|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Minun tulee vähetä ja Kristuksen kasvaa minussa Muutamien Herran Jeesuksen opetuslasten (Luuk 22:24) välille syntyi kiistaa (alkutekstin mukaan voidaan myös kääntää riitaa) siitä kuka heistä oli katsottava suurimmaksi. Sydämessä oleva halu olla toista uskovaa ihmistä suurempi on sama kuin asia kuin eksyä ylpeyden syntiin, jossa ihminen luulee olevansa toista parempi, suurempi sekä joskus ihminen eksyy jopa luulemaan olevansa aivan erityinen Jumalan "suuri eliittisotilas". Ylpeyden synti, joka vaikutti Jeesuksen aikana joidenkin ihmisten sydämissä, jotka Häntä seurasivat on myös monien uskovien ongelma tänäkin päivänä. Raamatun sana opettaa, että uskon kautta Herra Jeesukseen Jumala tekee Hänen lapsistaan pieniä tässä maailmanajassa. Jumala ei tee omistaan suuria tässä maailmanajassa, koska tämän maailman mittapuun mukainen suuruus on sama asia kuin ylpeyden synti. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Joka tahtoo suureksi tulla olkoon kaikkien palvelija
Luuk 22:
Mark 10:
Kreikankielen sana dokeo tarkoittaa
luulemista, olettamista, näyttää ja nähdä hyväksi. Muutamat opetuslapset
riitelivät ja kiistelivät siitä kuka heistä mahtoikaan olla kaikkein
suurin. Nämä kiistelevät ja riitelevät opetuslapset luulivat tai
olettivat, että heistä itse kukin oli toisia opetuslapsia suurempi. Herra
Jeesus sanoi, että kansojen kuninkaat hallitsevat kansaa herroina, mutta
näin ei saa olla Herran Jeesuksen opetuslasten keskuudessa.
Raamattu sanoo, että Sebedeuksen poikien,
eli veljesten Jaakobin ja Johanneksen sydämiin syntyi ajatus siitä, että
he halusivat istua Jumalan valtakunnan kirkkaudessa Jeesuksen oikealla ja
vasemmalla puolella. Herra Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että se joka
tahtoo tulla suureksi olkoon kaikkien palvelija ja se, joka tahtoo olla
ensimmäinen, olkoon kaikkien palvelija. Toisin sanoen, Herra Jeesus opetti
uskossa Jeesukseen olevasta suuruudesta, että se on kaikkien muiden
palvelemista, ei tämän maailman vallan käyttämistä ja suuruuden
osoittamista. Jumalan vaikuttama suuruus uskovan ihmisen sydämessä on
sellaista uskoa, joka saa uskovan ihmisen tulemaan pienemmäksi ja
Jeesuksen kasvavan uskovan ihmisen sydämessä. Kun uskova ihminen tulee
uskon kautta pienemmäksi, niin Jeesuksen tulee kasvaa, eli tulla koko ajan
suuremmaksi uskovan sydämessä.
Jumala ei tietenkään itsessään (Jumalisuudessaan) tule suuremmaksi
sen kautta kun uskova pienentyy, eikä Jumalan "kokoa" tai suuruutta
määritellä ihmisen uskossa pienentymisen mukaan. Mitä enemmän uskova
ihminen antautuu pienentymisen prosessiin uskon kautta Jeesukseen, niin
silloin Jumala pääsee koko ajan voimallisemmin vaikuttamaan uskovan
elämässä. Tämä ei tietenkään rajoita Jumalan suuruutta ja Kaikkivaltiutta,
mutta Jumalan vaikutus uskovan sydämessä toteutuu voimallisemmin mitä
pienemmäksi uskova itsessään tulee. Kun uskova ihminen on pieni ja
pienenee (vähetä) yhä enemmän, niin sitä kautta Jumala pääsee
tekemään suurempia ja voimallisempia tekoja uskovan ihmisen elämässä.
Joh 3:
Jotkut opettavat Joh 3:30 jakeessa olevien
sanojen Hänen (Jeesus) tulee kasvaa, mutta minun tulee vähetä
tarkoittavan Johannes Kastajan palvelutyön päättymistä ja sen seurauksena
ihmisten tulee nyt seurata Jeesusta, eikä enää Johannes Kastajaa. Edellä
oleva opetus ei ole Raamatun sanan totuuden mukainen opetus ja ymmärrys
Joh 3:30 Raamatun kohdasta.
Se on tietenkin totta, että Johannes
Kastajan palvelutehtävä profeettana tulisi päättymään ja päättyi täällä maan päällä
ja ihmisten tulee seurata Herraa Jeesusta, eikä Johannes Kastajaa. Joh
3:27-31 teksti- ja asiayhteys sekä alkutekstin todistus todistaa, että on
kyse Jeesuksen kasvamisesta uskovan sydämessä uskon kautta ja uskovan
ihmisen pieneksi tulemiseksi (koko ajan pienenemisen prosessissa)
Jeesuksen kasvaessa uskovan sydämessä.
Johanneksen sanoessa, että Jeesuksen tulee
kasvaa, niin kasvaa sana on alkutekstissä sijamuodossa, jonka mukaan siinä
hetkessä Jeesuksen tulee kasvaa. Samoin vähetä sana on alkutekstissä
sijamuodossa, jonka mukaan siinä hetkessä Johanneksen tuli vähetä.
Seuraava jae Joh 30:31 todistaa edellä olevan, sillä siinä sanotaan
Jeesuksen tulevan ylhäältä (taivaasta) ja olevan yli kaikkien,
sillä taivaasta tuleva (Jumala tuli lihaksi Jeesuksessa) on yli
kaikkien. Asia- ja tekstiyhteys opettaa kuinka uskovan ihmisen tulee tulla
pienemmäksi ja pienentyä aina sitä mukaa mitä enemmän usko Jeesukseen
kasvaa hänen sydämessään. Johannes Kastajan sanoessa, Hänen (Jeesus)
tulee kasvaa, mutta minun vähetä, niin Johannes Kastajan palvelutehtävä
profeettana ei päättynyt siihen hetkeen, vaan hän sydämessään ymmärsi,
että Jeesus Messias tuli taivaasta, ollen yli kaikkien, ja hänen (Johannes)
tulee uskoa Jeesukseen ja itsessään vähetä.
2 Kor 12:
Uskon kautta Herraan Jeesukseen Jumalan
voima Pyhässä Hengessä tekee ja pitää ihmisen itsessään heikkona (pienenä),
koska silloin kun uskova on heikko, niin silloin Jumala on Hänessä väkevä.
Tämäkin Raamatun kohta lukuisten muiden kanssa opettaa siitä kuinka usko
Herraan Jeesuksen tekee uskovasta pienen ihmisen, joka pienuudessaan ja
heikkoudessaan on täysin riippuvainen Jumalasta, Jumalan armosta,
rakkaudesta ja totuudesta.
Kun Jeesus kasvaa uskovan sydämessä, niin se
pitää hänet pienenä ja tekee uskovan koko ajan pienemmäksi. Pienentyminen
tarkoittaa myös itsellensä kuolemista (lihan himoille ja haluille ja
kaikelle vääryydelle), jonka kautta opimme ymmärtämään yhä enemmän ja
syvällisemmin Jumalan suuruutta ja Hänen suunnattoman suurta voimaansa
rakkaudessa, armossa ja totuudessa.
2 Kor 4:
Aarre saviastioissa, eli Jumalan kirkkaus ja
voima on hauraassa ja pienessä saviastiassa (uskovassa ihmisessä), että
jokainen näkisi ettei suunnattoman suuri voima ole lähtöisin ihmisestä
itsestään, vaan Jumalasta. Usko Jeesukseen vaikuttaa uskovan sydämessä
Jumalan kirkastamista, ei vajavaisen ihmisen kirkastamista.
Tämänkin tähden usko Herraan Jeesukseen tekee uskovasta ihmisestä pienen
ja Jumalasta suuren.
Kutsutaan suureksi Jumalan valtakunnassa
Matt 5:
Ilm 21:
Ilm 22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun
valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he
hallitsevat aina ja iankaikkisesti.
Jotkut vanhan liiton laista kiinni pitävät (eivät kaikki), jotkut
menestysteologit (eivät kaikki), ja sydämensä ylpeydessä vaeltavat
uskovat ihmiset opettavat uskon tekevän ihmisestä suuren. Edellä
mainituissa ihmisryhmissä on sellaisia ihmisiä, jotka halveksuvat pienuutta ja pitävät sitä huonon uskon
tai Jumalan tuomion merkkinä.
Silloin kun ihminen eksyy pois totuudesta, niin hän ymmärtää väärin
Jumalan sanan opetuksen ja voi luulla, että kun Herra Jeesus sanoi
sellaista ihmistä kutsuttaman suureksi, joka pitää Jumalan käskyt, että se tarkoittaisi sitä, ettei
usko Jumalaan tekisi ihmisestä pientä, vaan suuren.
Silloin kun ihminen eksyy (eksytyksen pääarkkitehti ja lähde on
saatanassa) pois totuuden mukaisesta opetuksesta eksymyksen takia,
vaikka haluaakin uskoa Jeesukseen ja luulee uskovansa oikealla tavalla,
niin eksymyksen tähden hänet harhautetaan uskomaan juuri päinvastoin, eli
uskomaan totuuden vastakohtaan, joka on valhe. Silloin kun uskova eksyy luulemaan,
että hänestä tulee suuri uskon kautta, niin hän alkaa karttamaan Raamatun
totuutta asiasta ja pitää pienuutta (uskon kautta vähenee Kristuksen
kasvaessa sydämessä) vääränä asiana ja opetuksena. Synti paisuttaa ja
synti tekee ihmisestä itsestään suuren, jonka kautta synti haluaa
"kirkastua" ja sitä kautta pilkata ja halveksua Jumalaa, siksi
on todella tärkeää, että uskovan
ihmisen tulee pienentyä (vähetä), eikä kasvaa suureksi tässä
maailmanajassa.
Raamattu opettaa Uudessa Jerusalemissa (Jumalan valtakunta)
olevasta Jumalan kirkkaudesta ja kuinka Isä Jumala ja Herra Jeesus
hallitsevat iankaikkisesti Jumalan valtakunnassa. Jumalan valtakunnassa
oleva suuruus pelastetuissa ei heijasta pelastetun omaa suuruutta, vaan
Pelastajan, Jumalan suuruutta, jonka ansioista (Jeesuksen veri, kuolema
ja sovitustyö) ja armosta pelastettu saa elää iankaikkisesti Uudessa
Jerusalemissa Jumalan lahjoittamassa suuruudessa (loistaa Jumalan
kirkkauden suuruutta, joka tulee Jumalasta).
Se, joka on noudattanut Jumalan käskyjä Jumalan armosta, niin sitä
kutsutaan suureksi Jumalan valtakunnassa, mutta ansio tästä ei tule
armosta pelastetulle, vaan Pelastajalle. Jumalan valtakunnassa armosta
lahjaksi saatu suuruus ei korota eikä kirkasta pelastettua, koska kaikki
kunnia ja ylistys kuuluu Jumalalle iankaikkisesti. (kutsutaan taivaan
valtakunnassa suureksi lisäselvitystä linkissä - Kristuksen tuomioistuimen
edessä).
Loppupäätöksenä sanon, että Jumalan valtakunnan suuruus kuuluu
täydelliseen maailmaan, Jumalan valtakuntaan (ei tähän maailmanaikaan),
jolloin tällainen suuruus ei johda väärään suuntaan, koska Jumalan
taivaassa Uudessa Jerusalemissa ei ole syntiä. Mutta tässä maailmanajassa
Jumalan sana opettaa sekä Jumalan Henki vaikuttaa uskovan sydämessä
tahtomista ja tekemistä, että uskova tulisi pienemmäksi (vähetä) ja
Herra Jeesus kasvaisi hänen sydämessään suureksi.
Petri Paavola 12.2.2019
Lähteet:
|
|