|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Julkinen koetteleminen ja nuhde Raamattu opettaa monenlaisista asioista, joista tärkein on pelastuksen evankeliumi Herrassa Jeesuksessa, jonka vastaanottamisen seuraus on uskonkuuliaisuus Jumalaa kohtaan. Herra Jeesus sanoi, että löytäneekö Hän uskoa maan päältä kun Hän tulee takaisin. Jeesuksen sanojen mukaan uskonkuuliaisuutta Jumalaa kohtaan (uskoa Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa) ei ole kovinkaan paljon maan päällä, kun Hän tulee takaisin. Tämän tulisi saada meidät suhtautumaan vakavasti Raamattuun, Jeesukseen sekä siihen miten me uskomme Häneen. Uskommeko Häneen niin kuin Raamattu opettaa? Elämmekö uskonkuuliaisuudessa vai onko meidän uskomme uskonnollista ihmisopetusta eikä perustukaan kaikessa Jumalan sanaan? Edellä olevat kysymykset ovat aiheellisia, koska Jeesuksen sanojen mukaan maan päällä ei ole paljoakaan todellista ja Raamatullista uskoa, kun Hän tulee takaisin. Herra Jeesus sanoi monien väärien profeettojen nousevan lopunajassa eksyttämään jos mahdollista valitutkin (Hänen omansa) valheenvoimalla tehtyjen suurien tunnustekojen ja ihmeiden kautta. Tästäkin syystä meidän tulisi koetella kaikki toiminta, jonka sanotaan olevan Jumalasta, ettemme eksyisi. Koetteleminen ja nuhteleminen on ymmärretty usein (ei aina) täysin väärin uskovien keskuudessa. Kun ja jos usko ei ole Raamatullista, niin silloin koetteleminen ja nuhtelukin ymmärretään väärin. Koetteleminen ei ole eksytysten metsästämistä, vaan Raamatullista ja Kristus-keskeistä toimintaa, sillä Herra Jeesus koetteli julkisesti väärien opettajien opetuksia. Sama koskee myös Hänen opetuslapsiaan. Käyn läpi kirjoituksessani Raamatun opetusta koettelemisesta ja nuhtelemisesta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.
Sisällys:
1 Tess 5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
Erilaiset uskonsuunnat ja yksilöuskovat ovat yksimielisiä siitä, että
Raamattu opettaa koettelemaan kaiken toiminnan, jonka sanotaan olevan
Jumalasta. Se miten koettelemisen tulisi tapahtua käytännössä erilaisissa
tilanteissa jakaa voimakkaasti mielipiteitä uskovien keskuudessa.
1 Tess 5:21 sisältää sen opetuksen, että meidän tulee koetella kaikki myös
se miten me uskomme yksilöinä sekä paikallisen seurakunnan sisällä
tapahtuva opetus ja toiminta tulee tutkia ja koetella seurakunnan sisältä
käsin, eli sen paikallisen seurakunnan toimesta missä opetus ja toiminta
tapahtuu. 1 Tess 5:21 sisältää myös laajemman opetuksen koettelemisesta
kuin edellä esille tuotu koetteleminen, mutta
tästä lisää ja enemmin myöhemmin.
1 Tim 3:
Koetteleminen koskee myös seurakunnan palvelutehtäviä. Meidän tulee
suostua seurakunnan keskuudessa koeteltaviksi ja kun meidät on havaittu
koetuksen kestäviksi, niin vasta sen jälkeen me voimme palvella
seurakunnassa sen kutsun kanssa minkä Jumala on meille antanut.
2 Kor 13:
Raamattu opettaa meille uskoville itsemme tutkimista ja koettelemista
olemmeko uskossa. Alkutekstissä uskossa sana on kreikaksi pistis,
joka tarkoittaa uskoa, varmuus, varmuus totuudesta. Raamattu opettaa meitä
tutkimaan ja koettelemaan ollaksemme varmoja totuudesta, kun uskomme
Jeesukseen. Tämä ei tietenkään tarkoita samaa kuin olla täydellinen, vaan
sitä että uskossa voimme olla ja meidän tulisi olla varmoja Jumalan sanan totuudesta, koska
meidän tulee uskoa Jeesukseen totuuden mukaisesti, ei valheen tai väärien
opetuksien kautta.
Raamattu kehottaa meitä tutkimaan itseämme. Tutkikaa sana on kreikaksi
dokimadzo, joka tarkoittaa tutkimista ja sellaista tutkimista, jossa
koetellaan ja tutkitaan metallien (rahojen) aitoutta ovatko ne aitoja vai eivät.
Dokimadzo sana sisältää myös sellaisen ulottuvuuden, että kun asia on
havaittu aidoksi koettelemisen ja tutkimisen kautta, niin se tulee
hyväksyä ja sitä on pidettävä arvokkaana ja aitona. Dokimadzo saan tulee
sanasta dokimos, joka tarkoittaa hyväksytty, tutkittu ja koeteltu.
Kun tutkimme ja koettelemme itseämme uskommeko Jeesukseen Jumalan sanan
totuuden mukaisesti, niin se tarkoittaa sitä, että meidän tulee tutkia ja
koetella kaikki Jumalan sanan totuuden kautta, ei perinteiden tai
uskonnollisten ihmisoppien kautta. Uskovakin hakee puolustusta uskolleen
liian usein muualta kuin Raamatusta tai sitten hän hakee omalle uskolleen
tukea väärän opetuksen kautta.
Jos emme tunne Kirjoituksia (Raamattu) ja Jumalan voimaa (Pyhä
Henki), niin Jeesuksen sanojen mukaan me eksymme (Matt 22:29).
Siksi on tärkeää henkilökohtaisesti tutkia ja lukea runsaasti Jumalan
sanaa. Meidän uskovien tulee lukea ja tutkia Jumalan sanaa paljon enemmän
kuin mitä luemme hengellisiä kirjoja, netissä olevia tekstejä tai
kuulemiamme saarnoja ja opetuksia.
Roomalaiskirjeen 12 luvun alussa opetetaan siitä kuinka nimenomaan Jumalan
sanan tutkimisen kautta me voimme vain muuttua (mielenuudistus),
sillä pelkkä lukeminen tai kuunteleminen ei muuta meitä, koska siihen
tarvitaan henkilökohtainen Raamatun tutkiminen, jonka kautta saamme
varmuuden totuudesta ja siten voimme Pyhän Hengen voiman avulla ojentautua
käytännössä elämään Jumalan sanan opetuksen mukaisesti.
Jeesus sanoi ilmoittavansa (totuus avautuu) itsensä sellaiselle
uskovalle, joka rakastaa Jumalaa (Joh 14:22). Vain Jumalan
rakastamisen kautta on mahdollista ymmärtää koko ajan syvällisemmin
Jumalan sanan opetusta sekä elää Raamatun sanan opetuksen mukaisesti.
Jeesuksen profetiallisten sanojen mukaan, koska Hän ei löydä kovinkaan
paljoa totuuden mukaista uskoa tulessaan takaisin, niin se kertoo meille
sen, että meidän uskovien suurin ongelma lopunaikana on kaikenlaisten muiden asioiden
rakastaminen, mutta emme rakasta Jumalaa, niin kuin Häntä tulisi rakastaa.
Kun me rakastamme Jumalaa sekä Jumalan armosta Hänen rakastamisessaan
kasvamme, niin Pyhä Henki pääsee koko ajan syvällisemmin opettamaan meitä
Jumalan sanan totuuden kautta.
Lopunajan suuria ongelmia uskovien keskuudessa ovat rakkaudettomuus,
teoreettisen opin painottaminen sekä tunnustekojen ja ihmeiden
korostaminen. Jeesuksen ristintyö ja Jumalan rakastaminen ovat suurimpia
asioita, joita meidän tulisi painottaa koko ajan.
Jaak 3:
Meidän tulisi kaikella tavalla suostua koeteltaviksi yksilöinä ja
seurakuntana niin sisältä käsin kuin julkisesti
seurakuntamme ulkopuolelta. Koettelemisen tärkeys korostuu siinä,
että me jokainen erehdymme monessa kohden ja siksi meidän tulee kaikella
tavalla suostua koeteltaviksi. Sanaa julistaville ja opettaville veljille
on Raamatussa varoitus ettei kukaan saisi pyrkiä itse opettamaan ilman
Jumalan antamaa armoitusta, koska se on kovemman tuomion alainen
palvelutehtävä, jos opettaa väärin ja varsinkin jos ei suostu
koeteltavaksi eikä korjaamaan kurssiaan. Toki jokainen on vastuussa
Jumalalle tekemisistään ja tekemättä jättämisistään myös hän, jolla ei ole
opettamisen armoitusta, mutta väärin opettava on aina kovemman tuomion
alaisena kuin häntä kuulevat, vaikka kaikki väärän opetuksen alaisuudessa
olevat ovat itse vastuussa uskostaan Jumalalle.
Luuk 12:
Matt 23:
Kirjanoppineet ja fariseukset opettivat perinnäissääntöjensä kautta
julkisesti kansaa. Kirjanoppineet ja fariseukset opettivat väärin Jumalan
sanaa ja vääristyneen opetuksensa kautta he pyrkivät kumoamaan Jumalan
sanan totuuden. Koska he olivat julkisesti opettaneet kansaa väärällä
tavalla, niin siksi Herra Jeesus kertoi julkisesti heidän vääriä
opetuksiaan sekä toi niiden tilalle totuuden. Silloin kun väärä opetus ja
vääristynyt toiminta on julkista, niin Jeesuksen esimerkin mukaan siihen
pitää myös puuttua julkisesti.
Matt 21:
Matt 12:
Matt 16:6 Ja Jeesus sanoi heille: "Varokaa ja kavahtakaa
fariseusten ja saddukeusten hapatusta".
Herra Jeesus puhui kirjanoppineille ja fariseuksille julkisesti kaiken
kansan kuulleen sanoen heitä kyykäärmeen sikiöiksi, koska he olivat
julkisesti eksyttäneet
kansaa. Jeesuksen toiminnasta tulee esille eräs tärkeä asia. Jeesus
koetteli ja nuhteli fariseuksia ja kirjanoppineita julkisesti kaiken
kansan kuullen. Se tarkoittaa sitä, että koska koettelu ja nuhtelu
tapahtui julkisesti kaiken kansan nähden ja fariseukset ja kirjanoppineet
olivat myös läsnä, niin näin jokainen tiesin heidän henkilöllisyytensä.
Tällä tavalla toimiessaan Jeesus nimesi fariseukset ja kirjanoppineet ja
kaikki tunsivat ja tiesivät heidät ulkonäöltä sekä heidän nimensä.
Jeesuksen esimerkin ja toiminnan kautta mekin saamme julkisesti nimetä
ihmiset, jotka eksyttävät uskovia väärän opetuksen kautta.
Jeesuksen toiminnasta tulee esille se ettei Hän mennyt yksityisesti ja
kahden kesken ensin puhumaan, koettelemaan ja nuhtelemaan, vaan Hän
julkisesti kertoi eksyttäjistä ja vääristä opetuksista, joita eksyttäjät
olivat julkisesti opettaneet. Tämän esimerkin mukaisesti myös meilläkin on
oikeus tuoda esille julkisesti väärä opetus sekä sen takana olevat
ihmiset, eikä meidän tarvitse mennä ensin kahden kesken heidän kanssansa
puhumaan. On varmasti tilanteita, joissa Pyhä Henki kehottaa ensin käymään
keskustelua kahden kesken, mutta pakollista se ei kuitenkaan ole. Sekin on
otettava huomioon, että toimii sen mukaan kun sydämessään kokee Pyhän
Hengen johtavan kunhan se on vain Raamatun opetuksen mukaista.
Nimeämisessä on se taivaallinen viisaus, että kun eksyttäjä paljastetaan
nimeltä, niin muut osaavat varoa häntä ja hänen on silloin vaikeampaa
eksyttää enää ketään. Tämän takia Jeesuskin nimesi ja teki tunnetuksi sen
keitä eksyttäjät ovat, että Häneen uskovat voisivat varoa ja vältellä
eksyttäjiä. Jos Jeesus ei olisi nimennyt ja tehnyt tunnistettaviksi
eksyttäjiä, niin eihän kukaan olisi osannut varoa heitä. Jeesus paljasti
sekä eksyttäjien vääriä oppeja, että nimesi ja teki heidät tunnetuksi.
Meidän tulee toimia täsmälleen samalla tavalla sen esimerkin ja opetuksen
mukaan, jonka Jeesus antoi meille.
Monet uskovat sanovat ettei eksyttäjien nimiä saa paljastaa, sillä vain
eksyttäväinen opetus tulee paljastaa, mutta ei nimiä ja henkilöllisyyttä.
Edellä oleva ohje on epäraamatullinen ja vastoin sitä esimerkkiä ja
opetusta, jonka Jeesus antoi meille. Monesti eksyttäjä voi puhua ja
opettaa ihan Raamatun mukaisesti, mutta kun hän saa uhrinsa luottamuksen,
niin hän paljastaa karvansa ja eksyttää hänen opetustaan uskovat ihmiset
koko ajan yhä syvemmälle eksytyksen syviin syövereihin. Tämän takia Herra
Jeesus nimesi eksyttäjät ja teki heidät tunnetuksi kaikille, ettemme
eksyisi kavaliin ja petollisiin eksytyksen juoniin.
Tietenkin tulee olla varma eksyttäjästä tai väärästä opetuksesta ennen
kuin nimeää jonkun ihmisen. Jos ei ole asiasta varma Jumalan sanan
totuuden edessä, niin silloin on parempi olla hiljaa kuin syyllistyä
antamaan väärä todistus lähimmäisestä.
Sellainen uskova, joka kieltää koettelemisen tai ettei henkilön nimeä saa
paljastaa, niin hän ei suinkaan anna ohjettaan ja opetustaan Pyhän Hengen
vaikutuksen kautta, vaan riivaajahenkien opastamana. Paha saatana haluaa
etteivät uskovat koettelisi oppeja ja toimintaa, koska silloin hän kykenee
helposti eksyttämään uskovia. Paha saatana ei halua, että eksyttäjän tai
väärän opetuksen julistajan nimi paljastetaan, koska silloin saatana ei
pääsisi eksyttämään uskovia tämän ihmisen kautta, joka opettaa vääriä
oppeja. Aina silloin kun opetusta ja ohjeita annetaan Raamatun sanan
totuuden vastaisesti, niin sen alkuperä ja juuri on saatanasta, koska hän
on kaiken valheen isä.
1 Tiit 1:
Paavali noudatti Jeesuksen esimerkkiä ja siksi hän kertoi väärien oppien
opettajien nimet. Paavalin kirjeitä lähetettiin seurakunnille ja näin myös tieto
näistä vääristä opettajista meni julkisesti muidenkin tietoon.
Jotkut sananjulistajat sekä uskonyhteisöt opettavat julkisesti Suomea
kiertäen sekä heidän opetusmateriaaliaan on runsaasti esillä julkisesti
kirjojen muodossa, opetuksina nettisivujen kautta sekä netissä olevien
videoiden kautta. Jotkut näistä julkisesti opetustaan levittävistä sananjulistajista ja uskonyhteisöistä
vetoavat, että he koettelevat opetuksensa omassa sisäpiirissään, mutta
eivät tee sitä julkisesti. He voivat sanoa ettei Raamattu kehota heitä
julkisesti koettelemaan muiden opetuksia, eikä heitäkään saisi julkisesti
koetella, koska he koettelevat itse itsensä omissa yhteisöissään sekä
omalla paikkakunnallaan. He usein sanovat etteivät he keskity etsimään
vikoja toisten opetuksista, vaikka niitä olisikin helppo havaita, koska se
on toisen tuomitsemista sekä rikkoo Kristuksen ruumista ja siksi niitä ei
saisi nostaa julkisesti esille.
Edellä olevan kaltaiset sananjulistajat ja uskonyhteisöt eivät joko ole
ymmärtäneet sitä mitä Raamattu opettaa koettelemisesta, eivät tiedä sitä
mitä Raamattu opettaa koettelemisesta tai eivät halua noudattaa Raamatun
opetusta koettelemisesta, koska he eivät halua luopua siitä mitä he
opettavat, vaikka siinä olisi jotakin väärin. Raamatun opetuksen ja
esimerkin mukaan kaikki julkinen opetus ja toiminta tulee olla kaikkien
julkisesti koeteltavissa ja arvioitavissa. Silloin kun opetamme ja
toimimme julkisesti, mutta kieltäydymme julkisesta koettelemisesta, niin
emme ole toimineet Raamatullisesti ja hengellisesti, vaan lihallisesti ja
sielullisesti. Raamatullisessa uskossa oleva hengellinen ihminen suostuu
julkisesti koeteltavaksi, jos hän on opettanut tai toiminut julkisesti. Se
tietenkin tulee muistaa, että koetteleminen pitää tehdä sävyisyyden
Hengessä.
Jos joku toimii julkisesti ja sanoo, että hän ja uskonyhteisönsä koettelee
itse omassa sisäpiirissään oman opetuksensa, niin he toimivat vastoin
Jumalan sanan opetusta. Syitä tähän voi olla useita, joista tuon esille
muutamia. Ylpeä ja parannukseen nöyrtymätön ihminen ei halua alistua
julkiseen koettelemiseen, vaikka hän on erittäin innostunut ja halukas
julkisesti viemään eteenpäin omia opetuksiaan. Julkisesti esiintynyt
sananjulistaja voi aivopestä uskonyhteisönsä uskomaan ettei julkinen
koettelu ole Raamatullista. Koska hän ei kestä eikä halua kenenkään
koettelevan hänen opetuksiaan, niin hän kieltää niiden koettelemisen,
sillä verukkeella, että koetteleminen tapahtuu omassa sisäpiirissä. Voi
myös olla niinkin, että uskova voi olla vilpitön ja aito, mutta väärän
opetuksen takia hän ei ymmärrä oikein kaikkia Raamatullisen koettelemisen
erilaisia sävyjä ja muotoja.
Silloin kun on kyse itse tehdystä palvelutehtävästä sekä julistus- ja
opetustoiminnasta, niin ei ole kyse hengellisestä palvelemisesta, vaan
lihallisesta ja sielullisesta halusta opettaa ja neuvoa muita. Itse tehdyn
palvelutehtävän kautta lihallisesti toimien uskova ei kykene ymmärtämään
Raamatun opetuksen hengellisiä periaatteita ja siksi tällainen ihminen
keksii kaikenlaisia selityksiä sille ettei hänen opetustaan ja
toimintaansa saisi koetella. Hyvin usein lihallinen uskova uhkaa Jumalan
tuomiolla tai haukkuu koettelijoita fariseuksiksi ja uskonnollisiksi
ihmisiksi. Silloin kun ei ymmärrä sitä, että julkinen opetus on aina
arvioitava ja koeteltava julkisesti, niin lihallinen ihminen syyttää
koettelijoita fariseuksiksi, tuomitsemiseksi, vikojen etsimiseksi,
Kristuksen ruumiin rikkomiseksi jne.
Raamatun sana opettaa koettelemista monessa eri tasossa (oman uskon
koettelu, paikallisen seurakunnan opetus ja toiminta sekä julkinen opetus
ja toiminta) ja vain hengellinen uskova voi ymmärtää tämän ja siksi
hän suostuu koeteltavaksi. Puheet tuomitsemisesta, vikojen etsimisestä
sekä Kristuksen ruumiin rikkomisesta koettelemisen yhteydessä kuulostavat
Raamatulliselta vain lihallisen ja sielullisen ihmisen sydämessä, mutta
hengellinen uskova ymmärtää sen olevan välttämätön hengellinen toimenpide,
joka takaa sen että opetus ja toiminta pysyy puhtaana, raittiina ja
Raamatullisena.
Silloin kun kieltäydytään koettelemisesta, niin se johtaa koko ajan yhä
enemmän poispäin totuudesta. Raamatun opetuksen mukaan fariseukset
loukkaantuivat Jeesuksen puheista kun Hän koetteli ja arvioi heidän
oppejaan julkisesti. Raamatun opetuksen mukaan fariseus ei ole se, joka
koettelee Raamatullisesti, vaan fariseus on se joka kieltäytyy
Raamatullisesta koettelemisesta. Kristuksen ruumis rikkoutuu yhä enemmän
jos emme suostu Raamatulliseen koettelemiseen, koska koettelematon oppi ja
toiminta sisältää aina oppeja ja toimintaa, joka rikkoo seurakuntaa,
uskovien keskinäisiä välejä sekä uskovien sydämiä. Raamatullinen
koetteleminen ei ole tuomitsemista, mutta silloin kun uskova kieltäytyy
Raamatullisesta koettelemisesta ja tuomitsee koettelijat fariseuksiksi,
niin koettelusta kieltäytyvä on se, joka on tuomitsija, sillä hän
tuomitsee väärin perustein toisen, koska Raamattu kehottaa koettelemaan
kaiken opetuksen ja toiminnan (myös julkisesti).
San 13:1 Viisas poika kuulee isän kuritusta, mutta pilkkaaja ei
ota nuhdetta kuullaksensa.
Se joka sanoo sävyisyyden Hengessä olevan koettelijan olevan fariseus ja
tuomitsija, niin hän toimii itse pilkkaajan tavoin, koska hän ei halua ottaa
vastaan nuhdetta, ojennusta ja koettelua. Nuhteen ja koettelemisen
vastaanottaminen on viisautta, koska sen kautta uskomme vääristymät
korjaantuvat ja pääsemme yhä enemmän uskomaan ja ymmärtämään Jumalan sanan
totuutta oikealla tavalla.
San 15:12 Pilkkaaja ei pidä siitä, että häntä nuhdellaan;
viisasten luo hän ei mene.
Koettelun kieltävä ja muita pilkkaava ihminen ei halua, että häntä
nuhdellaan ja koetellaan, koska hän ei halua nöyrtyä parannukseen eikä ole
halukas etsimään Jumalan viisautta, koska hän on mieltynyt
valheviisauteen.
Silloin kun julkisesti opetetaan väärin ja johdetaan muita harhaan, niin
on ehdottoman tärkeätä, että asia otetaan esille julkisesti tuomalla esiin
väärä oppi ja se pitää oikaista Raamatun sanan totuudella. Jos näin ei
toimita, niin väärä oppi ja vahingolliset asiat leviävät yhä laajemmalle
saastuttaen ja vääristäen monien uskoa. Tästäkin syystä koetteleminen
tulee ehdottomasti nostaa esille julkisesti. Silloin kun seuraamme
Jeesuksen esimerkkiä ja Raamatun opetusta, niin silloin me olemme
velvollisia (ja Jumalalle vastuussa) ottamaan esille julkisesti
kaikki julkinen väärä opetus.
Tiit 1:9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa
sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että
kumoamaan vastaansanojain väitteet.
Me uskovina emme (varmasti on niitäkin, jotka ymmärtävät tämän oikein)
ole ymmärtäneet koettelemisen vastuuta ja varsinkin seurakunnan johtajien
(paimenet on yhtä kuin vanhimmat), jotka palvelevat sanassa ja
opetuksessa, niin heillä tulee olla armoitus ja kyky tunnistaa väärät
opetukset sekä paljastaa ne ja kertoa ja opettaa se mikä on Jumalan sanan
totuus. Silloin kun seurakunnan paimenet ovat Jumalan voitelemia, eikä
ihmisten asettamia, niin he kykenevät pitämään kiinni Jumalan sanan
totuuden mukaisesta opetuksesta ja sen kautta he kykenevät neuvomaan muita
uskovia sekä pystyvät kumoamaan valheelliset ja väärät opetukset. Jos emme
tähän kykene, niin emme ole Jumalan asettamia paimenia, vaan ihmisen
asettamia.
Gal 6:1 ¶ Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin
ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi,
ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.
Koetteleminen, ojentaminen sekä nuhteleminen tulee tehdä hengellisesti ja
sävyisästi ja jos se ei tapahdu sillä tavalla kun Raamattu opettaa, niin
silloin koetteleminen ja nuhtelu tapahtuu lihassa ja sielullisesti.
Sielulliseen ja lihalliseen nuhteluun ja koettelemiseen syyllistyvä toimii
väärin ja niin tehdessään hän lankeaa synnilliseen toimintaan.
Jos joku on langennut tekemään syntiä tai opettaa (julkisesti tai
paikallisen seurakunnan sisäpuolella) väärin Raamattua,
niin Raamattu antaa oikeuden koettelemiseen, ojentamiseen ja
nuhtelemiseen. Koetteleminen, ojentaminen ja nuhtelu tulee tehdä
hengellisesti ja sävyisästi. Kyseessä ei ole uskon veljen tai sisaren
lynkkaaminen, vaan toista kunnioittaen rakkauden Hengessä tapahtuva
koetteleminen ja nuhtelu jos siihen on aihetta.
Silloin kun toimitaan ja opetetaan väärin, niin
Raamatullisen koettelemisen tarkoitus on palauttaa asiat Raamatullisen
uskon mukaiseen järjestykseen. Koettelemisen tarkoitus ei ole
nolata toista oman "oikeaoppisuuden" pönkittämiseksi, vaan koettelu
tulee tehdä sävyisästi sekä nöyrästi, että koeteltava huomaisi tilansa,
missä synti ja väärä opetus sekä toiminta ovat tuhoamassa häntä. Kyse ei
ole lynkkauksesta, vaan toista rakastaen kyynel sydämessä kehotamme
ja olemme ohjaamassa sisarta tai veljeä pois synnistä ja vääristä
opetuksista, jotka tuhoavat heitä ja niitä, jotka uskovat väärään
opetukseen.
Vaimoni äiti kertoi minulle aikoinaan kuinka hänen äitinsä ohjasi lapsiaan
oikeaan suuntaan. Kun he lapsena kävivät joskus kurittomiksi, niin hänen
äitinsä käski hakea koivuniemen herran. Sen jälkeen äiti ripsautti risulla
takamuksille sillä tavailla ettei se sattunut yhtään. Mutta pienen lapsen
sydämeen sattui ja koski se kun hän näki äitinsä kasvoilta valuvat
kyyneleet ja sen pahan olon, joka äidillä oli kun pahuuksia oli tehty ja
hän joutui asiasta ojentamaan.
Tämä sama asenne tulee olla myös koettelijalla, sillä hänen tulisi
vuodattaa kyyneleitä sydämessään sen tähden kun hän rakastaa sisariaan ja
veljiään, mutta on murheellinen synnin ja väärien opetuksien tähden, joka
vääristää ja tuhoaa oikeaa uskoa heidän sydämissään. Koettelija tuntee
sydämessään kyyneleitä, koska hän rakastaa eikä halua sisariensa ja
veljiensä sydämen rikkoutuvan väärien opetuksien kautta. Tällainen asenne
koettelemisessa palauttaa varmasti monta asiaa takaisin paikoillensa sekä
auttaa nöyrtymään ja tekemään parannusta kun siihen on aihetta.
Lihallinen ja sielullinen oikeassa oleminen ja lihallinen nuhtelu saa
aikaan, vaan asioiden pahentuneen tilan.
Kukaan meistä ei ole synnitön ja erehtymätön, mutta tarvitsemme Jumalan
kokonaisvaltaisen hoidon. Voi jospa haluaisimme puhdistautua niistä
asioista, jotka eivät kestä Jumalan sanan totuuden edessä. Olen syntynyt
Suomessa ja asun suomalaisessa sauna kulttuurissa, josta olen pannut merkille erään
mielenkiintoisen asian. Kun olen saunassa perheeni kanssa, niin yleensä
joku perheen jäsenistäni ojentaa minulle tai jollekin meistä pesusienen ja
pyytää pesemään likaisen selkänsä, koska ei itse siihen pysty. Olisipa
seurakunnassa sama asenne.
Matt 18:
Monet uskovat, jotka eivät halua suostua julkisesti koeteltaviksi vetoavat
Matt 18:15-17 Raamatun jakeisiin. Tämä kohta ei puhu koettelemisesta, vaan
siitä että jos joku on tehnyt syntiä toista vastaan, niin siksi se tulisi
ensin käydä läpi kahden kesken ja jos se ei auta, niin sitten vasta asia
tulee viedään eteenpäin muiden tietoon. Tämä Raamatun kohta ei siis
millään tavalla tue sellaista opetusta, ettei koettelua saisi tapahtua
julkisesti, sillä jos opetus ja toiminta on julkista, niin Raamatun
opetuksen mukaan se tulee myös koetella julkisesti.
Ilm 2:
Silloin kun joku nostaa itse itsensä tai joku toinen ihminen nostaa hänet
asemaan, joka on ihmisen oma asetus, ei Jumalan asettama, niin silloin
ihminen tekee itsestänsä apostolin jne. Hyvin usein tällainen uskova, joka
ei ole Jumalan asettama, vaan ihmisen asettama ei halua, että häntä
koetellaan, koska hän ei ole hengellinen ihminen, niin siksi hän ei
ymmärrä, että jos joku toimii julkisesti, niin hänet tulee myös julkisesti
koetella.
Raamatun sanan opetuksen mukaan se on erittäin tärkeätä, että tällaiset
valheelliset apostolit jne. koetellaan perusteellisesti suuren vaivannäön
ja kärsivällisyyden kautta. Sama pätee myös vääriin opetuksiin, sillä jos
niitä ei koetella, niin ne eksyttävät, vahingoittavat ja turmelevat
monien uskon. Siksi ei ole ajanhukkaa nähdä vaivaa sen tähden, että
koettelee ja oikaisee vääriä opetuksia Jumalan sanan totuuden kautta.
Jaak 5:
Eksyneen uskovan takaisin Raamatulliseen uskoon palauttaminen on todella
tärkeätä, koska siten eksyneen sielu voi pelastua jopa iankaikkisesta
kuolemasta (ei aina, mutta joskus väärä oppi voi viedä ulos
pelastuksesta) sekä poistaa ne synnit uskovan elämästä, joita eksymys
ja väärä opetus saavat aikaan. Kyseessä ei ole mikään eksytyksen
metsästäminen, niin kuin joskus kuulee sanottavan kun koetellaan ja
Jumalan sanan totuuden kautta paljastetaan vääriä oppeja. Koetteleminen
sekä sitä kautta eksyneen palauttaminen takaisin Raamatulliseen uskoon on
kallisarvoinen ja tärkeä asia.
Herra Jeesus opetti vertauksen sadasta lampaasta, joista yksi katosi.
Paimen menee etsimään kadonnutta lammasta, etsien niin kauan kunnes löytää
ja tulee sen kanssa takaisin kotiin sydämessään iloiten kadonneen
löytämisestä. Paimen kutsui ystävänsä ja naapurinsa yhdessä iloitsemaan
kadonneen lampaan löytämisestä. Kun tuhlaajapoika meni itseensä ja teki
parannuksen, niin Isä armahti hänet ja juoksi poikaa vastaan. Isä piti
palvelijoidensa kanssa ilojuhlat, koska poika oli palannut takaisin kotiin
(Luuk 15 luku).
Raamatun opetuksen mukaan Jumalalle
eksyneen takaisin palaaminen on äärimmäisen tärkeätä. Jumala ei
näe koettelemista sekä nuhdetta metsästyksen etsimisenä, vaan Jumalan
tahdon mukaisina keinoina, jonka tarkoitus on palauttaa uskova eksymyksen
tieltä takaisin Raamatulliseen uskoon. Voi jospa sinulla ja minulla olisi
enemmän Kristuksen mieltä sekä Pyhän Hengen vaikuttamaa ymmärrystä, niin
ymmärtäisimme kuinka tärkeä asia koetteleminen ja nuhde ovat silloin kuin
se on tarpeellista ja aiheellista. Minä kiitän Jumalaa niistä nuhteista ja
koettelemista, joiden kautta Jumala on auttanut minut pois eksymyksen ja
väärien oppien vaikutuksista takaisin Raamatulliseen uskoon. Uskovat,
jotka eivät halua julkista koettelemista, vaikka itse toimivat julkisesti
sanovat usein, että uskovat tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta, eikä
riidoista ja vikojen etsimisestä. Edellä oleva asenne paljastaa
sielullisuuden sekä lihallisuuden, koska silloin kun opetetaan ja
toimitaan julkisesti, niin silloin on myös suostuttava julkisesti
koeteltavaksi. Julkinen koetteleminen voi tapahtua julkisesti kaikille
avoimesti tai sitten uskon veljet menevät käymään keskustelemassa hänen
tai heidän luonaan, jotka opettavat vastoin Jumalan sanan totuutta.
Niinkin voi myös käydä, että koettelijat ovat erehtyneet ja silloin heidän
on tehtävä parannusta. Silloin kun
opetetaan ja toimitaan julkisesti, mutta ei kuitenkaan suostuta julkiseen
koetteluun, niin silloin usein sanotaan, että opetamme seurakuntalaisia
itse lukemaan Raamattua ja koettelemaan opetuksia. On tietenkin hyvä
opettaa Jumalan sanaa sekä opettaa koettelemaan opetuksia, mutta jos on
julkisesti opetettu väärin, eikä itse huomata ja ymmärretä sitä missä
kohdassa ollaan harhauduttu pois totuudesta, niin siksi on Raamatullista
ja tarpeellista, että koetteleminen tulee seurakunnan ulkopuolelta muiden
uskovien kautta. Matt
15: Silloin kun
on sokea piste sydämessä (väärä opetus), jota ei kykene itse
tunnistamaan, niin silloin opettaa väärin niillä alueilla, joissa sokea
piste on, eikä silloin myös kykene sitä oikealla tavalla koettelemaan,
vaikka kuinka asiaa koeteltaisiin. Siksi on tärkeää ja Raamatullista, että
julkisesti väärin opetettu asia koetellaan julkisesti, sillä oman sokean
pisteen tunnistaminen ei ole aina helppo (minulla on tästä omakohtaista
kokemusta). Raamattu opettaa, että kun sokea taluttaa toista sokeaa,
niin he yhdessä lankeavat ja kompastuvat kuoppaan. Tämän tähden on
tilanteita, joissa koettelemisen täytyy tulla ulkopuolelta. Jos koko
seurakunta on sokea jollekin asialle, niin silloin koettelemisen on
tultava ulkopuolelta, että asia havaitaan ja voidaan tehdä parannusta ja
korjata kurssia oikeaan suuntaan. Voimme olla myös uskossamme aitoja ja
vilpittömiä, mutta siitä huolimatta meillä voi olla sokeita pisteitä ja
siksi tarvitsemme toisten apua kasvaaksemme uskossa oikeaan suuntaan. Matt
15:12-14 kertoo meille tärkeitä asioita.
Kyseessä oli julkinen asia, jonka Jeesus toi esille julkisesti.
Ihminen, joka käyttäytyy niin kuin fariseus loukkaantuu eikä halua, että
häntä koetellaan julkisesti. En tällä halua ivata tai pilkata ketään, vaan
tuon esille Raamatun sanan opetusta. Kuten tuli aikaisemmin esille, niin
Raamatullisen koettelun kieltävä, joka haukkuu muita fariseuksiksi tai
tuomitsijoiksi on itse syyllistynyt pilkkaamiseen. Liian usein tapahtuu
sillä tavalla, että se joka muita aiheettomasti syyttää osoittautuu itse
sellaiseksi mistä muita syyttää. 1
Joh 5: Kol 3:
Raamatullisen ja julkisen koettelemisen kieltävä myös usein sanoo, että
uskovalle on annettu Pyhä Henki auttajaksi ja opettajaksi ja siksi voimme
luottaa siihen ettei tarvitse olla huolissaan mistään opetuksesta, sillä
Pyhä Henki johtaa meidät kaikkeen totuuteen kun luemme Raamattua ja
kuuntelemme Pyhää Henkeä. On totta,
että Pyhä Henki auttaa meitä kun luemme Raamattua ja kuuntelemme Pyhää
Henkeä. Se tulee kuitenkin muistaa ettemme ole täydellisiä yksilöuskovina
ja seurakuntina ja siksi tarvitsemme hengellistä ja sävyisää koettelua,
jonka tulisi tapahtua myös julkisesti jos olemme julkisesti opettaneet ja
julistaneet Jumalan sanaa. Meidän tulee uskoa ja ymmärtää koko Jumalan
sanan opetusta. Vaikka Pyhä Henki johtaa meitä kaikkeen totuuteen, niin
siitäkin huolimatta Raamatun sanan opetuksen mukaan kaikki tulee koetella
ja koettelun tulee tapahtua kaikella tavalla, josta Raamattu opettaa (seurakunnan
sisäpuolella, julkisesti kun opetus ja toiminta on julkista). Jumalan
lasten keskinäiseen rakkauteen kuuluu Jumalan käskyjen noudattaminen (Raamatun
opetus) ja silloin kun rakastamme Jumalaa ja toisiamme, niin silloin
suostumme myös julkisesti koeteltaviksi, koska se on Jumalan sanan opetus
ja Jumalan tahto. Kun olemme ja elämme Jumalan rakkaudessa Pyhässä
Hengessä, niin silloin Kristuksen totuuden sana runsaasti asuu ja kasvaa
meidän sydämissämme ja silloin myös suostumme neuvomaan ja koettelemaan
toinen toisiamme kaikella sillä viisaudella, mikä tulee Jumalalta ja
on Jumalasta. Apt
10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo
häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." Kaikki
Raamatun opetus saa voimansa Herran Jeesuksen rististä, syntien
sovituksesta, lunastuksesta sekä pelastuksesta ja kaikki opetus kytkeytyy
Jeesuksen ristiin, syntien sovitukseen (anteeksiantamus) ja
pelastukseen. Silloin kun sanomme vaeltavamme valkeudessa sekä olemme
julkisesti julistaneet ja opettaneet, mutta emme suostu julkiseen
koettelemiseen, niin on suuri mahdollisuus siihen että kuljetamme
mukanamme vieraita ja vääriä oppeja. Väärä oppi on yhtä kuin synti, sillä
on syntiä opettaa vastoin Jumalan sanan totuutta ja väärä on oppi valhetta
ja kaikki valhe on syntiä. Kun
suostumme koeteltaviksi (oikeaan, Raamatulliseen ja sävyisään
koettelemiseen - lihallinen ja sielullinen riidan haastaminen ei ole
koettelemista) julkisesti jos olemme julkisesti julistaneet ja
opettaneet, niin mahdolliset vääristymät tulevat korjatuiksi ja siten myös
Jeesuksen anteeksiantamuksen veri puhdistaa valheen varaan rakennetut
opetukset, kun teemme niistä parannusta. Kyse on todella tärkeästä
asiasta, koska koettelemisen ja parannuksenteon kautta olemme tekemisissä
syntien anteeksiantamuksen kanssa, jossa Herran Jeesuksen veri puhdistaa
meidät kaikista vääristä opetuksista ja synneistä. Saakoon Herran
Jeesuksen kallisarvoinen veri tuoda meidän elämäämme puhdistuksen sekä yhä
runsaampana Jeesuksen ja Jumalan tuntemisen iloa ja riemua.
Petri Paavola 7.4.2016
Lähteet:
|
|