|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Ilmestyskirjan luvun 6 valkean hevosen ratsastaja Kautta aikain Herran Jeesuksen opetuslapset ovat pohtineet sitä kuka on Ilmestyskirjan luvun 6 valkean hevosen ratsastaja. Monet ovat päätyneet uskomaan ja ymmärtämään, että Ilmestyskirjan 6 luvun valkean hevosen ratsastaja on antikristus. Minäkin olen päätynyt tähän ymmärrykseen. Ilmestyskirjan luvussa 6 olisi paljon opetusta neljästä erilaisesta hevosesta ja ratsastajasta, mutta keskityn tässä kirjoituksessa pääosin Ilm 6:2 valkean hevosen ratsastajaan. Uskomme päämäärä ja keskipiste tulee olla Messias Jeesuksessa, ei antikristuksessa. Raamattu puhuu ja opettaa myös antikristuksesta, niin hänestäkin meidän tulee puhua ja opettaa, mutta enemmän tulee puhua Messias Jeesuksesta kuin antikristuksesta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Ilm 6: Miksi ymmärrän, että Ilm 6:2 valkean hevosen ratsastaja on antikristus eikä Messias Jeesus? Ilm 6:1 jakeessa Karitsa, eli Messias Jeesus avaa seitsemän sinettiä ja neljän hevosen ratsastajista yksikään ei ole Messias Jeesus. Ilm 6:2 jakeessa valkean hevosen ratsastaja oli konkreettisesti maan päällä ja hänen toimintansa toiminta-aika on maan päällä lopunaikana. Lopunaikana Messias Jeesus istuu Isänsä oikealla puolella taivaissa (Ef 1:20), ja Messias Jeesus toimii lopunaikana Pyhässä Hengessä opetuslastensa sydämissä (asuen opetuslastensa sydämissä). Messias Jeesus ei vaella lihassa (ihmisenä) maan päällä lopunaikana, koska Hän on Isänsä oikealla puolella taivaissa. Ilm 6:2 jakeen valkea hevonen ei siis ole Messias Jeesus. Ilm 6:1 puhuu neljästä olennosta käyttäen sanaa dzōon, joka tarkoittaa Uuden Testamentin kreikankielen tekstissä elävää olentoa ja eläintä. Ilm 6 luvussa dzōon sana on yhdistetty näihin neljään hevoseen. Tämä merkitsee sitä, että Ilm 6:1,3,5,6 ja 7 jakeissa dzōon sana tarkoittaa eläintä, hevosta, joka on vertauskuva antikristuksesta ja hänen pahuuden teoistaan. Koska Ilm 6 luku tuo selkeästi esille, että neljä olentoa, eli neljä hevosta ja valkea hevonen on antikristus ja muut kolme hevosta kertoo antikristuksen pahuuden toiminnan seurauksista. Ilm 6:2 valkean hevosen ratsastaja ei ole Messias Jeesus, vaan antikristus. Ilmestyskirja luku 6 liittää yhteen nämä neljä hevosta sekä niiden ratsastajat, ja koska ne liittyvät kaikki pahuuden tekoihin, niin kyse on antikristuksesta ja hänen joukoistaan. Ensimmäisen sinetin valkean hevosen ratsastaja lähti voittajana voittamaan ja heti seuraavan hevosen, tulipunaisen hevosen ratsastaja sai vallan ottaa pois rauhan maasta. Minä uskon ja ymmärrän, että valkean hevosen ja jousella ratsastava henkilö on antikristus ja nämä muut hevoset väreineen ratsastajineen kuvaavat ei antikristusta itseään, vaan hänen petovaltakuntansa toimintaa, jossa antikristuksen palvelijat toteuttavat antikristuksen (saatanan) pahaa tahtoa. Antikristuksen toiminnan seurauksena syntyy tulipunaisen hevosen aikaansaama katastrofi, mustan hevosen aikaansaama katastrofi ja hallavan hevosen aikaansaama katastrofi. Ihmiskunta hyväksyy antikristuksen ja kruunaa hänet ihmiskunnan pelastajaksi ja messiaaksi, jota kuvaa valkea hevosen väri. Antikristus tulee esiintymään hyväntekijänä (valkea hevonen), mutta hän pettää ihmiskunnan, koska hän johtaa ihmiskunnan suureen sotaan (tulipunainen hevonen), nostaa ruuan hinnan niin korkeaksi, että vain harvoilla on varaa ostaa ruokaa, sitä ruokaa mitä jäljellä on, ja siksi lopunaikana tulee suuri nälänhätä (musta hevonen). Antikristus tuo mukanaan kuoleman ja tuonela seuraa häntä ja kuoleman vallat saivat yhdessä antikristuksen kanssa valtaansa neljännen osan maata (hallava - vihreä, kellanvihreä hevonen). Viimeinen antikristus ei ole vielä ilmestynyt maan päälle antikristuksena, eikä ihmiskunta ole vielä kruunannut antikristusta maailman pelastajaksi ja messiaaksi. Emme siten vielä ole näiden seitsemän sinetin ajassa, koska antikristuksen "kuninkaaksi, pelastajaksi ja messiaaksi" kruunaaminen aloittaa seitsemän sinetin ajanjakson. Silloin kun olen kirjoittanut tämän kirjoituksen, niin viimeinen antikristus ei ole vielä ilmestynyt maan päälle antikristuksena, kirjoitukseni lopussa on päivämäärä, milloin olen tämän kirjoitukseni kirjoittanut. Ilm 19: Ilmestyskirjan luvussa 19 kerrotaan Karitsan häistä, kuinka ne ovat tulleet ja Hänen vaimonsa (seurakunta) on itsensä valmistanut, koska Herra Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus tapahtuvat tässä Ilm 19 luvussa. Ilmestyskirja ei ole kronologinen kirja ja ilmoitus, vaan sen ilmoituksessa toistetaan uudelleen samoja asioita sekä mennään historiassa taaksepäin ja eteenpäin. Saatan joku päivä kirjoittaa tai opettaa tästä Ilmestyskirjan aikajärjestyksestä, joka ei joka kohdassa etene kronologisesti (aikajärjestyksessä) eteenpäin. Ilm 19 luvussa tapahtuu siis Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus. Tämän takia Raamattu sanoo Ilm 19:11 jakeessa kuinka taivas aukeni ja valkoisen hevosen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, sillä Hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa. Ilm 19:11,12 ja 13 jakeet kertovat meille, että Ilm 19 luvun valkoisen hevosen ratsastaja on Messias Jeesus, jolla on päässään monta kruunua yllään vereen (syntien sovitusveri) kastettu vaippa (vaate, asu), ja Häntä kutsutaan Jumalan Sanaksi. Ilm 6 ja 19 lukujen antikristuksen ja Jeesuksen tulemusten järjestys on juuri sellainen kuin mistä Raamattu opettaa monessa kohdin. Ensin tulee antikristus (Ilm 6 luku), joka pettää ihmiskunnan ja sen jälkeen emme tiedä päivää ja hetkeä kun tapahtuu Messias Jeesuksen tulemus (Ilm 19 luku). Ilm 19 luku tuo esille kaksi kertaa Jeesuksen ja vaimon (morsiamen) häät sanoen Ilm 19:7 Karitsan häät ovat tulleet ja Ilm 19:9 autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle. Raamattu sanoo, että jokainen asia mikä on Jumalan sanan totuus vahvistetaan kahden tai kolmen todistajan kautta. Ilm 19:7 ja 9 vahvistavat Karitsan häät, jotka alkavat Jeesuksen hakiessa morsiamensa (seurakunta) pois maan päältä. Ilm 6:2 stefanos (seppele, kruunu) sanaa käytetään myös muualla Messias Jeesuksen yhteydessä. Ilm 19:12 diadema (kruunu) sanaa käytetään myös muualla esim. Ilmestyskirjan pedosta, jolla on sarvissaan kymmenen kruunua (diadema) (Ilm 13:1). Nämä kymmenen pedon kruunua tarkoittaa petovaltakunnan kymmentä kuningasta, eli kymmentä eri johtajaa ja hallitsijaa (Ilm 17:12). Ilm 6:2 sanoo kuinka antikristus saa päähänsä vain yhden seppeleen (tarkoittaa myös kruunua), mutta Ilm 19:12 sanoo kuinka Messias Jeesuksen päässä oli monta kruunua. Tämäkin yksityiskohta tekee erotuksen antikristuksen ja Messias Jeesuksen välille, sillä antikristus saa yhden kruunun, mutta Messias Jeesuksella on monta kruunua päässään. Ilm 6:2 valkean hevosen ratsastaja antikristus lähti voittajana voittamaan ja seuraavien hevosten värit ja tapahtumat kertovat kuinka valkean hevosen ratsastajan (antikristus) voittaminen perustuu kaaokseen, tuhoon ja kuoleman tuottamiseen. Ilm 19 luvun valkoisen hevosen ratsastaja Messias Jeesus tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa ja Hänen yllään oli vereen kastettu vaate, koska Hän kuoli ristillä syntien anteeksisaamiseksi jokaisen ihmisen puolesta, joka tunnustaa syntinsä ja haluaa uskoa Jeesuksen olevan Herra, Pelastaja ja Messias. Ilm 6 luvun ja Ilm 19 luvun valkoisen hevosen ratsastajat ovat kaksi eri henkilöä, sillä Ilm 6:2 valkean hevosen ratsastaja on antikristus ja Ilm 19:11 valkoisen hevosen ratsastaja on Messias Jeesus. Ilm 6:2 käyttää antikristuksesta kuvausta valkean hevosen ratsastaja, koska hän pyrkii matkimaan oikeaa Jeesusta, joka kuvataan valkoisen hevosen ratsastajana Ilm 19 luvussa. Antikristus pyrkii pettämään ihmiskunnan sanomalla olevansa Jeesuksen toinen tulemus sekä maailman pelastaja. Seuraavaksi tulen käymään läpi erilaisia tulkintoja ja ymmärrystä siitä mitä tarkoittaa antikristuksen jousi. Ilm 6:2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi (τόξον - tokson), ja hänelle annettiin seppele (stefanos), ja hän lähti voittajana ja voittamaan. Katolinen kirkko käyttää krusifiksia, jonka poikkipuu on taivutettu kaaren (jousen) muotoon. Myös paavit käyttävät tätä krusifiksia, jonka poikkipuu on kaaren (jousen) muotoinen. Kun paavi käyttää katolisessa tilaisuudessa tätä krusifiksia, jonka poikkipuu on kaaren (jousen) muotoinen, niin usein (ei aina) paavilla on yllään valkoinen puku. Jotkut uskovat ja ymmärtävät, että katolisen kirkon päämies on Ilmestyskirjan 6 luvun valkean hevosen ratsastaja, koska paavi pukeutuu valkoiseen asuun ja pitää kädessään krusifiksia, jonka poikkipuu on jousen muotoinen.
Paavi Franciscus valkoinen puku ja krusifiksi, jonka poikkipuu on jousen muotoinen. Kun käytetään vanhan latinan kirjoitusmuotoa, jossa ei ole u kirjainta, vaan sen tilalla on v kirjain, niin paavin tittelistä Jumalan Pojan viransijainen saadaan laskettua lukuarvoksi 666. Strong's Concardance sanoo, että Ilm 6:2 jousi (bow) sana, joka on kreikaksi τόξον merkitsee jousta ja on peräisin sanasta τίκτω (tikto synnyttää, tuottaa, tuoda esille), joka tarkoittaa ilmeisesti yksinkertaista kangasta. Tämän tähden, jotkut ajattelevat ja ymmärtävät, että Ilm 6:2 kohdassa τόξον merkitsisi sekä jousta ja yksinkertaista vaatekangasta, vaatetta, joka olisi valkoinen väriltään (valkea hevonen). Katolisen kirkon päämies paavi pukeutuu valkoiseen ja pitää krusifiksia kädessään, jonka poikkipuu on jousen muotoinen. Tämän lisäksi paavin tittelistä Jumalan Pojan viransijainen tulee lukuarvoksi 666. Oli niin tai näin, niin tämä on varsin mielenkiintoinen tulkinta, näkemys ja ymmärrys siitä kuka on Ilm 6:2 valkean hevosen ratsastaja (antikristus). Vasta 1200-luvun lopulla ilmestyi käsikirja (Ordo XIII, jonka paavi Gregorius X oli laatinut noin vuonna 1274), jossa mainittiin nimenomaisesti paavin valkoinen asu (kasukka - kauhtana). Siitä lähtien kaikissa roomalaisissa paavin käsikirjoissa kuvattiin yhä yksityiskohtaisemmin, että paavi pukeutuu valintansa jälkeen kaksivärisiin vaatteisiin: punaiseen (viitta, mozzetta, kengät) ja valkoiseen (kasukka, sukat). Katolinen kirkko näkee paavin punaisen viitan olevan Kristuksen marttyyrikuoleman symboli. Paavin punaisen viitan, joka on tulipunainen tai purppuranpunainen viitta, sanotaan olevan samaa väriä kuin viitan mitkä Pilatuksen sotilaat heittivät Jeesuksen ylle praetoriumissa ennen kuin kruunasivat hänet orjantappuroilla. Katolisen kirkon mukaan paavin kasukan valkoinen väri viittaa Kristukseen, koska valkoinen on viattomuuden, Kristuksen viattomuuden symboli. Katolisen kirkon mukaan paavin punainen viitta ja valkoinen kasukka tarkoittaa sitä, että näin pukeutuessaan paavi edustaa Jeesuksen persoonaa. Todellisuudessa katolinen kirkko ja paavi ovat pimeyden valtakunnan edustajia, ei Jumalan valtakunnan edustajia. Raamatussa ei ole minkäänlaista opetusta siitä, että joku henkilö maan päällä voisi olla Jumalan Pojan (Jeesuksen) viransijainen, koska on vain yksi Messias Jeesus ja Jumalan Poika (Jeesus), eikä kukaan ihminen voi edustaa Jeesuksen persoonaa maan päällä eikä toimia Jeesuksen palvelutehtävän sijaisena maan päällä. Monien muiden harhaoppien lisäksi katolinen kirkko opettaa, että vielä kuoleman jälkeen on mahdollista saada syntejä anteeksi, vaikka Messias Jeesus sanoi, että Hänellä on valta antaa anteeksi syntejä maan päällä (Matt 9:6). Katolinen kirkko ei edusta Raamatun kristinuskoa, vaan valhe-evankeliumia ja petosta sekä eksytystä. Apocalypsis Ioannis 6:2 et vidi et ecce equus albus et qui sedebat super illum habebat arcum et data est ei corona et exivit vincens ut vinceret Vulgata A.D 405 Jotkut uskovat ja ymmärtävät, että Ilm 6:2 valkean hevosen ratsastaja on koronavirus ja kasvomaskit. Latinakielisessä Vulgata raamatunkäännöksessä on sana corona, joka tarkoittaa kruunua ja koska Strong's Concordance sanoo, että Ilm 6:2 jousi (bow) sana, joka on kreikaksi τόξον merkitsee jousta ja on peräisin sanasta τίκτω (tikto synnyttää, tuottaa, tuoda esille), joka tarkoittaa ilmeisesti yksinkertaista kangasta, niin kyse olisi latinalaisen raamatunkäännöksen version mukaan koronavirus ja kangas, joka on liitetty tähän τόξον sanaan ja merkitsisi kasvomaskia. Tämän selityksen mukaan τόξον sanan juuri on englanninkielen toxic sanassa, joka tarkoittaa myrkkyä, ja siksi Ilm 6:2 valkean hevosen ratsastaja olisi koronavirus (corona) ja kasvomaskit. Minä en usko Ilm 6:2 valkean hevosen ratsastajan olevan koronavirus ja kasvomaskit. Ensinnäkin on kyse latinankielisestä raamatunkäännöksestä, joka ei ole Raamatun alkukieli. Toiseksi Raamatun alkuteksti ei viittaa siihen, että Ilm 6:2 tarkoittaisi koronavirusta ja kasvomaskeja. Kolmanneksi Ilm 6:2 valkoisen hevosen ratsastaja on henkilö, yksityishenkilö eikä sairaus, virus tai kasvomaski. Neljänneksi Ilm 6:2 tarkoittaa antikristuksen valheen petosta, valheen kuolettavaa myrkkyä, joka esiintyy maailman messiaana ja pelastajana, mutta hän pettää koko ihmiskunnan saatanallisen valheen kautta, jota voidaan myös sanoa valheen myrkyksi. Pahasta saatanasta käytetään nimitystä se vanha käärme ja monet käärmeet ovat myrkyllisiä, jonka myrkky tappaa. Käärmeen myrkky kielikuvana tulee ensisijaisesti ymmärtää synnin valheena, johon uskominen ja saatanan valheen synnin orjuus tuottaa iankaikkisen kuoleman, jos ei tee parannusta ja usko Herraan Jeesukseen. Toki antikristus varmasti tulee hyväksymään myös nykyiset myrkkylääkkeet kuten koronarokotteen ja uudet tulevat myrkkyrokotteet jne. mutta Ilm 6:2 ei tarkoita koronavirusta ja kasvomaskeja. Ilm 6:2 kohdassa antikristus saa kruunun tai seppeleen, eli hänet kruunataan maailman "pelastajaksi, messiaaksi ja kuninkaaksi" ja siksikään Ilm 6:2 ei tarkoita koronavirusta ja kasvomaskeja. 2 Kor 10:4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.Skyyttialaisten tiedetään käyttäneen myrkkynuolia, ja myrkytetyt nuolet olivat alunperin kreikaksi τοξικὸν ϕάρμακον (toksikon farmakon). Jousi oli pääasiassa anatolialaisten ase, josta jousi oli peräisin (eli persialaisten), toisin kuin keihäs, joka oli kreikkalaisten ase. Todennäköisesti kreikankielen τόξον sana tulee persiankielen sanasta تخش taxš, joka tarkoittaa varsijousta. Ilm 6:2 jousi tarkoittaa jonkinlaista asetta, jota antikristus käyttää ihmiskuntaa vastaan. Raamattu käyttää Jumalan voimaa ja Jumalan sanan totuutta sota-aseina, jotka ovat Herran Jeesuksen opetuslasten käytössä syntiä, vääryyttä ja henkivaltoja vastaan, niin että heidän mielensä pysyy puhtaana Herran edessä. Antikristuksen ase (jousi) on hänen edustamansa valhe (valheen ja petoksen myrkky), jolla hän pyrkii pettämään ja pettää monien ihmisten sydämet ja mielet. Koska kreikankielen τόξον sanan mahdollinen alkuperä on persiankielen تخش taxš sanassa, niin onko siinä vihje, että antikristuksen alkuperä olisi muinaisen Persian alueelta? Muinainen Persian valtakunta oli laajimmiltaan kolmen miljoonan neliökilometrin suuruinen alue, joka koostui seuraavista alueista kuten Iran, Turkki, Keski-Aasia, Pakistan, Traakia, Makedonian alueet, suuri osa Mustameren rannikkoalueista, Afganistan, Irak, Saudi-Arabian pohjoisosan, Jordania, Israel, Libanon, Syyria, Egyptistä aina Libyaan asti ja Intian pohjoisosat. Miltä alueelta antikristus nousee? Ilm 6:2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi (τόξον - tokson), ja hänelle annettiin seppele (stefanos), ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
Dan 8: Danielin kirjassa sanotaan mitä tulee tapahtumaan viimeisenä vihan aikana. Ennen tätä vihan viimeistä aikaa Danielin kirjassa kerrotaan kuinka kaksisarvinen oinas, joka oli Meedian ja Persian valtakunnat, jotka valloittavat maata. Meedian ja Persian valtakunnat kukistuivat kun Aleksanteri Suuri kukisti ne. Oinaan kaksi sarvea kuvaa Meedian ja Persian valtakuntia. Kauris (vuohipukki) suuri sarvi kuvaa Aleksanteri Suurta, joka kukisti Meedian ja Persian valtakunnan (Dan 8:21). Aleksanteri Suuri oli Makedonian ja muinaisen Kreikan kuningas. Aleksanteri Suuren kuoleman jälkeen hänen valtakuntansa jakaantui neljään osaan. Eräs Aleksanteri Suuren kenraaleista Antigonus alkoi hallitsemaan muinaista Kreikkaa ja Makedoniaa Aleksanteri Suuren kuoleman jälkeen. Myöhemmin Rooma valloitti Makedonian ja Kreikan. Dan 8:19-25 kertoo siitä mitä tapahtuu viimeisenä vihan aikana, eli ennen Herran Jeesuksen toista tulemusta. Dan 8:19 tuo esille sen kuinka erityisesti viimeisenä vihan aikana Jaavanin alueen neljään osaan menneen valtakunnan viimeisten päivien johtajien vallan aikana tulee nousemaan antikristus. Ihan kuin Raamattu kertoisi, että Aleksanteri Suuren valtakunnan alueella tapahtuisi jotakin merkittävää päivien lopulla viimeisenä vihan aikana. Dan 8 luku ei kuitenkaan kerro sitä miltä alueelta antikristus nousee (käyn sitä läpi myöhemmin).
Aleksanteri Suuren valtakunta laajimmillaan. Osia Kreikasta, Turkki, Lähi-idän alueet (Israel ja arabimaat) ja Iran muun muassa kuuluivat Aleksanteri Suuren valtakuntaan ja nämä alueet ovat juuri nyt suuren huomion kohteena maailmassa. Danielin kirjan 7 luku kertoo miltä alueelta antikristus nousee, jota tutkin ja tarkastelen seuraavaksi.
Dan 7: Danielin kirjan 7 luku kertoo meille minkä petovaltakunnan alueelta antikristus nousee. Danielin kirjan 7 luku kertoo myös neljästä petovaltakunnasta. Ensimmäinen petovaltakunta, joka oli kuin leijona, jolla oli kotkan siivet oli Babylonian valtakunta. Toinen petovaltakunta oli karhun näköinen oli Meedo-Persian valtakunta. Persian valtakunta kukisti Babylonian valtakunnan. Kolmas petovaltakunta oli pantterin (leopardi) kaltainen oli Aleksanteri Suuren Makedonian ja Kreikan valtakunta. Aleksanteri Suuri kukisti Persian valtakunnan. Neljäs peto oli kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä, jolla oli suuret rautaiset hampaat oli Rooman valtakunta. Rooman valtakunta kukisti Makedonian ja Kreikan valtakunnan. Dan 7:8 sanoo kuinka pieni sarvi (antikristus) tuli esiin neljännen pedon (Rooman valtakunta) keskuudesta. Dan 7:19-21 kertoo kuinka pieni sarvi, joka tuli esiin neljännen pedon valtakunnasta (Rooman valtakunta) näytti suuremmalta kuin ne muut sarvet (sarvi - kuningas, johtaja, jolla on valta ja voima), joka kävi sotaan pyhiä vastaan (Herran Jeesuksen opetuslapset). Raamatun sanan opetuksen mukaan antikristus on aluksi ei kukaan ja mikään ja hyvin vähäpätöinen pieni sarvi, mutta hänestä kasvoi suuri sarvi ja hän kukistaa tieltään kaikki muut ja ottaa johdon käsiinsä. Dan 7:23 sanoo kuinka neljäs peto valtakunta syntyy maan päälle ja se on erilainen kuin kaikki muut valtakunnat, koska se syö kaiken maan ja tallaa ja murskaa sen. Neljäs petovaltakunta on muinainen Rooman valtakunta. Dan 7:24 sanoo kuinka kymmenen sarvea (kymmenen kuningasta) tulevat nousemaan neljännestä petovaltakunnasta ja näiden kymmenen kuninkaan (johtajan) jälkeen valtaan nousee eräs muu, joka on muita erilainen, joka kukistaa kolme kuningasta. Tämä eräs muu, joka on muita erilaisempi on antikristus, joka tulee nousemaan valtaan lopunaikana ihmiskunnan viimeisinä päivinä muinaisen Rooman valtakunnan alueelta. Dan 7:25 sanoo kuinka antikristus pyrkii muuttamaan ajat ja lain, jotka annetaan hänen valtaansa kolmen ja puolen vuoden ajaksi. Raamatun opetuksen mukaan antikristuksen hallinta-aika antikristuksena kestää kolme ja puoli vuotta. Raamatun opetuksen mukaan antikristus tulee nousemaan valtaan viimeisinä päivinä lopunaikana muinaisen Rooman valtakunnan alueelta.
Rooman valtakunta laajimmillaan merkittynä punaisella värillä. Kuten näemme, niin Rooman valtakunta oli todella laaja alue. Antikristus voi tulla muun muassa Lähi-idän alueelta, Ranskan alueelta, Espanjan alueelta, Italian alueelta (Rooma, Vatikaani), Englannin alueelta, Saksan alueelta (nykyinen Saksa kuului vain osittain Rooman valtakuntaan), Turkin alueelta jne.
1 Joh 2:
Dan 7: Apostoli Johannes sanoi antikristuksen lähtevän Herran Jeesuksen opetuslapsista (meistä he ovat lähteneet), mutta hän sanoi etteivät he (antikristukset) ole yhtä Herran Jeesuksen opetuslasten kanssa eivätkä pysy Herran Jeesuksen opetuslasten yhteydessä. Ymmärrän Raamatun opetuksen sanovan, että antikristus sanoo olevansa kristitty ja uskovansa Herraan Jeesukseen, mutta hän ei kuitenkaan ole oikea ja todellinen Herran Jeesuksen opetuslapsi, vaan elää petoksessa ja valheessa, mutta tekeytyy Raamattuun uskovaksi ihmiseksi. Antikristus identifioi itsensä Raamatun kristinuskon lähettilääksi, mutta ei ole sitä, vaan hän pyrkii olemaan kaikille kaikkea. Viimeinen antikristus pienenä sarvena sanoo edustavansa kristinuskoa (ehkä muitakin uskontoja - ekumeeninen petos), mutta kasvaessaan suureksi sarveksi hän sanoo olevansa "Jumala" ja nousee kaikkia jumaluuksia vastaan, koska hän pitää itseään jumalana. Raamatun opetuksen mukaan tulee monta antikristusta ja sitten lopulta tulee se viimeinen antikristus. Tämän tähden on aivan varmaa, että katolisen kirkon paavi on eräs antikristuksista, sillä paavin opetetaan olevan Jumalan Pojan viransijainen, josta vanhan latinankielen mukaan tulee lukuarvo 666. Se kuka on viimeinen ja lopullinen antikristus, niin sitä en tiedä. Onko viimeinen antikristus paavi tai joku muu henkilö, sen aika tulee näyttämään. Antikristuksen nimestä, tittelistä jne. voidaan laskea numeroarvo 666. Antikristus pyrkii muuttamaan Jumalan asettaman aikajärjestyksen sekä Jumalan lain (Jumalan sanan opetus). Samoin antikristus puhuu Raamatun Jumalaa vastaan ja sotii Herran Jeesuksen opetuslapsia vastaan. Sana antikhristos tulee sanoista anti ja Khristos. Kreikankielen sana anti tarkoittaa jonkin sijaan, sijainen sekä jotakin vastaan. Kreikankielen Khristos sana tarkoittaa Messiasta (Kristus) ja voideltua. Tämä tarkoittaa sitä, että antikristus sanoo olevansa itse messias ja Raamatun Jumalan puolella, mutta hän on Jumalaa ja Jeesusta vastaan, koska antikristus on väärä messias. Tämän takia antikristus pyrkii muuttamaan Jumalan asettamat ajat sekä Jumalan sanan opetuksen, eli toisin sanoen antikristus vääristää Jumalan asettaman aikajärjestyksen sekä pyrkii vääristelemään Jumalan sanan opetusta. Miksi Ilm 6:2 puhuu valkean hevosen ratsastajasta, jolla on jousi, mutta ei nuolia? Rooman valtakunta ei itse suosinut jousia, mutta Rooman armeija hyödynsi armeijassaan mm. syyrialaisia ja kreetalaisia jousen käyttäjiä. Tämän takia Ilm 6:2 voisi puhua jousesta, mutta ei nuolista, koska jousi ei ollut tyypillinen roomalainen ase. Niin kuin Rooman valtakunta kukisti ja alisti valtakuntia oman valtansa alle, niin myös muinaisen Rooman valtakunnan alueelta nouseva viimeinen antikristus tulee kukistamaan ja alistamaan ihmiskunnan palvomaan häntä ja saatanaa päivien lopulla. Antikristus esiintyy hyväntekijänä (jousi ilman nuolia), mutta hänen "aseensa" tulee olemaan tuhoisa, koska hän vangitsee ja tuhoaa synnin valheen myrkyllä niiden ihmisten sydämet ja mielet, jotka palvovat häntä.
Ilm 6: Valkoisen hevosen ratsastaja antikristus tulee muinaisen Rooman alueelta. Roomalaiset miehet pukeutuivat valkoiseen asuun, jonka nimi oli tooga. Valkoinen väri voidaan tälläkin tavalla yhdistää muinaiseen Rooman valtakuntaan, sillä Ilm 6:2 ratsastaja ratsastaa valkealla hevosella. Muinaisessa Roomassa punainen väri oli sodan ja taistelun symboli. Ilm 6:4 sanoo kuinka tulipunaisen hevosen ratsastajan kautta maasta otettiin rauha pois ja ihmiset alkoivat surmaamaan toisiaan. Muinaisessa Rooman valtakunnassa musta väri ilmaisi surun ja murheen tunteita. Ilm 6:5 sanoo kuinka mustan hevosen ratsastajan kautta ruuan hinta nousi pilviin. Denari oli roomalainen hopeakolikko, joka vastasi yhden päivän palkkaa. Raamatun sanan profetia kertoo kuinka lopunaikana antikristuksen ajassa viljan hinta on niin kallista, että se maksaa yhden päivän palkan. Roomalaiset antoivat palvelijoilleen päiväannokseksi yhden koiniksin verran viljaa, joka oli vähän alle litran. Kun lopunaikana ruuan hinta nousee pilviin ja nälänhätä kasvaa, niin silloin monet ihmiset ovat surullisia ja murheellisia. Rooman muinaisessa valtakunnassa vihreää väriä käytettiin meikkaamisessa. Rooman muinaisen valtakunnan aikana vihreää väriä pidettiin kauneuden, rakkauden ja lisääntymisen symbolina, sekä se symbolisoi myös Venus jumalatarta. Muinaisessa Roomassa keltainen väri oli hääseremonian väri, koska morsiamet pukeutuivat keltaiseen väriin. Ilm 6:8 sanoo kuinka hallavan (vihreä, vihreänkeltainen) hevosen kautta tulee kuolema sodan, nälän ja maan petojen kautta (maan pedot - antikristuksen petovaltakunta). Tämä tarkoittaa sitä kuinka antikristus puhuu rakkaudesta ja hyvistä asioista, mutta tuo mukanaan tuhon ja kuoleman. Niin kuin Messias Jeesuksella on morsian (seurakunta), joka pelastu iankaikkiseen elämään, niin antikristuksellakin on morsian (häntä palvovat ihmiset), jonka antikristus pettää lupauksillaan, jonka seurauksena ihminen joutuu iankaikkiseen kadotukseen. Jotkut sanovat, että Hesekielin 38 luvun Goog on antikristus. Tämä ei ole kuitenkaan totta, jonka Raamattu kumoaa hyvin selvästi.
Hes 38:
Hes 39: Raamattu sanoo, että Goog, joka on Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas, joka tulee Israelista katsottuna viimeisestä pohjoisen osasta (Venäjä) ja hyökkää Israelia ja Jerusalemia vastaan viimeisinä päivinä, niin hän tulee kaatumaan ja kuolemaan Israelin vuorille yhdessä joukkojensa kanssa. Raamattu sanoo, että Googin ruhtinas kuolee ja kaatuu taistelukentälle ja Googin ruhtinaan sekä hänen kaatuneen armeijan kuolleet ruumiit syövät petolinnut ja metsäneläimet.
Dan 8: 2 Thess 2:8 And then shall that Wicked be revealed, whom the Lord shall consume (ἀναλίσκω - analisko) with the spirit of his mouth, and shall destroy with the brightness of his coming: King James version 1769
Ilm 19: Dan 8:25 sanoo kuinka antikristus tuhotaan ilman ihmiskättä. 2 Tess 2:8 sanoo kuinka Messias Jeesus tuhoaa laittoman (antikristuksen) toisessa tulemuksessaan. 2 Tess 2:8 kreikankielen sana ei tarkoita surmaamista ja tappamista, vaan hävittämistä ja tuhoamista, siksi King James version 1769 käyttää sanaa consume, jota myös käytetään kun puhutaan tulessa kulumisesta. Jeesus ei surmaa ja tapa antikristusta ruumiillisesti toisessa tulemuksessaan, vaan suunsa henkäyksellä tuhoaa antikristuksen siten, että heittää hänet elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa (toinen kuolema - iankaikkinen kadotus). Raamattu puhuu petovaltakunnasta petona, mutta puhuu myös antikristuksesta petona. Ilm 19:19, 20 puhuu pedosta, joka on tässä ihminen, eli antikristus. Ilm 19:19,20 sanoo kuinka antikristus ja väärä profeetta otettiin kiinni ja heidät heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa. Googin ruhtinas tapetaan Israelin vuorille ja petolinnut ja eläimet syövät hänen kuollutta ruumistansa, siksi hän ei voi olla antikristus, koska antikristus heitetään elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa. Onko Miikan kirjan assyrialainen antikristus? Jotkut uskovat ja opettavat, että antikristus on Miikan kirjan luvun 5:4,5 jakeiden assyrialainen (nykyinen Irakin alue).
Miika 5: Miikan kirjan luvussa 5 ei ole minkäänlaista opetusta siitä, että Miikan kirjan ja luvun 5 assyrialainen olisi lopunajan viimeinen antikristus. Miika 5:5,6 sisältää sellaisen opetuksen, että jos Assurin maa (nykyisen Irakin alueella) hyökkää Israelin kimppuun, niin Jumala on pelastava Israelin Assurin vallasta. Miika 5:4,5 puhuu Assurin maasta, ei yksittäisestä henkilöstä tai lopunajan viimeisestä antikristuksesta. Sitä en tiedä onko katolisen kirkon paavi viimeinen antikristus. Ellei katolinen paavi ole viimeinen antikristus, niin katolisen kirkon paavi järjestelmä on kuitenkin antikristillistä. Katolinen kirkko opettaa paavin olevan Jumalan Pojan viransijainen (maan päällä), eli vanhan latinankielen muodon mukaan Vicarivs Filii Dei, jonka lukuarvo on 666. Paavin lausunnot sekä hänen "arvonimensä" todistavat paavin toimivan antikristuksen hengessä. Monet katolisen kirkon edustajat väittävät ettei katolinen kirkko opeta paavin olevan Vicarivs Filii Dei. Historiaan on jäänyt katolisen kirkon omaa todistusta siitä, että katolinen kirkko on todellakin opettanut paavin olevan Vicarivs Filii Dei (vanha latinankielen kirjainmuoto). Katolinen julkaisu Our Sunday Visitor perustettiin vuonna 1912. Julkaisun perustaja oli John Francis Noll. Our Sunday Visitor maaliskuun 18 päivä, vuonna 1915 julkaisi tekstin, jossa sanotaan näin: Minkä kirjainten on arveltu olevan paavin kruunussa, ja mitä ne merkitsevät. ... Paavin mitraan kirjoitetut kirjaimet ovat nämä: Vicarius Filii Dei, mikä on latinaksi Jumalan Pojan viransijainen. Katolilaiset ovat sitä mieltä, että kirkolla mikä on yhteiskunnassa näkyvä täytyy olla näkyvä pää. Our Sunday Visitor 18.3.1915 julkaisun yllä mainittu tekstin pätkä näkyy alla olevassa kuvankaappaus kuvassa punaisella merkattuna:
Katolilainen Lucius Ferraris teoksessaan Brompta Bibliotheca vuoden 1858 painoksessa (teoksesta on useita painoksia) kirjoittaa seuraavasti: Niin kuin siunattu Pietari asetettiin Jumalan Pojan sijaiseksi maan päällä, niin on nähtävissä, että paavit, hänen seuraajansa, pitävät meidän ja valtakuntamme puolesta hallussaan sellaista ylivaltaa maan päällä, joka on suurempi kuin maallisen valtakunnan rauhamme armollisuus. Lucius Ferraris oli italialainen katolilainen fransiskaanikanonisti 1700-luvulla. Hän syntyi Solerossa Alessandrian lähellä Pohjois-Italiassa. Hän oli myös professori, maakuntansa veljeskunnan ja pyhän toimiston konsultti. Vuoden 1858 painoksessa Lucius Ferrarisin teoksessa käytetään latinankielen sanoja Vicarius Filii Dei, joka tarkoittaa Jumalan Pojan viransijainen tai sijainen. Kun ymmärrämme sen, että vanha latinankielen kirjainten muoto on Vicarivs Filii Dei, josta tulee lukuarvoksi 666, niin katolisen kirkon oman todistuksen mukaan paavi on antikristus, ei ehkä viimeisin antikristus, mutta antikristus kuitenkin. Paavi on Jumalan Pojan sijainen (antikhristos- Kristuksen sijainen ja Kristusta vastaan) ja Jumalan Poikaa vastaan ja hänen arvonimestään Vicarivs Filii Dei saadaan laskettua lukuarvoksi 666, joten paavi on varmuudella ainakin yksi antikristuksista, ei ehkä se viimeinen, mutta yksi heistä. Lucius Ferrariksen teos Brompta Bibliotheca vuoden 1858 painos sivulla 1828 on näkyvillä Lucius Ferrariksen latinankielen tekstiä teoksesta Brompta Bibliotheca, jossa on latinankielen sanat Vicarius Filii Dei punaisella ympäröitynä:
Ilm 6:2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi (τόξον - tokson), ja hänelle annettiin seppele (στεφανος - stefanos), ja hän lähti voittajana ja voittamaan. Rev 6:2 And I saw, and behold a white horse: and he that sat on him had a bow; and a crown was given to him: and he went forth conquering, and to conquer. King James Version 1769 - KJV
Paavi Johannes XXIII päässään paavin kruunu (tiara). Viime vuosisatojen paavit ovat käyttäneet perinteisesti paavin kruunua, eli tiaraa. Paavin tiara mainitaan ensimmäisen kerran paavi Konstantinuksen (708-715) elämästä kertovassa Liber Pontificalis -teoksessa. Siinä sitä kutsutaan camelaucumiksi, joka oli osa Bysantin hovipukua. Tuolloin se oli rakennettu enemmänkin "paavinlakin" kaltaiseksi, joka oli tehty valkoisesta kankaasta. Paavin tiara kehittyi ajansaatossa kolmikruunuksi. Katolinen kirkko perustelee ja opettaa, että kolmikruunun (tiara - triregno) käyttäminen edustaa paavin yleismaailmallista virkaa, hänen tuomiovaltaansa koko kirkossa ja hänen maallista valtaansa. Toinen katolisen kirkon perustelu paavin kolmikruunulle on, että kolme kruunua symboloivat paavin valtaa maan päällä toimivan kirkon, kiirastulessa katuvan kirkon ja taivaassa voitonriemuisen kirkon suhteen. Perustelu, joka on nykyään vallitsevin katolisessa kirkossa, on se, että paavi on Kristuksen sijainen, joka on osallinen hänen kolminkertaiseen virkaansa, joka on papin, profeetan ja kuninkaan virka, ja näin ollen paavin sanotaan osallistuvan Kristuksen tehtävään, jonka tarkoituksena on pyhittää, opettaa ja johdattaa muita uskossa. Vielä tänäkin päivänä voidaan käyttää paavin tiaraa. Ilm 6:2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi (τόξον - tokson), ja hänelle annettiin seppele (στεφανος - stefanos), ja hän lähti voittajana ja voittamaan. 1 Chronicles 20:2 και ελαβεν δαυιδ τον στεφανον μολχολ βασιλεως αυτων απο της κεφαλης αυτου και ευρεθη ο σταθμος αυτου ταλαντον χρυσιου και εν αυτω λιθος τιμιος και ην επι την κεφαλην δαυιδ και σκυλα της πολεως εξηνεγκεν πολλα σφοδρα Septuaginta 1 Aik 20:2 Ja Daavid otti heidän kuninkaansa kruunun (στεφανον - στεφανος) hänen päästänsä ja havaitsi sen painavan talentin kultaa, ja siinä oli kallis kivi; se pantiin Daavidin päähän. Ja hän vei kaupungista hyvin paljon saalista. Ilm 6:2 jakeen kreikankielen sana stefanos tarkoittaa kruunua ja seppelettä. Juutalaisten hepreasta kreikkaan kääntämässä Raamatunkäännöksessä juutalaiset käyttävät kreikankielen stefanos sanaa tarkoittamaan kruunua - kuninkaan kruunua. Täten voimme ymmärtää, että Ilm 6:2 jakeessa stefanos sana tarkoittaa pikemminkin kruunua kuin seppelettä, niin kuin esim. KJV Raamatunkäännös kääntää sanan stefanos merkitsemään kruunua. Ilm 6:2 sanoo, että antikristuksella on jousi ja hänelle annettiin kruunu päähän. Olkoon Ilm 6:2 jousi sitten krusifiksi, jonka poikkipuu on jousen muotoinen tai ei, niin paavi on kyllä antikristus, vaikka ei ehkä se viimeinen antikristus, vaikka näinkin voi olla. Paaville annetaan kruunu päähän, joka kuvaa hänen "valta-asemaansa" ja hän lähtee sitten "voittajana voittamaan sieluja" eksyttäen ihmisiä väärän evankeliumin kautta iankaikkiseen kadotukseen. Jousella ilman nuolia voi olla myös se merkitys, että olkoon kuka tahansa se viimeinen antikristus, niin hän pyrkii teettämään likaiset verityöt palvelijoidensa kautta. Katolinen julkaisu The Catholic Layman julkaisi 1.7.1854 osassa kolme artikkelin: Our Lord God the Pope. Dominus Deus Noster Papa (Herramme Jumala paavi). The Catholic Layman sanoo artikkelissaan muun muassa näin: Tämä hätkähdyttävä, ei rienaavana sanottu, lausunto oli löydetty, kahden sadan vuoden ajan, Rooman kirkon kanonisesta laista. Se esiintyi Johannes XXII:n ekstravagantin selityksessä, otsikoituna "Cum inter". Selitys oli seuraavanlainen: " uskoa, että meidän Herramme Jumala paavilla ei ole valtaa säätää niin kuin hän on säätänyt, sitä on pidettävä harhaoppisena. " Tähän pelottavaan väitteeseen tarttuivat luonnollisesti myös uskonpuhdistajat: ja heidän sitä koskevien kommenttiensa tuloksena oli se, että sana "Jumala" ("Deus") katosi vähitellen selityksestä eikä sitä enää löydy Kanonisen lain painoksissa. Tämä katolilaisten omista lähteistä löydetty tieto paljastaa meille sen, että katolinen kirkko on pitänyt ja uskonut paavin olevan Herra Jumala maan päällä. Sekin tulee pitää mielessä, että katolisen kirkon paavia pidetään erehtymättömänä kun hän puhuu uskosta ja opista. Kun paavi Johannes XXII kirjoitti, että tulee uskoa, että meidän Herramme Jumala paavilla, tarkoittaen sillä myös sitä, että jos ei usko paavilla olevan valtaa niin kuin hän on säätänyt, niin kuka ei tätä usko häntä on pidettävä harhaoppisena. Johannes XXII:n tekstissään sanoo paavin olevan Herra Jumala, joka on Jumalanpilkkaa ja myös antikristuksen tunnusmerkki, sillä antikristus tulee julistamaan olevansa "Jumala". Se, että katolinen kirkko on poistattanut Our Lord God the Pope - Dominus Deus Noster Papa artikkelista sanan Jumala, niin ettei se viittaisi paavin olevan "Jumala", ei poista sitä tosiasiaa, että paavi Johannes XXII on pitänyt itseään Herra Jumalana. Katolinen kirkko ei ole julistanut Johannes XXII:tä harhaoppiseksi tai Jumalanpilkkaajaksi, joka pitäisi ehdottomasti tehdä, sillä jos ihminen sanoo olevansa Raamatun Herra Jumala, niin hän on tehnyt Jumalanpilkan. Ehdottomasti katolisen kirkon paavi on eräs antikristuksista. Tässä alla on kuvankaappaus Our Lord God the Pope - Dominus Deus Noster Papa artikkelista ja kuvan alla on linkki isompaan kuvankaappaus kuvaan kyseistä artikkelista:
kotipetripaavola.com/ catholiclayman.png Katolisen kirkon lähteistä löytyy yhä vieläkin maininta, missä paavia sanotaan Herra paaviksi ja Herra sana on kirjoitettuna isolla alkukirjaimella. Pope Pius XI:n kiertokirje vuodelta 1926 nimeltään Rite Expiatis On St. Francis of Assisi sisältää muun muassa seuraavanlaista paavin kirjoittamaa tekstiä: Rooman paavin käskyjen mukaisesti, jotka on valittu kanonisesti. Niille, jotka innokkaasti kaipasivat "seurata tätä elämäntapaa. ..... heidän oli ensin tutkittava ahkerasti isäpapiston toimesta katolinen uskonsa ja kirkon sakramenttien vastaanottamisensa, uskoivatko he kaikki nämä asiat ja olivatko he vakaasti aikomuksessaan tunnustaa ne kuolemaan asti." Ne, jotka olivat jo tulleet veljeskunnan jäseniksi, eivät saaneet missään tapauksessa lähteä, paitsi jos se oli "Herramme, paavin määräyksestä". ..... "Tottelevaisuudessa kehotan palvelijoita pyytämään Herra Paavia, joka on yksi Pyhän Rooman kirkon kardinaaleista tulemaan tämän veljeskunnan oppaaksi, suojelijaksi ja korjaajaksi; .......... Koska paavi Pius XI käyttää itsestään sanoja Herra paavi ja kirjoittaa Herran isolla alkukirjaimella, niin hän pitää itseään Herrana, joka on eräs sanoista, joilla kuvataan Raamatun Jumalaa. Paavi Pius XI oli antikristus ja samalla Jumalan pilkkaaja.
1 Joh 2: Se miksi olen tuonut esille tässä kirjoituksessani katolisen kirkon paavia antikristuksena, johtuu siitä, koska hän on antikristus, yksi heistä, sillä Raamattu sanoo, että tulee olemaan monia antikristuksia, mutta lopulta tulee se viimeinen antikristus, joka voi olla joku muu henkilö kuin paavi. Paavin tittelistä Vicarivs Filii Dei saadaan lasketuksi lukuarvo 666 ja paavin tiara oli alunperin valkoisesta kankaasta tehty kangaslakki. Strong's Concardance sanoo, että Ilm 6:2 jousi (bow) sana, joka on kreikaksi τόξον merkitsee jousta ja on peräisin sanasta τίκτω (tikto synnyttää, tuottaa, tuoda esille), joka tarkoittaa ilmeisesti yksinkertaista kangasta. Ilm 6:2 antikristus on valkean hevosen ratsastaja ja alunperin paavin tiara, joka oli valkoinen kankaasta tehty lakki sopii myös paaviin. Paavi on sellaisen kirkon päämies, joka opettaa moninkertaista valhe-evankeliumia muun muassa sellaista, että ihminen voi saada kiirastulessa syntejään anteeksi kuolemansa jälkeen, ja katolinen kirkko opettaa katekismuksessaan (katekismus 2005 kohta 969) valhe-evankeliumia, jonka mukaan Marian pelastustehtävä on toistuvien esirukousten kautta hankkia katolisille pelastukseen vieviä lahjoja ja siksi katolinen kirkko opettaa Marian olevan puolustaja, tukija, auttaja ja välittäjä. Itse asiassa katolinen teologia opettaa, että Maria on siinä suhteessa välittäjä, että hänen tehtävänsä on viedä katoliset Jeesuksen luokse. Tämän väärän opetuksen perusteella Maria toimii myös pelastuksen välittäjänä viemällä katoliset Jeesuksen luokse, joka sitten lopulta pelastaa ihmisen. Raamatun Messias Jeesus on ainoa Pelastaja ja Välimies Jumalan ja ihmisten välillä, sillä Messias Jeesuksen veri ja sovitustyö tuo syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän, jokaiselle, joka tunnustaa ja katuu syntejänsä ja uskoo Jeesuksen olevan Pelastaja, Messias ja Herra.
Petri Paavola 15.6.202 2
Lähteet: Lucius Ferraris Brompta Bibliotheca 1858 catholicexchange.com/ what is the papal tiara archive.org/stream/ Our Lord God the Pope - Dominus Deus Noster Papa jstor.org/stable 30065560?seq=1 papalencyclicals.net/ Pope Pius XI - Rite Expiatis On St. Francis of Assisi John Gill's Expositor Rev 6:6
|
|