Nature

Etusivulle | Raamatunopetuksia | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


Luopumuksen tapahtuminen ja antikristuksen ilmestyminen

Raamattu opettaa selkeästi antikristuksen ja Herran Jeesuksen tulemusten järjestyksen ajankohdasta. Päivää ja hetkeä, emme voi tietää milloin Herra Jeesus tulee, mutta voimme tietää antikristuksen ja Herran Jeesuksen tulemusten järjestyksen ajankohdan. 2 Tessalonikalaiskirjeen 2 luvussa Raamattu kertoo selkeästi, että ensin tapahtuu uskovien luopumus ja antikristuksen ilmestyminen, jonka jälkeen tapahtuu Herran Jeesuksen tulemus, päivänä ja hetkenä, jota emme tiedä. Olen seurannut Suomessa sekä englanninkielellä käytyjä opetuksia 2 Tess 2:3 kreikankielen sanasta apostasia ja kuinka väärä opetus, joissakin tapauksissa tarkoituksellisesti ja tahallisesti vääristää apostasia sanan tarkoittamaan ainoastaan pois lähtemistä, fyysistä pois lähtemistä, eroamista, poistumista sekä jotkut antavat sille jopa merkityksen temmata. Kreikankielen apostasia sana tarkoittaa Septuagintan VT:n ja UT:n kreikankielen tekstien mukaan uskosta luopumista (ihminen luopuu uskosta Jumalaan ja Hänen opetuksistaan).

Ihminen, joka sanoo ettei kreikankielen apostasia sana merkitse luopumusta tekee sen joko tietoisesti valehdellen tai sitten valheen pettämänä uskoo tähän valheeseen. On kyse todella vakavasta asiasta ja joissakin tapauksissa Jumalan sanan tahallisesta vääristämisestä, koska ihminen ei halua ylpeydessään tehdä asiassa parannusta. On toki varmasti myös sellaisia uskovia ihmisiä, jotka ovat vilpittömällä sydämellä uskoneet muiden opettaman valheen apostasia sanan väärästä merkityksestä. Apostasia sanasta julkisesti väärin opettava syyllistyy vakavaan rikkomukseen, koska hän valheen kautta pettää ja eksyttää muitakin uskomaan valhetta.

Haluan vielä korostaa ja tuoda esille ettei tämäkään aihe saa aiheuttaa riitaa uskovien keskuudessa, eikä tuoda säröjä keskinäiseen yhteyteen, eikä rikkoa rakkautta, josta Herran Jeesuksen opetuslapset tunnetaan tai pitäisi tunnistaa. Kirjoitukseni tarkoitus ei ole lisätä uskovien välisiä riitoja ja jännitteitä, joita on ihan liiaksi Jumalan seurakunnan keskuudessa. Kirjoitukseni tarkoitus on saada meidät etsimään totuutta sekä oppia näkemään sitä mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa. Toki se tulee jokaisen ymmärtää ettei kukaan meistä ole täydellinen ja itse kukin olemme erehtyneet ja erehtyväisiä, mutta siitä huolimatta meidät on Jumalan armosta kutsuttu kasvamaan uskossa totuuteen. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta.
 

Sisältö:
Apostasia sana ja Septuaginta
Apostasia sana ja Uusi Testamentti
Uskosta luopuminen ja antikristuksen ilmestyminen
Loppusanat

 

Apostasia sana ja Septuaginta

Kun tutkimme ja pyrimme ymmärtämään Raamatun käyttämien sanojen merkityksiä, niin meidän tulee ymmärtää, että Raamatun teksti- ja asiayhteys kertoo meille tarkasti mitä sana tarkoittaa. Tosin jokaisella sanalla on oma merkityksensä alkukielen mukaisesti, mutta erilainen teksti- ja asiayhteys voi joissakin tapauksissa muuttaa sanan merkitystä.

Jos lähdemme etsimään Raamatussa esiintyvän sanan merkitystä Raamatun ulkopuolelta, toisin sanoen jumalattomien ihmisten teksteistä, niin todennäköisyys sanan väärinymmärtämiseen kasvaa, koska Raamattu ja maallinen teksti voivat joissakin tapauksissa poiketa suuresti toisistaan. Jos etsii jollekin Raamatun sanalle merkityksiä alkukielen sukulaissanan kautta, niin voi silloinkin voi erehtyä suuresti, koska sukulaissanat voivat tarkoittaa eri asioita, vaikka ne ovatkin sukua toisilleen.

Vanhan Testamentin kreikankielinen Septuaginta Raamattu käyttää apostasia (αποστασια) sanaa seuraavasti:

Jos 22:22 ο θεος θεος εστιν κυριος και ο θεος θεος κυριος αυτος οιδεν και ισραηλ αυτος γνωσεται ει εν αποστασια επλημμελησαμεν εναντι του κυριου μη ρυσαιτο ημας εν ταυτη  

Joos 22:22 "Jumala, Herra Jumala, Jumala, Herra Jumala, hän tietää sen, ja Israel myöskin tietäköön sen: jos me olemme kapinamielessä tai uskottomuudesta (apostasia) Herraa kohtaan-älä meitä silloin tänä päivänä auta-

Kapinamieli ja uskottomuus ei tarkoita fyysistä pois lähtemistä, vaan uskosta luopumista kapinamielen ja uskottomuuden takia.

2 Ch 29:19 και παντα τα σκευη α εμιανεν αχαζ ο βασιλευς εν τη βασιλεια αυτου εν τη αποστασια αυτου ητοιμακαμεν και ηγνικαμεν ιδου εστιν εναντιον του θυσιαστηριου κυριου

2 Aik 29:19 Kaikki kalut, jotka kuningas Aahas hallitusaikanansa uskottomuudessaan (apostasia) saastutti, me olemme panneet kuntoon ja pyhittäneet, ja katso, ne ovat Herran alttarin edessä."

Kuningas Aahaksen uskottomuus ei ollut fyysistä pois lähtemistä, vaan uskosta luopumista uskottomuuden tähden.

Jer 2:19 παιδευσει σε η αποστασια σου και η κακια σου ελεγξει σε και γνωθι και ιδε οτι πικρον σοι το καταλιπειν σε εμε λεγει κυριος ο θεος σου και ουκ ευδοκησα επι σοι λεγει κυριος ο θεος σου

Jer 2:19 Sinun pahuutesi tuottaa sinulle kurituksen, ja luopumuksesi (apostasia) saattaa sinut rangaistukseen; niin tiedä ja näe, kuinka onnetonta ja katkeraa se on, että sinä hylkäät Herran, sinun Jumalasi, etkä minua pelkää, sanoo Herra, Herra Sebaot.

Herra sanoi kuinka Israelin luopumus oli saattanut sen rangaistukseen, koska Israel oli hylännyt Herran. Tässäkin oli kyse uskosta luopumisesta, ei fyysisestä pois lähdöstä.

Jer 3:8 και ειδον διοτι περι παντων ων κατελημφθη εν οις εμοιχατο η κατοικια του ισραηλ και εξαπεστειλα αυτην και εδωκα αυτη βιβλιον αποστασιου εις τας χειρας αυτης και ουκ εφοβηθη η ασυνθετος ιουδα και επορευθη και επορνευσεν και αυτη

Jer 3:8 Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan (biblion apostasu), ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin.

Erokirja on hepreaksi sefer keritut ja kreikaksi biblion apostasu (apostasion). Jeremia 3:8 kerrotaan kuinka Jumala antoi erokirjan Israelille sen luopumuksen tähden. Tässä oli kyse sekä uskosta luopumisesta että fyysisestä pois lähettämisestä, joka tapahtui uskosta luopumisen tähden. Kun Septuaginta käyttää muualla sanaa erokirja, niin sitä käytetään aina aviopuolison uskottomuuden tähden, jonka seurauksena hänet lähetetään pois. Kun Septuaginta käyttää apostasia sanaa erokirjan yhteydessä puhuen pois lähettämisestä, niin pois lähettäminen tapahtuu aina uskottomuuden tähden, eli negatiivisessa merkityksessä, ei koskaan positiivisessa merkityksessä.

Vanhan Testamentin juutalaisten hepreasta kreikankielelle kääntämä Septuaginta käyttää apostasia sanaa uskosta luopumisesta ja uskottomuudesta sekä uskottomuuden tähden aviopuolison (Israel) pois lähettämisestä. Septuagintan Raamatunkielen käytössä apostasia sana tarkoittaa kaikissa esiintymiskohdissaan uskosta luopumista sekä uskottomuutta, joista seuraa pelkästään negatiivisia seuraamuksia.

Apostasia sana ja Uusi Testamentti

Uuden Testamentin teksti- ja asiayhteys todistaa selkeästi apostasia sanana tarkoittavan luopumusta.

Ac 21:21 κατηχηθησαν δε περι σου οτι αποστασιαν <apostasia> διδασκεις απο μωυσεως τους κατα τα εθνη παντας ιουδαιους λεγων μη περιτεμνειν αυτους τα τεκνα μηδε τοις εθεσιν περιπατειν

Apt 21:21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan (apostasia) Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.

Apostolien tekojen 21 luvun 21 jae kertoo kuinka juutalaiset sanoivat Paavalin opettavan pakanoiden seassa asuvia juutalaisia luopumaan uskosta Moosekseen (vanhan liiton järjestys Jumalaan uskominen). Tässäkään ei ole kyse fyysisestä pois lähtemisestä jne. vaan uskosta luopumisesta.

2 Tess 2:3 μη τις υμας εξαπατηση κατα μηδενα τροπον οτι εαν μη ελθη η αποστασια <apostasia> πρωτον και αποκαλυφθη ο ανθρωπος της αμαρτιας ο υιος της απωλειας

2 Tess 2:3 ¶ Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus (apostasia) ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

Paavali opetti uskovien luopumuksesta (luopuvat uskosta Raamatun Jumalaan) ja antikristuksen ilmestymisestä maan päälle. Tässäkään kohdassa Raamattu ei opeta fyysistä pois lähtemistä, vaan uskon luopumuksesta, uskovien luopumisesta uskosta Raamatun Jumalaan.

Uusi Testamentti vahvistaa Septuaginta käännöksen mukaisen apostasia sanan merkityksen, joka tarkoittaa uskottomuutta ja uskosta luopumista. Sellainen uskova, joka sanoo 2 Tess 2 luvun 3 jakeen apostasia sanan tarkoittavan fyysistä erkaantumista ja poistumista valehtelee joko tietämättään tai tietoisesti, ettei hänen tarvitsisi tehdä parannusta uskomastaan ja opettamastaan väärästä opetuksesta koskien ylöstempauksen ja antikristuksen sekä Herran Jeesuksen tulemuksia, josta kirjoitan seuraavan otsikon alla.

2 Tess 2:3:ssa apostasia sanan yhteydessä on määräävä artikkeli, joka tarkoittaa Novum sanakirjan selityksen mukaan sitä, että asia (luopumus) oli tuttu kirjeen lukijoille. Paavali opetti myös muissa kirjeissä uskovien luopumuksesta lopunajassa (1 Tim 4 luku) ja Herra Jeesus opetti uskovien luopumuksesta esim. Matteuksen evankeliumin luvussa 24. Uskovien keskuudessa tapahtuva suuri luopumus lopunajassa oli alkuseurakunnan tiedossa ja siten heille tuttu asia ja siksi apostasia sanan edessä 2 Tess 2:3:ssa on määräävä artikkeli.

Jotkut ihmiset, jotka vääristävät apostasia sanan merkityksen sanovat KJV 1611 vanhemmissa englanninkielisissä käännöksissä apostasia sanan olevan käännetty sanalla departure (lähtö). Alkutekstin sanan merkitys määrittää sen mitä se tarkoittaa, ei käännös. Jos käännös olisi määräävä tekijä sille mitä tietyt sanat merkitsevät, niin silloin esimerkiksi, joku voisi puolustaa 1992 väännöksen selkeiden väärin käännettyjen kohtien olevan aitoja ja alkuperäisiä. Kun katsomme KJV 1611 vanhempia käännöksiä, niin nekin puoltavat sitä, että apostasia sanan tulkitseminen lähdöksi on virheellinen ja valheellinen väite:

Acts 21:21 Now they are informed of thee, that thou teachest all the Jews, which are among the Gentiles, to forsake (apostasia) Moses, and sayest that they ought not to circumcise their sons, neither to live after the customs. 1599 Geneva Bible

2 Thessalonians 2:3 Let no man deceive you by any means: [a]for that day shall not come, except there come a departing (apostasia) first, and that [b]that man of sin be disclosed, even the son of perdition. 1599 Geneva Bible

Acts 21:21 But they are enfourmed agaynst the, that thou teachest all the Iewes which are amoge the Heythe, to forsake (apostasia) Moses, and sayest that they oughte not to circumcyse their children, ner to walke after the same custome Miles Coverdale Bible 1535

2 Thessalonians 2:3 Let noman disceaue you by eny meanes. For the LORDE commeth not, excepte the departynge (apostasia) come first, and that that Man of synne be opened, euen the sonne of perdicion, 1535 Miles Coverdale Bible

Acts 21:21 And they are informed of the that thou teachest all the Iewes which are amoge the gentyls to forsake (apostasia) Moses and sayst that they ought not to circumcise their chyldren nether to live after the customes. Tyndale Bible 1526 ja korjattu versio 1534

2 Thessalonians 2:3 Let no ma deceave you by eny meanes for the lorde commeth not excepte ther come a departynge (apostasia) fyrst and that that synfnll man be opened ye sonne of perdicion Tyndale Bible 1526 ja korjattu versio 1534

Acts 21:21 And they are infourmed of thee, that thou teachest all the Iewes whiche are among the Gentiles to forsake (apostasia) Moyses, and sayest that they ought not to circucise their chyldren, neither to walke after the customes Bishob's Bible 1568

2 Thessalonians 2:3 Let no man deceaue you by any meanes, for [the Lorde shall not come] excepte there come a fallyng away (apostasia) first, & that that man of sinne be reuealed, the sonne of perdition Bishob's Bible 1568

Acts 21:21 And they heard of thee, that thou teachest departing (apostasia) from Moses of those Jews that be by heathen men, that say [saying], that they owe not to circumcise their sons, neither owe to enter by custom [neither owe to enter after custom]. Wycliffe Bible 1388

2 Thessalonians 2:3 [That] No man deceive you in any manner. For but dissension (apostasia) come first [For no but departing away (apostasia), or dissension, shall come first], and the man of sin be showed, the son of perdition, Wycliffe Bible 1388

Lähes kaikki ennen KJV 1611 käännetyt englanninkieliset Raamatun käännökset kääntävät Apt 21:21:ssa olevan apostasia sanan sanalla forsake (hylätä, luopua, jättää). Tämä tarkoittaa sitä, että nämä kääntäjät ymmärsivät apostasia sanan tarkoittavan luopumusta, sillä Apt 21:21 puhuu uskosta luopumisesta Moosekseen. Wycliffe kääntää Apt 21:21 apostasia sanan sanoilla departing from, joka muita tekstejä vertaamalla sisältää saman ajatuksen - luopua jostakin, hylätä jokin. Tästä voimme päätellä myös sen niin kuin jotkut ovat esittäneet, että vanhassa englanninkielessä sanalla depart -departure oli myös merkitys luopumisesta ja hylkäämisestä. Bishob's Bible 1568 kääntää 2 Tess 2:3:n olevan apostasia sanan sanoilla falling away (langeta pois), joka on sama asia kuin luopumus. Vanhat englanninkieliset Raamatut ja niiden kääntäjät ymmärsivät apostasia sanan merkitsevän luopumusta.

Apt 21:21 ja 2 Tess 2:3 jakeissa apostasia sanan merkitys ei muutu toiseksi, vaan sillä on molemmissa kohdissa negatiivinen merkitys liittyen uskosta luopumiseen.

Uskosta luopuminen ja antikristuksen ilmestyminen

2 Tess 2:
1 ¶ Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,
2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
3 ¶ Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus (apostasia) ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,

Herra Jeesus ja Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen tulemus tapahtuu vasta sen jälkeen kun ensin tapahtuu uskovien laaja-alainen uskosta luopuminen, jonka jälkeen antikristus ilmestyy. Tämä opetus on selvästi sanottu 2 Tess 2 luvussa. Apostoli Paavali opetti ettei Herran Jeesuksen tulemus ja uskovien kokoontuminen (ylöstempaus) tapahdu ennen kuin tapahtuu uskovien luopumus ja antikristus ilmestyy. Paavali käyttää sanaa apostasia, joka tarkoittaa luopumista sekä teksti- ja asiayhteyden mukaan uskosta luopumista.

Tämä on ihan selvä opetus tässä kohdassa, mutta uskova, joka ei usko Raamatulliseen antikristuksen ja Herran Jeesuksen tulemuksen järjestyksiin alkaa vääristelemään apostasia sanan merkitystä sanoen apostasian tarkoittavan lähtöä, eroamista tai jopa tempausta sekä he sanovat, että apostasia sana yhdistettynä luopumukseen on väärin käännetty.

Koska Raamatun sanan todistus niin VT:n kuin UT:n kreikankielisen tekstin perusteella kiistattomasti todistaa apostasia sanan tarkoittavan luopumusta ja uskottomuutta, niin apostasia sanan merkityksen lähtemiseksi sanominen on joko tietoista tai tiedostamatonta Jumalan sanan totuuden vääristämistä.

Näemme niin Septuagintasta kuin UT:n tekstistä, että apostasia sana esiintyy aina Raamatussa uskottomuuden ja luopumuksen yhteydessä, ei koskaan positiivisessa merkityksessä, vaan aina negatiivisessa merkityksessä, joka myös sulkee pois sen väärän opetuksen, että apostasia sana tarkoittaisi 2 Tess 2:3:ssa uskovien pois lähtemistä (ylöstempaus), joka on positiivinen asia.

Herra Jeesus ja Raamattu opettaa, että ensin tapahtuu uskovien luopumus ja antikristuksen ilmestyminen maan päälle, jonka jälkeen tapahtuu Herran Jeesuksen tulemus ja ylöstempaus (katso tästä opetus, lähteet linkin youtube videosta!).

Loppusanat

Otan lopuksi esille yhden Raamatun kohdan, jota väärin opetetaan tukemaan väärää ylöstempauksen järjestystä. Jotkut sanovat Jesaja 57:1:n opettavan ylöstempauksesta ja he sanovat ylöstempauksen tapahtuvan tämän jakeen mukaan ennen antikristuksen tulemista, kun vanhurskas otetaan pois näkemästä pahuutta. Kun Jesaja 57:1 luetaan ja ymmärretään oikein, niin se ei opeta mitään ylöstempauksesta, vaan vanhurskaan kuolemasta, jonka kautta hänet otetaan pois näkemästä pahuutta:

Jes 57:
1 ¶ Vanhurskas hukkuu (avad), eikä kukaan pane sitä sydämelleen, hurskaat miehet otetaan pois kenenkään siitä välittämättä, sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä.
2 Hän menee rauhaan: jotka vakaasti vaeltavat, he saavat levätä kammioissansa.

Jamieson, Fausset, Brown Commentary sanoo Jes 57:1 puhuvan muutamien vanhurskaiden rauhallisesta kuolemasta. Matthew's Poole Commentary puhuu vanhurskaiden siunatusta kuolemasta. On muitakin kommentaareja, jotka puhuvat samaa asiaa. Toki Raamatun totuus ei perustu kommentaareihin, vaan Raamatun omaan todistukseen, mutta edellä olevat kommentaarit tässä yhteydessä tuovat esille Raamatun sanan totuuden mukaisia ajatuksia.

Hepreankielen avad sanan päämerkitys on menehtyä ja kuolla. Jesaja 57:1 kertoo vanhurskaan kuolemasta ja kuoleman kautta vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä. Ylöstempauksessa vanhurskas ei kuole ja koska Jes 57:1 kertoo vanhurskaan kuolemasta, niin se ei tarkoita ja opeta vanhurskaiden ylöstempaamisesta:

1 Kor 15: 51 ¶ Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, 52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. 53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.

Jesaja 57:1 oli vain yksi esimerkki kuinka totuus paljastaa valheen. Näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka monta, mutta tällä kerralla tämä yksi riittäköön.

Me olemme kaikki erehtyväisiä ja vajavaisia, mutta siitä huolimatta voimme löytää totuuden koskien antikristuksen sekä Herran Jeesuksen tulemuksia ja uskova ihminen tietenkin odottaa Herran Jeesuksen tulemusta. Olen huomannut kuinka jotkut tämän aiheen ympärillä olevat ihmiset, jotka opettavat ja ymmärtävät väärin tämän asian eivät ikään kuin haluaisi nähdä totuutta, vaan he kääntyvät tässä asiassa koko ajan valheen puoleen. He pyrkivät kaikenlaisilla kikkailuilla kumoamaan totuuden. Jumala armahtakoon meitä ettemme ylpeyden tähden hyljeksisi totuutta, emmekä mielistyisi vääryyteen ja valheeseen. Tästä asiasta ei saa myöskään tehdä lyömäasetta niitä kohtaan, jotka ymmärtävät asian eri tavalla, eikä tämä asia saa tehdä säröä yhteyteen ja rakkauteen, joka uskovilla tulee olla. Asia on kuitenkin tärkeä ja sen väärin ymmärtäminen voi johtaa ikävään seuraamukseen, josta enemmän tietoa alla olevassa youtube linkissä.

 

Petri Paavola 13.7.2018

Lähteet:
Raamattu 33/38
Biblia 1776
King James Version 1769 (KJV)
Novum sanakirja
Online Bible Hebrew and Greek Lexicon
youtube.com/watch?v=SIWb7vZ4YqU

Tekstissä mainitut lähteet


 

 

 

 

web maker




eXTReMe Tracker