|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Lunastus syntien anteeksisaaminen ja ruumiin lunastus Elämme ajassa, jossa monenlaiset opit ja uskomukset valtaavat uskovien sydämiä. Osa opeista ja uskomuksista on Jumalan tahdon vastaisia, jotka tulevat taakaksi ja rasitteeksi monille uskoville. Raamattu puhuu paljon sairauksista parantumisista Jumalan voiman kautta. Tänä päivänä varsinkin äärikarismaattisissa ja muissa epäterveissä uskovien yhteyksissä sairasten parantumista korostetaan väärällä tavalla. Raamattu erottaa toisistaan lunastuksen syntien anteeksisaamiseksi sekä ruumiin lunastuksen. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera. Äärikarismaattisissa piireissä ja muissa epäterveissä uskovien yhteyksissä, jotkut opettavat, että Herran Jeesuksen ristintyön kautta meidän sairautemme on parannettu, joka tarkoittaisi sitä ettemme voi olla sairaita emmekä sairastaa, vaan uskon kautta meidän tulisi vastaanottaa täysi fyysinen terveys. He perustelevat hyvin usein tämän väärän oppinsa Jesajan kirjan luvulla 53.
Jes 53: Jesajan kirjan 53 luku on profeetallinen sana Herrasta Jeesuksesta. Herra Jeesus on sairauden tuttava siinä mielessä, että Hän ihmisen Luojana tuntee ja tietää sairauden tuskat ja kivut, mutta on myös sairauden parantaja. Alkutekstin mukaan Jes 53:4 voisi myös kääntää meidän surumme Hän kantoi, meidän kipumme Hän sälytti päällensä. Jesaja luku 53 ei sano, että Jeesus kantoi sairautemme ristille, niin että uskon kautta me automaattisesti pysymme terveinä tai uskon kautta tulemme aina automaattisesti terveiksi. Jesaja luku 53 ja jae 4 sanoo Jeesuksen olleen rangaistuna ja heti jatkaa jakeessa 5, että Jeesus oli haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Raamattu ei tässä sano, että Jeesus olisi haavoitettu ja runneltu meidän sairauksiemme tähden, vaan rikkomustemme (synti) ja pahojen tekojemme tähden, koska ristintyö, Jeesuksen veri ja kuolema on syntien anteeksisaamiseksi. Raamattu sanoo Jesaja 53:5:ssa rangaistuksen (rikkomukset, pahat teot, synnit) olleen Jeesuksen päällä, että meillä olisi rauha (Jumalan kanssa) ja että olemme Jeesuksen haavojen kautta parannetut. Jeesuksen haavojen kautta parantuminen ristintyön kautta tarkoittaa ihmisen sydämen (mieli) parantumista synnin aiheuttamista sydämen haavoista. Tässä kohden ei ole kyse fyysisten sairauksien parantumisista siten, että ristintyö automaattisesti poistaa ja parantaa kaikki sairaudet. Tästä vielä vähän myöhemmin lisää. Herra Jeesus on kyllä kantanut meidän sairautemme sekä kipumme, mutta ei ole vienyt meidän sairauksiamme sillä tavalla ristin puulle, että saamme automaattisesti fyysisen terveyden tai, että voisimme tässä ajassa parantua jok'ikisestä sairaudesta. Herra Jeesus parantaa sairauksia, mutta ei paranna jok'ikistä sairautta, ja tämä tulee esille selkeästi Raamatun kokonaisopetuksen valossa.
Jes 61: Biblian teksti Jes 61:1 sanoo selkeästi sen mitä alkuteksti tarkoittaa. Ilosanoman (evankeliumi Jeesuksen rististä ja ylösnousemuksesta) tärkein tehtävä pelastumisen jälkeen on parantaa synnin särkemä ja rikkoma ihmisen mieli (sydän). Jesaja 53:4 Jeesuksen haavojen ja ristintyön kautta parantuminen tarkoittaa todellakin synnin rikkoman mielen parantumista ja eheytymistä.
1 Piet 2: Kun apostoli Pietari siteeraa Jesaja 53 lukua, niin Pietari sanoi Jeesuksen kantaneen ruumiissansa meidän syntimme ristinpuuhun, että kuolisimme synnille ja eläisimme vanhurskaudelle, koska olemme Jeesuksen haavojen kautta parannetut. Pietari ei puhunut fyysisten sairauksien automaattisesta parantumisesta ristintyön kautta, vaan että meidän syntimme Jeesus kantoi ristinpuuhun ja olemme Jeesuksen haavojen kautta parannetut, jolla Pietari tarkoitti sydämen (mieli) parantumista synnin tuhovaikutuksista.
Matt 8: Tätä Raamatun kohtaa käytetään tukemaan oppia, jonka mukaan Jeesus kantoi sairautemme ristillä, joka vaikuttaa täyden terveyden, eikä uskova voi sairastua tai hänen täytyy uskon kautta omistaa täysi terveys, jolloin hän parantuu kaikista sairauksistaan. Matt 8:16,17 ei sano, että Jeesus kantoi sairautemme ristille, jonka tähden emme voi sairastua tai että uskon kautta aina automaattisesti jok'ikinen sairaus automaattisesti paranee. Matt 8:16,17 opettaa kyllä, että Jeesus on kantanut meidän sairautemme ja tautimme ja parantaa sairauksia, mutta ei opeta, että saamme automaattisesti uskon kautta terveyden tai että parannumme kaikista sairauksista tässä maailmanajassa.
Room 8: Roomalaiskirjeen 8 luku opettaa ruumiin lunastuksesta, joka tapahtuu vasta sitten kun koko luomakunta on vapautettu turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen, joka tarkoittaa sitä kun saamme uuden taivaallisen kirkastetun ruumiin kuolleitten ylösnousemuksessa ja ylöstempauksessa (1 Kor 15:35-54). Ruumiin lunastus kirkastetussa ruumiissa tarkoittaa ruumiin täyttä terveyttä ja kuolemattomuutta, jossa ei ole enää sairautta. Raamattu ei siis lupaa automaattisesti täyttä terveyttä jok'ikisessä tilanteessa tässä maailmanajassa, vaikka kuinka uskomme Herraan Jeesukseen. Ristintyö sai aikaan täydellisen teon, jonka seurauksena uskon kautta Herraan Jeesukseen uskova ihminen pelastuu ja saa syntinsä anteeksi (lunastus syntien anteeksisaaminen), kun hän on tehnyt Jumalan armosta parannuksen. Tämä on varmaa uskon kautta Herraan Jeesukseen. Todellisuus näyttää ettei ruumiimme lunastusta ole vielä tapahtunut, sillä ruumiimme on vajavaisuuden alaisena rappeutuman tilassa, vanhenee, heikkenee ja on sairauksille altis, jonka Room 8 luku vahvistaa todeksi. Jos sairautemme olisi yhdistetty ristintyöhön automaattisena parantumisena tässä maailmanajassa, niin silloin myös ruumiimme olisi jo lunastettu, emmekä olisi sairaita, eikä ruumiimme rappeutuisi, mutta ruumiimme rappeutuu sekä olemme osallisia sairauksista luomakunnassa vaikuttavan turmeluksen (synti) tähden. Toki Jumala parantaa fyysisiä sairauksia ja saamme rukoilla parantumista ja ruumiin terveyttä, kunhan emme vain luule ja usko, että uskova ei voisi koskaan tässä ajassa sairastua mihinkään sairauteen.
Fil 3: Filippiläiskirjeen kolmas luku opettaa myös, että tässä nykyisessä maailmanajassa meidän ruumiimme on alennustilassa, mutta Herra tulee muuttamaan alennustilamme ruumiin Jeesuksen kirkkauden ruumiin kaltaiseksi, jossa ei ole kuolemaa, eikä sairautta. Tämä muuttuminen ei ole vielä tapahtunut, mutta tulee tapahtumaan kun Herramme Jeesus tulee. 2 Tim 4:20 Erastus jäi Korinttoon, mutta Trofimuksen minä jätin Miletoon sairastamaan. Tämäkin kohta todistaa sen ettei ristintyö poista automaattisesti sairauksia uskon kautta tai estä sairauksien puhkeamista. Jos ristintyö aina automaattisesti poistaisi sairaudet, niin silloin Paavali ja Trofimus olisivat eläneet epäuskossa ja vastoin Jumalan tahtoa. Me tiedämme ettei Paavali tässä kohden elänyt epäuskossa, vaan uskossa Herraan Jeesukseen. Uskon parantumiseen sairauksista uskon kautta Herraan Jeesukseen, sillä se on selkeä ja kiistaton Raamatun opetus, mutta Jeesuksen risti ei ole automaatti uskon kautta sairauksista parantumiseen. Tämä olisi tärkeä ymmärtää oikein, koska jos uskomme Jeesuksen ristin aina automaattisesti parantavan sairauksia, niin se johtaa epäterveeseen uskoon sekä täysin epäraamatulliseen uskoon, joka tekee tuhoisaa jälkeä uskovan ihmisen sydämessä. Epätervekristillisyys keskittyy väärällä tavalla fyysisiin parantumisiin ja varsinkin silloin kun se kytketään ristintyöhön siten, että uskovan pitäisi aina parantua sairauksista tai olla terve tässä maailmanajassa ristintyön perusteella. Tällainen oppi syyttää ja syyllistää sairaita uskovia sekä taakoittaa ja saa sairaan uskovan kokemaan olevansa huono uskova tai b-luokan uskovaisen. Onneksi meidän ei tarvitse uskoa epäterveitä opetuksia, eikä sairaus ole aina merkki epäuskosta, koska silloin myös Paavali sekä Trofimus olisivat syyllistyneet epäuskoon, sillä Paavali ei kiirehtinyt eikä nähnyt tarvetta parantaa Trofimusta, eikä Trofimus käyttänyt "uskon auktoriteettia" tullakseen terveeksi sairaudestaan. 1 Kor 12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; En halua missään nimessä lietsoa epäuskoa sairauksista parantumisia kohtaan, vaan ainoastaan katkoa väärän opin juuret väärän parantumisen opilta. Jumala parantaa ja haluaa parantaa fyysisiä sairauksia yhä tänä päivänä, kiitos Herralle. Saamme uskoa sairauksista parantumiseen uskon kautta Herraan Jeesukseen, kunhan emme mene siinä yli kirjoitusten ja muistamme lopullisen ruumiin lunastuksen sairauksista sekä kuolemasta tapahtuvan vasta kun saamme kirkastetun ruumiin. Vaikka Raamattu puhuu lopullisesta ruumiin lunastuksesta kirkastetun ruumiin kautta, niin siitäkin huolimatta saamme uskoa Jumalan parantavan sairauksia yhä nyt tässä ajassa, niin kuin Raamatustakin sen näemme, että Jumala paransi monien ihmisten fyysisiä sairauksia. Keskittyminen sairauksien parantumisiin tai keskittyminen väärän opin ohjaamana sairauksien parantumisiin avaa ovet riivaajahenkien toiminnalle ja eksytyksiin, koska eksytyksen tunnusmerkki ja piirre on ihmeiden ja tunnustekojen perässä juokseminen sekä niiden tavoitteleminen. Uskon elämän keskipisteen tulee olla Herrassa Jeesuksessa, evankeliumissa, joka on Jumalan voima:
Ef 1:
1 Piet 1: Raamattu opettaa ristintyön, eli Herran Jeesuksen sovitustyön ja lunastuksen ristillä Hänen veressään tuovan syntien anteeksisaamisen kaikille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat Herraan Jeesukseen. Tämä Jumalan pelastuksen armo on annettu uskoville ylenpalttisesti viisaudeksi ja ymmärrykseksi uskossa Herraan Jeesukseen ja Jumalan tuntemisessa. Siksi me myös voimme ymmärtää Jeesuksen ristin lunastuksen ja uskon päämäärän olevan sielujen pelastus, jonka tulee olla evankeliumin julistuksen keskiössä.
Lähteet:
|
|