen valossa voin sanoa, että hengellinen irtolainen tai hengellinen irtolaisuus on Jumalan sanan totuudesta irtautumista, irtolaisuutta, jossa kannatetaan ihmisoppeja ja vastustetaan Jumalan sanan totuutta, mutta ei kaikessa, vaan joissakin asioissa kuten esimerkiksi vastustamalla seurakunnan ykseyttä kannatat hajaannuksen eriseuraisuutta. Itse asiassa me kaikki olemme hengellisiä irtolaisia siinä kohdassa missä opetamme vastoin Jumalan sanan totuutta, sillä siinä kohdassa olemme irrottautuneet Jumalan sanan totuudesta.
1 Kor 10: Raamattu opettaa, että osallisuus Kristuksen Jeesukseen vereen on myös Jeesuksen veren kautta osallisuutta yhteen seurakuntaan, seurakunnan ykseyteen. Ilman Herran Jeesuksen sovitusverta ei ole olemassa Uuden Liiton seurakuntaa ja yhtä Jumalan seurakuntaa. Herran Jeesuksen sovitusveri on seurakunnan ykseyden takuu ja sinetti. Mitä sinä ajattelet, että kuinka paljon tosissasi arvostat Herran Jeesuksen sovitusverta, jos tuet ja kannatat eriseuraisuuden hajaannusta sekä kaikella tarmollasi vastustat Jumalan seurakunnan ykseyden toteutumista paikkakunnallasi? Seurakunnan ykseys tarkoittaa Herran seurakuntaa, joka on yksi, jonka tulee kokoontua ja rakentua ykseyden tilassa paikkakunnalla, ei hajaannuksen eriseuraisuudessa. Kuinka paljon me todellakin arvostamme Herran Jeesuksen verta, joka on vuodatettu ei ainoastaan meidän syntiemme puolesta, vaikka se on tärkein ulottuvuus sen kanssa, että saamme yhteyden Jumalan kanssa, mutta Herran Jeesuksen veri on vuodatettu myös siksi, että olisimme ykseydestä käsin toimiva yksi seurakunta. Armahtakoon Herra meitä, ja tehkäämme parannusta itse kukin siinä missä sitä tulee tehdä. Minä ainakin olen armoa tarvitseva uskova ihminen, jonka tulee tehdä parannusta elämässään. En ole muita parempi, vaan monin tavoin vajavainen Herran edessä. Kiitän sydämestäni Jumalaa, että Hän on aloittanut seurakunnan ennallistamisen työn eikä kukaan voi sitä estää, sillä ihminen ei voi voittaa Jumalaa.
Petri Paavola 12.12.2023
Lähteet:
|
|