Heikkouskoinen uskova on arvokas
O
Jumalan seurakunnassa ei ole eriarvoisuutta koskien Jumalan lapseutta sekä pelastumista. Jumalan seurakunnassa uskovat ovat samalla viivalla koskien Jumalan lapseutta ja pelastumista. Kaikki pelastuvat Jumalan armosta ja pysyvät Jumalan armosta pelastuneina Pyhän Hengen pyhittävän työn kautta. Kaikki ovat samalla viivalla Jumalan lapsina, eli yhtä arvokkaita ja tärkeitä Jumalalle.
Heikkouskoinen
Heikkouskoinen on sellainen, joka ei ole kasvanut uskossaan ja tarvitsee toisten kasvaneempien uskovien tukea ja hoivaa. Heikkouskoinen ei ole vähäarvoisempi kuin Jumalan armosta pitemmälle uskossaan kasvanut. Yleensä heikkouskoinen on sellainen, joka on vasta uskoon tullut tai sellainen, joka omien syvien haavojensa kautta ei ole päässyt kasvamaan ja kypsymään, vaan hänen haavansa estävät terveen kasvun. Häntä ei saa lyödä sanalla eikä väitellä, vaan häntä tulee rakastaen tukea, että hän pääsisi terveeseen uskon kasvun prosessiin. Rukouksilla kantaminen sekä ajan antaminen on arvokas työkalu terveen uskonelämän aikaansaamiseksi.
Sellaisiakin heikkouskoisia on, jotka ovat ylpeyden ja katkeruuden vallassa. Sen tähden he eivät ole päässeet kasvamaan terveeseen uskoon, vaan ovat jääneet heikkouskoisen paikalle. Tällaisia uskovia tulee auttaa pääsemään eroon ylpeydestä sekä katkeruudesta. Parhaiten se onnistuu rakastamalla heitä ja kertomalla heille totuuden siitä kuinka ylpeys ja katkeruus myrkyttää ja lopulta tuhoaa koko uskonelämän. Seurakunnan tulisi antaa heille aikaa ja rukoilla heidän puolestaan, että he pääsisivät terveen uskonkasvun tielle.
Jakeessa 24 on sana halvempiarvoinen, joka ei ole alkutekstin mukainen, vaan väärin käännetty, sillä alkutekstissä on sana hystereo, joka tarkoittaa puutteenalaista, sellaista joka on jonkun puutteessa tai jotakin vailla. Sana hystereo merkitsee myös seuraavia asioita: puute, olla takana, olla vailla, olla (jonkun) tarpeessa, epäonnistua, tulla perässä, kärsiä hätää.
1 Kor 12:24 ei opeta, että joku uskova on toista halvempiarvoinen, vaan että toiselta uskovalta voi puuttua sitä mitä toisella on (esim. toinen on kasvaneempi uskossa ja toinen on vähemmän kasvanut, toisella on toinen lahja kuin toisella ja toisella on toinen tehtävä kuin toisella)
Käännöksiä jotka kääntävät jakeen 24 oikein, eli alkukielen mukaisesti:
1Co 12:24 (Old King James version) For our comely
parts have no need: but God hath tempered the body together, having given more
abundant honour to that part which lacked: 1Kor 12:24 (Biblia 1776) Sillä jotka meissä kauniit ovat, ei ne mitään tarvitse; mutta Jumala on ruumiin kokoon liittänyt ja sille puuttuvaiselle enemmän kunnian antanut,
Kun tutkimme 1 Kor 12 lukua kokonaisuudessaan, niin se puhuu siitä, että siltä Kristuksen ruumiin jäseneltä, jolta puuttuu ja uupuu uskoa, ymmärrystä, hengellisiä lahjoja jne. niin hänelle annetaan suurempi kunnia kuin niille jolla on enemmän, että seurakunnassa ei olisi eripuraa ja riitaa, vaan että jäsenet pitävät yhtäläistä, eli samanlaista huolta toinen toisistaan. 1 Kor 12:24 edellä olevissa jakeissa puhutaan siitä, että kaikki jäsenet ovat yhden ja saman ruumiin jäseniä ja jokainen jäsen on tärkeä omalla paikallansa, eikä kukaan voi sanoa kenellekään sinä et kuulu ruumiiseen tai olet vähemmän tärkeä. Tästä apostoli Paavali opetti, sillä Korinton seurakunnassa uskovat luokittelivat toisiaan sen mukaan millaisia lahjoja ja tehtäviä heillä oli ja kuinka paljon heillä oli uskoa. Valitettavasti myös nykypäivänä jotkut uskovat luokittelevat samalla tavalla ja pitävät joitakin uskovia halvempiarvoisina kuin toisia.
Jumalan sana ei opeta, että toinen uskova voi olla toista halvempiarvoisempi, tämä on valitettavasti väärä käännös jakeessa 1 Kor 12:24. Kaikki tehtävät ja lahjat ovat tärkeitä, eikä kukaan voi nostaa itseään toisen yläpuolelle. Jumalalle jokainen uskova on yhtä arvokas ja tärkeä riippumatta siitä kuinka kasvanut hän on tai millaisia Hengen lahjoja hänellä on tai missä tehtävässä hän palvelee.
On eräs vaara uskovan elämässä, joka vaanii meitä jokaista ja se on se että nostamme oman palvelutehtävämme ja Hengen lahjat muiden lahjoja ja palvelutehtäviä korkeammalle ja luulemme, että se on tärkeämpi kuin toisten lahjat ja tehtävät. Tällainen väärä asenne, jossa oma palvelutehtävä ja lahjat nostetaan muita korkeammalle ja tärkeämmäksi on osoitus ja todistus siitä, että meidän sydämemme on paisunut ja ylpeä. Apostoli Paavali opetti tästä samasta asiasta Korinton seurakunnassa ja sanoi siellä joidenkin olevan paisuneita ja ylpeitä korottaessaan omia lahjojaan ja tehtäviänsä. Tästä väärästä asenteesta tulee tehdä parannus ja aloittaa muiden kunnioittaminen ja arvostaminen.
1 Kor 12: 24-25 opetti, että se saa enemmän kunniaa, jolla on vähemmän kuin toisilla ja näin kaikilla olisi yhtäläisesti, eli yhtä paljon. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen Kristuksen ruumiin jäsen on yhtä tärkeä ja arvokas Jumalalle ja samoin meidän tulisi nähdä ja uskoa, eli emme saa luokitella uskovia A tai B- luokan uskoviksi sen mukaan kuka on uskossaan vähän kasvanut, tai kuka enemmän tai millaisia lahjoja ja palvelutehtäviä heillä on. Kaikki ovat samalla viivalla Jumalan silmissä Jumalan lapsina.
Halpaa käyttöä varten
2 Tim 2:
33/38 käännös valitettavasti kääntää jakeen 20 pahasti väärin, jonka seurauksena joku voi uskoa, että Jumala on tehnyt seurakuntaansa jaloja astioita kunniaa tuottamaan ja astioita, jotka ovat vain halpaa käyttöä varten (ovat muita halvempiarvoisempia). Onneksi tämä on kuitenkin vain käännösvirhe, eikä Raamatun opetus, sillä Jumala ei tee kahdenlaisia astioita seurakuntaansa, joista toiset ovat kunniakkaita ja toiset halpa-arvoisia.
Jakeessa 20 on käännös virhe, sillä alkutekstissä ei ole sanoja halpaa käyttöä varten. Alkuteksti sanoo jakeen 20 loppuosan menevän näin: toiset ovat kunniaksi ja toiset ovat häpeäksi.
Käännöksiä, jotka kääntävät jakeen 20 oikein:
20 (Old King James version) But in a great
house there are not only vessels of gold and of silver, but also of wood and of
earth; and some to honour, and some to dishonour.
2 Tim 2 ja jakeet 19-22 puhuvat alkutekstin mukaan siitä, että seurakunnassa on erilaisia astioita, joista toiset tuottavat kunniaa ja toiset häpeää. Nämä häpeää tuottavat elävät erilaisissa synneissä, joista heidän tulee tehdä parannus. Raamattu ei siis tässä kohden opeta, että Jumala olisi tehnyt toiset uskovat tuottamaan kunniaa ja toiset halpaa käyttöä varten (halvempiarvoisia). Raamattu opettaa tässä kohden, että ne tuottavat kunniaa Isännälleen (Jumalalle), jotka elävät vanhurskaudessa Pyhän Hengen voimasta rakkauden ja totuuden mukaisesti Jumalan sanan opetuksen mukaan. Ne taas tuottavat häpeää itselleen, jotka elävät synneissä ja samalla he ovat pahennuksena seurakunnalle ja maailman ihmisille, koska he Jumalan lapsina maailman edessä rypevät synneissään, antaen huonon todistuksen ja näin myös lokaavat Jumalan nimeä uskottomien edessä. Raamattu kuitenkin kehottaa heitä puhdistautumaan ja hylkäämään syntinsä, että heistäkin tulisi jaloja astioita tuottamaan kunniaa Isännälleen.
Tässäkään Raamatun kohdassa ei ole opetusta, siitä että Jumalan seurakunnassa olisi halvempiarvoisempia uskovia, vaan tuo halpaa käyttöä varten on käännösvirhe, joka voi johdattaa ymmärtämään väärin sen mitä Raamattu tuossa kohtaa todella opettaa.
Häpeää tuottavat astiat tuottavat häpeää sen tähden kun elävät ja tekevät syntiä. Jotkut heistä ovat omien haavojensa tähden synnin siteissä, jotkut ylpeytensä tähden, jotkut kasvamattomuuden tähden (vasta alussa uskontiellä), jotkut sen tähden kun rakastavat enemmän himojansa (syntiä) kuin Jumalaa. Heitä kaikkia tulisi rakastaa, opettaa, auttaa ja tukea, että he haluaisivat puhdistua niistä synneistä, joiden tähden he tuottavat häpeää. Kun he sitten tekevät parannuksen Jumalan armosta ja muuttuvat ja alkavat vaeltamaan ja kasvamaan uskon vanhurskaudessa, kuuliaisuudessa, rakkaudessa ja totuudessa, niin seurakunta ei saa enää syyttää ja moittia heitä menneistä, koska kun Jumala antaa synnit anteeksi, niin silloin ne ovat loppuun käsiteltyjä eikä Jumala niitä muistele, eikä niitä ole enää Hänelle olemassa. Seurakunnan tulee toimia samoin kuin Jumalan ja antaa anteeksi ja armahtaa eikä syyttää vanhoilla asioilla, vaan haudata ne ja antaa niiden olla, koska niitä ei ole enää olemassa Jumalan silmissä.
Jumalan lapsi tuottaa kunniaa , jumalaton häpeää
Room 9:
Room 9 luvun jakeessa 21 on taas käännösvirhe, sillä alkutekstissä lukee toinen astia kunniaksi ja toinen häpeäksi. Tässä kohden Paavali opettaa, että uskovat ovat astioita, jotka tuottavat kunniaa (koska elävät Jumalan tahdon mukaista elämää) ja uskottomat ovat häpeäksi ja vihan astioita.
Jae 21 tarkoittaa sitä, että Jumalalla on valta
tehdä ihmistä sellaisen, joka saa itse päättää valitseeko siunauksen Jumalan
pelastustien Jeesuksen Kristuksen kautta vai valitseeko osan jumalattomien
joukossa, jossa kannetaan sydämessä synnin häpeää. Jumala ei siis ole ennalta
suunnitellut toista kadotukseen ja toista pelastukseen, vaan tarjoaa pelastuksen
sanomaa kaikille. Kaikki vain eivät ota vastaan pelastusta ja näin heidän
sydämensä paatuu, koska he eivät nöyrry parannukseen.
Kasvamaton ja kasvaneempi
Jumalan seurakunnassa on eri kasvunvaiheessa olevia jäseniä. Jotkut ovat vasta alussa sekä uskossaan kasvamattomia, mutta eivät muita huonompia eikä halvempiarvoisia. Seurakunnassa on myös sellaisia uskovia, jotka ovat Jumalan armosta kasvaneet pitemmälle, eli kypsemmiksi kuin toiset. Nämä kypsemmät uskovat eivät kuitenkaan ole toisia parempia, vaan vähemmän kasvaneiden kanssa yhtä arvokkaita Jumalan lapsia Jumalan silmissä.
Kasvaneempien tulee auttaa ja tukea kasvamattomampia kasvamaan terveeseen uskoon. Kummatkaan eivät saa halveksua toinen toisiaan, vaan kumpaistenkin tulee kunnioittaa ja rakastaa toisiaan.
Seurakunnassa on sillä tavalla eri "tasolla" olevia uskovia, että he ovat kasvunvaiheissaan eri vaiheissa, joku vasta alussa, joku kasvamaton, joku kypsempi ja joku vielä kypsempi, mutta silti he ovat samalla viivalla Jumalan silmissä, eli yhtä arvokkaita, tärkeitä ja rakkaita Jeesuksessa Kristuksessa Isälle Jumalalle ja Jeesukselle. Tämä "tasoero" on kasvusta johtuvaa eroa, joka ei tee kenestäkään halvempiarvoisempaa tai huonompaa uskovaa, vaan he ovat kaikki yhtäläisen tärkeitä ja rakkaita Jeesukselle Kristukselle. Eri kasvunvaiheissa olevien uskovien tulisi oppia rakastamaan toinen toisiaan riippumatta siitä kuinka pitkälle itse kukin on saanut kasvaa Jumalan armossa Jumalan armon kautta. Kukaan ei voi eikä saa kerskua toinen toisiaan vastaan, sillä meidät on kutsuttu rakastamaan ja kunnioittamaan toinen toisiamme.
Kasvusta
Synti sydämessä, syvät haavat sydämessä, väärä opetus, katkeruus sydämessä, ylpeys sydämessä, toisten väärä arvostelu ja tukahduttaminen, omat pelot ja väärin ymmärrykset jne. ovat syitä joiden tähden uskova on kasvamattomuuden tilassa.
Synti, väärä opetus ja ylpeys sydämessä ovat asioita joista tulee tehdä parannus, että uskova pääsee kasvamaan terveeseen ja kypsään uskoon. Tällaisten asioiden vallassa olevaa tulee rakastaa ja auttaa terveeseen kasvuun ja se voi olla joskus pitkäkin prosessi. Emme saa heitä lyödä ja syyttää, mutta totuus tulee kertoa, että se on synti, väärä opetus, katkeruus ja ylpeys joka estää sinua kasvamasta terveeseen suuntaan. Joku on niin katkera, että katkeruutensa tähden estää avu oman elämäänsä ja vaatii muilta väärällä asenteella arvostusta itselleen. Tällainen toiminta on väärää ja syntiä, josta pitäisi tehdä parannusta.
Toisten väärä arvosteleminen ja sitä kautta toisen tukahduttaminen on hyvin yleinen syy myös kasvamattomuuteen. Tällaisen kohtelun kokenut uskova on ollut erittäin kovahenkisissä ja lihallisessa uskovien yhteydessä, jossa tarkoitus on oman "erinomaisuuden" kautta lyödä muita. Tällaisen kohtelun kohteeksi joutunut tarvitsee usein aikaa, että kykenee luottamaan uskoviin ja pääsee terveen kasvun tielle. Siksi emme saisi tuskastua tällaisten kokemusten omaaviin uskoviin, vaan pitkämielisesti ja kärsivällisesti pyrkiä auttamaan ja luomaan luottamusta heidän sydämeensä, että he oppivat löytämään rakastavan Jumalan ja pääsevät kasvamaan terveellä tavalla uskonelämässään sekä myös luottamaan ja rakastamaan kanssa sisariaan ja veljiään Kristuksessa.
Omat pelot ja väärinymmärrykset sydämessä estävät myös monia kasvamasta terveeseen uskoon. Heitä tulisi myös kohdata kärsivällisesti ja pitkämielisesti ja ymmärtää, että pelko on heille todellinen, eli emme saa halveksua heidän pelkojaan, vaan rukoilla Jumalalta viisautta, että voisimme olla heitä auttamassa, että he Jumalan avulla oppisivat voittamaan pelkonsa. Väärinymmärryksiin tulisi suhtautua myös pitkämielisesti ja kärsivällisesti ja sitä kautta auttaa näiden vallassa olevia terveeseen uskoon.
Pitäkää toista itseänne parempana
Fil 2:
Edellä olevat jakeet ja niiden oikein ymmärtäminen ja niiden eläminen käytännössä todeksi on tärkeä tekijä sille, että seurakunta saa oppia kasvamaan rakastamaan ja kunnioittamaan toisiaan.
Olen huomannut että varsinkin jae 3 ymmärretään usein väärin ja varsinkin kovasydäminen ja voimakastahtoinen uskova ei tahdo uskoa sitä mitä jae 3 opettaa. Jae 3 opettaa ettemme Jeesuksen opetuslapsina tekisi mitään itsekkyydestä käsin tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että Jumalan vaikuttaman nöyryyden kautta pidämme toista Jeesuksen opetuslasta itseämme parempana. Tämän jakeen opetus on kuin turvaverkko seurakunnalle, että kukaan ei nousisi toisen yläpuolella ja pitäisi itseään muita parempana, vaan että hän pitäisi sisarensa ja veljensä Kristuksessa itseään parempana. Se ei tarkoita että kukaan tekeytyy toista huonommaksi tai että seurakunnassa olisi parempia ja huonompia uskovia, vaan sitä että kun kaikki uskovat tuon jakeen opetuksen, niin olemme silloin taas tasoissa kaikkien kanssa, eikä kukaan ole toistaan parempi eikä huonompi.
Tämä parempana pitäminen tarkoittaa että rakastamme sisariamme ja veljiämme Kristuksessa ja asetamme heidät meidän edelle, emmekä nouse heidän yläpuolelle. Meidän tulee pitää heitä parempina sen aseman tähden mikä heillä on, eli sen tähden että he ovat Jumalan lapsia. Tässä ei siis saa verrata uskonvaellukseen ja asettaa toinen toisiaan paremmuus- tai huonommuusjärjestykseen sen mukaan kuin vaellamme, sillä itse kukin Jumalan lapsi on eri kasvuvaiheessa uskontiellä, kuka vasta alussa opettelemassa ja kuka jo Jumalan armosta pitemmälle kasvanut.
Toisen parempana pitäminen estää sen ettei kukaan nouse toisen yläpuolelle Jumalan lapsena ja veljenä ja sisarena. Tällä tavoin ei ole parempia ja huonoja, vaan olemme yhtä arvokkaita Jeesuksen opetuslapsina Jumalan silmissä. Sanat pidätte toista parempana kuin itseänne ovat kompastuskivinä sellaiselle, joka on lihan vallassa eikä kykene ymmärtämään jakeen hengellistä opetusta. Tällainen lihan vallassa oleva vertailee aina opin ymmärryksen ja vaelluksen kypsyyden määrällä paremmuutta ja huonommuutta seurakunnassa. Kun kysymys on vain siitä että emme nouse kenenkään yläpuolelle, vaan suostumme kunnioittamaan ja rakastamaan toinen toisiamme Jeesuksen opetuslapsina sen kasvun määrän mukaan missä itse kukin olemme.
Hengelliset tulee tutkia hengellisesti
Näyttää siltä, että meidän uskovien
ongelmana voi olla se, että emme ymmärrä Raamatun hengellistä opetusta, vaan
koitamme luonnollisen lihan mielen mukaan ymmärtää Raamattua. Silloin
tulee aina suuria ongelmia. Kun ymmärrämme tämä asian hengellisesti, niin silloin ymmärrämme, että suurinta ja parasta on palvella kaikkia, emmekä ole muita suurempi luonnollisen lihan mielen mukaan. Tämä ajatus suurin ja parasta kohdistuu lähimmäiseemme ja on hänen parhaaksensa, kun me rakastamme ja kunnioitamme häntä ja haluamme palvella häntä ottamalla huomioon hänet ja hänen tarpeensa. Hengellisesti suurin ei ole muita suurempi, vaan kaikkien palvelija; eli hengellinen suuruus on nöyrtymistä palvelemaan muita, mutta lihan mielen mukainen suuruus on itsensä jalustalle nostamista ja muiden aliarvioimista ja väheksymistä. Eli kysymys on hengellisestä asiasta Fil 2 ja Matt 23:11, jonka hengellinen ihminen ymmärtää, koska hänellä on Hengen mieli, ei lihan mieli.
Fil 2:
Fil 2 koko tekstiyhteydessään opettaa, että
Jeesuksen mieli oli sellainen, että vaikka Hänellä oli Jumalan muoto, niin
silti Hän tyhjensi itsensä ja otti orjan (palvelijan) muodon nöyrtymällä (lue
nöyrtymällä, ei nöyristelemällä!) tulemaan ja olemaan kuin ihminen.
Jeesus Jumalan Poikana ja Taivaan kirkkauden omistavana nöyrtyi
palvelemaan syntistä ihmistä. Herra Jeesus Kristus tiesi syntisen ihmisen
synnin likaisuuden ja saastaisuuden, mutta siitä huolimatta Hän nöyrästi
palveli ja rakasti ihmisiä ja asetti ihmisten palvelemisen itsensä edelle.
Jeesus ei ajatellut, että kun olen moraalisesti ja kaikin tavoin näitä
syntisiä parempi, niin siksi nyt minä nyt asettumalla heidän yläpuolelleen
palvelen heitä, ei vaan siksi Jeesus heitä palveli, koska Hän rakasti
heitä ja Hän tiesi tietenkin sen, että Hän oli synnitön ja muut syntisiä,
mutta Jeesus ei keskittynyt tuomaan esille omaa synnittömyyttänsä, vaan
Hän keskittyi muiden auttamiseen. Tästä on kysymys kun ymmärrämme oikein
Fil 2:3 sanoman, eli me rakastamme ja asetamme toisen etusijalle ja
haluamme palvella ja auttaa häntä. Palvelija osoittaa olevansa palvelija
muita palvelemalla, joka tarkoittaa sitä, että palveltava asettaa muut ja
muiden asiat tärkeämmiksi kuin itsensä. Palvelija ei asetu toisen
yläpuolella, vaan asettaa palveltavat itsensä yläpuolelle, eikä tässä ole
kysymys siitä kuka on moraalisesti paras, vaan halusta rakastaa ja auttaa
toista, eli eläen, niin etten enää minä elä, vaan Kristus asuu minussa ja
sen minkä nyt elän, elän Jumalan Pojan uskossa, eli elän kuten Hän eli sen
kasvun ja voiman mukaan minkä Jumalan Pyhä Henki minussa vaikuttaa.
Loppupäätelmiä
Olen huomannut, että edellä oleva opetus Fil 2 luvun alussa aiheuttaa vihaa ja närästystä sellaisten uskovien sydämessä, jotka ovat kovasydämisiä sekä ylpeitä ja muita halveksuvia ja itseään korottavia. Heidän on vaikea nähdä asian opetusta oikeassa valossa, koska ovat lihan vallassa. He myös luulevat että tällainen opetus on lässyn lässyn rakkauden lässytystä, joka johtaa hyljeksimään totuutta. Mutta tässä he erehtyvät, koska se on juuri totuuden noudattamista, että rakastamme ja kunnioitamme toinen toisiamme. Tämä asenne myös todistus siitä, että uskova haluaa uskoa Jumalaa ja totella Jumalan sanan opetusta ja tietenkin haluaa ojentautua ja kasvaa Jumalan totuuden tuntemisessa Jumalan rakkauden voiman kautta.
Uskon että olemassa ongelmia joihin emme uskovina ole kyenneet tai halunneet auttaa. Tiedän myös sen että on olemassa uskovia Jumalan armosta, jotka ovat kykeneviä ja halukkaita tukemaan ja auttamaan kanssa sisariaan ja veljiään Kristuksessa Jeesuksessa. Tiedän myös sen, että jotkut eivät saa tukea ja apua kanssa matkaajiltaan siksi, koska ylpeydessään, rikkinäisyydessään kieltävät tuen ja avun, vaatimalla tukea ja apua heidän omilla ehdoillaan, jossa motiivit ja halu on väärä sekä usein (ei aina) katkeruuden myrkyttämä. Siksi he syyttävät muita ja kovaa ääneen tuovat esille sitä ettei ole auttajia ja ymmärtäjiä.
Valitettavasti on olemassa myös uskovia, jotka
lyövät, syyllistävät ja tekevät väärin toisia uskovia kohtaan. Kun ja jos
huomaat tällaista, niin usein paras tapa on irtaantua sellaisesta toiminnasta,
jossa toimitaan sekä kohdellaan väärin toisia ihmisiä. Tietenkin ihanne tilanne
olisi se, että väärintekijät tekisivät parannuksen, mutta jos he eivät sitä tee,
niin kaikkein parasta on irtaantua sellaisesta toiminnasta.
Siunatkoon Jumala meitä yhä syvempään uskonelämään Jeesuksen Kristuksen kautta Pyhässä Hengessä rakkaus ja totuus sydämissämme kasvaen päivä päivältä Jumalan armosta.
Petri
Paavola
|