|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Luterilaisten ja helluntailaisten sovinto ja anteeksipyyntö Helluntaiseurakuntien Syyspäivien avajaistilaisuus oli Helsingin Saalem seurakunnassa 4.10.2018. Avajaistilaisuudessa oli myös evankelis-luterilaisten ja helluntailaisten sovintotilaisuus. Ajatus sovintotilaisuudesta on kaunis ja Raamattukin opettaa, että Herran Jeesuksen opetuslasten tulee elää sovinnossa ja anteeksiantamuksessa toistensa kanssa. Saalem seurakunnassa pidetty sovintotilaisuus ei ollut kuitenkaan Jumalan tahdon mukainen, koska Raamatun sanan opetuksen mukaan sovinnon ja anteeksiantamuksen siunausta ei voida asettaa syntien päälle, joista ei ole tehty parannusta, eikä haluta tehdä parannusta. Haluan korostaa ja painottaa, että luterilaisen kirkon sisällä ja helluntailaisten keskuudessa on minulle rakkaita Jumalan armosta pelastettuja ihmisiä, jotka eivät halua olla tekemisissä ekumenian ja homouden synnin hyväksymisen kanssa, joiden kannattajia oli mukana luterilaisten ja helluntailaisten sovintotilaisuudessa. Tuon sen vielä esille, että olen pieni ja vajavainen ihminen, en ketään toista parempi, mutta Jumalan armosta samalla tavalla kutsuttu pitämään esillä Jumalan sanan totuutta niin kuin Jumala on kutsunut jokaisen uskovan ihmisen kertomaan totuudesta. Luterilaisten ja helluntailaisten yhteisessä sovintotilaisuudessa oli mukana luterilaisen kirkon arkkipiispa Tapio Luoma ja piispa Teemu Laajasalo, jotka molemmat hyväksyvät homouden harjoittamisen. Raamattu opettaa, että se joka antaa hyväksyntänsä homouden harjoittamiselle on tehnyt synnin, josta he ovat ansainneet kuoleman (Room 1 luku). On aivan varmaa ettei Jumala halua Hänen lastensa tekevän sovintoa ja osallistuvan yhteisen uskon tunnustamiseen sellaisten ihmisten kanssa, jotka elävät kuolemansynnin (homouden harjoittamisen hyväksyminen) tuomion alaisuudessa. Luterilaisten ja helluntailaisten sovintotilaisuus on muutenkin ongelmallinen eikä kaikessa Raamatullinen ja Jumalan tahdon mukainen. Kirjoituksessani tuon esille näitä ongelmakohtia sekä mikä on Raamatun totuus. Minä en ole synnitön enkä täydellinen, siksi kehotan sinua tutkimaan kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Luterilainen kirkko opettaa katekismuksessaan, että vesikaste on
pelastavaa vettä, joka pesee puhtaaksi kaikesta synnistä; vesikaste tekee
ihmisestä Jeesuksen opetuslapsia ja kirkon jäseniä; Vesikasteessa ihminen
uudestisyntyy ja saa lahjana uskon, jolla ihminen voi tarttua kasteen
lupauksiin.
Herra Jeesus sanoi (Mark 1:15), että ihmisen, joka uskoo Häneen
tulee tehdä parannus (katumus, syntien tunnustaminen ja mielenmuutos)
ja uskoa evankeliumi (uskoa Jeesuksen olevan Herra ja Pelastaja).
Apostoli Paavali vahvisti Jeesuksen käskyn ja opetuksen parannuksenteosta
sanomalla: "mutta nyt Hän (Jumala) tekee tiettäväksi, että
kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus" (Apt 17:30).
Herra Jeesus asetti lähetyskäskyn, jonka päämäärä on tehdä ihmisistä
Herran Jeesuksen opetuslapsia (Matt 28:19). Alkuseurakunnan
uskovat toteuttivat Herran Jeesuksen lähetyskäskyn julistamalla
evankeliumia ja niistä ihmisistä tuli Herran Jeesuksen opetuslapsia,
jotka tekivät parannuksen ja uskoivat Herraan Jeesukseen, sillä he saivat
Jumalan armosta syntinsä anteeksi parannuksenteon ja uskon kautta Herran
Jeesukseen (Apt 3:19, Apt 14:21, Apt 26:20). Herra Jeesus opetti,
että
tulee tehdä parannus ja uskoa evankeliumi. Paavali opetti, että tulee
tehdä parannus ja uskoa Jeesukseen. Alkuseurakunnan aikana Raamatun
opetuksen mukaan ketään ei kastettu vedessä, joka ei ollut Jumalan
armosta tehnyt parannusta ja uskonut Herraan Jeesukseen.
Raamatun opetuksen ja todistuksen valossa kukaan ihminen ei voi pelastua,
eikä kenestäkään tule Herran Jeesuksen opetuslasta ellei hän itse ole
henkilökohtaisesti tehnyt parannusta ja uskonut evankeliumia Herrasta
Jeesuksesta. Raamatun opetuksen mukaan vesikaste ei synnytä uskoa eikä
ole pelastavaa vettä, sillä Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä on
yksin ja ainoastaan pelastuksen perustus. Jumalan lahjoittama pelastus vastaanotetaan Jumalan
armosta parannuksenteon ja uskon kautta Herraan Jeesukseen, jonka jälkeen
Jumalan armosta uskova ihminen vastaanottaa vesikasteen.
Raamatun sanan totuuden valossa luterilaisen kirkon katekismuksen oppi
vesikasteesta on valhe-evankeliumia, joka ei pelasta ketään. Luterilaisen
kirkon sisällä on pieni vähemmistö, jotka Jumala on saanut armonsa kautta
pelastaa, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden. Nämä
Jumalan armosta pelastetut luterilaiset ovat tehneet parannuksen ja
uskoneet Herraan Jeesukseen sekä asettaneet pelastuksen yksin Jeesuksen
vereen ja sovitustyöhön, ei kirkon sakramentteihin. Näitä Jumalan
pelastamia luterilaisen kirkon jäseniä meidän tulee pitää sisarina ja
veljinä Herrassa Jeesuksessa sekä suuresti rakastaa ja kunnioittaa heitä Jumalan
lapsina.
Kenelläkään Herran Jeesuksen opetuslapsella ei ole sellaista oikeutta,
että hän julistaa sovintoa ja anteeksiantamusta sekä yhteistä uskoa
sellaisen instituution kanssa, joka julistaa valhe-evankeliumia ja jonka
jäsenistöstä suurin osa ei edes usko Jumalan olemassaoloon. Apostolien
tekojen alkutekstin mukaisen 2 luvun ja jakeen 47 mukaan Herra itse lisää
seurakuntaansa sellaisia ihmisiä, jotka ovat Jumalan armosta
vastaanottaneet pelastuksen. Jumala on asettanut seurakunnan uskovien
yhteydeksi, johon ei kuulu yhtään jumalatonta ihmistä. Jumala ei ole
muuttanut asetustaan seurakunnasta eikä siihen edelleenkään kuulu yhtään
jumalatonta ihmistä. Tässäkin kohden helluntailaisten sovinto
luterilaisen kirkon kanssa ei ollut Jumalan tahto. Herran Jeesuksen
opetuslapsella ei saa olla yhteistä uskoa ja sovintoa jumalattomien
ihmisten kanssa, joita valtaosa ja enemmistö luterilaisen kirkon jäsenistä ovat.
Tiedän sen, että helluntaiherätyksen keskuudessa on paljon sellaisia
uskovia, jotka eivät yhdy luterilaisen kirkon ja helluntailaisten
Syyspäivien sovintoon ja yhteiseen uskonjulistukseen, koska luterilainen
kirkko ei ole instituutiona Jumalan seurakunta, vaan uskonnollinen
instituutio, jonka jäsenistä enemmistö on jumalattomia ja pieni
vähemmistö Jumalan armosta pelastettuja ihmisiä.
Syyspäivien avajaistilaisuudessa
Klaus Korhonen pyysi anteeksi
luterilaisilta, että he ovat helluntailaisina rikkoneet Kristuksen
rakkauden käskyä vastaan tehdessään syntiä luterilaisia kohtaan mitätöiden
ja vähätellen luterilaisten uskoa.
Arkkipiispa Tapio Luoma pyysi
helluntailaisilta anteeksi kaikkea syntiä ja niitä pahoja ja kovia sanoja,
joita luterilaiset ovat historian saatossa sanoneet helluntailaisia
kohtaan. Anteeksipyyntöjen jälkeen
Klaus Korhonen julisti luterilaisille kaikki
synnit anteeksi sekä Tapio Luoma julisti kaikille helluntailaisille heidän
syntinsä anteeksi.
On hyvä pyytää anteeksi syntejään ja antaa anteeksi ihmiselle, jota
vastaan on tehty syntiä. Raamatun opetuksen mukaan emme voi kuitenkaan
julistaa syntien anteeksiantamusta synneistä, joista ihminen ei ole itse
henkilökohtaisesti tehnyt parannusta. Täten on syntiä ja väärin julistaa
menneisyyden syntejä anteeksi, joista ihmiset eivät ole tehneet
parannusta. Syntien anteeksi julistamisessa täytyy myös muistaa se, että
vain Jumala voi antaa anteeksi syntejä ja ihmisen tulee tuoda se esille,
että syntien anteeksiantamus ja Jumalan hyväksyntä parannuksenteolle tulee
Jumalalta, ei ihmiseltä.
Se on oikein, että irtisanoutuu menneisyyden synneistä ja vääryyksiltä,
eikä halua toistaa niitä, mutta sellaisista menneisyyden synneistä, joihin
syyllistyneet eivät ole tehneet parannusta, ei meillä ole lupa julistella
synninpäästöä ja anteeksiantamusta, koska Jumalan sanan totuuden mukaan
synnin saa anteeksi, jos katuu syntiä, tunnustaa synnin ja haluaa hylätä
synnin. Silloin kun ihminen julistelee synninpäästöä toisten ihmisen
tekemistä synneistä, joista ei ole tehty parannusta, niin hän itse joutuu
osalliseksi näistä synneistä (1 Tim 5:22).
Korhosen ja Luoman syntien anteeksi julistamiset ylittivät Jumalan antamat
valtuudet, sillä uskovalla ihmisellä ei ole oikeutta kertoa Jumalan
antaneen synnit anteeksi ihmisille, jos he eivät ole tehneet parannusta
synneistään. Toki ihminen voi antaa anteeksi häntä vastaan tehdyt synnit,
mutta todellista synninpäästöä synnintekijä ei saa Jumalan edessä, ellei
hän tee synneistään parannusta. Sovitus on välttämätön synnin ja vääryyden tekojen
anteeksisaamiseen, jolloin Herran Jeesuksen veren kautta saadaan puhdistus
ja anteeksiantamus synneistä, kun ne on tunnustettu ja niistä halutaan
tehdä parannusta. Tässäkin kohden Syyspäivien sovinto syntien
anteeksiantamiseen ei ollut kokonaisuudessaan Jumalan tahto, sillä Jumala
antaa anteeksi vain sellaiset synnit, joista tehdään parannus.
Kuinka helluntailainen Klaus Korhonen kykenee "puhtaalla omallatunnolla"
julkisesti kaikkien nähden myös Herran kasvojen edessä esiintymään ja
antamaan lausunnon yhteisestä sovinnosta ja uskosta Tapio Luoman kanssa,
joka julkisesti kannattaa homouden harjoittamista? Miten Klaus Korhonen
voi pitää uskonveljenään sellaista ihmistä, joka homouden harjoittamisen
hyväksymisen takia on Raamatun sanan opetuksen mukaan osallinen
kuolemansyntiin? Tällainen toiminta Korhosen puolelta on osoitus
totuudesta luopumisesta. Mieltymys ihmisviisauteen eksyttää ihmisen pois
totuudesta.
Luterilaisen kirkon sisällä olevat Jumalan armosta pelastetut ihmiset
eivät hyväksy homouden harjoittamista, vaan näkevät sen syntinä. Samoin
luterilaisen kirkon sisällä olevat Jumalan armosta pelastetut ihmiset
eivät hyväksy valheellista evankeliumin julistamista.
Mika Yrjölän ja Teemu Laajasalon valheeseen perustuva ekumeeninen julistus
Tilaisuuden lopussa helluntaikirkon johtaja
ja Helsingin Saalemin seurakunnanjohtaja Mika Yrjölä sekä luterilaisen
kirkon piispa Teemu Laajasalo toivat ajatuksiaan esille sovinnosta ja
siihen sitoutumisesta. Laajasalo ja Yrjölä toivat esille täysin samat
ajatukset, jotka löytyvät Suomen ekumeenisen neuvoston nettisivulta:
Ekumenian hyvät tavat. Yrjölän ja Laajasalon loppupuhe perustui
ekumeeniseen julistukseen. Miten Mika Yrjölä voi osallistua yhteisen uskon
ja sovinnon julistamiseen Laajasalon kanssa, joka hyväksyy homouden
harjoittamisen? Raamatun opetuksen mukaan homouden synnin hyväksyminen on
osallisuutta kuolemansyntiin. Mika Yrjölän toiminta todistaa sen kuinka
hän on lipsunut pois totuudesta hyväksyessään ekumenian valhehengen.
Laajasalo toi esille kuinka tulee olla
yhteinen usko ja tunnustaa Jeesus Kristus Jumalaksi ja Vapahtajaksi
Raamatun mukaan sekä uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan. Mika Yrjölä puhui kunnioituksesta kuinka
tulee kunnioittaa kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen erilaisia rukous-
ja Jumalanpalvelukseen kuuluvia perinteitä ja uskon elämän erilaisia
muotoja. Yrjölän mukaan yhteys ei edellytä, että tulisi pitää kaikkea
toisten perinteissä oikeana oppina.
Luterilaisen kirkon katekismus opettaa valheellista evankeliumia
vesikasteesta, jonka mukaan vesikaste tuo pelastuksen ja pesee puhtaaksi
kaikesta synnistä. Raamatun opetuksen mukaan Herran Jeesuksen veri ja
sovitustyö tuo pelastuksen ja puhdistuksen synneistä sellaiselle
ihmiselle, joka tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin Herrasta
Jeesuksesta.
Ekumenia sanoo, että tulee kunnioittaa kirkkojen ja kristillisten
yhteisöjen oppeja, vaikka ei olisikaan niistä samaa mieltä. Katolisen
kirkon katekismus opettaa kuinka Kristuksesta peräisin olevat hyvyydet
johtavat ja kannustavat kohti katolista ykseyttä (kohta 819, sivu
224-225 katekismus 2005) sekä kuinka kaikkia ihmisiä kutsutaan Jumalan kansan
katoliseen ykseyteen (kohta 836, sivu 229 katekismus 2005). Tässä on suuri petos ja
eksytys, sillä katolisen kirkon päämäärä ja pyrkimys on saattaa kaikki
katoliseen ykseyteen, joka tarkoittaa samaa kuin hyväksyä katolisen kirkon
opit sekä lopulta tulla katolisen kirkon jäseneksi. Ekumeniassa on muodon
vuoksi ja petoksen tähden mukana sellainen julistus, että erilaisuus hyväksytään, mutta katolisen
kirkon päämäärä on manipuloida ja aivopestä ekumeniassa mukana olevat
hyväksymään katolisuuden kokonaisuudessaan.
Teemu Laajasalon mukaan luterilaiseen teologiaan ei kuulu sellainen
ajatus, että on välttämättä tultava uskoon, vaan että ihmiset on kastettu
(vedellä) ja vesikasteessa teologisen näkökulman mukaan
uudestisynnytään. Laajasalon lausunto on vastoin Jumalan sanan totuutta
sekä on valheellista evankeliumia. Se on totta Yrjölän puheessa ettei
kaikkea toisten uskossa tarvitse pitää oikeana oppina, mutta
valhe-evankeliumiin tulee puuttua ja se tulee uskaltaa myös sanoa
julkisesti. Mika Yrjölä antoi yhteisen uskon tunnustuksen ihmisen kanssa,
joka julistaa valheellista evankeliumia. Tässäkin kohden yhteinen
sovintotilaisuus ei ollut Jumalan tahto, sillä Raamattu kieltää ettemme
saa samaistua epäjumalanpalvelijoiden kanssa ja pitää heitä Jumalan
lapsina (2 Kor 6:14-18).
Se tulee ymmärtää, että luterilaisen kirkon sisällä olevat Jumalan armosta
pelastetut ihmiset eivät usko vesikasteen pelastukseen, vaan Herran
Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta tulevaan pelastukseen, joka otetaan
vastaan parannuksenteon ja uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Laajasalo puhui luottamuksesta sanoen kuinka
tulee luottaa Jeesukseen rukoukseen ykseyden puolesta, että se on vahvempi
kuin kristittyjen hajaannus, sillä se rakentaa luottamusta ja avoimuutta
välillemme. Mika Yrjölä puhui vuoropuhelusta kuinka
tulee oppia ymmärtämään toisiaan tasaveroisen vuoropuhelun kautta. Yrjölä
sanoi kuinka opimme vuoropuhelun kautta tuntemaan paremmin myös omaa
perintöämme.
Raamatussa Herra Jeesus opetti, että uskovien ykseys perustuu totuuden
pyhitykseen (Joh 17:17-19). Laajasalo hyväksyy homouden
harjoittamisen sekä julistaa valheellista evankeliumia, joka tarkoittaa
sitä, ettei hän ole edes itse pelastuksen armon sisäpuolella. Tässäkin
kohden sovintotilaisuus ei ollut Jumalan tahto, sillä uskovien ykseys
perustuu totuuden pyhitykseen, eikä jumalattomilla ja valheellisen
evankeliumin julistamisella ole mitään tekemistä Raamatullisen uskovien
ykseyden kanssa. Yrjölän ja Laajasalon julistus perustui ekumenian
petokseen.
Tiedän sen, että tässä kohden joku sanoo, älä tuomitse, ettei sinua
tuomittaisi. En minä ole ketään tuomitsemassa, enkä asetu kenenkään
yläpuolella, sillä Raamattu itse todistaa ettei valheellisen evankeliumin
julistaja ole pelastuksen sisäpuolella ja kuinka homouden harjoittamisen
hyväksyvä ihminen on syyllistynyt kuoleman ansaitsevaan syntiin ellei hän
tee parannusta synnistään.
Ekumeniaa ja ykseyspyrkimyksiä pidetään
tavoiteltavina asioina ja siksi helluntailaisuuden parissa monet (eivät kaikki)
ovat alkaneet samaistua luterilaisen kirkonkin kanssa, niin että
molemmilla olisi
sama Jumalan lapseus ja sama uskon päämäärä. Luterilainen kirkko
liittää vesikasteen sakramentissaan jäsenikseen vauvoja, jonka seurauksena
enemmistö kirkon jäsenistä ei usko Herraan Jeesukseen, koska suurin osa
kirkon jäsenistä on liitetty kirkkoon ilman henkilökohtaista
parannuksentekoa ja uskoa Herraan Jeesukseen.
Luterilaisen kirkon sisällä vaikuttava porton henki (kaikki
luterilaiset eivät ole porton hengessä) hyökkäsi voimakkaasti
helluntailaisuutta vastaan silloin kun helluntailaisuus rantautui Suomeen.
Portto on muuttanut toimintatapojaan, sillä se ei enää hyökkää avoimesti
helluntailaisuuden kimppuun, vaan pyrkii nyt ekumenian kautta
saastuttamaan ja tuhomaan helluntailaisuuden siten, että helluntailaisuus
samaistuisi porton kanssa. Iloitsen siitä, että helluntailaisuuden parissa
on monia uskovia, jotka näkevät ekumenian petoksen eivätkä halua olla
missään tekemisissä sen kanssa. Ekumenia on eksytys, jonka hyväksyminen ja
kannattaminen voi jopa johtaa uskosta luopumiseen, jos ei ymmärrä vetäytyä pois ekumenian petoksesta.
Teemu Laajasalo puhui johtajista sanoen
kuinka tulee kunnioittaa kirkkojemme johtajia ja kuinka heidän kanssaan
tulee sitoutua yhteistyöhön. Laajasalo sanoi kuinka johtajien tehtävä on
edistää hyviä suhteita yhteisöjemme välillä.
Mika Yrjölä puhui kuinka kuulumme
maailmanlaajuiseen kristilliseen yhteisöön, jossa tulee toimia
oikeudenmukaisuuden, rauhan, sovinnon ja luomakunnan eheyden puolesta,
kaikkien hyvän tahdon ihmisten kanssa.
Arkkipiispa Luoma ja piispa Laajasalo hyväksyvät homouden harjoittamisen
ja Laajasalo uskoo sylivauvan uudestisyntyvän vesikasteessa. Mika
Yrjölä hyväksyy Luoman ja Laajasalon veljikseen Kristuksessa sekä
kannustaa helluntailaisia yhteistyöhön Luoman ja Laajasalon kanssa.
Laajasalo ja Yrjölä sitoutuvat ja pyrkivät sitouttamaan yhteisönsä jäsenet
yhteistyöhön ihmisten kanssa, jotka hyväksyvät homouden harjoittamisen
sekä julistavat valheellista evankeliumia vesikasteen pelastuksesta, missä
vesikasteessa vastaanotettaisiin pelastus. Yrjölän ja Laajasalon julistus
perustui tässäkin kohden ekumeeniseen julistukseen.
Raamatun sana opettaa (Tiit 1:8,9), että kaitsijoiden (paimenten)
tulee rakastaa hyvää (totuus) sekä heidän tulee pysyä kiinni
opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, joka tarkoittaa pysymistä Jumalan
sanan totuudessa. Minä kehotan kaikkia uskovia ihmisiä, jotka rakastavat
totuutta luterilaisen kirkon sisällä ja helluntailaisten keskuudessa, että
he pysyttelisivät erossa Laajasalon ja Yrjölän seurasta elleivät he suostu
tekemään parannusta synneistään ja vääristä opetuksistaan ja
ajatuksistaan. Edellä oleva kehotukseni koskee myös Tapio Luomaa ja Klaus
Korhosta, joiden seuraa totuutta rakastavien uskovien tulee välttää aina
siihen saakka, kun ja jos he eivät tee parannusta.
Teemu Laajasalo puhui kuinka tulee antaa
yhteinen ja uskottava kristillinen todistus oppiessamme tuntemaan ja
hyväksymään toinen toisemme. Laajasalo sanoi kuinka saman paikkakunnan
seurakuntien yhteistyö on näkyvä merkki kristittyjen yhteydestä.
Mika Yrjölä sanoi kyllä evankeliumin
julistamiselle, ei käännyttämiselle. Yrjölän mukaan tulee iloita siitä,
että jokainen kristillinen yhteisö julistaa evankeliumia, jossa ei saa
kuitenkaan pyrkiä heikentämään tai katkaisemaan yksilön siteitä omaan
hengelliseen yhteisöönsä.
Yhteinen ja uskottava todistus uskosta kuuluu vain sellaisille uskoville,
jotka eivät kannata homouden syntiä, eikä mitään muutakaan syntiä, ja
jotka eivät kannata ekumenian valhetta ja petosta, mutta sen sijaan
rakastavat totuudessa Herraa Jeesusta. Kirjoitukseni lähdeviitteissä
linkissä katolisen kirkon kirottu evankeliumi tuon esille syitä miksi
ekumenia perustuu valheeseen ja petokseen. Katolisen kirkon kirottu
evankeliumi kirjoituksen lopussa on video, jossa tuon perusteellisemmin
esille katolisen kirkon väärää evankeliumia ja ekumenian petosta.
Mika Yrjölä on langennut ekumeeniseen ansaan, joka pitää kaikkien
kirkkojen jäseniä pelastuneina ja Jumalan lapsina. Luterilaisen kirkon
suurin enemmistö ei usko Jumalaan, eikä ole uskossa. Yrjölä sanoo jokaisen
kristillisen yhteisön julistavan evankeliumia, mutta se ei ole totta,
sillä esimerkiksi katolinen kirkko opettaa Marian sovittavan syntiset
Jumalalle, kuoleman jälkeen kiirastulessa synneistä puhdistumista, joita
ei ole saatu anteeksi maan päällä jne. Luterilaisessa kirkossa monet papit
julistavat valheellista evankeliumia opettaessaan vesikasteen pelastusta.
Ekumenia uskoo kaikkien ekumeniassa mukana olevan kirkkojen ja
kristillisten yhteisöjen jäsenten olevan Jumalan lapsia, jonka tähden
heille ei saisi enää julistaa evankeliumia. Suomen ekumeeninen neuvosto
opettaa, että kaikilla kirkoilla ja kristillisillä yhteisöillä on oikeus
julistaa evankeliumia oman näkemyksensä mukaisesti. Suomen ekumeeninen
neuvosto opettaa myös, että ekumeniassa mukana olevat kirkot tai kristilliset
yhteisöt eivät saa käännyttää toisen kristillisen yhteisön jäseniä pois heidän
omasta yhteisöstään.
Tässä tulee esille voimakkaasti ekumenian petos, sillä esimerkiksi
katolinen kirkko ei edusta kristinuskoa usean erilaisen valhe-evankeliumin
takia ja suurin osa luterilaisen kirkon jäsenistä ei edes usko Herran
Jeesukseen. Ekumenian takana on pimeyden henki (saatanan henki),
joka ei halua ihmisten löytävän todellista pelastusta uskon kautta
Herrassa Jeesuksessa. Pimeyden henki ei myöskään halua, että uskoontulleet
ihmiset menisivät Raamatulliseen seurakunnan yhteyteen, vaan jäisivät
kirkkojen jäseniksi, joissa he menettäisivät uskonsa, uskomalla kirkkojen
vääriä oppeja ja vääriä pelastusteitä.
Teemu Laajasalo puhui oikeasta tiedosta ja
hyvästä todistuksesta, jossa sitoudumme antamaan totuudenmukaista tietoa
toisistamme. Laajasalon mukaan emme hyväksy julistusta tai tiedotusta,
joka korostaa oman yhteisön ihannekuvaa ja antaa toisista kielteisen kuvan
ja sitoudumme puhumaan hyvää toinen toisistamme.
Tässäkin tulee esille saatanallinen ekumeeninen henki, sillä pimeyden
henki ei halua sitä, että kirkkojen väärät opit ja väärät pelastustiet
paljastuisivat, koska silloin moni ihminen löytäisi pelastuksen uskon
kautta Herraan Jeesukseen ja jättäisi valheen varaan rakennetut kirkot ja
yhteydet. Ekumenia sitoo jokaisen ekumeniassa mukana
olevan suureen petokseen ja valheeseen, jonka lopullinen päämäärä on
iankaikkinen kadotus ellei ihminen tee parannusta ja hylkää ekumeniaa ja
rakasta totuudessa Herraa Jeesusta.
Löytäneekö Jeesus uskoa maan päältä tullessaan takaisin
Herra Jeesus sanoi (Luuk 18:8), että kun Ihmisen Poika (Messias Jeesus)
tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä? Alkutekstin mukaan Luuk 18:8:ssa
oleva usko sana tarkoittaa uskoa ja pitää totena, varmuus ja uskollisuus.
Herran Jeesuksen sanojen mukaan tiedämme ja ymmärrämme sen, että ennen
Herran Jeesuksen tulemusta suuri osa ihmisistä, jotka sanovat uskovansa
Jeesukseen eivät kuitenkaan usko Jeesukseen Raamatun sanan totuuden
mukaan; heillä ei ole uskon varmuutta sydämessään; he eivät ole uskollisia
Herralle Jeesukselle.
Ekumenia on eräs syyllinen siihen, että uskovien rakkaus kylmenee
laittomuuden päästessä valtaan. Toki muitakin on, mutta ekumenia tulee
näyttelemään isoa roolia lopunajan luopumuksessa ja eksytyksessä.
Raamattu opettaa lahkosta (haireisis), joka alunperin tarkoitti
valintaa, jossa ihminen valitsee sen mitä pitää muita vaihtoehtoja
parempana. Raamattu opettaa Jumalan lisäävän seurakuntaan sellaisen
ihmisen, joka vastaanottaa pelastuksen (Apt 2:47 alkutekstin mukaan).
Raamatun opetuksen mukaan voimme ymmärtää lahkon olevan sellainen, jossa
itse valitun väärän opin kautta eristäydytään muista pois omaksi lahkoksi,
yhteisöksi ja seuraksi (eriseurainen). Raamattu opettaa seurakunnan
ykseydestä, jonka tulee perustua totuuden pyhitykseen.
Raamattu opettaa Jumalalla olevan yksi seurakunta maailmanlaajuisesti ja
paikkakunnittain, jota Herra Jeesus johtaa Ylipaimena. Raamatun opetuksen
mukaan paikkakunnalla ryhmä miehiä, eli vanhimmat, jotka ovat paimenia,
johtavat paikkakunnan seurakuntaa Ylipaimen Herran Jeesuksen alaisuudessa.
Raamatun opetuksen mukaan jokainen Jumalan armosta pelastettu uskova
ihminen kuuluu kuninkaalliseen pappeuteen, uudestisyntymän perusteella.
UL:n pappeuteen synnytään Jumalan lapseuden perusteella, jonka tähden
kukaan ihminen ei voi vihkiä ketään papiksi, eikä Raamatun mukaan UL:ssa
ole olemassakaan mitään muuta pappeutta kuin kuninkaallinen papisto.
Jumala haluaa kutsua luterilaisesta kirkosta pois kirkon sisällä olevat
uskovat, etteivät he joutuisi osallisiksi porton synteihin. Jumala kutsuu
kansaansa pois kaikesta hajaannuksesta uskovien keskuudessa, todelliseen
seurakunnan ykseyteen, totuuden pyhityksessä.
Ekumenia vääristää Jumalan sanan totuuden ja pyrkii eksyttämään Jumalaa
kansaa yhä enemmän pois totuudesta. Ekumenia ei ole Jumalan lasten
ykseyttä, vaan saatanallinen valhe ja petos. Jumala haluaisi kansansa
tulevan pois hajaannuksesta todelliseen ykseyteen, niin kuin Isä ja Jeesus
ovat yksi. Jumala kutsuu kansaansa pois myös ekumeniasta, etteivät he
joutuisi osalliseksi suuren porton synneistä (Ilm 18:2-5). Herra Jeesus vuodatti
verensä ja kuoli syntien anteeksiantamukseksi, sekä että uskoisimme
Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo ja olisimme yksi seurakunta
paikkakunnittain, niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi.
Petri Paavola 12.10.2018
Lähteet:
|
|