|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Herra Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikana Olen kirjoittanut useita kirjoituksia Messias Jeesuksen syntymän ajankohdasta. Miksi tästä aiheesta pitää kirjoittaa tai puhua, koska tärkeintä on se, että Jeesus syntyi maailmaan? Raamattu sanoo, että meidän tulee uskoa totuudessa Herraan Jeesukseen, ei valheen, perinteiden tai väärän opetuksen kautta. Raamatussa ei suoraan kerrota mikä on Herran Jeesuksen syntymän ajankohta, mutta kerrotaan, että Hän syntyi. Vaikka Raamattu ei suoranaisesti kerro Herran Jeesuksen syntymän ajankohtaa, sanomalla Jeesuksen syntyneen tiettynä ajankohtana, niin voimme kuitenkin siitä huolimatta löytää Jeesuksen syntymän tarkan ajankohdan Jumalan sanasta. Miten se on mahdollista? Lukemalla Raamattua niin kuin sinne on kirjoitettu. Tämä aihe ei saa aiheuttaa riitaa ja hajaannusta uskovien kesken, mutta tästäkin aiheesta pitäisi pystyä keskustelemaan toinen toisiaan kunnioittaen sävyisyyden Hengessä (Jumalan Pyhän Hengen rakkauden vaikutuksesta käsin). Kun luemme Raamattua, niin tulemme ymmärtämään ettei Messias Jeesus syntynyt joulukuun 25. päivä, vaan lehtimajanjuhlan aikaan. Meillä uskovilla on oikeus muistella sekä juhlia Herran Jeesuksen syntymää jokaisena vuoden päivänä, jos niin koemme ja haluamme, mutta meillä uskovilla ei ole oikeutta tukea valheellisia opetuksia ja ajatuksia. Jos sanomme ja väitämme Herran Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä, niin silloin tässä kohdin emme pysy totuudessa, koska Herra Jeesus ei ole syntynyt joulukuun 25. päivä. Miksi meille uskoville olisi tärkeätä ymmärtää Messias Jeesuksen todellinen syntymisen ajankohta, onko Hänen syntymästään esikuvaa VT:n kirjoituksissa? Messias Jeesuksen syntymisen ajankohta tapahtui Jumalan pelastushistorian merkittävänä juhlahetkenä, joka puhuu esikuvallisesti Messiaasta ja saa täyttymyksensä Herrassa Jeesuksessa, suuren armon ja pelastuksen sanomasta, suuresta ilonjuhlasta. Ymmärrän sen, että voi olla vaikea ymmärtää miksi Jeesus ei olisi syntynyt joulukuun 25. päivä, koska tällä opetuksella on pitkät perinteet, vaikka se ei olekaan totta. Kun tutkimme Jumalan sanan opetusta sekä historian todisteita, niin näemme, että Jeesuksen syntymän ajankohdasta on ollut toinen toisistaan eriäviä mielipiteitä ja 350 -luvulla Rooman katolinen kirkko asetti Jeesuksen syntymän ajankohdaksi 25. joulukuuta, vaikka se ei olekaan totta. Tässä kirjoituksessa tutkitaan Herran Jeesuksen todellista syntymän ajankohtaa sekä jouluperinteeseen liittyviä asioita. Puhuin tästä samasta aiheesta Jyväskylässä 9.12.2023, mutta tämä kirjoitukseni on laajempi kokonaisuus kuin Jyväskylässä pitämäni puhe. En ole kirjoittanut tätä kirjoitusta riidan ja hajaannuksen halussa, vaan että voisimme sävyisästi tutkia ja koetella tätäkin asiaa Raamatun sanan perusteella. Tutki ja koettele tämä kirjoitus Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Messiaanisten juutalaisten opetus Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikana David M. Hargis ja MBI (Messianic Bureau International - Messiaaninen kansainvälinen virasto) on julkaissut 1994 kirjoituksen liittyen Herran Jeesuksen syntymän ajankohtaan. Tämä kirjoitus on todella hyvä ja Raamatun opetuksen mukainen, siksi julkaisen sen suomeksi käännettynä sivullani. Olen jättänyt kirjoitukseen moniin kohtiin heprealaiset nimet ja laittanut sulkuihin ne suomenkieliseen muotoon. Suluissa on minun lisäyksiäni. Hakasulut kuuluvat alkuperäiseen tekstiin. Kirjoituksen suomennos on tässä kokonaisuudessaan, olen poistanut kirjoituksesta yhden kohdan, jossa on viittaus Talmudiin. Tässä seuraavaksi tämä messiaanisten juutalaisten kirjoitus: Messiaan hedelmöittymisen ja syntymän Raamatulliset päivämäärät
I. Jochananin (Johannes
Kastajan) sikiäminen / Luuk.1:5-25 Mitä tulee lehtimajajuhlaan,
Herra käski Israelin viettää sitä kahdeksan päivää. Heidän
tuli rakentaa väliaikaisia asumuksia, joita kutsutaan
sukkaksi, ja asua niissä [3. Moos. 23:34-43]. Nämä sukkahit
pystytettiin majoittamaan perheitä, jossa oli viihtyisää ja
ruokaa kahdeksan päivän ajaksi. Ruoka sijoitettiin
säilytystä varten lehtimajassa seimeen tai ruokakaukaloon.
Kuningas Jaakon Raamattu kutsuu tätä ruokakaukaloa seimeksi. Jeshua (Jeesus) ei syntynyt tallissa, vaan
tilapäisessä lehtimajassa, joka oli rakennettu juhlaa
varten. Hänet asetettiin "seimeen", mikä osoitti, että Hän
on elämän leipä taivaasta. Huomaa, että Jumala antoi kaksi
pyhää juhlaa, jotka kestivät kahdeksan päivää, pääsiäisen/
happamattoman leivän ja lehtimajanjuhlan. Johannes Kastaja,
joka oli Messiaan edelläkävijä, syntyi ja hänet
ympärileikattiin ensiksi mainitun kahdeksan päivän aikana ja
sitten kuusi kuukautta myöhemmin syntyi Jeshua (Jeesus)
Messias ja Hänet ympärileikattiin viimeksi mainitun juhlan
kahdeksantena päivänä. Johannes tuli vuoden
ensimmäisenä kuukautena ja Jeshua seitsemäntenä kuukautena.
Palvelutyössään Johannes esitteli tien Messiaan kautta ja
sitten Jeshua (Jeesus) täydellisti sen mitä
ensimmäinen ja seitsemäs kuukausi edustavat. (Seitsemäs
kuukausi on hepreaksi Eetanim - ikuisesti virtaava) Minun kommentointia messiaanisten juutalaisten Jeesuksen syntymän kirjoitukseen Tuo edellä oleva messiaanisten juutalaisten kirjoitus Messias Jeesuksen syntymän ajankohdasta on oikea ja Raamatullinen. Kun tutkimme Raamattua, niin Raamattu ei sano mikä oli se paikka, missä Jeesus syntyi, missä Hänet pantiin seimeen (eläinten ruokinta-astia). Olemme saaneet seimestä sellaisen mielikuvan, että Jeesus syntyi eläimille tarkoitetussa tallissa, mutta tätä Raamattu ei kerro meille. Sen sijaan, kun on selvää, että Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan ensimmäisenä päivänä, niin Raamatullisempaa olisi olettaa, että Jeesus syntyi lehtimajanjuhlassa, jossa oli myös eläimiä varten seimi (eläinten ruokinta-astia), näin Jeesuksen syntymä lehtimajassa olisi kuin sinetti Jumalan sanan profetialliselle ilmoitukselle. Olen kirjoittanut 30.12.2016 kotisivulleni kirjoituksen nimeltään Jeesuksen syntymä ja lehtimajanjuhla, jossa kirjoitin seuraavasti (kursivoitu teksti): Joidenkin Raamatun tutkijoiden mukaan Herra Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan ensimmäisenä päivän juhlasapattina, eli Eetanim kuun 15. päivä, jonka mukaisesti Hänet olisi ympärileikattu kahdeksantena päivänä lehtimajanjuhlan alkamisesta, jolloin oli kahdeksannen päivä juhlasapatti. Joidenkin Raamatun tutkijoiden mukaan ympärileikkaus kahdeksantena päivänä on esikuvaa Messiaan ympärileikkauksesta kahdeksantena päivänä sekä esikuva Herran Jeesuksen suorittamasta sydämen ympärileikkauksesta uskon kautta Häneen. Edellä oleva ajatus sopisi Jeesuksen syntymän ajankohdaksi lehtimajanjuhlan aikana, joka myös siten esikuvallisesti kertoisi meille Herran Jeesuksen suorittamasta sydämen ympärileikkauksesta. Se on kuitenkin varmaa, että Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikana ja edellä sanottu on kuin sinetti Jumalan sanan profetialliselle ilmoitukselle. Jeesus, Pelastaja (Vapahtaja), Herra ja Messias syntyi lehtimajanjuhlan aikana, joka on suurin ilon juhla Raamatussa, joka on kaikkien kansojen juhla Herran kunniaksi. Historia ja joulukuun 25. päivä Onko joulu pakanallinen vai kristillinen juhla? Juha Ahvio on arvostamani uskova, joka on monessa asiassa erittäin tarkkanäköinen. Arvostan suuresti Juha Ahviota ja kyseessä ei ole nouseminen Ahviota vastaan tai hänen lyttäämisensä, vaan Raamatun kehotuksen ja opetuksen mukainen tutkiminen, että onko se totta ja Jumalasta mitä sanotaan ja puhutaan. Laitan tähän seuraavaksi lyhyen lainauksen Juha Ahvion tekstistä (kursiivissa): Ei ole olemassa mitään suoraa historiallista todistetta sen puolesta, että joulukuun 17.– 23. päivinä vietetty Saturnalia-juhla, Voittamattoman auringon juhla tai pakanallinen talvipäivänseisaus olisi se todellinen lähtökohta, jonka kirkko olisi omaksunut ja johon kristillisen kirkon näkemys Jeesuksen syntymästä joulukuun 25. päivänä perustuisi. Ei ole olemassa yhtäkään – ei kirjettä, historiallista kuvausta eikä kirkolliskokouksen päätöstä eikä mitään muutakaan – kirjallista dokumenttia, joka tämän todistaisi. On olemassa vain epäsuora ja ohjelmallisen antikatolis-poleeminen oletus siitä, että mitä ilmeisimmin roomalaiskatolinen kirkko on näin menetellyt. Todellisuudessa kaikki olemassa oleva historiallinen todistusaineisto osoittaa täysin päinvastaiseen suuntaan. Vallitseva kirkollinen käsitys oli tuolloin se, että tieto Jeesuksen historiallisesta syntymäajasta perustuu apostoliseen perimätietoon, ei mihinkään sen paremmin valtiollisiin kuin kirkollisiinkaan hallinnollisiin päätöksiin tai konstruktioihin. Esimerkiksi kirkkoisä Augustinukselle (354–430) oli selvää, että koska asiaa ei ole päättänyt mikään kirkolliskokous eikä mikään muukaan myöhempi kirkollinen elin, täytyy tämän yleisesti hyväksytyn tiedon olla peräisin luotettavasta apostolisesta perimätiedosta. .......... Esimerkiksi Sextus Julius Africanus (160–240), varhaisin kristillinen almanakkaspesialisti, kannatti kolmiosaista mallia ja katsoi Jeesuksen syntyneen 25. joulukuuta. Samoin varhaisen kirkon merkittävimpiin teologeihin lukeutunut Hippolytos Roomalainen (170–235) kannatti kolmiosaista mallia ja katsoi Jeesuksen syntyneen 25. joulukuuta. Myös Rooman varhainen piispa Telesforus, joka toimi piispana vuosina 126–137 ja jonka roomalaiskatolinen perinne lukee varhaiseksi paaviksi, johti erityistä joulujumalanpalvelusta joulukuun 25. päivänä. Samoin Antiokian piispa Teofilos (115–181) piti joulukuun 25. päivää Jeesuksen todellisena syntymäpäivänä. Huomaa, että kaikki nämä historialliset viitteet joulukuun 25. päivän pitämisestä Jeesuksen todellisena syntymäpäivänä ovat ratkaisevasti varhaisemmalta ajalta kuin Vuoden 354 kronografi. Näkemys joulukuun 25. päivästä Jeesuksen syntymäpäivänä ei yksinkertaisesti voi olla peräisin vasta 300-luvulta. Kun Ahvio sanoo, että tieto Jeesuksen syntymäajasta täytyy olla peräisin apostolisesta perimätiedosta, niin se ei ole totta. Raamatussa yksikään apostoli, joka on Jumalan armosta saanut kirjoittaa Uuden Liiton Jumalan sanan ilmoitusta ei ole kirjoittanut mitään Jeesuksen tarkasta syntymisen ajankohdan päivämäärästä, eikä käskenyt viettämään minään päivänä Jeesuksen syntymäjuhlaa, joka vuosi tiettynä päivänä juhlittavaksi. Jopa katolinen ensyklopedia, eli Rooman katolisen kirkon ensyklopedia sanoo ettei joulu kuulunut kirkon varhaisimpiin juhliin. Tämä siksi, koska Raamatussa ei ole missään kohdassa opetusta, jonka mukaan Jeesuksen syntymää pitäisi juhlia, joka vuosi jonakin tiettynä päivänä. Katolisen kirkon ensyklopedian mukaan ensimmäiset todisteet juhlasta on noin vuonna 200 jKr. kun Kleemens (Klemens) Aleksandrialainen, että eräät egyptiläiset teologit määrittelivät Kristuksen syntyneen 20. toukokuuta. Katolisen ensyklopedian mukaan jotkut uskoivat Kristuksen syntyneen 19. tai 20. huhtikuuta. Katolisen katekismuksen mukaan jotkut uskoivat Kristuksen syntyneen maaliskuun 28. päivä. Monien tutkijoiden mukaan Kleemens Aleksandrialainen eli ja kuoli n. 150-215 jKr. Kleemensin todistuksesta näemme, että jo hänen aikanaan Jeesuksen syntymän ajankohdasta oli monia erilaisia versioita. Epifanios salamilainen (315-403 jKr.) uskoi Jeesuksen syntyneen tammikuun 6. päivä. Itse asiassa itäisessä Rooman valtakunnassa 300-luvulla monissa paikoissa uskottiin Jeesuksen syntyneen tammikuun 6 päivä. Jopa vielä tänäkin päivänä on olemassa sellaisia kristityiksi itseään kutsuvia ryhmiä, jotka uskovat Jeesuksen syntyneen tammikuun 6. tai 7. päivä. Opetushallituksen nettisivuilla on ortodoksisen kirkon julkaisu ja oppimateriaali Ortodoksinen uskontokirja, jossa ortodoksikirkko opettaa Jeesuksen syntymästä seuraavasti:
Alkukirkko vietti Kristuksen syntymän muistoa yhdessä
Herran kasteen juhlan kanssa 6. tammikuuta. Ortodoksisen kirkon opetus siitä, että alkuseurakunta, jos alkukirkolla tarkoitetaan alkuseurakuntaa olisi viettänyt Kristuksen syntymän muistoa 6. tammikuuta ei pidä paikkaansa, koska Raamattu ei sano Jeesuksen syntyneen 6. päivä tammikuuta. Ortodoksikirkko opettaa, että Rooman keisari halusi kristillistää pakanallisen voittamattoman auringon juhlan, jonka vuoksi Jeesuksen syntymäpäivää alettiin viettämään 25.12. Ortodoksikirkolla ja katolisella kirkolla on omat skismansa, eronsa ja jännitteensä, joten voimme olettaa, että ortodoksikirkko sanoo Rooman keisarin halunneen kristillistää pakanallisen voittamattoman auringon juhlan 300 -luvulla. Historiasta tiedämme sen, että voittamattoman auringon juhlaa (Sol Invictus) juhlittiin Rooman valtakunnassa joulukuun 25. päivä, joka oli auringonpalvontajuhla. Katolisen kirkon historiassa Rooman kirkon piispan lausumana joulu joulukuun 25. päivänä mainitaan ensi kerran historiassa 336 jKr. - 25 Dec.: natus Christus in Betleem Judeae - Joulukuun 25 Kristus syntyi Betlehemissä Juudeassa. Konstantinus Suuri oli Rooman keisarina vuosina 306-337, joten on hyvin todennäköistä, että Konstantinus Suuri oli mukana asettamassa Kristuksen syntymäpäivää joulukuun 25. päivälle. Se on kuitenkin historiallinen tosiasia, että Roomassa 300 -luvulla virallisesti Jeesuksen syntymäpäivä asetettiin joulukuun 25. päivälle, samalle päivälle, jolloin Roomassa juhlittiin pakanallista voittamattoman auringon juhlaa. Venäjän ortodoksinen kirkko viettää joulua 7. päivä tammikuuta. Vielä nykyäänkin Kristuksen syntymäpäivää vietetään monina eri päivinä. Katoliset ja protestanttiset kirkot viettävät sitä 25. joulukuuta, mutta ortodoksiset ja koptikirkot 6. tai 7. tammikuuta. Jotkut viettävät sitä jopa 19. tammikuuta. Niin sanotussa kirkkojen kristikunnassa ei ole vieläkään yksimielisyyttä Jeesuksen syntymäpäivän ajankohdasta, vaan kirkoilla on siitä erilaisia käsityksiä. Dave Armstrong on kääntynyt protestanttisuudesta katolisuuteen, ja hän on kirjailija ja apologisti. Armstrong kirjoitti nettisivullaan 2021 artikkelin: Hippolytus (Early 3rd c.) & a December 25th Christmas (Hippolytos aikaisin 200-luvulla & joulu joulukuun 25). Tässä kirjoituksessa Armstrong tuo esille kuinka varhaisin maininta Jeesuksen syntymäpäivästä joulukuun 25. päivänä löytyy kirkkoisä Hippolytokselta, jonka hän kirjoitti teokseen Commentary on Daniel vuonna 204 jKr. Hippolytoksen Commentary on Daniel sivulla 140 sanotaan seuraavasti: For the first advent of our Lord in the flesh, when he was born in Bethlehem, was December 25 th (Herramme ensimmäinen tuleminen lihassa, kun hän syntyi Betlehemissä, oli 25. joulukuuta.) Hippolytoksen Commentary on Daniel teoksen Jeesuksen syntymistä joulukuun 25. päivänä kohdan aitoutta on pidetty kiistanalaisena, sillä Dave Armstrongin mukaan kommentaarin koko käsikirjoitus on löydetty vasta vuonna 1885, ja 1800-luvun lopun Schaffin 38-osainen kirkkoisien kokoelma ei sisältänyt kokonaan kommentaarin tekstiä eikä myöskään kyseistä lainausta (Jeesuksen syntymäpäivästä 25. joulukuuta). Katolinen tietosanakirja ("Christmas") on ollut tietoinen myöhemmin kyseisestä lainauksesta vuonna 1908. Jokainen voi itse päätellä sen miksi tätä kyseistä kohtaa Hippolytoksen Commentary on Daniel ei löytynyt 1800-luvun lopulla, mutta heti 1900-luvun alussa se löytyi katolisista lähteistä. Kuuluisa Hippolytoksen patsas, joka on ehkä vanhin säilynyt "kristillinen" taideteos, joka voidaan ajoittaa tarkasti. Tämä patsas on Vatikaanin kirjastossa, ja se esittää tuolilla istuvaa hahmoa. Tuolin sivuilla on Hippolytoksen teoksista poimittuja tekstejä, jotka ajoittuvat vuoteen 222 jKr. Mielenkiintoista on, että yhdessä kirjoituksessa Hippolytos toteaa, että Kristuksen syntymä (genesis) tapahtui pääsiäisenä 2. huhtikuuta vuonna 2 eKr. Hippolytokselta löytyy mainintoja kirjoista, joissa hän olisi kirjoittanut, että Jeesus on syntynyt joulukuun 25. päivä. Kuten olemme nähneet, niin nämä Hippolytoksen maininnat joulukuun 25. päivänä ovat kiistanalaisia. Hippolytoksen patsaan tuolin sivuilla on Hippolytoksen tekstiä, jossa hän sanoo Jeesuksen syntyneen huhtikuun 2. päivä. Historiasta voimme kuitenkin varmuudella tietää, että Hippolytokselta voidaan löytää kaksi erilaista mainintaa Jeesuksen syntymäajasta. Varsinkin katoliset lähteet sanovat, että Hippolytoksen patsaan päivämäärässä on sana genesis, joka ei viittaisikaan Jeesuksen syntymään, vaan hedelmöityksen hetkeen, jolloin voidaan laskea siitä, että hedelmöityksestä huhtikuusta joulukuun 25. päivään on noin yhdeksän kuukautta, joka olisi joulukuun loppupuolella. Matt 1:1 ¶ Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja (βιβλος γενεσεως . perusmuoto genesis). Kreikankielen sana genesis tarkoittaa syntyä, syntymistä ja varsinkin Matteuksen evankeliumin ensimmäisessä luvussa, jossa luetellaan Jeesuksen sukupuuta, kuka on syntynyt kenestäkin. Genesis sana ei tarkoita hedelmöittymisen hetkeä, vaan syntymisen hetkeä, syntymää. Onko niin, että Hippolytoksen suuhun olisi pantu sanoja, joita hän ei ole sanonut? Tai onko niin, että Hippolytos roomalaisen patsas ja siinä olevat siteeraukset hänen tekstistään olisikin se mitä Hippolytos olisi ihan oikeasti ajatellut Jeesuksen syntymisestä? Tästä voi jokainen lukija tehdä johtopäätöksen. Näyttää siltä, että varsinkin katolisuudessa tiettyjä tekstejä on vääristelty, muuteltu ja peukaloitu sillä tavalla, että ne vahvistaisivat katolista oppia ja näkemystä, joka on kuitenkin monessa kohdin vastoin Jumalan sanan totuutta. Koska on ilmiselvää, että katolinen kirkko on väärentänyt Hippolytoksen sanomisia koskien Kristuksen syntymän ajankohtaa, niin voiko kukaan täydellä varmuudella luottaa muihinkaaan katolisen kirkon varhaisiin lähteisiin Kristuksen syntymästä tai muista asioista, kun katolinen kirkko väärentää historiallisia tekstejä oman korvasyyhynsä mukaan. Kun Ahvio sanoo, että näkemys Jeesuksen syntymäpäivästä eivät voi olla peräisin vasta 300 -luvulta, vaan varhaisemmalta ajalta, niin tässä täytyy ymmärtää tehdä erotus Jeesuksen syntymäpäivän erilaisista historian tulkinnoista ja milloin kirkko alkoi sitä juhlimaan Jeesuksen syntymän juhlana. Herran Jeesuksen syntymän ajankohdasta on ollut monia erilaisia käsityksiä erilaisine päivämäärineen. Joulukuun 25. päivä Jeesuksen syntymän ajankohtana oli vain yksi monista erilaisista päivämääristä Jeesuksen syntymän ajankohdaksi. Käsitys Jeesuksen syntymäpäivästä joulukuun 25. päivänä ei ole peräisin vasta 300 -luvulta, vaan sitä aikaisemmalta ajalta, mutta Rooman katolinen kirkko julisti sen kirkkonsa viralliseksi Kristuksen syntymäpäiväksi 300 -luvulla. Mutta Jeesuksen syntymän päivämääristä oli myös monia erilaisia tulkintoja ennen 300 -lukua. Ennen 300 -lukua ei ollut yhtä ja yksimielistä Jeesuksen syntymäpäivän ajankohtaa, eikä ole vieläkään. Rooman katolinen kirkko julisti virallisesti vasta 300 -luvulla Kristuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän, koska Kristuksen syntymäpäivän tulkinnan ajankohtia oli paljon ja erilaisia, niin siksi katolinen kirkko asetti sen virallisesti omassa kirkossaan joulukuun 25. päivälle. Herra Jeesus ei ole kuitenkaan syntynyt joulukuun 25. päivä, vaan lehtimajanjuhlan ensimmäisenä päivänä heprealaisen/juutalaisen (Jumalan antama ja asettama kuukausi) Eetanim-kuun 15. päivä, joka ajoittuu meidän nykykalenterissa syys- lokakuun aikaan. Lehtimajanjuhla Messias Jeesuksen syntymän ajankohta Raamatun sana kertoo meille monella tavalla ajankohdan, jolloin Jeesus syntyi maan päälle Pelastajana, Herrana ja Messiaana. Miksi on tärkeätä ymmärtää Herran Jeesuksen oikea syntymisen ajankohta? Siksi koska Jeesuksen syntymisen ajankohta tapahtui Jumalan pelastushistorian merkittävänä juhlahetkenä, joka viestittää sanoman Jumalan suuresta armosta ja pelastuksesta. Raamattu ei sano suoraan milloin Herra Jeesus syntyi, mutta Raamatusta voidaan kuitenkin löytää selkeästi ajankohta, jolloin Herra Jeesus syntyi. Jeesuksen oikean syntymän ajankohdan ymmärtäminen avaa meille syvällisemmän näköalan Jumalan pelastushistoriaan sekä Jumalan lasten loistavaan tulevaisuuteen Herran Jeesuksen kanssa. Tämä asia ei ole vähäpätöinen eikä yhdentekevä milloin Jeesus syntyi, koska Jeesuksen syntymän ajankohta osoittaa Jumalan sanan pelastushistorian profeetallisen täyttymyksen, merkin ja sanoman.
5 Moos 31: Raamatun opetuksen mukaan vanhan liiton lehtimajanjuhla ei ollut ainoastaan israelilaisten juhla, vaan myös muukalaiset (pakanat) saivat osallistua lehtimajanjuhlaan. 5 Moos 16:16 Kolme kertaa vuodessa tulkoon kaikki sinun miesväkesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen siihen paikkaan, jonka hän valitsee: happamattoman leivän juhlana, viikkojuhlana ja lehtimajanjuhlana. Mutta tyhjin käsin älköön tultako Herran kasvojen eteen; Jumalan sanassa on esikuvallinen taso, jossa asioilla on esikuvallinen merkitys, joka saa täyttymyksensä tiettyjen asioiden tapahduttua. Jumala määräsi Israelin kansalle kolme pääjuhlaa, jolloin koko Israelin kansan miesväen tuli kokoontua Herran kasvojen eteen juhlimaan Herran juhlia. Nämä juhlat olivat hapattamattoman leivän juhla, viikkojen juhla ja lehtimajanjuhla. Jokainen juhla saa täyttymyksen Herrassa Jeesuksessa. Happamattoman leivän juhlan, eli pääsiäisen täyttymys tapahtui kun Herra Jeesus kärsi, vuodatti verensä ja kuoli syntien tähden pääsiäisenä. Viikkojen juhla (shavuot - helluntai) oli sadonkorjuun ja lain antamisen juhla, joka sai täyttymyksensä kun Herra Jeesus lähetti helluntaipäivänä Pyhän Hengen ja sitä kautta Uuden Liiton järjestyksen mukaisen opetuksen alkuseurakunnan uskovaisten sydämiin. Lehtimajanjuhla sai täyttymyksen kun Jeesus, Pelastaja (Vapauttaja), Herra ja Messias syntyi maan päälle, jonka kunniaksi tuhatvuotisessa kuningaskunnassa kaikki viettävät lehtimajanjuhlaa, koska tuhatvuotinen kuningaskunta on Pojan kuningaskuntakunta, jossa Herra Jeesus hallitsee rauhanruhtinaana. Jumala antamat kolme pääjuhlaa todistavat myös Jeesuksen syntyneen lehtimajan aikana, sillä se täyttää Jumalan sanan esikuvallisen profetian, koska Sana (Jeesus, Pelastaja, Herra ja Messias) tuli lihaksi lehtimajanjuhlan aikana, joka sai aikaan iankaikkisen pelastuksen, jonka kunniaksi Pojan kuningaskunnassa, eli tuhatvuotisessa rauhankuningaskunnassa kaikki viettävät lehtimajanjuhlaa. Herra Jeesus ei voinut syntyä joulukuussa, koska joulukuussa paimenille oli liian kylmää olla yöllä kaitsemassa lammaslaumaa. Joulukuun aikana (juutalaisen kalenterin mukaan Kislev ja Tevet kuukaudet), eli talviaikana oli kylmiä sadekuukausia, jolloin saattoi öisin olla maassa sekä lunta että pakkasta. Verollepanoakaan ei olisi voitu suorittaa tai toimittaa talvikuukausina, koska tiet olivat liejuisia ja huonossa kunnossa talviaikaan. Joulukuu ei myöskään täytä Jumalan sanan esikuvallista profetiaa, koska silloin ei ollut yhtäkään Jumalaa määräämää kolmesta pääjuhlasta, joissa kaikissa piti olla sanoma Messiaasta. Joulukuussa on juutalaisten hanukka-juhla, mutta se ei kuulunut kolmeen pääjuhlaan, eikä se ole Herran määräämä juhla ,siitä ei ole määräystä VT:ssa, eikä se siten voinut olla Jeesuksen syntymän ajankohta. Kaikki kolme pääjuhlaa liittyvät Jeesukseen ja Jumalan pelastussuunnitelmaan, sillä pääsiäisenä Herra Jeesus sovitti synnit, johon myös pakanat pääsevät osallisiksi uskon kautta. Helluntaijuhlaankin pakanoilla on pääsy uskon kautta Herraan Jeesukseen. Pojan kuningaskunnassa kaikki viettävät lehtimajanjuhlaa sen kunniaksi, koska Pelastaja, Herra ja Messias syntyi silloin ja vapautti kaikki ne perkeleen ja synnin vallasta, jotka uskovat Jeesukseen saaden näin iankaikkisen elämän. Lehtimajanjuhla tuhatvuotisessa Pojan kuningaskunnassa on ilon riemun ja pelastuksen juhla sekä Jeesuksen syntymäjuhla, jota vietetään kerran vuodessa eli jokavuotisena juhlana tuhatvuotisessa kuningaskunnassa.
Luuk 2: Luuk 2:10 mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille hyvän sanoman (euaggelizo) suuresta ilosta, joka on tuleva kaikelle kansalle. (Raamattu kansalle käännös kääntää jakeen lähes tarkasti alkutekstin mukaan) Lu 2:10 And the angel said unto them, Fear not: for, behold, I bring you good tidings of great joy, which shall be to all people. (kaikille ihmisille - kansoille) (KJV) Enkeli ilmestyi paimenille ilmoittaen Jeesuksen syntymästä sanoen ilmoittavansa hyvän sanoman (evankeliumi) suuresta ilosta, joka on tuleva kaikille ihmisille. Juutalaisilla oli tapana toivottaa iloista juhlaa varsinkin kolmen pääjuhlan aikaan. Lehtimajanjuhla on myös kaikkien kansojen juhla ja siksi enkeli toivotti paimenille suuren ilon toivotuksen evankeliumista, joka on tuleva kaikille ihmisille (kansoille) Jeesuksen kautta, joka Pelastaja (Vapahtaja), Herra ja Messias. Jotkut Raamatun tutkijat sanovat enkelin tervehtineen paimenia lehtimajanjuhlan tervehdyksellä suurella ilolla, joka koskettaa kaikkia ihmisiä evankeliumin kautta, joka todistaa Jeesuksen syntyneen lehtimajanjuhlan aikaan. Kun itse tutkin kaikkea mikä liittyy Jeesuksen syntymiseen, niin itse ajattelen samalla tavalla kuin edellä mainitut Raamatun tutkijat.
5 Moos 16: Viides Mooseksen kirja luku 16 vahvistaa sen, että enkelin tervehdys paimenille liittyi lehtimajanjuhlaan. Jumala käski iloitsemaan lehtimajanjuhlan aikana niin että kaikki israelilaiset sekä myös heidän luonaan asuvat pakanat (muukalainen) iloitsivat ja juhlisivat seitsemän päivää lehtimajanjuhlassa Herran kunniaksi. Enkeli ilmoitti paimenille suuresta ilosta (evankeliumin kautta) kaikille ihmisille ja mikä ajankohta olisi ollut kaikista sopivin enkelin ilmoittamasta suuresta ilosta kuin lehtimajanjuhla, joka oli erityinen Jumalan asettama ilon juhla kaikille kansoille. Jumala antoi Israelin kansalle seitsemän juhlaa ja vain yhteen juhlaan, eli lehtimajanjuhlaan Herra antoi erityisen iloitsemisen kehotuksen, joka koski niin juutalaisia kuin pakanoitakin. Lehtimajanjuhla on ainoa esikuva ja juhla, jolloin Jeesus on voinut syntyä. Jumalan sanan ilmoituksessa ei ole sattumia, vaan kaikilla asioilla on oma tärkeä paikkansa ja sanomansa.
Luuk 1: Ensimmäinen varma merkki ja vihje Jeesuksen syntymän ajankohdasta paljastuu meille juutalaisten pappien palvelusvuorojen kautta. Johannes Kastajan isä Sakarias oli pappi Abian osastosta, ja kun Sakariaan palvelusvuoro temppelissä oli ohi, niin hän meni kotiinsa ja hänen vaimonsa Elisabeth tuli raskaaksi niiden päivien jälkeen kun Sakariaan palvelusvuoro päättyi temppelissä. Tapahtui niin kuin Herran enkeli oli ilmoittanut Sakariaalle. Elisabeth tuli raskaaksi ja kantoi kohdussaan Johannes Kastajaa Herran lupauksen mukaan.
Luuk 1: Enkeli ilmestyi Marialle sanoen hänen tulevan raskaaksi Pyhästä Hengestä. Enkeli ilmestyi Marialle kun Elisabeth oli ollut raskaana kuusi kuukautta. Näiden päivien jälkeen Maria tuli raskaaksi, eli noin puoli vuotta sen jälkeen kun Elisabeth oli tullut raskaaksi. Jeesus syntyi puoli vuotta Johannes Kastajan jälkeen.
1 Aik 24: Herra Jumala sääti Israelin kansan papeille kaksikymmentä neljä pappien palvelusvuoroa, jolloin heidän tuli palvella temppelissä. Jokainen pappien palvelusvuoro kesti yhden viikon, joka alkoi sapattina ja päättyi seuraavana sapattina. Israelin kansan pappien palvelusvuorot temppelissä käsitti kaksi kertaa vuodessa yhden viikon aikaisen palvelusvuoron sekä kaikki papit palvelivat temppelissä kolmen pääjuhlan aikaan (pääsiäinen, helluntai, lehtimajanjuhla). Pappien tuli tarkasti noudattaa omia palvelusvuorojaan, koska Herra sääti papeille temppelin palvelusvuorot. Juutalaisten kalenteri eroaa meidän kalenteristamme siten, että juutalainen kalenteri alkaa maaliskuusta (Nisan kuukausi) ja se perustuu kuun kiertoon, jonka takia kalenteriin lisätään kuukausi muutaman vuoden välein. Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että Abian osaston ensimmäinen palveluvuoro oli myöhään toukokuussa tai aikaisin kesäkuussa. Tämän tiedon mukaan Sakarias olisi palvellut temppelissä myöhään toukokuussa tai aikaisin kesäkuussa. Elisabeth tuli raskaaksi Sakariaan palveluvuoron päätyttyä ja Maria tuli raskaaksi kuusi kuukautta Elisabethin jälkeen. Elisabeth tuli raskaaksi juutalaisen kalenterin mukaan neljännessä kuussa (kesä- heinäkuu) ja meidän kalenterin mukaan kesäkuun alussa, ja Maria tuli raskaaksi juutalaisen kalenterin mukaan kymmenessä kuussa (joulu-tammikuu) ja Jeesus syntyi yhdeksän kuukauden päästä, eli juutalaisen kalenterin seitsemännessä kuussa (syys-lokakuu) ja meidän kalenterin mukaan syyskuussa lehtimajanjuhlan aikaan. Lehtimajanjuhla alkoi tishri kuun 15. päivä ja kesti seitsemän päivää. Raamatun todistuksen mukaan lehtimajanjuhla oli Messias Jeesuksen syntymän ajankohta. Uskon kautta Herraan Jeesukseen niin israelilaisista (jalon öljypuun oksat) kuin pakanoistakin (metsäöljypuun oksat) tulee Jumalan temppeleitä, jossa Jumala asuu Pyhässä Hengessä (Jumalan asumus). Tämän seurauksena Jumala tulee asumaan myös jokaiseen ihmiseen, joka tunnustaa syntinsä ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin israelilaiseen kuin pakanaan, jotka yhdistyvät yhdeksi uskon kautta Herraan Jeesukseen sekä yhdessä iloitsevat pelastuksesta ja Jumalan teoista, joista lehtimajanjuhlan lehtimajojen öljypuun oksat (israelilaiset) ja metsäöljypuun oksat (pakanat) opettavat esikuvallisesti kun israelilaiset viettivät ilon juhlaa, kaikkien kansojen juhlaa, eli lehtimajanjuhlaa. Lehtimajanjuhla oli ilon ja riemun juhla, jolloin iloittiin ja riemuittiin Jumalan hyvästä huolenpidosta. Lehtimajanjuhlan ilon juhla oli esikuvallista ja symbolisoi Jeesus Messiaan kautta tulevaa pelastuksen riemua, kun Jumala asettui asumaan Jeesukseen ja Jumalan hyvä tahto ja rauha tapahtui ja tapahtuu ihmisiä kohtaan Jeesuksen kautta. Koska lehtimajanjuhla on kaikkien kansojen juhla, niin siksi juhlan merkitys on Messias Jeesuksessa, joka yhdistää israelilaiset ja pakanat yhdeksi uskon kautta Häneen. Tästä syystä lehtimajanjuhla on Jeesuksen syntymän ajankohta.
Luku seitsemän kuvaa Jumalan täydellisyyttä ja Jumalan täydellisiä tekoja. Jumalan juutalaisille antaman kuukausijärjestyksen mukaan lehtimajanjuhla on seitsemännessä kuussa, joka myös sopii siihen, että Jumala syntyi ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa seitsemännessä kuussa, sillä Jumala itse on täydellinen ja Hänen tekonsa ovat
Vanhan liiton esikuva täyttyi Messias Jeesuksessa, joka syntyi seitsemännessä kuussa lehtimajanjuhlaan aikaan, tullen itse tilapäiseksi "majaksi", jossa asui Jumalan kirkkaus, sillä Herra Jeesus tuli pelastamaan ja vapauttamaan ihmisiä synnin ja saatanan orjuudesta, täydellisyytensä ja täydellisten tekojensa kautta, verensä ja sovitustyönsä kautta. Miten Uuden Liiton uskovan tulisi suhtautua vanhan liiton juhliin tai hanukan viettämiseen? Yhä useampi on alkanut ymmärtämään milloin Messias Jeesus on ihan oikeasti syntynyt ja ettei Herra Jeesus tai apostolit asettaneet jokavuotista Jeesuksen syntymäpäivän viettämistä joulukuun 25. päivälle, eikä edes sen oikeaan ajankohtaan lehtimajanjuhlan aikaan. Kun tämä ymmärrys koko ajan lisääntyy uskovien keskuudessa, niin monet heistä ajattelevat, että tuleeko nyt sitten viettää VL:n juhlia tai hanukkaa, tai tuleeko Messias Jeesuksen syntymäjuhla järjestää Eetanim-kuun 15 päivä, eli lehtimajanjuhlan ensimmäisenä päivänä, sen juhlasapattina? Mielestäni oikea vastaus on ettei meitä Herran Jeesuksen opetuslapsia ole velvoitettu viettämään jonakin tiettynä päivänä jokavuotista Jeesuksen syntymäpäivää, koska Raamatussa ei ole annettu missään tällaista määräystä tai opetusta, ei edes sen oikeana ajankohtana. Selkeä johtopäätös on ettei meidän tarvitse järjestää jokavuotista Jeesuksen syntymäpäivänjuhlaa. Miksi Raamattu ei käske sitä viettämään? Itse ajattelen, että se on ollut Jumalalle tärkeämpää, että keskitymme Herran Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen syntien anteeksisaamiseksi, kuin siihen mikä on Jeesuksen syntymäpäivän ajankohta. Jumala on ilmoittanut meille, että Jeesus on syntynyt, kun Jumala tuli lihaksi syntyessään maan päälle, mutta koko Jumalan sanan keskipiste on Herran Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Meillä jokaisella uskovalla on tietenkin oikeus muistaa vaikka joka päivä Herran Jeesuksen syntymää, mutta meillä uskovilla ei ole oikeutta väittää todeksi sellaista mikä ei ole totta, sillä meidän tulee pysyä totuudessa. Se on totta ettei Herra Jeesus ole syntynyt joulukuun 25. päivä. Mitä tulee vanhan liiton juhlien ja hanukan viettämiseen, niin siihenkään Jumala sana ei velvoita meitä Uuden Liiton uskonjärjestyksessä. Kaikki Raamatun VL:n juhlat olivat esikuvia Herrasta Jeesuksesta ja nämä juhlat ovat jo saaneet täyttymyksensä Herrassa Jeesuksessa. Hanukka ei ole Raamatullinen Herran määräämä juhla, vaan juutalaisten itse asettama juhla. Minun mielestäni Uuden Liiton uskovaa ei ole velvoitettu myöskään viettämään hanukka juhlaa. Kukaan Uuden Liiton opetuskirjeitä kirjoittanut apostoli ei käske, eikä opeta Uuden Liiton seurakuntaa viettämään VL:n juhlia, eikä viettämään hanukkaa. Tämän tulisi olla se kaikkein tärkein syy sille miksi meitä ole velvoitettu viettämään VL:n juhlia ja hanukkaa.
2 Aik 8: Vanhan liiton juhliin kuului eläinten uhraaminen polttouhreina Herralle ja ilman näitä polttouhreja näitä VL:n juhlia ei voitu viettää Jumalan tahdon mukaisesti. Herran Jeesuksen syntiuhri, Hänen veressään syntien sovitukseksi poisti eläinuhrit, sillä Herran Jeesuksen syntiuhri korvasi ne ja tuli niiden tilalle. Tämäkin tärkeä Raamatun yksityiskohta kertoo meille, että VL:n juhlat ovat saaneet täyttymyksen Herrassa Jeesuksessa ja siksi on hyödytöntä palata takaisin VL:n esikuvien varjoihin, koska elämme nyt niiden täyttymyksessä uskon kautta Herraan Jeesukseen.
1 Kor 5: Raamattu opettaa 1 Korinttolaiskirjeessä, koska Kristus Pääsiäislampaamme on teurastettu ja olemme Jumalan armosta pelastettu, niin meidän tulee viettää juhlaa puhtauden ja totuuden happamattomuudessa Herrassa Jeesuksessa. Herra Jeesus on vanhan liiton juhlien esikuvien varjojen täyttymys, siksi on täysin turhaa palata varjojen esikuviin, joiden täyttymys Herra Jeesus on. Seuraavaksi tutkimme hanukkaa. Vaikka alussa sanoinkin, että poistin yhden viittauksen Talmudiin messiaanisten kirjoituksesta, niin tässä kohden otan kuitenkin yhden lainauksen Talmudista liittyen hanukkaan. Juutalaiset kertovat hanukan syntymisestä näin: Babylonian Talmud Shabbat 21b: Mikä on hanukan syy? Sillä rabbimme opettivat: Niitä on kahdeksan, jolloin kuolleiden valittaminen ja paastoaminen on kielletty. Sillä kun kreikkalaiset tunkeutuivat temppeliin, he saastuttivat kaikki siellä olevat öljyt, ja kun Hasmonai-dynastia voitti ja kukisti heidät, he etsivät ja löysivät vain yhden öljyastian, joka oli ylipapin sinetillä varustettuna, mutta jonka sisältö riitti vain yhden päivän sytyttämiseen; silti siinä tapahtui ihme, ja he sytyttivät sillä [lampun] kahdeksaksi päiväksi. Seuraavana vuonna nämä [päivät] määrättiin juhlaksi, jossa [lausuttiin] hallel ja kiitettiin. Hanukalla, valojen juhlalla, juhlistetaan makkabealaisten voittoa kreikkalaisista sortajista ja jumalallisen palveluksen uudistamista temppelissä sen jälkeen, kun kreikkalaiset olivat hallinneet Jerusalemia ja temppeliä kolme vuotta, sekä sen yhden ainoan laatikollisen puhtaan oliiviöljyn ihmettä, joka piti temppelin menoran syttyneenä kahdeksan päivän ajan. On kuitenkin hyvä ymmärtää ja muistaa, että hanukka ei ole Herran ja Jumalan sanan määräys ja asetus, vaan juutalaisten itsensä asettama juhla. Jotkut sanovat, että koska Jeesus käyskenteli (Joh 10:22,23) Salomon pylväskäytävässä temppelin vihkimisen muistojuhlan aikaan, niin se on Raamatullinen juhla ja uskovien tulisi sitä viettää. Tämä ei ole kuitenkaan totta, sillä on muistettava, että tämä asia kuului vanhan liiton aikakauteen ja oli juutalaisten itsensä asettama, eikä Jumalan. Jeesus Kristus eli vanhan liiton aikana ja juutalaisena Hän osallistui kansansa elämään sekä hyväksyi lihansa päivinä eläinuhrit jne. Mutta kuolemansa jälkeen Hän kumosi eläinuhrit ja jos joku uskova uhraisi eläimen veren kautta syntiuhrin, niin Hän tekisi tyhjäksi Jeesuksen lunastuksen ja sovitustyön. Kaikki mitä Jeesus hyväksyi lihansa päivänä, ei ole voimassa enää Uudessa Liitossa. Uuden Liiton uskovien ei tarvitse viettää hanukka juhlaa. Hanukka juhlan viettäjät ja puolesta puhujat sanovat sen olevan valon juhla, eli Jeesuksen juhla. Hanukka juhla ei ole Jeesuksen juhla, vaan sitä juhlittiin kun temppeli saatiin vallattua pakanoilta ja uudelleen vihittiin Jumalan palvelukseen. Jeesuksen "valon juhla" on siinä kun Hän kuoli meidän syntimme tähden ja kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta lahjoitti meille syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän. Tämä on todellinen valon juhla Jeesuksen opetuslapselle ja sitä juhlaa saamme viettää vuoden jokaisena päivänä. Jerusalemin temppeli-instituutti kertoo hanukasta seuraavasti: Kun tarkastellaan eri lähteitä, joissa käsitellään hanukan juhlapäivää, käy selväksi, että nimen "Chanukah" - tai "Chanuchta" - ydin juontaa juurensa "alttarin vihkimisestä", kuten Megilat Ta'anitissa todetaan. 1 (Sana 'Chanukah' tarkoittaa hepreaksi 'vihkimistä'.) ... Josephus Flaviuksen (Yosef ben Mattitiyahu) kirjoituksista löydämme, että tätä juhlapäivää kutsutaan toisella nimellä, ja kuten hän toteaa: "Kislev-kuukauden kahdentenakymmenentenä viidentenä päivänä... he sytyttivät Menoran lamput ja toivat uhrilahjoja uudelle alttarille... ja Jehudah Chasmonealainen juhli kaupunkilaistensa kanssa uhrilahjapalveluksen uudistamista Pyhässä temppelissä kahdeksan päivän ajan... ja siitä lähtien tähän päivään asti me vietämme tätä juhlapäivää ja kutsumme sitä Chag HaUrimiksi - 'Valojen juhlaksi'." Hanukkaa vietetään heprealaisen Kislev-kuun 25. päivä, joka yleensä vastaa meidän kalenterimme joulukuun 25. päivää. Hanukan alkuperäinen nimi oli Chag HaUrim - valojen juhla. Juutalaisten Raamatun ulkopuolinen apokryfikirja Makkabealaisten kirja sanoo hanukasta seuraavasti:
1 Makkabealainen 4: 1 Makkabealaiskirjan 4:54 jae on juutalaisten hanukka juhlan perusta. Alkuperäiseen hanukka juhlaan kuului myös eläinuhrien uhraaminen. Raamattu ei opeta eikä sano Messias Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä. Raamattu opettaa sen, että Herra Jeesus syntyi tähän maailmaan ja Raamatun kokonaisopetuksen perusteella voimme ymmärtää Herran Jeesuksen syntyneen lehtimajanjuhlan aikana. Älkäämme tehkö riitaa ja hylätkö toinen toisiamme Messias Jeesuksen opetuslapsina joulun viettämättömyyden tai joulun viettämisen takia. Jos joulun viettämättömyys tai joulun viettäminen saa uskovien välille riitaa ja toinen toisensa hylkäämistä, niin silloin emme toteuta Jumalan sanan opetusta, jonka mukaan meidän tulee rakastaa toinen toisiamme totuudessa, emmekä saa lahkoontua ja riitautua toisiamme vastaan. Maailman henki pahan voimien kautta saa ihmiset käymään toinen toisiaan vastaan. Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa uskovissa totuuden rakkautta, joka yhdistää, eikä aiheuta hajaannusta ja riitaa. Voimme kuitenkin käydä rakentavaa ja toisiamme kunnioittavaa keskustelua tästä aiheesta, vaikka emme olisikaan tästä samaa mieltä. Ja vaikka emme olisikaan samaa mieltä joulun viettämättömyydestä tai joulun viettämisestä, niin siitä huolimatta todellinen Jumalan Pyhän Henki yhdistää meitä Herran Jeesuksen opetuslapsia, eikä aiheuta riitaa ja hajaannusta Jumalan kansan keskuudessa. Kirjoitustani ei saa käyttää lyömäaseena niitä uskovia vastaan, jotka viettävät joulua ja uskovat Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivänä. Kukaan ei voi kieltää ketään viettämästä joulua, mutta Herran opetuslapsen tulisi kuitenkin muistaa se ettei Herra Jeesus ole syntynyt joulukuun 25. päivä. Kirjoitukseni tarkoitus on tuoda esille Raamatun sanan opetus Jeesuksen syntymästä, jota Raamattu ei kerro suorasti, mutta kertoo sen tiettyjen vihjeiden kautta, jota olen käsitellyt tässä kirjoituksessani. Raamattu puhuu paljon enemmän Herran Jeesuksen kuolemasta, verestä ja Hänen sovitustyöstään syntien anteeksisaamiseksi kuin Hänen syntymästään. Jeesuksen syntymä on tärkeä asia ja meillä uskovilla on oikeus sitä muistella vaikka vuoden jokaisena päivänä, mutta emme saa asettaa Jeesuksen syntymän ajankohtaan väärään ajankohtaan, joka on sama asia kuin valheeseen uskominen. Herra Jeesus asetti muistonsa Herran ateriaan, jonka keskipiste on Hänen kuolemansa, ylösnousemuksensa ja sovitustyönsä ristin veren kautta.
Petri Paavola 15.12.2023
Lähteet:
|
|