Kadonnut evankeliumi: Joosef
Kadonnut evankeliumi kaikki luvut! Jacobovici ja Wilson kysyvät, että jos käsikirjoituksen 17,202 Joosef ei ole Raamatun Jeesus, niin kuka hän on? Kuka edustaa Joosefia Syyrian kristillisyydessä? He vastasivat sanoen Syyrian-kieltä puhuvien kristityt näkevät hänet Jeesuksen esikuvana. Kadonnut evankeliumin kirjan mukaan Joosef oli Jeesuksen esikuva, koska he molemmat ovat lunastavia henkilöitä. Jacobovici ja Wilson kirjoittavat, että oli helpottavaa nähdä varhaisten kristittyjen pitäneen Joosefin tarinaa Jeesuksen tarinana. Tämän he ymmärsivät miksi varhaisilla kristityillä oli kiinnostus Joosefiin, joka ei ollut kuitenkaan kiinnostusta Joosefiin, vaan Jeesukseen. Jacobovici ja Wilson tuovat esille Efraim Syyrialaisen, joka eli 300-luvulla. Hän oli eräs Syyrian kristillisyyden johtajia. Kadonnut evankeliumi kirja tuo esille Efraim Syyrialaisen Joosef vertaukset Jeesukseen mm. seuraavalla tavalla: - Joosefin veljet juonivat tappaakseen hänet; juutalaiset, jotka olivat Jeesuksen veljiä juonivat tappaakseen Jeesuksen. - Joosef pelasti veljensä; Jeesus pelasti meidät kaikki. Jacobovici ja Wilson tuovat esille kuinka myös syyrialainen kirjoittaja Aphrahat (n. 270-357 jKr.) uskoi Joosefin olevan Jeesuksen hahmo ja esikuva. Aphrahat toi esille Joosefin ja Jeesuksen yhtäläisyydet mm. seuraavasti: - Joosef oli isänsä suosikki; samoin Jeesus oli suuresti rakastettu ainokainen Isän poika. - Joosefin veljet vainosivat häntä; Jeesuksen veljet, eli juutalaiset vainosivat Jeesusta - Joosef näki näkyjä ja unia; Jeesus täytti profeettojen näyt ja profetiat - Joosef oli paimen; Jeesus on Ylipaimen - Joosefin veljet laittoivat hänet kaivoon, josta hän pelastui; juutalaiset laittoivat Jeesuksen hautaan, josta Hän nousi ylös - Joosefista tuli herra yli Egyptin maan; Jeesuksesta tuli koko maailman Herra - Joosef ruokki Egyptin leivän avulla; Jesus ruokkii koko maailman elämän leivän kautta - Joosef nai Aasenatin, joka oli pakanallisen papin tytär; Jeesus avioitui kirkon pakanoiden kanssa Jacobovici ja Wilson sanovat niin Efraim Syyrialaisen kuin Aphrahatin vahvistaneen kristillisen sanoman, eli typologian, joka on avain VT:n tekstin muuttamiseen kristilliseksi tekstiksi. He sanovat Efraim ja Aphrahatin muuttaneen VT:n kertomuksen kristilliseksi tarinaksi. Jacobovici ja Wilson ovat taas kerran erehtyneet. Raamatussa on esikuvaa ja Joosef on yksi Jeesuksen esikuvista ja heidän elämissään oli paljon samankaltaisuuksia. Jokainen Herran Jeesuksen opetuslapsi kaikkina aikoina kaikkialla maailmassa ymmärtää tämän. Jacobovici ja Wilson tuovat kirjassaan asian esille ikään kuin vain joku "valaistuneiden" kristittyjen ryhmä kykenisi ymmärtämään tämän asian. Joosef ei lunastanut juutalaisia, vaan pelasti heidät nälkäkuolemalta. Raamatullinen lunastus liitettynä Jeesukseen merkitsee ihmisen lunastamista synnin ja saatanan vallasta. Jeesus lunastaa Häneen uskovat ihmiset verensä ja kuolemansa kautta, jonka todisteeksi Hän nousi kuolleista Isän oikealle puolelle. Käsikirjoitus 17,202 ei tuo esille millään tavalla ihmisen pelastumista synnin ja saatana vallasta, eikä se tuo esille mitenkään Raamatullista pelastusta, vaan on keskittynyt tuomaan esille gnostilaisia valheita. Kuten
luvusta seitsemän kävi ilmi, niin VT:n ja UT:n esikuvien tulee perustua
Raamatun tekstien sisältöön, eikä siihen saa sekoittaa ja sotkea
pakanauskontojen opetuksia tai esoteerista salatietoa kuten
käsikirjoitus 17,202 Joosefin ja Aasenatin tarinaan on sotkettu mukaan
pakanallisia opetuksia, jotka ovat vastoin Raamatun opetusta.
Jacobovicin ja Wilsonin perustelut ovat väärän perustuksen varassa,
sillä käsikirjoitus 17,202 Joosefin ja Aasenatin tarinasta gnostilaiseen
valheeseen ei Raamatun opetukseen.
|