|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Gal 1 luku Jeesuksen armo ja toinen evankeliumi Jos Herra suo ja elämme aion kirjoittaa lyhyen selvityksen apostoli Paavalin Galatalaiskirjeestä sen kaikista 6:sta luvuista. Käyn koko Galataiskirjeen läpi jae jakeelta. Aina sen mukaan kun ehdin, niin kirjoitan näistä Galatalaiskirjeen luvuista uusia kirjoituksia. Käytän jakeissa pääasiassa 33/38 käännöstä, paitsi niissä kohdissa, kun ja jos havaitsen 33/38 tekstissä käännösvirheitä. Ensimmäinen luku apostoli Paavalin kirjeestä Galatialaisille ja koko kirjeen on sanottu kirjoitetun joko 49 jKr. tai 58 jKr. Tämä ensimmäinen luku sisältää tärkeitä opetusasioita. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera. Gal 1:1 Paavali, apostoli, ei ihmisiltä eikä ihmisten kautta, vaan Jesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka hänen kuolleista herättänyt on, Biblia 1776 33/38 käännös ja monet muut käännökset käyttävät Gal 1:1 jakeessa virka sanaa, jota ei ole Bysantin alkutekstissä. Missään kohdassa UT:n kreikankielen alkuteksti ei käytä virka sanaa, joka on kirkollinen väärä käännös tarkoittaen kirkon virkaa. Raamattu ei opeta mitään kirkosta eikä kirkon virasta, vaan seurakunnasta ja Jumalan antamasta palvelutehtävästä. Raamattu käyttää kreikankielen sanaa diakonia tarkoittamaan palvelutehtävää, palvelusta ja palvelemista. Virka sana ja käsite on UT:n tekstille tuntematon, joka on ihmisten uskonnollinen perinne ei Jumalan sanan opetus. Gal 1:1 sanoo kuinka Paavali on saanut apostolin tehtävän ei ihmisiltä eikä ihmisten kautta, vaan Messias Jeesuksen ja Isä Jumalan kautta, joka on nostanut Jeesuksen kuolleista. Varsinkin tässä ajassa on paljon valheapostoleita, vääriä profeettoja sekä valhepaimenia, jotka ovat joko itse itsensä tähän "asemaan" nostaneet tai sitten joku toinen ihminen on heidät siihen nostanut, mutta he eivät ole Jumalan valitsemia ja asettamia. Apostoli Paavali sanoi (2 Kor 12:12), että apostolin tunnusteot oli tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja voimateoilla. Apostolin tunnusmerkit ovat, että hän on paimen, joka kykenee opettamaan, hän on evankelista, jonka julistuksen kautta ihmisiä pelastuu, hän kykenee asettamaan seurakunnan paikkakunnalla Raamatulliseen järjestykseen sekä itse asettamaan tai valtuuttamaan jonkun hengellisen veljen asettamaan paikkakunnalle vanhimmat (paimenet, kaitsijat) johtamaan paikkakunnan seurakunnan työtä Herran Jeesuksen alaisuudessa. Tämän lisäksi apostolin kautta tapahtuu ihmeitä ja voimatekoja, eli sairaita parantuu, ja jopa kuolleita herää. Se toki tulee muistaa, että jumalattoman ihmisen sielun pelastuminen uskon kautta Herraan Jeesukseen on kaikista suurin ihme ja uskon päämäärä on sielujen pelastus. Paavali oli todellakin Jumalan asettama ja voitelema apostoli, jonka kautta vahvistui apostolin tunnusmerkit, ihmeillä ja voimateoilla, jotka tapahtuivat kaikella kestäväisyydellä. Gal 1:2 ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille. Galatian seurakunnille, alkutekstissä seurakunta sana on monikossa, koska Galatia ei ollut paikkakunta, vaan maakunta. Raamattu opettaa yhdestä Jumalan seurakunnasta paikkakunnittain. Galatia viittaa alueeseen
Turkin pohjoisosassa; Ankara, nykyisen Turkin pääkaupunki,
oli aikoinaan merkittävä galatialainen kaupunki (lat.
Ancyra). Galatian nimi juontaa juurensa 20 000
gallialaisesta, jotka asettuivat alueelle vuonna 278 eaa.
Yli kaksi vuosisataa myöhemmin, vuonna 25 eaa. alueesta tuli
roomalainen maakunta, ja sitä laajennettiin etelään.
Paavalin aikana uusi maakunta käsitti Pisidian, Phrygian ja
Lykaonian alueet. Tutkijat puhuvat näistä uusista,
eteläisistä alueista usein nimellä "Etelä-Galatia" ja
maantieteellisestä Galatiasta nimellä "Pohjois-Galatia". Galatian maakunta voidaan karkeasti kuvata Vähän-Aasian niemimaan keskiosana, joka rajoittuu pohjoisessa Bithyniaan ja Paphlagoniaan, idässä Pontukseen, etelässä Kappadokiaan ja Lykaoniaan, lännessä Frygiaan. Gal 1:3 Armo olkoon teille ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Herralta Jesukselta Kristukselta! Biblia 1776 Apostoli Paavali toivottaa armoa ja rauhaa Isältä Jumalalta ja meidän Herralta Jeesukselta Kristukselta. Jumalan armo ja rauha on tullut pelastuksen myötä, koska pelastumme Jumalan armosta sekä saamme Jumalan rauhan vihollisuudesta, joka on jumalattoman ihmisen ja Jumalan välillä. Tämän lisäksi Raamattu opettaa kuinka Jumalan armo ja rauha lisääntyy uskovan sydämessä, joka tapahtuu uskossa kasvamisen sekä pyhityselämässä etenemisen myötä. Johanneksen evankeliumissa sanotaan (Joh 1:17), että laki annettiin Mooseksen kautta, mutta armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. Vanhan liiton aikana Jumalan laki (opetus) oli kirjoitettu kiveen eikä se siten kyennyt antamaan ihmisille voimaa elää Jumalan lain mukaan. Uuden Liiton aikakaudessa Jumala itse asuu uskovan sydämessä (Jumalan temppeli) Pyhässä Hengessä ja siksi uskovalla on UL:n aikana kykyä ja voimaa elää ja kasvaa uskossa elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Gal 1:4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan! Tästä jakeesta tulee selkeästi esille Isä Jumalan tahto, jonka mukaan Hän lähetti Poikansa Jeesuksen pelastamaan jokaisen ihmisen, joka katuen tunnustaa syntinsä Jumalalle ja uskoo Herraan Jeesukseen. Herra Jeesus antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden kuolemalla ristillä tuoden pelastuksen, syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän sekä pelastuksen tästä nykyisestä pahasta maailmanajasta Isän Jumalan tahdon mukaan. Tässä Paavali korostaa ja painottaa Isä Jumalan tahtoa, johon Poika suostui, kun Isä lähetti Hänet tähän maailmaan, kun Jumala tuli lihaksi (ihmiseksi) Herrassa Jeesuksessa. Gal 1:5 Jolle olkoon kiitos ijankaikkisesta ijankaikkiseen, amen! Biblia 1776 Saamme kiittää pelastuksen armosta Isää Jumalaa ja meidän Herraamme Jeesusta iankaikkisesta iankaikkiseen, Hänen verestään ja sovitustyöstään. Uskovan ihmisen lopullinen päämäärä on Uusi Jerusalem, jossa saamme elää iankaikkisesti Isä Jumalaa ja meidän Herraa Jeesusta kiittäen, iankaikkisesta iankaikkiseen. Gal 1:6
Minua ihmetyttää, että te niin
pian olette luopumassa hänestä, joka on kutsunut teidät
Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin.
Raamattu Kansalle Paavalia ihmetytti se kun Galatiassa oli uskovia, jotka pian ja nopeasti luopuivat pois Jeesuksen armosta ja uskoivat toisenlaiseen evankeliumiin, mutta todellinen evankeliumi ei ole toinen (vääristelty), vaan aito ja totuuteen perustuva. Galatiassa oli niitä eräitä, jotka hämmensivät uskovia julistamalla ja opettamalla vääristeltyä Kristuksen evankeliumia sekä valhe-evankeliumia. Mikään ei ole siinä mielessä muuttunut, että myös tässä meidän ajassamme on paljon niitä, jotka monella tavalla vääristelevät Kristuksen evankeliumia. Valheelliseen evankeliumiin uskominen, joka vääristää pelastuksen tien on uskosta luopumista, luopumista uskossa pois Herrasta Jeesuksesta. Jos vääristää edes yhdessä kohdassa pelastuksen Jumalan armosta Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta saatavasta pelastuksesta uskon kautta, niin silloin on ajautunut pois pelastuksesta ja Jumalan armosta. Galatian seurakunnissa ongelmia tuotti VL:n lainkiivailijat, jotka olivat viemässä heitä pois pelastuksesta uskon kautta Herraan Jeesukseen. Tulevissa Galatalaiskirjeen luvuissa käsitellään tätä lainkiivaus asiaa enemmän, koska se tulee niissä selkeästi esille. Gal 1:8 Mutta vaikka
me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille
evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille
julistaneet, hän olkoon kirottu. Kuka tahansa julistaa väärää ja valhe-evankeliumia, niin hän on kirottu. Mitä tarkoittaa olla kirottu valhe-evankeliumin uskomisen tai julistamisen kautta? Se tarkoittaa sitä, että kun ja jos ihminen uskoo valhe-evankeliumin, niin hän uskoo sellaiseen oppiin, jossa pelastuksen evankeliumi vääristetään ja evankeliumiin lisätään ylimääräisiä pelastuksen tekijöitä Jeesuksen pelastustyön rinnalle. Yksikin tällainen ylimääräinen pelastuksen tekijä Jeesuksen rinnalla tarkoittaa valhe-evankeliumia, jonka kautta ei voi pelastua ja siksi sen kautta joutuu kirouksen alaisuuteen, eli jumalattomuuden kadottavaan tilaan. Toki ihminen voi pelastua, jos hän hylkää uskonsa valhe-evankeliumiin ja uskoo Raamatun evankeliumiin Gal 1:10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija. Jumalan palvelijan olkoon hänellä Jumalan armosta mikä tahansa palvelutehtävä tulee olla kaikessa Jumalan tahtoa etsivä, eikä hän saa tavoitella ihmisten suosiota, joka yleensä tarkoittaa ihmisten korvasyyhyä, joka on aina Jumalan tahtoa vastaan. Raamattu sanoo, jos uskova ihminen tahtoo olla ihmisille mieliksi, niin hän ei ole enää Herran Jeesuksen palvelija, koska jos hän on ihmisille mieliksi korvasyyhyn mukaan, niin silloin uskova palvelee ihmisiä ihmisten korvasyyhyn mukaan. Kun ja jos haluamme miellyttää ihmisiä korvasyyhyn mukaan, niin silloin emme todellakaan voi olla Herran Jeesuksen palvelijoita, koska Herraa Jeesusta voi palvella vain totuuden rakkaudessa Jumalan tahdon mukaan, ei ihmisen korvasyyhyn mukaan. Valitettavasti elämme ajassa, jossa yhä useampi uskova sekä uskovien yhteisö pyrkii palvelemaan yhä enenevässä määrin lähimmäisiään ja uskon sisariaan ja veljiään ihmisten korvasyyhyn mukaan ei totuuden rakkauden kautta. Tämä näkyy suurena luopumuksena uskovien keskuudessa. Ihmisinä emme ole toinen toisiamme parempia, mutta meidät on kutsuttu Jumalan armosta uskovina elämään pyhityselämää, jossa ojentaudutaan käytännössä totuuden rakkaudessa Jumalan tahdon mukaan aina siihen saakka mihin olemme saaneet Jumalan armosta uskosta kasvaa. Gal 1: Gal 1:12 En näet ole saanut sitä ihmiseltä eikä minua ole opetettu paitsi Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen välityksellä (ἀποκάλυψις apokalypsis - ilmestyminen, ilmestys, ilmoitus). Toivo Koilo Suuri Ilosanoma Apostoli Paavali sanoo ettei hänen julistamansa evankeliumi ole ihmisten mukaista, koska hän ei ole saanut sitä ihmisiltä, ihmiset eivät ole sitä hänelle opettaneet, sillä itse Herra Jeesus ilmestyi Paavalille ja opetti henkilökohtaisesti Paavalia. Paavalin julistama evankeliumi ja hänen opettamansa Jumalan sana on tullut suoraan Herralta Jeesukselta, ei ihmiseltä. Paavali on ainoa UT:n kirjoittaja, apostoli ja Jumalan palvelija, joka sai henkilökohtaisesti opetusta Herran Jeesuksen ilmestyessä hänelle. Miksi näin? Jumala valitsi Paavalin pakanain apostoliksi sekä kirjoittamaan Jumalan sanan opetusta Uuden Liiton kirjoituksiin ja siksi Herra Jeesus itse henkilökohtaisesti opetti Paavalia. Kukaan muu uskova ihminen ei tule saamaan tässä ajassa samanlaista armoa, että ainoastaan Herra Jeesus opettaa häntä, emmekä me voi enää lisätä mitään uutta ilmoitusta Jumalan sanan opetukseen Uuden Liiton kirjoituksiin. Jumala antoi Paavalille tällaisen armon, mutta emme suinkaan palvo Paavalia, vaan Raamatun Jumalaa ja kiitämme Herraa Jumalaamme siitä armosta ja totuudesta minkä hän antoi Paavalin kautta. Gal 1: Jumalattomuutensa aikana, kun Paavali oli juutalaisena ilman uskoa Herraan Jeesukseen, hän vainosi ja hävitti Jumalan Uuden Liiton seurakuntaa. Paavali oli jumalattomana juutalaisena edistynyt juutalaisuudessa (VL:n) paljon pitemmälle kuin monet muut hänen ikäisensä juutalaiset. Paavali jumalattomuutensa tilassa ylen innokkaasti kiivaili juutalaisten perinnäissääntöjen puolesta, joka oli turhaa Jumalan palvelemista. Paavali on sanonut (Fil 3:8) kuinka hän lukee kaikki tappioksi ylen kalliin Messias Jeesuksen, hänen Herransa tuntemisen rinnalla, koska Jeesuksen tähden Paavali oli menettänyt kaikki ja piti sitä roskana, että hän Jumalan armosta voittaisi omaksensa Messias Jeesuksen. Paavali piti kaikkea juutalaisten perinnäissääntöjä roskana, jota hän jumalattomuutensa aikana oli noudattanut eläessään Uuden Liiton ajassa. Juutalaiset isien perinnäissäännöt olivat Jumalan tahdon vastaisia asioita ja vastoin Jumalan sanan opetusta. Paavali oli myös elänyt VL:n aikana turhassa Jumalan palvelemisessa, koska Herran Jeesuksen mukaan ihmisten perinnäissäännöt (viittasi juutalaisten tekemiin, mutta kaikki uskonnolliset perinteet ovat turhaa Jumalan palvelemista) ovat turhaa Jumalan palvelemista. Paavali oli ollut fariseus, joka fariseuksena ollessaan oli noudattanut lakia monessa kohdin isien perinnäissääntöjen kautta. Kiitos Jumalalle, että Paavali sai Jumalan armosta tulla uskoon ja hylkäsi kaiken muun roskana Herran Jeesuksen tuntemisen tähden. Gal 1: Jumala oli valinnut Paavalin, jo hänen äitinsä kohdusta saakka julistamaan evankeliumia pakanoille. Kyseessä ei ollut kalvinistinen ennaltamäärämisoppi, jossa Jumala olisi ennaltamäärännyt toiset iankaikkiseen elämään ja toiset iankaikkiseen kadotukseen. Jumala tiesi ennalta, että Paavali tulee vastaanottamaan uskon Messias Jeesukseen ja tähän perustuu Jumalan edeltämäärääminen, jossa ihminen saa vapaasti valita Jumalan sen jälkeen kun Jumala lähestyy häntä. Raamatun mukaan Jumala valitsee ensin ihmisen tarjoamalla hänelle pelastuksen armostaan ja sen jälkeen ihminen voi valita Jumalan. Jumala valitsi Paavalille myös Messias Jeesuksen henkilökohtaiseksi Opettajaksi ilmestyksen kautta. Tämän tähden koska Messias Jeesus opetti henkilökohtaisesti Paavalia, niin hän ei kysynyt neuvoa ihmisiltä, vaan meni kolmeksi vuodeksi Arabiaan, jossa hän oli Messias Jeesuksen "yksityisopetuksessa". Pitkän ajan päästä, kolmen vuoden kuluttua Paavali meni Jerusalemiin tutustuakseen Keefakseen (Pietari) ollen hänen luonansa 15 päivää. Paavali ei nähnyt Jerusalemissa muita apostoleja kuin Pietarin ja Jaakobin, joka oli Herran Jeesuksen veli (sama äiti, mutta eri isä). On todella tärkeä nähdä ja ymmärtää Paavalin erityinen kutsumus Jumalan palvelijana, jota ei ole kenellekään muulle suotu, eikä suoda tässä maailmanajassa. Voit varmuudella luottaa Paavalin kirjeiden olevan Jumalan sanan totuutta ja Jumalan ilmoitusta, koska itse Messias Jeesus opetti Paavalia henkilökohtaisesti. Paavali kirjoitti kaikkein eniten UT:n opetuskirjeitä, joilla on Jumalan sanan auktoriteetti. Gal 1: Paavali ei elänyt valheessa, vaan pyrki elämään Jumalan kasvojen edessä totuuden rakkaudessa uskossa Herraan Jeesukseen. Kun Paavali oli tavannut Pietarin ja Jaakobin Jerusalemissa, niin hän lähti sieltä Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin. Juudean paikkakunnilla olevissa seurakunnissa Paavali oli kasvoiltaan tuntematon, mutta he tiesivät hänet nimeltään ja olivat kuulleet, että heidän entinen vainoojansa julisti nyt sitä uskoa, mitä hän ennen yritti hävittää. Juudean seurakuntien uskovat ylistävät Jumalaa Paavalin tähden, kun hän entinen uskovien vainooja oli tullut uskoon. Kun Paavali entisenä Herran Jeesuksen opetuslasten vainoojana tuli uskoon, niin se rohkaisee meitä rukoilemaan vainoojiamme puolesta, että edes joku heistä saisi armon tulla uskoon. Paavali ei kirjoittanut muissa kirjeissään siitä kuinka Jeesus oli ilmestynyt hänelle opettaen häntä kuin tässä kirjeessään Galatalaisille. Tosin Paavali mainitsi Efesolaiskirjeessä (3 luku), kuinka tämä Kristuksen salaisuus on hänelle annettu ilmestyksen kautta. Paavali ei kerskunut sillä, että Messias Jeesus ilmestyi hänelle opettaen häntä henkilökohtaisesti. Miksi Paavali kertoi Galatian seurakunnille tästä Jeesuksen ilmestymisestä? Uskon sen liittyvän siihen kun Galatian seurakunnissa oli liikkeellä VL:n lainkiivailijoita, jotka pyrkivät viemään uskovia pois Kristuksesta Jeesuksesta. Paavali kertoi Galatialaisille, että hänen palvelutyönsä takuumiehenä oli Herra Jeesus henkilökohtaisen ilmestyksen kautta. Paavalin opetus ei ollut hänen omaa opetustansa, vaan Herran Jeesuksen opetus.
Petri Paavola 14.2.2024
Lähteet:
|
|