Nature

Etusivulle | Raamatunopetuksia | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    

Raamatullinen evankeliumin julistaminen

Evankeliumin julistamisesta on monenlaista käsitystä ja opetusta uskovien keskuudessa. Raamattu kertoo pelastuksen evankeliumista Herrasta Jeesuksesta. Tutkimalla Raamatusta esimerkiksi miten apostoli Paavali sekä Pietari julistivat evankeliumia saamme selkeän käsityksen siitä miten ja millä tavalla Jumalan Pyhä Henki johdattaa Herran Jeesuksen opetuslapsia julistamaan pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.
 

Sisällys:
Usko tulee Jumalan sanan kuulemisen kautta
Apostoli Paavali Ateenassa
Apostoli Paavali julisti evankeliumia kuningas Agrippalle
Apostoli Pietari julisti evankeliumia Herrasta Jeesuksesta
Herran Jeesuksen todistajana
Oman elämän todistus
Uskovien ykseys
Herran Jeesuksen ristin voima


Usko tulee Jumalan sanan kuulemisen kautta

Room 10:
14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Ef 2:
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

Kol 1:
19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
21 Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,
23 jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.

Joh 16:

7 ¶ Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:

9 synnin, koska he eivät usko minuun;

10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;

11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

 

Mark 1:
14 ¶ Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

 

Matt 26:
26 ¶ Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Raamattu opettaa, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Raamatun opetuksen mukaan usko on Jumalan lahja, jonka ihminen vastaanottaa uskon kautta sen jälkeen kun Jumala on ensin lähestynyt ihmistä evankeliumin kautta.

Evankeliumia Herrasta Jeesuksesta julistetaan jumalattomille ihmisille ja kun ihminen kuulee evankeliumin niin Pyhä Henki näyttää hänelle todeksi synnin, vanhurskauden sekä tuomion. Pyhä Henki näyttää siis ihmiselle syntisyytensä sekä synnin palkan, joka on iankaikkinen kadotus. Tämän seurauksena ihminen ymmärtää olevansa syntinen; tämä on se kuuluisa synnintunto; eli ymmärrys siitä, että on syntiä tehnyt ja on vailla Jumalan kirkkautta. Pyhä Henki näyttää myös ihmiselle Herran Jeesuksen sovitustyön, jossa on syntien anteeksiantamus. Kun ihminen katuu ja tunnustaa syntinsä ja vastaanottaa pelastuksen (parannus), niin silloin hän on pelastunut Jumalan armosta ilman omia tekojansa.

Vain Pyhä Henki voi näyttää ihmiselle hänen kadotetun tilansa ja vain Pyhä Henki voi näyttää ihmiselle tien syntien anteeksiantamukseen Herran Jeesuksen sovitusveren kautta.

Ihmisen tulee kuitenkin vastaanottaa pelastus uskon kautta Herraan Jeesukseen, koska Herra Jumala on säätänyt pelastuksen vastaanotettavaksi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Herra Jumala ei pelasta ketään väkisin, eikä vastoin ihmisen omaa tahtoa ja halua pelastua. Seuraava esimerkki valaisee Jumalan pelastusta uskon kautta Herraan Jeesukseen:

Ihminen on merihädässä hukkumaisillaan. Hän alkaa jo pikku hiljaa vajota veden pinnan alle. Paikalle ilmaantuu pelastusvene, josta hukkuvalle heitetään pelastusrengas. Pelastuakseen hukkuvan on tartuttava pelastusrenkaaseen ja annettava pelastajan vetää ja nostaa hänet pelastusveneeseen. Hukkumiskuolemalta pelastettu ei voi kerskua pelastumistaan omaksi teokseen, vaikka hän tarttui kiinni pelastusrenkaaseen, sillä ilman pelastajan veteen heittämää pelastusrengasta hän ei olisi voinut tarttua pelastusrenkaaseen. Hukkumiskuolemalta pelastunut antaa kaiken kiitoksen ja kunnian pelastajalleen.

Samalla tavalla toimii Jumala pelastuksen evankeliumin kanssa. Herra Jumala julistuttaa pelastuksen evankeliumin Herrasta Jeesuksesta palvelijoidensa kautta saatanan ja synnin orjuudessa oleville ihmisille. Jumalan Pyhä Henki todistaa evankeliumin kautta ihmisen olevan synnin orja ja matkalla kadotukseen ilman uskon Herraan Jeesukseen. Jumalan Pyhä Henki näyttää evankeliumin sanan kautta Herran Jeesuksen sovitustyön (Jeesuksen veri, kuolema ja ylösnousemus) tuovan syntien anteeksiantamus niille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat Herraan Jeesukseen. Herra Jumala avaa ihmisen sydämen uskomaan ja antaa voiman ja ymmärryksen uskoa Herraan Jeesukseen Pelastajana, Herrana ja Messiaana.

Pelastuksen vastaanottaminen ihmisen sydämessä on Jumalan armoa ja Jumalan teko, ei ihmisen teko, mutta ihmisen tulee kuitenkin uskon kautta Herraan Jeesukseen vastaanottaa pelastus, koska Herra Jumala on asettanut Uuden Liiton aikakaudessa pelastuksen vastaanotettavaksi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Ilman Pyhän Hengen työtä ihmisen sydämessä (Pyhä Henki näyttää todeksi evankeliumin kautta synnin, Jeesuksen vanhurskauden sekä tuomion) ei ihminen voisi pelastua. Ihmisen myönteinen vastaus Jumalalle uskon kautta Herraan Jeesukseen on siten Jumalan teko ja armotyö. Uuden Liiton aikakaudessa pelastavan uskon vastaanottaminen on Jumalan armosta tietoinen valinta ihmisen sydämessä.

Täten on selvää ettei mikään ihmisviisaus, eikä mikään filosofia, korruptoinut teologia tai uskonnollinen opetus voi synnyttää uskoa, sillä usko syntyy ainoastaan Jumalan sanan kautta (evankeliumi Messias, Herrasta Jeesuksesta).

Apostoli Paavali Ateenassa

Miten Jumalan Henki toimii kun Hän johdattaa meitä kohtaamaan jumalattomia ihmisiä sekä julistamaan heille evankeliumia, että he pelastuisivat? Raamattu antaa meille siitä selkeän kuvan esimerkiksi apostoli Paavalin toiminnan kautta.

Apt 17:

16 ¶ Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia.

17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.

18 Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja," koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.

19 Ja he ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat: "Voimmeko saada tietää, mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat?

20 Sillä outoja asioita sinä tuot meidän korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne oikein ovat."

21 Sillä ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan.

22 ¶ Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.

23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: ‘Tuntemattomalle jumalalle’. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.

24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,

25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.

26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,

27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;

28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: ‘Sillä me olemme myös hänen sukuansa’.

29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

32 ¶ Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin".

33 Ja niin Paavali lähti heidän keskeltänsä.

34 Mutta muutamat liittyivät häneen ja uskoivat; niiden joukossa oli Dionysius, Areiopagin jäsen, ja eräs nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssansa.

Paavali keskusteli muun muassa epikurolaisten ja stoalaisten filosofien kanssa. Epikurolainen filosofia uskoi jumalien olemassaoloon. He uskoivat niin jumalien kuin myös ihmisten olevan tehty atomeista. Stoalaiset uskoivat universumin olevan jumala sekä esimerkiksi, että ihmisen järkikin oli osa jumaluutta, ollen näin osa universumin jumaluutta. Paavali puhui myös Ateenalaisille, jotka uskoivat moniin erilaisiin jumaliin ja uskomuksiin.

Miten Pyhä Henki vaikutti ja johdatti Paavalia julistamaan evankeliumia näille ihmisille? Paavali meni ihmisten luokse, eli sinne missä jumalattomat ihmiset ovat. Liian usein uskovat odottavat ja rukoilevat, että jumalattomat ihmiset tulevat uskovien kokoontumisiin. Näinkin voi käydä ja hyvä niin jos joku uskomaton tulee uskovien kokoontumiseen ja pelastuu siellä. Alkuseurakunnan uskovat kuten apostoli Paavali menivät jumalattomien luokse julistamaan evankeliumia. He eivät mainostaneet ja markkinoineet evankeliumia ihmeillä ja merkeillä, vaan he menivät jumalattomien luokse julistamaan evankeliumia ja Jumala vahvisti julistetun sanan siten, että ihmisiä pelastui ja parantui sairauksista kaduilla ja toreilla, jossa heille julistettiin evankeliumia.

Paavali kumosi ateenalaisten opetukset, joiden mukaan jumalat asuivat heidän temppeleissään. Ihmiset veivät temppeliin lahjoja ja uhreja jumalille. Paavali kumosi tämän opetuksen sanomalla, ettei Jumalaa voida palvella siten, että hän tarvitsi jotakin (epäjumalanpalvelijoiden lahjoja jne.)

Paavali kumosi epikurolaisten uskomuksen, että jumalat ja ihmiset ovat tehty atomeista sanomalla, että Jumala on tehnyt maailman ja kaikki mitä siinä on. Paavali kumosi opetuksen pakanallisista epäjumalista, joita ihmiset palvoivat patsaiden muodossa, jotka oli tehty hopeasta, kullasta ja kivestä sanomalla ettemme saa luulla (uskoa) Jumaluuden olevan samankaltainen kulta tai hopea tai kivi.

Paavali kumosi stoalaisten käsitykset jumaluudesta sanomalla ettei Jumala ole sellainen millaiseksi ihmisen inhimillinen järki (ajatus) Hänet kuvailee.

Paavali puhui parannuksenteosta ja Jeesuksesta, joka tulee vanhurskaasti tuomitsemaan ihmiset synnin tekojensa mukaan. Paavali Pyhän Hengen johdatuksessa paljasti niitä valheita, joihin he uskoivat ja julisti heille totuuden sekä evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Tämän seurauksena osa kuulijoista tuli uskoon. Jopa areiopagin jäsenkin hylkäsi valheet ja tuli uskoon Herraan Jeesukseen.

Raamattu opettaa meille todella yksityiskohtaisen tarkasti millä tavalla Jumala synnyttää uskon ihmisen sydämeen. Jos ihmisen sydämelle ei paljastu ja avaudu synnit siteet ja uskomukset, jotka estävät häntä pelastumasta, niin hän ei kykene vastaanottamaan pelastuksen evankeliumia Herrassa Jeesuksessa. Jumalan sanan totuus paljastaa ihmiselle synnit. Paavali Pyhän Hengen johdatuksessa taitavasti paljasti valheet, jotka hän kumosi Jumalan sanan totuuden kautta. Tulee muistaa sekin ettei pelkkä synnistä puhuminen tuo pelastusta, vaan synnin paljastaminen sekä evankeliumi Herrasta Jeesuksesta. Pelastuksen pääpaino on evankeliumi Herrasta Jeesuksesta.

2 Kor 10:

4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.

5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Raamattu opettaa, että Jumala johdattaa meitä siten, että saamme Pyhän Hengen viisauden ja voiman kautta paljastaa valheet (kaikki järjen päätelmät) sekä kumota ne Jumalan sanan totuuden kautta ja julistaa ihmisille pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

Nykyajan ihmisistä suuri osa uskoo evoluutioteoriaan. Miten Jumala johdattaa Herran Jeesuksen opetuslapsia evankelioimaan niitä ihmisiä jotka uskovat evoluutioon? Samalla tavalla kuin apostoli Paavali julisti Ateenassa evankeliumia ihmisille, jotka uskoivat ihmisviisauteen.

Tämä tarkoittaa sitä, että meidän tulee kertoa evoluutiossa olevat valheet ja ristiriidat sekä kertoa heille pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Evoluutioteorian valheiden paljastaminen ei pelasta ketään, mutta voi romuttaa ihmisen uskon evoluutioon. Silloin kun hänen maailmankuvansa romahtaa ja hän huomaa sen olevan valhetta (syntiä), niin hän voi vastaanottaa pelastuksen evankeliumin uskomalla Herraan Jeesukseen.

Joh 16: 8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:

Pyhä Henki toimii jokaisen ihmisen kohdalla siten, että Hän näyttää jokaiselle ihmiselle hänen sydämessään olevat synnit (ja valheet), jotka estävät häntä pelastumasta. Silloin kun ihmisen sydämelle tulee synnintunto (ymmärtää elävänsä synnissä sekä uskoo synnin valheeseen), niin vasta sen jälkeen hänelle kelpaa pelastuksen vastaanottaminen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Kun ihminen katuu syntejänsä, tunnustaa ne ja tekee parannuksen uskoen Herraan Jeesukseen, niin hän saa syntinsä anteeksi sekä osallisuuden iankaikkiseen elämään Herrassa Jeesuksessa.

Eräs tärkeä asia on syytä muistaa, että inhimillinen viisaus, filosofia sekä sellainen tieteellinen tieto joka perustuu valheeseen ei voi olla uskovan ihmisen työkaluina kun ateisteja pyritään evankelioimaan. Samoin se tulee aina muistaa, että pelkkä evoluutioon kuuluvan valheen tai ristiriidan paljastaminen ei riitä ihmisen pelastumiseen, vaan hänelle tulee julistaa evankeliumia, että hän voisi pelastua, sillä usko tulee Jumalan sanan kuulemisen kautta, ei valheen ja ristiriidan paljastamisen kautta.

Joissakin tapauksissa korkean koulutuksen omaava uskova voi erehtyä luulemaan jotakin ihmisviisautta tai filosofian osaa uskon asiaksi, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan totuuden kanssa. Uskon kasvun kautta opimme hylkäämään sellaiset ihmisviisaudet, joita olemme luulleet Jumalan sanan totuudeksi.

Apostoli Paavali julisti evankeliumia kuningas Agrippalle

Apt 26:
9 Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan,
10 ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta.
11 Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.
12 ¶ Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: ‘Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.’
15 Niin minä sanoin: ‘Kuka olet, herra?’ Ja Herra sanoi: ‘Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’
19 Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä,
20 vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.
21 Tämän tähden juutalaiset ottivat minut kiinni pyhäkössä ja yrittivät surmata minut.
22 Mutta Jumalan avulla, jota olen saanut tähän päivään asti, minä seison ja todistan sekä pienille että suurille, enkä puhu mitään muuta, kuin minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan,
23 että nimittäin Kristuksen piti kärsimän ja kuolleitten ylösnousemuksen esikoisena julistaman valkeutta sekä tälle kansalle että pakanoille."
24 ¶ Mutta kun hän näin puolustautui, sanoi Festus suurella äänellä: "Sinä olet hullu, Paavali, suuri oppi hulluttaa sinut".
25 Mutta Paavali sanoi: "En ole hullu, korkea-arvoinen Festus, vaan puhun totuuden ja toimen sanoja.

Jumalan Pyhä Henki johdattaa Herran Jeesuksen opetuslapsia julistamaan evankeliumia tilannekohtaisesti, sillä Ateenassa Paavali paljasti väärät opit ja uskomukset sekä julisti evankeliumia Herrasta Jeesuksessa. Apostoli Paavali julisti suoraan evankeliumia kuningas Agrippalle kertoen samalla todistuksen siitä kuinka hän tuli uskoon sekä kuinka Herra Jeesus pelasti hänet. Kuningas Agrippan edessä johdatus sekä toimintatapa oli toisenlainen kuin Ateenassa. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän tulee rukoilla sekä pyrkiä elämään johdatuksessa, niin silloin opimme ja ymmärrämme tilannekohtaisesti sen miten ja millä tavalla eri tilanteissa Jumalan Pyhä Henki johdattaa meitä julistamaan evankeliumia.

Oman henkilökohtaisen todistuksen kautta Pyhä henki johdattaa julistamaan evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Henkilökohtainen todistus ja sen kautta evankeliumin julistaminen (tai todistaminen) on todella vaikuttava asia, koska sen kautta saamme kertoa siitä kuinka Herra Jeesus on vapauttanut meidät synnin orjuudesta ja antanut sen tilalle yltäkylläisen elämän Pyhässä Hengessä.

Apostoli Pietari julisti evankeliumia Herrasta Jeesuksesta

Apt 2:
22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
25 Sillä Daavid sanoo hänestä: ‘Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
26 Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa;
27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
28 Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät minut ilolla kasvojesi edessä.’
29 Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä.
30 Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen,
31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.
32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.
33 Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: ‘Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,
35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.’
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 ¶ Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Apostoli Pietari julisti juutalaisille suoraa evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Kuten olemme edellä nähneet, niin Jumalan Pyhä Henki johdattaa jokaisessa tilanteessa Herran Jeesuksen opetuslapsia julistamaan evankeliumia, niin kuin sitä tulee julistaa siinä hetkessä. Tämän tähden on syytä vielä painottaa rukouksen tärkeyttä, jonka kautta saamme pyytää Jumala johdattamaan meitä julistamaan evankeliumia kaikissa tilanteissa aina sen mukaisesti mikä on Jumalan johdatus ja tahto.

Herran Jeesuksen todistajana

Kun tutkimme alkuseurakunnan elämää ja evankeliumin työn tekemistä, niin seurakunta järjestäytyi oikealla tavalla, että evankeliumin työ menestyi ja ihmisiä pelastui. Nykypäivänä näkee liian usein sellaista evankeliumin työtä, jota tehdään siten, että se tuottaa enemmän häpeää evankeliumille kuin kunniaa Jumalalle. Tarkoitan tällä sitä, että ihmiset, joilla ei ole erityistä armoitusta evankeliumin työn tekemiseen tekevät sitä sellaisin keinoin ja tavoilla, että se tuottaa häpeää evankeliumille.

Alkuseurakunnan aikana evankeliumin työn eteenpäin menemisen sekä menestymisen salaisuutena oli se että seurakunta oli järjestäytynyt Jumalan tahdon mukaisesti ja seurakunnan jäsenet tiesivät oman paikkansa ja tehtävänsä seurakunnassa.

Ef 4:
11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

Room 1:1 Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,

Kun tutkimme Raamattua niin näemme selkeästi että Jumala varusti tiettyjen palvelutehtävien kautta uskovia siten, että he olivat erityisesti kutsuttu julistamaan pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Tämä tarkoittaa sitä että esim. apostoleilla ja evankelistoilla oli erityinen kutsumus ja armoitus julistaa pelastuksen evankeliumia sekä että Jumala lähetti heidät kaduille ja aitovierille (sinne missä jumalattomat ihmiset ovat) julistamaan pelastuksen evankeliumia.

Raamatun opetuksen mukaan apostolit, profeetat, evankelistat, paimenet ja opettajat ovat saaneet erityisen kutsun palvella Jumalaa ja seurakuntaa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että jos sinulla ei ole edellä mainittuja kutsuja, niin et ole muita huonompi uskova, koska kaikki uskovat ovat yhtä arvokkaita Jumalalle, riippumatta siitä mikä on kenenkin kutsu ja palvelutehtävä.

Kaikilla uskovilla ei ole tätä erityistä armoitusta ja Jumalan kutsua evankeliumin julistamiseen. Tämä on todella tärkeätä ymmärtää, ettei käy siten niin kuin on monesti käynyt, että uskovia syyllistetään sekä painostetaan julistamaan evankeliumia. Koska kaikilla uskovilla ei ole esim. apostolin tai evankelistan kutsua ja armoitusta, niin on päivänselvää etteivät he voi julistaa evankeliumia siten kuin apostolit ja evankelistat julistavat evankeliumia.

Raamattu opettaa kuitenkin, että jokainen uskova on kutsuttu olemaan Herran Jeesuksen todistaja. On todella tärkeätä ymmärtää mitä tarkoittaa olla Herran Jeesuksen todistaja, koska sen kautta uskovat kykenevät ojentautumaan uskossa ilman turhaa syyllisyyden taakkaa sekä suorituspaineita.

Apt 1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

Jokainen uskova on kutsuttu Herran Jeesuksen todistajaksi. Pyhä Henki antaa jokaiselle uskovalle voiman olla ja elää Herran Jeesuksen todistajana. Herran Jeesuksen todistajana olemisessa on kaksi ulottuvuutta, joista toinen on kasvaa uskossa elämään Jumalan tahdon mukaisesti, jolloin uskovan elämä todistaa Herrasta Jeesuksesta. Toinen ulottuvuus on todistaa Herrasta Jeesuksesta (todistus pelastuksen evankeliumista) sanallisesti Jumalan johdatuksen mukaisesti.

1 Tim 2:
3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

Jumala haluaa opettaa jokaiselle uskovalle kuinka paljon Hän rakastaa syntisiä ihmisiä, eikä halua heidän joutuvan kadotukseen. Siksi Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa uskovien sydämissä, että he rukoilevat jumalattomien ihmisten pelastumisen puolesta. Koska Jumalan tahto on pelastaa kaikki ihmiset, vaikka kaikki ihmiset eivät edes halua pelastua, niin sen tähden Jumala tekee kaikista uskovista Herran Jeesuksen todistajia, jotka todistavat Jeesuksesta jumalattomille ihmisille Jumalan johdatuksessa.

Todistaminen tarkoittaa pelastuksen evankeliumin kertomista. Miten todistaminen eroaa pelastuksen evankeliumin julistamisesta? Siten että Jumala valitsee, varustaa ja lähettää uskovan julistamaan evankeliumia ja antaa hänelle erityisen armoituksen evankeliumin julistamiseen. Apostoleilla ja evankelistoilla on erityinen valmius julistaa evankeliumia, jonka Jumala vahvistaa esim. parantamalla sairaita. Raamatun opetuksen mukaan evankeliumin julistajan (apostoli ja evankelista) armoitukseen kuuluu myös ihmeet ja merkit, eli Jumala vahvistaa evankeliumin julistamisen sitä seuraavien merkkien kautta. Edellä oleva on kiistaton tosiasia kun tutkimme Raamatun opetuksesta sitä miten ja millä tavalla evankeliumin työ eteni esim. apostolien teoissa apostolien ja evankelistojen kautta. Se täytyy kuitenkin muistaa, että kun alkuseurakunnan apostolit tai evankelistat julistivat evankeliumia, niin se ei tarkoita sitä, että joka kerta täytyisi tapahtua joku ihme. Raamatusta käy kuitenkin ilmi, että usein Jumala vahvisti heidän kauttansa julistetun pelastussanoman ihmeiden ja merkkien kera.

Raamattu sanoo uskon syntyvän Jumalan sanan kuulemisen kautta. Miksi sitten Jumala vahvistaa apostolien ja evankelistojen evankeliumin julistamisen ihmeiden ja merkkien kera, vaikka ihmeet ja merkit eivät voi pelastaa ketään? Raamattu sanoo ihmeiden ja merkkien olevan evankeliumin sanan vahvistukseksi, eli ihmeet ja merkit vahvistat Jumalan sanan, eli sen sanan joka synnyttää uskon ihmisten sydämiin. Ihmeet ja merkit eivät ole kuitenkaan evankeliumin keskipiste, vaan sanan julistaminen Herrasta Jeesuksesta. Herra Jeesus on evankeliumin ydin ja keskipiste.

Herran Jeesuksen todistajana olemiseen ei tarvita erityistä armoitusta (apostoli, evankelista), sillä Pyhä Henki antaa uskovalle voiman todistaa, eli kertoa pelastuksen evankeliumista jumalattomille ihmisille tilannekohtaisesti Jumalan johdatuksen mukaisesti.

Voiko todistaja olla mukana esim. evankeliumin työssä, jota tehdään kaduilla ja aitovierillä? Totta kai voi olla, jos hän kokee niin sydämessään, että Jumala on kutsunut hänet mukaan katutyöhön, vaikka hänellä ei olisi apostolin tai evankelistan kutsua. Se tulee myös muistaa, että kaikki uskovat eivät koe katutyön olevan heidän tehtävänsä, vaan he todistavat Jeesuksesta arjessaan Jumalan johdatuksen mukaisesti.

Raamattu opettaa ettei kaikilla ole voimallisten tekojen lahjaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun todistat Herrasta Jeesuksesta Jumalan johdatuksen mukaisesti niin sen seurauksena ei tarvitse tapahtua ihmeitä ja merkkejä, vaan pelkkä sanallinen todiste riittää, sillä usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.

Apt 5:
30 Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte.
31 Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
32 Ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat."

Raamatun sanan opetuksen mukaan jokainen uskova on kutsuttu olemaan Herran Jeesuksen todistaja, sillä se on uskon kuuliaisuutta. Tässä kohtaa on kuitenkin syytä tuoda esille muutama todella tärkeä asia.

Apt 4:
24 Sen kuultuansa he yksimielisesti korottivat äänensä Jumalan puoleen ja sanoivat: "Herra, sinä, joka olet tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on!
25 Sinä, joka Pyhän Hengen kautta, isämme Daavidin, sinun palvelijasi, suun kautta, olet puhunut: ‘Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?
26 Maan kuninkaat nousevat, ja ruhtinaat kokoontuvat yhteen Herraa ja hänen Voideltuansa vastaan.’
27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.
29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;
30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.

Monilla uskovilla voi olla ongelmia ja vaikeuksia todistamisen kanssa ja he kipuilevat tämän asian kanssa kokien että heiltä puuttuu rohkeutta todistaa Jeesuksesta. Apt:n 4 luvussa uskovat kokivat että heiltä puuttui rohkeus puhua Jumalan sanaa (evankeliumi).  Jumala auttoi heitä ja täytti heitä Pyhällä Hengellä, jonka seurauksena he saivat rohkeuden puhua Jumalan sanaa.

2 Tess 1:
1 ¶ Paavali ja Silvanus ja Timoteus tessalonikalaisten seurakunnalle Jumalassa, meidän Isässämme, ja Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.
2 Armo teille ja rauha Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, niinkuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä,

Silloin kun uskovalla ei ole rohkeutta todistaa Jeesuksesta, mutta kun hän kasvaa uskossaan Jumalan armosta, niin uskon kasvun myötä hän saa rohkeutta todistaa Herrasta Jeesuksesta.

Ketään ei saa pakottaa tai painostaa todistamaan Herrasta Jeesuksesta, sillä se tuo pahoja traumoja uskovan sydämeen. Olen itse ollut sellaisessa tilanteessa ihan uskon tieni alussa, jossa eräs uskova odotti minun julkisesti todistavan Herrasta Jeesuksesta. Kun en pystynyt sitä tekemään eräässä kokouksessa ison ihmismassan edessä, niin hän sanoi minulle kuinka pettynyt hän oli minuun. Tämän seurauksena minun oli entistä vaikeampi nousta samalle paikalle uudestaan.

Jumala on kuitenkin ihmeellinen, armollinen ja laupias, sillä Hän auttoi minut pois epätoivon ja ahdistuksen suosta ja antoi minulle voiman Jeesuksesta todistamiseen julkisesti ison ihmismassan edessä. Hän näki pelkoni ja ahdistukseni sekä kokemuksen, joka entisestään pahensi pelkojani ja ahdistuksiani, mutta Hän auttoi minua ja antoi minulle rohkeutta ja voimaa olla Herran Jeesuksen todistaja. Jokaisen uskovan ei tarvitse nousta todistamaan Jeesuksesta ison joukon eteen, mutta minun kohdallani se on ollut Jumalan tahto.

Silloin kun uskovalla ei ole rohkeutta todistaa Herrasta Jeesuksesta, niin hyvin usein on kyse sydämen haavoista ja rikkinäisyydestä sekä sielunvihollinen pyrkii pelottelemaan kaikenlaisista seurauksista jos uskova todistaisi Jeesuksesta. Tässä tilassa olevan uskovan keskipiste on omissa haavoissa ja peloissa, eikä hän välttämättä kykene todistamaan Jeesuksesta haavojensa ja pelkojensa takia, vaikka hän haluaisikin todistaa.

Tällaista uskovaa tulee auttaa juurtumaan Herraan Jeesukseen sekä terveeseen uskon kasvuun, jonka seurauksena Herrasta Jeesuksesta tulee hänen keskipisteensä ja hän oppii ottamaan vastaan Pyhän Hengen voimavaikutusta ja saa lisää rohkeutta sekä kykenee todistamaan Herrasta Jeesuksesta Jumalan johdatuksen johdatuksen mukaisesti.

Sitten on vielä sellainen ryhmä uskovia, jotka ovat vasta uskoontulleita ja he ovat olleet tai ovat sellaisessa uskon yhteydessä, jossa ikävä kyllä painostetaan ihmisiä julistamaan evankeliumia. Painostuksen tähden ja koska he eivät ole vielä valmiita todistamaan Jeesuksesta he saavat sydämeensä vaurion, jonka korjaaminen voi viedä aikaa. Jumala kykenee auttamaan tällaisen kokemuksen omaavan uskovan terveeseen uskon kasvuun sekä opettaa hänet toimimaan ja elämään Jeesuksen todistajana Jumalan johdatuksen mukaisesti.

Olen myös huomannut, että on olemassa sellaisia uskovia, jotka kokevat omien haavojensa takia, että heitä painostetaan todistamaan ja julistamaan evankeliumia, vaikka kukaan ei heitä siihen edes painosta. Jumala on voimallinen auttamaan tällaisenkin uskovan terveeseen uskon kasvuun ja tekemään hänestä Jeesuksen todistajan.

On tilanteemme ja taustamme millainen tahansa, mutta kun saamme Jumalan armosta kasvaa terveellä tavalla uskossa, niin silloin Jumalan rakkaus Pyhässä Hengessä vaikuttaa meidän sydämissämme sillä tavalla, että kykenemme toimimaan Jeesuksen todistajina Jumalan johdatuksen mukaisesti.

1 Piet 3:
15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,
16 ¶ pitäen hyvän omantunnon, että ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa, joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat.

Eräs tärkeä asia todistamisesta on syytä ottaa esille tässä kohden. Raamattu sanoo, että silloin kun Jumalan armosta uskonelämäsi vaellus on Jumalan tahdon mukaista, niin se herättää ihmisten kiinnostuksen ja he alkavat kyselemään sinulta elämäsi perustuksia, eli uskoasi Herraan Jeesukseen. Silloin kun sinulta kysytään Jeesuksesta tai miksi olet niin rakkaudellinen, anteeksiantavainen, iloinen, palvelualtis jne. niin voit todistaa Jeesuksesta sekä kertoa evankeliumista ja pelastuksesta, joka on muuttanut sinut.

Oman elämän todistus

Apt 1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

1 Piet 3:
1 ¶ Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin,
2 kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa.

Kun ihminen pelastuu Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin hän saa Jumalan armosta Pyhässä Hengessä voiman olla Herran Jeesuksen todistaja. Tämä tarkoittaa sitä että hän saa elämällään sekä sanojen kautta todistaa Herrasta Jeesuksesta.

Jumalan Pyhä Henki uudistaa ja muuttaa ihmisen sydämenajatukset antaen hänelle voiman elää ja kasvaa uskossa sekä ojentautua käytännössä Raamatun sanan opetuksen mukaiseen elämään. On erittäin tärkeä ymmärtää, että kun elämme Jumalan tahdon mukaisesti rakkautta ja totuutta noudattaen, niin se vaikuttaa jumalattomiin ihmisiin, niin että he kiinnostuvat uskon asioista ja voivat tulla pelastuksen sisäpuolelle.

Sanoitta voittaminen ei tarkoita sitä, että jumalaton ihminen voisi pelastua ilman evankeliumin kuulemista. Sanoittakin voittaminen tarkoittaa sitä että kun uskova ihminen elää Jumalan tahdon mukaisesti, niin se herättää jumalattoman ihmisen mielenkiinnon evankeliumia kohtaan. Kun uskovan hyvän vaelluksen kautta jumalattoman ihmisen mielenkiinto herää evankeliumia kohtaan, niin hän haluaa että hänelle kerrotaan evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Kun hän kuulee evankeliumin ja tekee parannuksen uskoen herraan Jeesukseen, niin hän pelastuu. Täten uskovan Jumalan tahdon mukainen vaellus (sanoitta voittaminen) herätti uskomattoman kiinnostuksen, joka johti hänen pelastumiseensa uskon kautta Herraan Jeesukseen.

On sanomatta selvää, että uskovan ihmisen ojentautuminen rakkaudessa Jumalan sanan totuuden mukaan on tärkeää, sillä jos uskovat eivät elä totuudessa, vaan valheessa ja synnissä, niin kukaan jumalaton ei halua pelastua jos he luulevat että pelastuminen tarkoittaa synnin orjuudessa elämistä. Siksi on tärkeätä, että uskovina antaudumme ja omistaudumme ojentautumaan Pyhän Hengen rakkauden ja Jumalan sanan totuuden mukaisesti.

Uskovien ykseys

Joh 17:
15 En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
16 He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17 ¶ Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20 ¶ Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
24 ¶ Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.
25 Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Uskovat puhuvat ja rukoilevat herätystä, mutta monet uskovat eivät ole valmiita ojentautumaan sen mukaisesti kuinka Raamattu opettaa, että ihmisiä voisi varmasti pelastua. Edellä on tuotu esille kuinka usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Herra Jeesus sanoi Raamatussa, että minkä asian tapahduttua on täysin varmaa, että ihmisiä tulee uskoon kun evankeliumia julistetaan.

Herra Jeesus puhui uskovien ykseydestä ja sanoi alkutekstin mukaan, että jos uskovat olisivat yksi samalla tavalla kuin Isä ja Jeesus ovat yksi, niin silloin maailman ihmiset uskoisivat Herraan Jeesukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että uskovat eivät saisi rakentaa ja erottautua erilaisiin seurakuntiin erilaisten opin painotusten tähden, vaan heidän tulisi olla yksi seurakunta jokaisella paikkakunnalla, eivätkä he saisi erottautua toisistaan erinimisiin seurakuntiin, kirkkokuntiin ja herätysliikkeisiin.

On todella surullista, että uskovien hajaannus on estämässä monien sielujen pelastumista, sillä jos olisimme yksi seurakunta, niin Herran Jeesuksen lupauksen mukaan eläisimme jatkuvassa herätyksessä. Jatkuvalla herätyksellä tarkoitan, sitä että koko ajan ihmisiä tulisi uskoon niin kuin tapahtui apostolien teoissa, kun seurakunta oli yksi.

Johanneksen evankeliumin 17 luku opettaa asioista, jotka ovat seurakunnan ykseyden peruspilareita. Herra Jeesus puhui pyhityksestä, joka tapahtuu Jumalan sanan totuuden kautta. Silloin kun uskova suostuu Pyhän Hengen pyhittävän hänet totuudessa, niin sen seurauksena hän ymmärtää ykseyden tärkeyden.

Herra Jeesus sanoi antavansa kirkkautensa Hänen opetuslapsilleen, että he sen kautta voisivat olla yksi. Samoin Herra Jeesus puhui Jumalan rakkaudesta, jonka kautta Jumala vaikuttaa ykseyttä uskovien sydämissä.

Koska seurakunta elää hajallaan omissa puolueissaan omien liikkeidensä ja uskon suuntien oppeja painottaen, niin se tarkoittaa sitä, että uskovat eivät elä Jumalan tahdon mukaisesti yhtenä seurakuntana paikkakunnillaan ja tämän tähden ei tapahdu jatkuvaa herätyksessä elämistä kuten tapahtui alkuseurakunnan aikana. Elämme ajassa joka on lähellä Herran Jeesuksen tulemusta ja Hän ennallistaa seurakuntansa sen alkuperäiseen tilaansa, eli samanlaiseen tilaan kuin missä alkuseurakunta oli.

Alkuseurakunnan Raamatulliseen opetukseen Messiaan opin alkeina kuuluivat opetukset kuten parannuksen tekeminen synneistä; uskominen Jumalaan Uuden Liiton järjestyksen mukaan, uskomiseen liittyi Jumalan käskyjen pitäminen, joka oli osoitus siitä, että uskova rakasti Jumalaa, uskomiseen Jumalaan liittyy myös evankeliumin julistustyö uskomattomille; opetus kasteista, eli yksi Pyhän Hengen kaste sekä vesikaste; opetus kättenpäällepanemisesta, jonka kautta Jumala täytti Pyhällä Hengellä ja jakoi armolahjojaan; opetus kuolleitten ylösnousemuksesta uskon kautta Herraan Jeesukseen sekä iankaikkisesta tuomiosta, eli iankaikkisesta kadotuksesta, joka on jumalattoman synteihinsä kuolleen ihmisen osa. Uudessa Liitossa Jumalan käskyjen pitäminen ei ole lain kautta armon ansaitsemista, vaan uskon kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan.

Tänä päivänä uskovat eivät elä enää alkuseurakunnan Raamatullisen uskon järjestyksen mukaan. Toki nykyään seurakunnilla ja meillä uskovilla on moni asia Raamatullisessa kunnossa ja järjestyksessä, mutta on myös useita alueita ja asioita, joissa me nykyuskovat emme järjestäydy ja usko alkuseurakunnan Raamatullisen uskon järjestyksen mukaisesti. Suurin ongelma meillä nykyajan uskovilla on se ettemme ole järjestäytyneet Jumalan asettaman paikallisseurakunnan mallin mukaisesti, jossa jokaisella paikkakunnalla tulisi olla vain yksi yhtenäinen Jumalan seurakunta, jota vanhimmat (paimenet, johtajat) johtavat. Tämä tarkoittaa sitä, että seurakunta on hajallaan erilaisissa kirkkokunnissa, herätysliikkeissä ja ryhmissä erilaisine opin painotuksineen.

Laaja-alainen hajaannus uskovien keskellä mahdollistaa väärien oppien ja eksytysten jatkuvan lisääntymisen, koska seurakunta on hylännyt Raamatullisen yhteyden (ykseys) sekä monessa kohden alkuperäisen Raamatun opetuksen. Jokaisen väärän opin kappaleen läpi käyminen ei ole mahdollista kirjoituksessani, mutta haastan sinua tutkimaan sitä mitä Raamattu opettaa ja vertaamaan sitä siihen millä tavalla tänä päivänä erilaiset kirkkokunnat, herätysliikkeet ja ryhmät opettavat Raamattua. Kun tutkit ja koettelet asioita avoimella mielellä ja katsot niitä rehellisellä sydämellä, niin huomaat eroja alkuseurakunnan uskon ja meidän nykyajan uskovien välillä.

Puhuuko ja opettaako Raamattu lopunaikana tapahtuvasta seurakunnan ennallistamisesta takaisin sen alkuperäiseen tilaansa? Kyllä, Raamatussa on selvä viittaus ja opetus tästä aiheesta.

Apt 3:

18 Mutta näin on Jumala täyttänyt sen, minkä hän oli edeltä ilmoittanut kaikkien profeettain suun kautta, että nimittäin hänen Voideltunsa piti kärsimän.

19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,

20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

21 Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.

22 Sillä Mooses on sanonut: ‘Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.

23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.’

24 Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä.

25 Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: ‘Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat’.

26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."

Edellä olevassa Raamatun kohdassa Pietari puhui siitä mistä Jumalan profeetat olivat puhuneet ikiajoista asti Israelin kansalle. Jumalan profeetat VT:ssa julistivat Messiaan kärsimystä (sovituskuolemaa syntien anteeksiantamukseksi). Pietari kehotti israelilaisia tekemään parannuksen ja kääntymään (palaamaan takaisin) uskomaan Jumalaan Herran Jeesuksen kautta.

Apt 3:21 on alkutekstissä sanat: taivaan pitää omistaman Hänet (Jeesus). Tämä tarkoittaa sitä, että kun Herra Jeesus tulee toisen kerran takaisin, niin silloin on kaikki kohdalleen asetettu, josta Jumala on puhunut pyhien profeettojensa kautta. VT:n profeetat ovat julistaneet koko Israelin kansan pelastusta lopunaikana, ihmiskunnan viimeisinä päivinä. Pelastus tulee uskon kautta Messias, Herraan Jeesukseen. Mooses julisti profeetasta, joka on hänen kaltaisensa, jonka Jumala tuo esiin Israelin kansan keskuudesta. Mooses puhui Jeesuksesta. Pietarin julistuksen mukaan myös kaikki profeetat Samuelista alkaen ovat profetoineet siitä päivästä, kun Messias Jeesus kokoaa Israelin kansan yhdeksi, uskon kautta Häneen. Pietari jatkoi puhettaan viitaten Jumalan sanoihin Aabrahamille siemenestä (Messias Jeesus), jonka kautta on tuleva siunaus kaikille kansoille.

Kaiken kohdalleen asettaminen tarkoittaa ennalleen asettamista, joka tarkoittaa koko Israelin kansan asettamista takaisin Jumalan lapseuteen ja Jumalan kuvan kaltaisuuteen. Raamattu opettaa, että ennen Israelin kansan ennalleen asettamista lopunajassa täytyy tapahtua eräs asia, jota tutkimme seuraavaksi.

 

Room 11:

25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku (pleroma) on sisälle tullut,

26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."

 

Ro 11:25 For I would not, brethren, that ye should be ignorant of this mystery, lest ye should be wise in your own conceits; that blindness in part is happened to Israel, until the fulness (pleroma) of the Gentiles be come in.

Apostoli Paavali opetti roomalaiskirjeen luvussa 11, että Israelia on kohdannut vain osaksi paatumus aina siihen asti, kunnes pakanat saavuttavat uskossaan täyteyden. Alkutekstissä ei ole pakanain täyttä lukua, vaan pakanain täyteys, sillä kreik. sana pleroma tarkoittaa täyteys, täyttymys ja täyttäminen. Israelia on kohdannut vain osaksi paatumus, koska alkuseurakunta koostui juutalaisista ja kautta aikain Uuden Liiton aikakautena pieni joukko juutalaisia on uskonut Jeesuksen olevan Messias. Siksi roomalaiskirjeen 11 luvun alussa Raamattu sanoo ettei Jumala ole hylännyt kansaansa Israelia, sillä on olemassa jäännös israelilaisia, jotka uskovat Herraan Jeesukseen.

Raamattu opettaa monessa kohdin, että koko Israelin kansan pelastuminen tulee tapahtumaan lopunajan viimeisinä päivinä. Tämä tarkoittaa sitä, että roomalaiskirjeen tekstiyhteys puhuu lopunajasta, jolloin pakanat tulevat saavuttamaan uskossa täyteyden, joka tulee johtamaan koko Israelin kansan pelastumiseen. Mitä pakanoiden täyteys merkitsee ja miksi Raamattu puhuu, että pakanat tulevat saavuttamaan uskon täyteyden vasta lopunaikana ihmiskunnan viimeisinä päivinä?

Ef 1:

17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään

19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme-sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,

20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,

21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.

22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,

23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä (pleroma), joka kaikki kaikissa täyttää.

Raamattu opettaa seurakunnan olevan Jeesuksen täyteys, joka täyttää täyteydellään kaikki ne, jotka uskovat Häneen. Uskon täyteys on Pyhän Hengen voimavaikutusta, jonka kautta Herra Jeesus kirkastaa itseään niiden kautta, jotka uskovat Häneen. Uskon täyteys ennallistaa uskovan Jumalan kuvan kaltaisuuteen, uskomaan Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa. Uskon täyteys tarkoittaa uskoa, joka vaikutti alkuseurakunnassa, jonka Jumala vahvisti tunnusmerkein ja ihmein.

Koska roomalaiskirjeen 11 luku opettaa, että pakanat tulevat saavuttamaan uskossa täyteyden vasta lopunaikana vähän ennen Jeesuksen toista tulemusta, niin se tarkoittaa sitä ettei pakanauskovat usko ja elä alkuseurakunnan järjestyksen mukaan, jonka Jumala asetti ja sääti, antaen siihen myös voiman Pyhässä Hengessä. Kuten olen aikaisemmin tuonut esille, niin nykyajan uskovat (uudestisyntyneet) ovat toki pelastuneita sekä uskovat monessa kohden Raamatun järjestyksen mukaisesti, mutta myös monessa kohden vastoin Raamatun järjestystä. Jumala on kuitenkin sanassaan sanonut, että Hän ennallistaa seurakuntansa johdattaen ja kasvattaen sen Raamatulliseen uskon ykseyteen. Tätä vastaan ovat ikävä kyllä monet nykyajan uskovat. Liian usein silloin kun joku opettaa ja kertoo seurakunnan ennallistamisesta, niin hänet tuomitaan seurakunnan hajottajaksi, vaikka kyseessä on kutsu tulla pois hajaannuksesta ykseyteen.

On harmillista ja ikävää, että 33/38 Raamatun käännös kääntää väärin Room 11:25:ssa olevan täyteys sanan täydeksi luvuksi. Väärin käännetty jae johdattaa pakanauskovat odottamaan pakanain luvun täyttymistä, mutta ei opeta siitä, että pakanauskovien tulisi kasvaa uskossaan täyteyteen, että Jumalan lupaus koskien koko Israelin pelastumista voisi toteutua. Kyseessä on iso vääristymä, joka myös passivoi pakanauskovia pysymään hajaannuksen tilassa sekä seurakunnan hajaannus on estämässä Israelin kansan pelastumista. Onneksi meillä on alkutekstit ja Raamatun käännöksiä, jotka kertovat meille jakeen alkuperäisen merkityksen Jumalan teosta, jossa Hän ennallistamalla pakanauskovat alkuseurakunnan uskon järjestyksen mukaiseen tilaan tulee myös pelastamaan koko Israelin kansan, sen jäännöksen lopunaikana, viimeisinä päivinä. Meidän on syytä muistaa se, että Jumala on itse asettanut sanaansa tällaisen järjestyksen Israelin kansan pelastumiseksi Jumalan tekona, siksi oppi pakanoiden täydestä luvusta täytyy hylätä, koska se ei ole Raamatun opetus, eikä se johda uskovia Raamatulliseen uskon täyteyteen, eikä Israelin pelastukseen.

Seurakunnan ennallistaminen ja pakanoiden uskon täyteys poistaa kaikki ihmisten perinnäissäännöt, traditiot ja haitalliset väärät opetukset ja johdattaa seurakunnan elämään ykseyden rakkaudessa ja Raamatullisessa alkuseurakunnan mukaisessa uskossa. Seurakunnan ennallistaminen takaisin alkuperäiseen alkuseurakunnan uskon järjestykseen ei tarkoita sitä, että uskovista tulee täydellisiä, vaan sitä että seurakunta järjestyy elämään uskossa sen mukaisesti mitä Jumala on säätänyt Uuden Liiton seurakunnalle. Kun pakanat nöyrtyvät vastaanottamaan uskon täyteyden, niin se tulee johtamaan koko Israelin kansan pelastumiseen. Mitä koko Israelin kansan pelastuminen tarkoittaa? Raamatussa on selkeä vastaus edellä olevaan kysymykseen.

Sak 13:

7 ¶ Heräjä, miekka, minun paimentani vastaan ja minun lähintä miestäni vastaan, sanoo Herra Sebaot. Lyö paimenta, ja joutukoot lampaat hajallensa; mutta minä käännän jälleen käteni pienimpiä kohden.

8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.

9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani," ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

Sakarjan kirjan luvut 12-14 kertovat lopunajasta, ihmiskunnan viimeisistä päivistä sekä siitä mitä Israelin kansalle tulee tapahtumaan päivien lopussa. Sakarjan kirjan 13 luvussa on profetian sanat Israelin kansalle, jonka mukaan viimeisinä päivinä lopunajan sodassa Israelia vastaan kaksi osaa kansasta hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle. Raamatun profetian mukaan jäljelle jäävä kolmas osa Israelin kansasta tulee pelastumaan uskon kautta Herraan Jeesukseen. Päivien lopulla tapahtuva koko Israelin kansan pelastuminen tarkoittaa kolmatta osaa, eli jäännöstä joka jää jäljelle viimeisinä päivänä. Näin on kaikki Israel (kolmas osa) pelastuva Raamatun profetiallisen sanan todistuksen mukaisesti.

5 Moos 4:

29 Mutta sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, ja sinä löydät hänet, kun kysyt häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi.

30 Kun olet ahdistuksessa ja kaikki tämä kohtaa sinua aikojen lopussa, niin sinä palajat Herran, sinun Jumalasi, tykö ja kuulet hänen ääntänsä.

Mooseksen kautta Herra puhui myös aikojen lopussa tapahtuvasta koko Israelin kansan pelastuksesta.

Hoos 3:

4 Sillä kauan aikaa saavat israelilaiset olla ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja patsasta, ilman kasukkaa ja kotijumalia.

5 Senjälkeen israelilaiset kääntyvät ja etsivät Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, kuningastansa. Vavisten he lähestyvät Herraa ja hänen hyvyyttänsä päivien lopulla.

Hos 3:4 For the children of Israel shall abide many days without a king, and without a prince, and without a sacrifice, and without an altar, and without a priesthood, and without manifestations. (Brenton's English Translation of Septuagint)

Hoosean kirja puhuu samasta asiasta opettaen Israelin kansan pelastuvan päivien lopulla. Hoos 3:4 Septuagintan tekstin mukaan vastaa Raamatun alkutekstin merkitystä. Kun Israelin kansan jäännös. kolmas osa päivien lopulla tulee uskomaan Herraan Jeesukseen, niin Jeesuksesta tulee heidän Kuninkaansa; Jeesukseta tulee heidän Rauhanruhtinaansa; Jeesus tulee heille sovitusuhriksi, Jeesuksen kautta Jumalan alttarit ennallistetaan; Jeesus on Ylimmäinen Pappi ja Israelista tulee kuninkaallinen papisto; Jeesuksen kautta Israel saa ilmoituksen sekä yhteyden Jumalaan.

Kun koko Israelin jäännös (kolmas osa) on vastaanottanut pelastuksen Herrassa Jeesuksessa, niin niitten päivien jälkeen (emme tiedä päivää ja hetkeä) tapahtuu Herran Jeesuksen toinen tulemus. Tässä valossa pakanaseurakunnan ennallistaminen (uskon täyteys) lopunaikana takaisin alkuseurakunnan uskon järjestykseen on erittäin tärkeä asia, koska se johtaa koko israelin kansan pelastumiseen. Koko Israelin kansan pelastuminen johtaa sitten Herran Jeesuksen takaisin tulemiseen, jonka seurauksena Hän perustaa maan päälle tuhat vuotta kestävän rauhanvaltakunnan ajan, jota Hän johtaa Jerusalemista käsin. Tuhannen vuoden rauhanvaltakunnan aikana kaikki Jumalan lupaukset Israelille tulevat toteutumaan. Tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan jälkeen Jumala luo Uudet Taivaat ja Uuden Maan sekä Uuden Jerusalemin, jossa kaikkina aikoina Raamatun Jumalaan uskoneet ihmiset saavat elää iankaikkisesti.

Herran Jeesuksen ristin voima

Jumalan hyvyyden mittapuuta ja kriteereitä ei kukaan ihminen pysty milloinkaan täyttämään, sillä jokainen ihminen on tehnyt syntiä ja on vailla Jumalan kirkkautta. Inhimillinen hyvyys ei riitä Jumalan valtakunnan sisäpuolelle pääsemiseen. Ihminen voi tehdä hyviä inhimillisiä tekoja, mutta kukaan ihminen ei voi koskaan omilla "hyvillä teoillansa" täyttää Jumalan hyvyyden mittapuuta. Sen tähden Raamatun näkökulmasta ei kukaan ihminen ole hyvä, sillä vain Jumala yksin on hyvä.

Jokainen ihminen voi tehdä inhimillisesti hyvän teon esimerkiksi auttamalla hädässä olevaa, antaen omastaan niille joilla ei ole jne. Jokaisella ihmisellä on mahdollisuus tehdä joitakin inhimillisiä hyviä tekoja. Kukaan ihminen ei kuitenkaan voi pelastua Jumalan valtakuntaan omien hyvien tekojensa kautta.

Room 3:

10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,

11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;

12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;

14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.

15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,

16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,

17 ja rauhan tietä he eivät tunne.

18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."

19 ¶ Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;

20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

Raamattu opettaa, että kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Se tarkoittaa sitä, että kukaan ihminen ei voi omien inhimillisten hyvien tekojen kautta pelastua Jumalan valtakuntaan.

Raamatun opetuksen mukaan ihmisen tulee tehdä parannus (metanoeo - katua, muuttaa mielensä ja ajatella toisin ja uudella tavalla) synneistä ja uskoa Herraan Jeesukseen. Ihminen saa pelastuksen lahjaksi Herran Jeesuksen sovitustyön tähden (Jeesuksen kuolema, veri ja ylösnousemus). Kun ihminen Jumalan armosta uskoo Herraan Jeesukseen, niin Jumala lukee ihmisen hyväksi Herran Jeesuksen ansiot. Näin Herra Jeesus on Välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Ihminen saa syntinsä anteeksi Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen, ei omien inhimillisten tekojensa tähden.

Todellinen ja Raamatullinen evankeliumi kertoo ihmisen pelastuvan vain ja ainoastaan tekemällä parannuksen ja uskomalla Herraan Jeesukseen. Millään muulla tavalla Herran Jeesuksen veri ei lunasta eikä anna syntejä anteeksi ihmisille. Pelastus ja lunastus Herran Jeesuksen veressä on Jumalan lahja, joka tulee vastaanottaa uskon kautta Herraan Jeesukseen.

1 Kor 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Herran Jeesuksen ristin kuoleman kautta Hän nousi kuolleista Isän oikealle puolelle. Risti ei julista pelkästään kuolemaa, vaan elämää kuoleman kautta, koska Herra Jeesus nousi kuolleista ja Hän elää. Herran Jeesuksen ristin kautta tulee syntien anteeksiantamus, jokaiselle, joka uskoo Häneen. Herran Jeesuksen ristintyön kautta ja perusteella on mahdollisuus hylätä syntejä sekä elää Jumalan tahdon mukaista elämää.

Herran Jeesuksen rististä tulee näin voima, jonka kautta ja perusteella uskova voi ojentautua uskossa Raamatun sanan totuuden mukaisesti. Herran Jeesuksen risti on näin kaiken perusta ja kaiken keskipiste, siksi apostolit julistivat ristiinnaulittua ja ylösnoussutta Herraa Jeesusta.

Ef 5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".

Herran Jeesuksen uhri, Golgatan ristillä, veren vuodatus ja kuolema syntien anteeksisaamiseksi on Jumalalle suloinen tuoksu. Tämän uhrin perusteella Herraan Jeesukseen uskoen ihminen saa syntinsä anteeksi, jonka seurauksena Jumala katsoo uskovaa ihmistä Herran Jeesuksen hyvyyden läpi ja kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalan hyvyyden mittapuu on täytetty Herrassa Jeesuksessa ja uskovan hyväksi luetaan Herran Jeesuksen hyvyys. Jumala katsoo uskovia Herran Jeesuksen hyvyyden kautta, koska ihmisen inhimillinen hyvyys ei riitä pelastukseen, eikä Jumalan valtakuntaan sisälle pääsemiseen.


Linkkisuositus: Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen


Petri Paavola 29.5.2014

Lähteet:
33/38 Raamattu
Biblia 1776
King James Version 1769
 

 

 

 

web maker




eXTReMe Tracker