Etusivulle
Raamatunopetuksia
Anna palautetta


              

Kadonnut evankeliumi: Aasenat

Kadonnut evankeliumi kaikki luvut!
 

Jacobovici ja Wilson kirjoittavat kirjassaan kadonnut evankeliumi ettei Joosefin vaimo Aasenat voi olla tavallinen tuntematon tyttö, joka avioituu heprealaisen patriarkan kanssa. Jacobovici ja Wilson sanobat että heidän muinainen käsikirjoituksensa kertoo Aasenatin kauneudesta sekä hänen hengellisestä muuttumisestaan.  Hän asui tornissa oli kahdeksantoistavuotias, pitkähkö kaunotar ja armollinen neitsyt, joka piti itsensä erossa miehistä. Hänellä oli ystävällinen juutalainen sielu pakanan sielun sisällä sekä hän oli nöyrä ja ihana kuten Saara, kaunis kuin Rebekka, ja siveä kuin Raakel.

Jacobovici ja Wilson sanovat Aasenatin olleen kuin juutalainen matriarkka, mutta ollen kuitenkin pakana. Joosef kutsui Aasenatin pimeydestä valkeuteen, vääryydestä totuuteen ja kuolemasta elämään. Jacobovici ja Wilson sanovat Aasenatin katuneen ja tuhonneen epäjumalansa sekä korottaneen yksijumalaisuutta. Aasenat koki uudestisyntymisen, joka huipentui hunajakennon sakramentissa ja häissä. Aasenat ei kuitenkaan kääntynyt juutalaisuuteen, eikä pitänyt 613 lain käskyä. Aasenatia kutsutaan turvapaikan kaupungiksi sekä avioliiton kautta Jumalan morsiameksi.

Jacobovicin ja Wilsonin alkuesittely Aasenatista aikomuksella tehdä käsikirjoitus 17,202:sta kristillinen teksti epäonnistuu, sillä Raamatullinen uudestisyntyminen ei tapahdu sakramentin ja häiden kautta, vaan uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Jacobovici ja Wilson sanovat Aasenatin perheen asuneen tornin vieressä. Aasenatilla oli kymmenen huonetta ja hän oli kirjaimellisesti tornin Lady. Hänen huoneensa olivat ylellisiä sekä täynnä jumalia ja jumalattaria, joita hän palvoi. Jacobovici ja Wilson sanovat, että koska muinaisen käsikirjoituksen teksti on kristillinen ja kristillisessä traditiossa on vain yksi tornin Lady, joka sattuu liittymään läheisesti Jeesukseen ja hän on Maria Magdaleena. Magdaleena tulee sanasta Magdala, joka on arameaksi Migdal ja tarkoittaa tornia. Jacobovici ja Wilson sanovat tämän yksityiskohdan paljastavan Aasenatin olevan Maria Magdaleena.

On totta, että Migdal tarkoittaa tornia, mutta se ei tarkoita sitä, että Aasenat o Maria Magdaleena. Raamattu ei sano Aasenatin asuvan tornin lähellä tai tornissa. Raamattu ei yhdistä Aasenatia millään tavalla torniin. Gnostilainen teksti yhdistää Aasenatin torniin, koska teksti pyrkii luomaan sellaisen käsityksen, että Aasenat olisi Maria Magdaleena. Tämä ei ole kuitenkaan totuus, vaan valhe.

Jacobovici ja Wilson sanovat Joosefin ja Aasenatin kuvaavan Maria Magdaleenaa lihaksi tulleena jumalattarena, joka oli omalla tavallaan pelastaja, Jeesuksen morsian, Hänen vaimonsa, Hänen hengellinen sisarensa ja Kristuksen kanssa, kanssa lunastaja. Jacobovicin ja Wilsonin kuvaus Maria Magdaleenasta paljastaa kyseessä olevan gnostilaisen valheen, ei Raamatun tekstin. Niin VT:n kuin UT:n puolella Herra Jumala on ainoa Pelastaja sekä Lunastaja. Raamattu sanoo jumalatar uskon olevan syntiä ja epäjumalanpalvelusta. Yksikään kristillinen teksti ei aseta naista jumalattareksi sekä kanssa pelastajaksi ja lunastajaksi, koska se on Jumalan pilkkaa ja epäraamatullista harhaoppia.

On kiistaton totuus ettei Raamatun Aasenat ole Maria Magdaleena. Jacobovici ja Wilson tuovat esille myös muita "todisteita" Aasenatista, että hän olisi Maria Magdaleena. Edellä olevat Raamatun todisteet kumoavat kuitenkin kiistattomasti gnostilaiset väitteet Maria Magdaleenasta.

Jacobovici ja Wilson tuovat esille uskomuksiensa tueksi gnostilaisten evankeliumien kertomuksia Maria Magdaleenasta. Gnostilainen Maria Magdaleenan evankeliumi kertoo Marian olleen Jeesuksen puoliso ja rakastajatar. Gnostilainen Filippuksen evankeliumi kertoo Maria Magdaleenan olleen Jeesuksen puoliso. Kadonnut evankeliumi kirja kertoo Karen Kingin sanoneen Maria Magdaleenan linkittyvän taivaalliseen Sophiaan tai Pyhään Henkeen Filippuksen evankeliumissa. Kingin mukaan tekstin symboliikka puhuu pelastuksen vaikutuksesta häähuoneessa, jossa tapahtui vihkimysrituaali.

Jacobovici ja Wilson tuovat esille kuinka gnostilaiset evankeliumit tuovat esille Maria Magdaleenan johtoaseman, joka kertoo opetuslapsille Jeesuksen salaisia opetuksia. Jacobovici ja Wilson sanovat Maria Magdaleenan olevan apostolien apostoli. He toivat esille kuinka gnostilaiset tekstit tuovat esille Maria Magdaleenan olevan Jeesuksen aidon sanoman suojelija ja opettaja. Heidän mukaansa tämä kaikki sopii täydellisesti Aasenatiin, torniin Ladyyn.

Kirjoitukseni luvussa onko tarinassa vielä sellaista, jota silmä ei näe on käyty läpi gnostilainen häähuoneoppi, joka ei perustu Raamatun sanan opetukseen, vaan pakanauskomusten valheisiin. Gnostilaiset evankeliumit eivät ole aitoja Raamatun tekstejä, vaan gnostilaisten väärennöksiä Jumalan sanan opetuksesta.

Raamatulliset tekstit eivät kerro Maria Magdaleenan johtavasta asemasta, eikä se olisi ollut edes mahdollista Herran Jeesuksen juutalaisten opetuslasten keskuudessa, sillä naisilla ei ollut silloin  eikä ole ollut sen jälkeenkään juutalaisuudessa uskonnollista johtavaa asemaa yli miesten. Herran Jeesuksen opetuslapset eivät tietenkään jääneet vanhan liiton juutalaiseen uskoon, vaan he tulivat sisälle Uuden Liiton seurakuntakauteen. Uudessa Liitossa naisilla ei ole seurakunnassa johtavaa asemaa.

Raamatun UT:n tekstit tuovat esille kuinka Uuden Liiton paikallisseurakunnan johtaminen on vanhinten tehtävä, jotka ovat ryhmä miehiä, joita kutsutaan vanhimmiksi, paimeniksi, kaitsijoiksi ja johtajiksi. Gnostilaiset tekstit ovat koko ajan ristiriidassa Raamatullisten tekstien kanssa. Nykyaikana monissa uskovien yhteyksissä naisetkin voivat johtaa tai olla mukana johtotehtävissä vastoin Raamatun sanan ilmoitusta.

Gnostilaisuus korottaa väärällä tavalla naisen asemaa sekä opettaa siitä vastoin Raamatun sanan opetusta. Naisella on UT:n opetuksen mukaan tärkeä asema ja paikka perheessä, yhteiskunnassa sekä seurakunnassa, mutta nainen ei voi koskaan nousta yli miesten, miesten opettajaksi. Raamattu ei syrji naisia, vaan antaa heille todella suuren arvon sekä haluaa säästää heidät siltä äärimmäisen rajulta paineelta, jonka kohteeksi vanhimmat, paimenet, kaitsijat ja johtajat joutuvat. Jumala loi naisen tunteellisemmaksi ja herkemmäksi kuin miehen ja siksi Jumala haluaa säästää naista joutumasta kohtaamaan sitä painetta ja ahdistusta, joka on seurakunnan paimenten ja johtajien osa. Nainen ei ole miestä huonompi, eikä mies naista parempi, vaan molemmat ovat yhtä syntisiä ja arvokkaita Jumalan silmissä sekä yhtä pelastettuja ja vanhurskautettuja ottaessaan vastaan pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen.

location 1451 -> 1. church tower




Petri Paavola

 

 





eXTReMe Tracker