Nature

Etusivulle | Raamatunopetuksia | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


Hergozin kirjan kirkkauden salaisuudet paljastetaan kaikki osat

Osa 5 - Vapaaehtoinen antaminen

 

David Herzog sanoo kirjassaan  kirkkauden salaisuudet paljastetaan, että ensimmäisen vuosisadan uskovat tulivat joskus epätoivoisiksi etsiessään Jumalaa. Herzogin mukaan toisinaan heidän epäuskonsa ajoi heidät vakaviin vainoihin, kuten Apt luku 4 opettaa.

Apt 4:
29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;
30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.

Herzogin mukaan Apt luvussa 4 opetuslapset pyysivät Jumalaa tekemään parannusihmeitä, ihmeitä ja tunnustekoja, koska he uskoivat sellaisten merkkien olevan kaikkein voimakkain keino todistaa siitä mitä he julistivat. Herzog sanoi jos heidän kauttaan tapahtuisi ihmeitä, niin ihmiset tietäisivät että heidän saarnaamansa Jeesus eläisi ja yhä tekisi tekojansa heidän kauttansa. Herzogin mukaan he halusivat saada rohkeuden puhua Jumalan sanaa, koska he tiesivät, että rohkeus voisi tulla heihin vain sen kautta, että ihmeet ja tunnusteot vahvistaisivat sen mitä he sanovat.

Herzog erehtyy taas kerran ja vääristää Raamatun sanan opetuksen. Apt luvussa 4 opetuslapset pyysivät ensimmäiseksi rohkeutta puhua Jumalan sanaa, jonka jälkeen he pyysivät sen vahvistukseksi ihmeitä ja tunnustekoja. Kun he täyttyivät Pyhällä Hengellä, niin sen ensimmäinen vaikutus oli se että he puhuivat rohkeasti Jumalaa sanaa. Opetuslapset eivät pyytäneet ihmeiden tapahtuvan siksi, että se olisi kaikkein voimakkain keino todistaa Jeesuksesta, sillä he pyysivät ensin rohkeutta julistaa Jumalan sanaa, eli evankeliumia Jeesuksesta, koska usko syntyy Jumalan sanan kuulemisen kautta. He siis uskoivat kaikkein voimakkaimman pelastukseen johtavan työkalun olevan evankeliumi Jeesuksesta ja siksi he pyysivät rohkeutta, että he voisivat rohkeasti julistaa Herrasta Jeesuksesta.

Se miksi he pyysivät ihmeitä ja merkkejä (sairasten parantumista) johtui siitä, että ihmeiden tulee seurata julistettua sanaa, mutta ihmeet eivät synnytä uskoa, eikä meidän tule seurata ihmeitä kuten Herzog tekee. Alkuseurakunnan uskovien usko ei ollut ihme keskeistä, vaan Jeesus keskeistä julistusta, jonka Herra Jumala vahvisti sitä seuraavien ihmeiden ja merkkien kautta.

Opetuslapset eivät halunneet saada rohkeutta puhua Jumalasta siksi, että he olisivat tienneet rohkeuden tulevan heihin vain sen kautta, että ihmeet ja tunnusteot vahvistaisivat sen mitä he sanovat. Opetuslapset täyttyivät Pyhälle Hengellä, joka antoi heille voiman ja rohkeuden puhua rohkeasti Jumalan sanaa. Ihmeet ja merkit eivät antaneet rohkeutta, vaan Pyhällä Hengellä täyttyminen. Herzogin opetus on  siksi väärää, koska hänen teologiansa on ihme keskeinen, ei Herra Jeesus keskeinen.

Eräs tärkeä asia on syytä ottaa esille tässä yhteydessä. Herzogin teologiassa ihmeet ja merkit ovat todiste hänen sanomalleen, sillä ihmeet synnyttävät uskon Herzogin teologian mukaan. Raamatun opetuksessa ihmeiden ja merkkien tehtävä ei ole synnyttää uskoa Jeesukseen, sillä niiden tehtävä on vahvistaa evankeliumin saarna Jeesuksesta, eli Jumalan sanan, jonka kuulemisen kautta usko syntyy.

Ihmeet ja merkit vahvistavat Raamatullisen pelastussanoman Herrasta Jeesuksesta, mutta Herzogin kautta tapahtuvat ihmeet ja merkit "vahvistavat" Herzogin epäraamatulliset opetukset muun muassa kultaisista tekohampaista sekä kultapölystä jne. On päivänselvää ja kiistatonta, että Herzogin voitelu tulee riivaajahengiltä, ei Raamatun Jumalalta.

Herzog opettaa kirjassaan kirkkauden salaisuudet paljastetaan, että jokaisessa uudessa Hengen liikehdinnässä on mukana uusi vuodatuksen voima, uudet manifestaatiot sekä uudet totuudet paljastetaan. Herzogin mukaan helluntain vuodatus Apt luvussa 2 oli erilainen kuin Apt luvun 4 vuodatus. Herzog opettaa meidän kulkevan kirkkaudesta kirkkauteen, sillä jokainen uusi kirkkaus tuo mukanaan uuden manifestaation.

Herzog sanoi kirjassaan, että jos apostolit olisivat itsepintaisesti pitäneet kiinni helluntain vuodatuksen kokemuksesta, että se on ainoa herätyksen malli, niin he eivät olisi ikinä päässeet eteenpäin. Herzog sanoi, että silloin kun Jumalan Hengen liikehdintä lakkaa liikkumasta, niin se ei ole enää liikehdintä, vaan siitä tulee osa historiaa. Herzogin mukaan kun Jumala toimii uudella tavalla, niin emme voi aina verrata sitä menneisyydessä tapahtuneisiin liikehdintöihin nähdäksemme onko se Hänestä. Herzog sanoi koska Hän tekee uusia asioita ja jos me olemme tienraivaajina tuomassa jotakin uutta, niin meidän täytyy sallia Jumalan tekevän asioita, jotka  ohittavat meidän aikaisemmat kokemukset.

Herzogin mukaan Apt luvun 2 Hengen vuodatus oli erilainen kuin Apt luvun 4 Hengen vuodatus. Tällä erolla Herzog tarkoittaa sitä, että Apt 2 luvussa tuli vain uskon tason voitelu, mutta Apt 4 luvussa tuli kirkkauden taso, joka on enemmän kuin Apt 2 luvun Hengen vuodatus. Herzog on taas väärässä yrittäen perustella väärän opetuksensa kautta valheellista kirkkaus opetustaan.

Kun tutkimme Raamattua hiukan laajemmin, niin huomaamme ettei Apt 2 ja Apt 4 lukujen Hengellä täyttymisellä ollut sellaista eroa kuin mitä Herzog väittää niillä olleen. Ainoa ero Apt 2 ja Apt 4 lukujen välillä oli se, että Apt 2 luvussa tapahtui luvattu Hengen vuodatus sekä Pyhällä Hengellä täyttyminen ensimmäistä kertaa koko ihmiskunnan historian aikana ja Apt luvussa he täyttyivät uudestaan sillä samalla Hengellä, joka vuodatettiin opetuslasten sydämiin helluntaina.

Joh 1:
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

Johanneksen evankeliumi kertoo luvatusta Pyhästä Hengestä, jonka kautta saadaan voima tulla Jumalan lapsiksi sekä voima olla ja pysyä Jumalan lapsina Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti. Raamattu kertoo tässä kohdassa, että voima (Pyhä Henki) saadaan uskon kautta Herraan Jeesukseen. Ne ihmiset saavat Pyhän Hengen, jotka eivät ole syntyneet ihmisen tahdosta, vaan Jumalasta. Tämä tarkoittaa uudestisyntymistä ylhäältä Jumala sanan kautta, eli luvatun Pyhän Hengen saamista uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Apt 1:
4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
6 ¶ Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

Apostolien tekojen ensimmäisessä luvussa kerrotaan siitä mitä Herra Jeesus puhui ja opetti opetuslapsilleen. Herra Jeesus sanoi opetuslapsilleen, etteivät he saa lähteä Jerusalemista, ennen kuin Jumalan lupaus (lupaus Pyhästä Hengestä) täytetään. Tämän lupauksen mukaan Herra Jeesus sanoi, että kun Pyhä Henki tulee opetuslapsiin (kun he täyttyvät Pyhällä Hengellä) niin he saavat voiman ja tulevat olemaan minun (Jeesus) todistajani Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.

Huomaa järjestys Pyhällä Hengellä täyttymisen jälkeen siitä missä he tulisivat olemaan Herran Jeesuksen todistajia, ensin Jerusalemissa (täyttyi Apt 2 luvussa helluntaina) sekä Juudeassa (täyttyi Apt luvun 2 jälkeen) ja Samariassa (täyttyi Apt luvussa 8) sekä aina maan ääriin asti täyttyi kun Apt 8 luvun jälkeisten tapahtumien jälkeen apostolit ja heidän jälkeensä tulevat opetuslapset ovat levittäneet evankeliumia lähes kaikkeen maailmaan. 

Koko ajan oli kyse samasta uskosta ja Pyhän Hengen vaikutuksesta, joka ei johdattanut heitä Herzogin kirkkauden tasolle, sillä Jumalan kirkkaus tuli heidän sydämiinsä uskon kautta Herraan Jeesukseen, kun he täyttyivät helluntaina Pyhällä Hengellä.

Apt 2:
1 ¶ Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
5 ¶ Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."

Helluntaina täyttyi lupaus Pyhän Hengen antamisesta sekä voimasta tulla Jeesuksen todistajiksi. Sen jälkeen kun he täyttyivät Pyhällä Hengellä, niin he rohkeasti julistivat Jumalan suuria tekoja (Jumalan sanaa). Kun he saivat Pyhän Hengen, niin he saivat myös rohkeuden julistaa Jumalan sanaa. He julistivat rohkeasti Jerusalemissa Herrasta Jeesuksesta Pyhän Hengen voiman vaikuttaessa voimallisesti heidän sydämissään.

Apt 4:
29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;
30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.

Apt luvussa 4 vainon ja uhkauksien tähden opetuslapset pyysivät Herraa vahvistamaan heitä uskossa, että he voisivat rohkeasti puhua Jumalan sanaa. Kyse ei ollut kirkkauden tason saamisesta, vaan rohkeuden takaisin saamisesta, joka heillä oli jo ollut Pyhässä Hengessä, mutta joka oli horjunut vainojen tähden.

Täten Herzogin uskon tason ja kirkkauden tason opetus on harhaoppia. Kyse on vakavasta harhaopista, koska Herzogin opettaa Apt luvussa 4 tapahtuneen uuden aallon ja vuodatuksen, joka on uusi ja erilainen kuin Apt luvun 2 Hengen vuodatus. On totta, että Herzogin uusi aalto ja kirkkauden tason vuodatus on erilainen kuin Pyhän Hengen vuodatus Apt 2 luvussa, koska Herzogin kirkkauden tason voitelun voimanlähteen takana on riivaajien valheenvoima. Tämän tähden hänen kirkkauden tason voitelunsa kautta voi tapahtua kultahammasihmeitä, sillä häntä ohjaava henki eksyttää kultaisten tekohampaiden kautta sen tähden koska riivaajahenget jäljittelevät Jumalan tekoja, joka ei tee tekohammasihmeitä, vaan aitoja ihmeitä aitojen hampaiden kautta.

Tämä on todella vakava asia. On todella ikävää, että monet vilpittömätkin uskovat eivät näe sitä, että Herzogin kuolleen ruumiin kautta saatu voitelu on todellakin riivaajahenkien valhevoimaa, ei Raamatun Jumalan voimaa.

Tästä syystä Herzog opettaa, että tässä uudessa "Hengen" liikehdinnässä on mukana uusi vuodatuksen voima, uudet manifestaatiot sekä uudet totuudet paljastetaan. Nämä uudet asiat perustuvat valheeseen, petokseen sekä eksytykseen ja siksi niistä puhutaan uusina, koska niitä ei voi Raamatun sanan kautta koetella, sillä ne perustuvat valheeseen, eikä niitä sen tähden löydy Raamatun sanasta. Herzogin opettamat uudet "totuudet" ovat eksytystä ja valhetta, joille ei löydy Raamatullista perustaa ja tämän tähden hän sanoo niiden olevan uusia totuuksia, jotka tulisi hyväksyä sekä uskoa ja ehkäpä siinä Herzogin "kirkkauden tasossa" ne voidaan vasta ymmärtää. Herzogin kirkkauden taso on sielunvihollisen eksytys ja se joka uskoo tähän eksytykseen sokeutuu luulemaan ja uskomaan "uusia totuuksia" Jumalan totuudeksi, vaikka ne ovat sielunvihollisia valheita, joiden tarkoituksena on eksyttää ihmisiä pois todellisesta totuudesta.

Millä tavalla eksytys toimisi parhaalla mahdollisella tavalla? Siten, että valhetta sanotaan totuudeksi ja jos kyse on vielä täysin uudesta "totuudesta" (lue valheesta), niin uskonnollinen ihminen, jonka aistit eivät kykene erottamaan hyvää ja pahaa toisistaan valitsee sokeutensa tähden valheen ja eksytyksen.

Jumala on jättänyt meille kirjallisen todistuksen, eli Jumalan sanan todistuksen, josta voimme tutkia sitä millä tavalla Raamatun Jumalan Pyhä Henki toimii ja mitä Jumala opettaa sanassaan. Meidän tulee ymmärtää, että Raamattu on mennyttä historiaa siitä miten Jumala toimii, mutta Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti, joten Raamattu on meille koko ajan tuore ilmoitus Jumalan tahdosta ja siitä miten Hän toimii.

Päinvastoin kuin Herzog opettaa, niin meidän on aina tutkittava, koeteltava sekä verrattava kaikki se mitä tänä päivänä tapahtuu Jumalan sanan kautta (Raamattu), jonka tapahtumat ovat mennyttä historiaa, mutta kirjoitettu meille opiksi siitä miten ja  millä tavalla meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen sekä miten Jumalan Henki toimii Jeesuksen opetuslasten kautta, ettemme eksyisi.

Me tämän päivän opetuslapset emme ole Jumalan uusien asioiden tienraivaajia, sillä Uuden Liiton tienraivaajia olivat alkuseurakunnan apostolit ja uskovat, joiden kautta Jumala on puhunut ja kirjoituttanut uuden ilmoituksen Herrasta Jeesuksesta UT:n tekstien kautta, niitä varten, jotka heidän jälkeensä tulevat Jumalan armosta uskomaan Herraan Jeesukseen. Meidän tulisi palata takaisin siihen kalliiseen uskon perintöön Herrassa Jeesuksessa, jonka Jumala on kirjannut ylös valitsemiensa Uuden Liiton apostolien kautta, sillä Jeesuksella on vain yksi seurakunta, ei monia erilaisia ja erinimisiä seurakuntia erilaisine opin painotuksineen. 

Uusi merkki

Herzog kirjoittaa kirjassaan Jumalan sanoneen hänelle kolmesta uudesta merkistä, joten hän oli avoin niille. Herzog sanoi nähneensä kultapölyä sekä sen jälkeen kultaisia hampaita. Herzog sanoi siitä lähtien olevan valmis kolmanteen merkkiin, joka tuli täysin odottamattomalla tavalla.

Herzog sanoi olleensa voidellussa konferenssissa, jossa Jumalan kirkkaus oli todella vahva ja siksi Herzog oli varma, että hän näkisi kolmannen kirkkauden manifestaation (ilmestyminen), jonka Jumala oli hänelle luvannut.  Puhujan yhä puhuessa yhtäkkiä ihmiset nousivat ylös penkeistään ja alkoivat taloudellisesti siunaamaan puhujaa, Herzog kirjoittaa. Hänen mukaansa ihmiset laittoivat rahaa hänen taskuihinsa, jättivät rahaa saarnapönttöön sekä he jopa laittoivat rahaa lattialle hänen jalkojensa juureen. Herzogin mukaan tämä oli vapaaehtoisen antamisen vuodatus, eli kolmas merkki. Herzog vertaa tätä apostolien tekojen kohtaan, jossa ihmiset toivat omaisuutensa apostolien jalkojen juureen.

Herzog kertoo kirjassaan kuinka sen jälkeen kun hänkin antoi rahaa konferenssissa olleelle puhujalle, niin hänet kutsuttiin puhumaan kolmeen eri TV-ohjelmaan ympäri Amerikkaa. Herzogin mukaan hän saavutti TV:n kautta tuhansia ihmisiä, jotka pelastuivat ja parantuivat ohjelmien kautta. Herzog kertoo kuinka tämän jälkeen hänelle avautui uusia mahdollisuuksia Euroopassa, jossa hänelle avautui TV-ohjelmia. Herzog uskoo, että kaikki tämä johtuu siitä kun hän antoi rahaa vapaaehtoisesti konferenssin puhujalle.

Herzogin mukaan tämä on sama antamisen henki, joka oli alkuseurakunnan uskovilla, sillä kun he antoivat, niin Jumalan voima tuli heidän elämäänsä ja yhtäkkiä heillä oli kaikki yhteistä. Herzogin mukaan edellä oleva viittaa enempään kuin vain fyysiseen jakamiseen, sillä Herzog uskoo, että heillä kaikilla oli sama voitelu ja kirkkaus.

Kaikki kolme Herzogin "Jumalalta" saamaa merkkiä liittyvät tämän maailman mammonaan (kulta ja raha). Tämän maailman jumala, eli perkele näytti yhdessä tuokiossa Jeesukselle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston, sanoen että sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, sillä minun haltuuni se on annettu, ja minä annan sen, kenelle tahdon, jos sinä siis kumarrut minun eteeni, niin tämä kaikki on oleva sinun.

Jumala ei ole luvannut antaa Hengen vuodatusta, jonka kautta sataa kultapölyä taivaasta tai että ihmiset saisivat kultaisia tekohampaita, sekä että kun ihminen lahjoittaa rahaa saarnaajille, niin hän tulee menestymään kaikin tavoin. Jumalan lupaama Hengen vuodatus (Pyhä Henki) johdattaa uskovan kieltämään itsensä (synnin himot ja halut), ottamaan oman ristinsä (kuolemaan synnin himoille ja haluille) sekä silloin alkaa Herran Jeesuksen seuraaminen uskon kautta, niin että Jumalan tahto tulee toteutumaan hänen elämässään. Jumalan on luvannut Hengen vuodatuksen kautta johdattaa Häneen uskovat ihmiset lihan kuoleman tielle, jonka kautta vain voi toteutua Jumalan tahto ihmisen elämässä.

Koska "Jumala", joka puhuu Herzogille on tämän maailman jumala, eli perkele, niin siksi hän lupasi Herzogille kolme merkkiä, jotka edustavat tämän maailman loistoa (kultaa ja rahaa), eksyttäen Herzogia luulemaan, että Raamatun Jumala on puhunut hänelle. Koska Herzog on uskonnollinen ja sielullinen ihminen, niin siksi tämän maailman jumala "vuodattaa" Herzogin elämään kultaa ja rahaa. On kiistaton totuus ettei Jumalan Hengen vuodatuksen merkit ole kulta ja raha, vaan Herran Jeesuksen risti ja kuolleista ylösnousemus, joka johtaa Jeesukseen uskovan ihmisen kieltämään itsensä ja seuraamaan Herraa Jeesusta etsien ja tavoitellen Jumalan pyhyyttä ja totuutta sekä Pyhän Hengen vaikuttamaa Jumalan rakkautta.

Koska Herzog on eksynyt kumartamaan tämän maailman jumalaa, niin hän saa nähdä kultapölyä, kultaa sekä kulkea taskut täynnä rahaa sen tähden, että hän on kumartanut tämän maailman jumalaa, eksyen uskomaan ja luulemaan hänen olevan Raamatun Jumala. 

Herra Jeesus sanoi perkeleelle, että Kirjoitettu on: Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja Häntä ainoata palveleman. Herra Jeesus vetosi kirjoitettuun Jumalan sanaan (Raamattu), joka yhdessä Pyhän Hengen voiman kanssa paljastaa eksytykset. Silloin kun olemme ja elämme Pyhässä Hengessä sekä Jumalan armosta tunnemme Pyhät Kirjoitukset (Raamattu), niin voimme varmuudella sanoa ja uskoa ettei Raamatun Jumala anna Hengen vuodatuksen merkiksi kultapölyä, kultahampaita ja rahaa. Kiistaton totuus on että Herzog on eksyttäjä.

Apostolien tekojen luvussa 4 apostolien jalkojen juureen laitetut rahat jaettiin kaikkien kesken, sillä he jakoivat jokaiselle sen mukaan kuin he tarvitsivat. He pitivät näin huolta toinen toisistaan eikä heidän keskuudessaan ollut ketään puutteenalaista, koska he rakastivat toinen toisiaan ja olivat kuolleet lihansa himoille ja haluille, etsien ei omaa parastaan, vaan lähimmäisen parasta. Raamatun opetus eroaa Herzogin opetuksesta, sillä Herzogin opetuksen mukaan yksi mies kerää taskunsa täyteen rahaa.

Herzogin opetus rahan antamisesta on todella vaarallinen, sillä Herzog lupaa Jumalan siunaavan sekä antaa sille menestystä, joka täyttää saarnaajan taskut rahalla. Ei rahan antaminen takaa Jumalan siunausta, sillä rahalla ei voi ostaa Jumalan siunausta. Jumala siunaa sellaisia ihmisiä, jotka elävät parannuksessa hyläten syntejä ja jotka etsimällä etsivät Jumalan vanhurskautta (Jumalan tahdon toteutuminen) omaan elämäänsä. Tällainen ihminen antaa omastaan ei siunauksen ja menestyksen toivossa, vaan puhtaasta sydämestään sille, joka on avun tarpeessa, sillä Jumalan rakkaus saa sen aikaan hänen sydämessään.

Herzogin opetusta seuraava voi luulla että kun vain annan rahaa, niin Jumala siunaa minua, mutta asia ei ole niin. Rooman katolinen kirkko on taloudellisesti eräs maailman rikkaimmista yhteisöistä, mutta se palvelee tämän maailman jumalaa, ei Raamatun Jumalaa.

Herzog opettaa kirjassaan, että kun kylvämme (tarkoittaa rahan antamista) palvelijalle (saarnaajalle) sekä kirkkauden palvelutyölle, niin me saamme osan takaisin siitä kirkkaudesta omaan elämäämme ja palvelutyöhömme. Herzogin mukaan armo ihmeisiin, merkkeihin ja tunnustekoihin tulee kaikille yhteiseksi kun vapaaehtoisen antamisen henki purkautuu kokouksissa.

Herzog valehtelee jälleen kerran, sillä rahalla ei voi ostaa Jumalan armolahjoja. Herzogin opetuksen mukaan voisit ostaa rahalla armoituksia ja lahjoja, antamalla rahaa jollekin jolla on jokin kirkkauden armoitus sekä armolahja ja niin saat osan siitä itsellesi. Raamattu sanoo, että Jumalan Henki antaa armolahjoja itse kullekin, niin kuin tahtoo, eikä kaikilla ole voimallisten tekojen lahjaa, eikä kaikilla ole parantamisen armolahjoja jne. (1 Kor 12).

On täysin selvää, ettei rahan antaminen ratkaise sitä mitä armoituksia ja armolahjoja uskova saa Jumalalta. Herzogin opetus on melkein joka suhteessa täysin epäraamatullista sekä todella vaarallista, koska se johdattaa ihmisen uskomaan valheita, ei Raamatun totuutta.

Herzog opettaa, että kun alkuseurakunnan uskovat laskivat rahansa apostolien jalkojen juureen, niin he vastasivat siihen Jumalan kirkkauteen joka apostoleilla oli. Herzogin mukaan Paavali usein puhui tästä armosta kirjeissään seurakunnille, koska näiden seurakuntien jäsenet olivat olivat hänen kumppaneitaan evankeliumin työssä. Herzog viittaa tähän Raamatun kohtaan: Ja oikein onkin, että minä näin ajattelen teitä kaikkia, koska te olette minun sydämessäni, te, jotka sekä ollessani kahleissa että evankeliumia puolustaessani ja vahvistaessani olette kaikki minun kanssani armosta osalliset (Fil 1:7).

Herzog sanoo armo sanan tarkoittavan kyvykkyyttä jonkin asian suhteen, voitelua,  varallisuutta ja rikkautta sekä erikoisesti kirkkautta.  Herzog selittää Fil 1:27:n tarkoittavan sitä, että ne jotka tukivat Paavalia olivat osallisia samasta voitelun tasosta, joka Paavalilla oli, sillä Paavalin istuttamista seurakunnista tuli sen kirkkauden kantajia, joka oli Paavalin elämässä.

Hepreankielessä sanat chen ja chesed tarkoittavat armoa. Chen tarkoittaa suosio, mielisuosio, armo, armollinen ja hyväksyntä. Chesed tarkoittaa armoa, hyvyys, lempeys ja uskollisuus. Kreikankielessä UT:n tekstissä kharis, eleoo ja eleos tarkoittavat armoa. Kharis tarkoittaa hyväksyntä, hyöty ja etu (jnk. hyväksi) suosio, mielisuosio, lahja armo, armollisuus, anteliaisuus, ilo ja kiitos. Eleoo tarkoittaa olla armollinen, osoittaa armoa ja saada armoa. Eleos tarkoittaa armo.

Herzog opettaa väärin sitä mitä armo tarkoittaa, koska hän liittää rahan antamisen voimakkaasti armoon mitä minä itse saan kun annan periaatteella, eli ansio periaatteella, vaikka Jumalan armossa on kyse ansaitsemattomasta armosta. Jumalan armo tarkoittaa sitä, että Jumala armostaan ilman ihmisen omia ansioita armahtaa ja hyväksyy ihmisen Jumalan lapseksi Herran Jeesuksen veren, kuoleman ja ylösnousemisen tähden. Ihminen vastaanottaa Jumalan armon uskon kautta Herraan Jeesukseen, kun hän on tehnyt parannuksen (mielenmuutos) ja uskoo Jeesuksen olevan Herra ja Pelastaja. Jumalan armon kautta uskova pääsee osalliseksi voitelusta Pyhässä Hengessä, jonka ensisijainen tehtävä on varustaa Jeesuksen opetuslasta elämään Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen, jonka kautta uskova pääsee osalliseksi Jumalan kirkkaudesta. Jumalan armon tehtävä ei ole tuoda uskovalle maallisia rikkauksia, vaan elatus ja toimeentulo, joiden kautta voi myös muita auttaa, eikä kerätä rahaa itsekkäästi itselleen. Jumalan armo annetaan armosta ilman omia ansioita ja tekoja, siksi armoa ja sen vaikutuksia ei voi ostaa rahalla, eikä omilla "ansioilla".

Herzogin opetuksesta saa sellaisen kuvan, että kun annat rahaa sananjulistajille, niin pääset osalliseksi siitä samasta "kirkkaudesta tai voitelusta", joka heillä on. Herzog opetus on vastoin Jumalan sanaa. Jumalan Henki jakaa itse kullekin niin kuin itse tahtoo, ei sen mukaan kuinka paljon annat rahaa jollekin sananjulistajalle. Herzogin toiminnasta paistaa läpi rahan ahneus, sillä hän yrittää perustella ihan väärin perustein rahan antamista. Uskon elämään kyllä kuuluu myös taloudellisen avun tai tuen antaminen, mutta se tehdään siitä lähtökohdasta käsin, että se annetaan tarpeeseen. Raamatussa apostolit eivät pyytäneet rahaa itselleen sanoen, että kun annat minulle rahaa, niin saat saman voitelun kuin minulla on.

Herzog sanoo kirjassaan oppineensa paljon antamisesta, joka tapahtui Pensacolan herätyksen aikana. Herzog kertoo siitä kuinka hän näki Pensacolassa tuhansien ihmisten pelastuvan ja vapautuvan synneistä.

Jos ja kun Herzog julistaa kokouksissaan rahan antamisen siunauksena saavutettavaa "valtaisaa voitelua" tai kuinka raha poikii hyvän tuoton kun se annetaan saarnaajalle, niin herää epäilys, että pelastuivatko ihmiset rahan himon tähden kuulleensa että kun he täyttävät saarnaajan taskut rahalla, niin he saavat itse myös paljon rahaa tai kääntyivätkö he siksi, että saisivat supervoitelun? Ihminen voi vapautua synnistä, mutta jos evankeliumin julistus on keskittynyt rahan ansaitsemiseen sekä ihmeisiin, niin eikö juuri rahan ahneus ole syntiä. En halua olla negatiivinen, mutta luettuani Herzgin kirjan opetusta, niin väistämättä mieleeni nousee ajatuksia, jotka olen edellä esittänyt. Aito parannus (mielenmuutos) ja usko Herraan Jeesukseen tulee vain ristiinnaulitun ja ylösnousseen Herran Jeesuksen evankeliumin kautta, jossa Jeesuksen veri puhdistaa ihmisen sydämen, joka on saanut synnin piston (synnintunto) sydämeensä, uskoen Herran Jeesuksen pesevän verellänsä puhtaaksi hänen syntinsä. Aito evankeliumi ei ole keskittynyt rahan keräämiseen, eikä pitämään ihmeitä evankeliumin keskipisteenä, niin kuin David Herzog tekee ja toimii.

On totta, että Jumala siunaa Hänen omiaan kun he antavat omastansa, mutta antamisen idea ja ajatus ei ole siinä, että kun minä annan, niin minä saan, vaan siinä, että teemme sen rakkaudesta niitä kohtaan, jotka ovat avun tarpeessa. Herzogin opetus rahan antamisesta on hyvin yksipuolinen sekä hyvin itsekäs ja itsekeskeinen, eli kun minä annan, niin minä saan. Raamattu opettaa itsekkyyden (itserakkaus) sekä rahan ahneuden olevan eräitä niistä lopunajan merkeistä, jotka vaikuttavat eksyttäjien toiminnassa (2 Tim 3:1-5).

Herzog opettaa kirjassaan kirkkauden salaisuudet paljastetaan, että kun hän kylvi Pensacolan kirkkauteen, niin hän sai saman kirkkauden kuin mikä oli Steve Hillin ja Brownsville herätyksen yllä. Herzog perustelee opetustaan sanoen, että Elisa palveli Eliaa ja vastaanotti kaksinkertaisen osan siitä mitä Elialla oli. Tähän Herzog sanoo, että hengellisen periaatteen mukaan niität sen minkä kylvät.

Monet uskovat, jotka auttoivat ja tekivät palvelusta apostoli Paavalille eivät saaneet kaksinkertaista voitelun osaa Paavalin palvelutehtävästä, koska Raamattu ei opeta sellaista että kun palvelet ja autat jotakin ihmistä, niin saat kaksinkertaisen osan siitä palvelusta ja voitelusta, joka hänellä oli. Elisan kohdalla oli Jumalan tahto, että hän saisi kaksinkertaisen osan Elian voitelusta, mutta jokaisen kohdalla asia ei ole näin. Yleistäminen tekee tästä opetuksesta väärän opetuksen. Tutki tarkasti uskovia, jotka olivat tekemisissä Paavalin  kanssa, niin yksikään heistä ei saanut kaksinkertaista osaa siitä voitelusta, joka Jumalan armosta Paavalilla oli. Herzog hakee tämän opin kautta tukea kuolleen ruumiin kautta tulleesta "voitelusta", jonka kautta hän sanoi saaneensa kaksinkertaisen osan Ruth Heflinin "voitelusta". On sanomatta selvää, että Herzogin kohdalla on kyse riivaajien "voitelusta", koska Jumala ei anna voiteluansa kuolleen ruumiin kautta.

Herzog ei ole ymmärtänyt Raamatun opetusta kylvämisestä ja niittämisestä ihan oikein. Paavali opetti, että mitä ihminen kylvää sitä hän myös niittää (Gal 6 luku). Jos kylvät lihaan (synnin himot ja halut), niin niität lihasta turmeluksen. Mutta jos kylvät Henkeen (elät Jumalan tahdon mukaisesti), niin niität Hengestä iankaikkisen elämän. Tässä suhteessa tämä on tärkein opetus kylvön ja niittämisen hengellisestä periaatteesta.

Uskovien avustamisesta ja tukemisesta on myös selkeä opetus Raamatussa (2 Kor 9 luku). Paavali opetti alkutekstin mukaan, että taloudellinen avustus olisi siunaus, joka annetaan siunauksena, ei ahneudesta käsin. Paavali opetti myös alkutekstin mukaan, että joka kylvää siunauksen, niin hän niittää siunauksen. Sen jälkeen alkutekstin mukaan Paavali opetti, että kukin antakoon sydämensä valinnan mukaan, ei pakosta tai puutteesta, sillä Jumala rakastaa iloista antajaa. Alkutekstin mukaan 2 Kor 9:7:ssa sana iloinen (hilaros) tarkoittaa samaa kuin hileos, joka tarkoittaa armollista. Sen jälkeen Raamattu opettaa, että Jumala on valmis antamaan armoansa, että uskovilla olisi riittävästi kaikkea, että he voivat tehdä ylenpalttisesti kaikkea hyvää. Raamattu jatkaa sillä silloin voitte kaikessa vaurastuen (ennen kaikkea vaurastua hengellisesti Jeesuksessa) harjoittaa kaikkinaista anteliaisuutta, joka saa aikaan kiitosta Jumalalle. Raamattu jatkaa sanoen, ettei tämä ainoastaan poista pyhien puutteita, vaan käy vieläkin hedelmällisemmäksi Jumalalle annettujen monien kiitosten kautta.

Taloudellinen lahja tai avustus ei saa olla ahneudeksi sen antajalle, eikä vastaanottajalle. Antaja ei saa antaa siten, että ahneus estää häntä antamasta sen mukaan mitä Jumala laskee hänen sydämelleen. Vastaanottaja ei saa vaatia rahaa yli sen mitä hän oikeasti tarvitsee, eikä yli sen mitä Jumala on hänelle antamassa.  Taloudellinen lahja ja avustus on saajalleen sekä antajalleen Jumalan siunaus. Jumalan siunaama ihminen kykenee antamaan siitä mitä Jumala on hänelle siunannut. Puutteessa (taloudellisesti) ja avuntarpeessa oleva saa Jumalalta siunauksen toisen uskovan lahjan kautta, eli hän saa Jumalan siunauksena sen mitä hänellä ei ole. Lahjan ja rahan antaja saa myös siunauksen Jumalalta, mutta antajan ei tule antaa siksi, että hän saisi Jumalalta siunauksen, vaan rakkaudesta sitä kohtaan, joka on puutteessa (taloudellisesti) ja tarvitsee apua. Jumala kyllä siunaa, mutta ei niitä jotka laskelmoivat siunauksia rahassa tai missä tahansa muussa.

Herzogin kokouksissa (olen itse ollut hänen kokouksessaan sekä katsonut niitä netin kautta) rahan pyytäminen tehdään ihmisiä paineistaen sekä siten että kun annat, niin sinä saat ja hyödyt siitä. Antamisessa pääasia on antaa Jumalan rakkaudesta avuntarvitsijaa kohtaan, ei siinä että mitä minä siitä hyödyn kun annan. Oman hyödyn näkökulma nousee vahvasti esille Herzogin rahan pyytämisessä ja keräämisessä, jota kerätään isoihin ämpäreihin sekä pankkisiirtolomakkein. Olen itse ollut useassa sellaisessa yhteydessä, jossa on olemassa "kolehtilipas", jota ei kierrätetä, vaan jokainen antaa sinne vapaaehtoisesti sen mukaan mitä kokee sydämellään.

Herzogin rahan keräämisen keskipiste on hänen omat taskunsa, mutta Raamatussa rahan keskipiste oli avun tarpeessa olevat ihmiset, ei vain yhden ihmisen taskuun rahan työntäminen. Benny Hinn on kerännyt valtavan omaisuuden itselleen saman rahan antamisen opetuksen kautta. Raamatussa raha kiersi avuntarvitsijalta toiselle, mutta kukaan ei yksin siitä rikastunut taloudellisesti, vaan se jaettiin avuntarvitsijoiden kesken. 

Raamatun opetus armosta ja antamisesta tuo esille sen kuinka se tuo tasauksen uskovien keskuuteen, niin että alkuseurakunnassa kaikilla oli sen mukaan kuin he tarvitsivat, eikä kukaan ole puutteenalainen. Nykyään (ei kaikki) uskovat syytävät rahansa pastoreille ja saarnaajille, mutta seurakunnan keskelle voi olla ja onkin usein köyhyydessä sekä puutteenalaisuudessa eläviä uskovia, joita ohjataan sosiaaliluukuille, kun seurakunnan rahat menevät pastorien palkkoihin, vierailevien puhujien taskuihin sekä seurakunnan omistamien kiinteistöjen lainoihin ja niistä koituviin kuluihin.  Lesket ja köyhät olivat etusijalle alkuseurakunnassa. Tämän pitäisi puhua meille ja todella paljon.

Herzog opettaa kuinka spontaani kuuliaisuus saa aikaan kaikenlaiset spontaanit ihmeet sekä kuinka suuresti hän on siunattu tuntiessaan Ruth Heflinin. Herzog sanoi saaneensa Ruthin palvelutyön välityksellä uuden kirkkauden tason sekä suuremman vapauttamisen merkkien, tunnustekojen, ilmestysten ja profetiallisuuden alueilla. Herzogin mukaan Jumala oli puhunut kylvämisestä Ruthin palvelutyöhön ja kun  hän teki siten, niin Jumala on lähettänyt osan siitä kirkkaudesta, joka oli Ruthilla.

Herzog kyselee kirjassaan, että mitä tekemistä kylvämisellä on kirkkauden kanssa? Tähän Herzog itse vastaa, että Paavali selittää sen kirjeissään. Herzogin sanoo Paavalin opettaneen, että kun palvelija kylvää hengellisen lahjan seurakunnalle, niin uskovien vastuu on kylvää materiaalisesti tämän palvelijan elämään. Herzog sanoo monien ihmettelen sitä kun heidän päälleen on laitettu kädet herätyksen aikana erikoisen voitelun saamiseksi ja he eivät ole nähneet tämän voitelun toteutuvan heidän elämässään. Herzogin mukaan se voi johtua siitä, että siihen voiteluun tulee vastata fyysisellä tavalla.

Herzog sanoi ystävänsä Renny McLeanin sanoneen, että jos ei kylvä mitään, niin mikään ei kasva. Herzogin mukaan ne, jotka voivat toimia palvelutyössään Elisan tavoin tulevat siunatuiksi sillä tavalla. Herzog sanoo opetuslasten seuranneen Jeesusta luopumalla kaikesta ja kun Jeesus oli mennyt pois, niin opetuslapset vaelsivat samassa voimassa missä Jeesus oli vaeltanut. Sitten Herzog siteraa Raamattua sanoen Jeesuksen luvanneen heille: Joh 14:12 ¶ Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,

Herzog opettaa kirjassaan kylvämisen olevan lahja, joka lisää kykyä ja voimaa palvelutyöhön, sillä enemmän tekeminen on kylvämisen tie armon tasoon, joka on sillä palvelijalla ja tuo osan sekä määrän siitä sinun elämääsi. Herzogin mukaan raha on työkalu, joka vapauttaa sinut tekemään enemmän. Silloin kun jollakin palvelutehtävällä (järjestö) on rahaa, niin se lisää kykyä koskettaa enemmän ihmisiä. Kun annat, niin autat sitä järjestöä tekemään enemmän sekä tavoittamaan ihmisiä yhä kauempaa. Herzogin mukaan sen seurauksena saat ottaa osaa siihen armoon, joka on sen järjestön yllä. Herzogin mukaan tämä ei ole ainoa tapa toteuttaa se, mutta se on avain, jonka kautta Jumala paljastaa tänä päivänä mikä avaa uuden kirkkauden tason.

Herzog sai paljon vaikutteita Ruth Hefliniltä (Ruth Ward Heflin). Heflin oli kirkkauden valtakunnan julistaja, joka sanoi, että on helppoa herättää kuolleita ja parantaa kaikenlaisia sairauksia. Ruth Heflin opetti myös kuinka helppoa oli elää kirkkauden valtakunnan ilmapiirissä. Hänen mukaansa kirkkauden valtakunnan ilmapiirissä mikään ei ole mahdotonta. Ruthilla oli iso rooli niin sanotussa kultapöly herätyksessä. Hän opetti kirkkauden valtakunnan ilmapiiriä, eli sitä että taivas on maan päällä, siksi uskova voi elää koko ajan yliluonnollisessa taivaan ilmapiirissä. On sanomatta selvää, että Herzog on saanut oppinsa sekä vaikutteita Hefliniltä, sillä David julistaa ja opettaa valtakunnan kirkkautta ja taivasta maan päällä.

Herzog spontaani kuuliaisuus on unohtanut tutkia ja koetella Heflinin opetuksen, sillä jos hän sen olisi tehnyt Raamatun sanaan uskoen, niin hän tietäisi ettei Jumala lähetä taivaasta kultapölyä ihmisten keskuuteen. Itse asiassa Herzog on saanut samoja asioita Heflinin kautta, millä riivaajahenget eksyttivät Ruthia. Kun Herzog kylvi lihaan, niin hän sai lihasta turmeluksen, kuten Raamattu opettaa.

Herzogin mukaan Paavali sanoi että kun palvelija kylvää hengellisen lahjan seurakunnalle, niin uskovien vastuu on kylvää materiaalisesti tämän palvelijan elämään. Kun tutkimme Raamattua, niin huomaamme siitä erään voimakkaan näkökulman:

Gal 6:
6 Jolle sanaa opetetaan, se jakakoon kaikkea hyvää opettajallensa.
7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.
9 Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.
10 Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.

Room 1:
11 Sillä minä ikävöitsen teitä nähdä, voidakseni antaa teille jonkun hengellisen lahjan, että te vahvistuisitte,
12 se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun.

Jumala antaa hengellisiä lahjoja, ei Paavali ja sitä hän tarkoittaa sanoessaan voidakseni antaa teille jonkun hengellisen lahjan. Mitä varten hengellinen lahja annettiin, siksikö että he saisivat saman voitelun kuin Paavalilla oli pakanain apostolina  tai kaksinkertaisen osan Paavalin voitelusta vai siksi, että he saisivat paljon rahaa? Ei, vaan siksi että he saisivat vahvistua uskossa.

Gal 6 luku opettaa Henkeen kylvämisestä, joka tarkoittaa kaikkein eniten vaeltamista Jumalan sanan totuuden mukaan, eli syntien hylkäämistä sekä vanhurskaudessa vaeltamista. Tässäkin kohden oli siis pääasiassa kyse muusta kuin rahan antamisesta. Totta kai hengellisyyteen kuuluu myös omastaan antaminen sen mukaan kuin kokee sen sydämessään Jumalalta tulleeksi, mutta se tulee tehdä rakkaudesta avuntarvitsijaan, ei sillä periaatteella että minä hyödyn sen ja sen verran kun nyt annan tämän ja tämän verran.

Valhe kertoo ja "profetoi" voiteluista, jotka eivät koskaan toteudu, koska ne ovat valheita ja vääriä profetioita. On ihmisiä jotka ovat vilpittömiä ja uskovat näihin vääriin profetioihin sekä vilpittömyys heissä estää heitä yrittämistä toteuttaa sitä itse. Tämän tähden monet profetiat eivät koskaan toteudu äärikarismaattisissa piireissä. On myös ikävä kyllä sellaista, että jotkut toteuttavat itse omassa voimassaan valheenvoiman avustuksella vääriä profetioita, joita he ovat saaneet. 

Herzog sanoi syyn olevan se kun ihmiset eivät vastaa luvattuun voiteluun fyysisellä tavalla. Herzogin tekstiyhteyden perusteella fyysinen tapa on rahan antamista. Rahalla ei voi ostaa voitelua, sillä Jumalan henki antaa armolahjoja itse kullekin niin kuin Hän tahtoo.

Opetuslapset eivät vaeltaneet samassa voimassa ihan samalla tavalla kuin Herraa Jeesus vaelsi, kuten Herzog väärin opettaa. Herra Jeesus on ainoa koskaan maan päällä vaeltanut synnitön ihminen, koska Hän ei ole pelkkä ihminen, vaan myös lihaksi tullut Jumala. Apostolit eivät olleet synnittömiä, vaan vajavaisia ihmisiä siitäkin huolimatta, että he täyttyivät Jumalan Pyhällä Hengellä ja että Jumalan Henki asui heissä. Tämä tärkeä asia tulisi ymmärtää oikein, koska muuten voidaan ajautua synnittömyysoppiin, joka on kavala harhaoppi.

Joh 14:12 ¶ Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,

Alkutekstissä on sana meidzon, joka tarkoittaa suurempia, laajempia ja enemmän. Jeesus sanoi, että sen jälkeen kun Hän menee Isänsä tykö, niin Häneen uskovat tekevät laajempia tekoja kuin mitä Hän teki. Raamatun kokonaisopetuksen valossa ymmärrämme asian näin, sillä kun Herra Jeesus kuoli ja nousi ylös Isän oikealle puolelle, niin tuhansien ja tuhansien jne. kautta Jumala tulee tekemään enemmän ja laajempia tekoja kuin mitä Jeesus teki.

Suurempia tekoja ei siis tarkoita voimassa suurempia, vaan laajempia tekoja, eli niitä tapahtuu enemmän, sillä kun Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa kaikkina aikoina Herran Jeesuksen opetuslasten kautta, niin Jumalan tekoja tapahtuu enemmän ja laajemmin kuin Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana. Herra Jeesus sanoi Joh 13:16:ssa ettei palvelija ole Herraansa suurempi, eikä lähettiläs ole lähettäjäänsä suurempi. Tämä tarkoittaa sitä, että Herran Jeesuksen opetuslapset eivät voi olla Isä Jumalaa ja Herraa Jeesusta suurempia, eivätkä he voi tehdä suurempia tekoja kuin mitä Jumala tekee, eivät edes Pyhässä Hengessä.

Alkutekstissä Joh 14:12 on sana meidzon, joka tarkoittaa suurempia, laajempia ja enemmän. Mikä näistä vaihtoehdoista on oikea ja tarkoittaa sitä mitä Jeesus tarkoitti? Ratkaisu on todella yksinkertainen, sillä Jeesus paransi sairaita, ajoi ulos riivaajia, herätti kuolleita takaisin elämään, teki ruoka-ihmeitä ja luonnonvoimat olivat Hänelle alamaisia. Kun nyt tutkimme esim. UT:n tekstejä Apt:n teoista eteenpäin aina ilmestyskirjaan asti, niin yksikään apostoli tai kukaan muukaan alkuseurakunnan uskova ei tehnyt voimassa suurempia tekoja kuin Jeesus teki, mutta enemmän ja laajemmin niitä tapahtui kuin Jeesuksen tekeminä. Jeesus teki tekojaan kolme vuotta, mutta apostolit ja muut uskovat paljon kauemmin ajallisesti. Alkuseurakunnan uskovien kautta tapahtui parantumisia, riivaajien ulosajamisia sekä kuolleita herätettiin, ihan samoja tekoja, joita tapahtui enemmän ja laajemmin kuin Jeesuksen kautta, mutta yhtään voimassa suurempaa tekoa kuin Jeesus teki ei löydy Raamatusta opetuslasten kautta tehtynä. Täten on ilmiselvää, että enemmän tai laajemmin on oikein, eikä suurempia.

Raamatun opetus ei ole vain sanoja ja lauseita tai alkutekstin mukaisia merkityksiä, vaikka se sitäkin toki on. Raamatun opetus tulee ymmärtää Raamatun kokonaisopetuksen valossa sekä siinä tekstiyhteydessä missä opetus esiintyy. Raamatun selkeän kokonaisopetuksen valossa on päivänselvää, ettei ihminen voi tehdä suurempia tekoja voimassa kuin mitä Kaikkivaltias Jumala tekee.

On todella röyhkeätä, sanoa, väittää ja uskoa, että ihminen voisi tehdä suurempia tekoja kuin mitä Jumala tekee. Ainoastaan sellainen ihminen, jonka mielen valhe on sokaissut voi uskotella itselleen ja luulla, että hän kykenee tekemään Jumalaa suurempia tekoja. Opetus suurempien tekojen tekemisestä kuin mitä Jeesus teki on saatanallinen valhe, joka avaa ovet riivaajahenkien valhevoiman manifestaatioille.

Väärä opetus on riivaajahenkien polttoainetta, joka aktivoi heitä tekemään kaikenlaisia ihmeitä ja tunnustekoja valheenvoiman kautta. Tämän tähden on erittäin tärkeätä uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo, koska silloin emme eksy, vaan pysymme ja kasvamme Raamatun totuudessa ja Pyhän Hengen vaikuttamassa rakkaudessa.

Herzogin opetuksen mukaan rahan antaminen on tänä päivänä avain, joka avaa uuden kirkkauden tason. Kuten on tullut jo useamman kerran todettua, niin Jumalan voitelua ja armolahjoja ei voi ostaa rahalla. Herzogin rahan antamisen opetus täyttää rahan ahneuden sekä itsekkyyden kriteerit, koska hän keskittyy koko ajan siihen mitä antaja hyötyy kun hän antaa. Raamatullinen usko toimii eri tavalla, koska siinä antaja antaa rakkaudesta avuntarvitsijalle, ajatellen sitä mikä on  parasta avuntarpeessa olevalle, eikä antaja ajattele sitä mitä hän hyötyy antamisesta.

Väärä antaminen

Herzog käsittelee kirjassaan kirkkauden salaisuudet paljastetaan noita Simonia kirjoittaen, että noita Simon halusi rahalla ostaa Pyhän Hengen. Herzogin mukaan noita Simon halusi manipuloida ja kontrolloida tilannetta. Herzog sanoi Simonin toimineen lihassa. Herzog kirjoitti että noina aikoina kun noidat ja tietäjät näkivät jonkun suorittavan uuden tempun, niin he tarjosivat rahaa ostaakseen sen tempun salaisuuden itselleen. Herzog tuo esille kuinka spontaanin antamisen ero on ilmiselvä noita Simonin tapaukseen verrattuna, sillä noita Simon toimi lihassa ja oikea motiivi toimii Pyhän Hengen ohjauksessa.

Herzogin mukaan silloin kun kirkkaus on läsnä, niin siihen usein liittyy spontaanin antamisen henki (rahan antaminen). Herzogin mukaan meidän tulee oppia tottelemaan Pyhän Hengen kehotuksia ja kieltää lihalliset motiivit. Herzogin opetuksen mukaan meidän halumme etsiä kirkkautta ja erikoisia lahjoja, jotka tulevat sen mukana täytyy aina olla Jumalan valtakunnan etujen mukaisia.

Herzog ei näe sitä, että hänen väärä opetuksensa rahan antamisesta johtaa juuri siihen, että ihmiset pyrkivät rahalla ostamaan itselleen voitelua ja hengen lahjoja, eli toimimaan lihallisesti. Herzogin opetus on manipulaatiota, koska hän motivoi ja manipuloi ihmisiä rahan antamisen kautta saavuttamaan voitelua ja erikoisia lahjoja. Samalla Herzog kontrolloi tilannetta "vapauttamalla" enkeleitä toimimaan ja samoin myös hän kontrolloi ihmisiä rahan antamisen kautta luvaten rahasumman suuruuden mukaisia tuloksia. Herzogin toiminnassa ei ole eroa noita Simonin toimintaan, koska kummassakin tapauksissa lihalliset motiivit ohjaavat voitelun ja lahjojen tavoittelua.

Spontaani antaminen vapauttaa ylösnousemuksen voiman

Herzog puolustelee kirjassaan opetustaan spontaanista antamisesta (rahan antaminen). Hän tuo esille kuinka hänen ollessaan  Montrealissa kultapölysade tapahtui ensimmäisen kerran sen jälkeen kun spontaani antaminen oli tapahtunut kokouksessa.

Kuten olen aikaisemmin tuonut esille kirjoituksessani, niin kultapöly ei ole Jumalan siunauksen merkki, vaan sielunvihollisen kavala eksytys. Täten Herzogin todistelut perustuvat valheen varaan, ei Raamatun totuuteen.

Herzogin opetuksen mukaan rahan antamisen kautta kylvämisessä on paljon enemmän voimaa silloin kun antaa rahaa sellaiselle, joka operoi suuremman kirkkauden kanssa kuin että vain vastaanottaisi jotakin käsienpäällepanon kautta. Herzog perustelee tätä sillä, että koska olemme kumppaneita ja palvelemme suuremman kirkkauden tason ihmisiä, niin me myös tulemme saamaan saman palkkion ja lahjat kuin mitä heillä on. Herzog sanoo Raamatun opettavan profeetan palkan periaatteesta (Matt 10:41,42). Hän sanoo sen tarkoittavan, että kun antaa Jumalan miehelle tai naiselle, kuten Jumala johtaa, niin tulet saamaan yliluonnollisen siunauksen antamisesi kautta.

Herzogin opetuksen kautta paljastuu rahan ahneus, sillä hän itse esiintyy suuremman kirkkauden tason julistajana ja hän opettaa että kun hänen kaltaisilleen antaa rahaa, niin sen jälkeen voimavaikutukset ovat suurempia kuin käsienpäällepanon kautta tapahtuva voitelu ja Hengen lahjojen antaminen. Pöyristyttävää kuinka röyhkeästi hän opettaa, että voit ostaa rahalla erikoisia lahjoja sekä suuremman tason voitelua. Jos tässä kohtaa uskova ei herää ja näe eksytystä, niin silloin hän on todella sokeutunut pahasti sekä antanut sielunvihollisen pettää itsensä perusteellisesti.

Matt 10:41 Joka profeetan ottaa tykönsä profeetan nimen tähden, saa profeetan palkan; ja joka vanhurskaan ottaa tykönsä vanhurskaan nimen tähden, saa vanhurskaan palkan.

Profeetan palkka ei tarkoita sitä, että kun annat Jumalan miehelle rahaa, niin saat supervoitelun tai saat jonkin armolahjan ja armoituksen jne. Raamattu sanoo etteivät suinkaan kaikki ole apostoleja; Eivät kaikki ole profeettoja; Eivät kaikki ole opettajia; Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja; Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja; Eiväthän kaikki puhu kielillä; Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään.

Raamatun opetuksen mukaan Jumalan Henki antaa itse kullekin niin kuin tahtoo, siksi et voi saada profeetalle rahaa antamalla profeetan tehtävää, etkä yhtään mitään armolahjoja tai voitelua, koska Jumalallisia asioita ei saada omien ansioiden mukaan, jota rahan antaminen on, vaan armosta sen mukaan mitä Jumalan Henki itse kullekin antaa.

Koko Raamatun kokonaisopetuksen valossa profeetan palkka voi tarkoittaa sitä kun otamme profeetan luoksemme, niin profeetan kautta voimme saada opetuksen sanaa, Jumalan ilmoitusta meille, mutta ei koskaan sitä, että sen kautta voisit ansaita itsellesi armoituksia, voitelua tai armolahjoja.

Antaminen vapauttaa ihmeet

Herzog opettaa kirjassaan, että spontaani antaminen (rahan antaminen) vapauttaa ilmapiirin ihmeille, tunnusteoille ja merkeille. Herzog sanoi että kun rikas nainen antoi Elisan jäädä hänen luokseen ja kun nainen palveli häntä, niin hän kylvi elämäänsä Elisan kirkkautta. Herzog kirjoitti että kun myöhemmin Elisa kysyi mitä nainen haluaa, niin hän sanoi tarvitsevansa pojan, mutta hänen miehensä on liian vanha. Herzog sanoo, että kun Elisa profetoi pojasta ja kun nainen synnytti pojan, niin poika syntyi sen seurauksena kun hän oli kuuliainen ja kunnioitti profeettaa. Herzog toi vielä esille kuinka Elisa oli kuullut pojan kuolleen ja siksi Elisa meni rukoilemaan pojan puolesta, joka heräsi kuolleista.

Herzog opettaa kirjassaan että sama asia tapahtui Elian elämässä, joka oli Elisan edeltäjä. Herzogin mukaan Sarpatin leski antoi Elialle viimeisen ateriansa ja kun hän teki sen, niin Jumala teki ihmeen. Myöhemmin lesken poika kuoli ja Elia herätti hänet kuolleista. Herzogin mukaan kuolleista herättäminen oli sidottu naisen kuuliaisuuteen kun hän antoi omastaan profeetalle. Herzogin mukaan on syytä huomioida, että Elisa kulki Elian manttelissa, koska hän palveli Eliaa ja siten kylvi itselleen kirkkauteen aivan kuten opetuslapset tekivät seuratessaan Jeesusta.

Herzogin opetus on todella vaarallista harhaoppia, koska hän opettaa ihmisiä olemaan kuuliaisia toisille ihmisille ja tottelemaan heitä ja varsinkin sellaisia, joilla on sama "suuri kirkkauden taso" kuten hänellä on. Elisan tapauksessa ei ollut kyse naisen kuuliaisuudesta Elisaa kohtaan, vaan Jumalan armosta ja tahdosta, joka päätti antaa naiselle pojan sekä myöhemmin herättää hänet kuolleista. Elian tapauksessa oli kyse myös Jumalan armosta ja tahdosta, jonka mukaan Hän antoi leskelle ruokaihmeen sekä herätti hänen poikansa kuolleista.

Herzog haluaa sitoa ihmiset itseensä rahan antamisen kautta luvaten suuria asioita tapahtuvaksi kunhan vain ihmiset antavat hänelle rahaa. Samalla Herzog opettaa ihmisiä olemaan kuuliaisia vajavaisille ihmisille, sillä hänen mukaansa Jumala tekee asioita ihmisille sen mukaan kuinka kuuliaisia he ovat "supervoitelun" omaaville ihmisille. Herzogin evankeliumi on ihme- ja rahakeskeinen. Uskovan tulee olla kuuliainen Jumalalle ei ihmiselle. Herzogin oppi ja evankeliumi on eksytystä ja suosittelen jokaista uskovaa pysymään poissa Herzogin vaikutuspiiristä.

Herzog kertoi kuinka Ranskassa hän saarnasi että Jumala käski Davidia antamaan autonsa seurakunnan pastorille saadakseen kirkkauden läpimurron. Herzog kertoo että kun hän luovutti autonsa avaimet kylvääkseen kirkkauteen samalla vapauttaen kirkkauden seurakuntaan, niin ihmiset liikuttuivat ja juoksivat eteen antamaan rahojaan spontaanisti. Herzog sanoo, että kun he antoivat rahansa, niin kultapölyä laskeutui kaikkialle rakennukseen. Herzogin mukaan aina tähän päivään asti (kun hän kirjoitti kirjansa 2000) kultaa ilmestyy heidän kokouksissaan ja seurakunnan talouttakin on siunattu.

Herzogin evankeliumi keskittyy ihmeiden osaksi myös rahan antamiseen ja hän pitää varallisuuden lisääntymistä Jumalan siunauksen merkkinä ja tuo sen siten esille, että ikään kuin se olisi tavoiteltava siunaus. Kaikkein tärkein tavoiteltavin siunaus uskovan elämässä on hengelliset siunaukset, jonka kautta uskova voi vaeltaa ja kasvaa uskossa Jumalan tahdon mukaisesti. Herzogin teologia keskittyy asioihin, jotka ruokkivat ihmisen sielullisuutta ja lihallisuutta.

Vertailussa kylvö hyvään maaperään ja tarpeeseen

Herzogin opetuksen mukaan kun kylvät, eli annat jollekin jolla on kirkkaus, niin silloin kylvät hyvään maahan. Herzog puolustelee oppiaan esim. sillä, että Adam ja Eeva olivat hyvässä maaperässä ennen lankeemusta ja niin pitkään kun kirkkaus oli puutarhassa, niin heidän ei tarvinnut uurastaa siellä töitä tehden. Herzogin mukaan Eedenin puutarhan maaperä oli hedelmällinen sekä tuottava, niin kauan kuin kirkkaus oli siellä läsnä. Näin sitten Herzogin mukaan kun kylvät johonkin uskovien järjestöön, jossa on kirkkaus, niin olet kylvänyt hyvään maaperään.

Mark 4:20 Ja mitkä hyvään maahan kylvettiin, ovat ne, jotka kuulevat sanan ja ottavat sen vastaan ja kantavat hedelmän, mikä kolmikymmen-, mikä kuusikymmen-, mikä satakertaisen."

Raamatun opetuksen mukaan hyvä maaperä on ihminen, joka kuulee Jumalan sanan ja tulee uskoon sen kautta ja sitten Jumalan armosta uskoon tulleet ihmiset kantavat Jumalalle hedelmää, jotkut kolmikymmen-, jotkut kuusikymmen- ja jotkut satakertaisen hedelmän. Hyvä maaperä opetus ei siis mitenkään liity Herzogin harhaoppiin.

Eedenin puutarhan tapahtumat eivät liity mitenkään sellaiseen ajatukseen ja opetukseen, että ihminen olisi omilla hyvillä töillänsä "ostanut" Jumalan kirkkautta. Kyse oli siitä, että Jumalan armosta ja tahdosta Adam ja Eeva olivat paratiisissa Jumalan rakkauden kohteina, jotka saivat kaiken puutarhassa Jumalan armon ja hyvyyden kautta, ei omien ansioidensa kautta.

Herzogin opetuksen mukaan jos kylvät jollekin, joka on sen tarpeessa, niin se on hieno asia ja meidän tulee tehdä niin, mutta se ei ole sama asia kuin kirkkauteen kylväminen. Herzogin mukaan köyhille tai tarpeessa oleville antaminen on erilaista kuin kirkkauteen kylväminen. Oppinsa tueksi Herzog sanoo että jos poika jolla oli viisi leipää ja kaksi kalaa olisi itse suoraan halunnut antaa sitä mitä hänellä oli, niin hän ei olisi kyennyt ruokkimaan kovinkaan monta ihmistä, mutta kun ruoka annettiin Jeesukselle, jolla oli kirkkaus, niin ruoka lisääntyi ja sillä ruokittiin yli 5000 ihmistä. Täten Herzogin mukaan kirkkaus on hyvä maaperä.

Kuten äsken tuli esille, niin hyvä maaperä on Raamatun opetuksen mukaan sellainen ihminen, joka tulee uskoon ja alkaa Jumalan armosta tuottamaan hyvää hedelmää uskon elämänsä kautta. Poika jolla oli viisi leipää ja kaksi kalaa ei ole opeta mitään Herzogin suuremman kirkkauden tasosta, vaan siitä että Herra Jeesus teki ihmeen niiden elämässä, jotka olivat tässä kohden ruuan tarpeessa. Herzogin opetuksesta saa sellaisen kuvan, että älä auta köyhiä, vaan anna rahasi jollekin "supervoitelun" omaavalle julistajalle kuten vaikkapa Herzogille, niin sitten saat enemmän rahaa, jolla auttaa. Raamattu ei kuitenkaan tue tällaista opetusta, vaan se on rahanahneen ja lihallisen saarnaajan kolehtipuhe omien taskujensa täyttämiseksi.

Lainaaminen verrattuna kirkkauteen kylvämiseen

Herzog kirjoittaa kirjassaan, että kun lainaat jotakin jollekin, niin yleensä saat sen takaisin mitä olet lainannut. Herzogin mukaan köyhille antaminen on sen sadon seurausta, joka tulee sen jälkeen kun olet antanut kirkkauteen. Herzog sanoo, että kun annat kaiken köyhille ja saat takaisin kaiken minkä annoit, niin silti et kykene ruokkimaan monia köyhiä ihmisiä. Herzog sanoo mutta että kun ensin kylvät saarnaajille, jolla on kirkkaus, niin se mitä olet kylvänyt tulee sinulle takaisin moninkertaisena ja sen jälkeen voit antaa köyhille ja avuntarpeessa oleville. Herzog kysyy kirjassaan, että miksi emme antaisi Jumalan miehille ja naisille, joita on jo siunattu taloudellisesti?

Herzog puolustelee oppiaan sillä kun Saban kuningatar toi Salomonille kultaa ja kalliita kiviä, niin paljon ettei Salomonille enää sen jälkeen koskaan tullut niin paljon rikkauksia. Herzog kyselee kirjassaan, että miksi kukaan antaisi niin paljon miehelle, jota pidettiin maailman rikkaimpana? Herzogin mukaan se tapahtui siksi koska Jumalan kirkkaus oli Salomonin elämässä ja valtakunnassa. Herzogin mukaan Saban kuningatar oli viisauden, ilmestysten, kirkkauden ja Salomonin rikkauksien tarpeessa ja tämä oli tapa saada niitä. Sen jälkeen Herzog kirjoittaa, että Saban kuningatar palasi kotiinsa mukanaan enemmän kuin hänellä oli saapuessaan Salomonin luokse. Näin Herzogin mukaan kuningatar kylvi kirkkauteen ja vastaanotti osan kirkkautta itselleen ja kansalleen.  Herzogin mukaan Saban kuningatar sai myös sen lisäksi hengellisen siunauksen, kun hän oli yhteyksissä Jumalan kansan kanssa.

Edelleenkään ei Raamattu opeta Herzogin kirkkauden oppia. Kyseessä oli kuninkaallisten tapa kohdata toinen toisiaan lahjoittamalla toinen toisilleen kaikenlaista maallista mammonaa. Kyseessä saattoi olla myös Saban kuningattaren halu ostaa itselleen siunauksia, mutta Raamattu ei kerro, että hän olisi saanut siunauksen Jumalalta, vaan sitä mitä hän halusi. Herzog valehtelee siinä, että Saban kuningatar olisi palannut kotiinsa mukanaan enemmän rikkauksia ja tavaraa kun hän toi Salomonille. Raamattu sanoo hänen saaden kaiken minkä hän pyysi ja menneen sen jälkeen kotiinsa. Raamattu ei sano, että hän sai enemmän, vaan se on Herzogin rahan antamisen harhaopin kautta tehty väärä tulkinta. Ei voi muuta kuin ihmetellä millainen ahneuden henki Herzogissa on, sillä hänen opetuksensa kärki kohdistuu tietenkin siihen, että ihmiset antaisivat hänelle paljon rahaa.

Joka siunaa Aabrahamia tulee siunatuksi

Herzog tuo esille kuinka tärkeää on siunata Aabrahamia, sillä siunauksen kirkkaus oli Aabrahamin yllä, ja se joka siunaa häntä ja hänen jälkeläisiään tulee siunatuksi. Tämän Herzog sanoo olevan Raamatullinen sääntö. Herzogin mukaan kun pysymme tarpeeksi kauan kirkkaudessa, niin fyysisistä tarpeista tulee koko ajan vähemmän ongelmia.

Se on totta, että Raamattu kehottaa siunaamaan Aabrahamia ja hänen jälkeläisiään (israelilaisia). Israelin kansan siunaaminen ei kuitenkaan perustu siihen, että Aabrahamilla olisi ollut Herzogin opetuksen mukainen kirkkaus, jonka tähden Aabrahamia ja hänen jälkeläisiään siunaava saisi jotakin kirkkauden ekstraa tai rahaa. Kehotus siunaamiseen tuli Jumalan käskyn tähden sekä siksi koska Aabrahamin kupeista on syntyvä Jumalan valittu kansa sekä luvattu Messias. Tämä on Raamatullinen sääntö ja Jumala siunaa niitä, jotka siunaavat Israelin kansaa, mutta oman tahtonsa ja halunsa mukaan, ei Herzogin kirkkauden opetuksen harhaopin mukaisesti. Herzogilla on päällimmäisenä mielessä taloudellinen siunaus, kun Raamatun mukaan hengellinen siunaus on maallista siunausta tärkeämpää. Herzogin sydän on kiinni lihan ja sielun kahleissa, joka haluaa itselleen paljon rahaa ja omaisuutta.

Eliminoi aika rajoitus

Herzog sanoo Raamatun opettavan, että niin kauan kun maa pysyy ei lakkaa kylväminen eikä leikkaaminen. Herzogin mukaan kun kylvämme kirkkauteen, niin emme kylvä maalliseen valtapiiriin, jossa on kylvöaika sekä sato. Herzogin mukaan ajan elementti on poistettu tai vähentyy kirkkaudessa. Herzogin mukaan jos menisimme syöpäisenä taivaaseen, niin heti sillä sekunnilla kun olemme siellä, niin syöpä häviäisi. Herzogin mukaan samoin kylvöaika ja sato tulevat usein yhtä aikaa sen kanssa kun kylvämme kirkkauteen, sillä me niitämme välittömästi. 

Herzog sanoo ettei taivaassa ole aikaa siten kuin me tiedämme sen. Tämän tähden Herzogin mukaan kun ihmiset kylvävät kirkkauteen, niin uusia rahaihmeitä alkaa tapahtumaan spontaanisti. Herzogin mukaan rahat alkavat välittömästi lisääntyä ihmisten taskuissa, lompakoissa jne. Herzogin mukaan Elia, Elisa ja Jeesus aloittivat ja lopettivat heidän palvelutyönsä varallisuuden ihmeillä. Herzogin mukaan tämä on fakta siitä, että näemme samanlaisia ihmeitä merkkinä siitä että saavutamme saman voitelun kuin heillä oli.

1 Piet 2:
10 te, jotka ennen "ette olleet kansa," mutta nyt olette "Jumalan kansa," jotka ennen "ette olleet armahdetut," mutta nyt "olette armahdetut".
11 Rakkaani, niinkuin outoja ja muukalaisia minä kehoitan teitä pidättymään lihallisista himoista, jotka sotivat sielua vastaan,
12 ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa etsikkopäivänä

Raamattu opettaa myös etsikkoajasta, joka tarkoittaa sitä että Jumala valmistaa ihmistä vastaanottamaan pelastuksen sekä tarjoaa pelastusta ihmisille etsikkoaikana. Tämä tarkoittaa sitä ettei kaikki ihmiset tule uskoon vaikka meillä olisi millainen voitelu, koska Jumala valmistaa sydämiä aikataulunsa mukaisesti, niin ihminen ei voi tulla uskoon ellei se ole Jumalan aikatauluihin kirjoitettu.

Kesareassa oli mies nimeltään Kornelius, joka oli sadanpäämies ja hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niin kuin koko hänen perheensäkin oli. Kornelius antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa. Raamatun sanasta voidaan päätellä, että hän oli jo kauemman aikaa antanut almuja ja rukoillut Jumalaa, mutta pelastunut hän ei kuitenkaan ollut. Hänkään ei kuitenkaan pelastunut heti välittömästi, vaan Jumalan enkeli ilmestyi hänelle sanoen että hänen almunsa ja rukouksensa oli kuultu ja hänen tulee lähettää Joppesta noutamaan Pietaria luoksensa.

Korneliusta Jumala oli valmistellut pelastukseen, ei hänkään heti välittömästi tullut uskoon, vaan hän etsi Jumalaa ja sitten kun aika oli täyttynyt, niin Jumala lähetti Pietarin hänen kotiinsa julistamaan evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, jolloin Kornelius ja hänen kanssaan olevat pelastuivat. Kornelius ei suinkaan pelastunut siksi, että hän antoi almuja köyhille, vaan siksi koska hän oli syntinen ja tarvitsi pelastuksen ja puhdistuksen synneistään uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Kun Paavali tuli uskoon Damaskossa, niin hän meni Arabiaan palaten sieltä Damaskoon ja kolmen vuoden kuluttua hän meni Jerusalemiin tutustumaan Pietariin. Hän oli Pietarin luona viisitoista päivää. Jerusalemista Paavali meni Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin. Kilikian Tarsosta Paavali meni Antiokiaan. Barnabas ja Paavali olivat yhdessä Antiokian seurakunnassa yhden vuoden ajan. Tämän jälkeen Raamatun mukaan kun he olivat toimittamassa palvelusta Herralle ja paastossa, niin Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut".

Seurakunnan uskovat paastosivat ja rukoilivat ja panivat kätensä heidän päällensä ja laskivat heidät menemään. Jumala kutsui ja varusti Paavalin apostolin palvelutehtävään, mutta hän aloitti apostolin palvelutehtävän yli neljä vuotta sen jälkeen kun hän oli tullut uskoon. Raamatun opetuksen mukaan Paavali julisti ja todisti Herrasta Jeesuksesta heti sen jälkeen kun hän oli tullut uskoon, mutta apostolin palvelutehtävä ja voimalliset teot alkoivat tapahtumaan vasta neljä vuotta sen jälkeen kun hän oli tullut uskoon.

Paavali oli Pietarin luona viisitoista päivää, mutta ei saanut Pietarilta "kirkkauden voitelua" eikä mitään muutakaan voitelua, koska Paavalin elämäntehtävä, eli apostolin kutsu sekä voimalliset teot olivat määrätty Jumalan aikataulussa tapahtuviksi vasta siihen hetkeen kun hän oli Antiokian seurakunnassa ja Pyhä Henki sanoi "Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut". Tämä kumoaa Herzogin "heti mulle kaikki opin", jonka mukaan elät kuin Jumalan taivaan kirkkaudessa ja kaikki tapahtuu salamannopeasti ja välittömästi mitä teet. Asia ei ole kuitenkaan niin kuin Herzog opettaa ja sen Raamattu todistaa kiistattomasti.

Herzog pyrkii todistelemaan kirjassaan kirkkauden salaisuudet paljastetaan kuinka hänen kokemansa rahaihmeet todistavat, että Jumala on hänen kanssansa ja kuinka Jumala vahvistaa hänen oppinsa  antamalla hänelle rahaa. Ei se todista yhtään mitään, sillä kuten aikaisemmin toin esille, niin perkeleelle on annettu tämä maailma ja sen rikkauden loisto ja kun häntä palvelee ja kumartaa, niin varmasti siitä "hyötyy" myös rahallisesti. Tämän maailman jumala, eli perkele juoksuttaa ihmisiä rahan ja mammonan perässä ja raha on ylikorostuneena esillä Herzogin opetuksessa. Ei ole vaikea arvata kuka on Herzogin jumala.

Herzogin teologian keskeisiä tekijöitä ovat ihmeet ja rahan lisääntyminen omiin taskuihin. Uskovan ihmisen elämän tärkein keskipiste on Herra Jeesus, joka johdattaa meitä Pyhän Hengen voiman kautta Raamatun opetusten mukaisesti elämään ja kasvamaan Jumalan tahdossa. Herzogin opetus on ihmeiden ja mammonan teologiaa, eli harhaoppia vinoon väännettyjen Raamatun tulkintojen kautta. Herzogin omat tulokset perustuvat pitkälti manipulointiin sekä rahan ja ihmeiden korostamiseen, jonka seurauksesta sielullinen ihminen herää tavoittelemaan ihmeitä ja rahaa.

Kuuliaisuus on avain

Herzog sanoo kirjassaan, että mitä ikinä Jumala sanoo sinulle, niin tee se, sillä se mitä Hän puhuu tulee kirkkaudesta. Herzogin mukaan kun vastaat spontaanisti kirkkauteen, niin ihmeitä tapahtuu välittömästi. Herzog sanoo, että kun kylvät kirkkauteen, niin taloudelliset ihmeet voivat tapahtua lyhyen ajan sisällä tai jopa välittömästi, koska kirkkaudessa ei ole ajan rajoituksia. Herzog sanoo, että koska kirkkaus on hyvä maaperä, niin se mitä sinä annat tulee lisääntymään sinulle takaisin 30, 60 tai satakertaisesti, Tähän Herzog sanoo ettet voi hävitä.

Jumala ei puhu asioita Herzogin kirkkaus opetuksen mukaisesti, koska se on kavala valhe ja harhaoppi. Herzogin keskipiste on ihmeet ja raha ja nimenomaan kuinka saat lisää rahaa. Herzogista mieleeni nousee sijoittajat sekä pörssikeinottelijat, jotka silmät kiiluen juoksevat rahan perässä yrittäen koko ajan saada lisää rahaa. Minusta Herzogin toiminta ei eroa siitä mitenkään mitä sanoin edellisessä lauseessa.

Mark 4:20 Ja mitkä hyvään maahan kylvettiin, ovat ne, jotka kuulevat sanan ja ottavat sen vastaan ja kantavat hedelmän, mikä kolmikymmen-, mikä kuusikymmen-, mikä satakertaisen."

Raamatun opetuksen mukaan hyvä maaperä on ihminen, joka kuulee Jumalan sanan ja tulee uskoon sen kautta ja sitten Jumalan armosta uskoon tulleet ihmiset kantavat Jumalalle hedelmää, jotkut kolmikymmen-, jotkut kuusikymmen- ja jotkut satakertaisen hedelmän. Hyvä maaperä opetus ei siis mitenkään liity Herzogin harhaoppiin. Hyvän maaperän hedelmän tuottaminen tarkoittaa Jumalan tahdon mukaisen elämän hedelmän tuottamista, eikä rahaa ja rahan lisääntymistä uskovan taskuihin.

Herzog on eksyttäjä, jonka teologia on ihmeiden ja mammonan teologiaa. Ihmettelen sitä suuresti kuinka joku voi uskoa Herzogia ja hänen opetustaan kirkkaudesta. Minulle tulee mieleeni lapsuuden aikaiset elokuvat mitä katselin, joissa aina välillä oli joku ihmeiden tekijä, joka laittoi tavallista vettä pulloon sekoittaen siihen mitä milloinkin, jonka jälkeen pulloa markkinoitiin ihmeaineena. Mitään vastinetta rahoille ei koskaan saatu, mutta siitä huolimatta menekki oli taattu, koska aina löytyi nenästä vedettäviä ihmisiä. Älä sinä anna huijata itseäsi, vaan pysy kaukana Herzogin ihmeiden ja mammonan teologian evankeliumista, koska se kavala eksytys.

 

Petri Paavola

 

Lähteet:
Hergozin kirjan kirkkauden salaisuudet paljastetaan kaikki osat


 


 


 

 

 




eXTReMe Tracker