|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Juhlat julistavat Jeesuksesta Vanhan liiton kirjoitukset ovat esikuvia, jotka saavat täyttymyksen Herrassa Jeesuksessa. Herran asettamat vanhan liiton (VL) juhlat puhuivat myös esikuvallisesti Messias Jeesuksesta. Tässä kirjoituksessa tarkastelen lyhyesti viittä Herran asettamaa juhlaa, jotka saavat täyttymyksen Messias Jeesuksessa. Herra asetti VL:n juhlat siten, että niissä oli syvällinen sanoma pelastuksesta Messias Jeesuksen veren, sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta. Herran asettamat VL:n juhlat kertoivat Jeesuksesta, sillä pääsiäinen oli esikuvaa Herran Jeesuksen sovitustyöstä ja pelastuksesta Hänen veressään. Esikoislyhteen heilutuksen juhla oli esikuva Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta. Pasuunansoiton muistojuhla oli esikuvaa Jeesuksen muistosta Herran ateriassa leivässä ja viinissä, joka huipentuu Messias Jeesuksen toiseen tulemukseen suuren pasuunan äänen kuuluessa. Viikkojuhla, eli helluntaijuhla oli esikuvaa siitä kun Herra antaa lakinsa (opetuksensa) Uuden Liiton uskovan sydämeen helluntaina, kun Jeesus lähettää Pyhän Hengen Isänsä luota uskovan sydämeen. Lehtimajan juhla oli esikuvaa siitä kun Messias Jeesus yhdistää pakanat ja juutalaiset yhdeksi, pelastukseen uskomisen kautta Herraan Jeesukseen. Lehtimajanjuhla oli myös esikuvaa Jeesuksen syntymisestä, joka tapahtui lehtimajanjuhlan ensimmäisenä päivänä. Lehtimajanjuhlassa on myös paljon muuta esikuvallisuutta liittyen Messias Jeesukseen. Herran asettamat juhlat kertovat Jeesuksen syntymän ajankohdan, Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen syntien anteeksisaamiseksi sekä paljon muuta. Nämä kaikki edellä sanotut Jeesukseen liitetyt asiat olivat kerrottu etukäteen jo VL:n juhlien esikuvissa. Mikään asia mikä liittyy Jeesuksen syntymään, kuolemaan ja ylösnousemukseen ei voinut tapahtua minään muuna ajankohtana kuin Herran asettamissa juhlissa, joiden täyttymys on Herra Jeesus. Käyn läpi lyhyesti tätä aihetta, tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys: Käyn läpi 3 Mooseksen kirjan 23:ssa luvussa esiintyviä Herran asettamia VL:n juhlia, jotka ovat pääsiäinen, esikoislyhteen heilutuksen juhla, pasuunansoiton muistojuhla, helluntai (viikkojuhla) ja lehtimajanjuhla. Meidän pitäisi ymmärtää, että VL:n juhlat olivat varjojen esikuvia, jotka saivat täyttymyksensä Messias Jeesuksessa. Tästä syystä Uuden Liiton kirjoitukset eivät kehota eivätkä opeta Uuden Liiton uskovia viettämään vanhan liiton juhlia, koska ne ovat saaneet täyttymyksensä Messias Jeesuksessa. Miksi eläisimme esikuvan varjoissa, kun voimme elää niiden täyttymyksessä Messias Jeesuksessa? Seuraava esimerkkini antaa jonkinlaisen käsityksen siitä mitä on elää varjoissa tai sen täyttymyksessä. Jos morsian suutelee sulhasta häissä hunnun läpi, niin huntu varjostaa todellisuutta, eikä siinä täyty hääsuudelman todellisuus. Silloin kun morsian siirtää hunnun syrjään ja antaa sulhaselleen hääsuudelman, niin se on aito ja oikea kohtaaminen, suudelman täyttymys, jota huntu ei varjosta. Jumalan pelastussuunnitelma kulkee VL:n varjoista UL:n valoon Herrassa Jeesuksessa. Kuka enää kulkee varjoissa, jos voi kulkea Valossa? VL:n juhlilla on tärkeä esikuvallinen opetus vielä Uuden Liiton ajassakin, mutta meidän Herran Jeesuksen opetuslasten ei tarvitse enää vaeltaa varjoissa, vaan niiden täyttymyksen Valossa Messias Jeesuksessa. Kehotan sinua lukemaan kokonaisuudessa 3 Moos 23 luvun, koska en nyt tässä kirjoituksessani laita näkyville Raamatunkohtia liittyen 3 Moos 23 lukuun, sillä pyrin tekemään tästä kirjoituksesta mahdollisimman lyhyen. Olisi kuitenkin todella tärkeää, että lukisit 3 Moos 23 luvun, niin silloin saat Jumalan sanan suoran ilmoituksen ja opetuksen näistä asioista. Yritän tässä kirjoittaa lyhyen tiivistetysti mainitsemistani VL:n juhlista ja niiden täyttymyksestä Herrassa Jeesuksessa. Laitan kirjoitukseni lopussa olevaan lähdeluetteloon linkin kirjoitukseeni Jeesus on vanhan liiton juhlien täyttymys, jossa käsittelen tätä aihetta laajemmin. 3 Mooseksen kirjan 23:ssa luvussa Herra puhuu ja käskee sanomaan israelilaisille Herran juhla-ajoista. VL:n juhlat olivat Herran juhlia, jotka Hän antoi israelilaisille VL:n seurakunnalle. VL:n juhlat olivat Herran juhlia, koska ne kertoivat esikuvallisesti Herrasta Jeesuksesta. Herra asetti ensimmäiselle kuukaudelle (Aviv-kuu) sen neljännelletoista päiväksi pääsiäisen Herran kunniaksi. Seuraavana päivänä Aviv-kuun 15. päivä alkoi happamattoman leivän juhla, joka oli yhteydessä pääsiäispäivään. Happamattoman leivän juhla kesti seitsemän päivää. Pääsiäisenä uhrattiin karitsa, joka oli esikuva Herran Jeesuksen syntiuhrista, Hänen veressään syntien anteeksisaamiseksi. Herra Jeesus on pääsiäisen täyttymys, sillä Messias Jeesus kuoli syntien anteeksisaamiseksi pääsiäisenä ristillä Aviv-kuun 14. päivä kirjoitusten esikuvan mukaisesti, jolloin esikuvan varjo sai täyttymyksensä. Pääsiäisviikkoa happamattoman leivän juhlaa vietettiin seitsemän päivää ja jokainen juhlan seitsemän päivää olivat juhlasapatin päiviä, jolloin ei saanut tehdä työtä. Pääsiäispäivä, jolloin uhrattiin karitsa oli esikuva Herran Jeesuksen syntiuhrista ja sovitustyötä. Pääsiäispäivän jälkeen vietettiin seitsemän päivän pääsiäisviikon juhlaa (Happamattoman leivän juhla). Luku seitsemän on Jumalan täydellisyyden ja Jumalan täydellisten tekojen luku ja tämän takia pääsiäispäivän Jeesuksen syntiuhri saa aikaan Jumalan täydellisen teon Herrassa Jeesuksessa syntien sovitukseksi ja siksi sen esikuvaa juhlittiin seitsemän päivää. Esikoislyhteen heilutuksen juhla Esikoislyhteen heilutuksen juhla oli pääsiäisviikolla. Esikoislyhteen heilutuksen juhlassa heilutettiin ensilyhdettä ensimmäisestä sadosta, ensilyhdettä ohrasta, joka oli esikuva Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta. Esikoislyhde tuli heiluttaa Herran edessä happamattoman leivän juhlaviikon, pääsiäisviikon sapatin jälkeisenä päivänä. Tästä päivästä on kiistaa milloin se olisi tapahtunut, mutta happamattoman leivän juhlan sapatin jälkeinen päivä on oikea ajankohta, jonka esikuvan täyttymys todistaa todeksi. Kun esikoislyhdettä heiluttiin pääsiäisviikon sapatin jälkeisenä päivänä, niin oliko Messias Jeesuksen ylösnousemuksen päivä viikon ensimmäinen päivä? Ei ollut. Raamatun opetuksen mukaan Messias Jeesus on esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, josta esikoislyhteen heilutuksen juhla opettaa esikuvallisesti. Kun Herra Jeesus nousi kuolleista viikkosapatin päivän loppuhetkillä, niin silloin esikoislyhteen heilutuksen juhla sai täyttymyksensä. Herra Jeesus ei noussut kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä, vaan sapattina. Miksi sapattina? Koska sapatin esikuva on lepo ja rauha Herrassa, ja vain uskon kautta Messias Jeesukseen uskova ihminen voi saada levon ja rauhan. Vanhan liiton aikana sinä päivänä, jolloin esikoislyhde heilutettiin Herran edessä tuli myös uhrata virheetön karitsa polttouhriksi Herralle ja ruokauhri hienoista jauhoista öljyyn sekoitettuna sekä juomauhri viinistä. Edellä oleva oli esikuva Jeesuksen kuoleman ylösnousemuksesta, jossa uhrattu karitsa oli esikuva Messias Jeesuksen kuolemasta; esikoislyhteen heilutus oli esikuva Messias Jeesuksen kuolleista ylösnousemuksesta; ruokauhri hienoista jauhoista öljyyn sekoitettuna oli esikuva Messias Jeesuksen ruumiista ja juomauhri viinistä oli esikuva Messias Jeesuksen verestä. Samalla ruokauhri ja juomauhri oli esikuva Herran aterian leivästä ja viinistä Messias Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen muistoksi. Raamattu puhuu ja opettaa 2 Moos 23:14 jakeessa, että VL:n kansa ei saanut syödä uudesta sadosta tehtyä leipää, paahdettuja jyviä tai kypsää viljaa ennen kuin he olivat tuoneet Jumalalle uhrin. Tämä oli esikuvaa siitä kuinka Herra Jeesus on Uuden Liiton elämänleipä, jota ei voi uskoa ja syödä ennen kuin on saanut uskon kautta Häneen osallisuuden syntien anteeksiantamuksesta ja Jumalan lapseudesta. 3 Moos 23 luku opettaa ja sanoo, että siitä päivästä kun esikoislyhdettä heilutettiin tulee laskea seitsemän viikkoa, eli viisikymmentä päivää. Esikoislyhteen heilutuksesta, joka oli esikuva Messias Jeeoli esikuva Jeesuksen ylösnousemuksesta, josta seurasi viidenkymmenen päivän jälkeen helluntaina Pyhän Hengen vuodatus. Esikuvat puhuivat Messias Jeesuksesta ja Jeesuksessa ne toteutuivat kun Jeesus nousi kuolleista ja sen jälkeen viidenkymmenen päivän päästä lähetti Isän luota Pyhän Hengen vuodatuksen Hänen opetuslapsilleen. Näin nämäkin esikuvat saivat täyttymyksensä Messias Jeesuksessa. 3 Moos 23 luku opettaa kuinka VL:n aikana seitsemännen kuun (Eetanim-kuu) ensimmäisenä päivänä oli sapatinlepo ja muistojuhla pasuunaa soittaen, jolloin piti tuoda uhri Herralle. Seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä oli sovituspäivä, pyhä kokous (sapatti), jolloin kansalle toimitettiin syntien sovitus Herran edessä. Pasuunansoiton muistojuhla oli esikuvaa Messias Jeesuksen uhrista, jonka muistoksi asetettiin Herran ateria. Syntien sovituspäivä oli esikuva syntien sovituksesta Herrassa Jeesuksessa. Esikuvat ovat taas saaneet täyttymyksen Messias Jeesuksessa. 3 Moos 23 luku sanoo, että seitsemännen kuun 15. päivä on lehtimajanjuhla Herran kunniaksi, joka kestää seitsemän päivää. Kuten olemme nähneet, niin kaikki Herran asettamat juhlat ovat esikuvallisesti liittyneet Herraan Jeesukseen: Hänen kuolemaansa, ylösnousemukseensa, sovitustyöhönsä jne. On aivan varmaa, että Messias Jeesus on myös syntynyt jonakin Herran määräämänä juhlan ajankohtana, ja mikä se voisi olla? Se on lehtimajanjuhla. Lehtimajat tuli valmistaa muun muassa jalon öljypuun ja villin öljypuun oksista, joka on esikuvaa siitä kun juutalaiset ja pakanat yhdistyvät yhdeksi, joka toteutuu Uudessa Liitossa uskon kautta Herraan Jeesukseen. Raamattu sanoo lehtimajanjuhlan olevan suuri ilonjuhla niin juutalaisille kuin pakanoille. Evankeliumi Herrasta Jeesuksesta on suuri ilosanoma ihmiskunnalle. Nämä kaikki esikuvat ja sen täyttymys puhuvat sen puolesta, että Messias Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikana. Joulukuu ei voinut olla Messias Jeesuksen syntymän ajankohta, koska paimenille olisi ollut liian kylmää paimentaa lampaita yöaikaan ulkona kedolla. Talviaikana Kislev ja Tevet kuukausina (meidän joulukuu) oli todella kylmiä sadekuukausia, jolloin yöllä saattoi olla peräti pakkasta ja maassa lunta. Verollepanoa ei olisi voitu suorittaa joulukuussa, koska tiet olivat olleet liejuisia ja huonossa kunnossa kylmän sadekauden takia. Joulukuu ei voinut olla Messias Jeesuksen syntymän ajankohta, koska silloin ei ollut yhtään Herran määräämää juhlaa, ja niin kuin olemme nähneet, niin juhlat kertoivat esikuvallisesti Messiaan kuolemasta, ylösnousemuksesta sekä myös maan päälle syntymisestä. Hanukka juhla on joulukuussa, mutta se ei ollut Herran asettama ja määräämä juhla, vaan juutalaisten itse asettama juhla. Ensimmäinen varma merkki ja vihje Jeesuksen syntymän ajankohdasta paljastuu meille juutalaisten pappien palvelusvuorojen kautta. Johannes Kastajan isä Sakarias oli pappi Abian osastosta, ja kun Sakariaan palvelusvuoro temppelissä oli ohi, niin hän meni kotiinsa ja hänen vaimonsa Elisabeth tuli raskaaksi niiden päivien jälkeen kun Sakariaan palvelusvuoro päättyi temppelissä. Tapahtui niin kuin Herran enkeli oli ilmoittanut Sakariaalle. Elisabeth tuli raskaaksi ja kantoi kohdussaan Johannes Kastajaa Herran lupauksen mukaan. Enkeli ilmestyi Marialle sanoen hänen tulevan raskaaksi Pyhästä Hengestä. Enkeli ilmestyi Marialle kun Elisabeth oli ollut raskaana kuusi kuukautta. Näiden päivien jälkeen Maria tuli raskaaksi, eli noin puoli vuotta sen jälkeen kun Elisabeth oli tullut raskaaksi. Jeesus syntyi puoli vuotta Johannes Kastajan jälkeen. Herra Jumala sääti Israelin kansan papeille kaksikymmentä neljä pappien palvelusvuoroa, jolloin heidän tuli palvella temppelissä. Jokainen pappien palvelusvuoro kesti yhden viikon, joka alkoi sapattina ja päättyi seuraavana sapattina. Israelin kansan pappien palvelusvuorot temppelissä käsitti kaksi kertaa vuodessa yhden viikon aikaisen palvelusvuoron sekä kaikki papit palvelivat temppelissä kolmen pääjuhlan aikaan (pääsiäinen, helluntai, lehtimajanjuhla). Pappien tuli tarkasti noudattaa omia palvelusvuorojaan, koska Herra sääti papeille temppelin palvelusvuorot. Juutalaisten kalenteri eroaa meidän kalenteristamme siten, että juutalainen kalenteri alkaa maaliskuusta (Nisan kuukausi) ja se perustuu kuun kiertoon, jonka takia kalenteriin lisätään kuukausi muutaman vuoden välein. Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että Abian osaston ensimmäinen palveluvuoro oli myöhään toukokuussa tai aikaisin kesäkuussa. Tämän tiedon mukaan Sakarias olisi palvellut temppelissä myöhään toukokuussa tai aikaisin kesäkuussa. Elisabeth tuli raskaaksi Sakariaan palveluvuoron päätyttyä ja Maria tuli raskaaksi kuusi kuukautta Elisabethin jälkeen. Elisabeth tuli raskaaksi juutalaisen kalenterin mukaan neljännessä kuussa (kesä- heinäkuu) ja meidän kalenterin mukaan kesäkuun alussa, ja Maria tuli raskaaksi juutalaisen kalenterin mukaan kymmenessä kuussa (joulu-tammikuu) ja Jeesus syntyi yhdeksän kuukauden päästä, eli juutalaisen kalenterin seitsemännessä kuussa (syys-lokakuu) ja meidän kalenterin mukaan syyskuussa lehtimajanjuhlan aikaan. Lehtimajanjuhla alkoi eetanim kuun 15. päivä ja kesti seitsemän päivää. Herra Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan ensimmäisenä päivänä ja ympärileikattiin sen kahdeksantena päivänä. Käytännössä lehtimajanjuhla kestää kahdeksan päivää, koska Jumala käski viettää lehtimajanjuhlaa seitsemän päivää ja kahdeksas päivä oli sapatti Herran käskyn mukaan. Herran Jeesuksen syntyminen lehtimajanjuhlassa oli tämän esikuvan täyttymys. Raamatun todistuksen mukaan lehtimajanjuhla oli Messias Jeesuksen syntymän ajankohta. Lehtimajanjuhlan seitsemän päivää, seitsemännessä kuussa kertoo luku seitsemän kautta Jumalan täydellisistä teoista Herrassa Jeesuksessa. Kun tutkimme Raamattua niin tulemme näkemään ettei Messias Jeesus eikä apostolit asettaneet jokavuotista Messias Jeesuksen syntymäjuhlaa millekään päivämäärälle. Toisin sanoen apostolit ja alkuseurakunta eivät viettäneet joulua. On olemassa paljonkin sellaisia Herran Jeesuksen opetuslapsia myös nykyäänkin, jotka eivät vietä joulua Jeesuksen syntymän juhlana ja heitä on syytetty Jehovan todistajiksi joulun viettämättömyyden takia. Jos esittää tällaisen syytöksen, niin silloin syyttää myös alkuseurakunnan apostoleita Jehovan todistajiksi, koska he eivät viettäneet joulua Jeesuksen syntymän juhlana. En ole kieltämässä ketään joulua viettämästä, vaan olen tuonut sen esille ettei Messias Jeesus voinut syntyä joulukuussa eikä Raamatussa käsketä, velvoiteta eikä opeteta viettämään minään päivämääränä Messias Jeesuksen syntymäjuhlaa. Raamattu kyllä kertoo Jeesuksen syntyneen, mutta ei kehota viettämään Kristuksen jokavuotista syntymän juhlaa jonakin tiettynä päivämääränä. Me saamme muistella Messias Jeesuksen syntymää, vaikka vuoden jokaisena päivänä, mutta sitä emme saisi tehdä, että asetamme Jeesuksen syntymän väärään ajankohtaan, koska väärä ajankohta ei ole totta, vaan valhe. Raamatusta näemme sen kuinka ihmiset voivat keksiä omasta päästään juhlan, jolle pyritään antamaan Raamatun arvovaltaa, vaikka sillä ei ole sitä:
1 Kun 12: Jerobeamin sanotaan antaneen lehtimajanjuhlalle uuden ajankohdan, niin että hän siirsi sen seitsemännen kuun 15. päivästä kahdeksannen kuun 15. päivälle. Jerobeamin juhlan asetuksen ajankohta oli vastoin Herran asetusta. 2 Aikakirja 30 luku kertoo kuinka kuningas Hiskia, hänen päämiehensä ja kaikki Jerusalemin seurakunta päättivät viettää pääsiäistä toisessa kuussa, vaikka Herra oli määrännyt pääsiäisen viettämisen ensimmäisessä kuussa. Tämän lisäksi suurin osa kansasta eivät olleet pyhittäytyneet ja puhdistautuneet ja söivät pääsiäislampaan toisin, kuin Herra sanassaan määräsi. Hiskia rukoili Jumalaa antamaan anteeksi ja Herra kuuli Hiskiaa ja säästi kansan. Hiskia ja kansa eivät kuitenkaan enää toista kertaa asettaneet pääsiäistä väärään paikkaan eivätkä tässä asiassa enää uudestaan toimineet oman päänsä mukaan vastoin Herran asetusta ja määräystä. Raamatusta näemme ettei se ole Herran mieleen jos Hänen kansansa asettaa Herran asettaman juhlan väärään ajankohtaan. Voit myös ajatella asiaa niin, että mitä Herra mahtaisi ajatella sellaisesta juhlasta, jota Hän ei ole edes asettanut tai että jotakin asiaa juhlitaan vääränä ajankohtana. En usko, että Herralle se on yhdentekevää jos asetamme omasta päästä juhlan ja sen kautta vääristämme Messias Jeesuksen oikean ja todellisen syntymän ajankohdan. Muista myös se ettei apostolit ja alkuseurakunta juhlineet Jeesuksen syntymää joulukuun 25. päivä, miksi silloin sinun pitäisi sitä juhlia joulukuun 25. päivä? Ortodoksi kirkko kertoo seuraavasti sen miksi Jeesuksen syntymäjuhlaa alettiin viettämään joulukuun 25. päivä: Joulua alettiin viettää 25.12. Konstantinopolissa 300-luvun lopulla. Kristus on todennäköisesti syntynyt keväällä, mutta kristinuskon omaksunut Rooman keisari halusi kristillistää pakanallisen voittamattoman auringon juhlan, jota vietettiin heti talvipäivänseisauksen jälkeen. Siksi joulu siirrettiin omaksi juhlakseen, erilleen teofaniasta. ..... Joulua edeltää 40 päivän paasto. Sen viimeinen päivä on 24.12. Tämän vuoksi jouluateria syödään joulupäivänä liturgian jälkeen (tai myöhään aattoiltana ehtoopalveluksen jälkeen, koska kirkollinen vuorokausi alkaa illasta, ehtoopalveluksesta). .... Venäjän ortodoksinen kirkko ja monet muut paikalliskirkot noudattavat juliaanista kalenteria. Tämä vanha ajanlasku on 13 päivää uutta eli gregoriaanista ajanlaskua jäljessä. Joulua vietetään 7. tammikuuta meidän ajanlaskumme mukaan. Messias Jeesus ei ole myöskään syntynyt keväällä eikä tammikuussa. Messias Jeesuksen syntymän ajankohdasta oli monenlaista tulkintaa, mutta 300 -luvulla joulukuun 25. päivästä tuli katolisen kirkon "virallinen Kristuksen syntymäjuhla". Joulukuun 25. päivälle Jeesuksen syntymän ajankohdaksi ei ole minkäänlaisia Raamatullisia perusteita, se on ihmisen itse keksimä juhla. Herran asettamissa juhlissa on paljon enemmän syvällistä sanomaa ja opetuksesta kuin mitä toin esille tässä vain lyhyesti. Jos sinua kiinnostaa lukea Raamatun jakeiden kera opetusta laajemmin Herran asettamista VL:n juhlista ja niiden täyttymyksestä Herrassa Jeesuksessa, niin klikkaa lähdeluettelon linkkiä Jeesus on vanhan liiton juhlien täyttymys. Kaikki Herran asettamat VL:n juhlat ovat esikuvia Messias Jeesuksesta ja saavat täyttymyksen Messias Jeesuksen kautta. Saamme ylistää ja kiittää Isää Jumalaa Messias Jeesuksen verestä, lunastuksesta, sovituksesta, pelastuksesta, pyhityksestä, armosta, rauhasta, rakkaudesta, totuudesta ja pyhyydestä. Saamme kiittää Isä Jumalaa Messias Jeesuksesta ja kaikesta Jumalan hyvyydestä. Saamme kiittää Isä Jumalaa siitä, että Messias Jeesus kärsi ristillä, vuodatti verensä ristillä ja kuoli ristillä syntien anteeksiantamukseksi. Saamme kiittää Isä Jumalaa siitä, että Hän nosti Jeesuksen kuolleista ja Jeesus elää Isänsä oikealla puolella ja aina rukoilee siellä omiensa puolesta. Suuri on Jumalan armo ja rakkaus sekä totuus, olemme ikuisesti kiitollisia Jumalalle sekä rakastamme Häntä aina ja ikuisesti, amen, kiitos Isä Jumalalle, Herran Jeesuksen nimessä, amen.
Petri Paavola 20.12.2023
Lähteet:
|
|