Nature

Etusivulle | Raamatunopetuksia | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


Hergozin kirjan kirkkauden salaisuudet paljastetaan kaikki osat

Osa 1 - Jatkuva uuden ihmeen etsiminen

 

Kirjassaan  kirkkauden salaisuudet paljastetaan Herzog tuo esille kuinka elämme ajassa, jossa olemme kokemassa ensimmäisiä vesipisaroita kaikista suurimmista ihmeistä ja merkeistä joita on koskaan tullut ilmi apostolien tekojen jälkeen. Hän sanoo sen olevan seurausta Jumalan kirkkauden manifestaatiosta maan päällä. Herzogin mukaan ihmeiden ja merkkien lisääntyminen on tullut uudeksi ilmestykseksi ja suureksi sielujen elonkorjuuksi, koska jokainen suuri Jumalan liikehdintä tuo mukanaan uuden sadonkorjuun.

Raamattu opettaa evankeliumin, eli pelastussanoman Herrasta Jeesuksessa olevan Jumalan työn keskipiste, jota seuraavat ihmeet ja merkit. Herzogin teologiassa ihmeet ja merkit ovat pääosassa, ei evankeliumi Herrasta Jeesuksesta. Herzog puhuu uudesta ilmestyksestä tarkoittaen sillä uusia ja outoja hengen manifestaatioita, joiden hän uskoo olevan Jumalan tekoja, jotka ovat kuitenkin todellisuudessa riivaajahenkien tekosia.

Herzog pitää omaa toimintaansa Elian hengen ennalleen asettamisena, josta Raamattu puhuu. Hän uskoo, että tässä ennalleen asettamisessa on kyse Jumalan uudesta liikehdinnästä, jossa ei ainoastaan lisäänny ihmeet ja merkit, sillä myös epätavalliset ja luovat ihmeet tulevat lisääntymään, kuten enkelivierailut, ratkaisevien avain ilmestysten ennalleen asettaminen, salaisuudet sekä vuosisatojen ajan kateissa olevat totuudet tulevat esille. Hän perustelee sen riemuvuodella, sillä Herzogin mukaan kaiken ennalleen asettaminen joka tapahtuu 50 vuoden ajan on ollut kateissa ja siksi tämä on ennalleen asettamisen aikaa, koska 50 vuotta sitten Israelin valtio syntyi.

Raamattu sanoo Johannes Kastajan kulkeneen Elian hengessä ja voimassa kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan. Raamattu sanoo Johannes Kastajan kääntävän monia israelilaisia Herran tykö. Johannes Kastaja saarnasi parannuksen evankeliumia sekä valmisti tietä Messiaalle sekä todisti Jeesuksen olevan Herra ja Messias, joka Jumalan Karitsana ottaa pois maailman synnit.

Elian hengen ja voiman keskipiste ei ole ihmeissä, vaan Herran Jeesuksen sovitustyössä sekä pelastuksen evankeliumissa, että ihmiset tekisivät parannuksen sielujen pelastumiseksi. Herzog opettaa väärin Elian hengen ennalleen asettamisesta, sillä hän sanoi sen keskipisteen olevan ihmeet sekä vieläpä uudet ja epätavalliset ihmeet.

Herzog sanoo, että tämä herätyksen aalto tulee olemaan suurempi kuin mikään muu, koska olemme astumassa ajan loppupisteeseen, jossa koemme syyssateen ja kevätsateen yhdistymisen. Herzogin mukaan jotkut kokemamme asiat ovat tuttuja, mutta monet asiat ovat ihan uusia tässä herätyksen aallossa. Herzog tuo esille kirjassaan kuinka Jumala on ennalta puhunut näistä asioista, jotka tapahtuvat viimeisinä päivinä. Herzogin mukaan suuret salaisuudet tullaan löytämään uudelleen, jotka vapauttavat kaikkein suurimman Jumalan kirkkauden vuodatuksen sekä elonkorjuun sitten alkuseurakunnan päivien sekä aikojen alkamisen. Herzog kirjoitti, että Jumalan kultainen kirkkaus saa aikaan kultaisen elonkorjuun.

Joelin kirjan toisessa luvussa Herra Jumala lupasi vuodattaa Hengen sateen israelilaisille (juutalaisille), eli syyssateen ja kevätsateen Hengen vuodatuksen. Herzog uskoo ns. former rain ja latter rain oppiin (syyssade ja kevätsade), jonka mukaan Jumala vuodattaa Pyhän Hengen voiman uskovien sydämiin, jolloin uskovat lähtevät julistamaan voimaevankeliumia ihmeiden ja merkkien kera, jonka seurauksesta tapahtuu maailmanlaajuinen herätys maan päällä.

Kuten tuli jo edellisessä kappaleessa esille, niin Jumalan vuodattama Hengen vuodatus, eli syyssade ja kevätsade vuodatetaan vain juutalaisten sydämiin, ei pakanauskovien. Syyssade tarkoitti helluntaipäivää, jolloin Jumala vuodatti Pyhän Henkensä Uuden Liiton juutalaisten Herran Jeesuksen opetuslasten sydämiin, josta pääsivät myöhemmin myös pakanat osallisiksi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Kevätsade tarkoittaa lopunajan Hengen vuodatusta, jossa Jumala vuodattaa Pyhän Henkensä koko Israelin kansan (jäljelle jäänyt kolmasosa) sydämiin, kun he tunnustavat syntinsä, tekevät parannuksen ja uskovat Herran Jeesuksen olevan Herra ja Messias sekä syntien Sovittaja.

Totta kai Jumala tekee ihmeitä uskovien kautta, jotka elävät ja vaeltavat Pyhässä Hengessä. Sairaita parantuu, riivaajia ajetaan ulos sekä ihmisiä herää jopa kuolleista. Joelin kirjan toisen luvun ihmeet ja merkit taivaalla ja maassa tarkoittavat auringon muuttuvan pimeydeksi sekä kuu muuttuu vereksi, ennen kuin Herran Jeesuksen tulemus tapahtuu, eikä kultahammasihmeitä jne.

Amerikassa vaikuttava uuskarismaattinen Kingdom Now - Kingdom Dominion liikettä seuraavat uskovat opettavat, että lopunaikana tapahtuu valtava Hengen vuodatus, jonka seurauksesta tapahtuu maailmanlaajuinen herätys. Tietenkin Jumala toimii voimallisesti myös pakanauskovien kautta, mutta syyssateen ja kevätsateen Hengen vuodatus tapahtuu vain Israelin kansalle (juutalaisille) Herran lupauksen mukaisesti, josta pakanatkin pääsevät osallisiksi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Totta kai Jumala pelastaa myös ihmisiä lopunaikana, mutta maailmanlaajuista herätystä (koko maailman uskoon tuleminen) ei tule tapahtumaan.

Herzog kertoi kirjassaan Ranskan "herätyksestä", jonka loppupuolella Herra oli sanonut hänelle, että paljon lisää on tulossa. Hän sanoi alkaneensa sen johdosta esittämään uutta pyyntöä, etsien uusia ja suurempia valtakunnan kirkkauksia. Herzog sanoi ettei hän joutunut pettymään, sillä hän koki ja näki täysin uusia Jumalan kirkkauden manifestaatioita. Herzogin mukaan ne jotka etsivät uutta löytävät sen ja ne jotka ovat tyytyväisiä voiteluunsa ja vaellukseensa Herran kanssa eivät näe Jumalan seuraavia liikehdintöjä. Herzog kirjoitti, että ollaksesi mukana liikehdinnässä sinun tulee liikkua sen mukana, sillä herätyksen kirkkauden pilvet muuttuvat koko ajan, sillä uusi kirkkauden pilven muodostelma on jo horisontissa.

Kun tutkimme Raamatun sanaa, niin se opettaa uskovia kasvamaan uskossa sekä muuttumaan mielen uudistuksen kautta, niin että käytännössä ojentautuisimme Jumalan tahdon mukaisesti. Jumala sana kehottaa meitä halajamaan sanan väärentämätöntä maitoa, että me sen kautta kasvaisimme (pelastukseen). 1 Piet 2:2 jakeen lopussa alkutekstissä ei ole sanaa pelastukseen, sillä kyse on uskossa kasvamisesta Raamatun sanan opetuksen kautta, sillä pelastukseen ei voi kasvaa, koska kyse on Jumalan pelastuksesta Herrassa Jeesuksessa, joka annetaan armosta, ei teoista.

Raamattu opettaa uskovia jatkuvasti halajamaan sekä etsimään Jumalan tahtoa Pyhässä Hengessä Raamatun sanan kautta ettei synti saisi sijaa sydämissämme ja voisimme käytännössä ojentautua Jumalan tahdon mukaisesti. Raamattu ei kehota etsimään jatkuvasti ihmeitä ja merkkejä, eikä uusia ihmeitä, sillä Jumala tekee ihmeitä, kun me uskomme Häneen sekä julistamme Herraa Jeesusta ja opetamme Raamatun totuutta, niin ihmeet ovat edellä olevien asioiden seurausta.

Herzog eksyttää uskovia etsimään ihmeitä ja koko ajan yhä uusia epätavallisia ihmeitä. Silloin kun ihmisen keskipiste on ihmeiden etsiminen, niin voit olla varma, että sellainen ihminen eksyy pois Raamatun totuudesta, jonka seurauksena hän joutuu alttiiksi valhevoiman vaikutuksesta tapahtuville ihmeille ja tunnusteoille. Herzogin keskipiste on uusien ihmeiden metsästäminen.

Herzog opettaa kirjassaan Jumalan etsivän niitä jotka uskaltavat sanoa, että nykyisen kirkkauden lisäksi on vielä suurempi kirkkauden aalto. Herzog tuo esille kuinka Johannes Kastaja saarnasi parannusta ja valmisti tien Jeesuksen palvelutyölle, joka sisälsi ihmeitä ja merkkejä ja siksi nykyinen kirkkauden liikehdintä on suuresti auttanut jatkamaan tien valmistamista uudelle jännittävälle Jumalan liikehdinnälle.

Herzogin toiminnan keskipiste on ihmeet ja merkit. Raamatun toiminnan keskipiste on Raamatun sanan totuuden julistaminen Herrasta Jeesuksesta, jota seuraavat ihmeet ja merkit. Tässä kohden on tuotava esille ensimmäinen ja tärkein ihme, joka tapahtui apostolien teoissa ja se oli ihmisten uskoon tuleminen. Se on suurin ihme kun synnin orjuudessa olevan ihmisen sydän avautuu ymmärtämään ja vastaanottamaan pelastuksen Herrassa Jeesuksessa.

Apostolien teoista ilmestyskirjaan Jumalan tekemistä ihmeistä ja merkeistä on mainintoja vain noin kymmenisen kertaa. Edellä tarkoitan ihmeiden ja merkkien sanojen esiintymiskertoja, en Jumalan suorittamia parantumisia, kuolleista herättämisiä ja riivaajien ulosajamisia jne. Apostolien teoista ilmestyskirjaan asti on mainintoja Jeesuksen verestä useita kymmeniä kertoja. Raamatun opetus Uuden Liiton seurakunnalle ei ole keskittynyt puhumaan ihmeistä ja merkeistä, vaan Herran Jeesuksen sovitusverestä, joka tuo syntien anteeksiantamuksen sekä johdattaa meidät esiripun sisäpuolelle Jumalan yhteyteen.

Raamatussa Jeesus sanoo, että väärät profeetat olivat keskittyneet ihmeisiin ja merkkeihin, mutta Jeesus ei tuntenut heitä, sillä heidän keskipisteensä oli ihmeissä ja merkeissä, ei Herran Jeesuksen sovitusveressä. Silloin kun keskipiste on väärässä paikassa, niin se avaa ovet vihollishengen toiminnalle ja ihmeille. Siksi Herra Jeesus sanoi väärille profeetoille ettei Hän tunne heitä, vaikka he olivatkin tehneet voimallisia tekoja Jeesuksen nimen kautta.

Raamatun sanan opetuksen mukaan Herra Jeesus on lähettänyt opetuslapsensa saarnaamaan evankeliumia, että se ihminen pelastuu joka uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta. Raamatun opetuksen mukaan ihmeet ja merkit seuraavat julistettua evankeliumin sanaa. Raamattu sanoo Herran vaikuttaneen opetuslapsissa vahvistamalla heidän kauttansa julistetun sanan sitä seuraavien merkkien kautta. Uskovien ei tule todellakaan etsiä ihmeitä, vaan julistaa Jumalan sanan totuutta ja Jumala vahvistaa totuuden sanan ihmein ja merkein.

Tässä kohden on kyllä rehellisesti myönnettävä, että meillä nykyajan uskovilla ei ole ihan sama sanoma eikä ihan sama totuus kuin mitä oli alkuseurakunnassa, sillä alkuseurakunnan aikana ensimmäiseksi julistettiin evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, jonka seurauksena ihmisiä tuli uskoon sekä Herra Jumala vahvisti julistetun sanan ihmeiden ja merkkien kera. Meidän on oltava tässä kohden rehellisiä ja tutkittava syitä siihen miksi emme seurakuntana saa nähdä samoja asioita ja samassa mittakaavassa kuin mitä alkuseurakunnan aikana tapahtui.

Monilla uskovilla on jano ja halu kokea apostolien tekojen mukaisia asioita, mutta silloin kun halu on kova, eikä jaksa odottaa Jumalan aikatauluja ja tekoja, niin silloin on vaara hyväksyä vastaanottamaan eksytyksen kautta tapahtuvat ihmeet ja merkit, jotka tehdään Jeesuksen nimessä, mutta valhevoiman kautta. Seurakunnan hajaannuksen sekä monien erilaisten opinpainotuksien tähden seurakunta on ajautunut pois uskon elämän ytimestä, eli siitä elämästä, sanomasta ja opetuksesta, joka vuodatettiin Pyhässä Hengessä alkuseurakunnan uskovien sydämiin. Palaaminen takaisin seurakunnan alkuperäisille uskon juurille ei tapahdu käden käänteessä, koska meidän tulee ensin hylätä kaikenlaiset väärät istutukset sekä vastaanottaa aito ja alkuperäinen sanoma, että voimme alkaa elämään alkuseurakunnan Raamatullisen uskon mukaisesti.

Herzogin kaltaiset eksyttäjät tuovat esille sen, että pitäisi palata takaisin Raamatulliseen uskoon, mutta he eivät tarjoa ongelman ratkaisuksi totuuden perustuksia, vaan vaan valheen perustukset sekä valhevoiman. Jos emme tunne Jumalan sanan totuutta ja Pyhän Hengen toimintatapoja, niin silloin helposti eksytys eksyttää meitä kaikenlaisilla eksytyksen kavalilla juonilla ja pauloilla.

Luukkaan evankeliumin alussa tuodaan esille se kuinka tärkeää on tarkasti tutkia alusta alkaen Herran Jeesuksen evankeliumin tapahtumat, että oppisimme tuntemaan kuinka varmoja Raamatun opettamat asiat ovat. Raamattu tuo myös esille kuinka Bereassa uskoon tulleet juutalaiset olivat ottaneet vastaan hyvin halukkaasti Jumalan sanan, tutkien joka päivä Jumalan sanaa, että oliko asia niin kuin heille oli opetettu ja puhuttu. Meidänkin tulee tarkasti tutkia Jumalaa sanaa ettemme eksyisi, vaan saisimme kasvaa uskon tiellä Raamatun sanan totuuden mukaisesti Pyhän Hengen voiman ja rakkauden kautta.

Herzog sanoo kirjassaan, että on eri asia tietää kirkkaudesta kuin omistaa kirkkauden ymmärrys. Herzogin mukaan Jumalan uusi ymmärryksen tulva avaa valtakunnan salatun kirkkauden, jonka seurauksena miljoonat sielut tulevat sisälle Jumalan valtakuntaan. Herzog kirjoitti Herran kirkkauden olevan keskuudessamme kuin pilvi, jonka voimme nähdä ja ymmärtää, mutta meidän tulisi tietää kuinka saisimme pilven satamaan vettä. Herzogin mukaan me tarvitsemme ymmärryksen kirkkautta nähdäksemme taivaan avonaisena sekä kirkkauden salaisuudet paljastettuina.

Raamattu puhuu Jumalan kirkkaudesta eri tavalla kuin Herzog. Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen evankeliumi on kirkkauden evankeliumia, jonka kautta maailmalle loistaa valkeus. Raamattu opettaa myös että Jumala valitsi meidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen, johon Hän kutsui meidät evankeliumin kautta, että omistaisimme Herran Jeesuksen kirkkauden. Jumalan kirkkaus ei ole salattuna taivaassa, josta se tulisi meille suurien ihmeiden ja merkkien kautta. Raamatun mukaan Jumalan kirkkaus on Jeesuksen evankeliumissa sekä uskovien sydämissä Pyhän Hengen pyhityselämän ja sekä Raamatun totuuden kautta kun uskossa ojentaudumme Pyhän Hengen voimasta Raamatun sanan totuuden mukaisesti.

Raamatun opettama Jumalan kirkkaus asuu meissä uskon kautta Herran Jeesukseen. Jumalan kirkkaus kasvaa sydämissämme uskon kasvun mukaisesti. Herzog tavoittelee Jumalan kirkkautta ihmeiden ja merkkien kautta, vaikka se asuu meissä koko ajan uskon kautta Herraan Jeesukseen. Jos emme tunne Jumalan sanan totuuden mukaista opetusta, niin hyvin helposti uskomme vääriä oppeja, jotka johdattavat meidät pois uskon ytimestä tavoittelemaan väärällä tavalla asioita, jotka ovat jo meissä Jumalan armosta uskon kautta Herrassa Jeesuksessa.

 

 

Petri Paavola

 

Lähteet:
Hergozin kirjan kirkkauden salaisuudet paljastetaan kaikki osat

 


 

 

 




eXTReMe Tracker