|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Katolisen kirkon pappien selibaatti oppi on väärä oppi
Suurin osa Juurikkalan katolisen kirkon pappien selibaattia
koskevasta puolustuspuheesta oli otettu Raamatun ulkopuolisista
lähteistä. Herra Jeesus sanoi, että Häneen tulee uskoa, niin
kuin Raamattu sanoo (Kirjoitukset - tarkoittaa Raamattua).
Juurikkala katolilaisena pappina tekee sen minkä he aina tekevät,
eli katolilainen pappi perustelee oppinsa pitkän kaavan kautta
käyttäen perusteenaan lähes yksinomaan Raamatun
ulkopuolisia lähteitä, jonka takia en kommentoi Juurikkalan
kirjoitusta kuin muutaman kohdan kautta, että pysytään itse
asiassa, eli siinä opettaako Raamattu katolisen kirkon oppia
pappien selibaatista. Vastaus on ei opeta.
Tässä Juurikkala sortuu
selkeään virheelliseen tulkintaan yrittäessään väittää, että
Herra Jeesus olisi sanonut äitiään vaimoksi, jota Jeesus ei
tietenkään sanonut. Tämän väitteen kautta näyttää siltä, että Juurikkala yrittäisi kumota sen tosiasian, että Raamatun
opetus seurakunnan kaitsijasta, jonka tulee olla yhden
vaimon mies ei välttämättä tarkoittaisikaan vaimoa sanan
rajatummassa mielessä.
Joh 2:4
Jeesus vastasi:
"Mitä se minulle tai sinulle kuuluu, nainen? Minun aikani ei
ole vielä tullut." Raamattu Kansalle
Joh 19:26
Kun Jeesus näki äitinsä ja tämän vierellä sen
opetuslapsen, jota Jeesus rakasti, hän sanoi äidilleen:
"Nainen, katso, poikasi!"
Raamattu Kansalle
Yllä oleva
Juurikkalan selitys pappien selibaatin puolesta paavi
Siriciuksen Cum in unimin perusteella ei tietenkään tarkoita
sitä, että Raamattu opettaisi pappien selibaattia. Paavi
Siriciuksen, Ambrosiuksen ja Epiphaniuksen tulkinnat 1 Tim
3:2 ovat heidän omia tulkintojaan, ei Raamatun sanan
totuus.
Tällä selibaatti
opetuksella katolinen kirkko pyrkii opettamaan sitä, että
Raamattu opettaisi kuinka seurakunnan johtotehtävissä
olevien miesten tulisi elää naimattomana selibaatissa.
Raamattu ei kuitenkaan opeta sellaista, että seurakunnan
johtotehtävissä olevien miesten tulisi elää selibaatissa.
Rooman katolisen kirkon selibaatti opetus on katolisen
kirkon oma oppi, ei Raamatun opetus. Rooman katolinen kirkko
ei edusta edes Raamatun kristinuskoa, koska se opettaa
moninkertaista valhe-evankeliumia opettamalla muun muassa,
että Maria esirukouksillaan sovittaa syntiset Jumalalle,
ihmisen synnit voidaan vielä puhdistaa kuoleman jälkeen
kiirastulessa, katolinen messu-uhri on voimakkain
sovitusuhri, Jeesuksen
Kristuksen ristinpuulla uhraama uhri ja messu-uhri ovat yksi
ja sama uhri, vain uhraamisen muoto on erilainen jne. Juurikkala tuo esille paavi Siriciuksen käsityksen, että uudelleen avioitunut mies ei sovi papin virkaan, koska hän ei näytä pystyvän sitoutumaan vihkimyksen vaatimaan pidättyvyyteen, eli käytännölliseen selibaattiin. Tällä tulkinnalla katolinen tulkinta yrittää luikerrella pois itse asian ytimestä, ja tunkee väkisin ajatuksen siitä, että Raamattu opettaisi seurakunnan johtotehtävissä olevien selibaattia. Raamatun opetuksen perusteella uudelleen avioitunut mies ei tietenkään voi olla seurakunnan johtotehtävissä (vanhimmat, kaitsija ja paimenet), jos hän on tehnyt huorin ja rikkonut vaimoaan vastaan ja on näin ollen kelvoton seurakunnan paimenuuteen. Raamattu ei kuitenkaan opeta missään kohdassa sellaista opetusta, että seurakunnan johtotehtävissä olevien miesten (vanhimmat, kaitsija ja paimenet) tulisi elää selibaatissa. Jos Juurikkala vihjaa, että 1 Tim 3:2 tarkoittaa yhden vaimon miehellä vain uudelleen avioituvaa miestä, niin silloin Juurikkala on taas väärässä suunnassa. En sano, että Juurikkala nimenomaan vihjaa, vaan että jos vihjaa.
Oskari Juurikkala tunnustaa ettei hän väitä katolisen kirkon pappisselibaatin kumpuavan yksiselitteisesti Raamatusta. Katolisen kirkon pappisselibaatti ei ole tietenkään Raamatun opetus, koska Raamatusta näemme, että seurakunnan johtotehtävässä olevan miehen (vanhimmat, kaitsijat ja paimenet) ei tarvitse elää selibaatissa, koska hänellä on lupa elää avioliitossa vaimonsa kanssa. Oskari Juurikkalan taustatiedot pappisselibaatista olivat pääosin iso nippu Raamatun sanan ulkopuolisia lähteitä, joiden kautta hän yritti osoittaa, että katolisen kirkon pappisselibaatti perustuisi Raamatun ilmoitukseen, mutta ei perustu.
Yllä oleva
kuva on kuvatallenne ja kopio Olen ottanut yhteyttä katoliseen kirkkoon useita vuosia sitten ja kysynyt onko vuoden 1953 opilliset opetukset yhä voimassa, vaikka katolinen kirkko on julkaissut vuonna 2005 uuden katekismuksen. Minulle vastattiin, että vuoden 1953 katolisen kirkon opilliset opetukset ovat yhä voimassa, koska katolisen kirkon oppi ei voi muuttua. Vuoden 1953 katolinen katekismus sanoo sivulla 10 seuraavasti: Kristityn pitää uskoa kaikki, minkä Jumala on ilmoittanut ja katolinen kirkko asettaa uskottavaksi, joko se sitten on pyhään raamattuun kirjoitettu tai ei. Tuo edellä oleva katolisen kirkon opetus tarkoittaa sitä, että katolisen kirkon opetuksen mukaan katolisen kirkon traditiolla (Raamatun ulkopuolinen tieto ja opetus) on sama arvovalta ja auktoriteetti kuin Raamatun opetuksella. Kun katolinen kirkko antaa traditiolle, eli perimätiedolle sekä esim. paavien opetuksille saman arvovallan ja auktoriteetin kuin Raamatun sanalle, niin se johtaa automaattisesti siihen, että katolisen kirkon opetus perustuu monissa asioissa oppeihin, jotka eivät perustu Raamatun sanan totuuteen. Tämän takia Rooman katolinen kirkko opettaa pappisselibaattia, koska se perustuu Raamatun ulkopuolisiin lähteisiin, ei Raamatun opetukseen. Vuoden 1953 katolisen kirkon katekismuksessa on sivulla 11 kirkon määräys, että sen joka lukee Raamattua tulee käyttää kirkon hyväksymää ja sen selityksillä varustettua käännöstä. Tämä on edelleen voimassa ainakin suosituksena, että katolisen tulee lukea katolisen kirkon hyväksymiä käännöksiä sekä pitäytyä katolisen kirkon mukaisessa uskontulkinnassa, jossa katolisen kirkon papisto kertoo ja selittää lähes aina traditionsa kautta mitä Raamattu opettaa. Tällä tavalla katolisen kirkon jäsentä manipuloidaan ja pidetään "pakolla" valheen vankina. Katolilainen ei voi koskaan löytää totuutta, jos hän uskoo sokeasti kirkkonsa traditiolla olevan sama arvovalta ja auktoriteetti kuin Jumalan sanalla (Raamattu). Onneksi todellinen usko perustuu uskoon, jonka arvovalta ja auktoriteetti on yksin Jumalan sanalla (Raamattu). Raamatun punainen lanka ja ydin on Herra Jeesus, jonka ristintyön, veren, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta ihminen saa syntinsä anteeksi sekä iankaikkisen elämän Jumalan yhteydessä.
Petri Paavola 24.8.2022
Lähteet:
|
|