|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Gal 2 luku Messias Jeesus pelastaa Galatalaiskirjeen luvussa 2 on paljon tärkeää opetusta liittyen pelastumiseen uskon kautta Messias Jeesukseen. Tästä luvusta tulee esille se kuinka Jumalan Uuden Liiton (UL) seurakunta joutui heti sen historiansa alussa voimakkaan judaistisen hyökkäyksen kohteeksi. Judaistisella sanalla tarkoitan sellaisia ihmisiä, jotka asettavat pelastuksen ja uskon ehdoksi koko vanhan liiton (VL) lain noudattamisen. Apostoli Paavali taisteli voimakkaasti VL:n judaismia vastaan. Hän ei taistellut näitä ihmisiä vastaan, vaan heidän väärää opetustaan vastaan, koska pelastus ja pyhityselämä on uskossa Messias Jeesukseen ei VL:n lain noudattamisessa. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta. Gal 2: Paavali oli saanut Jumalalta apostolin kutsun julistaa evankeliumia pakanoille. Kun Paavali oli saanut tulla Jumalan armosta uskoon Messias Jeesukseen, niin hän oli monta vuotta pois Jerusalemista, mutta nyt hän tuli käymään Jerusalemissa ilmestyksen tähden, jonka Herra antoi hänelle. Apostolien tekojen luku 15 kertoo tämän saman asian, sanoen, että Paavali ja Barnabas lähetettiin Jerusalemiin, koska Juudeasta oli tullut judaisteja, jotka opettivat Jumalan UL:n seurakuntaa sanoen, ellette ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua. Kyse oli siis todella vakavasta asiasta, eli siitä miten uskova ihminen pelastuu UL:n aikakaudessa. Kun Paavali sanoi esittäneensä julistamansa evankeliumin yksityisesti arvokkaimmille heistä, niin hän tarkoitti Pietaria ja Jaakobia. Arvokkaimmille heistä ei tarkoita, että he olivat muita parempia tai arvokkaampia, vaan että heitä pidettiin arvossa ja heihin luotettiin. Gal 2: Paavali kertoo kuinka hän oli tavannut Jerusalemin seurakunnan ja Pietarin ja Jaakobin, mutta he eivät vaatineet ympärileikkauttamaan kreikkalaista (pakanaa) Tiitusta. Apostolien tekojen 15 luvussa kerrotaan kuinka UL:n seurakunnan keskuudessa oli judaisteja, jotka vaativat lihan ympärileikkausta pelastumisen ehdoksi. Jerusalemin seurakunta, Pietari ja Jaakob eivät vaatineet lihan ympärileikkausta pelastumisen ehdoksi, koska he eivät vaatineet, eivätkä pakottaneet Paavalia ympärileikkauttamaan kreikkalaista Tiitusta. Paavali sanoi niiden olevan valheveljiä, jotka olivat tulleet seurakunnan keskuuteen vakoilemaan heitä tarkoituksenaan orjuuttaa heidät VL:n lain alle pois uskon vapaudesta Messias Jeesuksessa. Tämä sama ongelma on myös tänä päivänä, sillä olen huomannut kuinka yhä useampi vilpitönkin uskova eksyy judaistiseen uskoon, jossa usko Jeesukseen ja sen keskipiste on koko VL:n lain noudattaminen, jota sitten tarkasti vahditaan ja vakoillaan, ja pyritään viemään eteenpäin lihankiihkolla ja lihallisen "oikeaoppisuuden" väittelyn ja riidan kautta. Gal 2: Paavali kertoo kuinka he eivät alistuneet antamaan periksi heille, tarkoittaen niitä, jotka vaativat koko VL:n lain noudattamista. Jos Paavali ja seurakunta olisi antanut periksi näille judaisteille, niin evankeliumin totuus olisi murentunut ja seurakunta olisi eksytetty pois totuudesta VL:n lain alle. Elämme nyt Uuden Liiton aikakautta, koska Herran Jeesuksen vuodattaessa verensä ja kuollessa ristillä temppelin esirippu repesi ylhäältä alas asti sen todisteeksi, että vanhan liiton järjestys päättyi ja alkoi Uusi Liitto Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. Vanha liitto ei ole enää voimassa. Uudessa Liitossa syntien sovitusta ja puhdistusta synneistä ei tehdä enää VL:n eläinuhrien kautta, vaan Messias Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. Jos uskomme judaisteja ja lähdemme sille tielle, missä meidän tulisi noudattaa koko VL:n lakia, niin olemme astumassa ulos pelastuksen ja armon tieltä, lihan ja oman vanhurskauden petoksen tielle. Paavali tuo vielä esille, että Jerusalemin seurakunnassa arvossapidetyt, joilla hän viittasi Pietariin ja Jaakobiin eivät velvoittaneet Paavalia judaistien vaatimuksiin. Gal 2: Paavali kertoi kuinka Jerusalemin uskovat ja Pietari ja Jaakob näkivät ja ymmärsivät, että hänelle oli uskottu evankeliumin julistaminen pakanoille, ja siksi he antoivat Paavalille kättä, joka tarkoittaa sitä, että hyväksyivät Paavalin evankeliumin Jumalan tekona. Paavali toi esille kuinka Herra oli antanut Pietarille voimaa apostolin palvelutehtävään juutalaisten keskuudessa ja hänelle voimaa apostolin palvelutehtävään pakanoiden keskuudessa. Jerusalemin seurakunta, Jaakob, Pietari (Keefas) ja Johannes näkivät ja ymmärsivät Jumalan armon ja voiman Paavalin palvelutyön kautta, ja siksi he antoivat yhteisen työn merkiksi Paavalille kättä, eli hyväksyivät sen olevan Jumalasta. Paavali kertoi kuinka hänen ja uskovien tulee muistaa köyhiä ja asia- sekä tekstiyhteys kertoo, että se oli myös Jerusalemin seurakunnan ja Jaakobin, Pietarin ja Johanneksen sydämellä. Kuinka on meidän laita tänä päivänä? Muistammeko ja autammeko me köyhiä uskovia, joita myös tänä päivänä on meidän keskuudessamme. Ajat kovenevat ja vähävaraisuus ja köyhyys lisääntyy myös uskovien keskuudessa, joka on koetus seurakunnalle, että niillä joilla on enemmän varallisuutta tulisi auttaa vähävaraisia. Toki se on myös muistettava, että meillä uskovilla ei ole lupa elää siten, että itse jatkuvasti tietoisten väärien valintojemme kautta ajaudumme köyhyys ja velkaloukkuun. Tätä tapahtuu myös tässä ajassa, jossa jotkut uskovat väärien valintojensa takia ajautuvat talousvaikeuksiin. Heitä tulisi auttaa elämään tasapainoista elämää ja hylkäämään väärät valinnat, jotka tuovat heille ongelmia. Sitten on sellaistakin vähävaraisuutta uskovien keskuudessa, joka ei johdu vääristä valinnoista, vaan monenlaisista ikävistä asioista. Vähävarainen uskova ihminen ei ole muita huonompi uskova ja se miten seurakunta pitää tai ei pidä heistä huolta paljastaa seurakunnan tilan rakastaako se Herraa Jeesusta ja lähimmäisiään totuudessa vai ei. Gal 2: Kun Pietari tuli käymään Antiokiassa, niin Paavali kertoi kuinka hän vastusti Pietarin ulkokultaista käyttäytymistä. Ennen kuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, niin Pietari oli syönyt yhdessä pakanoiden kanssa ilman minkäänlaisia VL:n ruokasäädöksien noudattamista. Mutta kun nämä tietyt juutalaiset lainkiivailijat tulivat, niin Pietari vetäytyi pois ateriayhteydestä pakanoiden kanssa, koska hän pelkäsi juutalaisten lainkiivailijoiden reaktiota ja syytöksiä siitä, että Pietari ei noudattanut VL:n ruokasäädöksiä ja söi yhdessä pakanoiden kanssa. Heprealaiskirjeen luvussa 9 jakeessa 10 on opetusta UL:n seurakunnalle, jonka mukaan Uudessa Liitossa ei ole enää voimassa VL:n aikaiset ruoka- ja juomasäädökset. Uskossa Messias Jeesukseen ei juutalaiset eikä pakanat ole velvoitettuja noudattamaan VL:n ruoka- ja juomasäädöksiä ja Pietarin ja muiden uskovien juutalaisten olisi pitänyt tietää tämä ja uskon, että he tiesivätkin, mutta tässä tietyssä tilanteessa Pietari, Barnabas ja muutama muukin juutalainen Messias Jeesukseen uskova lankesi ulkokultaisuuteen ollen mieliksi VL:n lainkiivailijoille. Kun Pietari kirjoitti kirjeensä seurakunnalle, niin ne olivat täydellistä Jumalan sanan ilmoitusta, ja voimme luottaa niiden olevan Jumalan sanaa. Pietarikin oli kuitenkin vain ihminen ja heikkona hetkenään hänkin saattoi langeta näinkin räikeään ulkokultaisuuteen (tekopyhyyteen). Raamattu näyttää meille, että uskova ihminenkin on pieni heikko sekä lankeemukseen taipuvainen ja siksi tarvitsee koko ajan Jumalan armoa. Tästä Pietarin lankeemuksesta tulee esille myös sellainen surullinen asia, että kun joku jota katsotaan ehkä ylöspäin tai jota arvostetaan, niin kun tai jos hän lankeaa, niin monet seuraavat hänen esimerkkiään ja lankeavat seuratessaan ja arvostaessaan ihmistä. Tämän takia on äärettömän tärkeää, ettemme seuraa ihmisiä, vaan Jumalaa ja silloinkin kun kuka tahansa arvostusta nauttiva lankeaa pois totuudesta, niin meidän tulee pysyä totuudessa ja seurata Herraa totuudessa myös silloinkin, vaikka kaikki muut ympärillämme olevat uskovat menisivät väärään suuntaan. Ryhmänpaine on tuttua ihmisille. Kun kaikki tekevät jotakin vaikka se olisi väärin, niin monesti niin sanottu ryhmänpaine saa kaikki tekemään väärin. Tällaisissa tilanteissa meidän tulee kuitenkin seistä lujana totuuden puolella, emmekä saisi langeta ryhmänpaineen mukana väärään suuntaan. Jumala sallii myös omille koetuksen hetken johdattaen meidät tilanteeseen, missä syntyy ryhmänpaineen kaltainen tilanne ja siten meidän uskoamme punnitaan, että kumpaa rakastamme enemmän Jumalaa vai ihmistä. Gal 2: Evankeliumin totuuteen kuuluu UL:n mukainen uskonjärjestys, johon ei kuuluu VL:n ruoka- ja juomasäädökset. Kun Paavali näki etteivät Pietari ja muutamat muut vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, niin Paavali sanoi kaikkien kuullen Pietarille, sinä joka olet juutalainen ja noudatat pakanain tapojen etkä juutalaisten, miksi pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja? Paavali ei nuhdellut Pietaria ensin kahden kesken, vaan julkisesti kaikkien kuullen. Miksi Paavali ei nuhdellut Pietaria ensin kahden kesken, vaan julkisesti kaikkien kuullen? Pietarin ulkokultainen teko oli julkinen, joka veti mukaansa monia muitakin, siksi Paavali nuhteli Pietaria julkisesti kaikkien kuullen. Paavalin toiminta tässä kohden kertoo meille sen, että jos joku uskova ihminen julkisesti opettaa väärin tai toimii väärin, niin ei ole väärin nuhdella ja tuoda asiaa julkisesti esille seurakunnan keskuudessa. Paavalin nuhde Pietarille on päätynyt Jumalan sanan ilmoitukseen, joka on sitä kautta näkyvissä koko maailmalle. On tietenkin tapauksia, joissa olisi hyvä ensin nuhdella kahden kesken, mutta Paavalin esimerkin mukaan on myös tilanteita jossa nuhteen voi esittää myös julkisesti. Pietari oli juutalaisena noudattanut pakanoiden tapoja syömällä pakanoiden kanssa, eikä Pietari siinä ottanut huomioon VL:n ruoka- ja juomasäädöksiä, koska Pietari tiesi, että VL:n ruoka- ja juomasäädökset eivät olleet voimassa enää UL:n aikakaudessa. Pietari tietenkin eli ja vaelsi UL:n uskonjärjestyksen mukaan ja siltä perustukselta hän ruokaili pakanoiden kanssa, eikä tietenkään syödessään pakanoiden kanssa osallistunut mihinkään mikä olisi vastoin Uuden Liiton uskonjärjestystä. Paavali sanoi Pietarille, että koska juutalaisena noudatat pakanain tapoja, etkä juutalaisten, miksi pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja? Kun pakanauskovatkin näkivät Pietarin ulkokultaisen käytöksen antaen periksi VL:n lainkiivailijoille ruoka- ja juomasäädöksissä, niin se saattaa johtaa siihen, että paikalla olleet pakanauskovat saattoivat luulla, että heidänkin on "pakko" noudattaa VL:n ruoka- ja juomasäädöksiä. Ruoka- ja juomasäädöksiä ei ole alun perin edes kirjoitettu pakanoille, vaan VL:n aikakauden juutalaisille. Tämän tähden Paavali sanoi Pietarille, että me olemme luonnostamme juutalaisia, emme pakanoita. Se tulee kuitenkin ymmärtää, että VL:n ruoka- ja juomasäädökset eivät ole enää kenellekään voimassa UL:ssa, ei juutalaisille Jeesukseen uskoville, eikä pakanoille Jeesukseen uskoville. Jos ja kun ei enää vaelleta suoraan evankeliumin totuuden tietä ja siihen tuodaan mukaan VL:n järjestyksen mukaisia asioita, niin voidaan ajautua sellaiseen tilanteeseen kuin mistä Apostolien tekojen 15 luku kertoo, jossa kerrotaan kuinka Juudeasta oli tullut Antiokiaan VL:n lainkiivailijoita, jotka sanoivat ja opettivat, että ellei Antiokiassa olevan seurakunnan uskovat ympärileikkauta itseään, niin kuin Mooses on säätänyt, niin ette voi pelastua. Jos pakanauskovina tai juutalaisina uskovinakin ajautuisimme ja eksyisimme siihen tilaan, että asetamme lihan ympärileikkauksen pelastumisen ehdoksi, niin olemme eksyneet uskomaan väärää evankeliumia, jonka kautta eksymme pois todellisesta pelastuksesta, koska Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön pelastuksen rinnalle tai ohi ei saa laittaa muita pelastusteitä. Gal 2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista. Paavali kertoo kuinka vanhurskaaksi tuleminen (pelastuminen ja sen seuraamuksena pyhityselämä) ei tapahdu VL:n laintekojen kautta, vaan uskon kautta Messias Jeesukseen. Tämä on todella tärkeätä ymmärtää uskossa Herraan Jeesukseen. Jos tämä unohtuu, niin silloin uskova voi helpostikin eksyä omavanhurskauden tielle, jossa pelastuminen asetetaan muualle kuin Jeesuksen sovitustyöhön tai sitten Jeesuksen sovitustyön rinnalle asetetaan ylimääräisiä pelastuksen teitä. Silloin kun eksymme pois Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta pelastumisesta ja pyhityselämästä, jonka perusta on Jeesuksen sovitustyö, niin lihan teot, uskonnolliset perinteet ja monet väärät opetukset tulevat ihmisen uskon toiminnan keskipisteeksi. Paavali ihan oikein sävyisän lujasti puuttui Pietarin ja muutamien muiden ulkokultaisuuteen, joka sisälsi suuren vaaran ja uhan terveelle uskonelämälle ja jopa armosta pelastumiselle. Näin tulee toimia ettei väärät istutukset pääse pesiytymään ja tekemään tuhoa uskovien sydämissä. Gal 2: Kun pyrimme vanhurskautumaan Messias Jeesuksessa, niin se tarkoittaa, että Jumalan armosta ja Jumalan pelastamina olemme saanet pelastuksen lahjaksi uskon kautta Messias Jeesukseen. Olemme suostuneet Jumalan pelastamiksi, koska olemme syntisiä, mutta Messias Jeesus ei ole synnin palvelija ja siksi meidänkään ei tulee enää harjoittaa syntiä, vaan kasvaa uskossa Jumalan armosta aina siihen saakka mihin olemme saaneet kasvaa Jumalan armosta. VL:n Jumalanpalvelus järjestys on kumottu ja poistettu Uuden Liiton astuessa voimaan Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta, siksi on turhaa, hyödytöntä ja väärin pyrkiä elämään VL:n lakien mukaan. Herran Jeesuksen veri ja sovitustyö kumosi VL:n järjestyksen ja nyt elämme Kristuksen laissa Uuden Liiton uskonjärjestyksen mukaan. Jos nyt pyrimme elämään VL:n järjestyksen mukaan, niin meistä on tullut Uuden Liiton Kristuksen lain rikkojia. Kun olemme saaneet tulla uskoon (usko on tullut meihin), niin olemme Kristuksen lain ja sovitustyön kautta kuolleet pois VL:n laista, että eläisimme Jumalalle Uuden Liiton uskonjärjestyksen mukaisesti. Olemme Kristuksen kanssa ristiinnaulittuja, koska sydämessämme asuva Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa sen, että kuolemme lihan himoille ja haluille, väärille opetuksille ja kaikenlaisille synneille. Koska Messias Jeesuksessa Pyhässä Hengessä elämme "ristiinnaulittuina" lihalle, niin silloin me elämme uskossa Jumalan voimasta, emme enää me, vaan Messias Jeesus meissä Pyhässä Hengessä, ja siksi minkä elämme tässä lihanruumiissa, niin elämme Jumalalle, Jumalan Pojan uskossa, koska Herra Jeesus vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä, niin että uskomme Jumalaan. Jumala on rakastanut ja rakastaa meitä ja on antanut oman Poikansa kuolemaan meidän tähtemme syntien anteeksisaamisen ja pelastuksen tähden, niin siksi mekin rakastamme Jumalaa ja haluamme elää uskossa Jumalan voimasta rakastaen totuudessa Jumalaa. Emme halua tehdä Jumalan armoa ja pelastusta mitättömäksi väärän evankeliumin kautta, emmekä VL:n lain kautta, koska jos pyrimme saamaan pelastuksen ilman Jumalan armoa Herrassa Jeesuksessa, yksin Hänen verensä ja sovitustyönsä kautta, niin silloinhan Jeesus olisi ikään kuin turhaan kuollut, jos pelastuksen voisi saada ohi Messias Jeesuksen sovitustyön. Pelastus ja Jumalan lahja ja armo voidaan saavuttaa ainoastaan uskon kautta Messias Jeesuksen vereen ja sovitustyöhön. Herra Jeesus ei todellakaan kuollut turhaan, vaan sinun ja koko maailman syntien tähden, niin että kun kadumme syntejämme ja tunnustamme syntimme Jumalalle ja uskomme Herraan Jeesukseen, niin saamme Jumalan armosta syntimme anteeksi sekä iankaikkisen elämän, Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden.
Petri Paavola 29.2.2024
Lähteet:
|
|