|
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Osa 2 Katolinen kirkko Emil Anton toi kirjoituksessaan (seurakuntalainen.fi) esille, että koska katolisuus on Suomessa vielä monille kristityille kovin vieras asia, niin sen tähden joissakin piireissä elää sitkeästi käsitys siitä, että katolinen kirkko pitäisi vain itseään kirkkona, vain katolilaisia kristittyinä ja vain paavilaisia pelastuvina. Emil Antoi toi esille mitä katolisen kirkon toistaiseksi viimeinen ekumeeninen kirkolliskokous on sanonut ei-katolisista kristityistä: "Katolinen Kirkko kohtelee heitä veljellisellä arvonannolla ja rakkaudella. Ne jotka uskovat Kristukseen ja ovat saaneet pätevän kasteen, ovat näet tietyllä tavalla yhteydessä katoliseen Kirkkoon, vaikkakaan tämä yhteys ei ole täydellistä. (...) Kuitenkin nämä kristityt, tultuaan vanhurskautetuiksi uskosta kasteessa, tulevat liitetyiksi Kristuksen ruumiiseen. Siksi heillä on täysi oikeus kantaa kristityn kunnianimeä, ja syystä katolisen Kirkon lapset tunnustavat heidät veljiksi Herrassa." Se on totta ettei kovin moni suomalainen uskova tiedä sitä mitä katolisuus edustaa ja opettaa. Silloin kun Herraa Jeesusta rakastava uskova saa tietää mitä katolinen kirkko ihan oikeasti opettaa, niin silloin hän tekee vain yhden johtopäätöksen eli sellaisen, jossa hän sanoo katolisen kirkon olevan antikristillinen liike, ei Raamatullinen seurakunta. Katolisen kirkon opetuksesta tulee korostuneesti esille, että se pitää itseään Kristuksen kirkkona, jolla on kaikkein täydellisin opetus sekä että se on suora jatkumo alkuseurakunnasta. Itse asiassa katolinen kirkko pitää itseään samana asiana kuin alkuseurakunta. Näistä syistä johtuen kaikki muut kristilliset yhteisöt ovat katolisen kirkon opetuksen mukaan vain osakirkkoja, jotka toki ovat pelastuneita ja joilla on pätevä vesikaste jos ne ovat tietyllä tavalla yhteydessä katoliseen kirkkoon. Herra Jeesus ja apostolit opettivat Jumalan seurakunnasta, eivätkä käyttäneet seurakunnasta nimeä tai käsitystä katholikos/katholike katolinen seurakunta. Alkuteksteissä ei ole yhdessäkään kohdassa UT:ssa kreikkalaista sanaa (katholikos/katholike). Tämä tarkoittaa sitä, että katolinen sanaa ei edes löydy Uuden Testamentin kirjoituksista. Rooman katolisesta kirkosta tuli valtionkirkkolaitos 390-luvulla, mutta Uuden Liiton Jumalan seurakunta syntyi helluntaipäivänä yli kolmesataa vuotta aikaisemmin. Jumalan seurakunta ei ole valtionseurakunta eikä kirkkolaitosinstituutio, vaan Jumalan seurakunta, eli Jumalan pelastamat uskovat ihmiset. Jumalan seurakuntaan synnytään uudesti ylhäältä parannuksen teon jälkeen. Jeesus sanoi tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Parannuksen teko on siis Jumalan armoteko, jonka kautta Hän pelastaa ihmisen sekä liittää hänet Jumalan seurakuntaan. Katolinen katholike, katholikos sanaa alettiin käyttämään vasta vuoden 110 jKr. tienoissa. Sanat katolinen seurakunta (he katholike ekklesia) ilmestyivät ensimmäistä kertaa historian lehdille Ignatiuksen kirjeessä Smyrnalaisille, jonka hän kirjoitti vuonna 110 jKr. Kirjeessä hän kirjoitti seuraavasti: "Minne piispa tulee, siellä on kansa, missä Jeesus on, siellä on yleinen (yleismaailmallinen) [katholike] seurakunta (kirkko)." Herra Jeesus ja apostolit eivät käyttäneet sanaa katolinen (katholike), vaan Jumalan seurakunta (ekklesia Theou). Katolisen kirkkolaitoksen juuret eivät ole Jumalan sanassa, vaan isien perinnäis-säännöissä sekä Raamatulle tuntemattomissa käsitteissä ja opeissa. Tämä tarkoittaa sitä etteivät katoliset ole alkuseurakunnan uskovia, vaan antikristillisen lahkon jäseniä. Raamattu ei opeta katolisen kirkon opetusta vanhurskautetuksi tulemista uskosta vesikasteessa oppia, jolloin ihminen liitettäisiin Kristukseen ruumiiseen. 1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Room 3:
Mark 1: Raamatun opetuksen mukaan Jumala kastaa uskovan ihmisen Kristuksen (Messiaan) ruumiiseen sen jälkeen kun hän on tehnyt parannuksen ja uskonut Herraan Jeesukseen. Raamattu sanoo, että Jumala vanhurskauttaa ihmisen yksin uskosta, uskon kautta Herraan Jeesukseen. Katolisen kirkon opetus: Kasteessa ihminen syntyy uuteen elämään Jeesuksessa Kristuksessa, hänestä tulee Pyhän Hengen temppeli ja hänet liitetään Jumalan perheen, kirkon, jäseneksi. Herran tahdon mukaan kaste on tarpeen ihmisen pelastumiseksi, kuten on myös kasteen antava kirkko itse. Ihminen saa tässä sakramentissa anteeksi perisynnin ja kaikki henkilökohtaiset syntinsä. Kerran pätevästi saatua kastetta ei voida toistaa. katolinen.fi Raamattu opettaa eri tavalla uudestisyntymisestä sekä pelastumisesta kuin katolinen kirkko. Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, Jaak 1:18 Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset. 1 Piet 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Raamatun opetuksen mukaan ihminen ei uudestisynny vesikasteessa, vaan hän uudestisyntyy Jumalan armosta silloin kun hän tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen, jonka seurauksena Jumala laittaa hänen sydämeensä Pyhän Hengen sinetin (Pyhä Henki). Ihminen ei saa syntejään anteeksi vesikasteessa, vaan uskon kautta Herraan Jeesukseen:
Room 10: Apt 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." Raamatun opetus on vesiselvä siitä, että kun ihminen uskoo sydämessään Herraan Jeesukseen sekä tunnustaa Jeesuksen Herraksi, jonka Isä nosti kuolleista, niin silloin Jumala pelastaa ihmisen ja hän saa Jumalan armosta syntinsä anteeksi.
Johanneksen evankeliumin kolmannen luvun alkujakeita on käytetty
tukemaan katolisen kirkonkin väärää vesikasteen pelastusoppia. Tämä
Raamatun kohta on eräs kaikkein eniten väärinymmärrettyjä Raamatun kohtia. 2 Piet 3:5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta Herra Jeesus sanoi ettei ihminen voi uudestisyntyä ellei hän synny vedestä ja Hengestä. Herra Jeesus ei suinkaan tarkoittanut vedellä kastevettä ja tämä tulee esille hyvin selkeästi Joh 3:6 jakeesta. Jeesus kertoi Joh 3:6:ssa mitä vedestä sekä Hengestä syntyminen tarkoittavat. Vedestä syntyminen tarkoittaa lihasta syntymistä, eli luonnollista syntymää ja Hengestä syntyminen tarkoittaa uudestisyntymistä Pyhän Hengen kautta. 2 Piet 3:5 tuo esille, että kaikki mitä Jumala on luonut maan päälle on syntynyt ja luotu veden kautta. Herran Jeesuksen opetus vedestä Joh 3 luvussa tarkoittaa luonnollista syntymää, ei vesikastetta. Raamattu ei joudu itsensä kanssa ristiriitaan, sillä monessa kohtaa Raamattu sanoo ihmisen uudestisyntyvän Jumalan sanan kautta, kun hän uskoo Herraan Jeesukseen. 2 Piet 3:5 auttaa meitä ymmärtämään, että Raamatun kieli puhuu vedestä myöskin luonnollisten asioiden syntymisen merkityksessä. Tästä on juuri kyse Joh 3 luvussa. Katolinen kirkko pitää itseään ainoana tosikirkkona ja kaikki muut ovat vain osakirkkoja, joilla ei voi olla pelastusta muuten kuin että niillä on tietty osallisuus katoliseen kirkkoon. On hyvin ironista ja surkuhupaisaa, että katolinen kirkko opettaa vastoin Raamatun opetusta pelastuksesta, syntien anteeksisaamisesta sekä uudestisyntymisestä, mutta silti se pitää itseään täydellisimpänä seurakuntana maan päällä. Katolinen kirkko ei ole Raamatullinen seurakunta, eikä siten edusta Raamatun kristinuskoa, vaan antikristillistä lahkoa sekä yhteisöä.
Kirjoitukseni kaikki osat ovat sivullani: Katolisuuden ekumeniasta
|
|