|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Kristuksen tuomioistuimen edessä Aikain merkit, joista Raamattu (mm. Herra Jeesus puhui) puhuu, kertoo meille sen, että elämme ajassa, joka on lähellä Herran Jeesuksen tulemusta. Herran Jeesuksen tulemuksen läheisyyden aika on aikaa, jossa vääryyden tekijät tekevät edelleen vääryyttä, saastaiset saastuvat, vanhurskas tekee edelleen vanhurskautta, pyhä pyhittyy edelleen. Herran Jeesuksen tulemuksen läheisyyden aika on suuren luopumuksen aikaa, sillä Herra Jeesus sanoi, löytäneekö Hän uskoa maan päältä, kun Hän tulee takaisin. Herran Jeesuksen tulemuksen läheisyyden aika on myös aikaa, jolloin Herraa Jeesusta totuudessa rakastavat uskovat saavat Jumalan armosta kasvaa uskossa kohti syvempää Jumalan tuntemista. Saadessani tämän aiheen sydämelleni jouduin pienelle paikalle tarkistelemaan uskon elämäni vaellusta, motiiveja sekä sitä millä tavalla suhtaudun sisariin ja veljiin Herrassa Jeesuksessa. Koin myös sydämelläni, että uskossa Jumalaan, Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu sanoo, minun tulee olla entistä tarkempi sekä Jumalan armosta pyrkiä koko ajan yhä syvempään Jumalan tuntemiseen. Raamattu sanoo, että uskova ihminen pelastuu Jumalan armosta, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön tähden ilman omia tekojaan, mutta silti jokainen Herran oma saa käydä Kristuksen (Jumalan) tuomioistuimen eteen, sillä jokaisen on tehtävä Jumalalle tiliä itsestään. Ei ole ihan sama miten uskossa vaellamme, vaikka pelastummekin Jumalan armosta. Tätä kirjoitusta olen saanut työstää useita päiviä rukouksessa sydämelläni ennen kuin olen kyennyt aloittamaan kirjoittamisen, sillä tämä aihe on todella haastava ja sen voi ymmärtää väärin, varsinkin silloin jos ei kirjoita siitä tarkasti oikeansuuntaisesti. Toivon mukaan kirjoitukseni kulkisi oikeaan suuntaan, sillä varsinkin nyt Herran Jeesuksen tulemuksen läheisyydessä meidän olisi hyvä ymmärtää, että myös uskovat ihmiset tulevat Kristuksen tuomioistuimen eteen ja mitä kaikkea muuta se merkitsee kuin armosta pelastumista Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Ef 2:
Kol 1:
Room 8:
Room 8:1 ¶ Niin ei ole nyt yhtään kadotusta niissä, jotka
Jesuksessa Kristuksessa ovat, ja ei vaella lihan, vaan hengen
jälkeen. (Biblia 1776)
Raamattu opettaa, että pelastuksen vastaanottava ihminen tulee
pelastumaan Jumalan armosta, koska se on Jumalan lahja. Emme
pelastu omien tekojemme kautta, emme uskon tekojen kautta, sillä
pelastuksen perustus ja syntien anteeksiantamus on Herran Jeesuksen
veressä ja sovitustyössä.
Jumalan armosta pelastettu ihminen ei ole enää kadotustuomion
alaisena, eikä hänen tarvitse elää elämäänsä rangaistuksen ja
kadotustuomion pelossa, koska rangaistus ja kadotustuomio on
poistettu hänen elämästään uskon kautta Herraan Jeesukseen, Herran
Jeesuksen ansion tähden (Jeesuksen veri ja sovitustyö).
Elämän Hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa tarkoittaa sitä, että
Herran Jeesuksen veri ja sovitustyö, uskon kautta Jeesukseen, tuo
uskovalle ihmisille Jumalan armosta vapautuksen synnin ja
iankaikkisen kuoleman rangaistuksesta ja tuomiosta. Pelastuksen
perustus on Jumalan lahja ja Jumalan armoa Herrassa Jeesuksessa ja
tämä on hyvä aina muistaa ja ymmärtää
Jumala alusta alkaen valitsi uskonkuuliaisuuteen
2 Tess 2:
Room 16:
2 Piet 1:
Jumala pelastaa ihmisen armonsa kautta, Herran Jeesuksen ansion
tähden. Raamattu sanoo Jumalan valinneen ihmisen alusta alkaen
pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen. Pelastus on
lahja ja armoa, mutta pelastuksen seuraus on uskonelämä Hengen
pyhityksessä ja uskossa totuuteen. Raamattu sanoo, että evankeliumi
on saarnattu uskonkuuliaisuuden aikaansaamiseksi. Raamattu sanoo,
että Jumalan armosta saamme osallisuuden Jumaliseen luontoon (elämä
Pyhässä Hengessä - osallisuus Pyhään Henkeen), jonka kautta
pelastumme synnin turmeluksesta, joka vallitsee maailmassa himojen
tähden, kun ojentaudumme uskossa Jumalan sanan totuuden opetuksen
mukaisesti.
On tärkeää ymmärtää, että pelastumme iankaikkisen kadotuksen
tuomiosta iankaikkiseen elämään Jumalan armosta Jeesuksen ansion
tähden, emmekä pelastu omien tekojen, emmekä uskon tekojen kautta
iankaikkiseen elämään. Raamatun opetuksen mukaan uskonkuuliaisuuden
kautta, kun elämme ja kasvamme Hengen pyhityksessä ja uskossa
totuuteen, niin silloin pelastumme tässä maailmassa vaikuttavasta
synnin turmeluksesta. Uskonkuuliaisuus ei pelasta meitä
iankaikkisen kadotuksen tuomiosta iankaikkiseen elämään, vaan
synnin tuhovoimista, jotka vallitsevat tässä maailmassa. Kenestäkään uskovasta ei
tule täydellistä tai synnitöntä tässä nykyisen maailmanajan
armontalouskaudessa, mutta Jumalan armosta saamme kasvaa kohti
täydellisyyttä (Fil 3:12).
Matt 25:
2 Kor 5:
Raamatun opetuksen mukaan jumalattomina kuolleet ihmiset tuomitaan
viimeisenä tuomiopäivänä Jumalan tuomioistuimen edessä tekojensa mukaan iankaikkiseen kadotukseen, mutta
vanhurskaat (Jumalan armosta pelastetut) pääsevät iankaikkiseen
elämään Uuteen Jerusalemiin. Jumalan armosta pelastettujen osa on
iankaikkinen elämä Jumalan luona, tämä on varma ja totinen Jumalan lupaus,
jonka Hän on luvannut sanansa ilmoituksessaan.
Raamattu opettaa, kuinka kaikkien ihmisten (myös uskovat) pitää
tulla Kristuksen tuomioistuimen eteen, että jokainen saisi sen mukaan mitä
hän on elämässään tehnyt, joko hyvää tai pahaa. Tässä yhteydessä Raamattu
puhuu Herran pelosta (Herran kunnioitus), jonka seurauksesta uskova
ihminen haluaa elää uskonkuuliaisuudessa Herraa Jeesusta kohtaan aina sen
mukaan mihin saakka hän on Jumalan armosta uskossa kasvanut.
Miksi Raamattu puhuu Herran pelosta siinä yhteydessä kun Raamattu sanoo,
että myös uskovien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen?
1 Kor 3:
Yllä oleva Raamatun kohta antaa vastauksen edellä olevaan kysymykseen.
Herra Jeesus on pelastuksen perustus. Sellainen ihminen, joka uskoo
Herraan Jeesukseen ja asettaa iankaikkisen elämän pelastuksensa Herran
Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön on pelastuva Jumalan armosta siitäkin
huolimatta, jos hän rakentaa uskoa, joissakin kohden väärien
rakennusaineiden kautta. Väärillä rakennusaineilla tarkoitan sellaisia
Raamatun opetuksia tai tekoja, jotka eivät ole Jumalan sanan totuuden
mukaisia, mutta eivät kuitenkaan vääristä pelastuksen perustusta Herrassa
Jeesuksessa.
Sellainen rakennus (uskonelämä), joka ei kestä, vaan palaa ja
joutuu vahinkoon, mutta hän itse on pelastuva kuitenkin ikään kuin tulen
läpi tarkoittaa sitä, että Kristuksen tuomioistuimen edessä uskovalle
ihmiselle kerrotaan mitä vääriä oppeja tai tekoja hän on kantanut mukanaan
sydämessä ja nämä väärät opetukset ja teot eivät läpäise Jumalan sanan
totuutta, vaan palavat tulessa, mutta kun uskova ihminen on asettanut
pelastuksensa yksin Jeesuksen ansioon, niin hän pelastuu Jumalan armosta,
kuitenkin ikään kuin tulen läpi.
Kenestäkään uskovasta ei tule täydellistä tässä nykyisessä maailmanajassa,
mutta jos sydämessä on Raamatullinen Herran pelko (Herran kunnioitus),
niin pyrimme kasvamaan uskonkuuliaisuudessa, emme siksi että pelastuisimme
iankaikkiseen elämään uskon tekojen kautta, vaan siksi, että rakastamme
Jumalaa ja ettei synti saisi
tuhota meitä tässä maailmanajassa ja siksi, että Jumalan armosta
Kristuksen tuomioistuimen edessä meidän uskon vaelluksessamme olisi ollut
mahdollisimman vähän sellaisia tulessa palavia rakennusaineita, jotka eivät kestä Jumalan sanan totuuden puntaria.
Tekojen kautta pelastuminen iankaikkiseen elämään on väärä opetus, joka
pyrkii tekemään tyhjäksi Herran Jeesuksen sovitustyön ja Jumalan
lahjoittaman pelastuksen lahjan ja armon. Meidän tulisi rakastaa Jumalaa
ja rakkaudesta Jumalaan, meidän tulisi antautua uskonkuuliaisuuteen, sillä
se on Jumalan tahto. Uskonkuuliaisuus ei ole tekojen kautta pelastumista
iankaikkiseen elämään, vaan rakkautta Jumalaa kohtaan, jota uskova kokee
sydämessään Jumalan hyvyyden ja rakkauden tähden.
Tulen läpi pelastuminen ei tarkoita katolisen kirkon harhaoppia
kiirastulesta.
1 Pie 1:7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa
havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka
kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja
kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
Ilm 3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa
puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin
pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta
voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
Raamattu vertaa kullan tulessa puhdistamisen prosessia Jumalan
vaikuttamaan uskoon, jossa Jumala puhdistaa synnin kuona-aineita
sydämestämme pois Pyhän Hengen rakkauden ja Jumalan sanan totuuden kautta.
Kyse ei ole katolisen kirkon kiirastuli harhaopista, joka on
valhe-evankeliumia.
Jes 65:
17 ¶ Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan.
Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
18 vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti
siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä
Jerusalemin, riemuksi sen kansan. Jes 43:25
Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden,
enkä sinun syntejäsi muista.
Hebr 10:
16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen
teen heidän kanssaan," sanoo Herra: "Minä panen lakini
heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä
enää muista".
18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria
synnin edestä enää tarvita.
19 ¶ Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen,
että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy
kaikkeinpyhimpään,
20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja
eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa,
kautta,
21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen
haltija,"
22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä
uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta
omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
23 pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä
hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen
Raamattu sanoo ettei Jumala enää muista anteeksi annettuja syntejä.
Kristuksen tuomioistuimen edessä ei tietenkään muistella tai tuoda esille
jo anteeksi annettuja syntejä, vaan sellaisia asioita, jotka ovat jääneet
käsittelemättä. Tästä esimerkkinä vaikka sellainen asia, että uskova on
uskonut (on voinut olla vilpitön uskossaan) jonkin asian vastoin
Raamatun sanan totuutta, joka ei kuitenkaan vääristä pelastusta Herrassa
Jeesuksessa, eikä hän ole elämänsä aikana syystä tai toisesta korjannut
tätä väärää käsitystään Raamatun sanan totuuden mukaiseksi, niin hänen
tämä tietty väärä
uskon käsityksensä (oppi, teko, joka ei perustu Raamatun totuuteen) palaa tulessa Jumalan tuomioistuimen edessä, vaikka hän
itse Jumalan armosta pelastuu.
Meidän jokaisen on tehtävä Jumalalle tili itsestämme
Room 4:
Raamattu varoittaa ettemme saa tuomita veljeämme (sisartamme)
Herrassa Jeesuksessa. Tuomitseminen tässä yhteydessä tarkoittaa väärän
tuomion antamista. Raamattu varoittaa myös ettemme halveksu veljeämme (sisartamme)
Herrassa Jeesuksessa. Raamattu sanoo, että miksi tuomitset tai halveksit
veljeäsi, sillä me kaikki uskovatkin joudumme menemään Jumalan
tuomioistuimen eteen. Raamattu sanoo, että meidän jokaisen on tehtävä
Jumalalle tili itsestämme ja omasta vaelluksestamme, ei sisaren tai veljen
vaelluksesta.
On sanomatta selvää, että jos väärin perustein antaa veljelle tuomion tai
halveksuu veljeään, niin tämmöinen toiminta on sellaista
"rakennusainetta", joka palaa tulessa Jumalan tuomioistuimen edessä,
vaikka pelastuksen perusta olisikin Herrassa Jeesuksessa. On todella
tärkeätä ettemme anna veljistä (sisarista) väärää todistusta ja
tuomiota tai halveksu veljiä (sisaria) Herrassa Jeesuksessa, koska
joudumme tekemään siitä tiliä Jumalalle Hänen tuomioistuimensa edessä.
Snl14:5 Uskollinen todistaja ei valhettele, mutta väärä
todistaja puhuu valheita.
Jos valehtelemme jostakin veljestä tai sisaresta ja vaikka olisimme kuinka
"vilpittömiä" tahansa, niin joudumme valheista tilille Jumalan
tuomioistuimen edessä. Raamattu sanoo, että valehtelijan osa on siinä järvessä,
joka tulta ja tulikiveä palaa, tämä on toinen kuolema. En ole tässä
jakamassa kenellekään kadotustuomiota, mutta Raamatun opetuksen mukaan on
selvää ettei Jumalan armosta pelastettu ihminen saisi vaeltaa
valehtelijana täällä maan päällä.
Kun Jumala laski tämän aiheen sydämelleni, niin koin omassa sydämessäni,
että tulee olla varovaisempi ja tarkempi kun ja jos sanoo jonkun olevan
eksyttäjä tai opettavan ja uskovan vastoin Jumalan sanan totuutta,
ettei tule annetuksi väärää todistusta, sillä se on sama
asia kuin olla ja elää valehtelijana, jos antaa jostakin väärän (valheellisen)
todistuksen. Edellä oleva varoituksen sana pätee ihan jokaiseen uskovaan
ihmiseen. Eksytys ja eksyttäjä on tietenkin paljastettava, sillä Raamatun
sana kehottaa näin toimimaan, mutta silloin kun sanoo, jonkin olevan
eksytys tai eksyttäjä, niin meidän on annettava asiasta oikea todistus
sävyisyyden Hengessä,
sillä emme saa syyllistyä väärän todistuksen antamiseen. Jos olemme
erehtyneet, jossakin kohdassa antamaan väärän todistuksen, niin siitä on
tehtävä parannus ja Jumala antaa armossaan anteeksi syntimme, kun
tunnustamme syntimme ja haluamme hylätä syntimme.
Jokaiselle omien tekojen mukaan maksaminen on Jumalan armoa
Psa 62:12 (62:13) Ja sinun, Herra, on armo (chesed);
sillä sinä maksat kullekin hänen tekojensa mukaan.
Luuk 12:
Jumalan sana sanoo sen olevan Herran armoa kun Hän maksaa jokaiselle hänen
tekojensa mukaan. Hepreankielen sanan chesed voimakkain
merkitys on rakastava hyvyys. On Jumalan armoa ja rakastavaa hyvyyttä,
että salaisinkin väärä ajatus ja teko tulevat esille Jumalan
tuomioistuimen edessä, sillä näin oikeus tulee lopulta voittamaan kaikissa
tapauksissa, jotka ovat jääneet selvittämättä täällä maan päällä, ja
jokainen saa oikeudenmukaisen tuomion teoistaan Jumalan tuomioistuimen
edessä.
Ihminen voi peittää sydämensä väärät ajatukset, mutta ne tulevat ilmi ja
paljastetuksi ainakin viimeistään Jumalan tuomioistuimen edessä. Se minkä
ihminen haluaa salata, joka ei kestä totuuden läpivalaisua tulee
tiettäväksi ainakin viimeistään Jumalan tuomioistuimen edessä. Sen minkä
ihminen sanoo pimeydestä käsin (synti, Jumalan tahdon vastainen asia
jne.) tulee kuulluksi ja tiettäväksi viimeistään Jumalan
tuomioistuimen edessä, Hänen valkeudessaan.
Olisi hyvä jos uskovina ymmärtäisimme, ettemme voi salata ja peittää
mitään Jumalalta ja lopulta kaikki mikä ei kestä Kristuksen valkeutta
tulee esille Jumalan tuomioistuimen edessä. Tämä saakoon synnyttää meissä
tervettä Herran pelkoa, että pyrkisimme vaeltamaan Jumalan rakkaudessa ja
Jumalan sanan totuudessa ja hylkäisimme kaikenlaiset pimeyden teot. Vaikka
olemmekin pelastetut Jumalan armosta, emme uskojen tekojemme mukaan, niin
siitä huolimatta emme voi vaeltaa ihan miten tahansa, sillä jokaisen
meidän on kerran tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen.
Matt 5:
Matt 5:19 Joka siis kumoaa yhden näistä pienimmistä käskyistä ja
sillä tavoin opettaa ihmisiä, sitä tullaan kutsumaan pienimmäksi taivasten
valtakunnassa. Mutta joka tekee ja opettaa niitten mukaan, sitä tullaan
kutsumaan suureksi taivasten valtakunnassa. (Toivo Koilo Uusi
Testamentti)
Hebr 7:
Herran Jeesuksen opetuksen mukaan Hän ei kumonnut lakia ja profeettoja,
vaan tuli täyttämään lain ja profeettojen opetukset. Herra Jeesus sanoi,
että se joka kumoaa lain (opetus) pienimmänkin käskyn ja siten
opettaa ihmisiä, niin häntä pitää kutsuttaman pienimmäksi taivasten
valtakunnassa (Jumalan valtakunta), mutta joka niitä noudattaa ja
niin opettaa, niin häntä pitää kutsuttaman suureksi taivasten
valtakunnassa. Meidän tulee ymmärtää Herran Jeesuksen sanat Uuden Liiton
järjestyksen mukaisesti, sillä Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä
vanha liitto päättyi ja alkoi Uusi Liitto. Herra Jeesus ei ole kumonnut
lakia, mutta se on muuttuneessa tilassa Uuden Liiton järjestyksessä. Lain
muutos tarkoittaa sitä, että Herran Jeesuksen syntiuhri syntien
anteeksisaamiseksi korvasi ja lakkautti kaikki VL:n eläinuhrit ja nyt
Uudessa Liitossa on voimassa Kristuksen laki, joka on koko Uuden Liiton
järjestyksen mukainen opetus (Kts. lähteet - Ristiinnaulittu kirjoitus
säädöksineen).
Mitä käskyjä Herra Jeesus tarkoitti, kun Hän sanoi, että se joka kumoaa
yhden pienimmänkin lain (opetus) käskyn, niin häntä kutsutaan
pienimmäksi Jumalan valtakunnassa. Herra Jeesus sanoi, että se joka
noudattaa ja opettaa näistä käskyistä oikealla tavalla pitää kutsuttaman
suureksi Jumalan valtakunnassa. Nämä käskyt Matt 5:17-20:ssa eivät
voi tarkoittaa koko Uuden Liiton opetuksen noudattamista, koska Raamatun
opetuksen mukaan kukaan uskova ihminen ei tule synnittömäksi ja
täydelliseksi tässä nykyisessä maailmanajassa. Herra Jeesus sanoi, että
se, joka niitä noudattaa ja niin opettaa, niin häntä tulee kutsua suureksi
Jumalan valtakunnassa. Tämä kohta paljastaa, ettei Herra Jeesus voinut
tarkoittaa kaiken sen noudattamista (täydellisyys ja synnittömyys)
mitä Raamattu opettaa Uuden Liiton uskonjärjestyksestä, koska kenestäkään
uskovasta ei tule täydellistä ja synnitöntä tässä maailmanajassa.
Ymmärrän, että Herra Jeesus tarkoitti Kymmenen Käskyn noudattamista ja
oikein opettamista, sillä Hän ottaa esille Matteuksen evankeliumin 5
luvussa käskyjä, jotka kuuluvat Kymmeneen Käskyyn sekä käskyjä, jotka ovat
kytköksissä Kymmeneen Käskyyn, sillä kaikki käskyt perustuvat Kymmeneen
Käskyyn. Raamattu opettaa, että Kymmenen Käskyä ovat voimassa sellaisenaan
myös Uuden Liiton uskon järjestyksessä, eikä meillä ole lupa kumota,
muutella tai opettaa niistä väärin.
Meidän uskovien tulisi ottaa todella vakavasti Herran Jeesuksen sanat,
että se joka kumoaa yhden pienimmänkin lain (opetus) käskyn, niin
häntä kutsutaan pienimmäksi Jumalan valtakunnassa. Kyse ei ole siitä, että
uskovien välillä käydään kilpailua siitä, kuka on suurin tai pienin, vaan
siitä, että rakastaa Jumalaa, Hänen hyvyytensä tähden ja siksi haluaa
rakkaudesta Jumalaan elää ja kasvaa uskonkuuliaisuudessa. Sellainen ihminen, joka
kumoaa yhden pienenkin kohdan Jumalan iankaikkisesta laista (Kymmenen
Käskyä), jonka Jumala on itse kirjoittanut sormellaan kivitauluun,
niin tällaista ihmistä kutsutaan pienimmäksi Jumalan valtakunnassa, vaikka
hän pelastuukin Jumalan armosta, jos hän on asettanut pelastuksen perustan
yksin Herran Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön.
Koen sydämessäni, että sen selvittäminen mitä tarkoittaa Jumalan
valtakunnassa pienimmäksi tai suureksi kutsuminen jääköön Jumalan
selvitettäväksi, jonka toteutuminen tulee tapahtumaan Jumalan
valtakunnassa, Uudessa Jerusalemissa. Haluan uskoa ettei kukaan Herran
Jeesuksen opetuslapsi haluaisi ehdoin tahdoin kumota yhtäkään Kymmentä
Käskyä tai niiden pienintäkään yksityiskohtaa, koska siitä on
seurauksensa, joka jättää jonkinlaisen pysyvän jäljen, siitäkin
huolimatta, että pelastumme iankaikkiseen elämään Jumalan armosta, emme
tekojemme kautta. Samoin meidän tulisi ymmärtää ettemme saisi vääristellä
tai opettaa mistään Jumalan sanan opetuksesta väärällä tavalla. Emme ole,
emmekä tule täydellisiksi tässä maailmanajassa, mutta siitä huolimatta
meidät on kutsuttu Hengen pyhitykseen ja uskomaan totuuteen, jonka
seurauksesta saamme kasvaa uskossa koko ajan yhä syvempään Jumalan
tuntemiseen sekä Jumalan sanan totuuden ymmärtämiseen.
Matteuksen evankeliumin luvussa 5 ja jakeessa 20 Herra Jeesus sanoi
etteivät Häneen uskovat ihmiset tule pääsemään taivasten (Jumalan)
valtakuntaan ellei heidän vanhurskautensa ole paljoa suurempi kuin
kirjanoppineiden ja fariseusten. Jumalan valtakuntaan pääsee vain Jumalan
armosta, jos ja kun asettaa pelastuksensa Jeesuksen vanhurskauteen, vereen
ja sovitustyöhön. Uskonnolliset ihmiset, joiden esikuvia kirjanoppineet ja
fariseukset ovat, ja he ovat sellaisia, jotka turvaavat kirkon
sakramentteihin ja ihmisten uskonnollisiin perinteisiin, mutta eivät aseta
pelastustaan yksin Herran Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön. Nämä
uskonnolliset ihmiset asettavat "pelastuksensa" omavanhurskauteen,
ihmisten uskonnollisten perinnäissääntöjen ja traditioiden varaan.
Tämä aihe on todella haastava, eikä tästä ole ollut helppo kirjoittaa,
sillä tämän aiheen kohdalla väärinymmärryksen mahdollisuus on suuri.
Toivon mukaan en ole kirjoittanut tästä aiheesta väärällä tavalla, enkä
olisi aiheuttamassa kenellekään väärää sydämen taakkaa. Raamatun opetuksen
mukaan jokainen uskova tulee pelastumaan yksin Jumalan armosta Herran
Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden, eikä kukaan pelastu
iankaikkiseen elämään omien tekojensa kautta. Pelastuminen on Jumalan
lahja ja armoa, mutta jos pelastuksen perustuksen päälle rakentaa jossakin
kohdin väärin, ja vaikka pelastummekin Jumalan armosta, niin jokainen
väärä rakennusaine tuhoutuu ja palaa Kristuksen tuomioistuimen edessä.
Kukaan uskova ihminen ei tule selviytymään täysin puhtain paperein Kristuksen
tuomioistuimen edessä, koska kenestäkään ei tule tässä nykyisessä maailmanajassa täydellistä
ja synnitöntä.
Pelastuminen iankaikkiseen elämään on Jumalan armon osoitus, sillä
jokainen, joka on asettanut pelastuksen perustan Herran Jeesuksen vereen
ja sovitustyöhön tulee pelastumaan Jumalan armosta iankaikkiseen elämään
Uudessa Jerusalemissa.
Matt 5:
Luuk 17:10 Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän
on käsketty tehdä, sanokaa: ‘Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme
tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään’."
Raamattu sanoo, että kun uskomme Jumalaan ja haluamme elää Jumalan
rakkaudessa ja totuudessa, niin palkkamme tulee olemaan suuri taivaassa
Jumalan armosta. Koen tässä kohden tuoda esille, että uskovan ei tule elää
uskonkuuliaisuudessa suuren palkan toivon mukaan, vaan rakkaudesta
Jumalaan, ymmärtäen olevansa ansioton palvelija, niin silloin tämä asia ei
vääristy, eikä uskonelämästä tule lakihenkistä suorittamista, vaan iloiten
ja Jumalaa kiittäen saamme rakastaa Jumalaa, Hänen suuren armonsa ja
rakastavan hyvyytensä tähden.
Petri Paavola 16.1.2019
Lähteet:
|
|