|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Milleniumin eläinuhrit ovat vertauskuvallisia Kirjoitin aikaisemmin väärästä opetuksesta liittyen eläinuhrien palaamiseen ja ennallistamiseen Milleniumin (tuhatvuotinen valtakunta maan päällä) aikana. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa monesta erilaisesta näkökulmasta käsin, mutta tässä kirjoituksessa tuon esille sen kuinka Milleniumin eläinuhrit ovat vertauskuvallista opetusta. Miksi tällaisesta aiheesta tulee kirjoittaa? Eikö pitäisi olla itsestään selvää, että Herran Jeesuksen iankaikkinen ja täydellinen syntiuhri ja sovitustyö on kumonnut iankaikkisesti eläinuhrit? Kyllä pitäisi, mutta kun Raamatun kertoma laittomuuden ja luopumuksen mätä hedelmä etenee koko ajan kohti yhä syvempää luopumusta ja pimeyttä tässä lopunajassa, niin sen seurauksena myös uskovien keskuudessa lisääntyy väärä opetus, jonka mukaan Milleniumin aikana Jumalan käskystä eläinuhrit palaisivat, joita ei enää uhrattaisi syntien anteeksisaamiseksi, vaan muistutuksena Jeesuksen uhrista ja Jumalan iankaikkisesta säädöksestä koskien uhritoimituksia. Tämän tähden on äärimmäisen tärkeätä käsitellä tätä aihetta, että voisimme uskoa Herran Jeesuksen syntiuhrin olevan täydellinen uhri, joka kertakaikkisesti ja iankaikkisesti kumosi eläinuhrit. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Jotkut uskovat ihmiset ovat eksyneet uskomaan, että Jumalan käskystä
Milleniumin aikana palautetaan ja ennallistetaan eläinuhrit, jolloin
niillä ei ole synnistä sovittavaa merkitystä, vaan ne muistuttavat ja
viittaavat Jeesuksen syntiuhriin sekä Jumalan iankaikkiseen säädökseen
uhritoimituksista. Tätä väärää oppia opettavat ovat kuitenkin
ristiriidassa oman oppinsa ja sanan ilmoituksen kanssa.
Yleensä Milleniumin eläinuhrien palaamista ja ennallistamista ja niiden
muistuttavaa merkitystä perustellaan esim. Hesekielin, Jesajan,
Jeremian ja Malakian kirjojen kautta, joissa puhutaan tuhatvuotisen valtakunnan ajasta
ja siellä suoritettavista eläinuhreista. Kysymys on kuitenkin siitä, että
uskommeko näiden uhrien olevan kirjaimellisia vai vertauskuvallisia? Kyse
on myös siitä, että mikä on oikea tapa ymmärtää tämä asia, että Raamatun
sanan koko ilmoituksen totuus pysyy ristiriidattomana ja sopusoinnussa
keskenään.
Hes 45:17 Mutta ruhtinas toimittakoon polttouhrit, ruokauhrin ja
juomauhrin juhlina, uusinakuina ja sapatteina, kaikkina Israelin heimon
juhla-aikoina; hän uhratkoon syntiuhrin, ruokauhrin, polttouhrin ja
yhteysuhrin toimittaakseen sovituksen Israelin heimolle.
Mal 3:
Jes 56:
Jer 33:
Kaikki edellä olevat Raamatun kohdat on yleisesti ymmärretty tarkoittavan
Milleniumin (tuhatvuotinen valtakunta) aikaa. Näitä kohtia, jotka
liitetään Milleniumin aikaa on paljon enemmän, mutta otin nyt tähän esille
nämä neljä.
Sellaiset ihmiset, jotka opettavat, että Jumala palauttaa ja ennallistaa
eläinuhrit tuhatvuotisessa valtakunnassa sanovat ettei Milleniumin aikana
kuitenkaan eläimiä uhrata syntien sovitukseksi, vaan ne muistuttavat
Jeesuksen syntiuhrista ja Jumalan iankaikkisesta säädöksestä koskien
uhritoimituksia. Kuten voimme nähdä, niin esim. Hes 45:17, joka yleisesti
sijoitetaan tuhatvuotiseen valtakuntaan täällä maan päällä opettaa, että
eläinuhrit (syntiuhri, ruokauhri, polttouhri ja yhteysuhri)
uhrataan Israelin kansan sovittamiseksi, joka tarkoittaa syntien
sovittamista.
Sellainen ihminen, joka sanoo, että Milleniumin eläinuhrit kuten Hes 45:17
ovat kirjaimellisia ja siksi eläinuhrit palaavat, mutta ne ovat
muistutuksena, eivät syntien sovitukseksi, niin he ovat ristiriidassa sen
kanssa mitä esim. Hes 45:17 opettaa, koska se sanoo eläinuhrien olevan
syntien sovitukseksi, ei muistuttamiseksi Jumalan käskystä jne. Jos uskot
Milleniumin aikana eläinuhrien kirjaimelliseen palaamiseen ja
ennallistamiseen, niin silloin sinun tulisi myös uskoa kirjaimellisesti
eläimiä uhrattavan syntien sovitukseksi. Eläinuhrien palaamisen ja
ennallistamisen oppia opettavat eivät kuitenkaan usko Milleniumin
eläinuhrien olevan syntien sovitukseksi, vaikka kirjaimellisesti Raamattu
sanoo niin. He ovat suuressa ristiriidassa oman uskonsa kanssa.
Milleniumin eläinuhrit ovat vertauskuvallista opetusta
Miten Milleniumin eläinuhrit tulisi ymmärtää, sillä ne puhuvat
eläinuhreista ja syntien sovittamisesta? Ainoa oikea tapa on ymmärtää ne
vertauskuvallisesti ja ymmärtää niiden puhuvan vertauskuvallisesta Herran
Jeesuksen kertakaikkisesta, iankaikkisesta ja täydellisestä syntiuhrista,
joka on iankaikkisesti kumonnut kaikki eläinuhrit ja muut uhrit. Kun
tutkimme Raamattua ja erityisesti Hesekielin kirjaa, niin tulemme näkemään
ja ymmärtämään, että eläinuhrit ovat vertauskuvallisia ja ne
vertauskuvallisesti opettavat Herran Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista.
Ennen kuin tutkimme Hesekielin kirjaa on hyvä tutkia VT:sta Herran
Jeesuksen syntiuhrin esikuvaa.
3 Moos 23:
3 Moos 23:15-20 opettaa esikuvallisesti Herran Jeesuksen tulevasta
täydellisestä syntiuhrista. 3 Moos 23:15-20 jakeiden uskotaan yleisesti
opettavan VL:n helluntaista. VL:n helluntaina piti tuoda seitsemän vuoden
vanhaa karitsaa, joka on esikuva Herrasta Jeesuksesta jä Hänen
täydellisestä syntiuhrista syntien anteeksisaamiseksi, joka tulee
johtamaan UL:n helluntain Pyhän Hengen vuodatukseen. Luku seitsemän kertoo
Jumalan täydellisestä työstä ja koska oli kyse Herran Jeesuksen syntiuhrin
esikuvasta, niin siksi piti tuoda seitsemän vuoden vanhaa karitsaa, koska
Herra Jeesus on Jumalan Karitsa, joka ottaa pois synnin täydellisen
syntiuhrinsa kautta, Hänen veressään, kun Hän kuoli syntien
anteeksisaamiseksi. VL:n helluntaina piti tuoda myös mullikka, kaksi
oinasta sekä kauris syntiuhriksi sekä kaksi vuoden vanhaa karitsaa
yhteysuhriksi.
2 Moos 12:
VL:n pääsiäinen oli esikuvaa Herrasta Jeesuksesta, sillä Hän on Jumalan
Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit (niiden, jotka uskovat Herraan
Jeesukseen), sillä Kirjoitusten ja esikuvan mukaan Herra Jeesus kuoli
pääsiäisviikolla, päivää ennen suurta sapattia, joka oli pääsiäisviikon
juhlasapatti. VL:n pääsiäisen esikuvassa lain käskynä määrättiin teurastettavaksi yksi
karitsa perhekuntaa kohti, joka oli esikuvaa tulevasta Herran Jeesuksen
iankaikkisesta syntiuhrista.
Hes 45:
Hesekiel 45:21-23 Milleniumin aikana tuhatvuotisessa valtakunnassa opettaa
täysin erilaisesta pääsiäisen viettämisestä kuin mitä Jumala oli määrännyt
VL:n aikana. Milleniumin aikana pääsiäisen seitsenpäiväisessä juhlassa
pitää "uhrata" Herralle seitsemänä päivänä seitsemän virheetöntä mullikkaa
ja seitsemän virheetöntä oinasta, ja tämän lisäksi yksi kauris
syntiuhriksi, joka päivä (seitsemänä päivänä - pääsiäisen ajan).
Miksi Hesekielin kirjan pääsiäinen on aivan erilainen kuin VL:n
pääsiäinen? Koska Hesekielin kirjan luku 45 ja jakeet 21-23 ovat
vertauskuvallista opetusta, opettaen Herran Jeesuksen kertakaikkisesta,
iankaikkisesta ja täydellisestä syntiuhrista, ja siksi puhutaan,
kahden todistuksen kautta, kahdesta seitsemästä "uhrieläimestä" (vertauskuva
Jeesuksesta), joka lukuna seitsemän kertoo Herran Jeesuksen
täydellisestä syntiuhrista ja täydellisestä ja iankaikkisesta
sovitustyöstä. Hesekielin kirjan 45:23 kuvaama yksi syntiuhri
seitsemänä päivänä, eli koko pääsiäisen ajan on vertauskuva Herran
Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista, joka kumosi ja lakkautti Jumalan
asetuksena kaikki muut uhrit, koska Herran Jeesuksen syntiuhri on
kertakaikkinen ja iankaikkinen ja täydellinen ja lopullinen syntiuhri.
Koska Hesekielin kirjan luvun 45 Milleniumin pääsiäinen on täysin
erilainen kuin VL:n ajan pääsiäinen ja Hesekielin kirjan luvussa 45 oleva seitsenluvun ja
numero yhden symboliikka kertoo meille, että on kyse vertauskuvasta, sillä
Herran Jeesuksen syntiuhri on täydellinen ja iankaikkinen sekä uhrien
täyttymys, joka kumoaa iankaikkisesti kaikki muut VL.n uhrit. Milleniumin
temppeli on vertauskuvaa, jonka täyttymys on Herra Jeesus, joka itse on Milleniumin ajan
temppeli ja kaikki Milleniumin ajan eläinuhrit ovat
vertauskuvallista opetusta, jonka täyttymys on Herra Jeesus.
Milleniumin aikakauden erilainen säädös koskien pääsiäistä kuin mitä oli
VL:n aikana todistaa myös sen ettei VL:n järjestykseen perustuvaa
eläinuhrijärjestelmää palauteta ja ennallisteta tuhatvuotisessa
valtakunnassa, koska Raamatun opettama temppeli ja eläinuhrit Milleniumin
aikana ovat vertauskuvaa, jonka täyttymys on Herra Jeesus. Tästä syystä
tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta minkäänlaisia eläinuhreja.
4 Mooseksen kirjan 29:ssa luvussa jakeista 12 jakeeseen 38 asti on
määrätty VL:n aikainen lehtimajanjuhla ja sen uhritoimitukset, joissa
jokaisena lehtimajanjuhlan seitsemänä päivänä seitsemännessä kuussa piti
uhrata erilainen määrä eläinuhreja.
Hes 45:25 Seitsemännessä kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä,
juhlana, hän uhratkoon samalla tavoin-niin seitsemänä
päivänä-samankaltaisen syntiuhrin, polttouhrin ja ruokauhrin sekä saman
määrän öljyä."
Milleniumin aikaisessa lehtimajanjuhlassa on määrätty sama määrä
"uhrieläimiä uhrattavaksi" kuin Milleniumin ajan pääsiäisenä, eli
seitsemänä päivänä seitsemän virheetöntä mullikkaa ja seitsemän
virheetöntä oinasta, ja tämän lisäksi yksi kauris syntiuhriksi, joka
päivä. Miksi Milleniumin lehtimajanjuhla poikkeaa täysin VL:n
lehtimajanjuhlan eläinuhrijärjestelmästä?
Siksi koska Milleniumin "eläinuhrit" ovat vertauskuvaa, jonka täyttymys on
Herra Jeesus. Tämän todisteena on taas kahden todistuksena, kaksi kertaa
seitsemän "uhrieläimen uhraaminen", joka on vertauskuvaa Herran Jeesuksen
täydellisestä syntiuhrista. Samoin Milleniumin lehtimajanjuhlan yksi
kauris syntiuhriksi joka päivä juhlan ajaksi on vertauskuvaa, jonka
täyttymys Herra Jeesus on, joka on yksi ja kertakaikkinen sekä
iankaikkisesti täydellinen syntiuhri, jonka kautta kaikki eläinuhrit ovat
lakkautettu ja kumottu iankaikkisesti.
3 Moos 23:
Lehtimajanjuhlaa juhlittiin VL:n aikana seitsemännessä kuussa sen
kunniaksi kun Jumala vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta. Raamatun
opetuksen mukaan kykenemme laskemaan ja näkemään, että Herra Jeesus syntyi
lehtimajanjuhlan aikaan. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että Milleniumin
aikakaudessa Herra Jeesus on juhlan keskipiste, sillä Hän syntyi maan
päälle ja sovitustyönsä kautta pelasti Häneen uskovat synnin ja saatanan
orjuudesta, jonka ansiosta Herran Jeesuksen opetuslapset saavat iloita
Herrasta Jeesuksesta tuhatvuotisessa valtakunnassa.
Milleniumin (tuhatvuotisen valtakunnan) VL:n järjestyksestä täysin
poikkeavat pääsiäinen ja lehtimajanjuhla todistavat sen, että Milleniumin
temppeli ja eläinuhrit ovat vertauskuvia, jonka täyttymys on Herra Jeesus,
Hänen veressään, syntiuhrissaan ja sovitustyössään.
Vanhan liiton eläinuhrit olivat muistutukseksi synneistä ja syntien sovitukseksi
Ihmiset, jotka opettavat eläinuhrien palaamista tuhatvuotisessa
valtakunnassa sanovat, että siellä voidaan uhrata eläimiä, koska Raamatun
opettaa ettei VL:n eläinuhrit poistaneet syntejä, vaan muistuttivat
synneistä. He perustelevat väärän opetuksensa usein esim. Heprealaiskirje
10 luvun mukaan ollenkaan ymmärtämättä mitä siinä ihan oikeasti opetetaan.
Hebr 10:
Herra Jeesus oli ja on synnitön ja täydellinen syntiuhri, jonka kautta
Hänen veressään ja sovitustyössään tapahtui kertakaikkinen, täydellinen ja
iankaikkinen syntiuhri, jota ei enää koskaan tarvitse uusia ja Hänen
syntiuhrinsa kautta poistui ja kumoutui kertakaikkisesti ja iankaikkisesti
kaikki VL:n eläinuhrit ja muut uhrit.
3 Moos 17:11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen
teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri
tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
Lev 17:11 For the life of the flesh is in the blood; and I have
given it to you upon the altar to make atonement for your souls; for it is
the blood that maketh atonement by reason of the life. (Jewish
Publication Society Bible 1917 - JPS)
Neh 10:
32 ¶ Me sitoudumme suorittamaan vuodessa
kolmannes-sekelin palvelusta varten Jumalamme temppelissä:
33 näkyleipiin, jokapäiväiseen ruokauhriin ja
jokapäiväiseen polttouhriin, uhreihin sapatteina ja
uudenkuun päivinä, juhlauhreihin ja pyhiin lahjoihin,
syntiuhreihin sovituksen toimittamiseksi Israelille ja
kaikkeen, mikä meidän Jumalamme temppelissä toimitettava on.
34 Me, papit, leeviläiset ja kansa, olemme heittäneet
arpaa uhrilahjahalkojen tuomisesta perhekunnittain Jumalamme
temppeliin määräaikoina joka vuosi, poltettaviksi Herran,
meidän Jumalamme, alttarilla, niinkuin laissa on
kirjoitettuna.
Edellä olevat kaksi VT:n Raamatun kohtaa kertovat siitä kuinka myös VL:n
eläinuhrien kautta saatiin syntien sovitus. Raamattu sanoo (alkutekstin
mukaan -JPS) 2 Mooseksen kirjan 17 luvussa ja jakeessa 11, että lihan
elämä on veressä, joka on annettu alttarille, koska veri tuottaa
sovituksen (synneistä). Nehemian kirjan luvun 10 jakeissa 32-34
tulee esille kuinka VL:ssa eläinuhrin (syntiuhri) kautta laki
määräsi syntien sovituksen Israelin kansalle.
Herran Jeesuksen iankaikkinen syntiuhri
Hebr 9:
Hebr 9:
Hebr 10:
Herran Jeesuksen syntiuhri poisti lopullisesti ja iankaikkisesti vanhan
liiton järjestyksen sekä myös eläinuhrit, josta Hebr 10:9 sanoo näin Hän (Jeesus)
poistaa ensimmäisen (vanha liitto), pystyttääkseen toisen (Uusi
Liitto). Herra Jeesus on Jumalan täydellinen ja iankaikkinen syntiuhri.
Ihminen, joka väittää tai opettaa, että tuhatvuotisessa valtakunnassa
uhrattaisiin vielä eläimiä jonkinlaisena muistutuksena ei ole ymmärtänyt
Herran Jeesuksen syntiuhria ja sovitustyötä. Oppi, joka sanoo ja opettaa,
että tuhatvuotisessa valtakunnassa uhrataan eläimiä jonkinlaisena
muistutuksena on vakava väärä opetus, joka vääristää ja halventaa Herran
Jeesuksen iankaikkista ja täydellistä syntiuhria ja sovitustyötä, joka
perustuu Herran Jeesuksen vereen ja Hänen kuolemaansa syntien
sovitukseksi.
Raamattu puhuu laittomuuden valtaan pääsystä ja suuresta luopumuksesta
uskovien keskuudessa lopunaikana vähän ennen Herran Jeesuksen tulemusta ja
seurakunnan ylöstempausta. Tämä selittää jo paljon sitä, että miksi joku
uskova voi eksyä uskomaan, että eläinuhrit vielä palaisivat takaisin
Milleniumin aikana. Otan tähän loppuun kaksi ryhmää ja oppia, jotka
sekoittavat ja eksyttävät tässä asiassa mikä johtaa eläinuhrien
hyväksymiseen Milleniumin aikakaudessa.
Matt 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai
profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Room 3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se!
Vaan me vahvistamme lain.
Hebr 7:
Room 6:
1 Kor 9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman
lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen
laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
Erästä tällaista ryhmää, joka helposti eksyy luulemaan eläinuhrien
paluuseen voidaan kutsua nimellä judaistit, joilla tarkoitan sellaisia
ihmisiä, jotka luulevat ettei Jeesuksen syntiuhri ja sovitustyö kumonnut
vanhan liiton järjestystä, vaan että VL olisi edelleen voimassa. Edellä
olevaan vakavaan väärään opetukseen uskova voi olla uskossaan todella
vilpitön. Syy tällaiseen harhautumaan on usein sellainen, että ei
ymmärretä sitä mitä tarkoittaa se kun Jeesus sanoi ettei Hän tullut
kumoamaan lakia, vaan täyttämään lain, ja kun apostoli Paavali sanoi, että
uskon kautta vahvistamme lain. Jos ei näitä kahta edellä sanottua asiaa
ymmärrä oikein, niin silloin voi ajautua luulemaan ja uskomaan, että Uuden
Liiton aikakaudessa Jeesuksen opetuslapset olisivat vielä sidottu vanhan
liiton alaisuuteen.
Herra Jeesus ei tullut kumoamaan Jumalan lakia, vaan Hän täytti lain,
koska Hän on synnitön ja täydellinen. Herra Jeesus ei kumonnut lakia, eli
ei poistanut Jumalan lakia, mutta Hänen syntiuhrinsa ja sovitustyönsä
kautta tuli lain muutos, josta Hebr 7:11,12 kertoo ja opettaa. Lain muutos
kumosi vanhan liiton ja sen eläinuhrijärjestelmän ja nyt uskon kautta
Herraan Jeesukseen on voimassa Uuden Liiton järjestyksen mukainen Jumalan
laki, Kristuksen laki. Tämän tähden Paavali sanoi, että uskon kautta
vahvistamme lain, eli Uuden Liiton järjestyksen mukaisen Kristuksen lain.
Emme ole enää vanhan liiton alla, vaan armon alla, jossa olemme Jumalan
armosta Kristuksen laissa. Jos edellä olevaa ei ymmärrä oikealla tavalla,
niin voi silloin voi eksyä luulemaan, että vanha liitto olisi edelleen
voimassa, ja että eläinuhritkin palaavat ja ennallistetaan.
Toinen ryhmä, joka eksyy uskomaan eläinuhrien ennallistamiseen Milleniumin
aikana ovat dispensationalistit, joista jotkut uskovat eläinuhrien
ennallistamiseen tuhatvuotisessa valtakunnassa. Katolinen jesuiitta Manuel
Lacunza opetti 1700-luvulla eläinuhrien palaamista ja ennallistamista
Jerusalemin viimeisessä temppelissä Jumalan käskynä. Lacunzan mukaan
ennallistetuilla eläinuhreilla tulee olemaan samanlainen havainnollistava
merkitys kuin katolisen kirkon messu-uhrilla. Lacunza ei nähnyt
ristiriitaa Hesekielin Milleniumin temppelin uhritoimitusten ja katolisen
kirkon uskon ja armon lain välillä.
Katolinen kirkko loi perustan eläinuhrien ennallistamiseen Milleniumin
aikana. Cyrus Scofield on ehkä eräs tunnetuimmista protestanteista, joka
omaksui katolisesta kirkosta lähtöisin olevan väärän opetuksen eläinuhrien
ennallistamisesta Milleniumin aikana. Scofield Reference Bible 1917
selitysraamatussa Scofield opetti Milleniumin eläinuhrien olevan
muistuttavia, joilla ei ole voimaa poistaa syntejä.
Selitysraamatut ovat todella vaarallisia, koska hyvin usein käy, niin että
alaviitteissä olevista vääristä selityksistä syntyy vääriä oppeja, jotka
tulevat ihmisten uskonkohteeksi. Scofieldin selitysraamattu on johtanut
lukemattomia uskovia harhaan tässä eläinuhri asiassa ja myös muissakin
väärissä opetuksissa. Olisi parasta pitäytyä hyviin Raamatunkäännöksiin
ilman ihmisten selityksiä.
Kehotan jokaista Jeesuksen opetuslasta hylkäämään vuoden 1992 käännöksen
lukemisen, koska se sisältää pahoja virheitä ja johdattaa lukijan
harhateille monessa kohden. Suosittelen sinulle 33/38 käännöstä, Raamattu
kansalle käännöstä sekä Vanhaa Bibliaa (1776). Toivo Koilon Suuri
Ilosanoma on eräs parhaista suomalaisista Uuden Testamentin kirjoista,
joka kannattaa hankkia tai sitten sitä voi lukea netin kautta (linkkinä
suosituksissa).
Aapeli Saarisalon toimittama Uusi Testamentti on teos, jota myös
suosittelen luettavaksi. Aapeli Saarisalon Uudessa Testamentissa on
pyritty kääntämään kreikankielen tekstistä sanatarkasti suomeksi. Aapeli
Saarisalo on käännöksessään asettanut Raamatun kielenkäytön etusijalle.
Englanninkielisistä Raamatun käännöksistä suosittelen sinulle Old King
James Version käännöstä, Green's Literal Translation käännöstä, American
King James Version käännöstä ja juutalaisten hepreasta englantiin
kääntämää Jewish Publication Society Biblea 1917. Arameasta englantiin
käännetyt UT:n tekstit ovat myös hyviä (linkkinä suosituksissa).
Mikään käännös ei ole täydellinen, mutta käännös voi olla hyvä ja
alkutekstiin perustuva ja sellaisia ovat edellä mainitut käännökset.
Jumala siunatkoon sinua runsaasti ja virvoittakoon sinun sielusi totuuden
sanallansa.
Petri Paavola 4.6.2019 Linkkisuositukset:
Lähteet:
|
|