Nature

Etusivulle | Raamatunopetuksia | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


Gal 3 Jumalan lapseus uskosta Jeesukseen

Galatalaiskirjeen läpikäyminen on edennyt jo kolmanteen lukuun asti. Galatalaiskirjeen kolmannessa luvussa apostoli Paavali opettaa todella selvästi kuinka uskon kautta Messias Jeesukseen saadaan luvattu Pyhä Henki Uuden Liiton (UL) aikakaudessa ja kuinka vanhan liiton (VL) järjestys on kumottu. Tästä luvusta tulee selkeästi myös esille alkuseurakunnan aikana vaikuttanut voimakas judaismi, joka pyrki pakottamaan UL:n seurakuntia VL:n lain alle, joka on kuitenkin kumoutunut Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden. Ikävä kyllä tämä sama judaismin vyörytys toistuu nyt tässä nykyisessä ajassa, kun olemme lähellä Messias Jeesuksen toista tulemusta. Tässä kirjoituksessa käyn läpi sitä millä tavalla apostoli Paavali opetti Uuden Liiton perustaa ja vanhan liiton kumoutumista. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta.

Gal 3:
1 ¶ Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
4 Niin paljonko olette turhaan kärsineet? -jos se on turhaa ollut.

Messias Jeesus oli kuvattuna Galatalaisten eteen ristiinnaulittuna voimakkaan julistuksen ja opetuksen kautta apostoli Paavalinkin toimesta. Ristiinnaulittu Jeesus, Jeesuksen veri ja sovitustyö, Jeesuksen kuolema ja Jeesuksen ylösnousemus syntien anteeksisaamiseksi on perusta Pyhän Hengen saamiselle sydämeen asumaan.

Paavali kysyi Galatalaisilta olivatko he saaneet Pyhän Hengen lain teosta (VL:n lakien noudattamisen kautta) vai uskossa kuulemisesta Messias Jeesukseen. Syy miksi Paavali kysyi tämän kysymyksen johtui siitä, että hän halusi pysäyttää heidät ajattelemaan oikealla tavalla ja palaamaan Raamatulliseen UL:n uskonjärjestykseen. Pyhä Henki saadaan sydämeen asumaan uskomalla Messias Jeesukseen, ei VL:n lain tekojen kautta. Itse Jumala halusi Paavalin kautta muistuttaa Galatalaisia siitä mikä on Uuden Liiton perustus.

Ikävä tosiasia on se, että ihminen voi Jumalan armosta pelastumisen jälkeen eksyä pois totuudesta lihalliseen Jumalanpalvelukseen ja jopa VL:n lain alle, vaikka Messias Jeesus on verensä ja sovitustyönsä kautta lunastanut kaikki Häneen uskovat pois lain kirouksesta. Kirjoitan tästä lain kirouksesta lisää myöhemmin tässä kirjoituksessani.

Raamattu opettaa, että, joka lihassa kärsii se lakkaa synnistä (1 Piet 4:1) ja monen ahdistuksen kautta meidän on meneminen sisälle Jumalan kuningaskuntaan (Apt 14:22). Kun luemme koko Uuden Testamentin kirjoitukset läpi, niin näemme kuinka raivoisasti VL:n lainkiivailijat (judaistit) pyrkivät eksyttämään UL:n seurakuntia VL:n lain alle. Galatian seurakuntien alueella vaikuttaneet VL:n lainkiivailijat kävivät voimakkaasti seurakuntien kimppuun pyrkien saamaan seurakunnat VL:n lain alle.

Jos uskovat menevät VL:n lain alle ja jäävät sinne, niin he ovat turhaan kärsineet uskossa Messias Jeesukseen ottaessaan VL:n lain taakan kantaakseen, jota Israelin kansakaan ei kyennyt kantamaan.

Gal 3:
5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
6 ¶ samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".

Jumala on antanut Pyhän Hengen uskovien sydämeen ja tekee voimallisia tekoja uskovien keskuudessa, ei lain tekojen kautta, vaan uskossa kuulemisen kautta, uskon kautta Messias Jeesukseen. Apostoli Paavali kertoo kuinka Aabraham uskoi Jumalaa ja Aabrahamin usko luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Aabraham ei tullut vanhurskaaksi (pelastunut ja uskonut Herraa) lain tekojen kautta, vaan uskon kautta.

Ne, jotka uskovat ja vanhurskautuvat uskon kautta, ei lain kautta ovat "Aabrahamin lapsia". Aabrahamin lapset tarkoittaa sitä, että heidät vanhurskautetaan samalla tavalla kuin Aabraham, ei lain tekojen kautta, vaan uskon kautta ilman lain tekoja.

Jumalan sana, Raamattu ilmoitti edeltäpäin, että niin juutalaisten kuin pakanoiden vanhurskauttaminen (uskon kautta pelastus ja pyhitys) tulee tapahtumaan uskon kautta, ei lain tekojen kautta. Raamattu sanoo kuinka Aabrahamille on edeltäpäin julistettu hyvä sanoma, sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi. Gal 3:8 jakeessa on kreikankielen sana proeuaggelizomai (προευαγγελίζομαι), joka tulee sanoista pro ja euaggelizo. Kreikankielen proeuaggelizomai sana tarkoittaa kirjaimellisesti julistaa ennalta hyvää sanomaa (ilosanomaa).

Apostoli Paavali (Jumalan sana) opettaa, että Jumalan antamana lupaus Aabrahamille uskosta vanhurskauttamisesta ja hänessä kaikkien kansojen siunatuksi tuleminen oli hyvän sanoman (evankeliumi Jeesuksesta) ennalta julistamista. Tämän syyn takia Aabrahamin todelliset jälkeläiset tulevat pelastumaan uskon kautta, ei lain tekojen kautta, koska Aabrahamille annettu lupaus oli esikuvaa ja profetiaa uskon kautta pelastumisesta, uskon kautta Jeesuksen evankeliumista, ilosanomasta, jonka kautta pelastus tulee uskosta, ei lain teoista.

Gal 3:
9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

Koska lupaus uskon kautta pelastumisesta annettiin ennen lain antamista Aabrahamille, niin ne, jotka uskovat tullaan siunaamaan uskovan Aabrahamin kanssa. Tämä uskon esikuva ja profetia Aabrahamin uskosta ja kaikkien kansojen siunatuksi tulemisesta on toteutunut Messias Jeesuksessa Uuden Liiton aikakaudessa, Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden.

Jumalan laki, VL:n laki oli hyvä ja pyhä, koska se oli Jumalan sanan opetusta VL:n kansalle, mutta Raamattu sanoo, (5 Moos 27:26) kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Jumalan VL:n laki on hyvä ja pyhä, mutta ihminen, joka ei elä kaikessa sen mukaan mitä vanhan liiton laki opettaa on kirouksen alainen. Kirous tulee siitä, että rikkoo Jumalan lakia vastaan, itse Jumalaa vastaan.

Apostoli Paavali opettaa, että selvää on ettei kukaan voi tulla vanhurskaaksi (pelastua - pyhittäytyä) VL:n lain kautta, koska vanhurskas (pelastettu) on elävä uskosta. Raamattu sanoo, että laki  (VL:n laki) ei perustaudu uskoon, koska se, joka tekee kaikessa VL:n lain mukaan, täyttää koko VL:n lain, on elävä laista ja tulisi pelastumaan lain kautta. Kukaan ihminen ei voi kuitenkaan elää täydellisesti VL:n lain mukaan, eikä täyttää VL:n lakia, siksi Messias Jeesus vuodatti verensä syntien anteeksisaamiseksi ja kuoli, että saisimme Jumalan armosta pelastua uskon kautta Messias Jeesukseen.

Messias Jeesus täytti lain, ja Hän on ainoa kuka kykeni sen tekemään, ja koska kukaan muu ei siihen pysty, niin siksi Hän täytti lain, että me voimme Aabrahamille annetun uskon lupauksen mukaan Jumalan armosta uskosta Jeesukseen pelastua ja saada pyhityksen.

Raamattu sanoo, että Messias Jeesus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun Hän tuli kiroukseksi meidän edestämme, koska kirjoitettu on, kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu. 5 Moos 21:22,23 jakeet sanovat alkutekstin mukaan kuinka joku on syypää rikkomukseen (syntiin) ja saa siitä kuolemanrangaistuksen ja tapetaan ripustamalla puuhun, niin hän, joka on puuhun ripustettu on Jumalan kiroama.

Messias Jeesus oli ja on täydellinen, joka ei syntiä tehnyt, mutta Hän kuoli ristillä meidän syntiemme tähden. Messias Jeesus otti päällensä meidän syntimme ristinpuulla, jossa Hän lunasti meidät lain kirouksesta, meidät jotka uskomme Häneen. Aabrahamin siunaus tulee näin niin juutalaisten kuin pakanoiden osaksi uskon kautta Messias Jeesukseen, että me saamme luvatun Pyhän Hengen uskon kautta Messias Jeesukseen.

Jumala lupasi profeetta Jooelin kautta Hengen vuodatuksen, joka toteutui helluntaipäivänä, kun Pyhän Hengen vuodatus tapahtui alkuseurakunnan uskovien sydämiin. Luvattu Pyhä Henki ja Hengen vuodatus on profetoitu myös muualla vanhan testamentin teksteissä.

Jesajan luvussa 32 jakeessa 15 on Herran lupaus, että kun uskovien päälle vuodatetaan Henki korkeudesta, niin silloin erämaa muuttu puutarhaksi. Jes 32:15 vuodatetaan sana on hepreaksi arah (ערה‎) , joka tarkoittaa paljastamista, riisumista, tyhjentämistä, vuodattamista ja kaatamista. Tämä yksi sana arah ilmaisee ja kertoo meille koko Raamatun opetuksen valossa miten ja kuinka Jumalan Pyhä Henki toimii käytännössä UL:n uskovan sydämessä. Pyhä Henki paljastaa uskovalle hänen sydämessään olevat synnit pidäkkeet ja esteet; Kun synti on paljastettu, niin siitä voidaan riisuutua; Kun opimme Pyhän Hengen voimassa riisumaan pois lihan ja synnin teot, niin silloin olemme tyhjentyneet, eli kuolleet pois synnin vaikutuksesta (emme ole tulleet täydellisiksi, mutta opimme voittamaan Jumalan armosta synnin himoja ja haluja); silloin kun olemme tyhjentyneet, eli kuolleet synnille, niin silloin meidän sisimpäämme voidaan vuodattaa Pyhän Hengen vaikutuksia.

Monet uskovien ongelmat johtuvat siitä, että tämän päivän Jumalan sanan julistajat opettavat pelkkää täyttymistä ja Hengen vuodattamista, ilman Hengen paljastavaa ja riisuvaa sekä tyhjentävää vaikutusta. Ongelmat muodostuvatkin todella vaikeiksi, kun täyttymistä ei tapahdukaan ja ei koetakaan Hengen voimaa. Hengen voimaa etsitään tänä päivänä, niin voimakkaasti, että ollaan valmiita tekemään kaikenlaisia temppuja ja vapautuksia, jotka eivät kuitenkaan perustu Jumalan sanan totuuteen.

Todellinen Jumalan voiman kokeminen, niin että se johtaa käytännössä elämään koko ajan enemmän Jumalan tahdon mukaan, jossa opitaan Jumalan armosta voittamaan syntejä on lihan kuoleman tie, jossa Jumala Pyhän Hengen kautta vaikuttaa uskovan sydämessä tahtomista ja tekemistä. Jos ja kun tämä Raamatun opettama tie unohdetaan tai hylätään ja sen tilalle otetaan väärien vapautuksien oppeja ja menetelmiä, niin ongelmat tulevat suuriksi, kun mitään todellista vapautumista ei tapahdukaan. Se voi johtaa jopa siihen, että uskova alkaa teeskentelemään, että hän on saanut vapautuksen tietyistä asioista, vaikka ei olekaan saanut. Tämä johtaa ennen pitkään isoon uskon kriisiin ja katastrofiin.

Gal 3:
15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille," ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi," joka on Kristus.
17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
19 ¶ Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.

Ihmisen tekemä vahvistettu testamentti on pätevä ja voimassa ilmaisemaan ihmisen tahtoa mitä hän haluaa sanoa ja jättää jälkeenjääneille jälkeläisilleen. Samoin myös Jumalan ilmaisema testamentti tai pikemminkin liitto kertoo sen mitä Herra on puhunut ja ilmaissut kansalleen, joka tahtoo uskoa Häneen. Jumala on ilmaissut liittonsa VL:n aikana ja antanut siitä lupauksen jo VL:n aikana, että Jumala tulee tekemään toisenlaisen liiton, ihan uuden ja erilaisen liiton kun Hän teki niiden kanssa, jotka Hän vei pois Egyptin orjuudesta (Jer 31:31).

Jeremia 31:31:ssa on hepreankielen sana chadash (חדשׁ‎), joka tarkoittaa uusi ja tuore.

Jer 31:31 Behold, the days come, saith HaShem, that I will make a new (חדשׁ‎) covenant with the house of Israel, and with the house of Judah; Jewish Publication Society Bible 1917

Jer 31:30 See, a time is coming—declares Hashem—when I will make a new (חדשׁ‎) covenant with the House of Yisrael and the House of Yehuda. The Israel Bible

Jer 31:31 (30) Hinei, the days come, saith Hashem, that I will cut a Brit Chadasha (חדשׁ‎) with Bais Yisroel, and with Bais Yehudah; Orthodox Jewish Bible

Jer 31:30 “Behold, days are coming” —it is a declaration of Adonai— “when I will make a new (חדשׁ‎) covenant with the house of Israel and with the house of Judah— Tree of Life (TLV) Translation - The Messianic Jewish Family Bible Society

Jotkut väittävät valheellisesti, että Jer 31:31 (30) sanoisi heprean alkukielen mukaan, että kyseessä olisi uudistettu liitto, ei Uusi Liitto, joka kumoaisi vanhan liiton. Laitoin tuohon yläpuolelle näkymään neljä juutalaisten hepreasta englantiin kääntämää Raamatunkäännöstä ja jokainen juutalaisten kääntämä käännös kääntää chadash (חדשׁ‎) sanan tarkoittamaan Jer 31:31 (30) kohdassa uutta (new), ei uudistettua (renew). Jer 31:31 (30) puhuu Uudesta Liitosta, jonka kautta vanhan liiton järjestys kumoutuu. Jer 31:31 (30) kohdassa Herra ilmoitti jo ennalta oman tahtonsa tulevasta Uudesta Liitosta, joka on pätevä ja voimassa Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta.

Raamattu sanoo, että Aabrahamille lausutut lupaukset ja hänen siemenelleen ei tarkoittanut monikossa siemenille, niin kuin monille, vaan yhdestä siemenestä, yksikössä yhdelle siemenelle, joka on Messias Jeesus. Raamatun opetuksen mukaan Aabrahamille lausuttu lupaus ja siunaus tulee yhden siemenen, jälkeläisen kautta, joka on Messias Jeesus.

Tästä Raamattu jatkaa sanoen, että Herra vahvisti testamenttinsa ja liittonsa ennen VL:n lain antamista, joka annettiin 430 vuoden jälkeen siitä kun ensin oli annettu Aabrahamin kautta lupaus uskon kautta pelastumisesta. VL:n laki, joka annettiin 430 vuotta sen jälkeen kun Aabrhamille oli annettu lupaus, niin tämä jälkikäteen annettu VL:n laki ei voi kumota sitä lupausta uskosta pelastumisen kautta, joka annettiin ennen VL:n lain antamista. VL:n laki ei voi tehdä tyhjäksi pelastumista uskon kautta Messias Jeesukseen, ja siksi Uusi ja Parempi Liitto Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta kumoaa vanhan liiton järjestyksen (Hebr 7:22).

Herra sanoi (1 Kun 9:6-9), että jos Israelin kansa kääntyy pois Herrasta eikä noudata Herran käskyjä, vaan palvelee muita jumalia (epäjumalia), niin Herra hävittää ja poistaa Israelin kansan siitä maasta, jonka Herra on antanut heille ja heittää pois nimelleen pyhittämänsä temppelin.

Vuonna 70 jKr. roomalainen sotapäällikkö Tiitus tuhosi Jerusalemin temppelin. Temppelin ja Jerusalemin tuhoamisen jälkeen juutalaiset karkotettiin pois Israelin maasta. Jerusalemin ja sen temppelin tuho ja juutalaisten maastakarkotus tapahtui siitä syystä, että he eivät uskoneet Jumalaansa, eivätkä kansakuntana vastaanottaneet Messiasta, joka oli ja on Jeshua (Jeesus). Temppeli tuhottiin myös siksi, koska Messias Jeesuksen kautta VL:n temppeli Jumalanpalvelus kumoutui ja alkoi Uuden Liiton aikakausi, jossa jokainen Jumalan armosta pelastama uskova ihminen on Jumalan temppeli, koska Pyhä Henki asuu heidän sydämissään.

Messias Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen Jumala salli Jerusalemin temppelin olevan pystyssä vielä neljäkymmentä vuotta ennen kuin antoi roomalaisten hävittää ja tuhota temppelin maan tasalle. Luku 40 on Raamatussa koetuksen luku. Temppelin tuhoutumisen todiste oli todistus myös sille, että Messias Jeesuksen veri ja sovitustyö ristillä päätti VL:n järjestyksen ja alkoi Uuden ja Paremman Liiton aikakausi, jonka takaajaksi on tullut Messias Jeesus verensä ja sovitustyönsä kautta. Kun Messias Jeesus kuoli ristillä, niin sen merkiksi temppelin esirippu repeytyi ylhäältä alas asti (Mark 15:37,38), jonka kautta Herra kertoi, että VL:n järjestys päättyi sekä kumoutui ja alkoi Uuden Liiton aikakausi, josta oli lupaus annettu profeetta Jeremian kautta (Jer 31:31).

Jos nyt Jumalan perintö tulisi VL:n laista, niin se ei enää tulisikaan uskon lupauksesta Aabrahamille. Raamattu sanoo, että Jumala on lahjoittanut lupauksen uskon kautta pelastumisesta Aabrahamille, joka oli luvattu Aabrahamille 430 vuotta ennen VL:n lain antamista. Ennen VL:n lakia annettu uskosta pelastumisen lupaus kumoaa VL:n lain järjestyksen.

Mitä varten VL:n laki oli? Se on rikkomusten, eli syntien tähden jälkeenpäin lisätty olemaan siihen asti kun oli tuleva lupauksen siemen Messias Jeesus. Raamatun opetuksen mukaan ensin annettiin Aabrahamin kautta lupaus uskosta pelastumisesta Messias Jeesuksen kautta, ja Aabrahamille annetun lupauksen jälkeen, 430 vuoden jälkeen annettiin VL:n laki synnin rikkomusten takia ja jälkeenpäin, eli sen jälkeen kun ensin oli annettu lupaus uskosta pelastumisesta, niin vasta sen jälkeen annettiin VL:n lain järjestys, joka kumoutui Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön tähden.

5 Moos 33:2 Raamatun kohta sanoo alkutekstin mukaan kuinka Herra tuli Siinailta, Herra ilmestyi Paaranin vuoristosta ja Herra tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta (Herran enkelit) ja Herran oikealla puolella (viittaus Jeesukseen, joka on Isä Jumalan oikealla puolella) liekehti lain tuli.

Kun Herra tuli antamaan lakinsa VL:n Israelin kansalle, niin Hänen mukanaan oli enkeleitä, jonka takia Paavali sanoi (Gal 3:19), että lupaus Messias Jeesuksesta oli säädetty enkelien kautta, koska VL:n lain antaminen oli esikuvaa Uuden Liiton Kristuksen laista, joka annetaan uskovien sydämiin. Lupaus Aabrahamille uskosta pelastumiseen Jeesuksen kautta annettiin ja säädettiin enkelien kautta, mutta Välimiehen (Jeesuksen) käden kautta.

1 Kor 15:28 Kun kaikki on tullut alistetuksi Pojan valtaan, sitten itse Poikakin alistuu Hänen valtaansa, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa, että Jumala olisi kaikki kaikessa. Jumalan Kansan Raamattu

Välimies Messias Jeesus ei ole yhtä varten, vaan kaikkia niitä varten, jotka katuen tunnustavat syntinsä ja saavat syntinsä anteeksi uskon kautta Messias Jeesukseen. Jumala on yksi, Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä, Pyhän Hengen ollessa alamainen Jeesukselle, ja Jeesuksen ollessa alamainen Isälleen, sillä Poika (Jeesus) lopulta alistuu Isänsä valtaan, niin kuin Paavali opettaa 1 Kor 15:28 Raamatun kohdassa.

21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

VL:n laki ei ole Jumalan lupausta vastaan, minkä Jumala antoi Aabrahamille. Jos Jumala olisi antanut lain (VL:n laki), joka voisi tehdä eläväksi, eli saada aikaan kertakaikkisen pelastuksen ja pyhityksen, niin silloin vanhurskaus (pelastus ja pyhitys) todellakin tulisi VL:n lain kautta, mutta ei tule.

Raamatussa Herra opettaa, että kaikki ihmiset ovat syntisiä ja synnin alla, ja siksi se mikä oli luvattu Aabrahamin kautta annettaisiin Jumalan armosta uskosta Messias Jeesukseen niille, jotka uskovat. Ennen kuin usko ja sen lupaus tuli Messias Jeesuksessa, Jumalan kansaa vartioitiin VL:n lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli tuleva Messias Jeesuksen kautta. VL:n laki ja opetukset olivat esikuvallisia ja varjoja Messias Jeesuksesta, jotka saivat täyttymyksensä Messias Jeesuksessa.

VL:n laissa oli tulevan hyvä varjo (Hebr 10:1), siksi se voinut saada aikaan kertakaikkista lunastusta ja pelastusta, jonka takia eläinuhreja uhrattiin koko ajan yhä uudestaan pelastukseksi ja pyhitykseksi. Mutta, kun Messias Jeesus vuodatti verensä ja kuoli Golgatan ristinpuulla, niin se oli yksi ja kertakaikkinen syntiuhri syntien anteeksisaamiseksi, joka tulee tekemään syntinsä anteeksisaavan ihmisen täydelliseksi, ei vielä tässä ajassa, mutta tulevassa aikakaudessa, joka alkaa tämän armotalouskauden päättymisen jälkeen.

Koska VL:n laki ei saanut aikaan kertakaikkista pelastusta ja pyhitystä ja se oli varjokuva Messias Jeesuksesta, niin siksi VL:n laki oli kasvattaja Messias Jeesukseen, että me tulisimme pelastetuiksi ja pyhitetyiksi Messias Jeesuksen kertakaikkisen syntiuhrin kautta. Nyt kun usko on tullut Messias Jeesuksen kautta, niin emme enää ole kasvattajan, eli VL:n lakien alaisia, koska olemme nyt uskon kautta Jumalan lapsia, kun uskomme Aabrahamille annettuun uskon lupaukseen uskon kautta Messias Jeesuksessa.

Kun Raamattu puhuu Gal 3:27, että kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet, niin on hyvä ymmärtää ja muistaa, että Pyhässä Hengessä kasteen saaminen Kristukseen on tärkeämpää kuin vedessä kastaminen. Pyhässä Hengessä Kristukseen kasteen saaminen merkitsee Jumalan armosta osallisuutta pelastukseen ja pelastuksen seuraamuksena tulee kaste vedessä. Kaste vedessä on tärkeätä Raamatun opetuksessa, mutta on hyvä ymmärtää, että kukaan ei voi pelastua ellei Jumala itse ole häntä kastanut Pyhässä Hengessä Kristukseen Jeesukseen.

Messias Jeesuksessa, eli pelastuksessa Messias Jeesukseen ei ole erotusta juutalaisen ja kreikkalaisen välillä, ei orjan ja vapaan välillä, eikä miehen ja naisen välillä, koska olemme kaikki alkutekstin mukaan yksi Messias Jeesuksessa, uskon kautta Häneen.

Galatalaiskirjeen kolmas luku päättyy tärkeään opetukseen: Jos olemme Messias Jeesuksen omat, niin olemme silloin Aabrahamin siementä, perillisiä uskon lupauksen mukaan. Raamatullisesti Aabrahamin jälkeläisiä ovat ei ainoastaan juutalaiset, vaan kaikki ne ihmiset, jotka uskovat Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa. 

Galatalaiskirjeen kolmas luku tuo todella selvästi esille, että VL:n laki on kumoutunut uskon kautta Messias Jeesukseen, joka oli lupauksena annettu Aabrahamille ennen VL:n lain antamista. Roomalaiskirjeen kolmannessa luvussa sanotaan, että ihminen vanhurskautetaan (pelastuu ja pyhitetään) uskon kautta, ilman lain tekoja. Apostoli Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen kolmannen luvun viimeisessä jakeessa: Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain. Mitä se tarkoittaa ettei lakia ole tehty mitättömäksi uskon kautta, vaikka pelastuminen ja pyhitys tapahtuu UL:ssa uskon kautta ilman lain tekoja?

Paavali opettaa (1 Kor 9:21) kuinka hän ei ole ilman Jumalan lakia, koska hän on Kristuksen laissa. Emme siis ole enää VL:n lain alaisia, vaan Uuden Liiton laissa, Kristuksen laissa, joka on yhtä kuin Uuden Liiton uskonjärjestyksen mukaan Messias Jeesukseen uskominen. Me vahvistamme uskon kautta Kristuksen lain, koska emme ole Uudessa Liitossa laittomuuden tilassa, vaan Kristuksen laissa, emme VL:n lakien alaisuudessa.

Raamattu opettaa heprealaiskirjeen 7 luvussa  näin:

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Täydellisyyttä ei saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, johon VL:n kansa oli laissa sidottu, siksi täytyi tulla toinen pappeus Melkisedekin järjestyksen mukaan, jonka Ylimmäinen Pappi on Messias Jeesus. Koska pappeus muuttui, niin siksi tapahtui myös lain muutos, josta esim. Jer 31:31 puhuu sanoen, että Herra tulee tekemään kokonaan Uuden Liiton ei sellaista kuin mikä oli VL:n järjestys. Lain muutos tuli myös siksi, koska ennen VL:n lakia Aabrahamille oli annettu uskon lupaus vanhurskautumisesta (pelastus ja pyhitys) Messias Jeesuksen kautta. Messias Jeesuksen syntiuhri Golgatan ristinpuulla, Hänen veressään oli kertakaikkinen syntiuhri, joka yhdellä kertakaikkisella uhrilla Jumalan armosta pelastaa ja pyhittää ne, jotka uskovat Messias Jeesukseen.

Herra Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täytti lain ja Hänen verensä ja sovitustyön kautta tapahtui pappeuden ja lain muutos. VL:n laki ja järjestys kumoutui, jonka tilalle tuli Uusi Liitto. Nyt ei enää tarvita, eikä saa uhrata eläimiä Jumalalle syntien anteeksisaamiseksi ja pyhitykseksi, koska Messias Jeesuksen syntiuhri kumosi eläinuhrit ja koko VL:n järjestyksen. Uuden Liiton Jumalan kansa ei ole ilman lakia, koska lain muutoksen kautta on voimassa Kristuksen laki, Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden.

 

 

Petri Paavola 6.3.2024

Lähteet:
Raamattu 33/38
Biblia 1776
King James Version 1769
 

 


 

 

 




eXTReMe Tracker