|
Etusivulle
|
Raamatunopetuksia |
Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube
Emil Anton katolinen usko valhe ja petos Pastorin pulinat Youtube-kanavalla on julkaistu video (3.8.2022), jonka nimi on katolinen usko. Markus Majabacka helluntaiseurakuntaan kuuluva pastori pitää Youtubessa Pastorin pulinat kanavaa. Videon vieraana oli katolilainen Emil Anton, joka kertoi siitä mitä katolinen usko on. Pastorin pulinat videolla Emil Anton kertoi mitä on katolinen usko, mutta hän ei kuitenkaan kertonut sitä mitä katolinen usko ihan oikeasti edustaa. Pastorin pulinat videolla Emil Anton kertoi sellaisen version katolisesta uskosta, jonka kautta lähestytään protestantteja ja pyritään esittelemään katolisuus "protestanttisesta näkökulmasta käsin", missä peitetään ja piilotetaan katolisuuden ydin. Katolisuus protestanttisesta näkökulmasta käsin tarkoittaa sitä, että kun katolilainen kertoo uskostaan protestantille, niin silloin katolinen korostaa Jeesuksen osuutta. Kun katolilainen on yhteydessä katolilaisten kanssa, niin silloin tulee esille katolisuuden ydin, jonka keskipiste on Maria, messu-uhri, paavi sekä kirkon traditio oppi uskon määrittäjänä. Toisin sanoen katolisuus esittelee itsensä protestanteille erilaisena kuin mitä se on todellisuudessa. Tässä kirjoituksessa tulee esille se kuinka Raamatun sanan totuus ja katolinen usko ja oppi eroavat toisistaan kuin päivä ja yö. Kirjoitukseni on aika pitkä, koska haluan tuoda esille perusteellisesti katolisen kirkon harhaopit ja väärät opetukset. En käsittele millään tavalla Markus Majabackaa tässä kirjoituksessani, vaan sitä mikä on Raamatun sanan totuus ja missä kohden katolinen kirkko opettaa väärin. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.
Sisällys:
Emil Anton pyrkii vuorovaikutukseen erilaisten uskonsuuntien edustajien kanssa kuten esimerkiksi helluntailaisten kanssa. Olen seurannut Emil Antonin toimintaa yli kymmenen vuoden ajan ja nähnyt sen kuinka hän keskustellessaan muiden uskontokuntien kanssa pyrkii tekemään katolista "käännytystyötä" siten, että hän aina itselleen sopivassa kohdassa sanoo aina asiayhteyteen liittyen kuinka katolinen kirkko olisi se mistä seurakunnan historia on aikoinaan alkanut, vaikka asia ei tietystikään ole niin. Emil Anton oli kutsuttuna vieraana Pastorin pulinat Youtube-kanavalle, jota vetää helluntaipastori Markus Majabacka. Omalle Youtube-kanavalleen Emil Anton kutsuu erilaisia kirkkojen ja uskonsuuntien edustajia myös helluntailaisia. Näissä keskusteluissa näkyy se kuinka Emil pyrkii tekemään katolista käännytystyötä, joka on verhottu vuoropuhelun ja tutustumisen nimekkeen alle, mutta Emilin päämäärä ja tarkoitus on pyrkiä käännyttämään ihmisiä katolisuuteen. Tulen tässä kirjoituksessa kirjoittamaan suoraan. Tarkoitus ei ole loukata tai lyödä ketään, vaan puhua suoraan Raamatun sanan totuuden Hengessä sävyisyyttä noudattaen, lähimmäisiäni rakastaen, mutta rakkauden totuudessa. En ole ihmisenä ketään muita parempi ja 59-vuotiaana (ihan kohta täytän 60v) olen jo aikoja sitten jättänyt taakseni lihallisen kiivauden ja pätemisen tarpeen tien. Tässä kirjoituksessa aion tuoda esille sen, että katolinen kirkko ei edusta Raamatun kristinuskoa, koska se opettaa moninkertaista valhe-evankeliumia. Tässä vaiheessa joku lukijoista voi kokea tai ajatella, että kyllähän katolinen kirkko edustaa kristinuskoa ja silläkin on joitakin vääriä oppeja, niin kuin kaikilla kirkkokunnilla ja uskonsuunnilla on jotakin väärää. Kirjoituksessani tuon esille sen kuinka Rooman katolisen kirkon tietyt opit eivät ole vain vääriä opetuksia, vaan myös valhe-evankeliumia, jonka kautta vääristetään pelastuksen tie. Silloin kun Raamatullinen pelastuksen tie vääristetään, niin ei ole enää kyse pelkästä opillisesta erehdyksestä, vaan valhe-evankeliumista, joka tarkoittaa sitä, että valhe-evankeliumi ei edusta Raamatun kristinuskoa, vaan on kyse eksytyksestä, joka ohjaa ihmisiä väärään suuntaan, ei pelastuksen tielle. Nykyään on paljon vilpittömiä uskovia myös helluntailaisuudessa, jotka eivät tiedä sitä mitä katolisuus ihan oikeasti edustaa ja kuinka se opettaa monia erilaisia valhe-evankeliumin opetuksia. Tämän tähden jotkut helluntailaiset ovat lähestyneet Emil Antonia ja aloittaneet hänen kanssaan vuoropuhelun ja tästä innostuneena Emil myös lähestyy helluntailaisia ja käy heidän kanssaan vuoropuhelua esim. omalla Youtube -videokanavallaan. Jos ihan oikeasti tiedämme mitä katolisuus opettaa ja sisältää, niin ymmärrämme ettei heidän kanssaan voi olla kyse uskon vuorovaikutuksesta, koska heille tulee julistaa pelastuksen evankeliumia. Kirjoitan tässä kirjoituksessani myöhemmin siitä voiko katolisen kirkon sisällä olla Raamatullisessa pelastavassa uskossa olevia ihmisiä. Tämä on mielenkiintoinen asia, josta kirjoitan myöhemmin. Emil Anton: helluntailaisuuden katolinen tie Pastorin pulinat videon keskustelun aika alussa Emil Anton toi esille sen kuinka helluntailaisuuden juuret eivät ole protestanttisuudessa, vaan enemmänkin katolisuudessa. Tämän huomion "helluntailaisuuden juurista" Emil Anton teki katolisen oppikirjan mukaisesti kertomalla kuinka tämän ajatuksen on hänelle kertonut Esa Hyvönen, joka on helluntailainen pastori. Emil Anton sanoi Esa Hyvösen sanoneen ettei helluntailaisuus välttämättä ole ihan yksi yhteen protestanttinen kristinuskon muoto, vaan helluntailaisuuden juuret ovat aika paljon metodismissa, metodismin juuret anglikaanisuudessa, joka oli katolinen kirkko keskiajalla jne. Tähän Emil Anton jatkoi sanoen, että helluntailaisuuden tie vie katolinen, anglikaaninen, metodistinen ja helluntailainen, että se ei ole niin selkeästi protestanttinen linja. Tämä on Emil Antonin keskipiste ja päämäärä vuoropuheluissa mm. helluntailaisten kanssa; pyrkiä näyttämään kuinka katolisuus olisi se alkuperäinen, josta muut olisivat lähteneet ja irtautuneet ja kuinka kaikkien olemassa olevien uskonsuuntauksien juuret olisivat tämän irtautumisen kautta katolisuudessa. Asia ei tietenkään ole niin kuin Emil Anton sanoo, mutta hän sanoo sen katolisen käännytystyö pyrkimyksen kautta. Emil Anton toimii katolisen oppikirjan mukaan tässä kun hän nostaa esille helluntailaisen, joka sanoo ja ajattelee, että helluntailaisuus olisikin ikään kuin katolisesta kirkosta eriytynyt polku historian saaton eriytymisen polkujen joukossa. On paljon vaikuttavampaa sanoa helluntailaiselle, että helluntailainen sanoo helluntailaisuuden omaavan alunperin katolisuutta, kun jos sen sanoisi katolilainen helluntailaiselle. Kun Esa Hyvönen on sanonut omina sanoinaan tai jonkun muun sanoina helluntailaisuuden tien vievän tavalla joka tuli edellä esille katolisuuteen, niin siinä hän on erehtynyt. Otan tähän esille valaisevan esimerkin metodisteista ja katolisista. Alkuajan metodistit uskoivat Raamatun olevan kristillisen uskon ja käytännön ainoa auktoriteetti. Katolisuus opettaa ja sanoo, että Raamattu ja traditio ovat yhtä tärkeitä. Tässä on iso ero, joka tulee esille kaikkien sellaisten uskonyhteisöjen ja uskovien keskuudessa, jotka Jumalan armosta rakastavat Herraa Jeesusta totuudessa: He uskovat Herraan Jeesukseen yksin ja ainoastaan niin kuin Raamattu sanoo, ei niin kuin perinne ja traditio opettaa. John Wesley vihittiin Englannin anglikaanisen kirkon papiksi vuonna 1728. Anglikaanisen kirkon sisältä syntyi metodismi-liike, jonka eräs johtavia henkilöitä oli John Wesley. Vuonna 1750 John Wesley puhui saarnan Catholic Spirit (katolinen henki), jota pidetään ekumeenisena saarnana, ja joka on paljolti väärin ymmärretty, koska se ei ollut ekumeeninen saarna. Käyn läpi lyhyesti mitä Wesley sanoi katolinen henki saarnassaan, koska se avaa meille ymmärrystä siihen, ettei metodismin alkua voida luokitella katolisuudesta tulleesta tiestä tai polusta. Wesley puhu katolisuudesta ja mitä sen pitäisi oikeasti olla. Mutta kun hän puhuu aikansa katolisuudesta, niin Wesley sanoo siitä seuraavaa (kursiivissa): - Tästä voimme nimittäin ensinnäkin oppia, että katolinen henki ei ole spekulatiivista suvaitsevaisuutta. Se ei ole välinpitämättömyyttä kaikkia mielipiteitä kohtaan: se on helvetin sikiöitä, ei taivaan jälkeläisiä. John Wesley - Pitäkää tätä silmällä, te, jotka ette tiedä, millainen henki teillä on: te, jotka kutsutte itseänne katolisen hengen miehiksi vain siksi, että teillä on sumea ymmärrys, koska mielenne on sekaisin, koska teillä ei ole vakiintuneita, johdonmukaisia periaatteita, vaan te sekoitatte kaikki mielipiteet toisiinsa. Olkaa vakuuttuneita siitä, että olette aivan eksyneet tieltänne; ette tiedä, missä olette. Luulette, että olette päässeet Kristuksen henkeen, vaikka todellisuudessa olette lähempänä antikristuksen henkeä. Menkää ensin ja oppikaa Kristuksen evankeliumin alkeet, ja sitten opitte olemaan aidosti katolisessa hengessä. John Wesley Aito alkuperäinen metodismi osoitti ettei se ole samaa "uskoa" katolisuuden kanssa, jota Rooma ja paavi edustivat. Tämä on tärkeä ymmärtää, että kun metodismi sen alkuaikana näin selvästi toi esille, että se piti paavin katolisuutta helvetin sikiöinä ja kuinka paavin katolisuus oli lähempänä antikristusta kuin Jeesusta. Metodismi sen alkumetreillään ei ollut millään tavalla katolisuuden jatkumoa tai polkua, vaan teki selvän eron siinä, että metodismi ja katolisuus ovat kaksi eri polkua ja tietä. Se että metodismi syntyi ja sai alkunsa anglikaanisen kirkon piirissä ei tee alkuajan metodisteista katolisen alkupolun omaavia uskovia, vaikka anglikaaninen kirkko olikin ollut katolinen aikaisemmin. Alkuajan metodistit tekivät voimakkaan erotuksen metodistien ja paavin katolisen kirkon välille. Samalla metodistit erottuivat voimakkaasti anglikaanisesta katolisesta vaikutuksesta. Jos ymmärrät nyt oikein sen mitä kirjoitin ja mitä alkuajan metodistit ajattelivat paavin katolisesta kirkosta, niin et voi mitenkään ajatella, että alkuajan metodismi on eräs katolisuuden polku ja tie, koska se ei ole sitä. Meidän uskomme Herraan Jeesukseen tulee perustua Raamatun sanan totuuteen, ei historialliseen uskonsuuntien kehitykseen, ja silloin kun uskon perusta uskossa Messias Jeesukseen on Raamatun sanan totuus, niin silloin teemme saman johtopäätöksen kuin Wesley koskien paavin katolisen kirkon oppia. Jos emme näe ja ymmärrä miten tulee henkilökohtaisesti uskoa Herraan Jeesukseen, niin silloin meitä voidaan eksyttää sellaiseen valhepuheeseen, joka sanoo, että ensin oli katolinen kirkko, josta muut ovat lähteneet. Jos tämän valheen uskoo, niin silloin voi käydä niin, että hylätessään vaikka esim. helluntailaisuuden ja liittyessään katoliseen kirkkoon luulee liittyvänsä suoraan alkuseurakuntaan tai alkuseurakunnan suoraan jatkumoon, vaikka kyse ei ole siitä, vaan suuresta eksymyksestä pois totuudesta. Nyt kun elämme suuren luopumuksen ajassa, niin nykyinen metodistikirkko on kaukana siitä mitä oli alkuajan metodistiseurakunta. Tämä sama pätee myös helluntailaisuuteen, vapaaseurakuntaan, baptisteihin jne. Kaikki nämä uskonsuunnat ovat ajautuneet aika kauas alkuaikojensa päivistä ja ajoista suuren luopumuksen takia. Metodistikirkko on nykyään esimerkiksi muuttanut kirkkona käsitystä ihmisen seksuaalisuudesta. Nykyään metodistikirkko opettaa ettei seksuaalinen suuntautuminen määritä sitä voiko henkilöstä tulla vanhin, diakoni tai paikallispastori Yhdistyneessä metodistikirkossa. Nykyään metodistikirkossa yksittäinen pastori voi itse päättää, haluaako hän vihkiä samaa sukupuolta olevia avioliittoon. Nykyään metodistikirkossa jokainen seurakunta voi päättää, salliiko se samaa sukupuolta olevien avioliiton solmimisen kirkossaan tai tiloissaan. Luopumus on todella pitkällä metodistikirkossa, sillä se ei enää ymmärrä edes sitä, että Raamatun sanan opetuksen mukaan homoseksuaalisuus on syntiä ja Jumalan tahtoa vastaan. Luterilainen kirkko on tässä homoseksuaalisuus kysymyksessä ollut "pioneerina" Suomessa, koska vaikka Lut. kirkossa ei vielä virallisesti tunnusteta saman sukupuolen "avioliittoja", niin suurin osa kirkon papeista ja piispoista on valmis vihkimään saman sukupuolen "avioliittoja". Luterilainen kirkko on ollut tässä asiassa uskonnollisen kentän suurin mädättäjä ja harhaanjohtaja. Mutta, palataanpa takaisin tämän kirjoituksen teemaan, joka on katolinen petos ja eksytys. Katolilaisuuden taktiikka on pitää uskovat erossa Raamatun sanasta ja pyrkiä saamaan heidät tekemisiin katolisen tradition mukaiseen uskoon. Tämän taktiikan mukaan sanotaan; että paavi on Pietarin seuraaja; katolinen kirkko on yhtä kuin alkuseurakunta tai sen suora jälkeläinen; Raamattuun ei saa uskoa muuten kuin katolisen kirkon tradition tulkinnan kautta; ihminen pyritään iestämään kirkkohistoriaan, jonka johtotähtenä pidetään paavin katolista kirkkoa. Sen jälkeen kun ja jos uskova ihminen eksyy tuohon edellä olevaan katoliseen taktiikkaan ja uskoo siihen, niin voi jopa käydä niin, että hän liittyy katolisen kirkon jäseneksi. Emil Anton edustaa "puhtaimmillaan" tätä katolista taktiikkaa, joka tulee esille myös tässä Pastorin pulinat videolla. Pastorin pulinat Youtube-kanavalla Emil Anton luettelee hänen mielestään katolisuuden ja helluntailaisuuden yhtäläisyyksiä. Emil Anton kertoi kuinka helluntailaisilla on ihmekulttuuri ja kuinka se sopii katolilaisille hyvin, koska heidän pyhimyksiinsä liitetään myös ihmeitä. Emil Anton sanoo katolilaisten tunnustavan armolahjat ja heillä on katolilainen karismaattinen liike, jonka kautta tulee vielä enemmän yhteyttä helluntailaiseen suuntaan. Katolinen kirkko opettaa messu-uhrin, jossa Jeesus uhraa itsensä verettömällä tavalla olevan katolisen kirkon voimakkain sovitusuhri (Katolisen kirkon vuoden 1953 katekismus s. 129). Helsingissä sijaitseva katolinen Pyhän Marian kirkon nettisivulla sanotaan kuinka katolisen uskon mukaan pyhällä messulla on uhriluonne, sillä messu on samanaikaisesti sekä kiitosuhri, ylitysuhri, muistouhri ja syntiemme sovitusuhri. Katolisen kirkon rukouksessa Prayer to Our Lady of Perpetual Help sanotaan Mariaan liittyen mm. näin: Sinun (Maria) käsiisi annan iankaikkisen pelastukseni; sinulle uskon sieluni .... en pelkää mitään; en syntejäni, sillä sinä (Maria) hankit minulle niiden anteeksiantamuksen ja anteeksipyynnön; en pahoja henkiä, sillä sinä olet kaikkia helvetin voimia mahtavampi; en edes Jeesusta, tuomariani, sillä hänet rauhoittaa yksikin sinun rukouksesi ..... Rakas rouva (Maria), hanki minulle syntieni anteeksiantamus, rakkaus Jeesusta kohtaan, lopullinen pysyvyys ja armo turvautua sinuun kaikkina aikoina, oi ikuisen avun äiti. Catholic Encyclopedian mukaan terve Maria rukous on kiitosta, anomusta sekä avuksi huutamista Marialle, sisältäen ajatuksen että katolinen hurskaasti, kunnioittavasti ja anovasti turvautuu Marian esirukoukseen, että Maria sovittaisi syntiset Jumalalle, että he saisivat siunauksen nykyisessä elämässä ja elämässä, jolla ei ole loppua. Edellä oli muutama katolisen kirkon oppi, jotka ovat valhe-evankeliumia, sillä eukaristia katolisen kirkon messu-uhri ei ole syntien sovitusuhri, koska Herra Jeesus sovitti synnit Golgatan keskimmäisellä ristillä. Raamatun opetuksen mukaan Maria ei ole syntien sovittaja eikä Maria tuo iankaikkista pelastusta ja syntien anteeksiantamusta, sillä Herra Jeesus on sovittanut syntimme Golgatan ristillä ja Hän tuo meille pelastuksen synneistämme kun ne katuen tunnustamme Jumalalle ja uskomme Herraan Jeesukseen. Toisin sanoen katolinen kirkko opettaa ja julistaa valhe-evankeliumia. Katolisen kirkon sisällä vaikuttaa kyllä karismaattinen liike, mutta karismaattiset katolilaiset uskovat messu-uhrin olevan syntien sovitusuhri sekä uskovat Marian sovittavan syntejä sekä hankkivan syntien anteeksiantamuksen. Katolinen karismaattinen liike ei ole vetäytynyt pois katolisen kirkon valhe-evankeliumista, vaan kannattaa sitä. Tätä monet protestantit eivät tiedä, eikä katoliset kerro heille sitä. Katoliset sanovat protestanteille, että meilläkin on karismaattinen liike, joka voi hämätä protestantteja jos ei tunne ja tiedä mitä katolisuus ja myös karismaattinen katolisuuskin ihan oikeasti edustaa. Koko ajan monet protestantit eksyvät luulemaan, että karismaattiset katolilaiset eivät uskoisi kirkkonsa valhe-evankeliumia, mutta he uskovat. Katolinen kirkko opettaa vuoden 1953 katekismuksen sivulla 10, että kristityn pitää uskoa kaikki, minkä Jumala on ilmoittanut ja katolinen kirkko asettaa uskottavaksi, joko se sitten on pyhään raamattuun kirjoitettu tai ei. Samoin katolinen kirkko opettaa vuoden 1953 katekismuksen sivulla 53, että jokainen joka tuntee katolisen kirkon Kristuksen oikeaksi kirkoksi, on iankaikkisen autuuden menettämisen uhalla velvollinen olemaan sen jäsen, uskomaan sen opin, nauttimaan sen sakramentteja ja olemaan sen vallalle alamainen. Karismaattiset katoliset ovat velvoitettuja uskomaan koko kirkon opin traditioineen ja jos he eivät niin tee, niin katolinen kirkko uhkaa heitä "kadotustuomiolla". En ole vielä tavannut yhtäkään karismaattista katolista tai muutakaan katolisen kirkon jäsentä, joka katolilaisena ei uskoisi kaikkea mitä kirkko opettaa on se sitten Raamatussa tai ei. Tämä tarkoittaa sitä, että katolinen karismaattisuus ei ole sama asia kuin Raamatun mukainen karismaattisuus, jolla tarkoitan aitoa armolahjojen toimintaa. Jos olet protestantti, niin älä usko tähän karismaattinen katolilainen hokemaan, koska se ei ole sama asia kuin Raamatun mukainen usko ja armolahjojen toiminta. Monet protestantit sanovat, vaikka katolisen kirkon opissa on isoja ongelmia, niin sielläkin on kuitenkin uskovia pelastavassa uskossa. Asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Katolinen kirkko ei tunnusta ketään katolisen kirkon jäseneksi ellei hän usko kaikkia kirkon oppeja, niitäkin oppeja, jotka ovat valhe-evankeliumia. Tämä tarkoittaa sitä, että jos joku katolilainen tulee Jumalan armosta aitoon ja pelastavaan uskoon, niin hän ei voi enää uskoa messu-uhrin olevan syntien sovitusuhri, eikä Marian sovittavan ihmisiä Jumalalle, eikä uskoa Marian hankkivan syntien anteeksiantamusta. Jos ja kun katolisen kirkon jäsen ei usko edellä mainittuja oppeja, niin katolinen kirkko ei pidä tällaista ihmistä katolisen kirkon jäsenenä. Itse asiassa Emil Antonkin on sitoutunut uskomaan kaikki katolisen kirkon opit myös sen opettamat useat valhe-evankeliumit. Helluntailaisten, jotka käyvät vuoropuhelua Emilin kanssa on syytä tietää ja ymmärtää tämä. Olen alkanut tutkimaan katolisen kirkon oppeja jo vuosista 1995-96 lähtien, koska koin Herran kehottaneen minua, että ymmärtäisin sen mitä katolisuus ihan oikeasti edustaa, sillä se on ekumenian moottorina maailmalla sekä sillä on myös vahva vaikutus Suomen ekumeenisessa neuvostossa. Toki olen tutkinut paljon enemmän Raamatun sanan totuutta kuin katolisen kirkon oppeja, mutta on hyvä tietää mitä katolisuus opettaa ja miksi ja millä perusteilla se ei ole Raamatun kristinuskoa. Olen kautta vuosien käynyt useita keskusteluja Suomessa joidenkin vapaiden suuntien vastuuhenkilöiden kanssa (pastorit, vanhemmistoveljet jne.) katolisen kirkon opista. Yleensä vastaus on se ettei tiedetä juuri mitään katolisen kirkon opista, eikä ole aikaa ottaa selvää mitä katolisuus ihan oikeasti opettaa. On ollut vain harvoja, jotka ovat tienneet katolisen kirkon harhaopeista ja yhä harvempi on tuonut niitä julkisesti esille. Kun tilanne on se, että monet (ei kaikki) vapaiden suuntien vastuuhenkilöt eivät tiedä mitä katolisuus opettaa, eikä heillä ole aikaa edes tutustua siihen, niin on sanomatta selvää etteivät he pysty ymmärtämään sitä ettei katolisuus ole ollenkaan Raamatullista kristinuskoa. Ja vielä sen lisäksi kun katolilaiset esittelevät katolisuutta protestanttisen silmälasien läpi, eivätkä kerro sitä mitä katolisuus ihan oikeasti edustaa ja opettaa, niin on selvää, että nämä vapaiden suuntien vastuuhenkilöt luulevat katolisen kirkon olevan osa kristinuskoa, joka olisi vain opillisesti erehtynyt. Koska he eivät ole tutustuneet, eivätkä nähneet vähäänkään vaivaa selvittää asiaa, niin he eivät ymmärrä sitä ettei katolinen kirkko ole eikä edusta Raamatun kristinuskoa. Marian perisynnitön sikiäminen Emil Anton sanoi videolla Marian perisynnitön sikiäminen on vaikea katolinen oppi. Tällä hän tarkoitti, että protestanteilla on vaikea hyväksyä tämä oppi. Katolisen kirkon katekismus vuodelta 2005 kohdassa 491 sanoo kuinka Maria oli lunastettu jo sikiämisessään ja kuinka Maria on varjeltu kaikesta perisynnin tahrasta. Katolisen kirkon katekismus vuodelta 2005 kohdassa 493 sanoo Maria olevan vapaa kaikesta synnin tahrasta ja on koko elämänsä ajan pysynyt vapaana kaikesta henkilökohtaisesta synnistä. Raamatun sanassa ei ole missään kohdassa sellaista poikkeusta, että Maria olisi synnitön ja synnistä vapaa. Raamattu sanoo kaikkien ihmisten olevan syntisiä, suljettuja synnin alle, sillä kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä. Raamatun opetus ei tunne tässä poikkeusta, joka tarkoittaa Mariankin olleen syntinen ja tehneen syntiä ja tarvinneen uskon kautta Herraan Jeesukseen pelastuksen. Herran lain mukaan synnyttämisen jälkeen naisen tuli pysytellä kotona 30 päivää poikalapsen syntymän jälkeen ja tyttölapsen syntymän jälkeen 60 päivää ja kun puhdistuspäivät olivat päättyneet, niin naisen syntien puolesta uhrattiin syntiuhri sekä polttouhri ja näin nainen sai sovituksen synneistään ja puhdistuksen. Luukkaan evankeliumin toinen luku kertoo meille kuinka Maria puhdistumispäiviensä jälkeen osallistui synti- ja polttouhriin syntiensä sovitukseksi ja puhdistumiseksi verenvuodosta. Tämäkin Raamatun kohta todistaa Marian olleen yhtä syntinen kuin kaikki muutkin ihmiset. Raamatun opetuksen perusteella Mariaa ei lunastettu jo sikiämisessään, koska hän oli samalla tavalla syntinen kuin kaikki muutkin Jumalan luomat ihmiset. Katolisen kirkon oppi Marian perisynnittömästä sikiämisestä on vakava harhaoppi sekä myös valhe-evankeliumi, koska tämän harhaopin mukaan Maria olisi jo lunastettu sikiämisessä, mutta Raamattu sanoo, että lunastus synneistä tapahtui Golgatan keskimmäisellä ristillä kun Herra Jeesus vuodatti verensä ja kuoli ristillä syntien anteeksisaamiseksi. Pastorin pulinat videolla Emil Anton sanoi Martti Savijoen olevan ensimmäinen helluntaitaustainen suomalainen, joka on vihitty papiksi. Emil Anton kertoi kuinka Martti Savijoki oli sanonut pappisvihkimys messussaan, kuinka hän säilyttää lämpimät siteet helluntailaisuuteen, sillä meitä yhdistää enemmän kuin erottaa, koska palvellaan samaa Herraa. Kuten on tullut aikaisemmin esille, niin katolinen kirkko opettaa useaa erilaista valhe-evankeliumia eikä siten Raamatun sanan totuuden perusteella edusta Raamatun kristinuskoa. Raamatun opetuksen mukaan jokainen Jumalan armosta pelastama ihminen Uudessa Liitossa kuuluu kuninkaalliseen papistoon pelastumisen ja uudestisyntymisen perusteella. Raamattu ei opeta yhtään mitään Uudessa Liitossa pappisvihkimyksestä, missä ihminen vihkii toisen ihmisen pappeuteen. Katolinen kirkko opettaa ordinaation olevan pappisvihkimyksen sakramentti. Katolinen kirkko sanoo ja opettaa, että pappisvihkimyksen saanut saa pyhän voiman ja paimentaa kirkon jäseniä Kristuksen nimessä ja persoonassa. Raamatun sanan mukaan uskova ihminen on Jumalan lapsi ja Herran Jeesuksen opetuslapsi, eikä hän toimi Kristuksen persoonassa, vaan omassa persoonassaan Jumalan lapsena ja ansiottomana palvelijana, jota Jumala rakastaa, Herran Jeesuksen ansion tähden. Katolisen kirkon opetuksen mukaan vihkimyksen sakramentissa on kolme astetta: piispuus, pappeus ja diakonaatti. Katolinen kirkko opettaa piispan voivan vihkiä latinalaisen riituksen mukaan vain naimattomuuslupauksen tehneitä diakoneja. Rooman katolisen kirkon opetus pappeudesta ja vaatimus selibaattiin ja elämään ilman avioliittoa on väärä opetus:
Matt 8:14 Kun
Jeesus tuli Pietarin kotiin, näki hän hänen anoppinsa (pentheran
- perusmuoto penthera) makaavan sairaana kuumeessa. Katolinen tulkintaperinne Kristuksesta Pastorin pulinat videolla Emil Anton sanoi kuinka helluntailaisuus on perinyt katolisen tradition Jeesuksesta, katolisen tulkintaperinteen Kristuksesta, eli kolminaisuuden. 2 Kor 13:14 (13:13) Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. Kun tutkimme Raamatun sanaa, niin Raamatusta voimme nähdä Jumalassa kolmiyhteisyyden, mutta siitä huolimatta Raamattu ei käytä Jumalasta sanoja kolminaisuus tai kolmiyhteinen. Ei tietenkään ole väärin sanoa Jumalan olevan kolmiyhteinen Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä, koska voimme nähdä sen Raamatusta. Pointti on siinä, että kun Raamattu kuvaa numeraalisesti Jumalaa, niin Raamattu sanoo aina Jumalan olevan yksi. Raamatusta voimme nähdä Jumalan olevan yksi Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Kukaan ei ole koskaan syyttänyt apostoli Paavalia harhaoppiseksi, koska hän ei missään kohtaa Raamatussa käyttänyt sanoja kolminaisuus tai kolmiyhteinen. Toki Paavali itse kirjoitti esim. 2 Kor 13:14 kohdan, josta näemme Jumalan kolmiyhteisyyden, mutta siitä huolimatta Paavali ei käyttänyt sanoja kolminaisuus tai kolmiyhteisyys. Katolinen kirkko opettaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen olevan yhtä suuria. Raamattu opettaa kuitenkin eri tavalla. 1 Kor 15: Apostoli Paavali opetti, että lopulta Poika (Jeesus) alistuu Isänsä vallan alle. Apostoli Paavali opetti eri tavalla Jumaluudesta kuin paavin katolinen kirkko opettaa. Paavali näki Jumaluudessa selkeästi kolmiyhteisyyden sekä hän näki yhtä selkeästi Jeesuksen lopulta alistuvan Isänsä valtaan. 1 Kor 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää. Itse näen ja ymmärrän samalla tavalla kuin mitä Paavali opettaa Raamatussa. Jeesus ei ole alempi tai pienempi Jumala kuin Isänsä, vaan yhtä paljon Jumala kuin Isäkin, mutta niin kuin Paavali opettaa niin Isä on Jeesuksen pää, jonka takia Jeesus lopulta alistuu Isän vallan alle. Kun Emil Anton sanoi helluntailaisuuden perineen katolisen kolminaisuusopin, niin se ei ole ihan kokonaan totta. Olen keskustellut kautta vuosien monien helluntailaisten kanssa ja monet heistä uskovat Jumaluuteen samalla tavalla kuin mitä Paavali opetti ja Raamattu opettaa, että Jeesus lopulta alistuu Isänsä valtaan. Tiedän myös sellaisia helluntailaisia, jotka uskovat kolminaisuusoppiin katolisen kirkon opetuksen mukaan, mutta moni heistä ei edes tiedä, että se on alunperin katolisen kirkon oppi, he luulevat sen olevan Raamatun oppi, vaikka se ei ole sitä. Jos nyt joku syyttää minua etten edusta kristinuskoa, koska en usko katolisen kirkon kolminaisuusoppiin, niin hänen pitäisi syyttää myös Paavalia, koska Paavali ei uskonut katoliseen kolminaisuusoppiin, vaan Raamatun opetukseen yhdestä Jumalasta, jossa näemme kolmiyhteisyyden, mutta myös Jeesuksen lopullisen alistumisen Isänsä vallan alle. Emil Antonin katolinen taktiikka on protestanteille: Oppisi on katolilaisen kirkon perintöä. Tämän toteamuksen tarkoituksena on saada sinut etsimään juuria ja alkua sekä alkuperäistä uskoa, mutta sitä ei löydy katolisesta kirkosta. Jos et ymmärrä totuutta ja luulet katolisen kirkon tradition olevan Raamatun sanan mukaista sekä luulet, että katolinen kirkko on alkuseurakunta tai sen suora jatkumo niin voit olla vaarassa liittyä katoliseen kirkkoon, eli suureen eksytykseen. Jos joku vapaiden suuntien uskova liittyy katoliseen kirkkoon niin silloin on kyseessä usein ettei tällainen ihminen ole sisäistänyt alunperinkään Raamatun totuutta, vaan uskonut siihen oman inhimillisen järkeilyn seurauksena. Voi olla myös niin, että vapaan suunnan uskova on tullut vilpittömästi uskoon, mutta hän on alkanut ajautumaan pois totuudesta, jonka seurauksena hän hyväksyy yhä enemmän valheita, joka johtaa hänet liittymään katoliseen kirkkoon; on tullut täydellinen sokeus ja sydämen paatumus. Eukaristia katolisen Jumalanpalveluksen keskus Pastorin pulinat videolla Emil Anton sanoi eukaristian olevan Kristuksen ruumis, jossa on mukana vahvasti materiaalinen ja fyysinen elementti, joka on katolilaisten Jumalanpalveluksen keskus. Emil Anton ei kertonut videolla kokonaan sitä mitä kirkko opettaa eukaristiasta (ehtoollinen). Kuten on tullut jo aiemmin esille niin katolinen kirkko opettaa eukaristian messu-uhrin olevan kirkon voimakkain sovitusuhri ja syntien sovitusuhri. Tätä Emil Anton ei kertonut kun hän puhui eukaristiasta katolisen kirkon Jumalanpalveluksen keskuksena. Hän joka ymmärtää Raamatun sanan totuutta ymmärtää heti välittömästi sen kuinka katolisen kirkon oppi messu-uhrista on valhe-evankeliumia, eikä hän usko tällaisia valheita. Katolisen kirkon "käännytystyön tekijät" kuten Emil Anton tietävät messu-uhri opin olevan suuressa ristiriidassa protestanttien uskon käsitysten kanssa, siksi katolilainen, kuten esim. Emil Anton ei kerro koko opetusta messu-uhrista protestanteille, vaan ikään kuin piilottaa tuon messu-uhri opinkohdan, jossa sanotaan messu-uhrin olevan syntien sovitusuhri ja vieläpä kirkon voimakkain sovitusuhri. Tämä on katolilaista "käännytyksen" taktiikkaa protestantteja kohtaan ensin etsitään yhdistäviä tekijöitä ja sitten pyritään osoittamaan, että katolinen kirkko oli alkuseurakunta tai sen suora jatkumo ja sitten tuodaan esille kuinka kirkon traditio on samassa arvossa Raamatun kanssa. Jos protestantti alkaa uskomaan näitä katolisen kirkon käännytystaktiikassa esiintyviä asioita, niin lopulta hän voi sokeutua uskomaan ja hyväksymään messu-uhrin ja kirkon muut valhe-evankeliumit. Pastorin pulinat videolla Emil Anton sanoi kuinka katolisen kirkon messussa rukoillaan Jumalaa Kristuksessa ja sivulauseessa saatetaan mainita Maria ja pyhimykset. Tässäkään kohdassa Emil Anton ei kertonut asiaa siten niin kuin se on ihan oikeasti katolisessa kirkossa. Se on totta, että katolisen kirkon eukaristiassa päähuomio on Kristuksessa, mutta valheellisen evankeliumin muodossa, koska kirkko opettaa messu-uhrin olevan syntien sovitusuhri. Raamattu opettaa Messias Jeesuksen sovittaneen synnit vain yhden kerran Golgatan keskimmäisellä ristillä n. 2000 vuotta sitten. Sitä Emil Anton ei kertonut, että katolisessa kirkossa on myös sellaisia messuja, joissa myös Mariaa rukoillaan ihan erityisesti. Kun tutkin katolisen kirkon messuja, missä rukoillaan Mariaa, niin löysin monia Marialle osoitettuja messurukouksia. Eräs näistä messurukouksista Marialle on seuraavanlainen, joka on tuossa alapuolella kursiivissa: Siunattu Neitsyt Maria,
sovituksen äiti Tuo yllä oleva katolisen kirkon eräs monista messurukouksista tuo esille katolisen kirkon pelastusopin ytimen. Katolinen kirkko uskoo ja opettaa pelastuksen perustuvan Jeesuksen vereen ristillä, mutta sitä ei voi vastaanottaa muuten kuin Marian esirukouksen kautta, jolloin Marian esirukousten kautta ihminen saa syntinsä anteeksi. Toisin sanoen katolisen kirkon opin mukaan kukaan ei voi pelastua uskomalla pelkästään Jeesukseen ja Hänen vereensä, vaan sen lisäksi pitää uskoa, että Maria esirukoustensa kautta antaa synnit anteeksi, jonka jälkeen vasta Jeesuksen veren pelastus astuu voimaan. Katolisen kirkon opissa on kaksi syntien sovittajaa Maria ja Jeesus. Katolisen kirkon opetuksen mukaan Maria sovittaa syntiset esirukoustensa kautta ensin ja sitten Maria vie pelastetun Jeesukselle ja Jeesuksen veren äärelle. Tämä on kuitenkin valhe-evankeliumia, koska Raamatun sanan totuuden mukaan Messias Jeesus yksin sovittaa synnit ja tämä tapahtui Golgatan ristillä n. 2000 vuotta sitten. Katolisen kirkon opissa on kaksi pelastuksen tietä siinä mielessä (ja monta muutakin), että se asettaa Marian ja Jeesuksen pelastavaan asemaan. Jos Jeesuksen rinnalle asettaa Marian tai messu-uhrin syntien sovituksen ja anteeksisaamiseksi paikaksi, niin silloin on kyseessä valhe-evankeliumi. Tämän katolinen kirkko on tehnyt, koska se ei ole Raamatun kristinuskoa. Videolla Emil Anton sanoi Jumalan olevan ainoa, jolle kuuluu palvonta. Tämän hän sanoi siksi ettei katolinen kirkko palvoisi Mariaa. Katolilaiset sanovat, että he kunnioittavat Mariaa, mutta eivät palvo Mariaa. Raamatun opetuksen mukaan pelastuksen tuojalle kuuluu palvonta, koska Jumala pelastaa, siksi palvomme Jumalaa. Katolisen kirkon opettama Marian asema täyttää palvonnan tunnusmerkit, koska Marialla on pelastava asema syntien anteeksiantajana ja kuten katolisessa Terve Maria rukouksessa sanotaan niin Maria on myös syntien sovittaja. Voi olla niin etteivät kaikki katolilaiset ymmärrä palvovansa Mariaa kun he pitävät häntä syntien sovittajana, mutta se on juuri sitä palvontaa. Palvonta kuuluu Pelastajalle ja katolilaiset pitävät Mariaa pelastajana esirukoustensa kautta. Täten on ihan oikein sanoa katolilaisten ei vain kunnioittavan Mariaa, vaan myös palvovan Mariaa, joka on syntiä ja epäjumalanpalvelusta. Pastorin pulinat videolla Emil Anton sanoi kuinka 200-luvulta on olemassa kuuluisa Marialle osoitettu rukous Sub Tuum Præsidium (sinun puoleesi, sinun turviin pakenemme). Raamatussa on vain totuus ja ilmoitus siitä miten Jumalaa tulee uskoa ja miten meidän tulee rukoilla Jumalaa. Jos 200-luvulla jotkut toimivat ja rukoilivat epäraamatullisella tavalla, niin meidän ei tule seurata ihmisiä tai uskonnollisia tapoja tai traditiota, vaan Raamatun sanan totuutta. Jos 200-luvun ilmoitus on ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa niin silloin 200-luvun ilmoitus on väärää opetusta kuten esim. Marialle osoitettu rukous Sub Tuum Præsidium. Laitan tähän seuraavaksi näkymään Sub Tuum Præsidium rukouksen sekä Raamatun opetuksen. Sub Tuum Præsidium Me pakenemme sinun
suojelukseesi, Joh 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Kol 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. Joh 15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte (αἰτέω aiteo) Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. Joh 16:23 ¶ Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte (αἰτέω aiteo) jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni. Raamatun opetuksen mukaan kukaan ei voi tulla Isä Jumalan luokse muutoin kuin Herran Jeesuksen kautta. Tämä siksi, koska Herra Jeesus on Pelastaja ja syntien Sovittaja ja ainoa tie Jumalan luokse, ainoa johon tulee uskoa ja ainoa, jonka kautta tulee rukoilla Jumalaa. Raamattu sanoo, että kaikki minkä teemme sanalla tai työllä, niin kaikki tulee tehdä Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isä Jumalaa. Tämän takia Raamatussa itse Jeesus sanoi, että meidän tulee rukoilla Jumalaa Jeesuksen nimessä. Kreikankielen aiteo sana on eräs rukousta tarkoittavista sanoista ja Joh 15:16 ja Joh 16:23 opettaa, että Isä Jumalaa tulee lähestyä ja rukoilla Herran Jeesuksen nimessä, ei Marian tai "pyhimysten". Katolisen kirkon oppi rukoilemisesta Mariaa ja sillä tavalla Jumalaa lähestymisestä on väärä opetus. Katolisen kirkon oppi paavista ei ole Raamatun opetus Pastorin pulinat videolla Emil Antonille esitettiin seuraava kysymys: Onko paavi katolilaisille ylin auktoriteetti heti Jumalan jälkeen? Ennen kuin katsotaan mitä Emil Anton vastasi tuohon kysymykseen, niin tuon esille sen, että katolilaisille Maria on Jumalasta seuraava, koska katolisen kirkon opetuksen mukaan kukaan ei voi pelastua ilman Marian esirukouksia. Emil Anton sanoi tämän olevan ehkä katolinen pointti ettei kristinusko perustu Raamattuun. Emil Anton perusteli lausuntoaan sanomalla Raamatun tulleen valmiiksi vasta 300-luvulla, ja kuinka kristinusko oli olemassa jo paljon ennen kuin Raamattu oli valmis. Emil Anton sanoi kuinka apostoleilla oli vanha testamentti, mutta ei valmista kristillistä Raamattua, mutta heillä oli kohtaaminen Kristuksen kanssa, sillä kristinusko perustuu Kristukseen, Kristuksen kohtaamiseen ja Kristuksen ylösnousemukseen. Raamattu (Uuden Testamentin osalta) ei tullut valmiiksi vasta 300-luvulla, vaan jo 90-luvulla, kun silloin apostoli Johannes kirjoitti sen viimeisen kirjan: Ilmestyskirjan. 300-luvulla (367 jKr.) koottiin Uusi Testamentti yksiin kansiin. Koko Uusi Testamentti sen 27 kirjaa (kirjettä) oli ollut olemassa yli 200 vuotta ennen kuin se "virallisesti" koottiin yksiin kansiin. Apostolit lukivat vanhaa testamenttia ja heti hyvin pian Herran Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen alettiin kirjoittamaan Uutta Testamenttia Pyhän Hengen johdattamana. Alkuseurakunta luki jo olemassa olevia kirjoituksia, joista tietysti ensimmäisenä oli Vanhan Testamentin kirjat. Sen jälkeen seurakuntaan levisi UT:n tekstit, joista viimeisin oli valmis vuonna 96 jKr. Raamattu kertoo apostoleiden kirjeiden kiertäneen seurakunnissa, joka merkitsee sitä että jo hyvin varhain heidän kirjeensä olivat Jumalan seurakuntien luettavissa. 2 Piet 3:15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut; Apostoli Pietari kirjoitti kirjeensä Vähä-Aasiassa ja Aasiassa oleville uskoville. Pietarin kirjoituksesta käy ilmi, että Paavalin kirjeitä luettiin Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa. Eli niin Paavalin kuin Pietarin kirjeitä luettiin Vähä-Aasian ja Aasian seurakunnissa.
Ilm 1: Kol 4:16 Ja kun tämä kirje on luettu teille, niin toimittakaa, että se luetaan Laodikeankin seurakunnassa ja että myös te luette Laodikeasta tulevan kirjeen. Myös Johanneksen ilmestyskirjaa luettiin Aasian seitsemässä seurakunnassa sen jälkeen, kun se valmistui vuonna 96 jKr. Edellä olevista jakeista käy ilmi, että apostolien kirjeitä kopioitiin ja lähetettiin olemassa oleviin seurakuntiin. Paavali kertoi kolossalaisille, että hänen kirjeensä tuli toimittaa luettavaksi Laodikean seurakuntaan. Apostolien kirjeet siis levitettiin olemassa oleviin Jumalan seurakuntiin ja pikku hiljaa ne tietenkin levisivät kaikkialle, missä oli Jumalan seurakuntia. Esimerkiksi Kleemens Aleksandrialainen (n. 150-n. 215 jKr. tunsi kaikki 27 Uuden Testamentin tekstit ja piti niitä Jumalan sanana. Jumalan sana ja sen opetus on siis ollut koko ajan Jumalan seurakunnan käytössä kautta sen historian. Lukekaamme siis suurella innoituksella niitä samoja tekstejä, joita luettiin aikoinaan vanhan liiton seurakunnassa (VT) sekä myös alkuseurakunnassa (VT ja UT). Kristinusko perustuu Kristukseen Jeesukseen ja Jeesuksen veren ja sovitustyön ja ylösnousemuksen perusteella se saa syntinsä anteeksi, joka uskoo Jeesuksen olevan Herra ja että Isä Jumala on nostanut Jeesuksen kuolleista. Emil Anton sanoi apostolien perustaneen seurakuntia ja asettaneen seurakuntiin vanhimpia ja tai mitä kaikkia niitä virkanimityksiä onkaan vähän niin kuin oman työnsä jatkajia. Apt 2:47 kiittäen Jumalaa. Ja he nauttivat kaiken kansan suosiota. Ja Herra lisäsi seurakuntaan joka päivä niitä, jotka pelastuivat. (Alkutekstin mukainen jae) Toivo Koilo Suuri Ilosanoma 1 Kor 1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin. 1 Kor 12: Apt 20: 17 ¶ Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat (presbyteros). ..... 28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi (episkopos), paimentamaan (poimaino) Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut. Kukaan apostoli ei perustanut yhtään seurakuntaa, koska seurakunta on Herran seurakunta, jonka Jeesus on verensä sovitustyön kautta itselleen ansainnut. Herra on perustanut seurakunnan ja Herra itse lisää pelastuneen seurakuntaansa, siksi apostolit eivät perustaneet seurakuntia, vaan auttoivat seurakuntaa (Jeesuksen opetuslapsia) järjestäytymään seurakuntana Jumalan tahdon mukaisesti. 1 Kor 15:58 ¶ Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa. Apostolit kyllä asettivat vanhimpia seurakuntiin, mutta eivät asettaneet ketään palvelutyönsä jatkajiksi, koska Raamattu ei opeta mitään katolisen kirkon apostolisesta suksessiosta. Raamattu opettaa Herran työstä, johon kutsutaan jokainen Herran Jeesuksen opetuslapsi omalle paikalleen Herran antaman armoituksen ja kutsun mukaisesti. Jokainen palvelutehtävä kytkeytyy Herran työhön, siksi Raamattu puhuu ja painottaa Herran työstä, koska ei ole kyse ihmisestä ja ihmisen työstä, vaan Herrasta ja Herran työstä, jota jokainen uskova saa tehdä Jumalan armosta. Emil Anton sanoi kreikaksi presbyteros, mistä tulee englannin priest, eli pappi ja episkopos, eli piispoja ja kaitsijoita. Apt 20: 17 ¶ Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat (presbyteros). ..... 28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi (episkopos), paimentamaan (poimaino) Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut. Raamatusta näemme, että Efesossa olevaa Herran seurakunnan paikallista työtä johtivat vanhimmat, kaitsijat ja paimenet, eli ryhmä miehiä, ei yksi ihminen. Samalla näemme sen kuinka vanhimmat, kaitsijat ja paimenet ovat yksi ja sama palvelutehtävä, jossa paikkakunnalla Herran seurakunnassa nämä miehet (vanhimmat, kaitsijat, paimenet) yhdessä johtivat paikkakunnallaan Herran työtä. 1 Piet 2:9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja," joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; Ilm 5: Katolisen kirkon opettama pappi, piispa ja paavi opetus on epäraamatullinen opetus. Raamatun opetuksen mukaan kaikki Jumalan armosta pelastamat uskovat ihmiset ovat kuninkaallista papistoa, eikä Uudessa Liitossa ole muunlaista pappeutta. Uudessa Liitossa ihminen ei vihi toista ihmistä pappeuteen, koska Jumala itse tekee jokaisesta pelastuneesta ihmisestä papin, joka kuuluu kuninkaalliseen papistoon. Emil Anton kertoi videolla, että apostolien kuoltua tuli gnostilaisia ja erilaisia kaiken maailman oppeja ja kun ihmiset alkoivat omilla tavoillaan tulkitsemaan Kristusta, niin siten tuli kysymys, että mikä on se apostolinen oppi. Emil Anton kertoilee kuinka oli tiedossa mihin apostolit olivat jättäneet seuraajansa vihkinyt itselleen seuraajia ja piispoja, ja tämä on se struktuuri, jossa viitattiin piispan suksessioon. Emil Antonin mukaan oli tyyppejä, jotka apostolit olivat asettaneet ja meillä on tämä apostolien suksessio ja jos tulee ongelmia, niin on paikallisia istuimia, jonka kaikkein tärkein ja kuuluisin istuin oli Rooma, koska siellä oli kuollut sekä Pietari ja Paavali. Emil Anton kertoi kuinka Irenaeus sanoi 180-luvun loppupuolella, että kaikkien pitäisi olla Rooman istuimen kanssa samaa mieltä, koska siellä on Pietarin ja Paavalin perintö. Emil Anton sanoi myös kuinka Irenaeus oli luetellut piispat heistä (Pietarista ja Paavalista) asti omaan päiväänsä asti. Tähän Emil Anton jatkoi sanoen, että meillä on se sama struktuuri ja Pietarin seuraajat tähän päivään asti, eli ei ole niin, että paavi putoaa taivaasta, vaan se lähtee Kristuksesta. Emil Anton kertoi videolla kuinka Kristuksen jälkeen tulee apostolit, apostoleita seuraa piispan kolleegio, eli universaalin kirkon kaikki piispat, ja sitten jos tulee ongelmia, niin viimeinen istuin on Pietarin istuin, eli Rooma. Emil Anton sanoi Pietarin aseman perustuvan Jeesuksen hänelle antamaan erikoistehtävään, sillä esim. Pietarille sanottiin sinä olet kallio ja tälle kalliolle rakennan kirkkoni. Emil Anton sanoi kuinka Pietari aina listattiin ensimmäisenä, ja hän oli puhemies siinä joukossa, hän on joukon johtaja ja paavi Rooman piispana seuraa sitä, tämä on kristinuskon struktuuri ensimmäiseltä vuosisadalta asti, ja se on Kristukselta ja apostoleilta peritty. Apt 20: 17 ¶ Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat (presbyteros). ..... 28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi (episkopos), paimentamaan (poimaino) Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut. Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki (Jumala) asettaa ja valitsee ihmisen seurakunnan paimenuuteen. Pyhä Henki valitsi vanhimmat, kaitsijat ja paimenet, joiden armoitus tuli esille ja vasta sitten apostolit asettivat heidät palveluksen työhön. Katoliset johtavat ihmisiä pois Jumalan sanan opetuksesta ja asettavat oman traditionsa Raamatun yläpuolelle. Raamatussa ei ole katolisen kirkon oppia piispan suksessiosta. Raamattu ei opeta, että Rooman paavin istuin ratkaisee lopulta sen mikä on Raamatun sanan opetus, koska Raamattu itse opettaa sen mikä on Jumalan sanan totuus. Irenaeus 180-luvun loppupuolella ei päätä siitä, että uskovien pitäisi olla samaa mieltä Rooman istuimen kanssa, koska jokaisen uskovan ainoa uskon auktoriteetti miten Herraan Jeesukseen tulee uskoa löytyy vain Raamatusta. Paavi ei ole pudonnut taivaasta, mutta se on uskonnollinen perinne, joka perustuu valheeseen, eli väärään opetukseen. Oppi katolisen kirkon paavista ei ole lähtenyt Kristuksesta, vaan pimeyden päämajasta, valheen valtakunnasta. Pietari ei ole kallio, jolle seurakunta rakennetaan. Raamatussa Vanhassa Testamentissa pelastuksen kallio on yhdistetty Herraan (Jumalaan) kuudessa kohdassa, joista eräs niistä on 2 Samuelin kirjassa: 2 Sam 22:47 Herra (יהוה - JHVH) elää! Kiitetty olkoon minun kallioni (צור - tsur), ja ylistetty Jumala (אלהים - ‘Elohim), minun pelastukseni (ישׁע yesha‘) kallio (צור - tsur), 1 Tess 5:9 Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, Kun Raamattu käyttää Vanhan Testamentin (VT) tekstissä Herrasta sanoja pelastuksen kallio, niin jokaisessa kuudessa kohdassa hepreankieli käyttää kalliosta hepreankielistä sanaa tsur. Raamatun sanan opetuksen mukaan Herra on pelastuksen Kallio (Pelastaja) niin vanhassa liitossa kuin Uudessa Liitossa. 1 Kor 10:4 ja
joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat
hengellisestä kalliosta (πετρα - petra), joka heitä
seurasi; ja se kallio (πετρα - petra) oli Kristus. Kun tutkimme kreikankielen Uutta Testamenttia, niin huomaamme sen käyttävän kalliosta kreikankielen sanaa petra, ei petros sanaa, joka tarkoittaa kiveä, kalliosta otettua kiven palaa. 1 Kor 10:4 kreikankielen Bysantin alkuteksti sanoo Messias Jeesuksen olevan kallio (petra), koska Messias Jeesus on Pelastaja ja Herra, Jumala, joka tuli lihaksi (ihmiseksi). Kreikankielen petra sana tarkoittaa kalliota ja tästä kalliosta otettu kiven pala on kreikaksi petros. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus on pelastuksen kallio ja me Jumalan armosta pelastetut uskovat olemme Jeesus Kalliosta otettuja pieniä kiviä. Arameankielestä käännetty teksti 1 Kor 10:4 kohdassa käyttää kalliosta arameankielen sanaa Kepha. Arameankielessä asia- ja tekstiyhteys määrittää sen tarkoittaako kepha sana kalliota vai kiveä. Aina kun kepha sana on yhdistetty Herraan, Raamatun Jumalaan (Jeesukseen), niin se tarkoittaa kalliota, koska Jeesus on pelastuksen Kallio. Kreikankielen UT tekee selkeän erotuksen kallio (petra) ja kivi (petros) sanojen välille. Tästäkin tulee selkeästi esille se kuinka arameankielen kepha sana tarkoittaa joko kalliota tai kiveä ja näin näemme arameankielen ja kreikankielen Raamatun sanojen identtisyyttä, eli samankaltaisuutta. Vatikaanin youtube kanava julkaisi 6.1.2016 paavi Franciscuksen puheen: Uskontojen välinen dialogi. Paavin rukouspyyntö puhe tammikuussa 2016 on seuraavanlainen: Paavi Franciscus rukouspyyntö tammikuu 2016: Suurin osa planeettamme asukkaista julistaa olevansa uskovaisia. Tämän tulisi johtaa dialogiin uskontojen välille. Me emme saisi lakata rukoilemasta sitä ja tekemästä yhteistyötä niiden kanssa, jotka ajattelevat eri tavalla. Monet ajattelevat erilaisesti, kokevat eri tavalla, etsiessään Jumalaa tai kohdatessaan Jumalan eri tavoilla. Tässä joukossa, tässä joukossa uskontoja on vain yksi varmuus, joka meillä kaikilla on: me olemme kaikki Jumalan lapsia. Toivon että sinä levität tämän kuukauden rukouspyyntöäni: "Että vilpitön dialogi eriuskoisten miesten ja naisten kesken voisi tuottaa rauhan ja oikeuden hedelmää". Minulla on luottamus rukouksiinne. Jokainen joka vähänkin ymmärtää Jumalan sanan totuuden opetusta tunnisti paavin puhuneen eksyttäjän ja käärmeen suulla, sillä Raamatun opetuksen mukaan vain sellaiset ihmiset ovat Jumalan lapsia, jotka uskovat Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo ja jotka ovat uudestisyntyneet Jumalan armosta Pyhän Hengen kautta. Ps 96:5 Sillä kaikki kansojen jumalat ovat epäjumalia, mutta Herra on tehnyt taivaat. 1 Joh 5: Gal 3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Joh 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Joh 7:38 Joka uskoo minuun (Jeesukseen), niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat." Raamattu sanoo kaikkien kansojen (tarkoittaa pakanakansoja) jumalien (uskontojen) olevan epäjumalia, joka tarkoittaa sitä että ne ovat saatanallista eksytystä jonka päämäärä on johdattaa ihmisiä iankaikkiseen kadotukseen. Raamattu opettaa, että koska Herran Jeesuksen opetuslapsi on Jumalan armosta pelastettu ja saanut ymmärtää totuutta, niin hänen tulee kavahtaa epäjumalia, eli vetäytyä pois epäjumalanpalveluksesta. Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus on ainoa tie Jumalan luokse ja Jumalan lapseuteen. Samoin Raamattu opettaa, että Herraan Jeesukseen (Jumalaan) tulee uskoa, niin kuin Jumalan sana (Raamattu) opettaa. Koska paavi Franciscus sanoi kaikkien uskontojen edustajien olevan varmuudella Jumalan lapsia niin tämä tarkoittaa sitä, että Paavi on eksyttäjä, joka puhuu käärmeen suulla, sillä Raamattu sanoo kaikkien kansojen uskontojen olevan epäjumalanpalvelusta ja epäjumalan palvontaa, eli eksytystä. Paavi Franciscus kirjoitti italialaisessa La Repubblica lehdessä (11.09.2013). että Jumala antaa anteeksi niille, jotka tottelevat omaatuntoaan. Paavi vakuuttelee ateisteille ettei heidän tarvitse uskoa Raamatun Jumalaan päästäkseen taivaaseen (pelastus). Paavin lausunto on epäraamatullinen ja antikristillinen. Raamattu ilmoittaa, että ihminen voi pelastua ainoastaan evankeliumin kuulemisen kautta uskomalla Herraan Jeesukseen.
Room 2: Raamattu opettaa, että Jumala tuomitsee sellaisen ihmisen omatuntonsa mukaan, joka ei ole elämässään milloinkaan kuullut Raamatun Jumalan pelastuksesta. Tällaisen ihmisen omatunto todistaa joko häntä vastaan tai on hänen puolellaan viimeisenä tuomiopäivänä, kun Jumala tulee tuomitsemaan ihmiset Messias Herran Jeesuksen kautta. Jumala on armahtava ja rakkauden Jumala, joka ei tietenkään tuomitse automaattisesti sellaista ihmistä kadotukseen, joka ei ole koskaan kuullut Raamatun Jumalasta ja Hänen pelastuksestaan.
1 Kor 6: Jumala on myös totuuden Jumala, eikä väärät saa periä Jumalan valtakuntaa. Vaikka ihminen ei olisi koskaan kuullut Raamatun Jumalan pelastuksesta, niin siitä huolimatta hän ei voi pelastua, jos hän elää elämänsä varkaana, avionrikkojana, homoseksuaalina, huorintekijänä jne. Omatunnon todistusta ei mitata ihmisen määrittelemän oikean ja väärän mukaan, vaan Jumalan sanan totuuden mukaan. Paavi Franciscus ei tarkoittanut edellä mainittua omantunnon todistusta, sillä hän sanoi, että niiden ihmisten tulee totella omaatuntoaan, jotka eivät usko Jumalaan. Jos Paavi tarkoittaisi Room 2:9-16 jaejaksoa, niin hänen olisi pitänyt kirjoittaa, että ihminen joka ei ole koskaan elämässään kuullut Raamatun pelastuksesta on tuleva tuomituksi tai vapautetuksi omantuntonsa todistuksen mukaan. Paavi ei kuitenkaan kirjoittanut näin, vaan toi esille että, ne jotka eivät usko Jumalaan, niin niiden tulee totella omaatuntoaan. Paavin kirjoitus paljastaa, että hän nimenomaan tarkoitti sitä, että ihmisten ei tarvitse uskoa evankeliumia Raamatun pelastuksesta kuullessaan sen, vaan he voivat totella omaatuntoansa ja pelastua "taivaaseen" sen kautta. Jos ihminen ei tiedä Raamatun Jumalan olevan olemassa, niin ei hän voi tietenkään silloin uskoa Raamatun Jumalaan. Siksi paavin sanat, jotka eivät usko Jumalaan tarkoittaa juuri sitä ettei Paavin mielestä ihmisen tarvitse uskoa Jumalaan, vaikka hän kuuleekin evankeliumin, sillä se riittää paavin mukaan, että ihminen tottelee omaatuntoaan. Ihminen voi uskoa Raamatun Jumalaan, vain jos hän on kuullut Raamatun pelastuksesta. Ihminen ei voi uskoa Raamatun Jumalaan ellei ole kuullut Hänestä ja Raamatun pelastuksesta. Täten paavin "evankeliumi" on antikristuksen "evankeliumia", ei Raamatun sanan totuuden evankeliumia. Mitä Emil Anton ajattelee uskosta yksin Raamattuun? Emil Anton on kirjoittanut hyviä uutisia nettisivuillaan kirjoituksen nimeltään Yksin Raamattu? Emil Anton väittää kirjoituksessaan Sola Scripturan (Yksin Raamattu) olevan epähistoriallinen, epälooginen, epäraamatullinen ja kristillisyydelle tuhoisa oppi. 2 Moos 17:14 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita tämä kirjaan muistoksi ja teroita se Joosuan mieleen: Minä pyyhin pois amalekilaisten muiston taivaan alta".
Jer 30:
Ilm 1:
5 Moos 17: Jes 34:16 Etsikää Herran kirjasta ja lukekaa: ei yhtäkään näistä ole puuttuva, ei yksikään toistansa kaipaava. -"Sillä minun suuni on niin käskenyt." -Hänen henkensä on ne yhteen koonnut. Matt 19:4 Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa ‘loi heidät mieheksi ja naiseksi’ Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Raamatun Jumala on käskenyt kirjoittamaan Raamatun sekä lukemaan Raamattua. Raamatun opetuksen mukaan ainoastaan Pyhä Henki voi avata ihmisten sydämet ymmärtämään Jumalan sanan opetuksia. Herra Jeesus käski opetuslapsiaan uskomaan Häneen, opettamaan Hänestä ja pitämään kaikki mitä Jeesus käski heitä uskomaan. Jeesuksen apostolit ymmärsivät Jeesuksen käskyn siten että he opettivat suullisesti sekä kirjoittivat Pyhän Hengen ohjauksessa UT:n tekstit. Jumala on pelastushistorian aikakausina puhunut kansalleen ja käskenyt kirjoittamaan puheensa kirjaan, eli Raamattuun. Historia todistaa Sola Scripturan olevan Jumalan tahto ja asetus. Emil Antonin katolinen oppi on epähistoriallinen, epälooginen, epäraamatullinen ja kristillisyydelle tuhoisa oppi.Jos Jumalan armosta on pelastettu ja rakastaa Herraa Jeesusta totuudessa ja tutustuu edes vähän pintaa syvemmältä katolisen kirkon opetuksiin, niin näkee ja ymmärtää ettei katolinen kirkko edusta Raamatun kristinuskoa. Katolisen kirkon kohdalla ei ole enää kyse pelkistä opillisista erehdyksistä, vaan monista erilaisista valhe-evankeliumin julistuksista. Emil Anton edustaa koko sydämellään katolista uskoa sen kaikissa muodoissaan, jonka takia hänkään ei edusta Raamatun kristinuskoa. Luuk 18:8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
1 Tim 4: Se, että monet vapaiden suuntien uskovat eksyvät luulemaan katolisen kirkon edustavan Raamatun kristinuskoa liittyy Raamatun profetoimaan lopunajan, viimeisten päivien uskosta luopumiseen. Uskosta totuuteen voi luopua monella tavalla esim. siten, että hyväksyy ja uskoo katolisen kirkon edustavan Raamatun kristinuskoa, vaikka se ei edustakaan Raamatun kristinuskoa. Nykyään vapaissakin suunnissa monet ovat ajautuneet teologisen "viisauden" lumoihin, joka eksyttää heitä pois totuudesta, jonka seurauksena he eivät enää ymmärrä sitä mitä katolinen kirkko ihan oikeasti edustaa. Tällainen tietämättömyys sekä usein siihen yhdistettynä välinpitämättömyys ottaa asioista selvää johtaa siihen, että sokeutuu siten ettei näe sitä pimeyttä mitä katolinen kirkko edustaa. Löytäneekö Herra Jeesus uskoa maan päältä, kun Hän tulee takaisin toisen kerran. Ikävä kyllä vähemmistö uskovista Jumalan armosta on uskossa hereillä ja ymmärtää mistä on kyse ja oppii ja osaa erottaa totuuden ja valheen välisiä eroja. Kiitos Jumalalle Herran Jeesuksen verestä ja sovitustyöstä, ylösnousemuksesta ja syntien anteeksisaamisesta uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Petri Paavola 22.5.2024
Lähteet:
|
|