Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Katolisen arkkipiispan valheellinen
lausunto
juutalaisista ja Raamatusta
Vatikaanissa oli piispojen kirkolliskokous
10-24.2010, jossa käsiteltiin Lähi-idän asiaa. Kirkolliskokoukseen
osallistui muun muassa paavi Benedictus XVI, itäisen katolisen kirkon
patriarkat ja piispat, Rooman kuurian kardinaaleja ja arkkipiispoja,
ortodoksi kirkon edustajia sekä juutalaisia ja muslimi kutsuvieraita.
Katolinen arkkipiispa Cyril Salim Bustros, joka oli kirkolliskokouksen
komission puheenjohtaja, antoi lehdistötilaisuudessa valheellisia lausuntoja
juutalaisista ja Raamatun opetuksista.
Lehdistötilaisuudessa Bustrosilta kysyttiin:
Mitä tarkoitatte tällä lauseella; Teologiseen ja raamatulliseen kantaan
turvautuminen, käyttämällä Jumalan sanaa väärin, oikeuttamalla vääryydet ei
ole hyväksyttävää? Bustros vastasi: Israel ei voi käyttää Raamatun
käsitettä luvattu maa oikeuttaakseen Palestiinan alueen miehityksen ja
palestiinalaisten karkotuksen, jotka ovat eläneet siellä vuosisatoja. Me
kristityt emme voi puhua juutalaisten ihmisten luvatusta maasta. Kristuksen
kautta luvatusta maasta tuli Jumalan kuningaskunta (valtakunta). Jeesus
siteerasi vuorisaarnassaan tätä maata, antaen hengellisen tulkinnan:
"Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten
valtakunta.... Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.." (Matt
5:3-5).
Bustros vääristää sen mitä Raamattu opettaa,
sillä hän sanoi ettei Israel ole enää juutalaisten luvattu maa. Raamattu
opettaa Israelin maan olevan luvattu maa juutalaisille (israelilaisille):
Hes 37:
21 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset
pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan
heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
22 Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja
yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole
kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.
23 Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään
eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista
asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. Ja he
ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
24 Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla
on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja
noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.
25 He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja
jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja
lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän
ruhtinaansa iankaikkisesti.
26 Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton-se on oleva iankaikkinen liitto
heidän kanssansa-istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni
olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.
27 Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa,
ja he ovat minun kansani.
28 Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän
Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti."
Raamatun profetian (monien profetioiden)
mukaan Jumala tuo israelilaiset (juutalaiset) takaisin Israelin
maahan, koska Jumala on antanut Israelin maan juutalaisille. Herra Jeesus
tulee olemaan Israelissa Kuninkaana (Rauhanruhtinas) tuhannen vuoden
valtakunnassa, jossa kaikki Jumalan lupaukset israelilaiselle tulevat
lopulta toteutumaan.
Bustros sanoi joidenkin israelilaisten
perustavan paluunsa vanhan testamentin luvattuun maahan, mutta ettei se
tarkoita sitä, että Jumala olisi heidän paluunsa takana. Bustros vääristeli
taas Jumalan sanan opetusta. Israelin maa kuuluu juutalaisille Jumalan
lupauksen mukaan. Raamattu nimenomaan sanoo Jumalan kokoavan israelilaiset
takaisin heidän omaan maahansa (Israelin maa).
Bustros vääristeli Jumalan sanan opetusta
sanomalla, että Kristuksen kautta luvatusta maasta (Israelin maa)
tuli Jumalan valtakunta, tarkoittaen sillä ettei Israel ole enää
juutalaisten luvattu maa.
Matt 5:
3 ¶ "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten
valtakunta.
4 Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
Ps 37:
9 Sillä pahat hävitetään, mutta jotka Herraa odottavat, ne perivät maan.
10 Hetkinen vielä, niin jumalatonta ei enää ole; kun hänen sijaansa katsot,
on hän jo poissa.
11 Mutta nöyrät perivät maan ja iloitsevat suuresta rauhasta.
Psalmi 37 ja jakeet 9-11 kertovat meille mitä
Herran Jeesuksen sanat vuorisaarnassa tarkoittivat hengellisesti köyhistä,
joiden on taivasten valtakunta ja hiljaisista, jotka maan perivät.
Hengellisesti köyhä on sellainen, joka ymmärtää olevansa syntinen ja
tarvitsevansa Jumalan armosta pelastumisen, jolloin hän tulee pääsemään
taivasten valtakuntaan, jonka täyttymys on Uudessa Jerusalemissa. Hiljaiset,
jotka tulevat perimään maan tarkoittaa Jumalan armosta pelastetun ihmisen
lopullista perintöosaa Uudessa Maassa ja Uudessa Jerusalemissa. Tämä
nykyinen maa tulee tuhoutumaan ja ikuinen maan perintöosa on Uudessa Maassa
ja Jerusalemissa.
Bustros sanoi, että mitä tulee ajatukseen
valitusta kansasta, niin on selvää, että kristillisen teologian ja
erityisesti Paavalin mukaan, Kristuksen jälkeen ei ole enää erityistä
valittua kansaa, sillä Kristuksessa kaikki miehen ja naiset kaikista
kansoista ovat kutsutut tulemaan Jumalan lapsiksi ja yhdistymään yhdessä
ruumiissa, Kristuksen ruumiissa. Bustros sanoi ettei valittu kansa ollut
etuoikeus, vaan tehtävä, Israel oli Jumalan valinta vanhassa testamentissa,
elämään pyhyydessä, julistamaan Hänen nimeään kansojen keskuudessa ja
valmistamaan tulevaa Messiasta.
Jer 30:
3 Sillä katso, tulee aika, sanoo Herra, jolloin minä käännän kansani
Israelin ja Juudan kohtalon, sanoo Herra, ja palautan heidät maahan, jonka
olen antanut heidän isillensä, ja he saavat periä sen."
.......
7 Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen
aika, mutta hän on pelastuva siitä.
.......
24 Eikä Herran vihan hehku asetu, ennenkuin hän on toteuttanut ja täyttänyt
sydämensä aivoitukset. Aikojen lopulla te tulette sen ymmärtämään.
Sak 13:
1 ¶ Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin
lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.
2 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä hävitän epäjumalain nimet
maasta, eikä niitä enää muisteta. Myöskin profeetat ja saastaisuuden hengen
minä ajan maasta pois.
...............
8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja
saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin
hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat
avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun
kansani," ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".
Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumala on
luvannut aikojen lopulla palauttaa Israelin ja Juudan isiensä maahan (Israelin
maa). Vaikka Herra Jeesus on tullut ja nyt Uuden Liiton ajassa kaikista
kansoista ihmisiä kutsutaan pelastukseen uskon kautta Herraan Jeesukseen
Jumalan armosta ja he ovat valittuja pelastukseen (Uuden Liiton valittu
kansa), niin siitä huolimatta Jumalan lupaus jää voimaan juutalaisille,
jotka ovat Jumalan valittu kansa asuttamaan maata (Israelin maa),
jonka Jumala on heille antanut. Jumala on myös valinnut juutalaiset
pelastukseen koko kansakuntana päivien lopulla, kun juutalaisista maan
päälle jäljelle jäänyt jäännös, eli kolmasosa tulee pelastumaan uskon kautta
Herran Jeesukseen. Mikään muu kansakunta maan päällä ei tule kokonaan
pelastumaan kuin juutalainen kansa.
Arkkipiispa Bustros vääristeli Jumalan ja
israelilaisten suhdetta, sillä Raamatusta näemme juutalaisen kansan olevan
Jumalan valittu kansa koskien Israelin maata sekä koko kansakunnan
pelastumista uskon kautta Herraan Jeesukseen. Raamatun sanan mukaan näemme
ja ymmärrämme Israelin etuoikeuden Israelin maahan sekä kansalliseen
pelastukseen uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Arkkipiispa Bustros sanoi kirkolliskokouksen
sanoman olleen selkeän puoltava Lähi-idälle ja kahden valtion ratkaisulle
Israel ja Palestiina kysymyksessä. Tässäkin kohdassa Bustros asettui valheen
puolelle totuutta vastaan.
Jooel 3:
1 ¶ Sillä katso, niinä päivinä ja siihen aikaan, kun minä käännän Juudan ja
Jerusalemin kohtalon,
2 minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn
siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden.
Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun
maani
Jooelin kirjan kolmas luku kertoo
profeetallisen sanoman kuinka päivien lopulla pakanakansat jakavat Israelin
maata. Raamatun profetian sanan valossa ymmärrämme kuinka kahden valtion
mallin hyväksyminen Israelin maalla on Jumalan maan jakamista, jonka tähden
Jumala tuomitsee kaikki ne, jotka ovat osallistuneet tai antaneet
hyväksyntänsä Israelin maan jakamiseen.
Kahden valtion malli, jossa Israel jaetaan
palestiinalaisten ja israelilaisten kesken on syntiä ja kapinaa Jumalan
asetuksia vastaan, jonka seurauksena synnin kapinalliset tulevat kohtaamaan
päivien lopulla Jumalan tuomion. Kahden valtion malli ei tuo rauhaa, vaikka
niin valheellisesti oletetaan, koska kahden valtion malli on askel kohti
palestiinalaisten pyrkimystä tuhota Israel täydellisesti. Lopullinen rauha
Lähi-itään ja koko maailmaan saadaan aikaiseksi vasta tuhannen vuoden
valtakunnassa, jossa Herra Jeesus hallitsee Jerusalemista käsin
Rauhanruhtinaana. Herran Jeesuksen veri, lunastus ja pelastus, syntien
anteeksiantamus ja usko Herraan Jeesukseen, Messiaana ja Pelastajana on
ainoa takuu täydellisestä rauhasta ja oikeudenmukaisuudesta, jonka
lopullinen täyttymys täyttyy iankaikkisesti Uudessa Jerusalemissa.
Petri Paavola 23.5.2018
Lähteet:
33/38 Raamattu
Biblia 1776
King James Version 1769
therese-zrihen-dvir.over-blog.com/article-exclusive-archbishop-cyril-bustros-clarifies-his-remarks-at-the-vatican-synod-60734306