|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Luterilaisten ja helluntailaisten sovintotilaisuus osa 2 Kirjoitin aikaisemmin luterilaisten ja helluntailaisten sovintotilaisuudesta, joka pidettiin Helsingin Saalem seurakunnassa 4.10.2018. Olen saanut kirjoituksestani hyvää palautetta helluntailaisuuden parista sekä myös kritiikkiä. Koin sydämessäni avata vielä lisää sitä, miksi sovintotilaisuus ei ollut kaiken kaikkiaan Jumalan tahdon mukaista eikä perustunut Jumalan sanan totuuteen. Aluksi on hyvä tuoda esille se, että tietenkin on Jumalan tahto ja Raamatun sanan totuuden mukaista toimintaa sopia vääryydet, loukkaukset sekä pahat puheet ja teot ja antaa anteeksi lähimmäiselleen jos on tehnyt väärin ja syntiä lähimmäistään kohtaan tai jos on joutunut itse vääryyden teon kohteeksi. Kuitenkin kaiken kaikkiaan sovintotilaisuus ei ollut Jumalan tahdon mukainen, sillä sovintotilaisuuteen liittyi ekumenian petoksen osuus sekä väärän evankeliumin sekä haureuden syntien hyväksyminen. Avaan edellä olevaa tarkemmin myöhemmin tässä kirjoituksessani. Olen vajavainen sekä erehtyväinen ihminen, en ketään toista parempi, en kenenkään yläpuolella, sillä olen pieni ja vajavainen ihminen, jatkuvasti Jumalan armoa tarvitseva, mutta kutsuttu pitämään esillä Jumalan sanan totuutta rakkaudessa, ihan samalla tavalla kuin jokainen uskova on kutsuttu samaan tehtävään, pitämään esillä Jumalan sanan totuutta rakkaudessa. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Luterilaisen kirkon sisällä ja helluntailaisten keskuudessa on Jumalan
armosta pelastettuja ihmisiä, jotka eivät aseta pelastusta sakramentteihin
eikä omiin tekoihinsa, vaan he turvaavat pelastuksensa yksin Herran
Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön. Jumalan armoteko uskovan ihmisen
armosta pelastuminen ei kulje kirkkokuntien, herätysliikkeiden eikä
uskonsuuntien asettamien rajojen mukaan, koska pelastus on yksin armosta
Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta, joka vastaanotetaan
parannuksenteon ja uskon kautta Herraan Jeesukseen, jonka todisteeksi
Jumala on asettanut Pyhän Hengen sinetin (Pyhä Henki asuu) uskovan
ihmisen sydämeen.
Kuolemansynnin tekijän "siunaus"
Arkkipiispa Tapio Luoma ja helluntaiherätyksen Klaus Korhonen
julistivat kaiken
kansan edessä synnit anteeksi luterilaisille ja
helluntailaisille. Ensinnäkin vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi ja
uskovalla on ainoastaan lupa vedota Jumalan antavan synnit anteeksi, jos
synnintekijä tekee parannuksen ja hylkää syntinsä. Jos joku uskova
luterilaisesta kirkosta tai helluntaiherätyksestä haluaa elää
anteeksiantamuksessa niitä kohtaan, jotka ovat hänelle tehneet vääryyttä,
niin se on hieno asia, mutta tässä täytyy muistaa kuitenkin ettei meillä
ole lupaa lausua syntien anteeksiantamusta sellaisiin menneisyyden
synteihin tai nykyisyyden synteihin, joista synnintekijä ei ole tehnyt
parannusta eikä hylännyt syntiään. Tässä mielessä kollektiivinen (koko
yhteisöä tarkoittava) syntien anteeksiantamus, joka ulottuu vielä
menneisyyden synteihin, joista ei ole tehty parannusta on väärää toimintaa
ja Jumalan tahdon vastaista. Tämä väärä kollektiivinen syntien
anteeksiantaminen tapahtui luterilaisten ja helluntailaisten
sovintotilaisuudessa.
Kotimaa-lehti julkaisi 29.6.2018 artikkelin Helsingin tuomiokirkon
portailla tapahtuneesta tapahtumasta, jossa kirkon portailla otettiin
yhteiskuvia "naimisiin" menneistä samaa sukupuolta olevista nais- ja
miespareista. Arkkipiispa Tapio Luoma lähetti tapahtumaan oman viestinsä,
jossa luki seuraavasti: "Olette löytäneet rinnallenne kumppanin, jonka
kanssa haluatte elämänne jakaa. Onnittelen teitä tapahtumaan osallistuvia
aviopareja ja toivotan teille Jumalan siunausta ja hänen hyvää
johdatustaan."
Raamatun opetuksen mukaan sellainen ihminen, joka ei itse harjoita
homoutta, mutta hyväksyy homouden harjoittamisen on syyllistynyt
kuolemansyntiin. On aivan varmaa ettei Jumala hyväksy sellaisia syntien
anteeksiantamuksen julistuksia, johon osallistuu ihminen, joka hyväksyy
homouden ja toivottelee "Jumalan siunausta" homouden harjoittajille.
Yksikään todellinen Herran Jeesuksen opetuslapsi ei voi eikä saisi
osallistua sellaiseen sovintotilaisuuteen ja syntien
anteeksijulistamisiin, jossa joku esiintyy uskovana ja hyväksyy homouden
synnin. Koska tilaisuudessa esiintyneet luterilaiset ja helluntailaiset
eivät tuoneet esille tätä ristiriitaa ja syntiä, josta tulisi tehdä
parannus, niin he hiljaisesti
hyväksyivät sen että ilman katumusta ja parannusta kuolemansynnissä elävä
voi ja saa julistella syntejä anteeksi. Raamatun opetuksen mukaan ilman
katumusta ja parannusta kuolemansynnissä elävä ei voi toimia millään
tavalla uskovien yhteydessä. On aivan varmaa, että tässä kohden
sovintotilaisuus ei ollut Jumalan tahdon mukainen.
Ekumenia ja moninkertainen valhe-evankeliumi
Luterilaisten ja helluntailaisten sovintotilaisuuden lopussa
helluntaikirkon johtaja ja Helsingin Saalemin seurakunnanjohtaja Mika
Yrjölä ja luterilaisen kirkon piispa Teemu Laajasalon toivat esille
ajatuksia sovinnosta ja siihen sitoutumisesta. Laajasalo ja Yrjölä toivat
esille täysin samat ajatukset, jotka löytyvät Suomen ekumeenisen neuvoston
nettisivulta: Ekumenian hyvät tavat.
Laajasalon ja Yrjölän esille tuomat ajatukset tilaisuuden lopussa olivat
lähes täysin samat ja identtiset ekumeenisen julistuksen kanssa (Ekumenian
hyvät tavat), joka tarkoittaa sitä, että Laajasalo ja Yrjölä pyrkivät
sitouttamaan luterilaiset ja helluntailaiset ekumeniaan ja ekumenian
päämäärään. Ekumenia pyrkii saamaan aikaan ykseyden niiden kesken, jotka
ovat mukana ekumeniassa.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sivuilla sanotaan kuinka Kristuksen
kirkon pirstoutuminen kirkkokuntiin ja lahkoihin on vastoin kirkon
katolisuutta ja synnin seurausta. Samalla sivulla sanotaan, että vaurion
korjaamiseen pyritään ekumeenisella työllä, opillisilla neuvotteluilla
sekä yhteisellä todistuksella, palvelulla ja rukouksella. Edelleen samalla
luterilaisen kirkon sivulla sanotaan Athanasiuksen uskontunnustuksen
lausuvan, että pelastuakseen on pitäydyttävä katoliseen uskoon, mitä ilman
joutuu kadotukseen, sillä katolisuus on pelastavan uskon määritelmä.
Katolinen kirkko opettaa moninkertaista valhe-evankeliumin muun muassa
seuraavien oppien kautta; messu-uhri on voimakkain sovitusuhri, Jeesuksen
rinnalla myös Maria sovittaa syntiset Jumalalle, kuoleman jälkeen voi
vielä puhdistua synneistä kiirastulessa jne. Katolinen katekismus 2005 sanoo
kohdassa 816 kuinka pelastuskeinojen koko runsaus voidaan saavuttaa vain
katolisen kirkon kautta ja kuinka jokaisen jollakin tavalla Jumalan
kansaan kuuluvan tulisi täydesti jäsentyä katoliseen kirkkoon. Katolinen
katekismus 2005 sanoo kohdassa 819 kuinka muut kirkolliset yhteisöt saavan
voimansa armon ja totuuden täyteydestä, jonka Kristus on uskonut
katoliselle kirkolle ja kuinka tämän Kristuksen hyvyyden tulee kannustaa
katolista ykseyttä kohti. Katolinen katekismus 2005 sanoo kohdassa 836
kuinka kaikkia ihmisiä kutsutaan Jumalan kansan katoliseen ykseyteen.
Katolisen kirkon katekismus paljastaa sen kuinka katolinen kirkko pyrkii
hyväksyttämään katolisuuden ja tekemään kaikista katolisia, jotka ovat
mukana ekumeniassa. Suomen evankelis-luterilainen kirkkokin on eksynyt
tavoittelemaan kirkkojen ja uskonsuuntien katolista ykseyttä. Ekumenia on
toisaalla sanonut, että ekumeniassa on kyse vain vuoropuhelusta ja
jokainen saa pitää omat oppinsa, mutta tämä on ollut ekumenian petos ja
ansa, sillä todellisuudessa ekumenia pyrkii saamaan aikaan katolisen
ykseyden.
Esille tulleen ekumenian petoksen valossa luterilaisten ja
helluntailaisten sovintotilaisuuden lopussa esitetty ekumeeninen julistus
näyttäytyykin osana petosta, jossa helluntailaisia ollaan manipuloimassa
pois Raamatullisesta uskosta, jossa heitä pyritään tekemään myönteisiä
katolilaisuudelle sekä jopa katolilaisia. Katolinen kirkko ei ole Raamatun
kristinuskoa, vaan antikristillinen lahko, joka pyrkii ekumenian kautta
saastuttamaan ja eksyttämään uskosta pois niin helluntailaiset (helluntaikirkko)
ja kaikki ne, jotka ovat tekemisissä ekumenian kanssa. On aivan varmaa ettei
luterilaisten ja helluntailaisten sovintotilaisuuden lopussa esiin tuotu
ekumeeninen julistus ollut Jumalan tahto, vaan osa lopunajan eksytystä.
On aivan selvää, että Herra Jeesuksen tahto on Herran Jeesuksen
opetuslasten eläminen sovinnossa ja anteeksiantamuksessa yhdessä ja
samassa Kristuksen ruumiissa (yksi seurakunta). Herra Jeesus sanoi,
että Jumala pyhittää uskovat ihmiset totuudessa ja tässä totuuden
pyhityksessä heidän tulee olla yksi, niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi,
että maailma tulisi uskomaan Herraan Jeesukseen. Sekin on päivänselvää
ettei Jumalan lasten keskuudessa olisi niin paljoa eripuraa sekä opillista
erimielisyyttä ja syntiä toisia vastaan jos olisimme todella antautuneet
totuuden pyhitykseen, ollen tässä totuuden pyhityksessä yksi, niin kuin Isä
ja Jeesus ovat yksi. Tämä ykseys on Jumalan luovuttamaton totuus kaikkina
aikoina seurakunnan historiassa täällä maan päällä. Raamatun sanan
opetuksen mukaan uskovat on kutsuttu yhden seurakunnan ykseyteen, yhden
Jumalan perheväen ykseyteen, koska Jumalalla on vain yksi seurakunta ja
yksi perheväki.
1 Joh 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on
valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen,
hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
1 Joh 1:7: opetus uskovien vaeltamisesta valkeudessa ja keskinäinen
yhteydestä Herran Jeesuksen veripesun puhdistuksen kautta, eli todellisen
syntien anteeksiantamuksen ainoa suuntaviitta on kohti ykseyttä ja
pysyminen ykseydessä Jumalan armosta. Luterilaisten ja helluntailaisten
sovintotilaisuus oli ekumeeninen sovintotilaisuus, joka ei perustu
totuuden pyhitykseen ja todellisen ykseyden tavoittelemiseen, vaan
valheelliseen yhteyteen ja petokseen.
Teemu Laajasalo on sanonut, että luterilaiseen teologiaan ei kuulu
sellainen ajatus, että on välttämättä tultava uskoon, sillä ihmiset on
kastettu ja teologisessa näkökulmassa vesikasteessa uudestisynnytään.
Teemu onkin sanonut tulleensa uskoon kasteessa (kun hänet on "kastettu"
sylivauvana). Teemu on sanonut ettei hän ole tullut uskoon ikään kuin
siten miten yleisesti ajatellaan, eikä hänellä ole ollut etsikkoaikoja.
Teemu Laajasalo hyväksyy myös homouden.
Teemu Laajasalon oman tunnustuksen mukaan hän ei ole koskaan tullut
uskoon, niin kuin Raamatussa Herra Jeesus siitä opettaa. Herran Jeesuksen
mukaan ihmisen tulee tehdä parannus ja uskoa evankeliumi (Herrasta
Jeesuksesta) - (Mark 1:15). Herran Jeesuksen todistuksen mukaan
Teemu Laajasalo ei ole uudestisyntynyt Herraan Jeesukseen uskova ihminen,
vaan uskonnollinen, ihmisjärkeen luottava ihminen. Edellä oleva ei ollut
pilkkaa tai panettelua, eikä tuomitsemista tai tuomionjulistus, vaan
toteamus, joka perustuu Herran Jeesuksen omaan opetukseen siitä millä
tavalla pelastutaan ja minkälaista on uskonnollisuus, joka on turhaa
Jumalan palvelemista, koska uskonnollinen ihminen ei ole sisällä Jumalan
valtakunnassa.
Mika Yrjölä julisti yhteistä uskoa uudestisyntymättömän ja homoutta
kannattavan ihmisen kanssa. On aivan varmaa ettei se ole Jumalan tahto,
että Herran Jeesuksen opetuslapset sanovat olevansa yhtä Jumalan lapsina
uudestisyntymättömän ihmisen kanssa, joka vielä kaiken lisäksi kannattaa
ja hyväksyy homouden. Tässäkin kohden luterilaisten ja helluntailaisten
sovintotilaisuus oli Jumalan tahdon vastainen.
Tiedän sen, että luterilaisen kirkon piirissä on aidosti uudestisyntyneitä
uskovia, jotka eivät yhdy Laajasalon käsitykseen uskoontulosta. Samoin
luterilaisen kirkon piirissä on aidosti uudestisyntyneitä ihmisiä, jotka
eivät hyväksy homouden syntiä. Helluntaiherätyksen piirissä on todellisia
Herran Jeesuksen opetuslapsia, jotka eivät yhdy Laajasalon näkemykseen
uskoontulosta. Samoin helluntaiherätyksen piirissä on Herran Jeesuksen
opetuslapsia, jotka eivät hyväksy homouden syntiä. Todellinen Herran
Jeesuksen opetuslapsi luterilaisen kirkon sisällä ja helluntaiherätyksessä
ymmärtää ettei katolinen kirkko edusta Raamatun kristinuskoa, vaan on
antikristillinen lahko, joka on Raamatun kristinuskon valhejäljitelmä.
Samoin he ymmärtävät ekumenian olevan eksytys ja petos.
Luterilaisten ja helluntailaisten sovintotilaisuuden hyväksyvät
luterilaiset ja helluntailaiset ovat eksyneet pois totuudesta. Tosin osa
heistä voi olla vilpittömyyden tilassa, mutta tietämättömiä siitä mitä
sovintotilaisuudessa itse asiassa tapahtui ja miksi se ei ollut kaikin
puolin Jumalan tahdon mukaista. Armahtakoon Herra Jeesus sinua ja minua
ettemme eksyisi pois totuuden tieltä, jossa Jumalan armosta saamme
rakastaa Herraa Jeesusta totuudessa. Pelastus on Jumalan armoa, sillä
pelastuksen perustus on Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä, joka
Herran Jeesuksen sanojen mukaan vastaanotetaan parannuksen ja evankeliumin
uskomisen kautta. Herra Jeesus on pian tulossa takaisin ylöstempauksen
kautta hakemaan kansansa tuuliin ja pilviin, olkaamme valmiit, valvokaamme
ja odottakaamme Herran Jeesuksen tuloa.
Linkkisuositus:
Petri Paavola 29.10.2018
Lähteet: www.kotipetripaavola.com/ - Arkkipiispa Luoman synti www.ekumenia.fi/ - Ekumenian hyvät tavat https://evl.fi/sanasto/ - katolinen https://cdn.katolinen.fi/ - Katolinen katekismus kohdat 683 - 1065 www.kotipetripaavola.com/ - Teemu Laajasalon ajatuksia uskosta
|
|