|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Iankaikkinen kadotus
Olemme ajassa, joka on lähellä Herran
Jeesuksen tulemusta. Herran Jeesuksen tulemuksen läheisyys saa aikaan myös
luopumusta totuudesta sekä saatanan kavalia ansoja sekä eksytyksiä. Eräs
tällainen eksytys on harhaoppi, joka opettaa että kadotus ei ole
iankaikkinen, sillä ihmisen olemassaolo päättyy kun hän kuolee. Tämä
opetus on kuitenkin epäraamatullinen ja vastoin Jumalan sanan opetusta,
sillä Raamatun sanan selkeä opetus on, että kadotus on iankaikkinen.
Iankaikkinen kadotus ei ole ihmisen keksintö
On olemassa sellaista käsitystä ja
tutkimusta, jossa sanotaan "kirkkoisä" Augustinuksen kehittäneen ikuisen
helvetin opin. Tämä ajatus ja opetus on väärä, sillä Raamattu itse opettaa
kadotuksen olevan iankaikkinen. Augustinus ei siis ole kehittänyt oppia
iankaikkisesta kadotuksesta.
Ei rangaistusta eikä vastuuta Tämä harhaoppi opettaa, että ihmisen olemassaolon lakkaaminen on iankaikkinen rangaistus synnintekijöille, mutta synnintekijä ei joudu iankaikkiseen kadotukseen, koska sellaista ei ole olemassa. Tällainen opetus on kavala ansa julistaa korvasyyhyevankeliumia, sillä on paljon ihmisiä, jotka toivovat, että kuolema päättää kaiken eikä ihmistä enää ole olemassa kun hän kuolee. Kun ihminen toivoo, että kuoleman jälkeen ei ole enää mitään, niin silloin hänelle ei koskaan synny synnintuntoa, eikä hän koe tarvetta pelastumiseen. Itse asiassa kadotus ei ole iankaikkinen harhaoppi tuudittaa monet tekemään rauhassa syntiä, koska elämän päättyminen ei ole heille rangaistus, vaan toiveiden täyttymys. Kadotus ei ole iankaikkinen harhaoppi on kavala eksytys, koska se johtaa monen ihmisen kohdalla siihen ratkaisuun, että parannusta ei tarvitse tehdä eikä uskoa Jumalaan, koska he uskovat, että elämä päättyy kuolemaan, niin siksi heillä ei ole tarvetta uskoa evankeliumia. Pimeyden päämajassa saatana hykertelee ilosta kun jopa osa uskovia vie eteenpäin saatanan "evankeliumia", jossa ei tarvitse tehdä parannusta, vaan saa nukkua ikiuneen, eikä koskaan tarvitse ottaa vastuuta synneistä mitä on tehnyt. Kadotus ei ole iankaikkinen harhaoppi on kehitelty pimeyden päämajassa, josta se on lähetetty maan päälle eksyttämään ihmisiä. Totta kai on olemassa myös sellaisia ihmisiä, jotka pelkäävät kuolemaa ja toivovat, että kuoleman jälkeen olisi jonkinlaista elämää. Mutta tosiasia on, että on paljon ihmisiä, jotka toivovat ja haluavat kuoleman päättävän kaiken. Ihminen joka uskoo ja toivoo, että kuoleman jälkeen ei ole mitään, vaan kaikki päättyy, niin hänelle kuolema ja kaiken päättyminen ei ole rangaistus ja hän voi tehdä vaikka kuinka paljon kaikenlaista syntiä, sillä hänelle ei ole rangaistusta eikä hänen tarvitse ottaa vastuuta tekemistään. Monet kauheita rikoksia tehneet paatuneet synnintekijät toivovat, että kuoleman jälkeen ei olisi mitään ja elämän olemassaolo lakkaisi. Siksi monet heistä turvautuvat itsemurhaan, koska he eivät halua joutua kohtaamaan tekojensa seurauksia. he kuitenkin erehtyvät ja joutuvat kohtaamaan Jumalan tuomion ja iankaikkisen kadotuksen rangaistuksen. Jumala ei koskaan tekisi sellaista ratkaisua missä ihminen voisi tyytyväisenä kuolla synteihinsä ja päästä ikään kuin koira veräjästä eikä tuntea vastuuta teoistaan. Samoin Jumala ei voisi koskaan tehdä ratkaisua, jossa ihmisen ei tarvitsisi kärsiä tekojensa seurauksista. Ajattele vaikka diktaattoria, joka on vastuussa miljoonien ihmisten surmaamisesta ja hänelle sanottaisiin, että kuoleman jälkeen hän lakkaa olemasta. Mitä jos tämä diktaattori haluaisi, että kuoleman jälkeen ei ole enää mitään ja että hän lakkaisi olemasta, kuten monet ihmiset uskovat? En todellakaan usko, että Jumala sortuisi tekemään sellaisen virheen ja ratkaisun, jossa synnintekijän oma halu ja toive voittaisi siinä asiassa mitä hänelle tapahtuu kun hän kuolee.
Dan 7: Jakeissa yksi ja kaksi Daniel kertoo nähneensä unessa näyn, jonka hän kirjoitti ylös. Daniel näki neljä erilaista petoa, jotka olivat neljä maan kuningasta. Jakeessa kahdeksan Daniel sanoi nähneensä pienen sarven, joka puhui herjaten. Jakeessa yhdeksän sanotaan, että valtaistuimet asetettiin ja Vanhaikäinen istuutui. Jakeessa kymmenen sanotaan, että oikeus istui tuomiolle ja kirjat avattiin. Tämän jälkeen jakeessa 11 Daniel sanoo, että herjaavien sanojen tähden, joita sarvi puhui ja Danielin katsellessa peto tapettiin ja sen ruumis tuhottiin (alkutekstin mukaan) ja heitettiin tuleen palamaan. Danielin kirjaa emme pysty ymmärtämään muuta kuin Uuden Testamentin ilmoituksen kautta. Ilmestyskirjan luku 19 kertoo, että peto ja väärä profeetta heitettiin elävältä tuliseen järveen. Ilm 19:20 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä (dzao) tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa. Peto ja väärä profeetta heitetään tuliseen järveen jo ennen tuhatvuotisen ajanjakson alkua, eli he ovat siellä iankaikkisesti sen jälkeen kun heidät on heitetty sinne. Sana elävältä on kreikaksi dzao, joka tarkoittaa elää, elämä ja elävä. Danielin kirjan mukaan peto tapettiin ja ruumis tuhottiin sekä heitettiin tuleen palamaan. Näin juuri tapahtui, sillä 2 Tess 2:8 sanoo, että Herra Jeesus surmaa suunsa henkäyksellä ja tuhoaa tulemuksensa ilmestymisellä laittoman. Ilmestyskirja kertoo, että peto ja väärä profeetta otetaan kiinni ja heitetään elävänä tuliseen järveen. Peto otetaan kiinni sen ruumis tuhotaan ja se heitetään elävänä tuliseen järveen. Elävänä tarkoittaa sitä, että pedon sielu on elossa, vaikka hän on kokenut ruumiillisen kuoleman ja hänen ruumiinsa heitettiin tuleen palamaan.
1 Piet 3:
1 Piet 4: Pietarin kirjeestä käy ilmi, että Herra Jeesus saarnasi evankeliumia, mutta ei parannuksen saarnaa, vaan tuomion sanoman kuolleille hengille syntiensä mukaan, jotka eivät olleet kuuliaisia Nooan päivinä. Kuolleille (ihmiset ja kapinalliset enkelit) hengille ei julistettu pelastuksen evankeliumia, vaan tuomiota synneistä. 1 Piet 4 on sana dzao, joka tarkoittaa sitä, että synteihinsä kuolleet ihmiset tuomitaan lihassa, mutta silti heillä on hengessä elämä (dzao), joka on elämää iankaikkisessa kadotuksessa. Tämä Raamatun kohta osoittaa selkeästi, että syntiä tehneet kuolleet ihmiset eivät raukea tyhjiin, eikä heidän olemassaolonsa lakkaa kuoleman jälkeen, vaan he elävät kuten Jumalakin elää, mutta he elävät iankaikkisesti kadotuksessa. Danielin kirja 7:11 ei kumoa opetusta iankaikkisesta kadotuksesta, vaan on yhtäpitävä Raamatullisen koko todistuksen kanssa. Pietari opetti (1 Piet 3:18-20) että kuolemansa jälkeen Jeesus kävi saarnaamassa vankeudessa oleville hengille, jotka eivät olleet kuuliaisia Nooan päivinä. Nämä vankeudessa olevat henget olivat Nooan aikana jumalattomana kuolleita. Pietari ei kertonut, että Jeesus olisi julistanut heille pelastuksen evankeliumia, vaan että Hän oli heille saarnannut. Jeesuksen saarnaaminen ei ole voinut tarkoittaa muuta kuin, että Kristus saarnasi heille sen mitä oli tapahtunut, että Hänen sovitustyönsä perusteella Jumalaan uskovat tulevat pelastumaan ja muut joutuvat iankaikkiseen kadotukseen. Saarnata sana on Pietarin kirjeessä kreik. kerysso, joka tarkoittaa jonkun tapahtuman tiettäväksi tekemistä, jotakin mitä on tehty. UT:ssa kerysso. liitetään lähes (ei aina) aina Jeesuksen sovitustyöhön jossa kerrotaan, että Jeesus on kuollut ja ylösnoussut. Silloin kun UT:ssa käytetään sanaa kerysso evankeliumin julistamisesta, niin siihen liitetään sanat parannus tai evankeliumi; eli saarnata parannusta tai saarnata evankeliumia, joka tarkoittaa pelastussanoman julistamista. 1 Piet 3:19:ssa ei ole sanaa parannus tai evankeliumi, vaan pelkkä saarnata, eli ilmoitus tapahtuneesta. Otan tähän kohtaan muutaman asiaa valaisevan esimerkin.
Ilm 5:2 Ja minä näin väkevän enkelin, joka suurella äänellä kuulutti (kerysso): "Kuka on arvollinen avaamaan tämän kirjan ja murtamaan sen sinetit?"
Ilmestyskirjan kohdassa käytetään sanaa kerysso, kuvaamaan julkilausuman kuuluttamista (asian tiettäväksi tekemistä). Eikä tuossa kohdassa ole kysymys evankeliumin julistamisesta, vaan asian kertomisesta ja kuuluttamisesta. Kerysso sana ei siis aina tarkoita pelastussanoman julistamista.
Matt 4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan (kerysso) ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
Luuk 24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava (kerysso) hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Matt 24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman (kerysso) kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
Matteus 4 osoittaa hyvin kuinka kerysso sanan yhteydessä esiintyy sana parannus, eli kutsu mielenmuutokseen. Luukas 24 ja Matteus 24 osoittavat myös sen että kerysso sanan lisäksi esiintyi sanat parannusta syntien anteeksisaamiseksi sekä valtakunnan evankeliumi tulee saarnata (kerysso) kaikessa maailmassa. 1 Piet 3:18:ssa ei ole muuta kuin saarnata, eli ilmoittaa tapahtunut, mutta ei kutsua pelastukseen. 1 Piet 3:18-20 ei siis opeta, että ihminen voi vielä pelastua kadotuksessa.
Annihilaatio-oppi opettaa, että kuoleman jälkeen ihmisen sielu raukeaa tyhjiin, eli häviää ja lakkaa olemasta. Jotkut tämän harhaopin kannattajat opettavat että vanhan testamentin termi kuolemalla kuoleminen tarkoittaa aina ruumiillista kuolemaa, eikä mitään muuta. Tämä oppi ja väite on kuitenkin väärä. 1 Moos 2:17 mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman". Jumala sanoi Aatamille, että sinä päivänä jona hän syö hyvän- ja pahantiedon puusta hänen pitää kuolemalla kuoleman. Alkutekstissä on kaksi kuolema sanaa, eli kaksi kuolemaa. Kuolemalla kuoleminen, eli kaksi kuolemaa tarkoittaa ruumiillista kuolemaa ja toista kuolemaa kadotuksen tulijärvessä. Room 5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet- Ilm 20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Raamattu vahvistaa kahden kuoleman, josta ensimmäinen on ruumiillinen kuolema ja toinen kuolema on kadotuksessa tulisessa järvessä. Kuolemalla kuoleminen tarkoittaa siis myös muuta kuin ruumiillista kuolemaa. Kuolemalla kuolemiseen kuuluu myös toinen kuolema kadotuksen tulijärvessä. Matt 8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".
Kuolemalla kuoleminen tarkoittaa myös eroa
Jumalasta, sillä synnin palkka on kuolema ja synnissä elävä elää aina
erossa Jumalasta. Siksi Herra Jeesus sanoi anna kuolleitten haudata
kuolleensa. Sana suntrimma esiintyy ainoastaan yhden kerran Uudessa Testamentissa Roomalaiskirjeessä 3:16 :
Room 3: Suntrimma tarkoittaa tuhoa ja hävitystä. Roomalaiskirjeen 3:10-18 kertoo meille mitä suntrimma sana tarkoittaa tässä kohdassa. Paavali kirjoittaa, että jumalattomien teillä (ajatus, elämäntapa, teot jne.) on hävitys ja kurjuus, koska he eivät tunne rauhan tietä, eikä heidän sydämessään ole kuolemanpelkoa. Suntrimma ei siis tarkoita tässä kohtaa, että jumalattomat häviäisivät olemattomiin, vaan että he saavat aikaan hävitystä ja kurjuutta. Raamattu ei missään kohden opeta, että ihmisen sielu häviää olettamattomiin ja lakkaisi olemasta. Vanhan testamentin kreikankielisessä Septuaginta käännöksessä sana suntrimma esiintyy Jesajan kirjassa:
Jes 59: Jesaja 59:7 on sama ajatus ja opetus kuin Roomalaiskirjeen 3:16. Jumalattomien ajatukset ovat vääriä ja siksi heidän tiensä (ajatus, elämäntapa, teot jne.) ovat sellaisia jotka saavat aikaan tuhoa ja turmioita (kurjuus). Septuaginta käännöksessä Jesaja 59:7 on sanat suntrimma (tuho, hävitys) ja talaiporia (kurjuus). Jesaja 59:7 ei myöskään opeta, että jumalattomien sielut lakkaavat olemasta kuoleman jälkeen.
Jotkut opettavat, että kuolleet eivät tiedä mitään eikä heillä ole paikkaa, koska heidän sielunsa on hävinnyt olemattomiin kuoleman jälkeen. Näin uskovat ja opettavat perustavat oppinsa Saarnaajan kirjan 9 luvun jakeisiin:
Saar 9: Kun luemme koko tekstiyhteyden, niin huomaamme, että Raamattu opettaa että kuolleet eivät tiedä mitään eikä ole heillä ole enää paikkaa, koska heillä ei ole enää milloinkaan osaa siitä mitä tapahtuu auringon alla, eli maan päällä. Nämä jakeet opettavat siis sen että kuolleet eivät tiedä mitään mitä tapahtuu maan päällä, eikä heillä ole enää koskaan paikkaa maan päällä. Saar 9:5 jakeessa paikka on väärä käännös, sillä alkutekstissä ei ole sanaa paikka, vaan sana sakar, joka tarkoittaa palkkaa ja palkkiota. Juutalaiset ovat kääntäneet Jewish Publication Society Bible (JPS 1917) käännöksen hebreasta englanniksi, jossa sana sakar on käännetty vastaamaan alkukielen merkitystä eli palkkaa tai palkkiota (reward). (JPS) Ec 9: 5 For the living know that they shall die; but the dead know not any thing, neither have they any more a reward (sakar); for the memory of them is forgotten. Alkutekstin mukaan on täysin selvä, että se ei opeta kuolleet häviävät olemattomiin oppia, vaan opettaa että kuolleet eivät tiedä mitään eikä heillä enää ole palkkaa, sillä heidän muistonsa on unohdettu. Ilmestyskirja opettaa että kuolleilla on oma paikkansa tulisessa järvessä, eli kadotuksessa ja he todella ovat tietoisessa tilassa siellä:
Ilm 21: Saddukeukset uskoivat sielun kuolevan yhdessä ruumiin kanssa
Herra Jeesus ei missään kohden Raamattua sano, että saddukeukset uskovat oikein uskoessaan sielun kuolevan yhdessä ruumiin kanssa. Jos tämä saddukeusten eräs keskeisimmistä ja tärkeimmistä opeista olisi ollut totta, niin Herra Jeesus olisi vahvistanut sen, mutta Hän ei vahvistanut sitä, vaan päinvastoin kumosi heidän oppinsa kuolevasta sielusta:
Matt 10:28 Älkääkä peljätkö
niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan
ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa (apollymi)
helvettiin (geenna). Jeesus käyttää sanontaa joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. Herra Jeesus tarkoitti Jumalan kykenevän hukuttamaan jumalattoman sielun ja ruumiin kadotukseen. Yleisesti vain sielu joutuu kadotukseen ja ruumis hautaan, mutta Jeesus sanoi, että Jumala voi sekä sielun, että ruumiin hukuttaa helvettiin, sillä Jumala on Kaikkivaltias Jumala.
Kreikan kielen sana apollymi
tarkoittaa tuhoamista, tappamista hävittämistä, kadottaa hukata sekä sen
kielikuva merkitys on antaa tai luovuttaa jollekin. Matt 10:28 ei
tarkoita, että sielu voidaan tuhota tai tappaa (hävittää), sillä
jakeessa sanotaan, että sielua ei voi tappaa. Tämän tähden apollymi
sanan merkitys on jakeessa kielikuva, joka tarkoittaa sielun ja ruumiin
antamista tai luovuttamista iankaikkiseen kadotukseen. Matt 10:28 jakeen
opetus ei kuitenkaan ole vertauskuvallinen, vaan selkeä opetus siitä, että
sielua ei tappaa (tuhota) ja jumalattoman sielun iankaikkinen
paikka on kadotuksessa.
Jumalattoman sielu elää kuoleman jälkeen
kadotuksessa
Dan 12: Kadotus ei ole iankaikkisen harhaopin kannattajat sanovat, että vanha testamentti ei opeta kadotuksen olevan iankaikkinen ja iankaikkinen kadotus on uusi ja vieras oppi, jota Uusi Testamentti ei opeta. Itse asiassa Raamattu opettaa niin vanhassa kuin Uudessa Testamentissa, että kadotus on iankaikkinen.
Ilm 21:
Ilmestyskirjan todistuksen mukaan
jumalattomien osa on toisessa kuolemassa, eli kadotuksen tulijärvessä.
Raamattu ei opeta heidän rauenneen tyhjiin tai että Jumala olisi
hävittänyt heidän sielunsa olemattomiin, vaan että he elävät kadotuksessa,
tulisessa järvessä. Raamatun viimeinen kirja Johannekselle annettu Herran
Jeesuksen ilmestys kertoo todella selkeästi, että kadotus on iankaikkinen,
jossa jumalattoman sielu on ikuisesti.
Kadotus on iankaikkinen Kadotus ei ole iankaikkinen harhaopin kannattajat tulkitsevat väärin kreikankielen sanoja aion ja aionios. Universalismin kannattajat opettavat, että sanat aion ja aionios eivät koskaan merkitse ikuista, vaan aina aikaa, jolla on alku ja loppu. Tässä kohden he erehtyvät ja pahoin.
Aionios tarkoittaa kreikaksi iankaikkista, aikaa jolla ei ole alkua ja loppua ja joka on iankaikkinen. Aionios sanan synonyymi aidios tarkoittaa samaa, eli iankaikkisuutta. Aion tarkoittaa ajanjaksoa sekä maailmaa ja ikuisuutta. Aion sanan merkitys ei sido sitä aina tarkoittamaan iankaikkisuutta, mutta sana aionios tarkoittaa iankaikkisuutta ajanjaksoa joka ei pääty. Tiedän että näistä sanoista ja niiden merkityksistä väännetään peistä, eikä harhautuneelle riitä todistukseksi sanan oikea merkitys, vaan hän haluaa vääntää niiden merkityksen vääräksi hinnalla millä hyvänsä. Raamattu kuitenkin todistaa, että aionios sana tarkoittaa iankaikkisuutta. Tätä tutkimme seuraavaksi.
Matt 25:
Jeesus Kristus puhui ja opetti iankaikkisesta rangaistuksesta ja iankaikkisesta elämästä. Jos aionios ei tarkoita iankaikkista, vaan aikaa joka päättyy niin kuin kadotus ei ole iankaikkinen harhaopin kannattajat opettavat, niin se merkitsisi sitä, että iankaikkinen elämä Jeesuksessa ei olisi iankaikkista, vaan se päättyisi jossakin kohtaa. On huomattavaa, että Matt 25:ssa on sana aionios niin iankaikkisen rangaistuksen kuin myös iankaikkisen elämän kohdalla. Tietenkin se merkitsee molemmissa samaa asiaa eli iankaikkista. Jos kadotus ei olisi iankaikkinen, niin siinä esiintyisi joku muu sana kuin aionios, joka tarkoittaa iankaikkista. Tämä jo yksistään riittää kumoamaan kadotus ei ole iankaikkinen harhaopin väärän opetuksen aionios sanasta sekä siitä, että kadotus ei ole iankaikkinen. Iankaikkinen kadotus ja iankaikkinen elämä ovat kummatkin iankaikkisia, joilla ei ole loppua, näin opettaa meille Jumalan sana.
Kadotus ei ole iankaikkisen harhaopin kannattajat sanovat, että iankaikkinen rangaistus Matt 25:46 on päättymätön ja siten iankaikkinen, vaikka kadotus ei ole iankaikkinen, niin rangaistus ja tuomio kuoleman kautta tyhjiin raukeamisesta kestää iankaikkisesti.
Kadotus ei ole iankaikkinen harhaopin
kannattajien oppi kuoleman kautta tyhjiin raukeamisesta, joka on
iankaikkinen tuomio, on väärä ja epäraamatullinen. Herra Jeesus puhui
iankaikkisesta rangaistuksesta, joka oli jakeen 41 mukaan iankaikkinen
tuli, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Herra Jeesus
sanoi, että jumalattomat synnintekijät joutuvat iankaikkisen kadotuksen
tulijärveen, joka on heille iankaikkinen rangaistus. Kyse oli siis
iankaikkisesta rangaistuksesta kadotuksessa. Jos jumalattomat lakkaisivat
olemasta kuoltuaan, niin silloin rangaistus synnintekijälle ei olisi
iankaikkinen tulijärvessä, vaan hän pääsisi sieltä pois tyhjiin
raukeamisen kautta. Herra Jeesus sanoi kuitenkin, että jumalattomat
joutuvat iankaikkiseen tuleen kohtamaan iankaikkisen rangaistuksen.
Iankaikkisuuden ja rangaistuksen paikka on Herran Jeesuksen mukaan
tulijärvessä ei tyhjiin raukeaminen.
Jotkut universalistit uskovat, että sana kolasis Matt 25:46:ssa ei merkitse rangaistusta, vaan korjausta, sillä lopulta kaikki "korjaantuvat" uskomaan Jumalaan myös kadotuksessa olevat, koska kadotus ei ole iankaikkinen. Tämä universalistien opetus on väärä, jonka myös Raamattu todistaa vääräksi. Kolasis sana tarkoittaa rangaistusta, jotkut sanakirjat antavat sille myös merkityksen korjaus. Raamattu todistaa tämänkin sanan kohdalla kumpaa se tarkoittaa rangaistusta vai korjausta:
Ilm 22:
Ilmestyskirjan luvusta 22 käy selkeästi ilmi, että synnintekijät ovat ulkopuolella pelastuksen. Uusi Jerusalem on se lopullinen paikka, jossa Jumalan armosta pelastuneet elävät iankaikkista elämää. Raamattu opettaa meille selkeästi, että jumalattomilla synnintekijöillä ei ole osaa eikä arpaa iankaikkiseen elämään, vaan he ovat sen ulkopuolella. Jos jumalattomat olisivat lakanneet olemasta kuoleman jälkeen, niin silloin tuota Raamatun kohtaa ei voisi olla Raamatussa, mutta se on siellä osoituksena Jumalan lasten ja jumalattomien erilaisesta iankaikkisuudesta, jossa pelastuneet ovat iankaikkisessa elämässä ja jumalattomat iankaikkisessa kadotuksessa. Ilmestyskirjan kohta osoittaa myös sen etteivät synteihinsä kuolleet ole tehneet parannusta kadotuksessa, näin myös siltä osin universalismin väärä opetus on kumottu.
Ilmestyskirjan luku 21 ja 22 kumoaa myös kaikki alkukieleen perustuvat kikkailut, joiden kautta koitetaan kumota Raamatun totuus iankaikkisesta kadotuksesta.
Job 24:19
Kuivuus ja kuumuus ahmaisevat lumiveden, samoin tuonela (Sheol)
ne, jotka syntiä tekevät.
King James
version:
16
The grave (Sheol);
and the barren womb; the earth that is not filled with water; and the fire
that saith not, It is enough.
Mark 9:
Monet sanovat helvetin tulen sammuneen, kun
Jerusalemin kaupungin kaatopaikan tuli sammui. Tällä perusteella he eivät
usko iankaikkiseen kadotukseen. Herra Jeesus sanoi Mark 9:48 ettei
kadotuksen tuli sammu ikinä. Samoin Herra Jeesus sanoi Matt 3:12 ja Luuk
3:17, että Hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa (vehnä)
aittaan, mutta ruumenet (akanat) hän polttaa sammumattomassa
tulessa. Herra Jeesus ei valehdellut, sillä Gehennan
sammumaton tuli oli vertauskuvaa kadotuksen iankaikkisuudesta.
Ihmiset jotka eivät usko kadotuksen olevan iankaikkinen sanovat, että kreikankielen sana aidios tarkoittaa ainoastaan iankaikkisuutta. Heidän mukaansa millään muulla kreikankielen sanalla ei kuvata iankaikkisuutta.
Room 1:20 Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen (aidios) voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
Room 1:20 puhuu Jumalasta iankaikkisena (aidios) Jumalana. Jumala on iankaikkinen, sillä tavalla että hänellä ei ole alkua eikä loppua, siksi tässä kohden on sana aidios, joka kuvaa Jumalan iankaikkisuutta kaiken Luojana, joka on itse on ainoa, jolla ei ole alkua ja loppua, koska Hän itse on kaiken Luoja.
Herran Jeesuksen opetuslapsella on
iankaikkinen (aionios) elämä uskon kautta Jumalaan. Uskovalla on
kuitenkin alku, sillä hän ei ole ollut aina olemassa kuten Jumala on
ollut. Uskovan iankaikkinen elämä alkaa silloin kun uskova Jumalan armosta
vastaanottaa pelastuksen Herrassa Jeesuksessa. Aidios ja aionios
tarkoittavat iankaikkisuutta, joka ei koskaan pääty tai lakkaa. Aidios
ja aionios sanojen ero on siinä, että Jumala on iankaikkinen (aidios)
Jumala, joka on ollut aina olemassa. Herran Jeesuksen opetuslapsella on
Jumalan armosta iankaikkinen (aionios) elämä, joka on saanut
alkunsa jossakin vaiheessa.
Jotkut ymmärtävät Fil 2:10,11 opettavan, että lopulta kaikki ihmiset tulevat pelastumaan ja uskovan Herraan Jeesukseen. Väärä väite sanoo, että koska eksomologeo tarkoittaa tunnustamista ylistämällä ja kunnianosoituksilla, niin tällainen tunnustus on mahdollista vain jos ihminen on pelastunut.
Fil 2:
Eksomologeo ei tarkoita ainoastaan iloista ja ylistävää tunnustusta, vaan myös pelkkää asian tunnustamista. Raamatun UT:n tekstissä eksomologeo kyllä monessa kohtaa tarkoittaa iloista ylistämällä tehtyä tunnustusta, mutta ei aina.
Eksomologeo tarkoittaa iloista ja ylistävää tunnustusta, lupausta sekä tuoda julki.
Luuk 22:6 Ja hän lupautui (eksomologeo) ja etsi sopivaa tilaisuutta kavaltaakseen hänet heille ilman melua.
Luuk 22:6 kohdassa eksomologeo tarkoitti lupaamista.
Fil 2:10,11 ei ole kyse ilon tunnuksesta pelastuksen johdosta, vaan siitä että koko luomakunnan myös pelastumattomien on tunnustettava Jeesus Herraksi Isän Jumalan kunniaksi. Jokainen jumalaton pelastumaton ihminen joutuu erään kerran Herran Jeesuksen eteen tuomittavaksi ja siinä yhteydessä heidän on tunnustettava Jeesuksen Herruus, ei siksi että he pelastuvat, vaan siksi että Jeesuksen Herruus Isän Jumalan kanssa tuomitsee heidät tekojensa mukaan iankaikkiseen kadotukseen.
Koska eksomologeo tarkoittaa myös tuoda julki, niin koko Raamatun ilmoituksen valossa Fil 2:10,11 kohdassa on kyse siitä, että syntiin langenneet ja pelastumattomat joutuvat tuomaan julki tunnustuksen, että Jeesus on sittenkin Herra. He eivät pelastu tunnustuksellaan, vaan joutuvat antamaan tunnuksen, että Jeesus on Herra, joka Isän kanssa tuomitsee heidät oikeudenmukaisesti iankaikkiseen kadotukseen. Kyseessä ei siis ole pelastava tunnustus, vaan syyllisen ja kadotetun tunnustus.
Pelastumaton ja kadotukseen joutuva ihminen joutuu Jumalan tuomittavaksi ja hän joutuu tunnustamaan Jeesuksen olevan Herra ja epäuskon tähden hänet tuomitaan. Pelastumattoman tulee saada tietää totuus Jeesuksen Herruudesta ja syistä, joiden tähden hän joutuu kadotukseen. Herra Jeesus ja Isä ovat viimeisellä tuomiolla oikeudenmukaisina Tuomareina ja syyllisen tulee tietenkin kuka hänet tuomitsee ja miksi. Siksi pelastumaton joutuu tunnustamaan Jeesuksen Herraksi.
Väärä väite väittää myös, että 1 Kor 12:3
oleva sanonta ettei kukaan voi sanoa Jeesus on Herra muuten kuin Pyhän
Hengen vaikutuksesta tarkoittaa kaikkien ihmisten lopulta pelastuvan,
koska kaikki ihmiset joutuvat eräänä päivänä Jeesuksen edessä tunnustaen
Jeesuksen Herraksi. 3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu," ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra," paitsi Pyhässä Hengessä.
1 Kor 12:ssa oleva ettei kukaan voi sanoa Jeesus olkoon Herra, paitsi Pyhässä Hengessä tarkoittaa sitä, että ihminen joka on uudestisyntynyt ja jossa Pyhä Henki asuu voi vain ainoastaan sanoa Jeesuksen olevan Herra siinä merkityksessä mitä Jeesuksen Herruus merkitsee.
Jeesuksen Herruus tarkoittaa sitä, että Hän on Pelastaja, joka antaa Pyhän Hengen niille, jotka uskovat Häneen. Pelastettu ihminen Pyhässä Hengessä eläen voi vain sanoa Jeesus on Herra, Pelastaja, jonka kautta uskon Jumalaan ja elän todeksi Raamatun sanan opetuksen. 1 Kor 12:3:ssa on avaimena sanonta Pyhässä Hengessä, joka tarkoittaa että Jumala on armahtanut ja pelastanut. Vain Pyhässä Hengessä sanoen voidaan sanoa Jeesuksen olevan totisesti Herra, joka on antanut pelastuksen sekä uskon sydämeen.
1 Kor 12:3 ei tarkoita sitä etteikö pelastumaton ihminen voisi sanoa Jeesuksen olevan Herra, sillä esimerkiksi ei uskovat historioitsijat, uskonnon opettajat sekä ns. leipäpapit joutuvat virkansa puolesta useinkin sanomaan Jeesusta Herraksi ja Jeesuksen olevan Herra. He eivät silti ole uskossa eivätkä pelastuneita.
Raamatun sana ei voi olla ristiriidassa keskenään, eikä se olekaan, sillä Raamatussa on selvä todistus myös muualla, että pelastumattomat ihmiset tunnustivat Jeesuksen olevan Herra. Raamatun sanan kokonaisilmoitus todistaa selkeästi totuudesta, jolloin yksittäisiä jakeita tai kohtia ei voi ymmärtää väärin.
Matt 7:
Herra Jeesus itse sanoi, ettei jokainen pääse taivasten valtakuntaan, joka sanoo Jeesukselle Herra, Herra, joka tarkoittaa Jeesuksen olevan Herra. Jumalan valtakuntaan pääsevät vain ne, jotka ovat tehneet Jumalan tahdon mukaan, eli uskoneet Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu opettaa.
Tämä kohta kumoaa väärät väitteet koskien Fil 2:10,11 ja 1 Kor 12:3, sillä itse Herra Jeesus sanoi ettei kaikki pääse Jumalan valtakuntaan, jotka sanovat Jeesuksen olevan Herra, sillä vain ne pääsevät, jotka tekevät parannuksen ja uskovat Herraan Jeesukseen.
Fil 2:
Jumalattomat ihmiset sekä syntiinlangenneet enkelit ja saatana, joutuvat tunnustamaan Jeesuksen Herruuden, mutta he eivät pelastu koska eivät tehneet parannusta ja uskoneet Jumalaan. Ihmisen on tehtävä parannus ja uskottava Herraan Jeesukseen tässä ajassa, eikä hän voi pelastua enää kuolemansa jälkeen, kun hän on siirtynyt pois tästä maailmasta.
Hebr 9:
Aikakausien Jumala
Universalismiin uskovan ihmisen on todella vaikea perustella oppiaan, että kaikki ihmiset lopulta pelastuvat, koska Raamattu tuo selkeästi esille, että iankaikkinen kadotus on olemassa. Universalismin kannattajien keskuudessa on opetus eri aikakausista, jonka kautta koitetaan kumota Raamatun opettama iankaikkisuus käsite.
Universalismin kannattajien keskuudessa on oppi, joka sanoo Raamatun opettavan ajanjaksoista, aikakausista (aionios), jotka kestävät aikansa, jonka jälkeen alkaa uusi aiooninen aikakausi. Tämän opin mukaan kun aikakausi loppuu, niin alkaa uusi aikakausi, jossa Jumala antaa uudestaan ihmiselle aioonista elämää ja tätä tapahtuu jatkuvasti ja siksi aiooninen elämä on ikuista. Tämän opin mukaan uskova universalisti uskoo, että helvetin (kadotus) kohdalla aioonisuus, eli aikakausi tarkoittaa sitä ettei kadotus ole loppumaton ja päättymätön, vaan tietyn ajanjakson kestävä, jonka jälkeen ihminen siirretään pois rangaistuksesta niin että hän voi aloittaa seuraavan aikakauden taivaassa Jumalan luona. He uskovat näin koska Jumala on aikakausien Jumala. Raamatun sana kumoaa tämän universalistein opetuksen.
Raamattu puhuu erilaisista aikakausista ja ajanjaksoista Jumalan pelastushistoriassa. Vanha liitto oli tietyn ajanjakson kestävä, Uusi Liitto kestää tietyn ajan, Herran Jeesuksen tuhannen vuoden rauhanvaltakunnan ajanjakso kestää tietyn ajan. Kun tutkimme Raamatun ilmoittamaa viimeistä ajanjaksoa Uudessa Taivaassa ja Maassa sekä Uudessa Jerusalemissa, niin saamme selvyyden siitä että kadotus on tosiaankin iankaikkinen. Kaikkien ihmisten lopullisen pelastumisen opetus on paha harhaoppi. Raamattu opettaa selkeästi ettei Jumala lopulta pelasta kaikkia ihmisiä, vaan vain ne jotka ovat maan päällä eläessään uskoneet Raamatun Jumalaan. Ilm 21: 1 ¶ Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. 2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. 3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; 4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." 5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet". 6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. 7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. Jumalan luoma Uusi Taivas ja Uusi Maa on lopullinen paikka, jossa Häneen uskovat elävät iankaikkisesti, eikä sen jälkeen enää tulee mitään uutta aikakautta, vaan siihen päättyy kaikki aikakaudet ja alkaa iankaikkisuus Uudessa Jerusalemissa. Ilm 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema." Uuden Taivaan ja Maan iankaikkisessa aikakaudessa on ihmisiä, jotka eivät ole Uudessa Jerusalemissa, vaan siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa (toinen kuolema). Raamatun opetus on selvä, ettei kaikki ihmiset tule pelastumaan. Ilm 22: 14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! 15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät. Raamatun opetus on selkeä siitä, että kaikki ihmiset eivät tule lopulta pelastumaan. Raamatun opetuksen mukaan Uuden Jerusalemin ulkopuolella ovat kaikki ne jotka rakastivat valhetta. Ilm 21:8 sanoo, että heidän paikkansa on järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema." Ilm 21 ja 22 opettavat meille viimeisestä ja lopullisesta ajanjaksosta ja tässä viimeisessä ja iankaikkisessa ajanjaksossa on kaksi eri paikkaa ihmisille, jossa he viettävät iankaikkisuuden, toiset Jumalan luona ja toiset kadotuksessa. Raamattu opettaa ettei Uuden Jerusalemin jälkeen tule enää uutta ajanjaksoa, sillä Uusi Jerusalem on viimeinen iankaikkinen aikakausi. Universalistien opetus, että kaikki tulevat lopulta pelastumaan on selkeä harhaoppi. Opetus, joka sanoo ettei kadotus ole iankaikkinen on eksynyt uskomaan valheoppia, joka tekee tyhjäksi Herran Jeesuksen sovitustyön maan päällä. Maan päällä tehdyt synnit tuli sovittaa täällä maan päällä ja näin Herra Jeesus on tehnyt. Kuoleman jälkeen ei voida enää syntejä sovittaa, sillä parannus ja sovitus on säädetty tähän nykyiseen maanpäälliseen aikaan. Herran Jeesuksen sovitusveri sovittaa vain niiden synnit, jotka ovat tehneet tässä maailmassa parannuksen. Kaikkein tärkeintä on tutkia Jumalan sanaa ja löytää sieltä se mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa. Jos uskot epäraamatullista kadotus ei ole iankaikkinen oppia, niin uskon että sinä voit löytää totuuden jos annat koko Raamatun ilmoituksen valaista sinulle sen mitä Raamattu opettaa. Ilm 21 ja 22 kertovat mitä tulee lopulta tapahtumaan, eikä näissä luvuissa sanota Jumalan pelastavan kaikkia ihmisiä, vaan että osa joutuu olemaan lopullisesti iankaikkisesti ulkopuolella iankaikkisen elämän Jumalan kanssa. Koska heidän osansa on iankaikkinen kadotus. Minä uskon että Jumala on oikeudenmukainen ja rakastava Jumala, enkä halua kyseenalaistaa Hänen tahtoaan iankaikkisen kadotuksen suhteen. Hyväksyn sen koska Jumala on Kaikkivaltias ja oikeudenmukainen ja tekee kyllä kaikki oikein, vaikka me ihmiset kyseenalaistaisimme Hänen tahtonsa ja tekonsa.
Jumala ei kiduta ketään kadotuksessa
Monet luulevat virheellisesti, että Jumala kiduttaa ihmisiä kadotuksessa. Jumala ei ketään kiduta kadotuksessa, sillä ihmiset joutuvat kohtamaan omien tekojensa seuraukset ja he kärsivät omien tekojensa takia.
Monet sanovat, että iankaikkinen kadotus on
julma asia. Minun mielestäni iankaikkinen kadotus on oikeudenmukainen
asia, ei julma. Jos jumalaton synnintekijä esimerkiksi paatunut
sarjamurhaaja tai miljoonia ihmisiä tappanut diktaattori lakkaisivat
olemasta kuolemansa jälkeen, niin minusta se olisi julmaa koska minun
mielestäni he pääsisivät kuin koira veräjästä pahoista teoistaan eikä
heidän tarvitsisi kantaa tekojensa seurauksia. Minusta on oikein, että
kadotus on iankaikkinen, koska ihmiset ovat itse valinneet osansa
synnintekijöinä haluamalla olla erossa Jumalasta, niin he saavat olla
Hänestä erossa iankaikkisesti sekä joutuvat myös vastaamaan ja kärsimään
pahojen tekojensa seuraukset.
Rakkauden evankeliumi
Evankeliumi Herrasta Jeesuksesta ei ole kadotuksella pelottelua. Raamattu opettaa, että Jumalan hyvyys (rakkaus) vetää ihmistä parannukseen. Ihmisille tulee kertoa Raamatun mukaista evankeliumia, jonka mukaan kaikki ihmiset ovat syntisiä ja vailla pelastusta ja syntiensä tähden kadotukseen matkalla, mutta Herra Jeesus on kuollut meidän syntiemme tähden ja pelastaa meidät jos uskomme Häneen. Jos kerromme evankeliumia Jumalan suuresta rakkaudesta syntistä ihmistä kohtaan, niin Jumalan hyvyys saa vetää ihmisen parannuksen paikalle, eikä hän tule pelastukseen helvetin pelosta, vaan sen tähden koska Jumala rakastaa häntä. Evankeliumin sanoman julistukseen kuuluu rehellinen totuus ihmisen syntisyydestä, kadotuksesta ja pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa, joka tulee Jumalan rakkaudesta. Raamattu painottaa pelastuksen evankeliumissa Jumalan rakkautta, siksi painotan sitä myös tässä kohden. Sen seurauksena ajallaan ihmiset voivat tulla elämässään synnintuntoon ja Jumalan rakkauden tähden hän haluaa vastaanottaa pelastuksen. Kadotus ei ole pääasia, vaan Jumalan rakkaus syntisiä kohtaan. Jumalan silmien edessä syntinen ihminen on synneillään ja oman valintansa kautta matkalla kohti kadotusta. Evankeliumi kertoo Jumalan rakkaudesta ja siitä, että Jumala ei halua ihmisen joutuvan kadotukseen, mutta Hän ei pelasta väkisin ketään, vaan vain ne jotka haluavat pelastua. Evankeliumi kertoo, että sinun ei tarvitse mennä kadotukseen, vaan saa valita pelastuksen ja iankaikkisen elämän. Terve ja oikea evankeliumi synnyttää ihmisissä rakkautta Jumalaan kohtaan, joka pelastaa heidät kadotuksesta kun he tekevät parannuksen ja uskovat Herraan Jeesukseen, koska Herra Jeesus kuoli ja kärsi meidän syntiemme tähden. Ihminen ei tule uskoon kadotuksen pelosta, vaan rakkaudesta Jumalaan, joka tarjoaa meille mahdollisuuden pelastua. Synti, kadotus, parannus, Herran Jeesuksen sovitustyö sekä usko Jumalaan kuuluvat evankeliumin julistukseen, mutta evankeliumin ydin on siinä, että Jumala rakastaa ihmisiä ja Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Tänä päivänä on vielä mahdollisuus tunnustaa syntinsä ja uskoa Jeesuksen olevan Herra, Messias ja Pelastaja. Kun tunnustat syntisi ja uskot Herraan Jeesukseen saat syntisi anteeksi ja iankaikkisen elämän.
Lähteet:
33/38 Raamattu
King James Version kristinusko.wordpress/helvetti kotipetripaavola/universalismi
kotipetripaavola/SieluRaamatussa
|
|