Jumalan vaikuttama uskon rohkeus
Jumala on puhunut voimakkaasti sydämelleni
uskon rohkeudesta, jonka kautta Herran Jeesuksen opetuslapsi saa puhua
Herrasta Jeesuksesta ja Raamatun sanan totuudesta rohkeasti, avoimesti,
peittelemättä, kiertelemättä ja suurella uskalluksella, koska Jumala
vaikuttaa Pyhässä Hengessä uskovan sydämessä tällaista rohkeutta.
Jumalan vaikuttama rohkeus on ylhäältä annettua (Jumala antaa ja
vaikuttaa), eikä se nouse ihmisen lihasta ja ihmisen omasta voimasta.
Raamatussa on kreikankielessä sana parresia, tarkoittaen
rohkeutta, joka vaikuttaa monin tavoin. Kirjoituksessani käyn läpi
parresia sanaa ja sen merkityksiä sekä millaisessa yhteydessä sana
esiintyy. Parresia sanan rohkeus merkitykset avaavat uskovalle
syvällisesti sen millaista on Jumalan vaikuttama rohkeus uskovan ihmisen
elämässä. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen
kera.
Sisällys:
Parresia sanan merkitykset
Puhu peittelemättä totuuden sanaa
Ihmispelon ansa
Puhu suoraan totuutta
Puhu julkisesti ja rohkeasti maailmalle
Rohkeuden pyytäminen
Osallisuus iankaikkiseen kirkkauteen tuo toivoa ja rohkeutta
Jumala antaa oikeat sanat ja rohkeuden
Rohkeus aina kuolemaan saakka
Suuri rohkeus uskossa
Uskallus armon istuimen edessä
Luja luottamus Jeesuksen veren kautta
Rohkeus anoa Jumalalta
Täydellinen rakkaus tuo turvan ja rohkeuden
Parresia sanan merkitykset
Parresia sana merkitsee rohkeutta,
uskallusta, luottamusta, avoimuutta, ja julkisuutta. Raamatun ajan
parresia sana merkitsi myös rohkeutta sanoa kaikki, puhua avoimesti
peittelemättä ja kiertelemättä. Uuden Testamentin tekstissä parresia
sanan rohkeus on vastakohta pelolle ja arkuudelle sekä huonolle
omalletunnolle. Käyn läpi parresia sanaa siinä järjestyksessä
kuin missä ne esiintyvät UT:n testamentin teksteissä. Parresia sana
esiintyy 31 kertaa UT:n teksteissä, mutta en käy läpi jokaista kohtaa
missä sanaa esiintyy, vaan pyrin käymään läpi oleellisia ja tärkeitä kohtia missä parresia sana esiintyy.
Puhu peittelemättä totuuden sanaa
Mark 8:
27 ¶ Ja Jeesus lähti opetuslapsinensa Filippuksen Kesarean kyliin. Ja
tiellä hän kysyi opetuslapsiltaan ja sanoi heille: "Kenen ihmiset
sanovat minun olevan?"
28 He vastasivat hänelle sanoen: "Johannes Kastajan, ja toiset Eliaan,
toiset taas jonkun profeetoista".
29 Niin hän kysyi heiltä: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Pietari
vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Kristus".
30 Ja hän varoitti vakavasti heitä puhumasta kenellekään hänestä.
31 Ja hän alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan piti kärsimän paljon
ja joutuman vanhinten ja ylipappien ja kirjanoppineiden hyljittäväksi ja
tuleman tapetuksi, ja kolmen päivän perästä nouseman ylös.
32 Ja tämän hän puhui peittelemättä (parresia). Silloin Pietari
otti hänet erilleen ja rupesi häntä nuhtelemaan.
33 Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja nuhteli Pietaria sanoen:
"Mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on
Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".
Herra Jeesus puhui opetuslapsilleen
peittelemättä ja avoimesti ilman kiertelyä ja kaartelua tulevasta
kärsimyksestään ja kuolemastaan. Pietari ei halunnut Jeesuksen kuolevan,
koska hän ei ymmärtänyt vielä Herran Jeesuksen sovituskuolemaa syntien
anteeksisaamiseksi. Kun Jeesus nuhteli Pietaria sanoen: mene pois minun
edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan
sitä, mikä on ihmisten, niin Jeesus ei tarkoittanut Pietarin olevan
saatana, vaan että saatana oli istuttanut Pietarin mieleen ajatuksen,
ettei Jeesus saisi kärsiä ja kuolla. Herra Jeesus sanoi ettei saatana
ajattele sitä mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten, tarkoittaen
tällä sitä, että saatana pyrkii eksyttämään ihmistä pois totuudesta
käyttäen hyväksi ihmisen sielullisuutta ja tunteita, sitomalla ihmisen
syntiin ja valheeseen sielullisuuden ja tunteiden kautta. Kun ihminen on synnin
sitomana sielullinen ja tunteiden ohjaamana, niin hän ei kykene puhumaan
ja elämään avoimesti ja suorasti totuuden mukaan, vaan alkaa
peittelemään totuutta valheen kautta. Herran Jeesuksen esimerkin mukaisesti
meidät on kutsuttu puhumaan Jumalan sanan totuutta avoimesti ilman
kiertelyä ja kaartelua, puhumaan Jumalan sanan totuudesta sekä
pelastuksen evankeliumista juuri niin
kuin on kirjoitettu ja sanottu Jumalan sanan ilmoituksessa.
Ihmispelon ansa
Joh 7:
11 Niin juutalaiset etsivät häntä juhlan aikana ja sanoivat: "Missä hän
on?"
12 Ja hänestä oli paljon kiistelyä kansassa; muutamat sanoivat: "Hän on
hyvä," mutta toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän villitsee kansan".
13 Ei kuitenkaan kukaan puhunut hänestä julkisesti (parresia), koska he pelkäsivät
juutalaisia.
Kun Herra Jeesus vaelsi maan päällä
lihansa päivinä, niin monet juutalaiset kiistelivät Jeesuksesta ja
jotkut sanoivat Jeesuksen olevan hyvä ja toiset sanoivat Hänen olevan
kansan villitsijä. Juutalaiset eivät uskaltaneet julkisesti puhua hyvää
Jeesuksesta, koska he pelkäsivät niitä juutalaisia, jotka sanoivat
Jeesusta kansan villitsijäksi. Julkisesti Jeesuksesta puhuminen hyvässä
valossa totuuden mukaisesti olisi vaatinut rohkeutta sekä uskallusta,
mutta silloin kun ihminen pelkää ihmistä, niin ihmispelko tulee hänelle
paulaksi (ansaksi). Vain Jumalan armosta pelastunut ja
uudestisyntynyt ihminen uskaltaa puhua julkisesti ja rohkeasti
hyvää (totuuden) Herrasta
Jeesuksesta, jonka sydämessä on Herran pelko (kunnioitus). Herran
pelko (kunnioitus) ja uskossa rohkeus puhua ja todistaa Herrasta
Jeesuksesta on myös uskon kasvun kysymys, eli uskova ihminen terveen ja
Raamatullisen uskon kasvun kautta rohkaistuu yhä rohkeammin puhumaan ja
todistamaan Herrasta Jeesuksesta. Jos koet ettei sinulla ole rohkeutta
puhua Herrasta Jeesuksesta jumalattomille ihmisille ja olet kuitenkin
uskossa Herraan Jeesukseen, niin uskon rohkeus lisääntyy ja kasvaa
ainoastaan Raamatun sanan totuuteen perustuvan uskon kasvun kautta
Pyhässä Hengessä. Käsittelen tätä uskon rohkeuden lisääntymistä
uskon kasvun kautta lisää myöhemmin.
Joh 7:
22 Mooses antoi teille ympärileikkauksen-ei niin, että se olisi
Moosekselta, vaan se on isiltä-ja sapattinakin te ympärileikkaatte
ihmisen.
23 Sentähden: jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina, ettei
Mooseksen lakia rikottaisi, miksi te olette vihoissanne minulle siitä,
että minä tein koko ihmisen terveeksi sapattina?
24 Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."
25 Niin muutamat jerusalemilaisista sanoivat: "Eikö tämä ole se, jota he
tavoittelevat tappaaksensa?
26 Ja katso, hän puhuu vapaasti (parresia), eivätkä he sano
hänelle mitään. Olisivatko hallitusmiehet tosiaan saaneet tietoonsa,
että tämä on Kristus?
Juutalaiset ja varsinkin kirjanoppineet ja
fariseukset noudattivat tiukasti perinnäissääntöjä, joiden kautta he
olivat kumonneet Jumalan sanan totuuden. Kirjanoppineet ja fariseukset
opettivat ihmisten perinnäissääntöjen olevan sama asia kuin Jumalan
sanan totuus. Kirjanoppineiden ja fariseusten väärien opetusten tähden
juutalaiset vihastuivat Herralle Jeesukselle, koska Hän paransi sairaita
sapattina, joka oli ihmisten tekemien uskonnollisten perinnäissääntöjen
mukaan kiellettyä, mutta Jumalan sanan totuuden valossa tietenkin
luvallista.
Herra Jeesus puhui julkisesti, rohkeasti
ja vapaasti Jumalan sanan totuuden mukaisia sanoja, joka herätti
joissakin ihmisissä suuttumusta, koska he uskoivat perinnäissääntöihin,
eivätkä Jumalan sanan totuuteen. Suomessakin on uskonnollisia tahoja,
jotka opettavat esimerkiksi sylivauvan pelastuvan ja uudestisyntyvän
siinä hetkessä kun kirkon pappi valelee vettä vauvan päähän. Kirkko
opettaa muitakin vääriä opetuksia, joita ei ole Raamatun sanassa. Jos
joku tuo esille totuutta rohkeasti ja julkisesti paljastaen esimerkiksi
kirkon vääriä opetuksia, niin uskonnollisiin perinteisiin uskovat
ihmiset suuttuvat ja vihastuvat totuuden puhujalle. Raamatun sanan
opetuksen mukaan totuuden puhuminen on suurta Jumalan armoa ja
rakkautta, jonka kautta totuudesta pois eksynyt ihminen saa
mahdollisuuden korjata kurssiaan ja löytää Raamatun sanan totuuteen
perustuvia opetuksia.
On suurta rakkautta totuuden sävyisyydessä kertoa mikä on
totuus ja mikä on vastoin Jumalan sanan totuutta, koska silloin
jumalattomalle ihmiselle avautuu mahdollisuus totuuden löytämiseen ja
pelastumiseen sekä uskovalle ihmiselle mahdollisuus hylätä väärä käsitys
sekä opetus ja kasvaa uskossa yhä syvällisempään Jumalan tuntemiseen.
Sävyisyyden rakkaudessa totuutta puhuva ei tuomitse ketään, eikä ole
ketään vastaan, vaan ajattelee lähimmäisensä parasta, vaikka lähimmäinen
voikin ajatella, että häntä tuomitaan ja häntä vastaan hyökätään.
Herran Jeesuksen opetuslapsi ei saa pelätä
totuuden puhumista, vaan hänen tulee rohkeasti ja tietyissä tilanteissa
myös julkisesti uskaltaa puhua Jumalan sanan totuutta, joka paljastaa ja
kumoaa uskonnolliset perinteet, jotka perustuvat valheeseen. Herra
Jeesus on sanonut, että meidän tulee seurata Häntä ja Hän on jättänyt
meille esimerkin kuinka Häntä tulee seurata, kuinka Häneen tulee uskoa,
kuinka tulee puhua rohkeasti Jumalan sanan totuutta. Pyhä Henki asuu
uskovan ihmisen sydämessä, joka auttaa, vahvistaa ja kasvattaa uskossa
meitä rohkeasti puhumaan Jumalan sanan totuutta.
Puhu suoraan totuutta
Joh 10:
23 Ja Jeesus käyskeli pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä.
24 Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan
sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet Kristus, niin
sano se meille suoraan (parresia)."
25 Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette
usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
26 Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne
seuraavat minua.
Juutalaiset olivat kiihdyksissä, sillä he
halusivat Jeesuksen sanovan suoraan oliko Hän Kristus (Messias).
Herra Jeesus oli sanonut sen monta kertaa muun muassa sanomalla olevansa
Ihmisen Poika, joka on sama asia kuin olla Messias. Esimerkiksi erittäin
arvostettu keskiajalla elänyt juutalainen rabbi Rashi (Salomon ben
Isak - Shlomo Jitzhaki) on kirjoittanut, että Dan 13:7:n Ihmisen
Poika, joka tuli taivaan pilvissä on Messias-Kuningas. Monissa nykyajan
juutalaisissa lähteissä sanotaan etteivät juutalaiset ole opettaneet
Raamatun Ihmisen Poika käsitteen tarkoittavan Messiasta, mutta siitäkin
huolimatta on olemassa myös esim. muinaisajan juutalaisia, jotka ovat uskoneet
Ihmisen Pojan tarkoittavan Messiasta. Talmud (Sanhedrin 98A)
sanoo Dan 7:13 Ihmisen Pojan olevan Messias. Juutalaiset rabbit ovat
uskoneet Ihmisen Pojan olevan Messias, joka saapuu muinaisista ajoista
perien vallan, kunnian ja valtakunnan, jota kaikki kansat ja kansakunnat
palvelevat, koska Messiaan valta on iankaikkista valtaa, joka ei lakkaa
(Dan 7:13,14).
Herran Jeesuksen opetuslasten tulee myös
kertoa suoraan ja rohkeasti Jeesuksen olevan Messias, joka vapauttaa
ihmisen synnin ja saatanan orjuudesta sekä iankaikkisen kadotuksen
tuomiosta, uskon kautta Häneen, syntien anteeksisaamiseksi sekä
osallisuuteen iankaikkisesta elämästä. Uskovan ihmisen tulee puhua suoraan
totuutta kiertelemättä ja kaartelematta.
Puhu julkisesti ja rohkeasti maailmalle
Joh 18:
19 Niin ylimmäinen pappi kysyi Jeesukselta hänen opetuslapsistaan ja
opistaan.
20 Jeesus vastasi hänelle: "Minä olen julkisesti (parresia) puhunut maailmalle;
minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki
juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään.
Ylimmäisen papin kysyessä Jeesukselta
Hänen opetuslapsistaan ja opistaan, Jeesus vastasi hänelle sanoen:
"Minä olen julkisesti puhunut maailmalle;
minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki
juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään." Herra Jeesus
puhui julkisesti, avoimesti ja rohkeasti maailman edessä, synagoogissa,
pyhäkössä (Israelin temppeli), eikä puhunut asioita salassa
maailmalta.
Jos Herran Jeesuksen opetuslapset salaavat
evankeliumin ja Jumalan sanan totuuden puhuen totuudesta vain keskenään,
eivätkä kerro maailmalle evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta, niin
kukaan ei voi tulla uskoon ja kääntyä pois synnin teiltä. Herran
Jeesuksen esimerkin mukaisesti myös Hänen opetuslapsensa saavat kertoa
evankeliumia ja puhua Jumalan sanan totuutta julkisesti ja rohkeasti.
Rohkeuden pyytäminen
Apt 4:
13 Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden (parresia)
ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä,
he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet
Jeesuksen kanssa.
..............
27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi
Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius
Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt
tapahtuvaksi.
29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi
kaikella rohkeudella (parresia) puhua sinun sanaasi;
30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja
ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat
koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat
Jumalan sanaa rohkeasti (parresia).
Juutalaisten hallitusmiehet, vanhimmat, kirjanoppineet ja
ylimmäinen pappi sekä muutamat ihmiset ylimmäispapillisesta suvusta
ihmettelivät Pietarin ja Johanneksen rohkeutta, sillä he olivat
koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä. Uskonnolliset johtajat
turvautuvat inhimillisen ihmismielen mukaiseen koulutukseen, eivätkä he
voi siksi ymmärtää Jumalan antamaa viisautta ja voimaa tunnustekoineen.
Pietari ja Johannes olivat saaneet Jumalalta rohkeuden ja uskalluksen julistaa
evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, jonka Jumala armossaan vahvisti ihmein ja tunnusteoin.
Vaikka opetuslapset julistivatkin rohkeasti evankeliumia
Herrasta Jeesuksesta, niin he pelästyivät uhkauksia, kun uskonnolliset
johtajat kielsivät heitä puhumasta ja opettamasta Herran Jeesuksen
nimeen. Opetuslapset olivat kokeneet helluntaipäivän Pyhän Hengen
vuodatuksen sekä he olivat jo täyttyneet Pyhällä Hengellä, mutta he
silti pelästyivät ja kokivat tarvitsevansa lisää rohkeutta puhua Jumalan sanan totuutta
jumalattomille ihmisille. Tämä on todella tärkeä havainto Jumalan
sanasta. Vaikka olisimmekin täyttyneet Pyhällä Hengellä, niin eteemme
voi tulla tilanteita, jotka saavat meidät pelästymään tai ahdistumaan,
jonka seurauksena saamme pyytää Jumalalta rohkeutta palvella Häntä ja
rohkeasti julistaa evankeliumia sekä tuoda esille Jumalan sanan totuuden
opetusta.
Kun jo Pyhällä Hengellä täyttyneet opetuslapset pyysivät
Jumalalta rohkeutta puhua Jumalan sanaa sekä ihmeiden ja tunnustekojen
tapahtumista, niin Raamattu sanoo Jumalan täyttäneen heidät kaikki
Pyhällä Hengellä. Me uskovat ihmiset olemme sittenkin pieniä ja heikkoja
sekä myös pelokkaitakin tietyissä tilanteissa ja siksi saamme aina
uudestaan turvautua Jumalaan ja Hän antaa meille rohkeutta kohdata
elämässämme olevia haasteita, joissa saamme julistaa evankeliumia tai
kertoa Raamatun sanan totuudesta. Jos koet olevasi pelokas, etkä uskalla
tuoda esille evankeliumia tai kertoa Jumalan sanan totuutta, niin pyydä
Jumalaa antamaan sinulle rohkeutta ja Hän haluaa täyttää sinua Pyhällä
Hengellä ja antaa sinulle rohkeutta palvella Häntä. On lohdullista ja
armollista ymmärtää ettei lihassamme itsessään ole uskon rohkeutta, vaan
Jumala antaa sen yhä uudestaan meille armostaan lahjana, että voimme
rohkeasti palvella Häntä tässä synnin alaisessa maailmassa.
Osallisuus iankaikkiseen kirkkauteen tuo toivoa ja rohkeutta
2 Kor 3:
7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin,
ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella
Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli
katoavaista,
8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!
9 Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on
vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.
10 Sillä se, millä ennen oli kirkkaus, on tämän rinnalla kirkkautta
vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.
11 Jos sillä, mikä on katoavaista, oli kirkkaus, niin vielä paljoa
enemmän on sillä, mikä on pysyväistä, oleva kirkkautta.
12 ¶ Koska meillä siis on tämmöinen toivo, niin me olemme aivan rohkeat
(parresia)
Uuden Liiton pelastus ja kirkkaus on pysyväistä sekä
iankaikkista ja jos me ymmärrämme olevamme iankaikkisesti Jumalan
rakkauden kohteina sekä asetamme uskomme emme ainoastaan tähän aikaan,
vaan myös iankaikkisuuteen, niin meillä on toivo, joka tekee meidät
rohkeiksi. Silloin kun Jumala Pyhässä Hengessä Jumalan sanan totuuden
kautta avaa meidän sydämemme ymmärtämään Jumalan armosta osaksemme
tulleen pelastuksen ja iankaikkisen kirkkauden, niin se todellakin tuo toivoa ja uskon
rohkeutta sydämiimme, sillä se on Jumalan vaikuttamaa, eikä se ole
alkuisin ihmisen lihasta, vaan Jumalasta.
Jumala antaa oikeat sanat ja rohkeuden
Ef 6:
18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella,
rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa
kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
19 ¶ ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin
oikeat sanat rohkeasti
(parresia)
julistaakseni evankeliumin salaisuutta,
Paavali kirjoitti Efesolaiskirjeen olleessaan vankilassa
Roomassa ja Efesolaiskirjeen aikaan hän oli jo useamman vuoden
toiminut apostolina, mutta siitäkin huolimatta hän pyytää seurakuntaa
rukoilemaan puolestaan, että kun hän avaa suunsa, niin hänelle annettaisiin
oikeat sanat ja rohkeus julistaa evankeliumia. Paavalin toiminta
kertoo meille sen kuinka jokainen meistä uskovista voi joutua sellaiseen
tilanteeseen, että ymmärrämme tarvitsevamme Jumalan antamaa rohkeutta
julistaaksemme evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta. Paavali oli
saanut suurta viisautta Jumalalta ja siksi kun hän pyysi rohkeutta
Jumalalta, niin hän samalla pyysi oikeita sanoja, joiden kautta hän
saisi julistaa rohkeasti Herran sanaa. Jumalan antama rohkeus vaikuttaa
myös sen, että opimme ja osaamme puhua juuri oikeilla sanoilla, siinä
tilanteessa, johon tarvitsemme rohkeutta. Olemme uskovina täysin
riippuvaisia Jumalan antamasta rohkeudesta ja meidän on hyvä tiedostaa
sekä ymmärtää se.
Rohkeus aina kuolemaan saakka
Fil 1:
19 Sillä minä tiedän, että tämä on päättyvä minulle pelastukseksi teidän
rukoustenne kautta ja Jeesuksen Kristuksen Hengen avulla,
20 minun hartaan odotukseni ja toivoni mukaan, etten ole missään häpeään
joutuva, vaan että Kristus nytkin, niinkuin aina, on tuleva ylistetyksi
minun ruumiissani kaikella rohkeudella
(parresia), joko elämän tai kuoleman kautta.
21 ¶ Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.
Paavali oli saanut kasvaa uskossa Herran armossa ja
tuntemisessa. Raamatullinen uskon kasvu johdattaa meidät sellaiseen
uskoon, jossa Herra Jeesus tulee ylistetyksi uskovan ihmisen kautta sekä
elämässä että kuolemassa, koska elämä on Kristus (uskossa eläminen)
ja kuolema on voitto, kun Jumala armosta uskova saa päättää maallisen
uskon kilvoituksen ja pääsee Herran lepoon. Jumala vaikuttaa uskovan
sydämessä rohkeutta elää Jumalan tahdon mukaisesti maan päällä sekä
rohkeutta kohdata kuolema Herran kanssa. Tällainen rohkeus ei nouse
ihmisen lihasta, vaan on Jumalan antamaa ja vaikuttamaa.
Suuri rohkeus uskossa
1 Tim 3:13 Sillä ne, jotka ovat hyvin
palvelleet, saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman ja suuren
pelottomuuden
(parresia)
uskossa, Kristuksessa Jeesuksessa.
Hyvin palveleminen tarkoittaa Herran rakastamista
totuudessa, joka johtaa uskon kuuliaisuuteen, jonka seurauksena uskova
kasvaa uskossa Jumalan armosta suureen rohkeuteen uskossa Herrassa
Jeesuksessa. Tästäkin tulee esille se, että suuri rohkeus uskossa
tapahtuu vain Jumalan vaikuttaman uskon kautta kun olemme ja elämme
Herrassa Jeesuksessa Pyhässä Hengessä.
Uskallus armon istuimen edessä
Hebr 4:
14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut,
Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä
meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla
lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
16 Käykäämme sentähden uskalluksella
armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden
ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
Herra Jeesus on Uuden Liiton Ylimmäinen Pappi, joka on
ollut kaikessa kiusattu samalla tavalla kuin mekin, mutta Hän on
kuitenkin synnitön. Koska Herra Jeesus, joka rakastaa meitä ja on meidän
Ylimmäinen Pappimme sekä ollut kiusattuna synnin kautta, niin siksi me
saamme tulla uskalluksen rohkeudella armon istuimen eteen, Herran eteen,
sillä Herra Jeesus on Uuden Liiton armon istuin. Silloin kun sinulla on
Jumalan vaikuttama uskallus ja rohkeus tulla Herrasi eteen, niin silloin
saat kokea Jumalan laupeutta ja armoa. Jos et uskalla lähestyä Herraa
Jeesusta syntiemme anteeksiantajana ja rakastavana Herrana, niin silloin
et saa kokea Jumalan laupeutta ja armoa, vaan olet sielunvihollisen
syöttämän valheen vanki, jonka kautta saatana haluaa eristää sinut pois
Jumalan rakkauden ja totuuden vaikutuksesta. Uskallus ja rohkeus on
Jumalan vaikuttamaa, mutta sinun tulee ottaa askeleet Herran eteen ja
luottaa Hänen armoonsa ja rakkauteensa.
Luja luottamus Jeesuksen veren kautta
Hebr 10:
16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän
kanssaan," sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja
kirjoitan ne heidän mieleensä";
17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä
enää tarvita.
19 ¶ Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus
siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on
pääsy kaikkeinpyhimpään,
20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka
käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija,"
22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa,
sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla
vedellä pestynä;
Herra Jumala ei muista enää anteeksiannettuja syntejä,
koska Jeesuksen veren kautta saadaan synnit anteeksi, kun ihminen tekee
parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen. Syntien anteeksiantamus Herran
Jeesuksen veren kautta johdattaa uskovan ihmisen lujasti ja rohkeasti
luottamaan siihen, että hän on pelastettu Jumalan armosta ja hänellä on
pääsy Isä Jumalan luokse, kaikkeinpyhimpään. Jeesuksen veren kautta
tuleva luja ja rohkea luottamus hyvään ja rakastavaan Jumalaan saa
aikaan täyden uskon varmuuden armosta pelastumisesta. Jumalan tahto on
ettei kukaan Hänen omansa olisi epävarma pelastuksen suhteen, koska Hän
haluaa, että meillä olisi täysi uskon varmuus pääsystä Hänen luokseen.
Toki, tässä maailmassa olemme vasta matkalle kohti
lopullista pelastuksen päämäärää Uutta Jerusalemia, mutta siitä
huolimatta meillä tulisi olla täysi uskon varmuus pelastuksen suhteen.
Pelastuminen on suurta Jumalan armoa, ei ihmisen oma teko ja saavutus.
Jos sinulla ei ole pelastusvarmuutta sydämessäsi, niin elät todella
taakoitettua ja ahdistavaa elämää, koska yrität omien tekojen kautta
ansaita pelastusta ja Jumalan hyväksyntää. Herra ei halua sinun elävän
epävarmuudessa pelastuksen suhteen, siksi Hän on sanonut sanassaan, että
Häneen uskova ihminen saa uskon kautta Jeesuksen vereen täyden uskon
varmuuden, kiitos Herralle! Herran Jeesuksen veri ja syntien sovitus
ristillä on lujan luottamuksen ja rohkeuden perustus, koska ilman
sovitusta ei olisi olemassa pelastusta ja uskon rohkeutta.
Raamattu ei opeta kerran pelastettu on aina pelastettu
oppia, sillä uskosta voi luopua, mutta Herrasta ei kannata luopua, koska
iankaikkisuus Jumalan luona on parasta mitä ihmiselle voi tapahtua,
mutta kadotuksen valitseminen on pahinta mitä ihminen voi kokea.
Rohkeus anoa Jumalalta
1 Joh 3:
18 Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja
totuudessa.
19 Siitä me tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme hänen
edessään rauhoittaa sydämemme sillä,
20 ¶ että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin
meidän sydämemme ja tietää kaikki.
21 Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus
Jumalaan,
22 ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen
käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista.
Raamatun sanan opetuksen mukaan, kun rakastamme Herraa
teossa ja totuudessa, niin silloin voimme rauhoittaa sydämemme Jumalan
edessä. Jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on ihmisen sydäntä
suurempi, tietäen kaikki. Silloin kun rakastat Herraa teossa ja totuudessa,
niin sydän ei syytä sinua ja sinulla on rohkeus ja uskallus Jumalaan ja kun
anot jotakin Hänen tahtonsa mukaan (ei oman tahdon mukaan),
niin Hän kuulee sinua (1 Joh 5:13). On todella tärkeää ymmärtää
ettemme saa ihan mitä tahansa anomme ja pyydämme Jumalalta, vaan vain
sen mikä on Hänen tahtonsa, joka tulee Jumalan laatiman aikataulun
mukaan, ei ihmisen aikataulun mukaisesti. Silloin kun pidät (uskot
Jumalaa) Jumalan käskyt ja kasvat uskossa, niin opit rohkeasti
uskaltaen pyytämään ja anomaan Jumalan tahdon mukaisia asioita, etkä
pyydä lihallisen mielen mukaan asioita. Silloin kun Jumalan armosta
uskot Jumalaa ja teet Jumalalle otollisia asioita, niin opit anomaan myös
oikeita asioita.
Täydellinen rakkaus tuo turvan ja rohkeuden
1 Joh 4:
16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä
Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se
pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17 ¶ Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi
turva(parresia)
tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä
maailmassa.
18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon,
sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt
täydelliseksi rakkaudessa.
19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa," mutta vihaa veljeänsä, niin
hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on
nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se
rakastakoon myös veljeänsä.
Moni uskova sanoo rakastavansa Jumalaa, mutta vihaa tai tuntee suuria
negatiivisia tuntemuksia uskon veljeänsä kohtaan. Se joka vihaa uskon
veljeään on valehtelija, koska Jumala on antanut käskyn rakastaa uskon
veljiään ja sisariaan sekä meidän tulee pitää toista itseämme parempina.
Jumalaa rakastava uskova ihminen ei saa vihata veljiään, koska veljeään
vihaava elää valheessa, ei Jumalan rakkaudessa. Tässä asiassa meillä
monilla uskovilla on totinen parannuksen paikka.
Raamatullisen uskon kasvun kautta opimme tuntemaan
Jumalan rakastavan meitä sekä uskomaan siihen, että Jumala rakastaa
meitä. Jumala on rakkaus ja kun pysymme Jumalan rakkaudessa, niin Hän
pysyy meissä. Silloin kun rakkaus tulee täydelliseksi uskovassa, niin se
ei tarkoita uskovan täydelliseksi tulemista, vaan uskomista täydelliseen
ja rakastavaan Jumalaa, jolloin olemme osallisia Jumalan täydellisestä
rakkaudesta ja kun siinä kasvamme, niin ymmärrämme, että Jumalan armosta
meillä on turva tuomiopäivänä, koska Jeesuksen veri ja sovitus on meidän
turvamme.
Jumalan rakkaudessa ei ole pelkoa, sillä Jumalan
täydellinen rakkaus karkottaa pelon, koska pelossa on rangaistusta ja
pelon vallassa ei ole päässyt vielä kasvamaan Jumalan täydellisessä
rakkaudessa. Kun kasvamme Jumalan rakkaudessa, niin sydäntä taakoittavat
pelot väistyvät pois ja tilalle tulee turva ja rohkeus Herrassa.
Raamattu sanoo, että me rakastamme Jumalaa, koska Hän on ensin
rakastanut meitä. On tärkeä ymmärtää, että Jumala on Jumalallisen
rakkauden lähde, joka on ensin rakastanut meitä, että me voimme rakastaa
Häntä.
Petri Paavola 8.6.2018
Lähteet:
33/38 Raamattu
Biblia 1776
King James Version 1769
Novum sanakirja
Online Bible Greek Lexicon
torahclass.com/archived-articles/430-immanuel-by-rabbi-baruch